Kiusaaminen on vakava sairaus

UhriUrjalasta

Kiusaaminen on vakava sairaus ja kiusaajan puolustajat tyhmiä ja arkoja .

21

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi

      • Anonyymi

        NIIH. ONKO ? Tabermann vetoaa myös kustannuksiin: – Onko Suomella varaa olla kiusaajakansa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        NIIH. ONKO ? Tabermann vetoaa myös kustannuksiin: – Onko Suomella varaa olla kiusaajakansa?

        Ilmeisesti Suomi on niin rikas hyvinvointivaltio, että on varaa kiusata suurin osa kansasta kortistoon loppuelämäkseen.


    • Anonyymi

      Kiusaajan pitäisi käydä terapiassa käsittelemässä miten pääsee alemmuuskompleksistaan ja huonommuudentunteestaan. Lisäksi pitäisi käsitellä lapsuutta ja oliko kotona väkivaltaa, ja omia voimakkaita (pelkoon perustuvia) kateuden ja vihan tunteita niitä kohtaan joilla on jotain mitä hän haluaisi.

    • Anonyymi

      Juuri näin. Paljon on mattoja kopisteltavana asian tiimoilta tässä maassa. Terapiaankin sitoutuvat he, kenellä aito pyrkimys yhteiseen hyvään työelämässä ja vapaalla rakentavan vuorovaikutuksen kautta.

    • Anonyymi

      ”Kiusaaminen” on väkivaltaa, ja asialle vihkiytyneet harrastajat ovat todellakin sairaita ihmisiä, jotka pitäisi saada poimituiksi pois tekemästä tuhojaan.

      Olin kiusaamisen kohteena vuosia. Jälkeenpäin on pala palalta paljastunut, kuinka laajaa, suunnitelmallista ja röyhkeää toiminta oli. Jatkossa selviää varmaan vielä lisääkin. Tiesin aina, että päätekijät olivat poikkeuksellisen kieroutuneita tapauksia. Myöhemmin olen saanut tietää heidän olleen vielä härskimpiä ja sairaampia kuin kuvittelin. Jotenkin aina haluaa ajatella, että ihminen, jolla on ikää, elämänkokemusta ja lapsenlapsia olisi pirullisista tempaistaan huolimatta aikuinen ihminen. Sitten osoittautuu, että tyyppi on tehnyt asioita, joita voisi kuvitella tapahtuvan vain viihdesarjoissa. Nämä ihmiset ovat rikollisia vakiokansalaisten kaavussa. Ei ihme, että työterveyshuollot, psykologit, konsultit ja muut uskovat nimenomaan heidän sanaansa.

      • Anonyymi

        Varmaan niitä oikeastikin henkisesti sairaita on, mutta ei voi olla niin, että niin moni olisi henkisesti kajahtanut. Täytyy olla jotain ihan muuta taustalla. Suunnitelmallisuutta yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan niitä oikeastikin henkisesti sairaita on, mutta ei voi olla niin, että niin moni olisi henkisesti kajahtanut. Täytyy olla jotain ihan muuta taustalla. Suunnitelmallisuutta yms.

        Ammattiauttajille on koulutuksessa opetettu ainakin pari asiaa, jotka vievät heitä harhaan kiusaamisasioiden selvittelyissä.

        1. Henkisesti kieroutuneet ihmiset ovat tilastoharvinaisuuksia niin, että auttaja todennäköisesti ei törmää yhteenkään narsistiin tai psykopaattiin työuransa aikana.

        2. "Oikeasti vaaralliset" ihmiset päätyvät kansoittamaan vanhiloita, he eivät pärjää pitkään työelämässä.

        Näin koulutetulla auttajalla on luottavaisen sinisilmäinen lähtökohta työhönsä ja kieroutunut tyyppi sumuttaa häntä luontevasti. Kuinkas se avoin, hyväkäytöksinen, pirteä, miellyttävä, huoliteltu, vastuullisen, tasapainoisen ja hauskan oloinen, alansa huippuosaaja voisi haluta, saati tehdä kenellekään mitään ilkeää?

        Uhri sen sijaan on yleensä ahdistunut ja sekava kertomuksissaan. Tyypillistä on, että auttajat hakevat ensimmäiseksi syytä uhrin ominaisuuksista ja elämänhistoriasta. Pienellä kyselyllä jokaisen menneisyydestä löytyy jotain ikävää, jonka voi väittää jääneen käsittelemättä ja yhä vaikeuttavan kaikkia ihmissuhteita.

        Yleisimmin auttaja haluaa kuitenkin olla oikein tasapuolinen, ja selittää ongelmat tahattomina väärinkäsityksinä, erilaisten huumorintajujen yhteentörmäyksinä, jne.

        Kiusaaminen on vähättelevä hiekkalaatikkotermi monimuotoiselle piilottelevalle väkivallalle. Ilmiön käsittelyssä ja tutkimisessa ollaan vielä alkumetreillä. Suomessa asiasta ylipäätään alettiin puhua ääneen 1990-luvulla.


    • Anonyymi

      Jos kiusaaminen on vakava sairaus, niin silloinhan kiusaajaa tulee auttaa, tukea,puolustaa ja hoivata että sairaus saadaan parantumaan. Lääkettä ja ystävällistä kohtelua.

    • Anonyymi

      "Kiusaaminen on vakava sairaus": olin useita vuosia työsyrjitty ja epäasiallisen kohtelun kohteena, hiekkalaatikkotermein ilmaistuna "työpaikkakiusattu".

      Yhdessä keskustelussa ns. kiusaaja totesi minulle: "Jos joku asettuu minua vastaan, laitan hänet maksamaan...."

      • Anonyymi

        Yhdessä työpaikassa oli tyyppi joka kävi säikyttelemässä uusia työntekijöitä hiipien viereen ja huusi että töihin siitä ja että miksi et tee töitä kerron pomolle! Sitten hän kulki ympäri työpaikkaa ja huuteli kyseisen työntekijän etunimeä pilkkalaulun rytmiin isoon ääneen. Pistipä vielä ilkeitä juorujakin liikkeelle, niin että uskotteli että tuo teki siten, vaikka itse oli tehnyt. Varmaan hauskaa oli töissä kun pomojen kanssa meni tauot naureskellessa. Metallipajoissa on monenlaista tonttua.


      • Anonyymi

        Joo pajoilla on paskaa porukkaa, älkää niihin hommiin jääkö tai sekoatte itsekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdessä työpaikassa oli tyyppi joka kävi säikyttelemässä uusia työntekijöitä hiipien viereen ja huusi että töihin siitä ja että miksi et tee töitä kerron pomolle! Sitten hän kulki ympäri työpaikkaa ja huuteli kyseisen työntekijän etunimeä pilkkalaulun rytmiin isoon ääneen. Pistipä vielä ilkeitä juorujakin liikkeelle, niin että uskotteli että tuo teki siten, vaikka itse oli tehnyt. Varmaan hauskaa oli töissä kun pomojen kanssa meni tauot naureskellessa. Metallipajoissa on monenlaista tonttua.

        Varmaan jotain hämärää tommosessa käytöksessä. Eihän tuo ole ns. normaalia käytöstä.


    • Anonyymi

      Olin kunta-alalla erittäin sairaan työyhteisön "potkittavana" ja kun romahdin ja toin työyhteisöongelmat esille jatkoivat virka ja luottamusmiehet laiminlyönteineen "potkimista" menettäen työkykyni ym. ym. pysyvästi .

    • Anonyymi

      Minua kiusaminen vain vahvisti. Ruokaani laitettiin räkää ja poika oli kamalin kiusaaja ala-asteella joka nauroi ja inhosi minua yli kaiken ja kiusasi. Hän teki kaikkensa saadakseni oloni tukalaksi. Olin taiteellinen ja hän haukkui kaikki työni ja oli kateellinen. Ruokalassa oli kauhu kokemukset siitä kun oli pakko syöminen ja se oli vastapäätä nauramassa. Vihasin miehiä ja kohtelin paskasti kunnes löysin hyvän miehen jota rakastan ja kunnioitan yli kaiken. Hän ei kiusaa minua ja ymmärtää mistä taustasta olen.

    • Anonyymi

      Mulla ei sellaista ihmistä tule vastaan joka pystyisi kiusaamaan ja omia henk kohtaisia asioita en kerro kenellekkään ja juttelen vain yleisiä asioita ja haistatan vitut jos joku alkaa röyhkeästi utelemaan. En kuppikuntaudu niin että on suosikit ja kohtelisin eri tavalla ihmisiä. Ei vaikuta sen asema mitenkä kohtelen vaan kohtelen kaikkia samalla tavalla.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jos se Liisa paljastaa vaikkapa talousrikoksia, salaisia agentteja tai vie esimiehen pestin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se Liisa paljastaa vaikkapa talousrikoksia, salaisia agentteja tai vie esimiehen pestin?

        Tai jos huomaa työkaverin olevan huumeissa? Tai jos paljastaa miljoonien eurojen edestä vietyjä tietokoneita? Tai jos vaikkapa paljastaa tuplalaskutuksen ja rahan kuppaamisen kavereille? Tai jos joku on siirrellyt rahaa omille tileille? Tai, tai?


    • Hei ja tiedoksi kaikille kiusatuille tai kiusattujen läheisille,

      Kiusatut, Pirkanmaalla toimiva kiusaamisasioiden tuki- ja neuvontapiste, järjestää Tukinetissä ryhmächattejä kiusatuille. Seuraava chat on jo torstaina 12.12. klo 17-18.30 teemalla: Mikä auttaa selviytymään?

      Chatteihin voi osallistua anonyymisti, vaikka kotisohvalta ja ne löytyvät suoraan täältä: https://tukinet.net/teemat/kiusatut-ryhmachat/live-discussions/
      Chatteihin pääsee osallistumaan, kun on kirjautunut sisään palveluun.

      Tukinetissä https://tukinet.net/ on muitakin palveluita, joista voi saada tukea kiusaamistilanteessa. Voit kirjoittaa esim. tukihenkilölle Mieli Tukisuhteessa.

      Lisäksi on muitakin tahoja joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä. Tässä pari vaihtoehtoa:

      - Sekasin-chat nuorille, https://sekasin247.fi/

      Sekasin-chat on auki vuoden jokaisena päivänä, maanantaista perjantaihin klo 9-24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin 15-24. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.

      - Jos soittaminen tuntuu sopivimmalta tavalta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa (09) 252 5010 arkisin klo 9-07 ja viikonloppuisin sekä juhlapyhinä klo 15-07.

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      156
      1912
    2. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      131
      1754
    3. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      102
      1517
    4. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      17
      1223
    5. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      71
      1218
    6. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      68
      1171
    7. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      220
      978
    8. Oletko tutustunut muihin

      Samalla tavalla kuin häneen?
      Ikävä
      68
      796
    9. Uskotko että kohdataan vielä?

      Kysymys otsikossa, aloitukseen ei muuta lisättävää.
      Ikävä
      45
      730
    10. Miksi homous puhuttaa konservatiiveja vuodesta toiseen?

      Kysymykseen on vastattukin Kansanlähetyksen osalta: "Miksi sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat konserv
      Luterilaisuus
      191
      704
    Aihe