Riikka taitaa olla ensimmäinen

golannot

Riikka taitaa olla ensimmäinen vihreä, joka menee Lapista eduskuntaan. Näin ainakin veikataan.

Moni entinen kaisvosten ja Lapin luonnon tuhoamisen puolesta äänestänyt on kääntynyt äänestämään Riikkaa,

Ihan järkevää. Suomen Gallup teki kuulemma tutkimuksen juuri Sodankylässä.
Kaikki, joiden ÄO oli yli 110 aikoivat äänestää Riikkaa. Ei paha.

31

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KersilönPAMAUS

      Nyt on valmis uusi kersilön hyppymiina, se ponkaisee suosta ja sinkoaa eduskunnassa järkiajattelua tolvanoiden niskaan. Peloite vaikutus on jo nyt havaittavissa muissa puolue-ehdokkaissa, kaivosyhtiöistä puhumattakaan. Kersilön hyppymiina on turvallinen, Suomen Puolustusvoimien testaama ja hyväksi todettu Santahaminan taistelukenttä-alueella. Ei räjähdä suokukkojen silmille, tehokas tarvittaessa, kiinostusta herättänyt jo ulkomaillakin. Viritetään laukaisuvalmiiksi äänestysnumerolla 82.

      • huih

        Paskattelee,elikkä paskattaapi nyt.


    • hyötyMissä

      aivan sama kuka sielä loisii
      paskantaen eduskunnan pöntölle tuottoaan
      ei mitään hyötyä

    • pateee

      pate on kyllä hyvä hupiukkona
      risumiehenä

    • NMMJHJH

      RIIKKA ON HYVÄ MUUEN MUTTEN YMMÄRRÄ TUOTA AUTO AJATTELUA LAPIN KYLMILLÄ PERUKOILLA MISSÄ EI OO JUNIA JA BUSSITKIN KULKEE HARVOIN JA JOKA PAIKKAAN EES PÄÄSE JA VARAAUTO PITÄÄ KORVESSA OLLA

      • lapin.poliisit

        Oletko joskus kuullut vihreän naisen suusta mitään järkevää.


    • viherielläHyvOnOlla

      vihreänä on hyvä olla
      meillä ei järkeä säteile tuo polla

    • kaunasia

      kommarit ovat hyviä kajehtimisessa ja kaunassaan.
      eli kommarit

      • kajeJaKkaunaVihreät

        eli vihiriät kommaaritt


    • ketjussaPaskoen

      paskattaa taaskin
      tämän ketjun syytä

      • Äänestäkää

        Kyllä se on valvojan syytä!
        Vaalivideokin poistetaan,vaikka suomen TV-lähettänyt!


      • kiitosAblodeista

        valvojat ovat aivopestyjä ja siten mielenvikaisia
        ilmeisesti niinsanottuja matukiimaisia suvakkeja


    • vaamen

      Petoja syytetään porotalouden huonosta kannattavuudesta. Poromäärät on kuitenkin jo parin kolmen vuosikymmenen ajan pysytelleet korkeammalla kuin koskaan aikaisemmin ja laitumet on kaluttu aivan loppuun, poroja vain on nykyisellään kertakaikkiaan aivan liikaa se on selvä fakta ! Selvä fakta on sekin, että nykyisellään alle puolet poronomistajista on päätoimisia poronhoitajia, siellä on mukana monenlaista porukkaa pankinjohtajasta kunnan virkamieheen.

      Selvä fakta on sekin , että porotaloudesta on nykyisellään monenlaista haittaa muulle ympäröivälle yhteiskunnalle, maataloudelle ja kotipuutarhoille, mutta ennenkaikkea liikenteelle aiheutuu poroista joka vuosi monen miljoonan euron vahingot, jotka autoilijat maksaa itse omilla vakuutusmaksuillaan - minkätakia yhteiskunta maksaa poronomistajille petovahinkokorvauksia ? minkätakia vahingot ei mene korvattaviksi poronomistajien omista henkilökohtaisista vakuutuksista samalla tavalla kuin porokolareistaa kärsivillä autoilijoillakin ?

      Selvä fakta on sekin, että porotalouden kannattavuus nykyisellään on erittäin heikkoa jopa tappiollista toimintaa, jossa katetta tulee lähinnä erilaisista tukiaisista. Porotalouden oma tuotto menee lähinnä koneisiin, laitteisiin ja polttoaineisiin. Veroja ei taida monikaan poromies maksaa penniäkään.

      Selvä fakta on sekin, että aikaisemmin paljon pienemmillä poromäärillä poromies elätti koko perheensä eikä tarvinnut muita laitteita kuin ajohärän, ahkion, sukset ja suopungin, ulkomailta ei tarvinnut tuoda mitään muuta kuin suolat ja kahvinpöönit.

      Nykyisin poromies tarvii hyvässä kunnan taikka valtion virassa tienaavan vaimon, kun kaikki oman porotalouden tuotto menee pakettiautojen, mönkijöiden, moottorikelkkojen, moottoripyörien, moottoriveneiden ym moottorikaluston hankkimiseen ja korjaamisen ja polttoaineisiin sekä helikoptereiden ja lentokoneiden lentotuntien maksuun. Kaikki perimmältään ulkomaantuonteja, jotenka pääosa porotalouden tuotoista menee ulkomaisten suuryritysten kassoihin.

      Ja julkisuuteen vaan kätistään muutamasta petojen tappamasta kisurasta mukamastes porotalouden suurimpana ongelmana.

    • urakka

      Petoja syytetään porotalouden huonosta kannattavuudesta. Poromäärät on kuitenkin jo parin kolmen vuosikymmenen ajan pysytelleet korkeammalla kuin koskaan aikaisemmin ja laitumet on kaluttu aivan loppuun, poroja vain on nykyisellään kertakaikkiaan aivan liikaa se on selvä fakta ! Selvä fakta on sekin, että nykyisellään alle puolet poronomistajista on päätoimisia poronhoitajia, siellä on mukana monenlaista porukkaa pankinjohtajasta kunnan virkamieheen.

      Selvä fakta on sekin , että porotaloudesta on nykyisellään monenlaista haittaa muulle ympäröivälle yhteiskunnalle, maataloudelle ja kotipuutarhoille, mutta ennenkaikkea liikenteelle aiheutuu poroista joka vuosi monen miljoonan euron vahingot, jotka autoilijat maksaa itse omilla vakuutusmaksuillaan - minkätakia yhteiskunta maksaa poronomistajille petovahinkokorvauksia ? minkätakia vahingot ei mene korvattaviksi poronomistajien omista henkilökohtaisista vakuutuksista samalla tavalla kuin porokolareistaa kärsivillä autoilijoillakin ?

      Selvä fakta on sekin, että porotalouden kannattavuus nykyisellään on erittäin heikkoa jopa tappiollista toimintaa, jossa katetta tulee lähinnä erilaisista tukiaisista. Porotalouden oma tuotto menee lähinnä koneisiin, laitteisiin ja polttoaineisiin. Veroja ei taida monikaan poromies maksaa penniäkään.

      Selvä fakta on sekin, että aikaisemmin paljon pienemmillä poromäärillä poromies elätti koko perheensä eikä tarvinnut muita laitteita kuin ajohärän, ahkion, sukset ja suopungin, ulkomailta ei tarvinnut tuoda mitään muuta kuin suolat ja kahvinpöönit.

      Nykyisin poromies tarvii hyvässä kunnan taikka valtion virassa tienaavan vaimon, kun kaikki oman porotalouden tuotto menee pakettiautojen, mönkijöiden, moottorikelkkojen, moottoripyörien, moottoriveneiden ym moottorikaluston hankkimiseen ja korjaamisen ja polttoaineisiin sekä helikoptereiden ja lentokoneiden lentotuntien maksuun. Kaikki perimmältään ulkomaantuonteja, jotenka pääosa porotalouden tuotoista menee ulkomaisten suuryritysten kassoihin.

      Ja julkisuuteen vaan kätistään muutamasta petojen tappamasta kisurasta mukamastes porotalouden suurimpana ongelmana.

    • hirvass

      Petoja syytetään porotalouden huonosta kannattavuudesta. Poromäärät on kuitenkin jo parin kolmen vuosikymmenen ajan pysytelleet korkeammalla kuin koskaan aikaisemmin ja laitumet on kaluttu aivan loppuun, poroja vain on nykyisellään kertakaikkiaan aivan liikaa se on selvä fakta ! Selvä fakta on sekin, että nykyisellään alle puolet poronomistajista on päätoimisia poronhoitajia, siellä on mukana monenlaista porukkaa pankinjohtajasta kunnan virkamieheen.

      Selvä fakta on sekin , että porotaloudesta on nykyisellään monenlaista haittaa muulle ympäröivälle yhteiskunnalle, maataloudelle ja kotipuutarhoille, mutta ennenkaikkea liikenteelle aiheutuu poroista joka vuosi monen miljoonan euron vahingot, jotka autoilijat maksaa itse omilla vakuutusmaksuillaan - minkätakia yhteiskunta maksaa poronomistajille petovahinkokorvauksia ? minkätakia vahingot ei mene korvattaviksi poronomistajien omista henkilökohtaisista vakuutuksista samalla tavalla kuin porokolareistaa kärsivillä autoilijoillakin ?

      Selvä fakta on sekin, että porotalouden kannattavuus nykyisellään on erittäin heikkoa jopa tappiollista toimintaa, jossa katetta tulee lähinnä erilaisista tukiaisista. Porotalouden oma tuotto menee lähinnä koneisiin, laitteisiin ja polttoaineisiin. Veroja ei taida monikaan poromies maksaa penniäkään.

      Selvä fakta on sekin, että aikaisemmin paljon pienemmillä poromäärillä poromies elätti koko perheensä eikä tarvinnut muita laitteita kuin ajohärän, ahkion, sukset ja suopungin, ulkomailta ei tarvinnut tuoda mitään muuta kuin suolat ja kahvinpöönit.

      Nykyisin poromies tarvii hyvässä kunnan taikka valtion virassa tienaavan vaimon, kun kaikki oman porotalouden tuotto menee pakettiautojen, mönkijöiden, moottorikelkkojen, moottoripyörien, moottoriveneiden ym moottorikaluston hankkimiseen ja korjaamisen ja polttoaineisiin sekä helikoptereiden ja lentokoneiden lentotuntien maksuun. Kaikki perimmältään ulkomaantuonteja, jotenka pääosa porotalouden tuotoista menee ulkomaisten suuryritysten kassoihin.

      Ja julkisuuteen vaan kätistään muutamasta petojen tappamasta kisurasta mukamastes porotalouden suurimpana ongelmana.

    • nuluppou

      Petoja syytetään porotalouden huonosta kannattavuudesta. Poromäärät on kuitenkin jo parin kolmen vuosikymmenen ajan pysytelleet korkeammalla kuin koskaan aikaisemmin ja laitumet on kaluttu aivan loppuun, poroja vain on nykyisellään kertakaikkiaan aivan liikaa se on selvä fakta ! Selvä fakta on sekin, että nykyisellään alle puolet poronomistajista on päätoimisia poronhoitajia, siellä on mukana monenlaista porukkaa pankinjohtajasta kunnan virkamieheen.

      Selvä fakta on sekin , että porotaloudesta on nykyisellään monenlaista haittaa muulle ympäröivälle yhteiskunnalle, maataloudelle ja kotipuutarhoille, mutta ennenkaikkea liikenteelle aiheutuu poroista joka vuosi monen miljoonan euron vahingot, jotka autoilijat maksaa itse omilla vakuutusmaksuillaan - minkätakia yhteiskunta maksaa poronomistajille petovahinkokorvauksia ? minkätakia vahingot ei mene korvattaviksi poronomistajien omista henkilökohtaisista vakuutuksista samalla tavalla kuin porokolareistaa kärsivillä autoilijoillakin ?

      Selvä fakta on sekin, että porotalouden kannattavuus nykyisellään on erittäin heikkoa jopa tappiollista toimintaa, jossa katetta tulee lähinnä erilaisista tukiaisista. Porotalouden oma tuotto menee lähinnä koneisiin, laitteisiin ja polttoaineisiin. Veroja ei taida monikaan poromies maksaa penniäkään.

      Selvä fakta on sekin, että aikaisemmin paljon pienemmillä poromäärillä poromies elätti koko perheensä eikä tarvinnut muita laitteita kuin ajohärän, ahkion, sukset ja suopungin, ulkomailta ei tarvinnut tuoda mitään muuta kuin suolat ja kahvinpöönit.

      Nykyisin poromies tarvii hyvässä kunnan taikka valtion virassa tienaavan vaimon, kun kaikki oman porotalouden tuotto menee pakettiautojen, mönkijöiden, moottorikelkkojen, moottoripyörien, moottoriveneiden ym moottorikaluston hankkimiseen ja korjaamisen ja polttoaineisiin sekä helikoptereiden ja lentokoneiden lentotuntien maksuun. Kaikki perimmältään ulkomaantuonteja, jotenka pääosa porotalouden tuotoista menee ulkomaisten suuryritysten kassoihin.

      Ja julkisuuteen vaan kätistään muutamasta petojen tappamasta kisurasta mukamastes porotalouden suurimpana ongelmana.

    • hirvass

      Petoja syytetään porotalouden huonosta kannattavuudesta. Poromäärät on kuitenkin jo parin kolmen vuosikymmenen ajan pysytelleet korkeammalla kuin koskaan aikaisemmin ja laitumet on kaluttu aivan loppuun, poroja vain on nykyisellään kertakaikkiaan aivan liikaa se on selvä fakta ! Selvä fakta on sekin, että nykyisellään alle puolet poronomistajista on päätoimisia poronhoitajia, siellä on mukana monenlaista porukkaa pankinjohtajasta kunnan virkamieheen.

      Selvä fakta on sekin , että porotaloudesta on nykyisellään monenlaista haittaa muulle ympäröivälle yhteiskunnalle, maataloudelle ja kotipuutarhoille, mutta ennenkaikkea liikenteelle aiheutuu poroista joka vuosi monen miljoonan euron vahingot, jotka autoilijat maksaa itse omilla vakuutusmaksuillaan - minkätakia yhteiskunta maksaa poronomistajille petovahinkokorvauksia ? minkätakia vahingot ei mene korvattaviksi poronomistajien omista henkilökohtaisista vakuutuksista samalla tavalla kuin porokolareistaa kärsivillä autoilijoillakin ?

      Selvä fakta on sekin, että porotalouden kannattavuus nykyisellään on erittäin heikkoa jopa tappiollista toimintaa, jossa katetta tulee lähinnä erilaisista tukiaisista. Porotalouden oma tuotto menee lähinnä koneisiin, laitteisiin ja polttoaineisiin. Veroja ei taida monikaan poromies maksaa penniäkään.

      Selvä fakta on sekin, että aikaisemmin paljon pienemmillä poromäärillä poromies elätti koko perheensä eikä tarvinnut muita laitteita kuin ajohärän, ahkion, sukset ja suopungin, ulkomailta ei tarvinnut tuoda mitään muuta kuin suolat ja kahvinpöönit.

      Nykyisin poromies tarvii hyvässä kunnan taikka valtion virassa tienaavan vaimon, kun kaikki oman porotalouden tuotto menee pakettiautojen, mönkijöiden, moottorikelkkojen, moottoripyörien, moottoriveneiden ym moottorikaluston hankkimiseen ja korjaamisen ja polttoaineisiin sekä helikoptereiden ja lentokoneiden lentotuntien maksuun. Kaikki perimmältään ulkomaantuonteja, jotenka pääosa porotalouden tuotoista menee ulkomaisten suuryritysten kassoihin.

      Ja julkisuuteen vaan kätistään muutamasta petojen tappamasta kisurasta mukamastes porotalouden suurimpana ongelmana.

    • vasa

      Petoja syytetään porotalouden huonosta kannattavuudesta. Poromäärät on kuitenkin jo parin kolmen vuosikymmenen ajan pysytelleet korkeammalla kuin koskaan aikaisemmin ja laitumet on kaluttu aivan loppuun, poroja vain on nykyisellään kertakaikkiaan aivan liikaa se on selvä fakta ! Selvä fakta on sekin, että nykyisellään alle puolet poronomistajista on päätoimisia poronhoitajia, siellä on mukana monenlaista porukkaa pankinjohtajasta kunnan virkamieheen.

      Selvä fakta on sekin , että porotaloudesta on nykyisellään monenlaista haittaa muulle ympäröivälle yhteiskunnalle, maataloudelle ja kotipuutarhoille, mutta ennenkaikkea liikenteelle aiheutuu poroista joka vuosi monen miljoonan euron vahingot, jotka autoilijat maksaa itse omilla vakuutusmaksuillaan - minkätakia yhteiskunta maksaa poronomistajille petovahinkokorvauksia ? minkätakia vahingot ei mene korvattaviksi poronomistajien omista henkilökohtaisista vakuutuksista samalla tavalla kuin porokolareistaa kärsivillä autoilijoillakin ?

      Selvä fakta on sekin, että porotalouden kannattavuus nykyisellään on erittäin heikkoa jopa tappiollista toimintaa, jossa katetta tulee lähinnä erilaisista tukiaisista. Porotalouden oma tuotto menee lähinnä koneisiin, laitteisiin ja polttoaineisiin. Veroja ei taida monikaan poromies maksaa penniäkään.

      Selvä fakta on sekin, että aikaisemmin paljon pienemmillä poromäärillä poromies elätti koko perheensä eikä tarvinnut muita laitteita kuin ajohärän, ahkion, sukset ja suopungin, ulkomailta ei tarvinnut tuoda mitään muuta kuin suolat ja kahvinpöönit.

      Nykyisin poromies tarvii hyvässä kunnan taikka valtion virassa tienaavan vaimon, kun kaikki oman porotalouden tuotto menee pakettiautojen, mönkijöiden, moottorikelkkojen, moottoripyörien, moottoriveneiden ym moottorikaluston hankkimiseen ja korjaamisen ja polttoaineisiin sekä helikoptereiden ja lentokoneiden lentotuntien maksuun. Kaikki perimmältään ulkomaantuonteja, jotenka pääosa porotalouden tuotoista menee ulkomaisten suuryritysten kassoihin.

      Ja julkisuuteen vaan kätistään muutamasta petojen tappamasta kisurasta mukamastes porotalouden suurimpana ongelmana.

    • kermikkää

      Petoja syytetään porotalouden huonosta kannattavuudesta. Poromäärät on kuitenkin jo parin kolmen vuosikymmenen ajan pysytelleet korkeammalla kuin koskaan aikaisemmin ja laitumet on kaluttu aivan loppuun, poroja vain on nykyisellään kertakaikkiaan aivan liikaa se on selvä fakta ! Selvä fakta on sekin, että nykyisellään alle puolet poronomistajista on päätoimisia poronhoitajia, siellä on mukana monenlaista porukkaa pankinjohtajasta kunnan virkamieheen.

      Selvä fakta on sekin , että porotaloudesta on nykyisellään monenlaista haittaa muulle ympäröivälle yhteiskunnalle, maataloudelle ja kotipuutarhoille, mutta ennenkaikkea liikenteelle aiheutuu poroista joka vuosi monen miljoonan euron vahingot, jotka autoilijat maksaa itse omilla vakuutusmaksuillaan - minkätakia yhteiskunta maksaa poronomistajille petovahinkokorvauksia ? minkätakia vahingot ei mene korvattaviksi poronomistajien omista henkilökohtaisista vakuutuksista samalla tavalla kuin porokolareistaa kärsivillä autoilijoillakin ?

      Selvä fakta on sekin, että porotalouden kannattavuus nykyisellään on erittäin heikkoa jopa tappiollista toimintaa, jossa katetta tulee lähinnä erilaisista tukiaisista. Porotalouden oma tuotto menee lähinnä koneisiin, laitteisiin ja polttoaineisiin. Veroja ei taida monikaan poromies maksaa penniäkään.

      Selvä fakta on sekin, että aikaisemmin paljon pienemmillä poromäärillä poromies elätti koko perheensä eikä tarvinnut muita laitteita kuin ajohärän, ahkion, sukset ja suopungin, ulkomailta ei tarvinnut tuoda mitään muuta kuin suolat ja kahvinpöönit.

      Nykyisin poromies tarvii hyvässä kunnan taikka valtion virassa tienaavan vaimon, kun kaikki oman porotalouden tuotto menee pakettiautojen, mönkijöiden, moottorikelkkojen, moottoripyörien, moottoriveneiden ym moottorikaluston hankkimiseen ja korjaamisen ja polttoaineisiin sekä helikoptereiden ja lentokoneiden lentotuntien maksuun. Kaikki perimmältään ulkomaantuonteja, jotenka pääosa porotalouden tuotoista menee ulkomaisten suuryritysten kassoihin.

      Ja julkisuuteen vaan kätistään muutamasta petojen tappamasta kisurasta mukamastes porotalouden suurimpana ongelmana.

    • kettui

      Petoja syytetään porotalouden huonosta kannattavuudesta. Poromäärät on kuitenkin jo parin kolmen vuosikymmenen ajan pysytelleet korkeammalla kuin koskaan aikaisemmin ja laitumet on kaluttu aivan loppuun, poroja vain on nykyisellään kertakaikkiaan aivan liikaa se on selvä fakta ! Selvä fakta on sekin, että nykyisellään alle puolet poronomistajista on päätoimisia poronhoitajia, siellä on mukana monenlaista porukkaa pankinjohtajasta kunnan virkamieheen.

      Selvä fakta on sekin , että porotaloudesta on nykyisellään monenlaista haittaa muulle ympäröivälle yhteiskunnalle, maataloudelle ja kotipuutarhoille, mutta ennenkaikkea liikenteelle aiheutuu poroista joka vuosi monen miljoonan euron vahingot, jotka autoilijat maksaa itse omilla vakuutusmaksuillaan - minkätakia yhteiskunta maksaa poronomistajille petovahinkokorvauksia ? minkätakia vahingot ei mene korvattaviksi poronomistajien omista henkilökohtaisista vakuutuksista samalla tavalla kuin porokolareistaa kärsivillä autoilijoillakin ?

      Selvä fakta on sekin, että porotalouden kannattavuus nykyisellään on erittäin heikkoa jopa tappiollista toimintaa, jossa katetta tulee lähinnä erilaisista tukiaisista. Porotalouden oma tuotto menee lähinnä koneisiin, laitteisiin ja polttoaineisiin. Veroja ei taida monikaan poromies maksaa penniäkään.

      Selvä fakta on sekin, että aikaisemmin paljon pienemmillä poromäärillä poromies elätti koko perheensä eikä tarvinnut muita laitteita kuin ajohärän, ahkion, sukset ja suopungin, ulkomailta ei tarvinnut tuoda mitään muuta kuin suolat ja kahvinpöönit.

      Nykyisin poromies tarvii hyvässä kunnan taikka valtion virassa tienaavan vaimon, kun kaikki oman porotalouden tuotto menee pakettiautojen, mönkijöiden, moottorikelkkojen, moottoripyörien, moottoriveneiden ym moottorikaluston hankkimiseen ja korjaamisen ja polttoaineisiin sekä helikoptereiden ja lentokoneiden lentotuntien maksuun. Kaikki perimmältään ulkomaantuonteja, jotenka pääosa porotalouden tuotoista menee ulkomaisten suuryritysten kassoihin.

      Ja julkisuuteen vaan kätistään muutamasta petojen tappamasta kisurasta mukamastes porotalouden suurimpana ongelmana.

    • ukkii

      Petoja syytetään porotalouden huonosta kannattavuudesta. Poromäärät on kuitenkin jo parin kolmen vuosikymmenen ajan pysytelleet korkeammalla kuin koskaan aikaisemmin ja laitumet on kaluttu aivan loppuun, poroja vain on nykyisellään kertakaikkiaan aivan liikaa se on selvä fakta ! Selvä fakta on sekin, että nykyisellään alle puolet poronomistajista on päätoimisia poronhoitajia, siellä on mukana monenlaista porukkaa pankinjohtajasta kunnan virkamieheen.

      Selvä fakta on sekin , että porotaloudesta on nykyisellään monenlaista haittaa muulle ympäröivälle yhteiskunnalle, maataloudelle ja kotipuutarhoille, mutta ennenkaikkea liikenteelle aiheutuu poroista joka vuosi monen miljoonan euron vahingot, jotka autoilijat maksaa itse omilla vakuutusmaksuillaan - minkätakia yhteiskunta maksaa poronomistajille petovahinkokorvauksia ? minkätakia vahingot ei mene korvattaviksi poronomistajien omista henkilökohtaisista vakuutuksista samalla tavalla kuin porokolareistaa kärsivillä autoilijoillakin ?

      Selvä fakta on sekin, että porotalouden kannattavuus nykyisellään on erittäin heikkoa jopa tappiollista toimintaa, jossa katetta tulee lähinnä erilaisista tukiaisista. Porotalouden oma tuotto menee lähinnä koneisiin, laitteisiin ja polttoaineisiin. Veroja ei taida monikaan poromies maksaa penniäkään.

      Selvä fakta on sekin, että aikaisemmin paljon pienemmillä poromäärillä poromies elätti koko perheensä eikä tarvinnut muita laitteita kuin ajohärän, ahkion, sukset ja suopungin, ulkomailta ei tarvinnut tuoda mitään muuta kuin suolat ja kahvinpöönit.

      Nykyisin poromies tarvii hyvässä kunnan taikka valtion virassa tienaavan vaimon, kun kaikki oman porotalouden tuotto menee pakettiautojen, mönkijöiden, moottorikelkkojen, moottoripyörien, moottoriveneiden ym moottorikaluston hankkimiseen ja korjaamisen ja polttoaineisiin sekä helikoptereiden ja lentokoneiden lentotuntien maksuun. Kaikki perimmältään ulkomaantuonteja, jotenka pääosa porotalouden tuotoista menee ulkomaisten suuryritysten kassoihin.

      Ja julkisuuteen vaan kätistään muutamasta petojen tappamasta kisurasta mukamastes porotalouden suurimpana ongelmana.

    • typö

      Petoja syytetään porotalouden huonosta kannattavuudesta. Poromäärät on kuitenkin jo parin kolmen vuosikymmenen ajan pysytelleet korkeammalla kuin koskaan aikaisemmin ja laitumet on kaluttu aivan loppuun, poroja vain on nykyisellään kertakaikkiaan aivan liikaa se on selvä fakta ! Selvä fakta on sekin, että nykyisellään alle puolet poronomistajista on päätoimisia poronhoitajia, siellä on mukana monenlaista porukkaa pankinjohtajasta kunnan virkamieheen.

      Selvä fakta on sekin , että porotaloudesta on nykyisellään monenlaista haittaa muulle ympäröivälle yhteiskunnalle, maataloudelle ja kotipuutarhoille, mutta ennenkaikkea liikenteelle aiheutuu poroista joka vuosi monen miljoonan euron vahingot, jotka autoilijat maksaa itse omilla vakuutusmaksuillaan - minkätakia yhteiskunta maksaa poronomistajille petovahinkokorvauksia ? minkätakia vahingot ei mene korvattaviksi poronomistajien omista henkilökohtaisista vakuutuksista samalla tavalla kuin porokolareistaa kärsivillä autoilijoillakin ?

      Selvä fakta on sekin, että porotalouden kannattavuus nykyisellään on erittäin heikkoa jopa tappiollista toimintaa, jossa katetta tulee lähinnä erilaisista tukiaisista. Porotalouden oma tuotto menee lähinnä koneisiin, laitteisiin ja polttoaineisiin. Veroja ei taida monikaan poromies maksaa penniäkään.

      Selvä fakta on sekin, että aikaisemmin paljon pienemmillä poromäärillä poromies elätti koko perheensä eikä tarvinnut muita laitteita kuin ajohärän, ahkion, sukset ja suopungin, ulkomailta ei tarvinnut tuoda mitään muuta kuin suolat ja kahvinpöönit.

      Nykyisin poromies tarvii hyvässä kunnan taikka valtion virassa tienaavan vaimon, kun kaikki oman porotalouden tuotto menee pakettiautojen, mönkijöiden, moottorikelkkojen, moottoripyörien, moottoriveneiden ym moottorikaluston hankkimiseen ja korjaamisen ja polttoaineisiin sekä helikoptereiden ja lentokoneiden lentotuntien maksuun. Kaikki perimmältään ulkomaantuonteja, jotenka pääosa porotalouden tuotoista menee ulkomaisten suuryritysten kassoihin.

      Ja julkisuuteen vaan kätistään muutamasta petojen tappamasta kisurasta mukamastes porotalouden suurimpana ongelmana.

    • kopppoo

      No niin pergale rubes ny mullaki paskattamaan.

    • Toivonettäpääsee

      Riikka on kova sana Sodankylässä,,,okei.
      Mutta tiedetäänkö esimerkiksi Rovaniemellä, Kemissä ja Torniossa kuka se onkaan?
      Kun pelkästään Sodankyläläisten äänillä ei välttämättä kenestäkään saa edustajaa tehtyä.

    • reajhäej

      Mitä eroa on vasureilla ja vihreillä? :nimi ainoastaan.... samaa sontaa eri paketissa vaan

      • ViimeHALLITUS

        Tämä Sipilän hallitus se vasta Kuttaperkkaa oli, te enemistö perustolvanat olitte sen saaneet aikaiseksi, Nyt olisi mahdollisuus äänestää toisin, kuin viimeksi. Itse kävinkin jo sipasemassa järjen äänen korttiin 82.


      • PyyhiHyvin

        Muista, että se paperi on peräisin metsästä.


    • kirjastoooon

      Tämä ketju sen tekköö
      eli kaikilla täysjärkisillä rupee het kakattamaan

      • NiinhänSeOn

        Ja kaikki vajaajärkiset laskee housuihinsa, kuten sinä.


    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      133
      4859
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      25
      3296
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      113
      2654
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      46
      2241
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      261
      1771
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      47
      1709
    7. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1577
    8. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1526
    9. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1500
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1221
    Aihe