Miksi kirkkorakennukset ovat suuria ja prameita?

tietääkö.joku

Mihin Raamatun kohtaan tai opetukseen se perustuu?

35

458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkä siihen , kun Israelin Jumalalle tuotiin kultaa ja hopeaa temppelin rakentamista varten. Kuten Esra kertoo.

      • Lslslw

        Miten se liittyy evl. kirkkoon?


      • torre12
        Lslslw kirjoitti:

        Miten se liittyy evl. kirkkoon?

        "Mihin Raamatun kohtaan".


      • tuleeko.vastausta
        torre12 kirjoitti:

        "Mihin Raamatun kohtaan".

        Missä kohtaan Raamattua käsketään kristittyjen rakentaa isoja prsmeita kirkkoja?


      • tuleeko.vastausta kirjoitti:

        Missä kohtaan Raamattua käsketään kristittyjen rakentaa isoja prsmeita kirkkoja?

        Ei varmaan missään. Jeesuksen aikana (Jeesus oli juutalainen) juutalaisilla oli yksi temppeli, jonka Jeesus uhkasi hajoittaa ja rakentaa pikaisesti uuden. Roomalaiset sitten hajoittivat pian temppelin, eikä uutta ole ilmaantunut.

        Juutalaisille on kelvannut tähän päivään asti olla ilman yhtään temppeliä.

        Jos maailman kirkot muuttaisivat jalometallinsa rahaksi ja myisivät taideaarteensa rikkaille keräilijöille ja museoille, niin miten paljon rahaa kertyisikään osattomien tukemiseen!


      • VanhatPerinteet
        tuleeko.vastausta kirjoitti:

        Missä kohtaan Raamattua käsketään kristittyjen rakentaa isoja prsmeita kirkkoja?

        Eivät ne oerustu Raamattuun vaan vanhaan oerinteeseen. Basilikat, kuten vaikkapa basilika Iulia, basilika Aemilia tai Maxentiuksen basilika, oliva suuria halleja joissa kansa sai pitää vapaasti julkisia kokoontumisia ja keskustella päivän aiheista. Kun kristinuskosta tuli Tooman valtionuskonto, niin nämä basilikat muutettiin kirkoiksi ja ne toimivat myös malleina uusille kirkkorakennuksille kuten vaikkapa Hagia sofialle. Toinen antiikin esikuva kirkoille oli basilikaa juomattavasti pienempi pyöreä hallimainen rotunda. Ajan kuluessa kirkon varallisuus alkoi kertyä ja mitä rikkaammaksi kirkko tuli sitä enemmän se alkoi panostaa rakennusten näyttävyyteen ja mahtipontisuuteen. Mutta ei ainoastaan vain rakennusten ulkokuoreen vaan myös sisustukseen, pappien asuihin ja ehtoollisastioihin. Oli kultalangoin kirjattuja vaatteita ja täys kultaisia ehtoollismaljoja jotka edustivat oman aikansa hienointa käsityötä. Tähän kaikkeen käytettiin sunnattomasti rahaa joka kerättiin kirkkoon kuuluvilta seurakuntalaisilta.


      • tuleeko.vastausta kirjoitti:

        Missä kohtaan Raamattua käsketään kristittyjen rakentaa isoja prsmeita kirkkoja?

        Ei missään. Mutta Suomen kirkot ovat vaatimattomia monen muun maan kirkkoihin nähden.

        Miksi Jumala halusi temppelin rakentamiseen kultaa ja hopeaa? Eikö olisi kelvannut vaatimattomampi?


      • Pakkolunastettava
        torre12 kirjoitti:

        Ei missään. Mutta Suomen kirkot ovat vaatimattomia monen muun maan kirkkoihin nähden.

        Miksi Jumala halusi temppelin rakentamiseen kultaa ja hopeaa? Eikö olisi kelvannut vaatimattomampi?

        Turhia rakennuksia, esimerkiksi Helsingin tuomiokirkko on sekä ruma että se tuhlaa kallista maa-alaa jota varsinkin Helsingissä on niukasti. Kirkkojen rakennustehokkuus ja raloudellinen hyöty / arvo yhteiskunnalle on todella niukka. Esimerkiski siinä Senaatintorin laidalla voisi olla vaikka sen ruman vessanpytyn sijaan noin 500-600 metrinen pilvenpiirtäjä. Valtion tulisi pakkolunastaa kirkon rakennukset, purattaa ne ja käyttää maa-ala tehokkaammin rakemtamiseen. Sitä odottaen.


      • Kivikirkko
        jjeeves kirjoitti:

        Ei varmaan missään. Jeesuksen aikana (Jeesus oli juutalainen) juutalaisilla oli yksi temppeli, jonka Jeesus uhkasi hajoittaa ja rakentaa pikaisesti uuden. Roomalaiset sitten hajoittivat pian temppelin, eikä uutta ole ilmaantunut.

        Juutalaisille on kelvannut tähän päivään asti olla ilman yhtään temppeliä.

        Jos maailman kirkot muuttaisivat jalometallinsa rahaksi ja myisivät taideaarteensa rikkaille keräilijöille ja museoille, niin miten paljon rahaa kertyisikään osattomien tukemiseen!

        Missä Suomessa on temppeli?
        Suomessa on rakennettu kirkkoja kivestä ja puusta. Eivät ne niin kovin prameita ole. Useimmat kirkot on rakennettu seurakuntalaisten varoin ja talkoilla. Ne ovat koko pitäjälle arvokkaita, minkä huomaa, kun joku kirkko tuhoutuu. Uutta aletaan rakentaa heti kaikin voimin.

        Jumalan huone saa olla kaunis ja komea. Niin on maallistenkin hallitsijoiden virkapaikat. Kirkko on paikka, jossa saavutetaan mielenrauha ja pystytään paneutumaan jumalanpalvelukseen. Kaunis valo ylhäältä lisää kävijän hartautta ja rauhoittaa. Ei pienessä rukoushuoneessa tunnu samalta.
        Islamkin sanoo: Jumala on suuri. Muslimimaissa moskeijat todella ovat avaria ja valtavia. Ihminen tuntee itsensä pieneksi ja nöyräksi.


    • Kdkdnf

      Seurakunnat eivät tarviste prameita kirkkoja.

      • havaintoa

        Ei todellakaan. Mitä prameampi kirkko sitä uskonnollisempaa ja ulkokultaista on meno.


    • Osa-aikaeläkeläinen

      Muuan histointuntija sanoi että Jumalalle pitää olla komea temppeli. Siksipä satoja vuosia sitten rakennettiin komeita kirkkoja suurella työllä.

      • Roomalaisilla (ja kreikklaisilla) oli temppeleitä kaikille jumalille, kaikkialla valtakunnassa, joka lähtöön. Kun keisari Konstantinus kelpuutti kristinuskon valtakunnalle hyödylliseksi apupuolueeksi, hän suvaitsi rakennuttaa myös kristillisiä palvontarakennuksia, kristillisiä temppeleitä. Kristityt eivät ilmeisesti protestoineet. Hellenistinen perinne on pysynyt elinvoimaisena tähän päivään asti.

        Juutalainen toisen temppelin ajan teologia suvaitsi vain yhden ainoan temppelin ainoan Jumalan palvomiselle.


      • Roomalaisilla (ja kreikklaisilla) oli temppeleitä kaikille jumalille, kaikkialla valtakunnassa, joka lähtöön. Kun keisari Konstantinus kelpuutti kristinuskon valtakunnalle hyödylliseksi apupuolueeksi, hän suvaitsi rakennuttaa myös kristillisiä palvontarakennuksia, kristillisiä temppeleitä. Kristityt eivät ilmeisesti protestoineet. Hellenistinen perinne on pysynyt elinvoimaisena tähän päivään asti.

        Juutalainen toisen temppelin ajan teologia suvaitsi vain yhden ainoan temppelin ainoan Jumalan palvomiselle.


      • montatemppeliä

    • Sanassa sanotaan, että Jumala ei asu käsin tehdyissä temppeleissä. Mutta oiskohan takana semmonen ajatus, ett Jeesus vois tulla piipahtamaan paikkaseudulle ikään kuin piispantarkastukselle, niin ois srkssa Jeesukselle komia kortteeri kämpätä käyntinsä ajaksi?

    • Tampereen katolinen kirkko ei ole suuri eikä pramea. Eikä sen tarvitsekaan olla.

      • PH-haisee

        Järjestävät joka ilta salaisia massa n.ussimisia.


    • 12____13

      Koska ihmiset ovat arvostaneet Jumalaa ja halunneet tehdä jotain hienoa Hänen kunniaksi.

      • ihmisen.luuloa

        Missä Jumala on sanonut, että Häntä miellytetään komeilla temppeleillä?


      • etyje5
        ihmisen.luuloa kirjoitti:

        Missä Jumala on sanonut, että Häntä miellytetään komeilla temppeleillä?

        Ei missään.


      • ihmisen.luuloa kirjoitti:

        Missä Jumala on sanonut, että Häntä miellytetään komeilla temppeleillä?

        Ei joo. Mutta kun Jumala rakennutti temppeliä, niin siihen tuli kultaa ja hopeaa. Parasta.

        Ja kun israelilaisilla oli juhlat, niin Jumala toi sinne "parasta viiniä".


    • >> Miksi kirkkorakennukset ovat suuria ja prameita? <<

      Kirkkoherrat haluaa nostaa omaa profiiliaan.
      Esim. Ylivieskassa paloi kirkko ja tilalle nousee uusi 15 miljoonan hintainen. Onhan se herraskaisempaa toimia tuollaisessa kirkossa kirkkoherrana.

      • Anonyymi

        Eli siellä kirkkoherralla on valta päättää kirkon rakentamisesta? Ihmeellinen valta yhdessä seurakunnassa?
        Onko hän ottanut ja saanut rakennuslainat omalle nimelleen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli siellä kirkkoherralla on valta päättää kirkon rakentamisesta? Ihmeellinen valta yhdessä seurakunnassa?
        Onko hän ottanut ja saanut rakennuslainat omalle nimelleen?

        Ylivieskan kirkkoherralla on omat uskovaiset kaverinsa kunnankin puolella. Kutsuttakoon sitä sitten hyväveliverkostoksi tai korruptioksi, mutta siinä verkostossa ne päätökset tehdään.
        Kun se vanha puukirkko paloi, niin Ylivieskan kaupunki lahjoitti (vaihtokaupaksi sitä kutsuttiin) seurakunnalle kaupungin keskustasta parhaan tontin, kirkkopuiston.
        Kirkossa valta voi olla hyvin keskittynyttä, jos on oikea mies puikoissa.


    • Salomo sanoi, " Taivasten taivaatkaan eivät ole kyllin suuret sinun asuinsijaksesi, kuinka sitten tämä temppeli, jonka olen rakentanut. "
      Sitten hän pyytää että jumala kuitenkin katsoisi tämän temppelin puoleen, koska oli luvannut nimensä asuvan siinä.
      Ja että Jumala kuulisi myös muukalaisten rukoukset, kun he rukoilevat tähän temppeliin päin, ja tekisi kuten muukalainen pyytää, että hekin kunnioittaisivat Israelin Jumalaa ja hänen ojennettua käsivarttaan.

      muistin mukaan kerrottuna.

      • Salomo Raamatussa on ilmeisesti antanut mallin prameudelle. Koko ilmeisesti on perua suurista määristä jotka vapaaehtoisesti kokootuivat kirkkoon juhlapäivinä,


      • sage8 kirjoitti:

        Salomo Raamatussa on ilmeisesti antanut mallin prameudelle. Koko ilmeisesti on perua suurista määristä jotka vapaaehtoisesti kokootuivat kirkkoon juhlapäivinä,

        Oletko nyt alkanut vaatia uskovilta Salomon eettisiä opetuksia 😂😂😂❓


      • raamatusta1

        Raamattu, Toinen aikakirja

        9:13. Kullan paino, mikä yhtenä vuotena tuli Salomolle, oli kuusisataa kuusikymmentä kuusi talenttia kultaa


    • Olen sitä samaa matkoillani Italiaan ihmetellyt. Köyhä kansa rakentaa komeita kirkkoja ja niiden ylläpito on kallista ei pelkkä rakentaminen. Eikö luonto ole luojan temppeli? Jumala toivoisi että ihmiset elävät rauhassa ja auttavat heikompia, varmasti enemmän kuin suuria kirkkoja.

      • Anonyymi

        Ennen vanhaan oli pyhiä lehtoja, joissa kasvoi pyhät pihlajat Sinne mentiin palvomaan jumalaa. Tuntureilla on seidat, kiviringit, pyhät paadet, joiden äärellä palvelukset suoritettiin. Miksi nyt pitää olla neljän seinän sisällä? Sinne vaan hakkuuaukealle veisaamaan.
        Pappilaksi laavu tai turvekammi. Askeettinen pappi siellä sitten avotaivaan alla pitäisi menoja pyhällä paikalla seurakuntalaisille, jotka paksuissa toppavaatteissa seisoisi jalkojaan kopsutellen lumessa ja pakkasessa.
        Sehän teille arvostelijoille sopisi, ja teitä miellyttäisi.

        Ei tule mieleen ajatus, että seurakunnat arvostavat uskontoaan ja Jumalaansa ja haluavat pitää jumalanpalvelukset hartaaksi kokemassaan paikassa, hyvin rakennetussa, tähän tarkoitukseen suunnitellussa kirkossa, jossa edellisetkin sukupolvet ovat kiitoksensa ja rukouksensa Luojansa eteen tuoneet.
        Naurettavaa. Anonyymi takapenkiltä.


    • ”Ennen kuin Konstantinus Suuri vuonna 313 määräsi Milanon ediktissä uskonnonvapauden ei kristillistä kirkkotaidetta julkisesti ollut. ”

      Tuo ediktin mukaan:” … Rooman imperiumista tuli uskonnollisten vakaumusten suhteen puolueeton, mikä poisti lopullisesti esteet kristinuskon ja muiden uskontojen harjoittamiselta.”

      ”Oli vain katakombeja, kryptoja - piilopaikkoja. Kun kristinusko sai virallisen aseman, tulivat kokoontumispaikoiksi basilikat, joiden malli otettiin roomalaisista julkisista rakennuksista.”
      ”Katolisen kirkon vaurastuminen loi edellytykset romaanisen kirkkoarkkitehtuurin syntyyn 1000-luvulla Länsi-Euroopassa.”
      Internetix ”Keskiajan kirkkorakennus”

      Eli sitä mukaa kun seurakunta kasvoi ja vaurastui, myös rakennukset olivat entistä hienompia. Kirkkorakennuksista muodostui suomessa kylän keskipisteitä, joilla oli oma tärkeä tehtävänsä.

    • Anonyymi

      Suomessa vanhimmat 1400-luvun kivikirkot rakennettiin seurakunnan koon mukaan.

      Periaatteena oli, että seurakunnan piti mahtua yhdellä ja samalla kertaa kirkkoon (esim. kirkollisina juhlapäivinä). Kirkon koosta voikin päätellä, paljonko väkeä kirkon rakentamisen aikoihin alueella asui.

      Kun alueen väkiluku - eli seurakunta - ajan kuluessa kasvoi, alettiin kirkonmenoja pitää samana päivänä useampaan otteeseen, jotta kaikki pääsivät mukaan. Alettiin myös rakentaa pienempiä puisia kappelikirkkoja ja rukoushuoneita pitäjän syrjäisimpiin osiin.

      • Anonyymi

        LIsään vielä, että harvaanasutussa maassa kirkoilla oli tärkeä merkitys myös ihan maallisessa tiedonvälityksessä, koska ei ollut radioita, televisioita, puhelimia ja tietokoneita.

        Paitsi että luettiin paikalliset kuulutukset, kuultiin uutiset sodista ja luettiin rauhanjulistukset. Tiedotettiin hallitsijan vaihdoksista, uusista laeista ja säädöksistä. Annettiin viljelysohjeita, kulkutauteihin ja terveydenhoitoon liittyviä neuvoja sekä kerrottiin uusista viljelykasveista kuten perunasta.

        Kirkkojen seinillä olevilla katolisen ajan kirkkomaalauksilla oli varmaan myös viihteellistä merkitystä sen ajan ihmisille niihin liittyvine tarinoineen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        LIsään vielä, että harvaanasutussa maassa kirkoilla oli tärkeä merkitys myös ihan maallisessa tiedonvälityksessä, koska ei ollut radioita, televisioita, puhelimia ja tietokoneita.

        Paitsi että luettiin paikalliset kuulutukset, kuultiin uutiset sodista ja luettiin rauhanjulistukset. Tiedotettiin hallitsijan vaihdoksista, uusista laeista ja säädöksistä. Annettiin viljelysohjeita, kulkutauteihin ja terveydenhoitoon liittyviä neuvoja sekä kerrottiin uusista viljelykasveista kuten perunasta.

        Kirkkojen seinillä olevilla katolisen ajan kirkkomaalauksilla oli varmaan myös viihteellistä merkitystä sen ajan ihmisille niihin liittyvine tarinoineen.

        Kyllä, ne olivat aikansa tärkeitä paikkoja.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1320
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      51
      1259
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1183
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      100
      879
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      325
      814
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe