Sähköautoille ei löydy ostajia, varsinkaan

näinkäy

Kun ikää tulee ja arvo putoaa, ei kukaan osta 5000eur, 8000eur sähköautoa.

Jos nyt jo uutena käytettävyys on huonompi kuin 1000-2000 tonnin käytetyssä ja rahaa kiinni kymmeniä tuhansia niin tiedätte mitä tapahtuu arvon pudotessa.

Ylivoimaisesti suurin osa ostaa aina käytetyn auton ( koko euroopassa ) koska autoon ei kannata laittaa rahaa ja ottaa velkaa ja halvemmat autot on kasvava trendi = pienituloisten määrä kasvaa suomessa.

Suomessa vuosittain tehtävistä autokaupoista suurin osa n 4000eur autoja tai alle.


Sähköautojen markkinat jää ostajille jotka ei välitä mitä mitä autosta saa vaihdettaessa tai saako myytyä. Autokaupalle tämä tulee olemaan ongelma löytää yleensä ihmisiä jotka huolivat käytetyn sähköauton. Se taas vauhdittaa arvon putoamista ennestään.

88

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokumuu__

      Kyllä jokainen auto Suomessa menee kaupaksi kahdeksalla tonnilla. Kysymys on vaan siitä, minkä ikäinen ja kuntoinen se auto siinä vaiheessa on.

      Tuo näkemyksesi käytettävyydestä on sinun näkemyksesi. Ei hyvä eikä huono, mutta sinun näkemyksesi. Viimeiset kolme vuotta enimmäkseen sähkömoottorilla liikkuneena olisin valmis maksamaan jotakin ekstraa siitä että seuraavassakin autossa olisi sähköinen voimalinja, nimenomaan käyttömukavuuden vuoksi.

      Sillä nyt ei kait ole käyttäjälle merkitystä kuka auton omistaa tai onko siitä velkaa, ennemminkin luulisi kokonaiskulujen kiinnostavan. Jos huolto- ja korjauskulut, vakuutukset, verot ja käyttöenergia ovat halpoja ja arvonalenema kohtuullinen, voi kalliimpi auto hyvinkin olla halvempaa edullisempi pitää. Sadan tonnin Tesla ei mitenkään päin laskien tule tonnin Corollaa halvemmaksi mutta näiden ääripäiden välistäkin löytyy yhtä sun toista. Yleensä käyttökuluiltaan halvassa autossa on myös hyvä jälleenmyyntiarvo, koska muutaman tonnin auton ostajalle taloudellisuus on usein tärkeää.

      Sitä voi kukin itse veikkailla minkälaisten autojen käyttöä verotus jatkossa suosii ja minkälaisten rankoo...

      • sjoki

        Akku voimanlähteenä syö arvoa ja haluttavuutta jo alle tonnin laitteissa niin kieltämättä autoissa vielä isompi ongelma.

        Mutta ei ole keksitty kunnon akkutekniikkaa millä autoja kannattaisi tehdä eikä edes näköpiiriissä.

        Valtioiden sähköverkot ei mahdollista edes kohtuullista "akun" täyttöä. Joka vie käytettävyyden.


        Suurin osa suomalaisista ostaa alle 5 tonnin auton aina eli tiedämme kenellä on oikea valta verotuksen muuttamiseen.

        Muutaman päivän päästä näette esimakua eduskuntavaaleissa.


      • Kaikenlaistauskontoa

        Sähköauton arvonalenemaa ei voi pitää kohtuullisena. Syö kaikki ajossa säästetyt eurot eikä riitäkään.


      • jokumuu__
        Kaikenlaistauskontoa kirjoitti:

        Sähköauton arvonalenemaa ei voi pitää kohtuullisena. Syö kaikki ajossa säästetyt eurot eikä riitäkään.

        Kuka nyt mitäkin kohtuullisena pitää. Amperan arvonalenema viimeiseltä kolmelta vuodelta on vaihtotarjouksen pohjalta noin 11% vuodessa. Mielestäni aika keskimääräinen ellei jopa vähän keskimääräistä pienempi arvonalenema.

        Juu juu, se ei ole varsinainen sähköauto mutta jotain sen suuntaista kuitenkin. Yhtä lailla siinä on tai ei ole syytä jännittää akkupaketin kestoa kuin sähköautoissakin.


      • Kdkldldlldlld
        jokumuu__ kirjoitti:

        Kuka nyt mitäkin kohtuullisena pitää. Amperan arvonalenema viimeiseltä kolmelta vuodelta on vaihtotarjouksen pohjalta noin 11% vuodessa. Mielestäni aika keskimääräinen ellei jopa vähän keskimääräistä pienempi arvonalenema.

        Juu juu, se ei ole varsinainen sähköauto mutta jotain sen suuntaista kuitenkin. Yhtä lailla siinä on tai ei ole syytä jännittää akkupaketin kestoa kuin sähköautoissakin.

        Eipä ole yhtälailla. Hybridi kulkee ilmankin akkua. Ja laskenut akun kapasiteetti vain heikentää sähköllä kuljettavaa matkaa, ei estä autoilua kokonaan, eikä edes lyhennä lopullista käyttösädettä, kun bensalla pääsee.
        Ja kun akku on pienempi, ei sen vaihto oletettavasti yhtä kallis.


      • Iampera
        Kdkldldlldlld kirjoitti:

        Eipä ole yhtälailla. Hybridi kulkee ilmankin akkua. Ja laskenut akun kapasiteetti vain heikentää sähköllä kuljettavaa matkaa, ei estä autoilua kokonaan, eikä edes lyhennä lopullista käyttösädettä, kun bensalla pääsee.
        Ja kun akku on pienempi, ei sen vaihto oletettavasti yhtä kallis.

        Ampera ei kulje metriäkään ilman akkua koska polttomoottori on pelkkä generaattori joka tuottaa akulle virtaa.


      • Passkoja-sähikäisiä
        Iampera kirjoitti:

        Ampera ei kulje metriäkään ilman akkua koska polttomoottori on pelkkä generaattori joka tuottaa akulle virtaa.

        Ilmankos noita amppeereita on paljon kaupoissa myynnissä. Akut loppu, niin kukaan ei osta niitä.
        Mahtaa olla kallis remppa, jos joutuu vaihtamaan akustot. ?


      • Iampera
        Passkoja-sähikäisiä kirjoitti:

        Ilmankos noita amppeereita on paljon kaupoissa myynnissä. Akut loppu, niin kukaan ei osta niitä.
        Mahtaa olla kallis remppa, jos joutuu vaihtamaan akustot. ?

        Melkein kaikki amperat ovat saksasta tai hollannista tuotuja eivätkä kauan vanhene myynnissä. Akut muuten ovat noissa kestäneet hyvin, jopa 500 000 mailia jenkeissä ajettu ja akku vieläkin iskussa.


      • jokumuu__
        Iampera kirjoitti:

        Ampera ei kulje metriäkään ilman akkua koska polttomoottori on pelkkä generaattori joka tuottaa akulle virtaa.

        Juu, luultavasti ei kulje jos akusto menee "rikkirikki". Sen sijaan kapasiteetin hiipuminen ei ole samanlainen ongelma kuin sähköautoissa; Töihin ja kauppaan pääsee edelleen mutta bensalla ajon osuus alkaa kasvaa. Siis jos tuo nyt jossain vaiheessa jotenkin hiipuu, omassani ei ainakaan vielä kuuden vuoden iässä näy mitään muutosta.


    • 10vuodenpäästähalpaa

      Sähköautonvoimalinjan luotettavuus ja kestoikä on kertaluokkaa parempi kuin polttisten. Teollisuudessa sähkömoottorille lasketaan 10 vuoden käyttöikä 24/7 käytössä. Ei kukaan ole tarjonnut polttomoottoria kriittisen koneen käytöksi varmaan sataan vuoteen. Sähkö on aivan ylivoimainen.
      Akku on se ainoa osa joka sähköautossa täytyy EHKÄ vaihtaa jos aikoo ajaa yli 10 vuotta sähköautolla. Kun katsoo miten akkujen hinta / kWh on laskenut vuosi vuodelta niin on sanoa että akkupaketin vaihto autoon 10 vuoden päästä on samanhintainen operaatio kuin nokkahihnan vaihto on polttikseen tänä päivänä.
      Siirtyminen sähköautoihin nostaa autojen käyttöikää selvästi, varsinkin jos korin ruostesuojamiseen aletaan panostamaan. Voimalinja on lähes ikuinen ja huoltovapaa.

      Olen ollut töissä noin 30 teollisuuden kunnosapidossa ja rikkoutuneet sähkömoottorit ovat todella harvinainen tapaus. Korkeintaan niissä voi laakerit joutua vaihtamaan, mutta se on melkein ilmainen toimenpide.

      • sjoki

        Nyt ei puhuta mistään teollisuudessa sähköjohdon päässä olevasta sähkömoottorista .

        Vaan akkuauton akusta ja sen merkityksestä koko auton käytettävyyteen ihmisen elämässä ja se on tärkeintä suurille massoille eli miljoonille suomalaisille.

        Karkeasti polttomoottoriauton käytettävyys on yhtä hyvä oli hinta 3000 eur tai 30 000eur.

        3000 eur auton kulut on huomattaman pienet lisäksi kun vertaan uuteen autoon.


      • 10.vuotta.pitkä.aika

        On päivän selvää että auton akusto ja voimalinja ovat kaksi eri asiaa. Voimalinjan osalta teollisuuden sähkömoottori ei eroa autossa olevasta. Luotettavuus, alhainen huoltotarve ja pitkä käyttöikä ovat molemmissa ympäristöissä kertaluokkaa paremmat kuin polttiksissa. Ei se moottori tiedä tuleeko sähkö valtakunnan verkosta vai akusta, se puksuttaa menemään monta kertaa pidemmälle kuin polttis. Tämä lienee selvää tyhmemmällekin.

        Akkujen vaihtokustannusta ajatellen kehoitan edelleen katsomaan käyrää siitä miten akkukapasiteetin hinta on laskenut jyrkästi historiassa. 10 vuoden päästä tänään ostettujen sähkisten akunvaihto uuteen satsiin ei paljoa maksa. Ei niihin vaihdeta vuoden 2019 teknologian akkuja vaan vuoden 2029 teknologian akut.


      • riippuu.akuista

        Sähköautojen tulevaisuus riippuu täysin akkuteknologian kehityksestä, ja jääkö se samanlaiseksi pannukakuksi kuin yli 100 vuotta sitten, kun sähköauto keksittiin.

        Jos normihintaisella (n. 20 000e) sähköautolla ei pääse 10 vuoden päästä yli 500km, 5-10 minuutin latauksella, jää se todennäköisesti samanlaiseksi pannukakuksi. Ja tilalle tulee etanolikäyttöiset polttikset, joita jo nyt kehitellään mm. ruotsissa.


      • Kkdkdkdkddkkd

        Vaikea uskoa tuohon akunvaihdon hinta-arvioosi. Jo akkujen fyysinen koko tekee vaihdosta kalliimman, niin akun hinnan kuin työnkin osalta.
        Mutta se voi hyvin olla, että akunvaihdon hinta laskee niin alas, ettei se ole mikään iso ongelma.

        Hyvää tietoa sähkömoottorien kestosta, kiitos siitä.


      • kaha53

        Jakohihnan vaihto keskihinta alle 500 €, vaihtelee 300-1000 €.
        Ei taida saada tulevaisuudessa edes uutta akkua sähköautoon alle 5000 € ja siihen vielä työnosuus.

        8-10 vuotta vanha sähköauto on ongelmallinen, ei sellaista kukaan halua ostaa. Suomessa kuitenkin eniten 10-14 vuotta vanhoja autoja liikennekäytössä. Eniten 2006 vm ja toiseksi eniten 2008 ja kolmanneksi eniten 2005. Lähde traficom.


      • Anonyymi

        Tällä hetkellä kuitenkin sähköautojen akustojen uusiminen järkyttävän kallista. Asiaa selvitti muistaakseni joku Tuulilasi -lehden toimittaja. En uskaltaisi ostaa sähköautoa vielä uutena, enkä käytettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkellä kuitenkin sähköautojen akustojen uusiminen järkyttävän kallista. Asiaa selvitti muistaakseni joku Tuulilasi -lehden toimittaja. En uskaltaisi ostaa sähköautoa vielä uutena, enkä käytettynä.

        Kuinka paljon niitä akustoja on sitten tarvinnut uusia?

        90-luvun alussa kauhisteltiin kuinka järkyttävän kallista on katalysaattoreiden, ABS-yksiköiden ja sähköisen moottorinohjauksen ECUjen uusinta ja tiedettiin että eiväthän sellaiset Suomen oloissa kestä. Vaan myöhemmin sitten ilmeni että kestivät kuitenkin, yleensä pidempään kuin muu auto.


      • Anonyymi

        On tullut itsekin noita teollisuuden moottoreita huollettua. Olisko 200kw suurin. Katselin netistä kun purkivat Teslan sähkömoottoria, niin näytti siellä olevan paljon elektroniikkaa pienessä tilassa. Tehoon nähden moottori oli myös pieni. En tiedä kuinka hyvin kestävät, mutta en vertaisi teollisuuskoneiden kestävyyteen mutun perusteella.


      • Anonyymi
        riippuu.akuista kirjoitti:

        Sähköautojen tulevaisuus riippuu täysin akkuteknologian kehityksestä, ja jääkö se samanlaiseksi pannukakuksi kuin yli 100 vuotta sitten, kun sähköauto keksittiin.

        Jos normihintaisella (n. 20 000e) sähköautolla ei pääse 10 vuoden päästä yli 500km, 5-10 minuutin latauksella, jää se todennäköisesti samanlaiseksi pannukakuksi. Ja tilalle tulee etanolikäyttöiset polttikset, joita jo nyt kehitellään mm. ruotsissa.

        ei tule etanoli tai biodiesel, vaan vety, sillä maailma pelastuu.


      • Anonyymi
        10.vuotta.pitkä.aika kirjoitti:

        On päivän selvää että auton akusto ja voimalinja ovat kaksi eri asiaa. Voimalinjan osalta teollisuuden sähkömoottori ei eroa autossa olevasta. Luotettavuus, alhainen huoltotarve ja pitkä käyttöikä ovat molemmissa ympäristöissä kertaluokkaa paremmat kuin polttiksissa. Ei se moottori tiedä tuleeko sähkö valtakunnan verkosta vai akusta, se puksuttaa menemään monta kertaa pidemmälle kuin polttis. Tämä lienee selvää tyhmemmällekin.

        Akkujen vaihtokustannusta ajatellen kehoitan edelleen katsomaan käyrää siitä miten akkukapasiteetin hinta on laskenut jyrkästi historiassa. 10 vuoden päästä tänään ostettujen sähkisten akunvaihto uuteen satsiin ei paljoa maksa. Ei niihin vaihdeta vuoden 2019 teknologian akkuja vaan vuoden 2029 teknologian akut.

        Olet sitten nähnyt vaikka Teslan sähkömoottorin avattuna. Eikun et olekaan , jos pidät sitä samanlaisena, kuin teollisuuskonetta.


    • haittavero

      "Jos normihintaisella (n. 20 000e) sähköautolla ei pääse 10 vuoden päästä yli 500km, 5-10 minuutin latauksella, jää se todennäköisesti samanlaiseksi pannukakuksi. "

      Sulla on kyllä fokus aivan marginaalihörhöilyssä. Kuinka usein kukaan ajaa 500 km kerrallaan ja vaatii 10 min latausaikaa? Kerron sulle yhden vastrauksen. Vain friikit.
      Menestys ratkaistaan autoilla joita suuri massa tarvitsee ja joihin heillä on rahaa. Sähköauton ylivoimaan riittää kun se on kokonaiskustannuksiltaan halvempi kuin polttis kuluttajille jotka ajavat max. 300 kilsaa per päivä ja latausaika on yön yli kotona.
      Polttiksille asetettavat käyttömaksut pitävät huolen siitä että polttis voi olla halpa ostaa, mutta pirun kallis omistaa.

      • Kkkdkdkdkdkdk

        Jo sadan kilsan käyttömatka voisi hyvin riittää sähköautojen yleistymiseen, jos kokonaiskustannukset alle polttomoottorin. Varmaan 90% päivän ajoista on alle 100km. Jos tällainen sähköauto sitten olisi selvästi halvempi kuin polttis, niin ihmiset voisivat hyvin matkata pidemmät reissunsa junalla tai sitten perheessä olisi kaksi autoa, toinen polttomoottorilla.


      • Sähköautot.verolle

        Ja minäpä kerron sulle yhden faktan: Tavallinen autoileva kansa tarvii autoa jonka voi tarvittaessa ladata yhtä nopeasti, kuin tankata. Esim. vuorotyöläiset, keikkatyötä, tai päivytystehtävissä olevat ei tee sähköautoilla hevon passkaakaan , varsinkaan halvoilla sellaisilla.

        Muilla kuin kaupunkilaisilla friikeillä ei ole varaan maksaa kymmeniä tuhansia sähköpasskoista, joilla ei pääse kuin muutaman sata kilometriä, ja latausajat useita tunteja.


      • höpöjuttuja
        Sähköautot.verolle kirjoitti:

        Ja minäpä kerron sulle yhden faktan: Tavallinen autoileva kansa tarvii autoa jonka voi tarvittaessa ladata yhtä nopeasti, kuin tankata. Esim. vuorotyöläiset, keikkatyötä, tai päivytystehtävissä olevat ei tee sähköautoilla hevon passkaakaan , varsinkaan halvoilla sellaisilla.

        Muilla kuin kaupunkilaisilla friikeillä ei ole varaan maksaa kymmeniä tuhansia sähköpasskoista, joilla ei pääse kuin muutaman sata kilometriä, ja latausajat useita tunteja.

        "Tavallinen autoileva kansa tarvii autoa jonka voi tarvittaessa ladata yhtä nopeasti, kuin tankata."

        Aivan höpöhöpöä. Tavallisen kansan autot seisovat 22 tuntia vuorokaudessa ja niillä ajetaan noin 60 km päivässä. Tämä on tutkittua tietoa.
        Nykyiset sähköautot kulkevat 300-400km yhdellä latauksella ja pikalataus vie sen tunnin. Typerämpikin ymmärtää että tuo riittää suurimmalle osalle kansaa paremmin kuin hyvin. Tämä pätee myös vuorotyöläisiin ja näihin muihin mainittuihin. Ei sillä ole merkitystä mihin aikaan töihin ajelee.


      • Anonyymi
        Kkkdkdkdkdkdk kirjoitti:

        Jo sadan kilsan käyttömatka voisi hyvin riittää sähköautojen yleistymiseen, jos kokonaiskustannukset alle polttomoottorin. Varmaan 90% päivän ajoista on alle 100km. Jos tällainen sähköauto sitten olisi selvästi halvempi kuin polttis, niin ihmiset voisivat hyvin matkata pidemmät reissunsa junalla tai sitten perheessä olisi kaksi autoa, toinen polttomoottorilla.

        Mites sitä toista polttomoottoriautoa olisi, jos polttomoottoriautojen myynti kielletään lähitulevaisuudessa?


    • hintoja.odottaessa

      "Jo sadan kilsan käyttömatka voisi hyvin riittää sähköautojen yleistymiseen, jos kokonaiskustannukset alle polttomoottorin. "

      Mielenkiinnolla odotan VW:n MEB-pohjaisten autojen hintoja Suomessa. Niiden pitäisi olla selvillä jo tämän vuoden aikana.
      https://www.youtube.com/watch?v=q2Tqw9LX3QE&t=25s
      VW on puhunut että hintatason pitäisi olla sama kuin diesel Golfilla. Tähän kun lisää valtion maksaman hankintatuen ja sen että kilometrikustannus on vain noin 1/5 polttiksen kustannuksista niin ollaan aika mielenkiintoisessa tilanteessa.

      • KäytettyMenettääArvonsa

        Teslan ostohinnasta katosi 60 prosenttia, noin 80 000 euroa. Kauppalehti on nähnyt Nurmisen Teslan ostolaskun ja Tesla-liikkeestä maaliskuun lopussa annetun vaihtotarjouksen.

        – Koitin saada selitystä heikolle hinnalle, mutta en saanut minkäänlaista järkevää perustelua. Ainoastaan todettiin, että hinnat annetaan jostain maailmalta ja se on se mikä on, eikä sille Suomessa voida sen kummempia, kertoo Nurminen.

        Nurminen ei vaihtanut autoaan uuteen Teslaan.


      • eri.maailma
        KäytettyMenettääArvonsa kirjoitti:

        Teslan ostohinnasta katosi 60 prosenttia, noin 80 000 euroa. Kauppalehti on nähnyt Nurmisen Teslan ostolaskun ja Tesla-liikkeestä maaliskuun lopussa annetun vaihtotarjouksen.

        – Koitin saada selitystä heikolle hinnalle, mutta en saanut minkäänlaista järkevää perustelua. Ainoastaan todettiin, että hinnat annetaan jostain maailmalta ja se on se mikä on, eikä sille Suomessa voida sen kummempia, kertoo Nurminen.

        Nurminen ei vaihtanut autoaan uuteen Teslaan.

        Noilla yli satatonnia maksavilla autoilla on tapana menettää arvoaan hyvin nopeasti. Riipppumatta siitä millainen kone pellin alla on. Katsopa vaikka Lexuksien arvoa käytettynä, putoaa kuin tiiliskivi.

        Kansanluokan autojen eli alle 40.000€ hintaluokan pelien maailmaan on aivan eri. Kyllä jokainen täyspäinen tämän hoksaa.


      • TesluEiKansanauto

        Siis Lexuksesta tai sähköautosta ei pidä tehdä kansanautoa.
        Satojatutuhansia sähikäisiä on täyttä utopiaa kylmässä Pohjolassa.
        Kierrättäminen on OK. paitsi sähikäisillä, jotka vaativat uuden 10.00 euron
        akun käytettynä.
        Persut voittavat vaalit, kun eivät pössötä sähikäisillä.


      • todista.puheesi

        "Satojatutuhansia sähikäisiä on täyttä utopiaa kylmässä Pohjolassa."
        Kylmä pohjola ei ole mikään tekijä siinä yleistyykö sähköautot Suomessa vai ei. TM ajeli kuukauden verran usealla sähköautolla Lapissa eikö havainnut mitään ongelmia. Range pysyi reilusti yli 300 km:ssä ja kuski pysyi lämpimänä. Norjassa sähikäisiä ostetaan enemmän kuin polttiksia. Uusimmassa TMssä kerrotaan kuinka latauspaikkoja on Suomessa reilusti yli EU-normin ja lisää rakennetaan koko ajan.

        Kerropa nyt perustelusi miksi Suomessa ei olisi satojatuhansia sähikäisiä. Tuon 10.000€ akun vaihto on täysin sun omasta hatusta vedetty väite. Sille en anna mitään arvoa. Kerro jotain jolle voit antaa jonkin oikean ja todistetun perustelun. Ei omasta päästä vedettyä.


      • kaha53
        todista.puheesi kirjoitti:

        "Satojatutuhansia sähikäisiä on täyttä utopiaa kylmässä Pohjolassa."
        Kylmä pohjola ei ole mikään tekijä siinä yleistyykö sähköautot Suomessa vai ei. TM ajeli kuukauden verran usealla sähköautolla Lapissa eikö havainnut mitään ongelmia. Range pysyi reilusti yli 300 km:ssä ja kuski pysyi lämpimänä. Norjassa sähikäisiä ostetaan enemmän kuin polttiksia. Uusimmassa TMssä kerrotaan kuinka latauspaikkoja on Suomessa reilusti yli EU-normin ja lisää rakennetaan koko ajan.

        Kerropa nyt perustelusi miksi Suomessa ei olisi satojatuhansia sähikäisiä. Tuon 10.000€ akun vaihto on täysin sun omasta hatusta vedetty väite. Sille en anna mitään arvoa. Kerro jotain jolle voit antaa jonkin oikean ja todistetun perustelun. Ei omasta päästä vedettyä.

        Sähköautoja on hypetetty vuosia, niitä on tuettu verollisesti ja antamalla hankintatukea.
        31.03.2019 sähköautoja liikennekäytössä 2952 kpl, kun henkilöautoja käytössä kaikkiaan 2,7 mlj.
        Tuosta 2952 kappaleesta Uudellamaalla 1682 kpl.

        Kestää kauan että Suomessa olisi 100 000 sähköautoa.


    • z9z9z9z9z9

      """"Jos normihintaisella (n. 20 000e) sähköautolla ei pääse 10 vuoden päästä yli 500km, 5-10 minuutin latauksella, jää se todennäköisesti samanlaiseksi pannukakuksi. """"

      Kiinassa on nyt jo myytävänä sähköauto jossa ajomatka 340 kilsaa ja hinta 8000 euroa.

      Pitää muistaa että sähköauton tekeminen on huomattavasti halvempaa kuin monimutkainen polttisauto.

      • yksinkertainen.ratkaisu

        Juuri näin. Asian ymmärtämistä auttaa se kun pitää mielessä että sähköauton voimalinjassa on noin 20 liikkuvaa osaa. Polttiksessa luku on 2.000.
        Mietipä mitä tämä tarkoittaa valmistuksen hinnan, huoltotarpeen ja kestoiän kannalta.


      • Kfkfklflf

        No eipä näytä olevan, kun katsoo verottomia hintoja.


      • kaha53
        yksinkertainen.ratkaisu kirjoitti:

        Juuri näin. Asian ymmärtämistä auttaa se kun pitää mielessä että sähköauton voimalinjassa on noin 20 liikkuvaa osaa. Polttiksessa luku on 2.000.
        Mietipä mitä tämä tarkoittaa valmistuksen hinnan, huoltotarpeen ja kestoiän kannalta.

        Kuinkahan moni autonostaja valitsee autonsa siinä olevien liikkuvien osien määrän mukaan?


    • Sähköautojen ja lataushybridien jälleenmyyntiarvoista voidaan vaan spekuloida ja arvailla tällä hetkellä, ei ole olemassa faktapohjaista tietoa vielä.

      • kaksi.vaihtoehtoa

        Mielenkiintoista nähdä miten autotehtaat suhtautuvat tähän muutokseen. Nythän autot on mitoitteu niin että niillä ajetaan 200.000km ja paalataan sitten. Ja nimenomaan moottori on ollut se mitoituksen lähtökohta. Turha tehdä koria joka kestää kaksi kertaa pidempään kuin motti.
        Mutta mites nyt kun sähköisen voimalinjan oletettu kesto onkin 500.000 km tai enemmän? Jos akkupaketista tehdään helposti vaihdettava ja kori alusta rakennetaan niin että se takuuvarmasti kestää 20 vuotta niin autojen käyttöikä tuplaantuu kertaheitolla.
        Epäilen että autoteollisuus ei tähän lähde vaan se haluaa pitää autojen iän nykyisellä tasolla.


      • kaksi.vaihtoehtoa kirjoitti:

        Mielenkiintoista nähdä miten autotehtaat suhtautuvat tähän muutokseen. Nythän autot on mitoitteu niin että niillä ajetaan 200.000km ja paalataan sitten. Ja nimenomaan moottori on ollut se mitoituksen lähtökohta. Turha tehdä koria joka kestää kaksi kertaa pidempään kuin motti.
        Mutta mites nyt kun sähköisen voimalinjan oletettu kesto onkin 500.000 km tai enemmän? Jos akkupaketista tehdään helposti vaihdettava ja kori alusta rakennetaan niin että se takuuvarmasti kestää 20 vuotta niin autojen käyttöikä tuplaantuu kertaheitolla.
        Epäilen että autoteollisuus ei tähän lähde vaan se haluaa pitää autojen iän nykyisellä tasolla.

        Jep, busineksen kannalta on huono tehdä autoja, jotka kestävät liian pitkään tai tarvitsevat vähän huoltoa. Jostakin se liikevaihto on tehtävä kuitenkin. Suomen olosuhteet ovat kuitenkin sellaiset, että täällä autot joutuvat ilmaston ym. takia paljon kovemmalle kuin eteläisemmissä maissa, joten varmaan huoltoa tullaan tarvitsemaan enemmän.


      • enemmän.suolaa
        Yaris_Hybrid kirjoitti:

        Jep, busineksen kannalta on huono tehdä autoja, jotka kestävät liian pitkään tai tarvitsevat vähän huoltoa. Jostakin se liikevaihto on tehtävä kuitenkin. Suomen olosuhteet ovat kuitenkin sellaiset, että täällä autot joutuvat ilmaston ym. takia paljon kovemmalle kuin eteläisemmissä maissa, joten varmaan huoltoa tullaan tarvitsemaan enemmän.

        Pohjolan olosuhteet (suola) kuluttavat ehkä alustan osia ja koria, mutta moottorille ja akustolle viileä ilmanala on positiivinen juttu ja pidentää kestoikää. Huollontarpeeseen sillä ei ole merkitystä.

        Tuli juuri mieleen että esim Saksassa pidetään isot tiet "väkisin" siinä kunnossa että niillä voi ajaa aina kesärenkailla. Ts siellä suolataan teitä enemmän kuin meillä. Että siinä meni sekin ero eteläisempiin maihin.


      • SopivaLämpötila

        " mutta moottorille ja akustolle viileä ilmanala on positiivinen juttu ja pidentää kestoikää."

        Tekniikanmaailman mukaan sähköauto pitää samanlaisesta ilmastosta kuin kuskikin eli 5 - 20 C asteen lämpötilasta. Näiden rajojen ulkopuolella akuille pitää tehdä erikoistoimenpiteitä, jäähdyttää tai lämmittää. Esim. Teslaa ei saa jättä 30 C pakkaseen yli päiväksi ilman latausta (lämmittää) muuten akku kärsii.


      • Anonyymi
        Yaris_Hybrid kirjoitti:

        Jep, busineksen kannalta on huono tehdä autoja, jotka kestävät liian pitkään tai tarvitsevat vähän huoltoa. Jostakin se liikevaihto on tehtävä kuitenkin. Suomen olosuhteet ovat kuitenkin sellaiset, että täällä autot joutuvat ilmaston ym. takia paljon kovemmalle kuin eteläisemmissä maissa, joten varmaan huoltoa tullaan tarvitsemaan enemmän.

        Juurikin toisin päin ! Liian lämmin on akuille täysi myrkky mikä ne tuhoaa. Meidän kylmä ilmasto itseasiassa suojaa akkua ylilämmöltä.

        Esim austaraliassa menee vanhempiin Nissan leafeihin akkuja siksi että niistä puuttuu kunnollinen akun jäähdytys. Akku kuumenee liikaa ladatessa ja se alkaa heiketä.


    • Jhggffsaa

      Miten tyhmä voi olla kuten se teslan ostaja joka itki 80 000 euron menetystä. Se auto maksaa nyt uutena päällle 90 000 niin se liikkeen tekemä tarjous oli hyvä. Se menee sen mukaan mitä auto nyt uutena maksaa eikä sen mukaan mitä on joskus maksanu.

      Ihmiset jotka saksassa ajelee ovat sanoneet että teslat ajaa siellä rekkojen perässä 80-90 nopeutta. Ei teslalla kauaa mennä esim. 200km/h eli niilllä ei ole mitään asiaa sille kaistalle missä ei ole rajoitusta..

      tesla 3 sisusta kauhean näköinen. S teslan parempi.

      • Vetypommi-auto

        Teslakuskit ajaa rekkojen perässä, jotta virta riittäis seuraavaan latauspaikkaan. Tuskaista on vielä toistaiseksi sähikäisten omistajien elämä. Sähköauton keksinnöstä lähes 200 vuotta, ja vieläkään siitä ei ole tullut volyymituotetta.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sähköautojen_historia

        Sähkömoottorihan on hyötysuhteeltaan tosi hyvä, mutta se, että miten akut saa ladattua nopeasti , ja miten sille saadaan riittävästi virtaa pitkiä ajomatkoja varten on se ongelma. Jos akut ei kehity, niin yksi ratkaisu on oma sähkön tuotanto, eli polttokenno, tms. reaktori. Tosin niissäkin on riski, ettei kolarissa synny "vetypommia".


      • Kkfkfkfkfkffkkf

        No siihen omaan sähköntuotantoon se hyötysuhde sitten kuseekin. Polttomoottorin hyötysuhde on parempi kuin, Että ensin poltettaisiin ja sitten sähköksi.
        Toisin sanoen sähkömoottorin hyötysuhde ei ole niin hyvä, kun katsotaan koko energiaketju. Pelkkä sähköstä liike-energiaksi laskeminen vääristää, kun ensin se sähkö on tehtävä voimalassa tai kuten ehdotat, polttomoottorissa.


      • H2O-auto
        Kkfkfkfkfkffkkf kirjoitti:

        No siihen omaan sähköntuotantoon se hyötysuhde sitten kuseekin. Polttomoottorin hyötysuhde on parempi kuin, Että ensin poltettaisiin ja sitten sähköksi.
        Toisin sanoen sähkömoottorin hyötysuhde ei ole niin hyvä, kun katsotaan koko energiaketju. Pelkkä sähköstä liike-energiaksi laskeminen vääristää, kun ensin se sähkö on tehtävä voimalassa tai kuten ehdotat, polttomoottorissa.

        Polttokennoauto ei ole sama kuin polttomoottoriauto. Polttokennossa sähkön tuotanto tapahtuu kemiallisesti. Eli siinä ei ole liikkuvia osia.

        Mutta se on kyllä totta, että jos polttokennon reaktiossa käytetään esim. vetyä, sen tekeminen on melko kallista ja vie paljon energiaa.


      • suoraan.sähköllä
        H2O-auto kirjoitti:

        Polttokennoauto ei ole sama kuin polttomoottoriauto. Polttokennossa sähkön tuotanto tapahtuu kemiallisesti. Eli siinä ei ole liikkuvia osia.

        Mutta se on kyllä totta, että jos polttokennon reaktiossa käytetään esim. vetyä, sen tekeminen on melko kallista ja vie paljon energiaa.

        " jos polttokennon reaktiossa käytetään esim. vetyä, sen tekeminen on melko kallista ja vie paljon energiaa."

        Miten niin JOS käytetään? Ei ole olemassa muunlaisia polttokennoja kuin vetyä käyttäviä.
        Ja vedyn tekeminen vaatii paljon energiaa. Vedyn tuottaminen perustuu pitkälti sähköenergiaan ja kokonaishyötysuhteen kannalta parempi olisi käyttää tuo sähkö suoraan sähköautoissa.


      • etanoli-polttokenno
        suoraan.sähköllä kirjoitti:

        " jos polttokennon reaktiossa käytetään esim. vetyä, sen tekeminen on melko kallista ja vie paljon energiaa."

        Miten niin JOS käytetään? Ei ole olemassa muunlaisia polttokennoja kuin vetyä käyttäviä.
        Ja vedyn tekeminen vaatii paljon energiaa. Vedyn tuottaminen perustuu pitkälti sähköenergiaan ja kokonaishyötysuhteen kannalta parempi olisi käyttää tuo sähkö suoraan sähköautoissa.

        Lue faktaa ennenkuin kirjoittelet typeryyksiä !

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Polttokenno
        "..Polttokennot voivat toimia muun muassa vedyllä, ammoniakilla, hiilellä, hiilimonoksidilla, metanolilla, etanolilla, propaanilla, butaanilla, maakaasulla, dieselillä, alumiinilla, magnesiumilla ja sinkillä..."


      • pilvihippi
        etanoli-polttokenno kirjoitti:

        Lue faktaa ennenkuin kirjoittelet typeryyksiä !

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Polttokenno
        "..Polttokennot voivat toimia muun muassa vedyllä, ammoniakilla, hiilellä, hiilimonoksidilla, metanolilla, etanolilla, propaanilla, butaanilla, maakaasulla, dieselillä, alumiinilla, magnesiumilla ja sinkillä..."

        Teoriassa noin mutta reaalimaailmassa ei ole nähty muita kuin vetyä käyttäviä polttokennoja. Haihattelut sikseen.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Miksi sen pitäisi yleensäkään kulkea 80-90kmh nopeammin, kyllä tuollakin ehtii kun varaa aikaa matkaan.
        t. matkailuvaunuilija


    • uusiutuvalla.energialla

      Sähköä tehdään vesivoimalla, tuulivoimaloissa, aurinkoenergiaa, ydinvoimalaitoksissa, Biokaasuista jne. Miten lasket noiden hyötysuhteen?
      Hyötysuhteen laskeminen ja päästöt ovat oleellista vain silloin kun poltetaan fossiilisia. Muut eivät kuluta luonnonvaroja ja suuressa osassa voimaloista ei synny mitään päästöjä.

      • Kddkdkldkd

        Aika haaveilua sanoa, ettei muut kuluta luonnonvaroja. Melkein kaikista noista on omat haittansa ja kustannuksensa. Taivaasta satavaa ilmaista ja haitatonta sähköä ei ole kuin hippien unelmissa.


      • fossiilia-palamaan
        Kddkdkldkd kirjoitti:

        Aika haaveilua sanoa, ettei muut kuluta luonnonvaroja. Melkein kaikista noista on omat haittansa ja kustannuksensa. Taivaasta satavaa ilmaista ja haitatonta sähköä ei ole kuin hippien unelmissa.

        Uusiutuvia luonnonvaroja käyttävät voimalat kuluttavat ympäristöä vain rakennusvaiheessa. Sen jälkeen ne tuottavat sähköenergiaa maailman tappiin.
        Aloitapa vaikka vesivoimalasta. Miten veden luonnollisesta virtauksesta tehty sähkö on sun mielestä huono juttu.


      • Kkkkkkddfff
        fossiilia-palamaan kirjoitti:

        Uusiutuvia luonnonvaroja käyttävät voimalat kuluttavat ympäristöä vain rakennusvaiheessa. Sen jälkeen ne tuottavat sähköenergiaa maailman tappiin.
        Aloitapa vaikka vesivoimalasta. Miten veden luonnollisesta virtauksesta tehty sähkö on sun mielestä huono juttu.

        No öö, oisko vaikka siten, että siihen loppui se luonnollinen virtaus?


      • LohijoetSähköntuotantoon
        fossiilia-palamaan kirjoitti:

        Uusiutuvia luonnonvaroja käyttävät voimalat kuluttavat ympäristöä vain rakennusvaiheessa. Sen jälkeen ne tuottavat sähköenergiaa maailman tappiin.
        Aloitapa vaikka vesivoimalasta. Miten veden luonnollisesta virtauksesta tehty sähkö on sun mielestä huono juttu.

        Suomessahan noita luonnollisia virtauksia onkin tosi paljon. Suurin osa vesivoimasta tuodaan länsirajan takaa.

        Suomen sähköntuotanto nojaa vahvasti ydinvoimaan, ja täällä on vain muutama isompi koski, jotka tuottaa tällä hetkellä sähköä. Tosin voisihan tänne rakentaa vesivoimaloita lisääkin, mutta jostain syystä poliitkot suosii enemmin ydin(jäte)voimaa. Esim. kymijoki olisi tuottava sähkön kannalta jos sitä vain osattaisin käyttää hyväksi. Moni joki, ja koski virtaa "tyhjän panttina".

        Ainoa estehän on nämä viherpiipertäjät, jotka pitää vesivoimaloita kalojen kannalta haitallisena.?


    • sähköverkko-kyyggää

      Jos suomen kaikki polttisautot vaihtuisu juuri nyt saman tien sähköisiksi, niin suomen sähköverkko kyykähtäisi välittömästi. Jopa se sdp:n vaatima 750 000 sähköautoa suomen teille v. 2030 vaatii lisäystä sähkön tuotantoon, jos aiomme pysyä omavaraisena sähkön osalta.

      Jo nyt muutamiman viime talvina on sähkön omavarainen tuotanto ollu äärirajoilla, ja on jopa jouduttu tuomaan sähköä naapurimaista.

      • Anonyymi

        "Aiomme pysyä omavaraisena" Emme ole nytkään omavaraisia ei sittenkään jos olkiluoto 3 joskus valmistuu.


    • Lasu776

      Jokainen tietää että aina on oltava bensa ja diesel sekä nyt myös kaasuautoja. Autoja saa edullisesti kun ikää ja kilometrejä riittävästi tämä tärkeintä useimmille. Pitää päästä liikumaan.

      Jokainen on yhtä mieltä että bensan ja dieselin verotuksen tasolle ei ole muuta vaihtoehtoa kuin alaspäin jolla saadaan elämisen kulut alemmaksi.

      Sähköautoja on halukkailla aina tarjolla, kehitys näyttää mihin menevä. Ehkä akkuautot keskittyvät ns kaupunkiautoihin joissa auto on pieni ja kevyt, rajatulla max nopeudella esim 100km/h. Näin nykyisella akkuteknolialla saadaan järkevämmät valmistuskulut. Verotuksella ei sähköautoja voi avustaa.

    • hintojenpitää-pudota

      Sähköautoille voi löytyä ostajia, jos n. 10 vuoden ikäisten käytettyjen sähkiksien hinnat tippuu alle 5 tonniin, ja akkujen vaihtohinnat murto-osaan nykyisestä eli korkeintaan noin tonniin tai sen alle.

      Ja sen lisäksi latauspaikkojen määrä pitää lisääntyä huimasti, eli nykyisten taloyhtiöiden lämmitytolppien paikalle pitäisi ilmestyä latauspistokkeet sähköajoneuvoille. Tällä hetkellä vain muutamassa promillessa kerros/rivaritaloissa on tämä mahdollisuus.

      • jokumuu__

        Tuskinpa akkupaketin hinta koskaan laskee tonniin tai edes lähelle, ihan raaka-aineiden hinnasta johtuen.

        Kymmenvuotiaassa autossahan on akuista vasta juuri takuu loppumassa tai sitten pari vuotta sitten loppunut, valmistajasta riippuen. Kyllä tuolta pohjalta voisi kuvitella että todellista elinikää on jäljellä vielä monta vuotta. Käytännön kokemusta kestosta ei vielä paljoa ole mutta ainakin taksi-Tesloilla on ajettu useita satoja tuhansia samoilla akuilla ja joku amerikan-Joe veteli ykkössukupolven Voltilla muistaakseni yli 600.000 km samoilla akuilla ennen kuin joutui kolariin.

        Tämänhetkisen normi perheauton arvo alkaa olla aika lähellä nollaa kun autolla on ikää 15 vuotta ja 300.000 km. Nykyisen tiedon pohjalta tuo matka ei näyttäisi olevan sähköauton akuille mikään ongelma, mutta aika näyttää. Ainahan tietty löytyy joku joka hinkkaa patanokka-Mersullaan tai merikontti-Volvollaan miljoona kilometriä vaihtamalla välillä puoli lattiaa, mutta nuo ovat isossa kuvassa aika mariginaalitapauksia.


      • Kfkfkfkfkkc
        jokumuu__ kirjoitti:

        Tuskinpa akkupaketin hinta koskaan laskee tonniin tai edes lähelle, ihan raaka-aineiden hinnasta johtuen.

        Kymmenvuotiaassa autossahan on akuista vasta juuri takuu loppumassa tai sitten pari vuotta sitten loppunut, valmistajasta riippuen. Kyllä tuolta pohjalta voisi kuvitella että todellista elinikää on jäljellä vielä monta vuotta. Käytännön kokemusta kestosta ei vielä paljoa ole mutta ainakin taksi-Tesloilla on ajettu useita satoja tuhansia samoilla akuilla ja joku amerikan-Joe veteli ykkössukupolven Voltilla muistaakseni yli 600.000 km samoilla akuilla ennen kuin joutui kolariin.

        Tämänhetkisen normi perheauton arvo alkaa olla aika lähellä nollaa kun autolla on ikää 15 vuotta ja 300.000 km. Nykyisen tiedon pohjalta tuo matka ei näyttäisi olevan sähköauton akuille mikään ongelma, mutta aika näyttää. Ainahan tietty löytyy joku joka hinkkaa patanokka-Mersullaan tai merikontti-Volvollaan miljoona kilometriä vaihtamalla välillä puoli lattiaa, mutta nuo ovat isossa kuvassa aika mariginaalitapauksia.

        Amerikan satojatuhansia ajettuihin on vaihdettu jopa useampia akkuja.
        Lähinnä vain Tesla antaa isoimmille malleilleen 8v takuun.


      • Anonyymi
        jokumuu__ kirjoitti:

        Tuskinpa akkupaketin hinta koskaan laskee tonniin tai edes lähelle, ihan raaka-aineiden hinnasta johtuen.

        Kymmenvuotiaassa autossahan on akuista vasta juuri takuu loppumassa tai sitten pari vuotta sitten loppunut, valmistajasta riippuen. Kyllä tuolta pohjalta voisi kuvitella että todellista elinikää on jäljellä vielä monta vuotta. Käytännön kokemusta kestosta ei vielä paljoa ole mutta ainakin taksi-Tesloilla on ajettu useita satoja tuhansia samoilla akuilla ja joku amerikan-Joe veteli ykkössukupolven Voltilla muistaakseni yli 600.000 km samoilla akuilla ennen kuin joutui kolariin.

        Tämänhetkisen normi perheauton arvo alkaa olla aika lähellä nollaa kun autolla on ikää 15 vuotta ja 300.000 km. Nykyisen tiedon pohjalta tuo matka ei näyttäisi olevan sähköauton akuille mikään ongelma, mutta aika näyttää. Ainahan tietty löytyy joku joka hinkkaa patanokka-Mersullaan tai merikontti-Volvollaan miljoona kilometriä vaihtamalla välillä puoli lattiaa, mutta nuo ovat isossa kuvassa aika mariginaalitapauksia.

        Akkujen kuluminen ei ehkä ole se ongelma vaan akkukennojen/akkumodulien tai akkuelektroniikan vikaantuminen. Edelleen osaan plugin hybrideistä ei voi vaihtaa modulia vaan koko akku pitää vaihtaa vian sattuessa.
        Ainakin itse kaipaisin tällaisen vian suhteen jonkin takuun tai sitten kuten BMWn sähköauton akku, mikä koostuu moduleista mitkä voi vaihtaa yksitellen muutaman tunnin työllä. Bemarin hybridin akku taas on yksi paketti (7400e). Volvolla menee myös hybrid8issä koko akku vaihtoon (9914e 400e työtä) ja se maksaa aivan tolkuttomasti.
        Uudessa Taloustaitolehdessä on aukeaman artikkeli mihin oli kysytty hintoja ynnä muuta automaahantuojilta. Osa ei halunnut antaa mitään vastausta ja osa koitti kierrellä. Oli kuitenkin maahantuojia jotka antoivat tarkat tiedot hinnosita ja vaihtotyöstä.

        Itselataavissa Tojon akut 1500-2200e ja työhön 150-400e. HondaCR-V hybridin akku 8029e !

        Olisi ollut mielenkiintoista jos artikkelissa olisi ollut myös akkujen takuut. Tojottimella se on 10v Volvolla 5v.


    • TarjontaVähissä

      Nettiautossa myynnissä tasan kolme täyssähköautoa alle 10 tonnilla. Ja nekin jotain vanhoja romuja tai lelukotteroita. Mutta hyväkuntoisia ja jopa uudenveroisia polttiksia löytyy alle 10 tuhannen hintaluokasta useita tuhansia. Paljon pitää sähikäisten hintojen pudota, että tavis-kansa rupeaa niitä ostamaan.

      • Oopooo

        Isäni ostaa aina 6000-8000eur auton ja ajaa vähintään 5 vuotta, yleensä 8-10v

        Metsää on yli 500ha ja riittävästi muuta omaisuutta.

        Hyvin harva hyvätuloinen ostaa uuden auton, puhumattakaan keski ja pienituloisista koska eläminen niin kallista.

        Autossa menettää kymmeniä tuhansia euroja.


      • Anonyymi

        Suomessa on rekisterissä tällä hetkellä ylipäätään vain noin 2900 täyssähköautoa, eli noin 0,1% koko 2,7 miljoonan henkilöautokannasta. Eihän niistä tietenkään paljoakaan riitä käytettyjen markkinoille.
        Tosin näyttää olevan, että sähköautoista on käytettyinä myynnissä selvästi suurempi osuus kuin polttomoottoriautoista.


    • Anonyymi

      Käytettyjä sähköautoja ei suomene riitä vielä vuosiin kun Norja hamuaa kaikki käytetytkin Euroopasta ja naapuristamme Ruotsista ja maksavat paremmin kuin muut. On alkanut kova buumi ja käytettyjä ei riitä niin Norjalaiset ostaa muualta. On jo 29 yritrystä jotka tuo maahan vain käytettyjä sähkö ja hybrideitä. Joten suomeen ei käytettyjä saada vielä 2030 luvullakaan.

    • Anonyymi

      Käytetyt 2013 model-S:t on pitäneet hintansa todella hyvin, en tajua miten ne on niin kalliita käytettynä vaikka maileja on kertynyt! Ylipäätänsä Tesloilla näyttää olevan kova jälleenmyyntiarvo.

      Ostin Saksasta E-mersun, uutena siellä noin 70 k€, reilu 2-v vanha ja 100 tkm ajettu enää 27 k€, 2 vuoden jatkotakuulla.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Ja yksi syy Model S koviin pyyntihintoihin on siinä, että uusien hintoja laskettiin vasta pari kuukautta sitten, moni käytettyä myyvä ei ole vielä hyväksynyt julmaa totuutta, vaan pyytää edelleen sellaisia hintoja kuin ennen uusien hintaromahdusta pystyi kuvittelemaan saavansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja yksi syy Model S koviin pyyntihintoihin on siinä, että uusien hintoja laskettiin vasta pari kuukautta sitten, moni käytettyä myyvä ei ole vielä hyväksynyt julmaa totuutta, vaan pyytää edelleen sellaisia hintoja kuin ennen uusien hintaromahdusta pystyi kuvittelemaan saavansa.

        Esimerkiksi tässä toiveikas myyjä kuvittelee saavansa kolme vuotta vanhasta 130tkm ajetusta Model S:stään 80ke, kun samaan aikaan Tesla myy upouutta alkaen 83000e ja long rangena 93000e.
        https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/10314732

        Eli nuo tämän hetken pyyntihinnat ovat vain murheellisia muistoja siitä mitä autoista olisi voinut saada kolme kuukautta sitten. Nyt saa ehkä puolet.


    • Anonyymi

      Sähköautolle tulee olemaan vanhempana todella vaikea löytää ostajia, juuri akun takia. Jos muut osatkin on kalliita uusia niin ei helpota.

      Mihin menee ne akkuautot joissa akku niin huono että käytettävyyden takia ei voi käyttää järkevästi ?

      Polttomoottoriset löytää ostajia tonnin hinnalla.

      3v sitten möin juuri katsastetun ilman vikoja olevan opel vectran 1.6 bensa farmarin ilmastoinnilla ja vetokoukulla 900eur. Auto on ajossa päivittäin, ja mennyt läpi katsastuksesta heittämällä kun näin omistajaa.

      • Anonyymi

        Vectralla siis aika edullisia kilometrejä ja pienellä kulutukselle ! Ei ole autossa rahaa kiinni palamassa ja tai rahoitusyhtiön laskuja joka kk.


      • Anonyymi

        Vectralla on ikää 18v,

        Alusta ja pyöräkotelot ruostesuojasin dinitrol massalla kun oli minulla. 5L massaa

        Kyllä suojaus kannattaa myös nykyisiin autoihin. !


    • Anonyymi

      Seuraava vero pommi on tämä , kun sähköautolla on ikää yli 6 vuotta alkaa omistus vero .
      7 vuosi vero on 3000e vuosi
      8 vuosi vero on 5000e vuosi
      8 vuosi vero on 10 000 e vuosi ja akusto on käytetty loppuun , omistusverosta pääsee eroon vain viemällä auton romun kierrätyspisteeseen jossa lätkästään haittavero kierrätyskuluineen 8000e auto.

      Buahaaa , se mikä aluksi on halpaa on lopussa kallista , valtio vie aina kaiken..

      Nimeä lappuun vaan .

      • Anonyymi

        Mikä saa sinut keksimään näitä satuja ja tarinoita? Aikuisen ihminen lapsen tasolla.


    • Anonyymi

      Tyhmä kansalainen kyvittelee että jatkossa akustoja uusitaan, buahaaaaaaa ,nehän muuttuu kaiken aikaa , materiaali , jännite , virta , koko , lataustekniikka , kuka firma pitää tuollaista 400 kilon ja 9000e riskiä kirjanpidossa......kun nykyfirmat ei pidä edes 2 tiivistettä varastossa , pojat noita ei tee kukaan , kaikki akkuvimpaimet on ollut aina kertakäyttötavaraa , aivan samoin kuin kotiprintterit , nyt loppui vaihdettava nauha , käynkin noutamassa uuden koneen , teitä xustaan suoraan suuhun

      • Anonyymi

        Niin ei yksikään valmistaja ole kykenevä vaihtamaan akkuja varsinkaan jos niiden määrä alkaa nousta.

        Myös hybrideissä joissa akku sähköajoon, antaa jossakin vaiheessa vikakoodia kun akkuun tulee vika. Ei mene leimasta läpi koska.

        Tuollaisen auton käyttö loppuu akun vikaantumiseen jos akkutakuu ei voimassa. Sähköautojen, hybridien kohdalla kannattaa olla tietoinen mitä akkutakuu sen merkin kodalla tarkoittaa ! Voit joutua maksamaan nimimittäin akun vikaantumisen takia vaikka auto olisi 3 vuotta vanha sähköauto.


        Jo nyt jonkun sähköauton akun vaihto takuuna koko prosession voinut kestää yli puoli vuotta. Eli auton myyjä on ensin pyöritellyt sormia ja hangannut vastaan.... lopulta vienyt eteenpäin sitten valmistaja tekee ensin akun erikoistilauksena, erikoiskuljetus suomeen, asennukset autokorjaamossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ei yksikään valmistaja ole kykenevä vaihtamaan akkuja varsinkaan jos niiden määrä alkaa nousta.

        Myös hybrideissä joissa akku sähköajoon, antaa jossakin vaiheessa vikakoodia kun akkuun tulee vika. Ei mene leimasta läpi koska.

        Tuollaisen auton käyttö loppuu akun vikaantumiseen jos akkutakuu ei voimassa. Sähköautojen, hybridien kohdalla kannattaa olla tietoinen mitä akkutakuu sen merkin kodalla tarkoittaa ! Voit joutua maksamaan nimimittäin akun vikaantumisen takia vaikka auto olisi 3 vuotta vanha sähköauto.


        Jo nyt jonkun sähköauton akun vaihto takuuna koko prosession voinut kestää yli puoli vuotta. Eli auton myyjä on ensin pyöritellyt sormia ja hangannut vastaan.... lopulta vienyt eteenpäin sitten valmistaja tekee ensin akun erikoistilauksena, erikoiskuljetus suomeen, asennukset autokorjaamossa.

        Akuista virtansa saavista laitteista sen verran että vaihdettavuus elinehto pitkään ikään, ja varmuuteen. Ei lopu hyvän tuotteen tai työkalun käyttö akun huononemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akuista virtansa saavista laitteista sen verran että vaihdettavuus elinehto pitkään ikään, ja varmuuteen. Ei lopu hyvän tuotteen tai työkalun käyttö akun huononemiseen.

        Ostin samsung j5 puhelin kun tuli myyntiin 199eur

        Olen ostanut siihen 2 akkua, noin 30eur. Puhelin on käytössä joka päivä. Taitaa olla ikää 5-6v. Käytän niin kauan kuin toimii, ainakin yli 10v. Tulee olemaan käytössä.

        Laadukkaiden akkutyökalujen akkuja uusin kun huononeen liian paljon koska menee käytettävyys, 2-3 vuodessa saa parhaimmilla panasonic, sony, kennoilla olevan li ion akun alle puoleen uudesta kun riittävästi käyttöä.

        Onneksi uusia on saanut 50eur netin kautta, alkuperäisiä. Niin Ehjiä hyviä työkaluja ei tarvitse heittää pois.


      • Anonyymi

        Jep, ei puhelimissakaan ole vaihdettavia akkuja enään, uusi luuri kehiin kun vanhan akku kyykkää, sama ehkä autoihinkin, vaikkakin viiveellä, business on se mikä kannattaa ;))


    • Anonyymi

      Lataat perheen molemmat sähkö autot oman talosi sähköillä niin talosi arvo laskee roskaluokkaan kun paerilla näyttää talosi energia syöpöltä , se kun ei yksilöi mitä sähköä mittarin läpi kulkee.

      Ja sitten taas suur syöppö talon pihaan tuodaan myyntiesittelyyn 3 teslaa lumeeksi........

      Eli ottakaas kulutukseen mukaansitten talon uusi sähköliittymä ( 8000- 16 000e )
      Kun laskette säästöjä.

      • Anonyymi

        On sulla ongelmia. Jos asia vaivaa niin pistä siihen auton lataus syöttöön erillinen kWh mittari.


      • Anonyymi

        Nyt on tietäjää liikenteessä: Itsellä latausvirrat kotilatausasemassa 6, 10 tai 16A ja yleensä valitsen hitaimman mahdollisen lataustavan, koska se on energiataloudellisempaa. En ymmärrä miksi tarvitsisi kiinteistön sähköliittymää päivittää, mutta uskottavahan se on kerran näin sanotaan. Olen siis ladannut reilut kolme vuotta väärin, kun en ole tajunnut 3x25A liittymääni suuremmaksi päivittää.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Todennäköisesti akut / kennot päätyvät kaatopaikoille eli luontoon jonnekin päin maailmaa. Koska käytettyjä kennoja ei pysty käyttämään uudestaan mutta sisällä ympäristölle haitallisia metalleja ja aineita.

        Olettejan huomanneet eri laitteiden käyttöohjeissa sen roskalaatikon kuvan rasti yli että ei roskiin. Se on ainoastaan eu:ssa.

        Muualla maailmassa elektroniikka ja akkujäte voidaan laittaa roskiin josta menee perinteiselle kaatopaikalle !

        Afrikassa polttavat electroniikkaa kokoajan josta erottelevat arvokkaat metallit, sekä sähköjohtojen muovit polttavat pois, myös laajasti aasian maissa, Intiassa, Pakistanissa.

        Intiaan rahdataan maailman laivat jotka ajetaan rannoille, siellä paloittelevat ja myrkylliset maalit ja eristeet, nesteet päätyy mereen. Koska purku ei onnistu missää länsi-maissa.


    • Anonyymi

      Kyllä kuten laivojen perkaus kaikkine asbestikääreineen ym myrkkyineen , parhaassa purkulaivassa on polttosäiliöt täynnä myrkkyliemiä , hytit lastattu täyteen ongelmajätettä , näin toimii upea eu direktiivi , joka on huolissaan ilmastonmuutoksesta.
      Mainioita nämä perus taavit jotka vertaa kännykän akkua , 500 kiloa painavaan akkuauton monumenttiin ,
      Varmaan ovat prisman kassalla , anteeksi missä teillä on myynnissä niitä 100 kw akkuja , meillä on 2012 vuoden teesla.
      Uskokaa jo se on kertakäyttölaitos.
      Ja kaikki noihin iniseviin paskoihin tulevat osat tehdään premium porukoille kiinassa
      Tulee säästöä kun tehdään mini käämit ja laakerit max ( 150 000 thkm ) .bisnes on .

    • Anonyymi

      Nyt äkkiä start up firma joka tekee noista akuista lyijyarkkuja vanhenevalle kansalle , osa porukasta säteilee jo niin että saa naapuri levätä rauhassa.
      Litium onkin sitten jo räjähde , jatkokäyttökunta löytyy muualta.

    • Anonyymi

      akkuauto......ajatte kuin entisissä blade runner elokuvissa , istutte kk erä autoon , ratti puuttuu , lukulaite skannaa sinut , äppi kyselee reitin , jos kk eriä pystyssä lähtee kosla suoraan pasilan asemalle , jos riehut tulee akusta lamauttava sähkö shotti.
      bensalla hyvä tulee.
      maalaiset ajakoot tiiselillä että pääsevät tipalla kotiin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe