Ajatuksiani

miksielämäontällaista

Täällä 1993 syntynyt mies Pohjois-Pohjanmaalta. Olen kokenut lähestulkoon aina yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta ihan kaikkialla, eikä loppua tunnu näkyvän. Minulla on myös Asperger-diagnoosi. Kuntouttavassa työtoiminnassa olen käynyt viimeiset 6 vuotta. Parisuhdettakaan minulla ei ole koskaan ollut.

Omalla työtoimintapaikallani lähes kaikki muut ovat koulutukseltaan IT-alan insinöörejä, ja itse olen pelkästään datanomi tyydyttävin arvosanoin. Itsetuntoni kärsii pahasti siitä, että koen olevani siellä reilusti lahjakkaampien ja älykkäämpien ihmisten joukossa. Myöskin tästä syystä koen olevani täysin ulkopuolinen siellä. Itse en todennäköisesti voisi opiskella insinööriksi vaikka haluaisinkin, koska minulla on oppimisvaikeuksia. Tuntuu erittäin pahalta ajatella, että he voivat osallistua maailman kehittämiseen mutta minä taas en, tunnen erittäin suurta alemmuudentunnetta työkavereitani kohtaan. Asia mietityttää minua joka päivä. Oikeissa palkkatöissäkään en ole koskaan ollut, paitsi kesätöissä joskus 17-18 vuotiaana. Sen jälkeen olenkin ollut ainoastaan kuntouttavassa työtoiminnassa.

Kesäisin harrastan ulkoilua, juoksua ja pyöräilyä. Talvisin hiihtelen. Vakioharrastuksiin kuuluu myös kitaransoitto. Muutenkin kuuntelen monentyyppistä musaa paljon. Myös koodausta opettelen silloin tällöin. Vapaa-ajallani näen ihmisiä hyvin harvoin, joten viikonloput ja arki-illat tuntuvat melkein aina yksinäisiltä.

28

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko koskaan käynyt missään sellaisessa toiminnassa, jossa oikeasti opiskeltaisiin sosiaalisia taitoja ja sitä, miten sosiaalisiaa suhteita luodaan ja ylläpidetään? Assiutesi takia saatat tarvita tukea asiassa.

      En kyllä näe mitään syytä sille, miksi et voisi osallistua maailman kehittämiseen. Jos se ei datanomina onnistu sinua tyydyttävällä tavalla, niin kokeile jotain muuta.

    • Hei!

      Luin tekstisi, ja jäin miettimään, oletko pystynyt keskustelemaan ajatuksistasi sen tahon kanssa, joka kuntouttavaa työtoimintaa sinulle on järjestänyt. Tai oletko mahdollisesti ajatellut kokeilevasi työtoimintaa jollain muulla alalla, ja sitä kautta vaikka opiskelemaan toista alaa, joka voisi sinua kiinnostaa.
      Esimerkiksi pidät selvästi liikunnasta/urheilusta, niin voisiko siltä saralta löytyä mielekäs työtoiminta ja mahdollinen työura? Hyvä juttu sekin, että ylläpidät niitä taitoja, mitä olet hankkinut jo aiemmalla koulutuksellasi.
      Ja muista, että me aina voimme vaikuttaa maailman kehittämiseen omilla senhetkisillä taidoilla ja asenteella, kaikille on paikkansa ja jokaisen panos on yhtä arvokas!

      Kevätterveisin Api Lapinlahden Nettisaappaasta

    • miksielämäontallaista

      Tuntuu aivan hirveältä, että kaikki rauhalliset ja mukavat sinkkunaiset jotka tunnen ovat insinöörejä, mutta kaikki matalakoulutetut naiset taas ovat varattuja, mistähän mä voisin löytää itselleni sellaisen mukavan ja rauhallisen sinkkunaisen, joka olisi matalakoulutettu eikä varsinkaan olisi insinööri?

      • Anonyymi

        Jos ei ne mukavat ja rauhalliset inssi-naiset kelpaa sulle, niin mulle kelpaa.

        Viddu sun kanssas :D


    • Anonyymi

      Kehitä muita taitoja. Onneksi aivot ovat jatkuvasti kehittyvät. Saattaa olla myös mahdollista kehittää oppimisvaikeutensa pois riippuen vaikeudesta ja sen vahvuudesta. Sosiaalisia taitoja voidaan oppia myös matkimalla. Jos sosiaaliset taidot ovat vaikeita, kannattaa mieluummin hakeutua muiden asperger-ihmisten seuraan. Tällaiset ihmiset ymmärtävät varmana paremmin sinua.

      Miksi juuri insinööri on se arvostetuin? Maailmaa voidaan muuttaa myös muilla tavoin.

    • Anonyymi

      Minun ihannenaiseni on seuraavanlainen: Matalakoulutettu, introvertti, rauhallinen, ei suurta kaveripiiriä, empaattinen, eli sellainen perus nörttinainen, mutta ei missään nimessä insinööri.

      Terveisin AP.

    • Anonyymi

      Mistähän helvetistä sekin johtuu, että matalakoulutetut naiset ovat varattuja, mutta kaikki tuntemani sinkkunaiset ovat insinöörejä, eli liian korkeastikoulutettuja mulle? Ovatko sinkkunaiset sitten älykkäämpiä ja lahjakkaampia kuin varatut naiset?

      Terveisin AP.

    • Anonyymi

      Onkohan se naisten kohdalla yleistäkin, että mitä vähemmän kavereita naisella on, sitä korkeampi hän on koulutukseltaan? Ja jos nainen on introvertti, sinkku eikä kaveripiiriäkään juuri ole, niin onko asia niin, että nainen on melko varmasti silloin korkeakoulutettu? Miten asia oikein on?

      AP

    • Anonyymi

      Mistä voisi löytää hiljaisen, rauhallisen, introvertin nörttinaisen, joka ei kuitenkaan olisi insinööri?

      AP

      • Ei mistään, koska ne introvertit ei uskalla lähestyä sua


      • Anonyymi

        Aloittajalle,
        Älä takerru sun AS-diagnoosiin, tunnen muutaman, jotka pärjää ihan hyvin elämässään. Kaikilla ihmisillä on jotain outoja ominaisuuksia.
        AS-ihmiset ovat usein ujoja, epäsosiaalisia, vaikeuksia lähestyä muita luontevasti, rajoittuneet mielenkiinnon kohteet.
        En tiedä, missä asut, mutta yritä etsiä jotain ihan uusia, erilaisia harrastuksia?
        Jotain, missä tapaisit muitakin ihmisiä? Naisia löytyy helpoiten jonkun ns. naistenlajin harrastuspiireistä. Tietysti myös baarit ja nettiteffit, mikäli pystyt hurmaamaan ensikatseellasi.


    • Mietin tässä, että seurustelukumppani oisi oikeasti kiva. Jos pääsisi kuiville sen avulla ja oisi joku jolle puhua näiden foorumien sijaan. Meno taas aika melankolinen ja alakuloinen, lopetin opiaatit ja oisi kiva, jos joku välittäisi.

    • Kelasin vessassa, että en ole täysin varma miltä näytän. Peilikuva vaihtelee ja muuntaa muotoaan kun siihen yrittää keskittyä. Pupillit jostain syystä isot, pitäis varmaan nukkua.

    • Anonyymi

      Kuulemma se koulu jossa työkaverini ovat opiskelleet IT-insinööreiksi on ollut monille erittäin vaikea, eikös tuo tarkoita sitä että työkaverini ovat poikkeuksellisen älykkäitä ja poikkeuksellisen lahjakkaita? Olen kysellyt monilta IT-insinööreiksi valmistuneilta että kuinka vaikeaa opiskelu siellä oli, ja lähes kaikki sanoivat että erittäin vaikeaa. Ja kaikista pahimmalta tuntuu se, että siellä on eräs sairaalloisen ujo ja sairaalloisen arka naishenkilö, ja hänkin on IT-alan insinööri persoonastaan huolimatta.

      AP

    • Siis tähän lankaan saa laittaa houreisia sepustuksia obsessioistaan?

      • Tuhosin langan sekoilullani :D


    • Anonyymi

      Mun elämäni on ollut täyttä paskaa siitä lähtien kun sain tietää että työkaverina oleva nainen on koulutukseltaan insinööri.

      AP

    • Anonyymi

      Mistähän vitusta se oikein johtuu että kaikki huonosti koulussa menestyvät vähemmän lahjakkaat naiset ovat ylisosiaalisia ekstroverttejä ja kaikki introvertit naiset taas ovat huippuälykkäitä ja huippulahjakkaita moniosaajia?

      AP

    • Elämä on ollut aika paskaa (jos tarkoitetaan onnellisuuden tai kukoistamisen vastakohtaa, mielihyvää, euforiaa, iloa tai jopa innostumista voi jokainen tuntea) aina. Jos on mennyt paremmin tai onnistunut parantamaan asioita oma vammaisuus tavalla tai toisella pilaa asian. Oma luonne ainoana ja voittamattomana vihollisena näin nykymaailmassa.

    • Ihmiset yleensä eivät ymmärrä asioita eivätkä edes pyri loogiseen ajatteluun. Käytös usein myötähäpeää aiheuttavan kallua. Silti pärjäävät elämässä eivätkä sabotoi itseään. Vähemmästäkin katkeroituu. Älykkäimmällä sanan oikeassa merkityksessä tuntemalla henkilöllä mielenterveys ja elämäntavat tasoa minä.

    • Luin joskus tutkimuksen missä kerrottiin, että joillain ei ole sisäistä ääntä. En ymmärrä millaista se olisi. Ajattelu olisi ihan erilaista. Voiko pohtia mielessä mitään? Vai onko vain nykyhetkessä ja reagoi siihen?

    • ihmisellä pitäisi olla täysi oikeus tehdä keholleen mitä haluaa

    • vittu mitä ajanhukkaa nyt lopetan pää hajoaa kun ei käy missään

    • Hoito ei saa kiinni, oon liian nopea

    • 50 prossaa tehty vihdoinkin amis läpi vaikka menikin kesän puolelle

    • Säälittävästä fyysisestä kunnosta sain motivaatiota ja nyt on tarkka suunnitelma. Tämä turha monen vitun kuukauden loma varsinkin jos ei ole innostusta mihinkään tai ei ole seuraa aiheuttaa nopeasti tilanteen missä pelkästään käyttää päihteitä ja istuu koneella. Foorumien selaaminen on tuttua dopamiinin perässä narkkaamista mutta se vie helposti koko päivän.

      Koitan nukkua edes vähän tai käytän ajan lukemiseen ja sarjoihin, tai mihin tahansa muuhun kuin foorumeihin. En jää tunneiksi puhelimelle aamulla vaan luen tai nousen ylös. Lähden mahdollisimman nopeasti hakemaan tarvittavat lääkkeet. En käytä mitään stimuja. Alan tekemään jotain kiinnostavaa amk-kurssia ja sopivien lääkkeiden avulla hankin mitä tahansa töitä puoleksi vuodeksi. Aloitan taas liikunnan. Koneella tietty voi olla kunhan ei yli tuntia putkeen tee jotain turhaa. Katkolle opiaateista. Asuntolaina ja vaimon kanssa kaksi lasta. Hyvät hampaat. Valitse elämä.

      Hahaa ei ihan, ilman päihteitä tekisin itsemurhan. Muut muutokset riittävät ja onnistun varmasti. Kadulta ostetuilla kolmiolääkkeillä järkevä käyttö tuskin onnistuu mutta ei pidä jäädä tuleen makaamaan. Alkaen nyt enkä toivottavasti avaa tätä keskustelua enää.

    • Anonyymi

      Haluaisin löytää jostakin introvertin, hiljaisen ja kiltin nörttinaisen, joka ei kuitenkaan missään nimessä olisi insinööri.

    • Anonyymi

      Menestyvätkö hiljaiset, epäsosiaaliset ja ääriujot, syrjäänvetäytyvät introvertit yleensä erinomaisesti sellaisissa vaikeissa asioissa, joissa ns. "normaalit" ihmiset eivät menesty, ainakaan yhtä hyvin? Lieneeköhän tuollaisia tyyppejä paljonkin esimerkiksi yliopistossa fysiikkaa opiskelemassa?

      AP

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3471
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      179
      1538
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1287
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      146
      1154
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      825
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      47
      782
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe