https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/764188-surullinen-lista-suomelle-nama-brandit-arvioitiin-epaeettisiksi-joukossa-marimekko
"Yli puolet suomalaisyrityksistä päätyi alimpaan E-kategoriaan. Vastuullisuuden suhteen heikoimmat vaatemerkit olivat: Halti, Reima, Nanso, Pola, Peak Performance, Sasta, Gugguu, Luhta, Makia, Rukka, Torstai ja Your Face."
Joop, on se globalisaatio hieno juttu. Nuokin "suomalaiset" brändit jonkun kehitysmaalapsen selkänahasta repivät hirmuiset voitot kun ompeluttavat ruokapalkalla catwalk-tuotteitaan.
Ostakaa "Suomalaista" muotia
21
150
Vastaukset 21
- Anonyymi
Sain jälleen pyhimyskehän.
Takki on briteistä, kengät Portugalista ja paita Virosta.
Oooh, nyt voin moraalisäteillä ja hyvesignaloida.- Anonyymi
Tulkitsen vaikenemisenne pahan omantunnon aiheuttamaksi nurkassa häpeämiseksi.
Oooh, olen moraalinen voittaja.
- Anonyymi
"Vaatemerkit pisteytettiin vastuullisuusvertailussa viiteen kategoriaan A–E.
Suomalaisista vaatemerkeistä parhaan tuloksen vertailussa sai Papu Design Oy, joka ylsi toiseksi parhaaseen B-kategoriaan. C-kategoriassa ovat vaatebrändit Sail&Ski sekä Vimma. Näiden yritysten tuotanto tapahtuu Suomessa tai muissa matalan riskin maissa.
Toiseksi viimeisestä eli D-kategoriasta löytyy By Pia’s, Noom, Lindex, Marimekko, House, Mywear, Nosh ja R-Collection.
Yli puolet suomalaisyrityksistä päätyi alimpaan E-kategoriaan. Vastuullisuuden suhteen heikoimmat vaatemerkit olivat: Halti, Reima, Nanso, Pola, Peak Performance, Sasta, Gugguu, Luhta, Makia, Rukka, Torstai ja Your Face."
Mä niin toivon, että saatais tää hillitön kulutus ja jatkuvaan talouskasvuun perustuva rahatalous loppumaan.
Etkös sinäkin Harmis tykkää ostella aina halpaa, tilaat vaikka Kiinasta jos sillä säästää?
xLiner- Anonyymi
Halusin tuossa myös muistuttaa, että eettisempiäkin sieltä listalta löytyi. Musta on mielenkiintoista, ettei edes Suomessa valmistettu tuote päässyt A-luokkaan. Mitkähän ne kriteerit olivat?
Hyvää oli myös se, että vain Luhta Group oli jättänyt vastaamatta kyselyyn. Yrityksillä on aidosti haluja parantaa eettisyyttä. Sitä täytyis löytyä myös kuluttajilta.
xLiner Anonyymi kirjoitti:
Halusin tuossa myös muistuttaa, että eettisempiäkin sieltä listalta löytyi. Musta on mielenkiintoista, ettei edes Suomessa valmistettu tuote päässyt A-luokkaan. Mitkähän ne kriteerit olivat?
Hyvää oli myös se, että vain Luhta Group oli jättänyt vastaamatta kyselyyn. Yrityksillä on aidosti haluja parantaa eettisyyttä. Sitä täytyis löytyä myös kuluttajilta.
xLinerNykyvaatteiden tärkeimmät raaka-aineet lienevät edelleen puuvilla ja öljy. Kumpaakaan ei Suomessa ole. Tuosta lähtökohdasta on haastavaa löytää tekstiilejä, jotka eivät jotenkin olisi osa globaalia kauppaa.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Nykyvaatteiden tärkeimmät raaka-aineet lienevät edelleen puuvilla ja öljy. Kumpaakaan ei Suomessa ole. Tuosta lähtökohdasta on haastavaa löytää tekstiilejä, jotka eivät jotenkin olisi osa globaalia kauppaa.
Nykyään tehdään miehille kalsareitakin vanhoista kalaverkoista. Kierrätetään jätteet takaisin raaka-aineiksi.
Enää ei ole varsinaista kaatopaikkajätettä, vaan melkein kaikki lajitteluun sopimaton menee energiajätteeseen. Jätteenkäsittely on kehittynyt aivan valtavasti vuosikymmenissä ja toivottavasti kehittyy vielä lisää. Suomi on johtava maa kestävässä kehityksessä, meidän pitäisi osata kaupata tätä(kin) osaamistamme paremmin.
Kestävän kehityksen ja talouskasvun ristiriita on räikeä. Jos esim. EU:ssa saadaan läpi koneiden ja laitteiden kesto- ja korjausvaatimukset, pesukonekin kestää taas 30 vuotta eikä nykyistä 3 vuotta. Siitä seuraa aikamoinen rakennemuutos työ- ja rahamarkkinoille. Tähän saa kuviteltua vaikka minkälaisia tulevaisuuden näkymiä... aihe kiinnostaa mua :)
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyään tehdään miehille kalsareitakin vanhoista kalaverkoista. Kierrätetään jätteet takaisin raaka-aineiksi.
Enää ei ole varsinaista kaatopaikkajätettä, vaan melkein kaikki lajitteluun sopimaton menee energiajätteeseen. Jätteenkäsittely on kehittynyt aivan valtavasti vuosikymmenissä ja toivottavasti kehittyy vielä lisää. Suomi on johtava maa kestävässä kehityksessä, meidän pitäisi osata kaupata tätä(kin) osaamistamme paremmin.
Kestävän kehityksen ja talouskasvun ristiriita on räikeä. Jos esim. EU:ssa saadaan läpi koneiden ja laitteiden kesto- ja korjausvaatimukset, pesukonekin kestää taas 30 vuotta eikä nykyistä 3 vuotta. Siitä seuraa aikamoinen rakennemuutos työ- ja rahamarkkinoille. Tähän saa kuviteltua vaikka minkälaisia tulevaisuuden näkymiä... aihe kiinnostaa mua :)
xLiner* ..melkein kaikki lajittelematon jäte menee energiajätteeseen.
xL - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
* ..melkein kaikki lajittelematon jäte menee energiajätteeseen.
xLÄh, on tää nyt vaikeeta tänään! Pilkkua viilaten, ei osunut vieläkään kohdilleen :)
xL Anonyymi kirjoitti:
xLinerMonesti materiaalin kierrätys tuotteiksi sitten taas vaatii enemmän energiaa kuin tuotteiden tekeminen "perinteisesti". Mutta siinähän se on kestävä ratkaisu kun kaiken jätteen käyttää aina siten, että osa muuttuu energiaksi ja osa uudeksi tuotteeksi ja samalla kierrossa olevan materiaalin määrä pienenee eksponentiaalisesti kohti nollaa kuten myös luonnollisesti kuluttajien määrä.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Monesti materiaalin kierrätys tuotteiksi sitten taas vaatii enemmän energiaa kuin tuotteiden tekeminen "perinteisesti". Mutta siinähän se on kestävä ratkaisu kun kaiken jätteen käyttää aina siten, että osa muuttuu energiaksi ja osa uudeksi tuotteeksi ja samalla kierrossa olevan materiaalin määrä pienenee eksponentiaalisesti kohti nollaa kuten myös luonnollisesti kuluttajien määrä.
Energian kulutus ja tuottaminen on kans mielenkiintoinen juttu. Jahka saadaan fuusio valjastettua käyttöön, niin taas tilanteet muuttuu... :)
xL Anonyymi kirjoitti:
Energian kulutus ja tuottaminen on kans mielenkiintoinen juttu. Jahka saadaan fuusio valjastettua käyttöön, niin taas tilanteet muuttuu... :)
xLJahka saadaan... :D
Näetkö sä jotain signaaleja siihen suuntaan, että niin olisi tapahtumassa? Mutta varmaan ilmastomuutoksesta ahdistuneet koululaiset on Greta Thunbergista lähtien kotona rakentelemassa fuusioreaktoreita eikä sovittelemassa nettikoupoista tilailemiaan rättejä- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Jahka saadaan... :D
Näetkö sä jotain signaaleja siihen suuntaan, että niin olisi tapahtumassa? Mutta varmaan ilmastomuutoksesta ahdistuneet koululaiset on Greta Thunbergista lähtien kotona rakentelemassa fuusioreaktoreita eikä sovittelemassa nettikoupoista tilailemiaan rättejäKaikenlainen kehitys syöksyy eteenpäin sellaista vauhtia, ettei näin vanha pysyy enää mukana. Mutta uskon, että ongelmat silläkin saralla ratkaistaan. Jos vielä myöhemmin sille on tarvetta...
xL
- Anonyymi
Saat peukun tästä aloituksesta 👍
xLiner Mjaaha, mulla löytyy kaapista noista Nanson yöpaita 1 kpl, Reiman rukkaset lapsilla molemmilla 1 pari eli 2/paria yhteensä ja Polan neuletakki vuodelta jotakin helvettiä...en edes muista milloin olen sen ostanut/saanut.
Mitä vaatemerkkejä sinä ostat itsellesi?- Anonyymi
Ihan just heitin pois yli 30 vuotta palvelleen Nanson yöpaidan! Nyt vasta alkoi olla ohut ja reikäinen. Samalla meni 3 vuotta vanhoja halpahalleista ostettuja pyjamanhousuja, vyötärön kaisteleet kuluivat irtipuhkikatki ompeleiden kohdalta ja reikiä oli muutenkin joka paikassa.
xLiner Anonyymi kirjoitti:
Ihan just heitin pois yli 30 vuotta palvelleen Nanson yöpaidan! Nyt vasta alkoi olla ohut ja reikäinen. Samalla meni 3 vuotta vanhoja halpahalleista ostettuja pyjamanhousuja, vyötärön kaisteleet kuluivat irtipuhkikatki ompeleiden kohdalta ja reikiä oli muutenkin joka paikassa.
xLinerMullakin kestää vaatteet ikuisuuksia, käytän vuosikausia samoja kamppeita. Ostohysteriaa ei ole. Nanso kestää kestää ja kestää...
Mä ostan aika paljon varsinkin kesävaatteita Espanjasta. Aller Simplement lukee jokusessa lapussa. Missähän ne mahtaa ne tehdä, kun suomeksi ei löydy informaatiota...toinen mun suosima liike on Cellbes. Varmaan nääkin jotakin orjatyön käyttäjiä... :/
https://www.google.com/search?q=aller simplement clothing&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj00J73itnhAhUDtIsKHTSrCCwQ_AUIDigB&biw=1536&bih=754
Lapsille tulee osteltua jatkuvasti jotakin uutta tai kausiluontoisesti hommaan nipun jotakin aina vuodenajan edetessä seuraavaan. Pyrin vielä kierrättämään ne kulahtaneetkin pienemmällä edes kotikäytössä tai teen niistä siivousrättejä. Parhaimmat menee vaateapuun perheille joilla on rahallisesti tiukkaa ostaa mm. vaatteita. Ja eläintalojen käyttöön siivousrievuiksi yms.
Mutta mikä vaatefirma olisi sellainen, mistä olisi eettisesti viisainta ostaa?Päläpälä kirjoitti:
Mullakin kestää vaatteet ikuisuuksia, käytän vuosikausia samoja kamppeita. Ostohysteriaa ei ole. Nanso kestää kestää ja kestää...
Mä ostan aika paljon varsinkin kesävaatteita Espanjasta. Aller Simplement lukee jokusessa lapussa. Missähän ne mahtaa ne tehdä, kun suomeksi ei löydy informaatiota...toinen mun suosima liike on Cellbes. Varmaan nääkin jotakin orjatyön käyttäjiä... :/
https://www.google.com/search?q=aller simplement clothing&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj00J73itnhAhUDtIsKHTSrCCwQ_AUIDigB&biw=1536&bih=754
Lapsille tulee osteltua jatkuvasti jotakin uutta tai kausiluontoisesti hommaan nipun jotakin aina vuodenajan edetessä seuraavaan. Pyrin vielä kierrättämään ne kulahtaneetkin pienemmällä edes kotikäytössä tai teen niistä siivousrättejä. Parhaimmat menee vaateapuun perheille joilla on rahallisesti tiukkaa ostaa mm. vaatteita. Ja eläintalojen käyttöön siivousrievuiksi yms.
Mutta mikä vaatefirma olisi sellainen, mistä olisi eettisesti viisainta ostaa?Pistinpä hassun linkin, sori. :)
https://parisfashionshops.com/en/women/brand/aller-simplement/1
Tuollasia tuollasen lafkan tuotteita, mutta mulla ne tulee vaan yhden yksityisen kautta. :)
Nyt lenkille!!!- Anonyymi
Päläpälä kirjoitti:
Mullakin kestää vaatteet ikuisuuksia, käytän vuosikausia samoja kamppeita. Ostohysteriaa ei ole. Nanso kestää kestää ja kestää...
Mutta mikä vaatefirma olisi sellainen, mistä olisi eettisesti viisainta ostaa?"Mutta mikä vaatefirma olisi sellainen, mistä olisi eettisesti viisainta ostaa?"
Hyvä kysymys! Muakin kiinnostaa. Ostan tosi vähän uutta vaatetta nykyään. En oikeastaan tarvitse mitään. Ihan sama, jos metsätakista on taskun vetoketju rikki, ei haittaa käytössä. Treenitrikootkin kestää ehjänä vuosikausia, vaikka pesen kaiken 60 asteessa.
Lindexiltä olen joskus löytänyt jotain sopivaa, se firma ei ollut ainakaan tuossa listauksessa ihan huonoimpia.
Sulla on hyvä kierrätyssysteemi. Mulla vähän tuppaa jäämään pusseissa pyörimään nurkkiin, kun en muka koskaan ehdi viemään mitään minnekään... :D
xL - Anonyymi
Päläpälä kirjoitti:
Pistinpä hassun linkin, sori. :)
https://parisfashionshops.com/en/women/brand/aller-simplement/1
Tuollasia tuollasen lafkan tuotteita, mutta mulla ne tulee vaan yhden yksityisen kautta. :)
Nyt lenkille!!!Ihania noi pitkät mekot! ❤
xL Anonyymi kirjoitti:
Ihania noi pitkät mekot! ❤
xLJuu ne on kauniita värikkäitä kuoseja, mutta mekot hiukan mulle ainakin pitkiä. Ja väljiä. L koossa löytyy sopivia, mutta jos XL kokoon menee, alkaa olemaan liian väljä ja pitkä. Muutaman XL koon olen ostanut ja pitänyt kursia kasaan, että saa istuvamman. Mutta paidat on XL koossa ihan kivoja.
Mä tykkään muutenkin, että vaatteessa on vähän extra tilaa ettei se ihan nuole nahkaa. :)
Reilulla parilla kympillä saa tommosen mekon tältä jolta ostan. Välillä halvemmallakin. postikuluineen sen parikymppiä ja espanjasta saakka tulee. Mut ne on semmosia, ettei tuu kaikilla vastaan noita kamppeita. ;)
- Anonyymi
Huomasin, että Nanso käyttää nykyään jotain Amazonin maksuvälinetä. Voi p., en halua kannattaa kyseistä firmaa työntekijöiden huonon kohtelun vuoksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3581114- 71748
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37696- 49590
- 41588
- 63533
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht321501Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19491- 75471
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459