Sanktiot laittomasta sähköpyörästä

Anonyymi

Mikä on mahdollinen sanktio jos virkavalta pysäyttää ja ajat sähköavusteisella pyörällä missä esim 750 watin moottori ja rajoittamaton avustusnopeus? Pitäisi vakuuttaa ja rekisteröidä mutta mikä on rangaistus jos ei ole vakuutettu eikä rekisteröity? Pyörää pitää polkea jotta avustus toimii eli ei toimi pelkällä sormikaasulla.

41

7162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varmaan ensiksikin sakot käyttökiellossa olevalla ajoneuvolla ajosta. Matkanteko päättyy siihen kun poliisi pysäyttää, ehkä saat työntää pyörän kotiisi.

      Rekisteröimättömyydestä ainakin ajoneuvorikkomus ja sakkorangaistus:
      https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/rekisterointivelvolliset-ajoneuvot

      Vakuuttamattomuudesta ensinnäkin vakuutusmaksu ja sen lisäksi laiminlyöntimaksu joka voi tulla kolme kertaa kalliimmaksi kuin vakuutusmaksu.
      https://www.lvk.fi/vakuuttamaton

      Enpä ajelisi tuollaisella yhtään ennenkuin byrokratia on hoidettu kuntoon.

      • Anonyymi

        Noiden lisäksi tietysti vielä avustusmaksu, kun käyttää avustusta. Pyörä valtiolle ja kuski lataukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noiden lisäksi tietysti vielä avustusmaksu, kun käyttää avustusta. Pyörä valtiolle ja kuski lataukseen.

        Onnettomuuden seurauksena vakuutusyhtiön vetäytyy vastuusta ja olet syyllinen kaikkeen koska olet ajanut laittomaksi vehkeellä ei siitä muuta seuraa kuin ehkä elinikäiset korvausvaateet

        En suosittele


    • Anonyymi

      kerrotko miten poliisi tarkistaa minkätehoinen moottori pyörässä on ja pyörän näytöstä asetan max avusrusnopeudeksi 25 kmh, mikä ongelma? Toki ei kannata ajella polkematta 30-40 kmh mutta esim jos ajat järkeviä nopeuksia polkemalla niin riski jäädä kiinni on todella pieni.

      • Anonyymi

        Jotenkin komppaan edellistä nimimerkki anonyymiä.


      • Anonyymi

        sähkömoottoreissa lienee tyyppikilpi ja tarvittaessa tehon saanee selville sopivalla sähköisellä mittauksellakin. Ehkäpä tulee vielä laki että tällaisten avustavien pyörien sähkömoottorien tyyppikilpi on pakollinen ja helposti luettavissa oleva, ehkä jopa joku standardipistoke jolla voidaan moottori mitatakin, kuten autoissa OBD-pistoke.


      • Anonyymi

        Ei ole tyyppikilpiä jälkiasennettavissa sarjoissa. Toisekseen, ns. tehdasvalmisteisissa sähköavusteisissa ilmoitetaan tehoksi 250 w mutta todellinen teho voi olla jotain muuta, esim 500 w. Meinaatko että poliisi alkaa tehomittaamaan sähköfillaria ratsiassa? Heheheeee


      • Anonyymi

        Poliisi havaitsee painavan pyörän kiitävän tuulipukuhemmon "polkemana" 40 km/h ja ottaa tarkempaan tutkintaan. Niin se menee. Tosin nykyään puuttumiskynnys taitaa olla aika korkea kaikissa typerissäkin tempauksissa.


      • Anonyymi

        Omaa tyhmyyttä ajaa 40 lasissa juurikaan polkematta, herättää virkavallan huomion. Omalla laittomalla pyörällä pyrin nopeudet ihmisten ilmoilla pitämään max 30 kmh, syrjäkylillä päästellään reippaammin. Poliisin pysäyttäessä näytöstä parilla näppäilyllä max avustusnopeus 25 kmh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole tyyppikilpiä jälkiasennettavissa sarjoissa. Toisekseen, ns. tehdasvalmisteisissa sähköavusteisissa ilmoitetaan tehoksi 250 w mutta todellinen teho voi olla jotain muuta, esim 500 w. Meinaatko että poliisi alkaa tehomittaamaan sähköfillaria ratsiassa? Heheheeee

        Lainaus Traficomin sivuilta:

        "Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä

        Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

        Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000 w, moottorin voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h.

        Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja.

        Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi."

        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        Eli ilmeisesti ajelette tieliikennekelvottomilla välineillä. Ei käy kateeksi jos käry käy poliisille... parasta olla paksu lompakko... eikä kovin pitkää työntömatkaa takaisin kotiin... siis mikäli tällaista mahdollisuutta edes myönnetään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainaus Traficomin sivuilta:

        "Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä

        Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

        Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000 w, moottorin voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h.

        Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja.

        Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi."

        https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

        Eli ilmeisesti ajelette tieliikennekelvottomilla välineillä. Ei käy kateeksi jos käry käy poliisille... parasta olla paksu lompakko... eikä kovin pitkää työntömatkaa takaisin kotiin... siis mikäli tällaista mahdollisuutta edes myönnetään...

        Naurettavat säännökset, 250w moottori on niin laiska että ei jaksa vääntää mitään.


      • Anonyymi

        Sähköpotkulautahan on selkeästi moottoriajoneuvo, kun sähkö on se tärkein voimantuottaja, eikä se potku, sähköpolkupyörä voi olla eri asia koska siinä pitää polkea jotta se liikkuu :;D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naurettavat säännökset, 250w moottori on niin laiska että ei jaksa vääntää mitään.

        Onhan noissa vääntöä 70-80 Nm eli noin puolet vapaasti hengittävästä 1.6 litraisesta auton bensakoneesta. Ja puhutaan polkypyörästä joka ei paina yhtään mitään verrattuna autoon.


      • Anonyymi

        Ei siitä muutoin koidu suurempaa mutta kun sitten jikomkännissämtai selvinpäin olet mukana vakavassa onnettomuudessa siis oikeen korvaus asikaan menee niin vakuutusyhtiön kanta voi olla Olla yllätykslline kun voivat vedota laittomaan ajoneuvoon osallisena aonneetomudessa ja minä on tahlline kun olet tahallaan muuttanut laittoman kuluineen.
        Vakka olist syytön evätään korvaukset varmasti ensimmäisellä kerralla siten oikeuteen ja
        Riippuu lakimeihestäsi kuinka pärjäät.

        Elikkä sama kuin autoilussakin.


    • Anonyymi

      Itsellä on omavalmiste sähköpyörä 1 kw moottorilla jonka ostin kiinasta ja vakuutus kunnossa. Poliisien ohi ajoin polkematta ja pysäyttivät. Näytin että on liikennevakuutus kunnossa ja rajoitettu 25 kilometriin tunnissa niin ei ollut mitään ongelmaa. Ei oo niin kiire että pitäis suhata täysillä kaupungissa :) Poliisit tosin sanoi, että näitä tarkistellaan sen takia koska suurin osa itse rakennetuista on laittomia.

      • Anonyymi

        Mistä olet saanut vakuutuksen itserakentamaan sähköpyörään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä olet saanut vakuutuksen itserakentamaan sähköpyörään?

        Moottorilla varustettujen polkupyörien (ajoneuvoluokka L1e-A) liikennevakuutuksia saa mistä tahansa ajoneuvoille liikennevakuutuksia myyvästä vakuutusyhtiöstä. Tavallisen polkupyörän saa muuttaa sähköavusteiseksi polkupyöräksi ja edelleen moottorilla varustetuksi polkupyöräksi ihan itsekin, sähköosien ei tarvitse olla pyörässä tehdasasennettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottorilla varustettujen polkupyörien (ajoneuvoluokka L1e-A) liikennevakuutuksia saa mistä tahansa ajoneuvoille liikennevakuutuksia myyvästä vakuutusyhtiöstä. Tavallisen polkupyörän saa muuttaa sähköavusteiseksi polkupyöräksi ja edelleen moottorilla varustetuksi polkupyöräksi ihan itsekin, sähköosien ei tarvitse olla pyörässä tehdasasennettuna.

        Liikkumisväline pitää silti olla lain mukainen, että sillä saa ajaa yleisillä teillä. Liikennevakuutus ja sen ottaminen ei tee liikkumisvälineestä tieliikennekelpoista.


    • Anonyymi

      Mahtaako kinuski-omavalmiste saada tyyppihyväksyntää mopoksi ?

      Jotkut maahantuojat ovat noille sähkömopoille ostaneet hyväksynnän sähkömopoksi oletuksella, että niitä myydään tuhansittain Suomessa.

    • Anonyymi

      Mitä väliä mitkä sanktiot ovat. Välineet tulee olla kunnossa. On asennevammaista virttää ajoneuvo laittomaksi. Liikenteessä on vastuussa sekä omasta, että myös muiden hengestä ja terveydestä. Ei saa olla puutteita asenteessa eikä tiedoissa.

      • Anonyymi

        Muulla ei väliä, kunhan polkee sen satkun alle 3 h - se on asenne nykypäivänä -


      • Anonyymi

        Onhan se laillisuuden raja nyt ihan järjetön, mummot kihnuttaa ohi ja spandeksit prse vilkkuen vilahtaa ohi 35km/h


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se laillisuuden raja nyt ihan järjetön, mummot kihnuttaa ohi ja spandeksit prse vilkkuen vilahtaa ohi 35km/h

        Laillisuuden raja on ihan perusteltu. Jos sormissa on heikko puristusvoima eikä hallintalaitteet ole herkkätoimiset voi ajopeli lähteä lapasesta kovemmilla vauihdeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muulla ei väliä, kunhan polkee sen satkun alle 3 h - se on asenne nykypäivänä -

        On siis asennevamma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siis asennevamma.

        Sekin vielä kannattaa muistaa että JOS aiheutat kolarin ihan millä tahansa laittomalla ajoneuvolla olet syyllinen kuitenkin vaikka vastapuolikin teki väärin!
        Että kannattaa tarkkaan miettiä kun virittää fillareita,mopoja, pärriä ,autoja .
        ihan vähän aikaa sitten tuli kuolonkolari jossa auto katkesi,oli vakuuttamaton,katsastamaton javarmasti viilattukkin,siihen päälle kuski jolla tapana oli aina kaahata,ja noin kävi että 2 kuoli.
        Monia tapauksia tiedän joissa jääny lopun elämän muistoksi ei niin kivoja kokemuksia/vammoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laillisuuden raja on ihan perusteltu. Jos sormissa on heikko puristusvoima eikä hallintalaitteet ole herkkätoimiset voi ajopeli lähteä lapasesta kovemmilla vauihdeilla.

        Jaa että sähköavusteinen lähtee sinulla lapasesta 26km/h nopeudessa mutta polkupyörä ei lähde?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa että sähköavusteinen lähtee sinulla lapasesta 26km/h nopeudessa mutta polkupyörä ei lähde?

        En kärsi lihasheikkoudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kärsi lihasheikkoudesta.

        Mitä se lihasheikkous tähän liittyy, ei moni sähköavusteisella tai sähköpyörällä ajavakaan kärsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekin vielä kannattaa muistaa että JOS aiheutat kolarin ihan millä tahansa laittomalla ajoneuvolla olet syyllinen kuitenkin vaikka vastapuolikin teki väärin!
        Että kannattaa tarkkaan miettiä kun virittää fillareita,mopoja, pärriä ,autoja .
        ihan vähän aikaa sitten tuli kuolonkolari jossa auto katkesi,oli vakuuttamaton,katsastamaton javarmasti viilattukkin,siihen päälle kuski jolla tapana oli aina kaahata,ja noin kävi että 2 kuoli.
        Monia tapauksia tiedän joissa jääny lopun elämän muistoksi ei niin kivoja kokemuksia/vammoja.

        Jos sattuu kolaroimaan sähköhärpäkkeen kanssa, niin sitten kannattaa aina ottaa virkavalta paikalle. Saavat tutkia, että onko laillinen vai laiton vehje.


    • Anonyymi

      Kaikissa touhuissa homma menee näin:
      -tulee uusi laite
      -sille laitetaan suositukset ja mekaaniset rajoitukset
      -laitetta aletaan viritellä
      -poliisi, ensiapu ja vakuutusyhtiöt alkaa kiinnittää huomiota viritysten aiheuttamiin vahinkoihin
      -tulee oikeita rajoituksia
      -aletaan kitistä siitä miten kaikkea rajoitetaan

      • Anonyymi

        Kerro lisää tuosta.


    • Anonyymi

      Jaa jaa, joku teistäkö oli se, joka kiiti kevyen näköisesti, mutta hitaasti polkemalla kevlillä mun ohi 😁

    • Anonyymi

      Ajetaanko tämä testi huomenna sunnuntaiaamuna ?

      Kirkkonummen suuntaa ei kannata valita, siellä on tietöitä, useammassakin paikassa.

      • Anonyymi

        MIkä testi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MIkä testi?

        Tuo kysymys on väärässä keskustelusäikeessä, moni tulisi mukaan ihan vertailun vuoksi, siis ajamaan ItäKeskus-Porvoon Tuomiokirkko-Itäkeskus.


    • Anonyymi

      Kaverille lyötiin verot takautuvasti päälle liian nopeasti kulkevasta sähköpyörästä. En muista miten meni ja miten perusteltiin mutta maksettavaa tuli useampi tonni.

      • Anonyymi

        On se sairasta ja mopoilla saa ilman sakkoja ajella 55km/h


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se sairasta ja mopoilla saa ilman sakkoja ajella 55km/h

        Parempi hankkia mopo niin saa ajella sen 55km/h eikä tarvi olla polkevinaan.


    • Anonyymi

      Näitä nopeita puolilaittomia kiinalaisia sähköpyöriä tulvii nyt markkinoille. Ainoa mainos näiden ostamiseen on kova nopeus ja sen helppo muunneltavuus. Ainoa syy millä näitä saadaan myytyä on, että painat paria nappia mennään 45km/h pitkin pyöräteitä. Nappeja uudestaan painelemalla mennään taas 25km/h. Youtubessa on paljon tubettejia jotka peukuttaa näitä, valitettavasti. Kun nuoriso kolauttaa näillä jotain jalankulkijaa päin 50km/h niin peukutus on aika vähäistä. Ei kovin vastuullista markkinointia.

      • Anonyymi

        On käyttäjän velvollisuus tuntea säännöt ja noudattaa niitä.


    • Anonyymi

      Suomalaiset noudattaa aina sääntöjä,on siinä tyhmä kansa😂

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2473
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1648
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1386
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      160
      1223
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      141
      1193
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1125
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      106
      1081
    8. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1071
    9. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      116
      966
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      949
    Aihe