koulumuistoja

Anonyymi

Vuonna 1959-60 mulkero ämmä jätti minut 4:llä luokallla kansakoulussa joka maanantai jälki-istuntoon,kun tiesi että en osaa katekismuksen 10 käskyjen selitysosaa ulkoa.Ne oli pirun pitkiä rimpsuja käskyn jälkeen.Normaali ihminen nyt ei sellaista ulkoa päähänsä pänttää.
Siitä muuten alkoi minun ateisti kauteni ja erosin kirkosta heti kun täytin sen 18 v.Siihen aikaan vielä papille piti käydä ripittäytymässä että miksi eroaa kirkosta,oikein allekirjoitettavalla paperilla.
Helvetin lieskoilla uhkasi,mutta nyt on mittarissa jo 70 vuotta joten johan tässä periaatteessa prematorioon joutais attendon sijasta

48

1134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

mikä on katekismus.
      Voiko sitä käyttää pershen pyhkimiseen?

• Anonyymi

No katekismus oli sienisopan syöjien noottikirja herroja kumartaville rahvaille. Onneksi nykyään alkaa suurin osa kansalaisista ajatella omilla aivoilla

• Anonyymi

Opettajat olivat ennen perseestå ja ovat edelleenkin.

• Anonyymi

Mua ope aina haukku vajakiksi. Nyt olen mainari :( Kyllä harmittaa :(

Olisin halunut yliopistoon!

• Anonyymi

Hei Jou. Te pohjoisen tuki jussit imekää mun sykkivää Riippu_tissi b

• Anonyymi

Hei Jou. Te pohjoisen tuki jussit imekää mun sykkivää Riippu_tissi l

• Anonyymi

Hei Jou. Te pohjoisen tuki jussit imekää mun sykkivää Riippu_tissi ,,

• Anonyymi

Hei Jou. Te pohjoisen tuki jussit imekää mun sykkivää Riippu_tissi .

• Anonyymi

Hei Jou. Te pohjoisen tuki jussit imekää mun sykkivää Riippu_tissi ..

• Anonyymi

Hei Jou. Te pohjoisen tuki jussit imekää mun sykkivää Riippu_tissi m

• Anonyymi

Hei Jou. Te pohjoisen tuki jussit imekää mun sykkivää Riippu_tissi .-

• Anonyymi

Hei Jou. Te pohjoisen tuki jussit imekää mun sykkivää Riippu_tissi mm

• Anonyymi

Hei Jou. Te pohjoisen tuki jussit imekää mun sykkivää Riippu_tissi ---

• Anonyymi

Dysphorius aiheuttaa sieluttomuutta.

• Anonyymi

Opettajat olivat ennen perseestå ja ovat edelleenkin...

• Anonyymi

Näin on assii.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin on assii.

Pääseeköhän Satu Hassi historiaan maininnalla ”Suomen paras naispuolinen tuotannon lamauttajamestari”? Limbot ovat jo sitä luokkaa. Kukahan häntä oikein sponsoroi ja yllyttää? Isänmaallisuus on kaukana?ä..

• Anonyymi

Älä nyt vielä luovuta. Opettele 10 käskyä. Pääset taivaaseen höykyttämäön sitä vanhaa opettajaa.

• Anonyymi

Pappi se paukutti penistään.

kismus sentään.
      oi niit aikoi, oi niit aikoi

kismus kuisteski
      kismus
      kismus

• Anonyymi

en minna ripia lähe minna atau hateli kaugingiso.

• Anonyymi

Opettajat olivat perseestä ja ovat edelleenkin.

• Anonyymi

ei sovellu edes tapuolen pyyhintää kun on niin kovaa papaeria. <on hyvä, että nuo tekopyhät henkilöt on pois ja ois vaik käydä paskalla tai kusella vaikka koraanin päälle

• Anonyymi

Mä en muista mitään koulusta muuta kuin perseestä olevat inhokit opettajat.

• Anonyymi

Ne ovat edelleenkin täysin kahjoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne ovat edelleenkin täysin kahjoja.

Ketkä?

• Anonyymi

Jahas ?? Soomipoika taas kohottaa itsetuntojansa palstalla . Hirveetä uhoa ja kunvain mitä paremmin pystyy mollaamaan ,niin itsetunto kohoaa, ei tartte naamaansa näyttää ,melko miehiä ,no ehkäpä naisiakin.?

• Anonyymi

Kyllä olen omilla silmillä nähnyt ,kun porolauma repii paaluja rikki.
      Ne pisteli sarvilla ja koparoilla koparoitti paalut rikki.
      Tiedän myös sen ,että kun porot syksyllä kaivaa vähän lumen aikaan nurmipelloilla niin pelto jäätyy todella pahasti ja nurmi kuoleentuu niistä kaivetuista paikoista.
      Lisäksi kun peltoaukeilla pyörii ja palkii tokka poroja niin siellä on myös poronpaskaa melkosen paljon.

• Anonyymi

Vuonna 1959-60 mulkero ämmä jätti minut 4:llä luokallla kansakoulussa joka maanantai jälki-istuntoon,kun tiesi että en osaa katekismuksen 10 käskyjen selitysosaa ulkoa

• Anonyymi

Opettajiinkin mahtui monenlaista kulkijaa.
      Ne opettajat jotka olivat niitä kiduttajia, olivat kommareita jotka saivat esimerkin ajalta jolloin punaiset ja valkoiset olivat napit vastakkain.
      Joskus opettajat vaihtuivatkin.
      Erääseen kouluun tuli opettajapariskunta jotka olivat huippuhyviä ja kilttejä oppilaita ja heidän vanhempiaan kohtaan.
      Kun kylällä huomattiin kuinka lapset tykkäsivät heistä alkoi savustus.
      Pari vuotta he jaksoivat näiden kommunistien vainon alla opettaa lapsia ja lähtivät takaisin eteläsuomeen.
      Oli hämmästyttävää, että -50 luvulla kommunismi oli niin suuressa mittakaavassa valloillaan, vaikka sodasta jossa kuoli kymmeniä tuhansia suomalaisia, oli vain muutamia vuosia aikaa.
      Yleisesti on tiedossa, että politiikka tekee tuhoja jopa asialinjoilla jota hieman ihmettelen nyt 2000 luvullakin.

• Anonyymi

Näin on ja ompahan lämmin!

• Anonyymi

Silloin -60 luvulla ei ollut tukiopetusta. Sen takia opettaja opetti kouluntuntien jälkeen heikompia oppilaita.
      Onhan se kurjaa muistella näin vanhana niitä aikoja, kun kaikesta oli pulaa.
      Ei ollut innostusta opiskella aakkosia, kun oli nälkä ja kesälläkin oli vain huopatossut tai kumpparit. Variksensaappaatkin olivat, mutta ne olivat jälkiseuraamusta huonoista kengistä.
      Surullista, kun sossukaan ei ollut tuolloin auttamassa köyhiä.
      Köyhyyttä oli sen ajanjakson aikana jokaisessa mökissä.
      Nykyisin nuoret eivät osaa edes kuvitella miten köyhyys vaikutti jokapäiväiseen elämään, oli lapsi eli aikuinen.

• Anonyymi

Kyllä 60-luvulla koulussa jaettiin lappusia oppilaille, jotka halusivat tukea vaate,kenkäostoksiin.
        Vanhemmat palauttivat sitten hakemukset ja sossu hyväksyi jos hyväksyi hakemukset.
        Mieki sain kuitin kenkien ostoon.
        Toki suurin osa oli rikkaita tai muuten vaan ei noita tukilappusia koulusta kehdanneet ottaa.

• Anonyymi

Muistan hyvin tarkkaan kuka sai niitä lappusia, siis avustuksia.
      Yksi kriteeri oli veroäyrien määrä. Eli, kun olit äyreihin mitattuna hyvin toimeentuleva et saanut ostokorttia.
      Tänä päivänä ajateltuna silloin olivat rikkaita isot tilalliset ja metsänomistajat joilla ei äyrejä näkynyt ja heidän lapsukaiset kävelivät uusissa kengissä joka talvi.
      Surullista muistellakin!

• Anonyymi

Tuossa edesmennellä isäukolta oli jäänyt vanhoja papereita tuhoamatta ja niitä joskus lueskellut.
        Verojohtaja Eskola oli laittanut ukolle syytekirjeen ,että perusteleppa millä perheesi elätät kuin noin vähän tuloja ja kakaroita mökki täynnä.
        Ukkohan kyllä töitä teki sen 6 päivää viikossa vuodesta toiseen. Palkat oli mitä oli kauppiaana ym virapelihommia siinä sivussa.
        Oli se aikaa. Ukko kyllä aika hyvin lohkaisi veroherralle takaisin, sodat käynyt mies, niin välillä huumori oli tiukilla.
        Kyllähän kaikenlaisia mulukuroita vielä nykyisinkin näkee, mutta joo.

• Anonyymi

Muistan lapsuudesta jolloin mm. vaatteista oli pulaa eikä ruokakaan ollut kaksista, kun vanhemmat keskusteli kannanvaltuutetuista ja pankinjohtajista jotka veivät parhaat palat päältä- Lisämetsät ja monet avustukset menivät huijareille, koska niihin oikeutetut eivät tienneet, että sellaisia olisi nyt anottavana.
      Kuinka moni lapsi näki nälkää kun politiikka antoi rosvojen viedä köyhän avustukset.
      Näistähän supistaan vieläkin peräkammarissa ja Veikko V kannettiin aikoinaan ulos eduskunnasta hänen vaatiessaan pienituloisille etuisuuksia.

• Anonyymi

Sehän oli yleistä myöskin, että äänestyksen alettua ostettiin ääni köyhemmältä.
      Se oli helppoa, kun oli saanut puijattua 100 ha metsäpalstan valtiolta aikaisemmalla kaudella.
      Sitähän ei köyhän talon isäntä hoksannut vaikka ihmetteli kyllä millä se tuo naapuri elättää perheensä.
      Maksuvälineenä käytettiin mm. kaljakori tai maksettiin kyyti äänestyspaikalle.
      Ei tullut mieleen, että ostaisi perheelle ruokaa ja muuta tarpeellista.
      Nämä on tosia sieltä-50 ja -60 luvulta.

• Anonyymi

Niin jeesiössäkin oli tuolloin suuria perheitä/pirttiviljelmiä,joiden isät eivät olleet koskaan missään töissä. Totta ne kunnasta saivat jauhoja,pottuja ja jopa rahaakin viljelmiensä elatukseen sekä söivät hirviä ,poroja jäniksiä,lintuja jne..

• Anonyymi

Esim 10 äpärää tehnyt savolaisukko ei käynyt yhdessäkään savotassa eikä tehnyt muutenkaa mitään." Lihaa ukko kyllä oli osannut laittaa piiloon" sekä käyttää alkkohoolia ja savukkeita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Esim 10 äpärää tehnyt savolaisukko ei käynyt yhdessäkään savotassa eikä tehnyt muutenkaa mitään." Lihaa ukko kyllä oli osannut laittaa piiloon" sekä käyttää alkkohoolia ja savukkeita.

Aika kultaa muistot...

• Anonyymi

Suomessa on maan tapa rikkoa metsästyslakia hirven metsästyksessä. Valtaosa käytettävistä koirista on joko Jämtlannin pystykorvia, Karjalan karhu-, Norjan (harmaita) hirvikoiria ja niitä Käytetään AJAVINA; ilmeisesti porukan piittaamattomuden, laiskuuden ja koirien huonon koulutuksen sekä hirviporukan johtajan tietonpuutteen vuoksi.

• Anonyymi

pysäyttäviä hirvikoiria

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

pysäyttäviä hirvikoiria

Niitä ei ole olemassakaan,kaikki ajavat niinkauan kuin hirvi ite pysähtyy jos pysähtyy ennen kuin on pakko ettei läkähdy.

• Anonyymi

Sehän oli yleistä, että metsänriista oli köyhän eväs.
      Keväillä käytiin hakemassa soitimelta metso tai koppelo.
      Jos hirvi tuli ampumaetäisyydelle pyssy laukes ja usein myös osui kohteeseen.
      Toisinaan naapuri kuuli laukauksen ja hänkin lähti metsälle.
      Yleensä tuuria oli mukana ja nylkypaikka jossa hirvi makasi koparat taivasta kohti löytyi ja toi hänellekin ison määrän lihaa.
      Näin lihaa riitti yhdestä hirvestä, kun ei laulanut onneaan naapureille, sillä kateus on pahin vihollinen.
      Nykyisin ajateltuna oli onni, että joskus köyhä sai herkutella.
      Kun kevät taittui kesään alkoi munaralli. Jokivarsilla oli vesilinnuille pönttöjä joka kuusessa, kymmeniä kuitenkin kilometrillä.
      Oli hauska käydä parin päivän välein hakemassa muutama muna ja ne oli hyvänmakuisia, parempia kuin nykyiset kananmunat.

• Anonyymi

Tepsassa oli jokainen sorsastus melko yleistä.

• Anonyymi

Tepsassa oli jokainen KEVÄT sorsastus melko yleistä. Korjausylempään.

Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      207
      2742
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      126
      2577
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1708
    4. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      203
      1233
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      59
      1230
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1088
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1001
    8. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      813
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      813
    10. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107