Oletko Erityisherkkä?

Törmäsin tuollaisesta kertovaan kirjaan tuossa tänään ja sitä selaillessa huomasin itselläni olevan aika paljon sellaisia asioita mitä siinä mainittiin. En ole kuitenkaan koskaan pitänyt itseäni juurikaan herkkänä. Voisi pikemminkin sanoa, että aistin ja huomioin yleistilanteen kyllä. Kun vähän katsoo ja kuuntelee meininkiä ympärillä.

Se saattaisi selittää kyllä, että liikkuessa vaikka kaupungilla. Yritän sulkea ohikulkevat ihmiset pois mielestä, siinä mielessä että heidän kiire ja stressi eivät niin sanotusti tartu. Usein saatan juurikin ajatella mihin kaikilla kauhea hoppu koko ajan. Sekä kaupungilla on se jatkuva sekametelisoppa. Tosin sitten taas sieltä kun poistuu ja pääsee siihen hiljaisuuteen, niin siitä nauttii sitten sitäkin enemmän. Sama kuin kovan talven jälkeen nauttii taas kevään alkavasta lämmöstä ja talvesta nauttii kuuman kesän jälkeen. :D

Siitä siinä kirjassa oli kanssa mainintaa, että ihmiset raivoavat vaikka kassatyöntekijälle jostain syystä. Niin eihän se kassan vika ole, se tekee vain työtään niillä ohjeilla mitä on annettu. Tämänkin asian ymmärtäminen oli herkkyytenä siinä kirjassa mainittu. Omasta mielestäni se on vain normaalia. :S Vai haluavatko jotkin ihmiset sitten vain raivota lähimmälle työntekijälle, koska hän sattuu siinä olemaan.

Suuntaa antavan testin voi tehdä: https://heliheiskanen.fi/test/herkkyystesti/

Sain 20/23 pistettä, eli taidan olla erityisherkkä. :) Vaikka tuo testi ei olekkaan mikään virallinen diagnoosi.

50

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17 pistettä.

      Siinä olli paljon kysymyksiä,/ väitteitä, joihin olisin laittanut ruksin keskelle. Ketä ei esim melu haittaa?

      En koe olevani erityisherkkä, tai erityis..yhtään mitään.. 😂

      • Oot allerginen koivulle ja persuille! :oD


      • Sinä olet hyvin ERITYINEN.


      • Dissi kirjoitti:

        Oot allerginen koivulle ja persuille! :oD

        No se on hei yliherkkyyttä.. 🤪


      • Vihertäjä kirjoitti:

        Sinä olet hyvin ERITYINEN.

        Mutta kun en halua olla.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        No se on hei yliherkkyyttä.. 🤪

        Onko täällä yhtään aliherkkiä?


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Onko täällä yhtään aliherkkiä?

        Enoni nimi on Erkki.

        Tuli vain jostain mieleen.. Alitajunnasta..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        No se on hei yliherkkyyttä.. 🤪

        Hupsu naikkonen sä oot! ;oD


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Mutta kun en halua olla.

        No se tulikin minun suustani ;D


      • Ja sinä taas erityisilkeä


      • Anonyymi

        Eri ihmisille eri lujalla oleva ääni on melua.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Enoni nimi on Erkki.

        Tuli vain jostain mieleen.. Alitajunnasta..

        Ei olla ertyisherkkiä
        Vaan onko kukaan nähnyt enoani erkkiä

        Eno on kadonnut jonnekin palkotitalojen syövereihin..
        Ja tämä tarina on tosi.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Ei olla ertyisherkkiä
        Vaan onko kukaan nähnyt enoani erkkiä

        Eno on kadonnut jonnekin palkotitalojen syövereihin..
        Ja tämä tarina on tosi.

        Palkoti on palvelukoti.

        Säästelen sormia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eri ihmisille eri lujalla oleva ääni on melua.

        Siinä oli.."Kovat äänet tuntuvat minusta epämukavilta."

        Vastasin kyllä.

        Yksi kysymys nostatti vähän kulmakarvoja, nimittäin se kofeiiniherkkyys. Mulla alkaa hyvin helposti näpit tutisemaan kofeiinista..jopa cokiksesta.


    • Plääh... tiedän ilman testejäkin, että olen uniikki. Siihen kuuluu kaikenlaista ja se on ok.

      Parempi vaan kuin ei mittaile itseään liikaa minkään mukaan. Vähän tuumailee, ennenkuin reagoi mihinkään, niin hyvä tulee. Ja jos lipsahtaa yli, sekin kertoo vaan jostain. 😁👍

      Päikkärit tähän väliin. 😴😴😴

      • Niinhän se on. Me ollaan kaikki erilaisia loppujen lopuksi omalla tavallamme.

        Hyvää päikkäriä.


      • Irvokas kirjoitti:

        Niinhän se on. Me ollaan kaikki erilaisia loppujen lopuksi omalla tavallamme.

        Hyvää päikkäriä.

        Joo. Kylä näi o! 😃👌

        Kannattaa vaan opetella ”ajamaan” itsellään. Siinä se juttu on. Jokainen yksilö on erikoinen, mutta ei se mikään selitys ole. Se on ominaisuus. 😝


      • Irvokas kirjoitti:

        Niinhän se on. Me ollaan kaikki erilaisia loppujen lopuksi omalla tavallamme.

        Hyvää päikkäriä.

        Kelpo päikyt oli...


    • Anonyymi

      Tätä aihetta on palstalla käsitelty jo vuosikaudet. Plääh täältäkin.

      Mulla tuo erityis- läpä-läpä-itsensä tärkeäksi nostaminen aiheuttaa keskitasoisen vitutuksen. Ihan tavallisia keskinkertaisuuksia ollaan kaikki.

      xLiner

      • Aaaaamen!


      • Anonyymi

        Ole sinä vaan keskinkertaisuus, minä olen ainutlaatuinen ja uniikki lumihiutale!

        Palstan sisältöä voisi kuitenkin hieman uudistaa, sillä "naiset tyhmiä", "minä superälykäs", "minä erityisherkkä", "minä INTJ" jaadajaa alkaa kyllästyttää jo hieman minuakin.

        Darkkiksen kirveellä päähän alkaa tuntua melkein raikkaalta.

        Paino sanalla melkein.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ole sinä vaan keskinkertaisuus, minä olen ainutlaatuinen ja uniikki lumihiutale!

        Palstan sisältöä voisi kuitenkin hieman uudistaa, sillä "naiset tyhmiä", "minä superälykäs", "minä erityisherkkä", "minä INTJ" jaadajaa alkaa kyllästyttää jo hieman minuakin.

        Darkkiksen kirveellä päähän alkaa tuntua melkein raikkaalta.

        Paino sanalla melkein.

        Jos me ollaan kaikki uniikkeja ja erityisiä, niin sehän on aika keskinkertaista..😊


      • Enpä tällä nyt meinannutkaan itseäni tärkeäksi nostattaa. Oli siinä jutussa mitä luin niin aika paljon asioita mitkä sopii. Pikemminkin päinvastoin, tietää että sitä on muillakin eikä ole mitenkään erikoista loppujen lopuksi. Noin 20% omaa tuota erikoisherkkyyttä tavalla tai toisella.


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Enpä tällä nyt meinannutkaan itseäni tärkeäksi nostattaa. Oli siinä jutussa mitä luin niin aika paljon asioita mitkä sopii. Pikemminkin päinvastoin, tietää että sitä on muillakin eikä ole mitenkään erikoista loppujen lopuksi. Noin 20% omaa tuota erikoisherkkyyttä tavalla tai toisella.

        Juu ei ollut tarkoitus osoittaa sormella mitenkään :) Tää erityisyys oli vaan tällainen kestovitutusaihe. Sillä on palstalla oma pitkä historiansa. Mun olis pitänyt pohjustaa paremmin ettei tule väärinkäsityksiä.

        xLiner


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Jos me ollaan kaikki uniikkeja ja erityisiä, niin sehän on aika keskinkertaista..😊

        Just tämä. Varmasti suurimmalla osalla tuo testi piippaa "erityisherkkää",

        xL


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu ei ollut tarkoitus osoittaa sormella mitenkään :) Tää erityisyys oli vaan tällainen kestovitutusaihe. Sillä on palstalla oma pitkä historiansa. Mun olis pitänyt pohjustaa paremmin ettei tule väärinkäsityksiä.

        xLiner

        Ja morttiverttti tulee marmattamaan erikoisherkkyydestä! :oD


      • Anonyymi kirjoitti:

        Just tämä. Varmasti suurimmalla osalla tuo testi piippaa "erityisherkkää",

        xL

        Mä vielä tarkoituksella laitoin "ei" , kohtiin missä haettiin "kyllä" - vastausta ja silti tuon mukaan olisin erityisherkkä, kun raja on 14 pistettä.

        Noh, ollaan erikoisherkkiä sitten kaikki. Ei vaan kovin erikoista se..


      • Anonyymi
        Dissi kirjoitti:

        Ja morttiverttti tulee marmattamaan erikoisherkkyydestä! :oD

        Haist kukkanen. Suurin osa suomalaisita on introverttejä. Sattuu olemaan perinnöllinen luonteenpiirre. Mikä lie päävamma... mutta niin nyt vaan on. Ehkä sellaiset ovat pärjänneet parhaiten täällä kylmässä pohjolassa, yksinään kököttämässä koko pimeän talven eikä yhtään ole ollut yksinäistä! Ne seuraa ja yleisöä kaipaavat ovat lähteneet paukkupakkasiin lajitovereita etsimään ja jäätyneet hengiltä. Nih.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Haist kukkanen. Suurin osa suomalaisita on introverttejä. Sattuu olemaan perinnöllinen luonteenpiirre. Mikä lie päävamma... mutta niin nyt vaan on. Ehkä sellaiset ovat pärjänneet parhaiten täällä kylmässä pohjolassa, yksinään kököttämässä koko pimeän talven eikä yhtään ole ollut yksinäistä! Ne seuraa ja yleisöä kaipaavat ovat lähteneet paukkupakkasiin lajitovereita etsimään ja jäätyneet hengiltä. Nih.

        xLiner

        Noh, se introverttimorttikin on vaan piirre. Ominaisuus ja ihan hyvä. Turha sen taaksekaan on mennä... :oD

        Kunhan härnään... :oD


      • Anonyymi
        Dissi kirjoitti:

        Noh, se introverttimorttikin on vaan piirre. Ominaisuus ja ihan hyvä. Turha sen taaksekaan on mennä... :oD

        Kunhan härnään... :oD

        Kävin töiden jälkeen treeneissä ja isolla kaupalla ruokaostoksilla. Nyt on ihanaa olla hipi-hiljaisessa omassa kodissa ihan yksinään.. aaah 😊 Tai on tuossa muutama karvainen laumakaveri hengessä mukana, mutta ihmisiä en jaksais.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kävin töiden jälkeen treeneissä ja isolla kaupalla ruokaostoksilla. Nyt on ihanaa olla hipi-hiljaisessa omassa kodissa ihan yksinään.. aaah 😊 Tai on tuossa muutama karvainen laumakaveri hengessä mukana, mutta ihmisiä en jaksais.

        xLiner

        Niin, mäkään en oo ihminen! ;oD

        No en mä sua kiusaa, mutta kyllähän se tuppaa menemään niin, että itseään sitä oikeasti ei jaksa... Sitä ei osaa olla vaan oma itsensä isossa laumassa alituiseen.... Sit haluaa olla yksin... Ei jaksa selittää, olla kuuntelemassa ja kaikkea... Mutta sekin fiilis tulee omasta nupista... Siis ainakin mun mielestä...mutta silti haluun omaa tilaa... Ei sitä tartte olla kaikkea, vaikka kuupan vois viilata kohilleen... mutta niin kauanhan se on ok, kun siitä ei itse kärsi. :o)


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Jos me ollaan kaikki uniikkeja ja erityisiä, niin sehän on aika keskinkertaista..😊

        Jos itsellä ei ole jonkun asian kanssa ongelmia, ei se tarkoita etteikö monella muulla voisi olla.

        Osa joutuu tekemään hirveetä duunia sen eteen että pärjää ns. keskinketaisuutena. Esim. miettimään miten paljon jaksaa kirkkaita valoja tai kovia ääniä ja ihmisiä koska väsyy helpommin kuin muut. Ja sitten kun yrittää järjestää elämäänsä niin että pärjäisi, niin haukutaan jostain ihme erikoisuuden tavoittelusta. Vaikka nimenomaan tavoittelee sitä samanlaisuutta, että vois elää niin kuin muutkin muiden kanssa ja keskellä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos itsellä ei ole jonkun asian kanssa ongelmia, ei se tarkoita etteikö monella muulla voisi olla.

        Osa joutuu tekemään hirveetä duunia sen eteen että pärjää ns. keskinketaisuutena. Esim. miettimään miten paljon jaksaa kirkkaita valoja tai kovia ääniä ja ihmisiä koska väsyy helpommin kuin muut. Ja sitten kun yrittää järjestää elämäänsä niin että pärjäisi, niin haukutaan jostain ihme erikoisuuden tavoittelusta. Vaikka nimenomaan tavoittelee sitä samanlaisuutta, että vois elää niin kuin muutkin muiden kanssa ja keskellä!

        Tuon on sitten vain huono testi.

        Ei mua esim kirkkaat valot häiritse..mullahan on kirkasvalolamppukin..


    • Juu, testin mukaan olen. Ja jollain asteikolla tiiän olevani herrkkä mm. aistimaan asioita ja reagoimaan ärsykkeisiin..eli sensorit päällä tuntosarvet pystyssä jatkuvasti. Mikä uuvuttaa ja saa vetäytymään omaan hiljaiseen soppeeni.😏

      Välttelee hälyä, hajuja, kontakteja...

      • Niin pitikö se tulos kertoa? PISTEMÄÄRÄSI 22


      • HortenMarket kirjoitti:

        Niin pitikö se tulos kertoa? PISTEMÄÄRÄSI 22

        Sä olet sitten 22-pistepirkko :D




      • No juu, nuo tuntosarvet kyllä. Tahtomattaankin tulee "reagoitua" yleiseen tilanteeseen ympärillä.


      • Irvokas kirjoitti:

        No juu, nuo tuntosarvet kyllä. Tahtomattaankin tulee "reagoitua" yleiseen tilanteeseen ympärillä.

        Siksi on kivaa, kun on neljä seinää, lattia ja katto, suljettavat ovet ja ikkunat. Voi sulkea kaiken perässään ja jättää sen kaiken älämölön ovien ulkopuolelle. Sitten vielä joku sanoo, että hommaa elämä...ei kiitos. Semmosella elämällä ei tee mikään, mikä tekee onnettomaksi. 😁

        Joskus on rasittavaa, kun aistii ihmisten fiiliksiä ja hyvä ettei ajatuksiakin, vaikkei ne puhu mitään...näkee vaan kehonkielestä ja aistii jotakin hässäkkää...peittely yrityksistä huolimatta. Ne rivienvälitkin on joskus kurjia huomata, vaikka olis mielummin huomaamatta.


    • Anonyymi

      Älä ihmettele noiden muutamien raivaamista, he ovat erityisherkkiä tälle aiheelle.
      -flowersreally-

      • Anonyymi

        Raivaamista➡️raivoamista


      • En ihmettele. :) Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä.


      • Anonyymi

        Onkohan taustalla sitä, että on joutnut torjumaan sitä omaa herkkyyttään niin paljon, ettei kestä että jokut toiset avoimesti liputtavat omaansa. varsinkin jos on sillai sopivasti rajalla että tavallaan selviää ihan ok, mutta joutuu välillä vähän skarppaamaan. Eikä sitten halua ajatella koko asiaa sen enempää, vaan torjuu sen että toiset kohkaa turhasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan taustalla sitä, että on joutnut torjumaan sitä omaa herkkyyttään niin paljon, ettei kestä että jokut toiset avoimesti liputtavat omaansa. varsinkin jos on sillai sopivasti rajalla että tavallaan selviää ihan ok, mutta joutuu välillä vähän skarppaamaan. Eikä sitten halua ajatella koko asiaa sen enempää, vaan torjuu sen että toiset kohkaa turhasta.

        En lähde syillä spekuloimaan, mutta mahtavaa psykologista parodiaa se on kun usein ne, jotka kovasti itsestään ja erityisyydestään (jollain muulla alueella) kertovat, säännönmukaisesti tästä erityishekkyyskeskustelusta triggeröityvät.
        -flowersreally-


    • Kyllä, HSP ihminen ja hyvin vahvasti.

      • Anonyymi

        samma här..ärsyttää kun kaikista oikeista syndroomista tehdään jotain muotijuttuja"tee testi ja näe oletko sitä tätä" sitten niitä vertaillaan kaiken maailman palstoilla,normaalit vitsailee ja/tai leimaa oikeat oireyhtymätyypit feikeiksi jne. hitot..se on yhtä tuskaa joka päivä olla ertyisherkkä varsinkin kaupungissa,varsinkin jos olet suljettuna pieneen kaikukammioon kera homeen,vedon ja äärimmäisen mölyn(lisätään vielä sekopää joka vuosia porailee randomisti kattoasi iskuporakoneella) omaa vielä migreeni tai joku muu neurologinen sairaus ja kysytään uudestaan..oletko erityisherkkä ympäristöllesi. tee testi lol.

        peppis.zombina


    • Anonyymi

      Minä sain 19, olen tiennyt olevani erityisherkkä pidemmän aikaa. Osa lapsistanikin on.

    • Kyseinen opus hyllyssä, mutta en ole vielä lukenut sitä.

    • Tästä kyseisestä testistä 19.
      Monia muitakin on tullut tehtyä, isoilla pisteillä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      413
      1706
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1348
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1317
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1275
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      936
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      880
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      871
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      108
      821
    Aihe