Mikä mie ja sie palsta

Anonyymi

Ovatko kaikki jostain helkkarin Savosta vai miten se suomenkieli nyt noin taittuu?

AsianVierestä

76

<50

3Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Karjalasta, lapista.

      • Anonyymi

        Eräkettu on lapista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eräkettu on lapista.

        Lapissakin on tuo mie ja sie, mun naapurissa asu yks nainen Rovaniemeltä, hän puhu murteellaan. Muutti muutes takas Rovaniemelle muksuineen. Löys miehenki sieltä. 😃


      • Anonyymi
        HortenMarket kirjoitti:

        Lapissakin on tuo mie ja sie, mun naapurissa asu yks nainen Rovaniemeltä, hän puhu murteellaan. Muutti muutes takas Rovaniemelle muksuineen. Löys miehenki sieltä. 😃

        Lapin alueidentiteettiin kuuluu yhteisöllisyys: Lapissa kaveria ei jätetä. En ole huomannut muissa maakunnissa yhtä ihmisystävällistä porukkaa. Lapissa ventovieraat tervehtivät toisiaan kuin parhaimpia tuttujaan.

        Olisin valmis muuttamaan Lappiin, jos löytyy maaseudun mies, etusijalla maajussi tai poromies.


    • Anonyymi

      Pönttis, uskovainen mies, pitkätukka 69 ovat jostain Pohjois-Karjalasta? Muita savolaisia tai karjalaisia? Aika harva on Tampereelta tai muualta sivistyksen parista.

      • Dissi on Pohjois-Savosta jostain Kuopion läheltä. Konna-Kettu on Rovaniemeltä eli Rollosta. Monista Anonyymeistä ei tiedä.


    • Mie oon Joensuusta, Stadista ja jostain muualta. Minusta kirjakieli on parasta, mutta olen jo oppinut elämään Joensuun alueen murteen kanssa. Joensuussa futisottelussa paikallisen jalkapallojoukkue Jipon fanit laulavat: "Mie oon Jippo-fani, mie oon tosissani...". Minusta sekin kuulostaa kivemmalta kuin HIFK:n kannattajien ajoittain ruotsinkieliset huudot. Töölössä HJK:ta kannattavana en oikein diggaa HIFK:n lauluista ja faneista, vaikka en ole mikään HJK-ultra.

    • mitänää tuut siihe kyselee?
      ekkönää sitte siejä eri murteita?

      • Anonyymi

        Pohjoispohjanmaalta...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pohjoispohjanmaalta...

        sieltäpä sieltä, lähtösin,
        Pohojospohojammaalta, sittemmin muutin etelämmäksi,
        mut mum murretta en unoha.


      • Anonyymi

        Ookkona Oulusta? Otakkona teetä? Pelkääkkönä polliisii?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ookkona Oulusta? Otakkona teetä? Pelkääkkönä polliisii?

        se o ookkonää ja pelekääkkönää
        ekkönäätiiä?

        ja emmää teetä ota, vaan kahavia.


    • Anonyymi

      Pöndet on vallannut palstan! :D

      • Landeahan suurin osa Suomesta on, joten se on ymmärrettävää. Elämää on Kehä Kolmosenkin ulkopuolella.


      • Anonyymi
        kiva.nähdä kirjoitti:

        Landeahan suurin osa Suomesta on, joten se on ymmärrettävää. Elämää on Kehä Kolmosenkin ulkopuolella.

        Juu, muttei sivistystä... :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu, muttei sivistystä... :D

        Sivistys ei rajoittaudu pelkästään Stadiin ja pääkaupunkiseudulle. On Turku, Oulu, Tamperetta ja monta muuta Kehä Kolmosen ulkopuolella. Sivistystä on myös Lahdessa ja monessa muussa paikassa. Helsingin seudulla ei ole yksinoikeutta sivistykseen?


      • Anonyymi
        kiva.nähdä kirjoitti:

        Sivistys ei rajoittaudu pelkästään Stadiin ja pääkaupunkiseudulle. On Turku, Oulu, Tamperetta ja monta muuta Kehä Kolmosen ulkopuolella. Sivistystä on myös Lahdessa ja monessa muussa paikassa. Helsingin seudulla ei ole yksinoikeutta sivistykseen?

        Kun tätä palstaa lukee, niin näyttäisi rajoittuvan... :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun tätä palstaa lukee, niin näyttäisi rajoittuvan... :D

        Ja ihan Stadin kantakaupungin alueille... :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja ihan Stadin kantakaupungin alueille... :D

        Töölö-Kallio-Senaatintori-Hakaniemi? Siinäkö sivistys vain on ja kantakaupunki? Töölöstä saadaan Eduskunta ja Senaatintorilta Helsingin yliopisto? Kenties hyväksyt vielä Pasilan sivistyksen puolelle. Entä sitten Aaltoyliopiston kampus kantakaupungin ulkopuolella Espoossa? Itse olen asunut Malmin sairaalan lähellä - se ei enää ole kantakaupunkia vaan jonkinlaista landea kaupungin sisällä?


      • Anonyymi
        kiva.nähdä kirjoitti:

        Töölö-Kallio-Senaatintori-Hakaniemi? Siinäkö sivistys vain on ja kantakaupunki? Töölöstä saadaan Eduskunta ja Senaatintorilta Helsingin yliopisto? Kenties hyväksyt vielä Pasilan sivistyksen puolelle. Entä sitten Aaltoyliopiston kampus kantakaupungin ulkopuolella Espoossa? Itse olen asunut Malmin sairaalan lähellä - se ei enää ole kantakaupunkia vaan jonkinlaista landea kaupungin sisällä?

        Pönde ei tajuu... :D


      • Helsinki on Suomen suurin pikkukaupunki.


      • Vihertäjä kirjoitti:

        Helsinki on Suomen suurin pikkukaupunki.

        Ei pidä paikkansa. Helsinki on Stadi, ympäristöineen pieni kansainvälinen metropoli, suurkaupunki, vaikka suurkaupunkina pienen pieni kansainvälisesti. Stadissa on metro, joka ulottuu pian Kivenlahteen Espooseen ja samalla Stadi tavallaan ulottuu myös Espoon toiseen päähän.


      • kiva.nähdä kirjoitti:

        Ei pidä paikkansa. Helsinki on Stadi, ympäristöineen pieni kansainvälinen metropoli, suurkaupunki, vaikka suurkaupunkina pienen pieni kansainvälisesti. Stadissa on metro, joka ulottuu pian Kivenlahteen Espooseen ja samalla Stadi tavallaan ulottuu myös Espoon toiseen päähän.

        Helsinki on tuppukylä vähänkään maailmaa nähneelle.


      • Vihertäjä kirjoitti:

        Helsinki on tuppukylä vähänkään maailmaa nähneelle.

        Olen käynyt suuremmissakin kaupungissa ja pitänyt esimerkiksi Turkua pienehkönä kaupunkina, mutta sitten hämmästynyt, kun pariisilainen on pitänyt Turkua isona kaupunkina. Jos Turku on iso kaupunki niin Helsinki on taloudellisesti pieni metropolialue ympäristöineen. Koneella ja Nokialla on pääkonttorit esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ja Helsinki-Vantaan lentokenttä on kohtalaisen kokoinen kansainvälinen lentokenttä Vantaalla: Helsinki Airport.

        Ei Stadia ja pääkaupunkiseutua saa väheksyä, silllä kaikki ei ole mitattavissa pelkästään asukasluvussa. Olen asunut Helsingissä ja pitänyt sitä kotikaupunkinani, asuinkaupunkinani ja suurempana kaupunkina kuin pariisilaisesta suuri kaupunki eli Turku.


      • kiva.nähdä kirjoitti:

        Olen käynyt suuremmissakin kaupungissa ja pitänyt esimerkiksi Turkua pienehkönä kaupunkina, mutta sitten hämmästynyt, kun pariisilainen on pitänyt Turkua isona kaupunkina. Jos Turku on iso kaupunki niin Helsinki on taloudellisesti pieni metropolialue ympäristöineen. Koneella ja Nokialla on pääkonttorit esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ja Helsinki-Vantaan lentokenttä on kohtalaisen kokoinen kansainvälinen lentokenttä Vantaalla: Helsinki Airport.

        Ei Stadia ja pääkaupunkiseutua saa väheksyä, silllä kaikki ei ole mitattavissa pelkästään asukasluvussa. Olen asunut Helsingissä ja pitänyt sitä kotikaupunkinani, asuinkaupunkinani ja suurempana kaupunkina kuin pariisilaisesta suuri kaupunki eli Turku.

        Koko Suomi on kunnon lande mesta jossain Jumalan selän takana. Saadaanhan me leikkiä vaikka mitä, mutta ei tänne kukaan tule kuin lunta katsomaan.


      • Vihertäjä kirjoitti:

        Koko Suomi on kunnon lande mesta jossain Jumalan selän takana. Saadaanhan me leikkiä vaikka mitä, mutta ei tänne kukaan tule kuin lunta katsomaan.

        Ensimmäinen nainen, joka minuun ihastui Suomessa, oli 21-vuotias nainen New Yorkista Manhattanilta. Joskus tokiolainen kutsui minut Suomessa syömään luoksensa. Kerran Suomessa halasin kolmannen kerran pariisitarta ja sanoin, että kiva olisi tavata jälleen. Hän sanoi, että tervetuloa Pariisin ja että hän voi tarjota aterian sekä näyttää kaupunkiaan. Myöhemmin pariisitar oli ostanut jo lipun Pariisi-Helsinki välille ja tulossa uudelleen sinun Jumalan selän taakse. Minun tietääkseni nämä nykiläiset, tokiolaiset ja pariisilaiset muun muassa ovat ihan hyvin Suomessa viihtyneet. Kuten sanoin yksi pariisilainen mies piti Turkua isona kaupunkina. Sitä se taitaa olla, vaikka ei sillä tavalla kuin turkulaiset ajattelevat? Samoin on Stadin suhteen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pönde ei tajuu... :D

        Äääh, äläpä morkkaa pöndejä kaupunkilais juppi! Kele!🤣

        Vaan nyt öitä!!😋


    • Anonyymi

      sama mitä kunhan ei jotain älämääälölmölö .....

      • Anonyymi

        hahhaa noniin jotain avaruussanontoja ja merkityksiä mikä oli ikävä-palstan ihmisten kanssa, mutta niin siellä on pieniä ja sellaisia juttuja, pohdiskelujakin pienille, ei aikuisille oikein ole tuo palsta, mikähän pitäisi laittaa:

        "Zima at Anzo" "Zima and Bakor"

        Oppivat paljon kun ja jos jaksan heitä opettaa, mitä arvelet että tuollainen sanonta tarkoittaa?


    • Mie oon kaakosta. :-)

    • Anonyymi

      Helsinki on kyllä helkkarin käpykylä verrattuna suurkaupunkeihin. Helsingin ja Sodankylän eroavaisuus ei ole järin suuri:)

      AsianVierestä

      • Anonyymi

        Terveisiä Sodankylään! :D


    • Ja mä kun en ainakaan kirjoita täällä mitään mie ja sie-murretta, että tietäkää te se saatana:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

      • Anonyymi

        Hyvä darkfear! Sä oot mun idolini! Sä oot kokenut naistenmies etkä koskaan mikään homo ollutkaan!


    • Anonyymi

      Mörisevää musiikkia! Hassu sanonta ikävä-puolelta, joku Kikka voisi olla kirkuvaa musiikkia sitten.... on noidenkin kanssa höpöttely melkein hengenvaarallista itsellekin.

    • Anonyymi

      Meilläpäin non mä ja sä.

      • Anonyymi

        Emmää oikei tiä mitä tekis tännää.


    • Mie käytän vähän sekasin kaikkia. Yleensä mie sie, mutta myös
      miä siä
      mä sä
      minä sinä

      Nikä nyt sattuu soljumaan kieleltä paraite.

    • Anonyymi

      Tämä on erikoinen musiikkikappale missä Ozzy laulaa suoraan että cooooooocaine, on Black Sabbathin levyltä kappale numero 6: Snowblind, oli yksi syy miksi ostin tuollaisen, mutta on muitakin hyviä tuolla levyllä.

    • Anonyymi

      Mittee sie oikein hölötät hä? onks joku ongelma asian kaa daiju,etsä diggaa landeist?;D

      reijola <3 ^^, 86-> espoo yöks

      peppis.zombina

    • Emmää ainaka. Lapsen olin useast Karjalas kaverin mökill kesälomil ja seki murre tuli tutuks kyl. Savolaisii (työ)kavereit löytyy myös. Mut mimmottos tääl sit pitäis kirjoittaa, kirjakielt vai? Kui?

      • Kui sä ny tollai teit? Emmää nyt tiiä. Tiiäk sää?🤣


      • HortenMarket kirjoitti:

        Kui sä ny tollai teit? Emmää nyt tiiä. Tiiäk sää?🤣

        Mää ny nii tiä, mitä sää kysysit, ku sää tommottos sanosit, mut sanotaa että simmottos tai tämmötös kai täsä.


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Mää ny nii tiä, mitä sää kysysit, ku sää tommottos sanosit, mut sanotaa että simmottos tai tämmötös kai täsä.

        Mä sitten tykkään tosta murteesta.💛


        Raumalla ja Porissa käydessä kuulee kans niitten omia murteita, sitten siinä alempana jo sekottuu taas murteet kivasti. 😝


      • HortenMarket kirjoitti:

        Mä sitten tykkään tosta murteesta.💛


        Raumalla ja Porissa käydessä kuulee kans niitten omia murteita, sitten siinä alempana jo sekottuu taas murteet kivasti. 😝

        Sun tartte osta sit Laaksose Heli runokirjoi. Niis on lounaismurret, ittekä en kyl aina iha kaikke ymmärr häne kirjoist, mut hyvä meininki kuitenki :)


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Sun tartte osta sit Laaksose Heli runokirjoi. Niis on lounaismurret, ittekä en kyl aina iha kaikke ymmärr häne kirjoist, mut hyvä meininki kuitenki :)

        Voisin ostaakki. Mä kuuntelen aina ihan haltioituneena anoppiakin, kun hän puhuu murteellaan sieltä päin. Ja meidän likatkin on oppineet muutamat murresanat ihan tajuamattaan, niin et ne sisältyy heidän arkikieleen.

        Mies puhuu ihan yleiskieltä, mut puheessa painotuksista kuulee ja kyl joskus lipsahtaa murresanojaki joukkoon, niin kuulee ettei ole täältäpäin kotosin.

        Samaten tuttava karjalasta on asunut yli 30 v täälläpäin ja niin vaan kuuluu murresanat ja aksentti kivasti. Murteet on rikkaus, toivottavasti ne ei koskaan tyystin katoa. 😊


    • Päijät-Hämeessäkin tota mie ja sie käytetään. Lahles on ällä vikaset ja Orimattilassa ärrä vikaset, veren ottopaikka ja rojokasa, nummerot .

      • Mä saatan kysyä, jos vastaan tuut et oot sä Lahest? Aijaa mä oon mettästä. Omia murteita joka puolel.


      • HortenMarket kirjoitti:

        Mä saatan kysyä, jos vastaan tuut et oot sä Lahest? Aijaa mä oon mettästä. Omia murteita joka puolel.

        En ole kyllä itse kuullut Lahdessa ainakaan paikallisten käyttävän mitään mie-sie-murretta, sillä yleensä kaikki sanovat aina "mä ja sä". Onhan tosin Lahdessakin aika paljon itä-Suomesta muuttaneita ja kotoisin olevia, niin ehkä he saattavat niitä sanoja käyttää.


      • DarkFear kirjoitti:

        En ole kyllä itse kuullut Lahdessa ainakaan paikallisten käyttävän mitään mie-sie-murretta, sillä yleensä kaikki sanovat aina "mä ja sä". Onhan tosin Lahdessakin aika paljon itä-Suomesta muuttaneita ja kotoisin olevia, niin ehkä he saattavat niitä sanoja käyttää.

        Orimattilassa sen sijaa niitä käytetään ahkerasti, etenkin vanhemmat sukupolvet..sehän on pitäjä tossa naapurissa. Kaupunki perin vieläpä..😃


      • DarkFear kirjoitti:

        En ole kyllä itse kuullut Lahdessa ainakaan paikallisten käyttävän mitään mie-sie-murretta, sillä yleensä kaikki sanovat aina "mä ja sä". Onhan tosin Lahdessakin aika paljon itä-Suomesta muuttaneita ja kotoisin olevia, niin ehkä he saattavat niitä sanoja käyttää.

        Oot sä Lahdest? Oot sä kauanki asunu tääl?😃


      • DarkFear kirjoitti:

        En ole kyllä itse kuullut Lahdessa ainakaan paikallisten käyttävän mitään mie-sie-murretta, sillä yleensä kaikki sanovat aina "mä ja sä". Onhan tosin Lahdessakin aika paljon itä-Suomesta muuttaneita ja kotoisin olevia, niin ehkä he saattavat niitä sanoja käyttää.

        Nastolassa taas puhuvat osa savoakin. Mutta sitä lällää sielläkin kuulee. Kouvolaan päin kun mennää alkaa olla taas siet ja miet sielläkin.


      • HortenMarket kirjoitti:

        Oot sä Lahdest? Oot sä kauanki asunu tääl?😃

        Joo Lahest oon kotoisin, vaikka oon aina välillä muualla asunutkin. Nyt oon neljä vuotta taas asunut täällä vaihteeksi.


      • HortenMarket kirjoitti:

        Nastolassa taas puhuvat osa savoakin. Mutta sitä lällää sielläkin kuulee. Kouvolaan päin kun mennää alkaa olla taas siet ja miet sielläkin.

        Oon huomannut sen, ettei ihmiset oikein meinaa muualla Suomessa ymmärtää tota "Lahest"-sanaa, jos kysyvät mistä oot ja noin siihen vastaan. Turussa päin tosin ymmärsivät sen huomattavasti paremmin, kun vaikka jossain itä- tai Pohjois-Suomessa.


      • DarkFear kirjoitti:

        Joo Lahest oon kotoisin, vaikka oon aina välillä muualla asunutkin. Nyt oon neljä vuotta taas asunut täällä vaihteeksi.

        Mä oon kotosin Nastolasta, mut kaikki nää pitäjät ympärillä kylineen on koluttu. Uudellamaallakin asuttu.

        Hollola ja Kärkölä on jääny asuttamatta, mut ahkerasti molemmissa käyty kavereissa jne. 😝


      • DarkFear kirjoitti:

        Oon huomannut sen, ettei ihmiset oikein meinaa muualla Suomessa ymmärtää tota "Lahest"-sanaa, jos kysyvät mistä oot ja noin siihen vastaan. Turussa päin tosin ymmärsivät sen huomattavasti paremmin, kun vaikka jossain itä- tai Pohjois-Suomessa.

        Juu ei oikeen ymmärrä. Eikä taakke sanaa. Kerran yhelle koulukaverille joka oli muualta muuttanu Imatralta itseasiassa sanoin, että laita se laukkus sinne taakke. Niinku takapenkille, niin ei..ei ymmärtäny mihin taakke. Sana joka luulis olevan päivänselvä!😏


      • HortenMarket kirjoitti:

        Mä oon kotosin Nastolasta, mut kaikki nää pitäjät ympärillä kylineen on koluttu. Uudellamaallakin asuttu.

        Hollola ja Kärkölä on jääny asuttamatta, mut ahkerasti molemmissa käyty kavereissa jne. 😝

        Haa, must ja mun hommist on ollu Nastolan Sanomis aukeaman juttu vuonna -92. Kuvaki oli puolen sivun kokone. Oli kyl epäedustava kuva, et ei siin mittä kehumist sinänsä ollut.:(


      • HortenMarket kirjoitti:

        Juu ei oikeen ymmärrä. Eikä taakke sanaa. Kerran yhelle koulukaverille joka oli muualta muuttanu Imatralta itseasiassa sanoin, että laita se laukkus sinne taakke. Niinku takapenkille, niin ei..ei ymmärtäny mihin taakke. Sana joka luulis olevan päivänselvä!😏

        Juu eivät kyllä ymmärrä monesti ihmiset usein näitä sanoja, joita itse pitää aina ihan päivänselvinä juttuina:) Muistan itse joskus Hesassa asuessani, kun työkaverit eivät useinkaan ymmärtäneet jotain sanoja/lauseita, joita täällä päin ihmiset sanovat.


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Haa, must ja mun hommist on ollu Nastolan Sanomis aukeaman juttu vuonna -92. Kuvaki oli puolen sivun kokone. Oli kyl epäedustava kuva, et ei siin mittä kehumist sinänsä ollut.:(

        Heh, nyt lähen heti ettii.😉

        Kirjaston arkistoihin mars..


      • DarkFear kirjoitti:

        Juu eivät kyllä ymmärrä monesti ihmiset usein näitä sanoja, joita itse pitää aina ihan päivänselvinä juttuina:) Muistan itse joskus Hesassa asuessani, kun työkaverit eivät useinkaan ymmärtäneet jotain sanoja/lauseita, joita täällä päin ihmiset sanovat.

        Juu, mä taas en ymmärrä stadin slangia. Enkä mä pärjäis Hesassa muutenkaan tulematta umpihulluksi parissa viikossa.

        Siellä on ok käydä joskus, mutta asua ja elää..ei tulis kuuloonkaan. Mielummin vaikka länsirannikolle tai savoon kun stadiin. 🤣

        Mua ahistaa Hesassa tietyt asiat...miten sä opit siellä asuessas stadin kielikulttuurin?


      • Anonyymi
        HortenMarket kirjoitti:

        Juu, mä taas en ymmärrä stadin slangia. Enkä mä pärjäis Hesassa muutenkaan tulematta umpihulluksi parissa viikossa.

        Siellä on ok käydä joskus, mutta asua ja elää..ei tulis kuuloonkaan. Mielummin vaikka länsirannikolle tai savoon kun stadiin. 🤣

        Mua ahistaa Hesassa tietyt asiat...miten sä opit siellä asuessas stadin kielikulttuurin?

        Multahan ei kysytty mutta mää ole pärjänny koht 20 vuotta Stadis Pori murteel iha hyvin.

        En kulje spåralla tai dösällä himaan. Linkkarin kyllä oon vaihtanut jo vuosia sitten bussiin.

        🏕🐥


      • HortenMarket kirjoitti:

        Juu, mä taas en ymmärrä stadin slangia. Enkä mä pärjäis Hesassa muutenkaan tulematta umpihulluksi parissa viikossa.

        Siellä on ok käydä joskus, mutta asua ja elää..ei tulis kuuloonkaan. Mielummin vaikka länsirannikolle tai savoon kun stadiin. 🤣

        Mua ahistaa Hesassa tietyt asiat...miten sä opit siellä asuessas stadin kielikulttuurin?

        Joo en mä itsekään enää tykkäisi tuolla pk-seudulla asua, kun ensinnäkin siellä asuminen alkaa olla tavan työläisille melkein mahdotonta, johtuen ensinnäkin älyttömäksi nousseesta vuokratasosta. Enkä muutenkaan tykkäisi matkustaa ruuhkaisissa busseissa, metroissa ja ratikoissa.

        Mielestäni tota slangia kuuli siellä loppujen lopuksi aika vähän, sillä suurin osa siellä melkein oli itä-Suomesta muuttaneita ja paikalliset puhuvat aika kirjakieli-tyyppisesti.


      • DarkFear kirjoitti:

        Joo en mä itsekään enää tykkäisi tuolla pk-seudulla asua, kun ensinnäkin siellä asuminen alkaa olla tavan työläisille melkein mahdotonta, johtuen ensinnäkin älyttömäksi nousseesta vuokratasosta. Enkä muutenkaan tykkäisi matkustaa ruuhkaisissa busseissa, metroissa ja ratikoissa.

        Mielestäni tota slangia kuuli siellä loppujen lopuksi aika vähän, sillä suurin osa siellä melkein oli itä-Suomesta muuttaneita ja paikalliset puhuvat aika kirjakieli-tyyppisesti.

        Vähän samat syyt ja en tykkää siitä kaupungin hulinasta, en edes täällä Lahdessa. Pakko välillä asioida keskustassakin, mut mieluiten asunkin ihan laitamilla.

        Jotenkin mulle Hesa on kaoottinen ja kakofoninen paikka, liikaa aistiärsykkeitä, ääntä, liikennettä, ihmisiä, rumia kortteleita, kaikki on sillisalaattia..no korkeasaari. Sinne vois serkkujen seuraksi muuttaa..🙉

        Onhan sielläkin omat rauhallisetkin alueensa, mutta luulen et rauhasta saa maksaakin. Täält Lahdesta on kumminkin junalla yms. hurauttaa Hesaan jos joskus kaipaa, että mielummin näin..

        Heinolasta kattelin joskus kämppää, kun mietiskelin maisemanvaihtoa mutta löysin sitten toisaalta kivan rauhallisen huushollin. Heinola on kumminkin ihan nättiä seutua, eikä mikään megamesta. Mistä tulikin mieleeni, että vois kysellä kaverin kuulumisia jos vaik nähtäs, ajelis Heinolaan. 😃


      • Anonyymi kirjoitti:

        Multahan ei kysytty mutta mää ole pärjänny koht 20 vuotta Stadis Pori murteel iha hyvin.

        En kulje spåralla tai dösällä himaan. Linkkarin kyllä oon vaihtanut jo vuosia sitten bussiin.

        🏕🐥

        Heh, kyllä siel varmaan murteel ko murteel pärjää. Mutta viihtyykö muuten, se on sitten oma lukunsa..mulle tämä Lahtikin on joskus liikaa.😅


      • HortenMarket kirjoitti:

        Heh, nyt lähen heti ettii.😉

        Kirjaston arkistoihin mars..

        Juuh, kannattaa käyttää siihen kunnolla aikaa, että löytää sen ison kuvan jossa mulla huono ilme 😄


      • Anonyymi
        HortenMarket kirjoitti:

        Heh, kyllä siel varmaan murteel ko murteel pärjää. Mutta viihtyykö muuten, se on sitten oma lukunsa..mulle tämä Lahtikin on joskus liikaa.😅

        Helsingissä on puolensa, ja toistaiseksi viihtyminen on plussan puolella. Helpottaa varmaan se kun pääsen maalle rauhoittumaan aina kun haluan 😊

        🏕🐥


      • Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä on puolensa, ja toistaiseksi viihtyminen on plussan puolella. Helpottaa varmaan se kun pääsen maalle rauhoittumaan aina kun haluan 😊

        🏕🐥

        Kyllä se varmaan vaatii tietynlaisen luonteen, jotta siellä tykkää asua. Mä oon aina tykännyt asua mahdollisimman pienissä kaupungeissa tai kylissä. Mieluusti kaikkien keskustojen ulkopuolella ja omassa rauhassa. Ihan mun psyyke ei vaan kestä.🤪

        Tuun aggressiiviseksi, jos joudun väkisin olemaan vaikka vaan Lahden keskustassa liian kauan. Saati jos mun pitäs asua siellä! 🤬 Mä oisin ihan kauhea ihminen muille...ärstynyt ja vihainen. Muhun vaikuttaa kaikki levottomuus ja häly silleen, että jos en pääse pakoon mä tuun ärtyneeksi ja musta tulee oikee rähinäpussi.


      • Anonyymi
        DarkFear kirjoitti:

        Joo en mä itsekään enää tykkäisi tuolla pk-seudulla asua, kun ensinnäkin siellä asuminen alkaa olla tavan työläisille melkein mahdotonta, johtuen ensinnäkin älyttömäksi nousseesta vuokratasosta. Enkä muutenkaan tykkäisi matkustaa ruuhkaisissa busseissa, metroissa ja ratikoissa.

        Mielestäni tota slangia kuuli siellä loppujen lopuksi aika vähän, sillä suurin osa siellä melkein oli itä-Suomesta muuttaneita ja paikalliset puhuvat aika kirjakieli-tyyppisesti.

        Täällä kolmas sinun ja Horten Marketin lisäksi, joka ei viihdy pk-seudulla. Dannyn Kuusamo-kappale kertoo hyvin toden, kun vertailukohteena on Helsinki. Toinen edelleen ajankohtainen kappale on Herrat Helsingin "Lyyli maalta tuli ... Muista vain tyttökulta, maalla on puhdas multa, jalat vie alta sulta viekkaat herrat Helsingin...".

        Stadin murretta ymmärtää kyllä helposti, jos germaaniset kielet ovat riittäviä (ruotsi ja englanti etusijassa). Monet Lounais-Suomen murteidenkin sanat tulevat ruotsista (nestuuki, pruukata, meinata, hantuuki, funteerata, allakka, alatoopi, faari, flaku, fiini, halveerata, kanttiini, justeeri, lysti, nikkari, ...)


    • Tää o hyvä.

      Yks päivä jänö ol tapas mukka hyppelemäs ympäri mettä ja käärme ol luikertelemas ympär mettä, ku jänö kompastus käärmesse ja kaatus.

      Tän seurauksena tiätyste käärmeki kolhiintus.

      "Voi kauhia senttä", sano jänö, "Mää ole niimpal kauhia pahollan!

      Ei mun ollu tarkotus satutta sua. Mää ole ollu syntymästän lähtie sokkia, enkä näje ollenka ettesän. Ja itte asjas, mää ole sit viäl orpo, nii mää en eres tiär, mikä mää ole."

      "Ei see mittä", käärme vastas. "Itte asjas mää olen kans syntyny sokkiana enkä ol koska tuntenu äitiän. Mitä jos mää luikertelisi sun päälläs ja yrittäisi selvittä mikä sää olet."

      "Voi, see vasta olis ihana!", vastas jänöne. Jaa nii käärme luikertel jänö ympäril tunnustelle ja sanos: "Hmm, sua peittä pehmiä turkki; sul on kauhiam pitkäk korvat, nenäs nyki ja sul on pehmiä hännän tupsukka. Mää sanoisin, et sää oles melko varmaste jänöpupu."

      "Oi kiitos! Kiitos!", hihkus jänöne.

      Sit jänöne ehrotti käärmeel: "Entäs jos mää tunnustelisi sua käpälällän ja auttaisi sua samal taval ku sää autoit mua." Nii jänö tunnustel käärmet joka pualelt ja sanos sit:

      "Jaa, sää oles lipevä ja niljakas ja sul on kakshaarane kiäli...Ei korvi, ei selkärankka eikä pallei.

      Laittasin anopille terkut, jos sattus lukee tät palstaa..🤣

      • Ja se jatkuski viel..

        Mää sanoisi, et melko varmaste sää oles joko esimiäs tai mahrollisest jopa ylemppä johto!!"


    • Anonyymi

      Tyhjäkatseisiä kotkalaisia sie mie, ne käy jopa hesassa:)

    • Lampaat määkii..

      Me ei olla lampaita. :D

    • Jonkunhan se pittää sus’rajaltakkii ulvasta. :)

      Itärajarasismia, täh ja häh?

    • Anonyymi

      No mä oon kotoisin etelä-savosta, sieltä muuttanu etelä- karjalaan ja nyt asun pirkanmaalla. So..? Antaa kaikkien murteiden kukkia vaan :)

      • Anonyymi

        Aika hyvää oli mielestäni tämä... Savon Viina, joku kertoi että maistapa, maistoin joo ja luin filosofiaa siinä samalla kirjasta, on aika hyvää tuo... pullo on sellainen, lukeekin että: Savon Viinaa sellaisessa, hyvä illanvietto lukiessa hyvää kirjaa ja savon filosofiaa :D


    • Anonyymi

      Mitä sää ny meluat?
      Ol iha hiljaa vaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe