Miksi dieselissä on suomessa käyttövoimavero ?

Anonyymi

Kertokaapa miksi käyttövoimavero on edelleen voimassa dieseleissä ?

Sekä että miksi auton paino nostaa veroja vaikka kulutus olisi pienempää.

21

<50

    Vastaukset

    • Koska dieselpolttoaineen verotus on hieman bensiinin verotusta kevyempää.

      • Koska kaikki autoiluun liittyvä verotus on Suomessa perseestä.


      • Ennen diesel kulutti 30 prossaa vähemmän kuin bensa.
        Nyt tilanne on tasoittunut.......ei enää perustetta dieselverolle!
        varsinkaan kun biodiesel on vähäpäästöisin kaikella tavalla.
        Eikä pikkulapset joudu louhimaan cobolttia ja litiumia dieseliin.


      • Suomi putoaa kohta oksalta!


    • Käyttövoimaveron ansiosta dieselpolttoaineen hinta voidaan pitää keinotekoisesti bensiiniä halvemmalla. Eniten siitä kikasta hyötyy kuljetusala.

    • saadaan veroilla palleja poliitikoille ja reijät tiestä pois

      olisko PS keinoja poistaa vero?

      EU vaalit tulee

    • Kaikissa muissa voimanlähteissä paitsi bensiinissä on käyttövoimavero, ei vain dieselissä.
      Kun osa dieselpolttoaineen veroista maksetaan kiinteänä summana ja sen vuoksi dieselin pumppuhintaa voidaan pitää verojen puolesta alhaisempana, niin näin suositaan paljon ajavia dieselautoilijoita, erityisesti ammattiliikennettä, mutta ’rangaistaan’ vähän ajavia dieselautoilijoita.

      Jos käyttövoimavero poistetaan ja siirretään pumppuhintaan, niin se nostaisi dieselin verotasoa ja pumppuhintaa ehkä noin vajaan 20senttiä eli nykyhinnoilla diesel olisi suunnilleen samanhintaista kuin bensiini. Silloin paljon ajavien polttoainekulut nousisivat ja ammattiliikenteen kulujen nousu siirtyisi vähitellen hintoihin.
      Vähän ajavien osalta kustannukset pienenisivät ja dieselauto tulisi vähänajavillekin houkuttelevammaksi. Se tekisi hyvää ilmastolle päästöjen vähetessä, jos siirtymä tulisi uusiin dieseleihin.

    • Tälläistä käyttövoimaveroa ei ole yhdessäkään muussa EUROOPAN maassa. Kysyin jokaisen maan viranomaisilta parin viikon aikana.

      Dieselin hinta on niin korkea = ollut 10v että nykyiselle verolle ei ole perusteita.

      Bensan verotusta pitää nostaa reilusti ja dieselin laskea.

      • Dieselin hinta on nyt noin 17-20 senttiä halvempi kuin bensan. Se vastaa ymmärtääkseni suunnilleen sitä mihin käyttövoimaveron siirtäminen pumppuhintaan nostaisi dieselin hintaa. Se tarkoittaisi paljon ajavien dieselautoilijoiden polttoainekustannusten nousua.

        Siinä olen kyllä samaa mieltä, että bensan veroa voisi nostaa sen vuoksi, että pahiten päästöjä tuottavien bensa-autojen osuus pienenisi ja sitä myöden päästöt vähenisivät oleellisesti. Ympäristösyistä siis.


    • VW GolF Variant 1.6TDI
      VW Golf Variant 1.0TSI

      Matka-ajossa yhden hengen kuormalla kulutuksen erot hyvin pienet, ilmastolle tämä TDI tuottaa vähemmän C02, Perusteettoman dieselin käyttövoimaveron takia uudehkon 1.6TDI golfin verot n 600€

      • Koska veroja täytyy kerätä kaikenlaisten virkamiesten korkeisiin palkkoihin ja ylisuuriin eläkkeisiin !!!


      • Mun 2008 1,6Hdi verot on nyt n.400 ensi vuonna 360 kulutus 4,7 l/100


    • Kävin pari päivän sitten autoliikkeessä, myyjä esitteli 2019 mb e 300 de hybridiä. Tässä on 2L diesel ja sähkömoottori ja akku joku 50km pääsee sähköllä. Joku 41g oli päästöt ja 1.9L yhdistety kulutus. Kehui todella pienikulutukseksi. Myös autovero uudessa autossa pari tonnia eli uuden hinta jää kohtuulliseksi.

      Mutta kun kysyin ajoneuvoveron määrää, 640€ joka vuosi. ! ! Aika paljon leikkaa ostajia

      Tämähän ei mb:stä johdu eikä sellaista ole muussa eu maassa, vaan ainoastaan suomessa oleva lisävero !

      Muutos todellakin tarvitaan.

      • Dieselin verot pitää olla samat kuin bensan, kumpikin on nestemäinen polttaine.

        Jos halutaan katsoa hyötyjä niin diesel tuottaa varmasti vähemmän co2 päästöjä todellisessa käytössä, koska kulutus heittää vähemmän, kulutus myös pienempää.

        On siis ilmastolle parempi jos hybrid dieseleitä ja pienikulutuksia autoja on enemmän.
        T. Edellinen


    • Eli tuollaisesta 2019 uusimmalla tekniikalla olevasta pari litraa kuluttavasti diesel hybridistä joutuu maksamaan 15v aikana n 10 000 eur veroja vaikka auto seisoisi pihassa suurimman osan.

    • Aloittajalle, ja muillekin ihmettelijöille sen verran, että siksi, jotta sinä saisit sen "ilmaisen" koulutuksen, toimeentulotuen, ja sen muunkin sosiaaliturvan ja terveydenhuollon. Armeijakin tarvitsee sitä rahaa kalustonsa uusimiseen, ja sekään raha ei tipu taivaasta.....

      • Missään muussa maassa ei ole tälläistä eroa bensan ja dieselin veroissa. Kaikki maat hoitavat talouden jopa suomea paremmin, korkeammalla työllisyydellä, laajemmalla teollisuudella,ulkomaisella myynnillä

        Suomessa taas veroja kerätään suhteessa isoja määriä joita valtion jakamana käytetään tarpeettomaan sekä työllistetään julkisella puolella ja pidetään turhia palveluita pystyssä.

        Oma kaupunki osti useilla sadoilla tuhansilla euroilla uusia tietokoneita vaikka vanhoissa ei ole yhtään mitään vikaa ja opiskelijat ei koskaan käyttäneet aikaisempien koneiden resursseja hyödyksi. Tiedän kun tiedän tapauksen josta oli oli eri mieltä. Firmat lobbaavat valtiota ja kuntia hankkimaan. Nämä poloiset ei ymmärrä omalla järjellä ajatella.

        Sama juttu sosiaali ja terveysalalla, kallista hankintaa, sopimuksia.

        Kaikilla julkisen sektorin ja valtion laitoksien taholta.

        Tämä tervehtyy kun valtiolle meneviä veroja leikataan miljardeilla ! Oikeasti ne on ihmisillä paremmassa käytössä. Kerroin edellä suomen tärkeimmän ongelman jota ei ole koskaan korjattu.


    • Dieselin verotus autoissa pitää perustua Co2 joka on myös bensassa !

      Sama litrahinta dieselille kuin bensaan on hyvä.

      • Pumppuhinta määräytyy markkinoilla, mutta verotus voisi olla samoin perustein ja samalla ’rakenteella’ määrätty dieselille ja bensalle. Näin valtiovalta ei verotuksen keinoin suosisi kumpaakaan.


    • Se on samantapainen lisävero autoilijoille kun käyttömaksu. Valtion rahakirstun pohja häämöttää ja siksi poliitikot ovat laatimassa kilometriveroa näiden vanhojen ja pysyvien maksujen päälle. Samalla voidaan paikantaa kansalaisten sijainti, ettei joku veropinnari käy töissä, vaikka on ilmoittanut itsensä työttömäksi. Uusi hallitus aloittaa aina lainsäädäntötyön, jolla laaditaan uusia ilmaispalveluja koskevia lakeja, hyötyijiä ovat lapsiperheet. Maksajatkin tiedetään ennalta, tietenkin autoilijat!
      Älkää siis äänestäkö demareita tai vihreitä, jos haluatte jatkaa kohtuuhintaista autoilua.

    • Joo bensan ja dieselin verotuksen ero on todellakin epäoikeudenmukainen. Koska dieselissä on vielä auton painokin nostamassa nyt veroa !!

      Co2 pohjautuva on hyvä se kertoo paljonko litroja palaa. Todellisuuteen perustuva verotus

      Sama hinta kumpaakin polttoaineeseen. Enemmän kuluttava auto tarvitsee enemmän litroja joissa kertyy valtiolle verotuloja. Jokainen voi valita

      10v vanha diesel golf, talvella pääsee 100km 4.xL kulutuksella. Ei päästä co2 paljon eli ympäristölle hyvä.

      Tosi harva auto pääsee bensalla samaan, ei edes uudet corolla hybridit tai rav4 joissa 1xx eur ajoneuvovero.

      Mutta golfissa on 600€, todella törkeää.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sofia on 2 viikkoa Hangossa Stefun kanssa

      Kertoi ig. Mihis Isbe? Martina ei tytöstä huolehdi. Isbe ollut vain Hangossa Stefun suvulla. Vai hoitaako myös Sofia Isbeä Hangossa? Maralla ei ole
      Kotimaiset julkkisjuorut
      186
      1746