Millä puhdistaa hellauunin lasiluukun

Anonyymi

Sisäpuolelta. On pahasti kärventynyt?

45

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vedellä. Kastele märkä talouspaperi ja plasteroi se märkänä siihen luukkuun.

      Pyyhkäise pois. Se on siinä. Yllättävän helppoa.

    • Anonyymi

      Pehmittele ensin hyvin vaikka astiapesuainella ja vedellä. Sitten rapsuttelet skravalla. Mikähän sen virallinen nimi on.. Kuitenkin, sellainen johon voi vaihtaa teräviä teriä ja jolla voi rapsutella lasista vaikka tarroja irti. Kantsii pitää pinta liukkaana saippualla niin ei tuu naarmuja niin helpolla.

      xL

      • Anonyymi

        Handy ikkunaputsi. Sellainen löytyi kuvalla netistä.

        xL


      • Anonyymi kirjoitti:

        Handy ikkunaputsi. Sellainen löytyi kuvalla netistä.

        xL

        Skrapa on kätsy kyllä kiinnittyneeseen mäyhkään.


      • Anonyymi
        HortenMarket kirjoitti:

        Skrapa on kätsy kyllä kiinnittyneeseen mäyhkään.

        Niin on :) Multa kun puuttuu vallan siivousgeeni, niin täytyy turvautua raivausgeeniin. Uunin luukkun kun palaa kiinni monen monta ohuen ohutta kerrosta kun en säännöllisesti sitä putsaa, niin toi ikkunaputsi on toiminut siinä kohtaa kun havahdun siihen likaan. Muu ei auta.

        xL


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin on :) Multa kun puuttuu vallan siivousgeeni, niin täytyy turvautua raivausgeeniin. Uunin luukkun kun palaa kiinni monen monta ohuen ohutta kerrosta kun en säännöllisesti sitä putsaa, niin toi ikkunaputsi on toiminut siinä kohtaa kun havahdun siihen likaan. Muu ei auta.

        xL

        Heh, hauska termi raivausgeeni. No näinhän se on. Kyllä se raivaamista joskus on siivouskin. 🤪

        En minäkään kotona ole niin särmä siivooja, kun mitä töissä. Kotona voi laistaa, kun ei huvita hinkuttaa ja puunata kaikenaikaa jotakin kohtaa. Täytyy joskus kylpeä lioissaankin, ettei sairastuta liiasta puhtaudesta. 🙃

        Mulla on uuni nyt kanssa sen näköinen, että jos pomo kävis kylässä kattomassa se saattas harkita onko musta ollenkaan alalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on :) Multa kun puuttuu vallan siivousgeeni, niin täytyy turvautua raivausgeeniin. Uunin luukkun kun palaa kiinni monen monta ohuen ohutta kerrosta kun en säännöllisesti sitä putsaa, niin toi ikkunaputsi on toiminut siinä kohtaa kun havahdun siihen likaan. Muu ei auta.

        xL

        skrapa on paras ja olen itsekkin kokeillut kaikkea uuninpuhdistaja aineta mutta ei tee mitään ja ostin skrapan ja lähti heti eli eka skrapalla sitten vasta puhdistusaineita ja luutia ja siivouksen päätteeksi laittaa uunimakkaraa tulemaan ja nauttii ja syö vaikka uunimakkaraa ja kahvia


      • Anonyymi
        HortenMarket kirjoitti:

        Heh, hauska termi raivausgeeni. No näinhän se on. Kyllä se raivaamista joskus on siivouskin. 🤪

        En minäkään kotona ole niin särmä siivooja, kun mitä töissä. Kotona voi laistaa, kun ei huvita hinkuttaa ja puunata kaikenaikaa jotakin kohtaa. Täytyy joskus kylpeä lioissaankin, ettei sairastuta liiasta puhtaudesta. 🙃

        Mulla on uuni nyt kanssa sen näköinen, että jos pomo kävis kylässä kattomassa se saattas harkita onko musta ollenkaan alalle.

        Kun nyt tuli puheeksi, niin varmasti tulee kotona katsottua uunia sillä silmällä eli täytyy se siivota :) ...mihinköhän mun skravat on joutuneet.. 😬

        xL


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nyt tuli puheeksi, niin varmasti tulee kotona katsottua uunia sillä silmällä eli täytyy se siivota :) ...mihinköhän mun skravat on joutuneet.. 😬

        xL

        Korj. *raivata. 😊

        xL


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun nyt tuli puheeksi, niin varmasti tulee kotona katsottua uunia sillä silmällä eli täytyy se siivota :) ...mihinköhän mun skravat on joutuneet.. 😬

        xL

        Juu sama.🤣

        Joka kerta tulee mieleen, kun uunin vääntä päälle " pitäs putsata"...lal lal laa..joskus sitten. 😅

        No ei aina jaksa..välillä menee kauankin, että jaksaa taas.


      • Anonyymi
        HortenMarket kirjoitti:

        Juu sama.🤣

        Joka kerta tulee mieleen, kun uunin vääntä päälle " pitäs putsata"...lal lal laa..joskus sitten. 😅

        No ei aina jaksa..välillä menee kauankin, että jaksaa taas.

        Lämmitän uunia pari kertaa viikossa. Hämmästys, se oli oikein siisti! Eikä mitään mielikuvaa milloin olisin sitä viimeksi hinkannut. Kummallista. Käyköhän täällä joku siivoamassa salaa. Olen kuullut että jossain kävisi joku sotkemassa, mutta en noin päin..

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on :) Multa kun puuttuu vallan siivousgeeni, niin täytyy turvautua raivausgeeniin. Uunin luukkun kun palaa kiinni monen monta ohuen ohutta kerrosta kun en säännöllisesti sitä putsaa, niin toi ikkunaputsi on toiminut siinä kohtaa kun havahdun siihen likaan. Muu ei auta.

        xL

        Meillä on sama geeni. En "harrasta" siivoamista vaan raivausta (siinä vaiheessa kun on jo pakko) 😁. Yleensä jos kerron jollekin, että pitäisi siivota, käytän sanoja "pitäisi suorittaa raivaustoimenpiteitä" ..

        🏕🐥


    • Myrkytön vaihtoehto on käyttää vettä, ruokasoodaa, suolaa ja etikkaa. 😌

      2 rkl ruokasoodaa
      3 rkl vettä

      Saa tehdä isommankin satsin.

      Levittelet sen lasiin ja annat vaikuttaa puolisen tuntia tai tunninkin, jos oikeen rävänen. Etikkaa voi suihkauttaa viel vähän päälle, jos näyttää ettei tuo soodavesitahna pure...sitten vaan pyyhit puhtaalla kostealla siivouspyyhkeellä. Vaikutusaikaa voi pidentää tarpeen mukaan. Oon kokeillut ja ei tapahdu mitään kauheeta.

      • Mä tykkään, että se tahna on vähän notkempaa. Minusta helpompi levitellä, kun ihan pöntti tahna. Makuasia.


      • HortenMarket kirjoitti:

        Mä tykkään, että se tahna on vähän notkempaa. Minusta helpompi levitellä, kun ihan pöntti tahna. Makuasia.

        Jaa uuninpesuun tota suolaa neuvovat laittaa tahnaan jatkeeksi noi työpaikan flikat.


      • Anonyymi

        Luulin jo tätä mustaksi huumoriksi, mutta Martat hoitaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luulin jo tätä mustaksi huumoriksi, mutta Martat hoitaa.

        Juu Martat ja näköjään ammattilaisetkin... :)


    • Pitäis soittaa ukolle ja kysyä..

    • Anonyymi

      Osta uusi uuni, niin minä tein kun 10 vuoden rasvat lasissa.

    • Uuninpesuun tarkoitetulla aineilla. Työlästä voi olla siltikin.

    • Mjoo

      Kaikki vastaukset ovat vääriä (tähän mennessä).

      Jokainen liesi on naudeis kaksilasinen, sillä EU:n säädökset näin sen sanelevat.

      Eli kysymys on kahden lasin välisestä tilasta, joka sekin tahmaantuu ajansaatossa. Homma on hieman monimutkaisempi, sillä sinun on purettava koko luukku osiin, jotta pääsisit käsiksi olennaiseen, eli omaan arvojärjestelmääsi ja sen sen standardeihin hygienian osalta.

      (Hihitystä).

    • Anonyymi

      Kostutettu sokeripala vaikka tiskirätin alla. Sokeripala on ehdottomasti paras, lähtee niin hyvin, että oikeen naurattaa!

      • Anonyymi

        Raparperikiisseli levitetään yöksi luukulle. Aamulla voi jatkaa meisselillä hinkkaamalla.


    • Anonyymi

      "raapin" veitsellä pahemmat liat, muuten riittää ihan yleispesuaine.

      p.s. veitsi ei naarmuta pintaa !!

    • Anonyymi

      Kiitoksia hyvistä neuvoista, sain luukun hyvin puhtaaksi. Sitten jäi vielä pieni ongelma kun pitäisi saada hellan ja seinän väli pestyä. Yritin kyllä pestä sitä pulloharjalla jonka jatkoksi sidoin siihen kiinni narulla puukauhan, mutta se ei oikein onnistunut, koska sidos petti ja pulloharja putosi hellan taakse ja on siellä nyt. Yritin kyllä onkia sitä ylös kukkakepillä jonka päähän laitoin purukumin, mutta en onnistunut. Olisikohan jollakin annettavanaan hyvä neuvo, millä saisin pulloharjani noukittua ylös?

      • Anonyymi

        Painepesurilla lähtee lika tosin se pulloharja voi jäädä vielä sinne


      • Anonyymi

        Saahan sen uunin vedettyä ulos kolostaan, ei se missään kiinni ole. Miten muuten siivoat uunin alta roskat pois.


      • Anonyymi

        Hehe... 😂

        Jos et jostain syystä saa hellaa vedettyä pois kolostaan, niin jesariviritys toimii paremmin kuin purkka.

        xLiner


      • Niitä on niitä roskankerääjiä olemassa kun vanhukset ei kärsi kyyristyä, niin siinä on sellainen nipsu, minkä voi hanikasta avata, tarttua ja sulkea, ni semmosella :)

        Muuten vetäset imurilla ja sitten avaat roskapussin heh, pakkohan se on sieltä pois saada :D


    • Anonyymi

      Osta uusi hella ja vie vanha kaatopaikalle.
      Eivät ne ole kovin kalliita.

      AsianVierestä

    • Mietin, että sitten ois kans varuilta se, että koittaa puu-uunin tuhkalla hangata ja pyyhkii sitten paperilla lopuksi...

    • Ja kuulema grillin ritsit saa puhtaaksi kun hankaa kävyllä ni ei tarttee mitään oikeeta raappaa siihenkään. :)

    • Radiosta kuulin eläintalouksille hyvän vinkin, että superlonipatjasta palanen pesukoneeseen pyykin mukaan ja kaikki karvat on siinä. Zup.

      • Vielä täällä? Menepä nukkumaan, aamulla töihin..

        Öitä.


      • Iku-Turso kirjoitti:

        Vielä täällä? Menepä nukkumaan, aamulla töihin..

        Öitä.

        Vielä, mutta nyt meen. Ei tarvii aamuvarhaisella olla, saa nukkua.

        Öitä vaan :)


      • Anonyymi

        Ai! Täytyy kokeilla! Kuivausrumpu kerää kans hurjat määrät karrrvaaa.

        xLiner


    • Anonyymi

      Akkuhapolla lähtee hyvin noet.

    • Anonyymi

      Raakaa kananmunaa ja anna sen kuivata kovaksi. Lopuksi skrapaat sen auton ikkuna skrapalla. Muna on imenyt rasvan itseensä. Ja kas kummaa lika lähti.

    • Noh, en ole siistijä mutta suosittelen suhteellisen vaaratonta oksaalihappokylpyä.

      • Anonyymi

        juu myöhästyit. Se raparperikiisseli/oksaalihappokylpy sanottiin jo. On muuten tehokas myös tummuneille kattiloille.


    • Anonyymi

      Ruokasoodalla tai tuhkalla. Lähtee helposti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe