Työnantaja määrää loman 4 päivää ennen loman alkua

Anonyymi

Hei!
Pomo määräsi tänään minut kesälomille ensi viikolla (4pv:n päästä) ja mietin että onko tämä ihan oikein. Ei ole minulle kertonut mitään aikaisemmin eikä ole mitään keskusteluja lomista ollut (muuta kuin aiemmin tänä vuonna sanoin, että juhannuksen jälkeen kävisi minulle parhaiten). Nyt on molemmat loma viikot jaettu ja sain tietää vasta tänään.
Ps. Ei edes ollut työnantaja, joka sen ilmoitti vaan sihteeri...

9

80

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mun käsittääkseni pomon pitää ilmoittaa loma kuukautta ennen loman alkua eli tuo ei mielestäni ole ihan oikein. Varmista se tessistä tai jostain muualta kuin työnantajalta ja jos se tosissaan on et kuukautta ennen pitää ilmoittaa menet pomon luo ja sanot että loman alku näin pian ei sovi vaan opettele ilmoittamaan lomat kuukautta ennen loman alkua.

• Anonyymi

Se nyt on kuitenkin selvä asia että 4 päivää ennen alkua loman ilmoittaminen on väärin eikä siihen ole pakko suostua.

• Anonyymi

Googlaa vuosilomalaki. Kuukautta ennen pitää ilmoittaa.

• Anonyymi

"Lomasta on ilmoitettava niin pian kuin mahdollista, viimeistään kahta viikkoa ennen loman alkua, jos kuukauden ilmoitusaikaa ei ole mahdollista noudattaa. Kahden viikon ilmoitusaika on niin ehdoton, ettei työnantaja edes työnjohto-oikeutensa perustella voi vaatia työntekijää aloittamaan lomaansa lyhyemmällä ilmoitusajalla."

• Anonyymi
    • Anonyymi

Työnantajasi ei noudata vuosilomalakia tai sihteeri toimii työnantajan selän takana, kuten kaikki jo tätä ennen ovat todenneet.

Niin kauan kuin työnantaja on sitä mieltä, että loman voi määrätä 4 päivän varoitusajalla, työnantaja on oikeassa, joten asia pitää selvittää ennen lomasi alkua.

Jos olet liittynyt liittoon, niin luottamusmies tai liiton asiamies auttaa. Jos et ole, niin kysy apua työpaikan työsuojeluvaltuutetulta tai soita työsuojeluviranomaiselle.

• Anonyymi

Mitä pitäisi tehdä jos tapahtuu taas sama kuin edellisenä vuonna.

Pomo ei osaa kertoa koska saan pitää lomani ja viimeisenä päivänä ennen syyskuuta hän sanoo että lomani alkaa. Syyskuu on viimeinen lomakuukausi. Jos tämä tapahtuu taas, niin voinko olla vittumainen ja sanoa että lain mukaan pitää ilmoittaa aikaisemmin. Mitä jos en siis mene lomalle silloin? Haluaisin joskus vähän suunnitella lomaani.

• Anonyymi

Sinun pitää noudattaa työnantajan määräyksiä, siihen saakka kunnes osoitetaan, että työnantaja on väärässä (jos ei ole kysymyksessä vaaratilanne). elikkä tässä tapauksessa joudut pitämään lomasi sitten, kun työnantaja sen antaa, ellei joku saa työnantaja uskomaan, että vuosilomalain säädöksiä ja työehtosopimuksen määräyksiä on noudatettava.
        Yhteys liittoon tai Ytk-yhdistyksen lakimiehen tai työsuojeluviranomaiseen.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6394
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3302
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2636
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2238
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      356
      1806
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1781
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1540
    8. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1432
    9. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1423
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1398
    Aihe