Onko mies vain huono parisuhdeihminen?

Anonyymi

Vai onko hänellä joku henkinen ongelma? Muutin erilleni pitkästä parisuhteesta, josta oli loppunut lähestulkoon kaikki. Aloin miettimään, oliko suhteessa henkistä väkuvaltaa. Vai kuvittelenko ja suurentelenko vaan?

Oli ollut pitkää tunne, etten osaa mitään. Mies ylensi itsensä ja vähätteli minun tekemisiä. En koskaan saanut kiitosta tai kehuja, silloin kun niitä tuli esim. muilta. Koitti vääntää minusta jotain, jota en ollut. Ei ollut mitään läheisyyttä, josta tunsin häpeää, että en kelvannut. Koin etten voinut olla oma itseni, jouduin rajoittamaan kotona sanojani, eri mieltä olemista, ettei tule mykkäkoulua. Eristäydyin kotonani.

Nyt mies pyytää että muuttaisin takaisin. Alusta asti kysynyt, mitä teki väärin. Koitanko selvitellä? Palaanko takaisin? Pelkään että on mielin kielin ja kaikki muuttuu samanlaiseksi, jos palaan. Mikä on vielä normaalin rajoissa?

18

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Et tietenkään mene takaisin. Nyt silmät auki. Teillä on ollut aikaa selvitellä ja kommunikoida parisuhteenne aikana vaikka kuinka ja kauan, eikä se onnistunut. Suhtenne oli sinulle henkinen vankila.

Ei sinun tarvitse alkaa vääntää rautalangasta miehelle enää miksi suhde päättyi eroon. Se on hyödytöntä jo pelkästään siksi, ettei hän ei osaa edelleenkään itse analysoida ja hyväksyä parisuhteenne ongelmia, vaan kyselee ”’mitä tein väärin”.
      Se tarkoittaa usein jopa kyseenalaistamista: ”minähän en siis tehnyt mitään väärin, joten koita nyt ymmärtää että SINUN asenteesi on väärä.”

Jos hänestä yhtäkkiä nyt kuoriutuisikin hyvin kommunikoiva, empaattinen, huomioiva ja analyyttinen mies, niin sehän olisi mukavaa. Voisitte jatkaa suhdetta vaikka asutte eri asunnoissa ja rakentaa suhteenne uudelleen, oppia tuntemaan toisenne uudelleen.
      Katsoa vaikka joskus talvella tai ensi keväänä uudelleen paluuta saman katon alle kaikesta oppineena ja toisianne kunnioittaen..
      Valitettavasti en jaksa uskoa tuohon - ihmiset eivät useinkaan muutu. Tai jos muuttuvat, niin hitaasti ja vain omaehtoisesti.

Sitä en tiedä mikä ex-miestäsi vaivaa, voi olla montakin asiaa huonoista kommunikaatiotaidoista itsekeskeisyyteen tai jopa persoonallisuushäiriöön.

• Anonyymi

Järjen ääni - kiitos. On vaikea nähdä selkeästi kun on kyse omasta entisestä parisuhteesta. Mies osasi puhua arkiasioista, mutta ei esim. erimielisyyksistä. Ei pyydellyt anteeksi. Näki ongelmat minussa ja koitti muuttaa minua, no eihän se niin toimi. Oon saanut peilata itseäni toisiin ihmisiin erillään asuessani ja tiedän ettei ne ongelmat yksin pesi minussa. En minäkään usko, että mies muuttuisi tai tajuaisi ongelmat. Mutta, ankkuroidun siis mukavasti kotiini ja elämääni ja katson mihin selvittelyillä pääsee. Eihän sitä koskaan tiedä.

• Anonyymi

Olet voinut huonosti suhteessa ollessasi. Syy tähän on ollut puolison käytös sinua kohtaan. Mikä olisi suhteessa tällä toisella kertaa toisin? Mitä hän on valmis tekemään, jotta voisit paremmin. Pelkkä tieto siitä, että lähdet pois suhteesta, jos se tuntuu pahalta ei riitä pitkälle. Hänenkin on otettava vastuu parisuhteen hoidosta ja toisen hyvin voinnista.

Minkälainen tausta hänellä on? Onko lapsuuden kodissa ollut ihmissuhteissa ongelmia, josta hänelle olisi voinut jäädä joku trauma päälle, tai eikö kotoa ole saatu oikeaa käytösmallia miehenä olemisesta, jos ja kun hänen vanhempien suhde on ehkäpä ollut jollain tavalla vinksallaan.

Jos jotain traumaa taustalta löytyy, niin seuraava kysymys on onko hänellä halua tai voimia tehdä aisian eteen töitä. Minun puolisolla ei tuota halua tai voimaa ole ollut ja ajan kanssa tilanne suhteesamme vain pahenee. En osaa mitään, kun yksinkertaisiinkin tehtäviin saan seikkapperäiset ohjeet. Mihinkään tekemääni ei olla tyytyväisiä. Tehdyistä palveluksista ei saa kiitosta. Läheisyyttä ei ole ollu moneen vuoteen. Avioseksiäkin oli viimeksi noin kaksi vuotta sitten. Olen vain resurssi, jota käytetää kodin ylläpitooon ja ruuan laittoon.

Meillä keskustelu tarkoitti sitä, että hän kertoin minulle mitä ajattelen ja liki heti sen jälkeen sain kuulla seuraavaksi kuinka väärässä olen. Jos kerroin loukkaantuneeni hänen tekemisistä tai sanomisista, kommentti oli etten voinut olla loukkaantunut koska hän ei sitä ollut tarkoittanut. Jos edelleen pysyin kannassa, että käytös loukkasi, sain kuulla kuinka olin niin äitini kaltainen ja minulla olisi tarve olla marttyyri äitini lailla

• Anonyymi

Kuulostipa tutulta tuo keskustelutyyli. Puoliso sanoo millainen olet ja mitä ajattelen ja kun sitten haluaa kertoa mitä oikeasti ajattelee, niin tukitaan suu.
        Tällainen puoliso ei kestä kritiikkiä ja peittelee omia virheitään. Kaikista pahinta on se vihjailu, että puhuu puolisostaan myös muiden kanssa ja tietysti negatiiviseen sävyyn. Halutaan antaa vain se yksipuolinen kanta asioista, jotta oma kuva säilyy hyvänä.
        Hälytyskellot pitäisi ulkopuolisella soida, jos tämä vaiennettu puoliso ei puhu enään mitään.
        Parisuhteissa korostuu tällainen negatiivinen viestintä kriisiaikoina ja jos ei asiaa korjata, siitä jää kauaskantoiset jäljet.

• Anonyymi

Luulen että on ollut ongelmia lapsuudenkodissa ja hän on koko aikkuisikänsä koittanut toistaa samaa mallia. Tutulta kuulosti. Ehkä aikani koitin selvittää asioita ja sitten pääsi helpommalla kun vaikenin, sen luen omaksi syykseni. Olis vaan pitänyt vaatia ja jaksaa selvittää. Mulla on ollut paha olla ja kun nyt olen kertonut syitä, mies vaikenee. Koska hän ei ymmärrä mikä siinä on ollut väärin? Vaiko hän on ollut oikeutettu huonoon käytökseen tai henkiseen väkivaltaan?

• No jos mies vaikuttaa vilpittömästi haluavansa tietää mitä teki väärin, niin minusta olisi ok asiasta keskustella. Jos pelkään tulevasi jallitetuksi takaisin, niin voitte keskustella sähköpostissa tai puhelimitse.

En kuitenkaan muuttaisi takaisin ilman pitkiä keskusteluja. Jos sinulla on halua yrittää uudestaan, niin voitte treffailla ja tapailla, mutta säilytä oma asuntosi.

• Anonyymi

Hyvä neuvo . Mies voi kuitenkin kokea keskusteluyritykset ahdisteluksi ja syyttää siitäkin. Kyllä kai se loppujenlopuks on näin, että jos ei puhuminen onnistu niin on turha jatkaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Hyvä neuvo . Mies voi kuitenkin kokea keskusteluyritykset ahdisteluksi ja syyttää siitäkin. Kyllä kai se loppujenlopuks on näin, että jos ei puhuminen onnistu niin on turha jatkaa.

Jos mies tosiaan hermostuu keskustelusta, niin sitten on tulkittava, ettei edes tosissaan pysty tasapainoiseen parisuhteeseen.

• Anonyymi

Olen samaa mieltä. Mutta ne vuorovaikutus taidot jotenkin katoaa, kun on puolisosta kysymys, vaikka muiden seurassa olisi hyväkin puhumaan. Ehkä se on sellaista haavoittumisen pelkoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Mutta ne vuorovaikutus taidot jotenkin katoaa, kun on puolisosta kysymys, vaikka muiden seurassa olisi hyväkin puhumaan. Ehkä se on sellaista haavoittumisen pelkoa.

Se onkin ihmeellistä, kun on niin supliikki ja vuorovaikutustaitoinen, avulias auttamaan, kun on kyse muista ihmisistä kuin siitä vaimosta. Mutta, kun on kahden, niin on mykkä, ei kuule mitään, mollaa ja ivailee, vähässä puheessa vilahtelee vain alatyylisiä sanoja. Ehkä joku vanhenevan miehen ennenaikainen kotikuolema, joka tappaa kaiken yrittämisen halun. Niin outoa, kun itse puhuu hyvää puolisostaan kodin ulkopuolella, vaikka tekisi mieli kertoa karmea totuus, niin samaan aikaan kuulee sattumalta, miten sitten kotimollaaja onkin puhunut itsestäsi jotain ihan kreisiä valhetta ulospäin. Turhaan itse olet mukava ja iloinen, hoidat kodin viihtyisäksi, peset ja puunaat, pukeudut kauniisti ja keskustelisit, jos olisi vierellä joku muu kuin mykkä. Kun mies nalkuttaa ja saivartelee kaikesta, eikä kestä yhtään kritiikkiä, kaiken pitää olla niin silkkistä, niin sitä pohtii, että jaksaako tällaista loppuelämänsä. Ehkä vähemmillä suruilla pääsisi helpommalla, jos olisi lopun vain yksin. Mikä tämänkin tarkoitus oikein lopulta on?

• Anonyymi

Jotenkin kuulostaa siltä, ettei mies ole ehjä ihan henkisesti tasapainoinen. Koska ei pysty puhumaan, ei todennäköisesti pysty myöskään käsittelemään asioita tai katsomaan omaa toimintaansa. Itse vaihtaisin suuntaa, oma olotilasi on paras osoitin, ovatko puheet ja teot samansuuntaisia. Voi olla kysymys isommastakin ongelmasta hänellä.

• Anonyymi

Parisuhde on aina vähän erilainen rasti kuin muut ihmissuhteet. Monilla saattaa olla hyvin kajahtaneet parisuhdemallit kotoaan, kummallakin erilaiset ja toimivaksi saadakseen tuon niin kumpaisenkin pitäis tiedostaa, hyväksyä nuo mallit ja yhdessä rakentaa se oma toimiva malli. Harvassa on ne ihmiset, että kumpainenkin siihen pystyy. Lisäksi parisuhde on läheisempi suhde kuin vaikka työkaverit tms. Moni onkin työ-tai harrastuskavereilleen ystävällisempi, ehkä feikimpi myös.

• Anonyymi

Mielestäni hyvän parisuhteen pitäis ennemmin kantaa sua, nostaa sinusta parempi ihminen esiin, nostaa ja parantaa sun itsetuntoa, kuin että se polkisi sitä. Jos sanot yhden negatiivisen asian toisesta, sano 5 positiivista. Niin sen pitäisi mennä.
        Pääsin eroon tuollaisesta suhteesta, en palaisi ikinä takas. En vaikka tämä yksinelokaan vieläkään mitään hupihauskaa ole..

• Anonyymi

Oletkohäirimnyt miestä usein hänen askareissaan?
      Mies on kiusaantunut ja vaatii eroa.

• Anonyymi

Mä oon ollu samanlaisessa suhteessa 10 vuotta. Tilanne vaan paheni ja viimein älysin lähtee suhteesta. Ois pitäny lähtee paljon aikaisemmin jo. Nyt mulla on jo uus mies ja olen onnellinen. Suosittelen ihan oikeasti sinuakin lähtemään. Tuo ihan tyypillistä että on mielinkielin mut todellisuudessa mikään ei muutu ja tilanne kiertää loputonta kehää.

• Anonyymi

Nykyään voi olla parisuhteessa vaikkei saman katon alla asuisikaan. Miksette siis voisi tehdä niin eli asuisitte erillanne mutta olette yhdessä?

• Anonyymi

Kyllä se taitaa nyt sitten olla GAME OVER.

• Anonyymi

1. Turvallisuus ja vakaa pohja
      "Suhteessa on kummankin hyvä olla."

"Pariskunnalla on yhteisiä rauhallisia visioita tulevaisuudesta."

"Suhteessa on myös paljon läheisyyttä, mutta kumpikin pystyy terveeseen erillisyyteen ja itsenäisyyteen."

2. Ennustettavuus ja yhteiset arvot
      "Suhde kestää todennäköisesti paremmin, kun pariskunta tuntee toinen toisensa arvomaailman ja toinen ajattelee samalla tavalla itselle tärkeistä asioista ja päämääristä."

"Parisuhteen arvoja ovat muun muassa toisen kunnioittaminen, avoimuus, halu kohdella toista hyvin, kuunteleminen, kohtaaminen ja läsnäolo."

3. Avoin ja suora vuorovaikutus
      "Hyvä vuorovaikutus on mahdollista, kun suhde on turvallinen."

"Vuorovaikutuksen ydin on kertoa omista tunteista ja ajatuksista. On myös kuunneltava aidosti toisen ajatuksia ja kunnioittaa, mitä hän kertoo omista tunteistaan."

"Hyvän vuorovaikutuksen tavoite on aina ymmärtää toista, ei voittaa häntä."

4. Molemminpuolinen vastuu suhteesta
      "Jotta suhde tarjoaa tarvitsemaamme rakkautta ja huomiota, on kummankin otettava vastuu parisuhteen kehittämisestä."

"Molempien hyvinvoinnin on oltava kummallekin tärkeää."

5. Kummankin tarpeita kunnioitetaan
      "Molemmilla on oikeus sanoa ääneen toiveensa ja tarpeensa. Ne eivät aina tietenkään toteudu, ja joudutaan tekemään kompromisseja."

"Erilaisista tarpeista seuraa myös ristiriitoja, joten rakentavaa riitelyä kannattaa opetella. Kummallakin on lupa sanoa 'kyllä' ja 'ei'."

"Rajoja kunnioitetaan puolin ja toisin."

"Kumpikin voi antaa ja saada anteeksi."

6. Seksi voi olla molemminpuolinen nautinto
      "Hyvässä seksilämässä on tunteita ja turvallisuutta. Se on yhteistä toimintaa ja nautintoa toinen toistensa rajoja kunnioittaen."

"Kaikista toiveista ja tarpeista voi puhua kumppanin kanssa."

"Seksielämäkin vaihtelee ja muuttuu."

7. Hyväksyntä ja arvostus
      "Kuuntelemme, kunnioitamme ja arvostamme toista."

"Arvostamme myös itseämme."

"Kumpikin pystyy mukautumaan toisen tarpeisiin ja joustamaan luopumatta itsestään ja omista tarpeistaan."

8. Vapaus ja oma kehitys
      "Molemmilla voi olla sosiaalista elämää yksin ja yhdessä."

"Luottamus kumppaniin on vahva."

"Yhteisistä sopimuksista pidetään kiinni."

9. Todellinen ystävyys
      "Parisuhdetta ei voi verrata muihin ystävyyssuhteisiin, se on erityistä ystävyyttä."

"Toista arvostetaan sellaisena kuin hän on."

"Kumpikin saa suhteesta itselleen jotain."

10. Olenko ja käyttäydynkö suhteessa niin, että toisen on hyvä olla kanssani? Olenko ja käyttäydynkö suhteessa niin, että olen rakastettava ja haluttava?
      "Koska toista ei voi muuttaa, on molempien hyvä kysyä itseltään nuo kysymykset ja miettiä, onko omaa käytöstä syytä muuttaa suhteen parantamiseksi."
      Tässä mielestäni melkoisen tyhjentävästi minkälainen on terve hyvä parisuhde, missä kummallakin on hyvä olla, ja minkälaiselle pohjalle on turvallista rakentaa sitten vaikka sitä perhettäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      98
      4852
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      114
      3962
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      211
      3870
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2265
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      80
      1987
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1386
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1354
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      170
      1343
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      585
      1259
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1145
    Aihe