Milloin linnunrata näkyy

Anonyymi

Milloin linnunradan voisi nähdä Suomesta ja tarviiko mennä esim. 10km päähän suurimmista kaupungeista nähdäkseen sen? Monesti katsellut taivasta mutten ikinä ole nähnyt sitä tai sitten ollut kiinnittämättä huomiota siihen.
Nyt sen kuitenkin haluaisin varmasti nähdä

20

2280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Talvisin, kun on taivas on pilvetön. Tyypillisesti, ellei ole todella hyvä näkö ja erittäin hyvä tarkkailukeli, menee ympäristöään vaaleampana juovana keskitaivaan ylitse.

      Pari-kolmekymmentä kilometriä ainakin riittää. Ja kun Kuu ei ole häiritsemässä myöskään.

      Totuttaudu ensin vähän pimeään tai hämärään, se kestää 30-60 sek. Omilla käsillä voi tehdä lisävarjoa silmille, sekin saattaa auttaa havainnoinnissa.

      Kiikarit on myös kätevä apuväline.

      • Anonyymi

        Näkyykö se joka yö vai mistä tiedän mikä yö kannattaa täältä kaupungista lähteä maalle ja onko nyt kesällä ylipäätään turha mennä etsimään sitä vai voiko sen näin suht valosina öinäkin nähdä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkyykö se joka yö vai mistä tiedän mikä yö kannattaa täältä kaupungista lähteä maalle ja onko nyt kesällä ylipäätään turha mennä etsimään sitä vai voiko sen näin suht valosina öinäkin nähdä?

        Näkyy joka yö, jos ilma on kirkas. Tosin joudut odottamaan syksyä. Nyt yöt ovat jo liian valoisia.
        Jotta silmä tottuu mahdollisimman hyvin pimeään, pitäisi odotella 60 sekunnin sijaan parikymmentä minuuttia, ainakin armeijan oppien mukaan.


    • Anonyymi

      Linnunrata koostuu pääasiassa tähdistä, joten Kuuhun ei kannata mennä koska Kuusta ei näe tähtiä.

      • Anonyymi

        Kyllähän tähdet kuustakin näkee höpsö


      • Anonyymi

        Eipä ollut astronauttien kuvissa tähtiä eikä linnunrataa näkyvillä. Senpä takia kuuhun ei kannata rakentaa observatoriota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ollut astronauttien kuvissa tähtiä eikä linnunrataa näkyvillä. Senpä takia kuuhun ei kannata rakentaa observatoriota.

        Minulla on useita satoja luontokuvia, eikä yhdessäkään näy tähtiä. Taitaa olla feikkiä sellaiset tähdet. Vai olisiko kyse siitä, etteivät tähdet näy kirkkaalla ilmalla sen paremmin paljain silmin kuin kameran kennollakaan?

        Miksi kuusalkkarin pitää olla tyhmä kuin saapas?
        No eihän se muuten kuusalkkari olisikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ollut astronauttien kuvissa tähtiä eikä linnunrataa näkyvillä. Senpä takia kuuhun ei kannata rakentaa observatoriota.

        Kamerassa on nopea aukko muuten esim. kuun pinta ylivalottuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on useita satoja luontokuvia, eikä yhdessäkään näy tähtiä. Taitaa olla feikkiä sellaiset tähdet. Vai olisiko kyse siitä, etteivät tähdet näy kirkkaalla ilmalla sen paremmin paljain silmin kuin kameran kennollakaan?

        Miksi kuusalkkarin pitää olla tyhmä kuin saapas?
        No eihän se muuten kuusalkkari olisikaan.

        Ei ole kuussa mitään luontoa eikä elukoita. Korkeintaan kuunatseja kuun pimeällä puolella.


      • Anonyymi

        haluaisin olla kuunviljelijä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        haluaisin olla kuunviljelijä

        ei kuita viljellä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei kuita viljellä

        Ihmekö tuo nykyisellä tukijärjestelmällä. Kaikesta tehdään kannattamatonta.
        Edes maa- ja puutarhatalouden katovuosi ei saanut päättäjiä heltymään.

        Kuutalouspolitiikka kuntoon ja kuutarhat kukoistaviksi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ollut astronauttien kuvissa tähtiä eikä linnunrataa näkyvillä. Senpä takia kuuhun ei kannata rakentaa observatoriota.

        Koska Kuussa ei ole ilmakehää pienine ainepartikkeleineen (jos olisi, tuulet lennättäisivät tomua ja pölyä ympäriinsä), maaperän tai Auringon häikäisy leikkautuu kokonaan pois heti kyseisten pintojen ulkorajalla. Tähdet siis näkyvät paremmin kuin Maasta, kun katsotaan yöaikaan tai kun mainitut valonlähteet suljetaan näköalan ulkopuolelle.


      • pähkäilijä kirjoitti:

        Koska Kuussa ei ole ilmakehää pienine ainepartikkeleineen (jos olisi, tuulet lennättäisivät tomua ja pölyä ympäriinsä), maaperän tai Auringon häikäisy leikkautuu kokonaan pois heti kyseisten pintojen ulkorajalla. Tähdet siis näkyvät paremmin kuin Maasta, kun katsotaan yöaikaan tai kun mainitut valonlähteet suljetaan näköalan ulkopuolelle.

        Koska Kuussa siis ei ole ilmakehää laajentamassa ja himmentämässä tähtiä, ne näkyvät hyvin kirkkaina mutta pieninä, tuikkimattomina pisteinä. Tosin silmämme todennäköisesti vaikuttavat jonkin verran ilmakehän tapaan, samoin kuvausvälineet, riippuu niiden tarkkuudesta.


    • Anonyymi

      Kirkkaalla ilmalla voi paljain silmin nähdä myös lähimmän vieraan galaksin.

      • Anonyymi

        Ei onnistu salaliittouskovaisilta jotka näkevät kaiken vääristyneenä..


    • Anonyymi

      Ainahan linnunrata näkyy!!! Suurin osa näkemistäsi tähdistä ja kaikki planeetat kuuluvat linnunrataan..

      • Anonyymi

        Jos ollaan Kuun pimeällä puolella niin eipä näy tähtiä sen enempää kuin Kuutakaan.


    • Anonyymi

      Alkusyksy on paras hetki juuri ennenkuin maa on valkoinen ja pimeys syvimmillään.

      Kirkkaalla säällä yöikaan ei vielä ole haittaavia jääkiteitäkään ilmakehässä joten allakkaan merkintää että syksyllä ulos ja katse taivaalle.

      Silmien pitää totuttaa pimeään eli kaikenlainen valo on haitaksi jotta maksimaalinen näkymä saadaan aikaan.

      Näkymä tulee heti silmille jos on malttanut mennä alueelle jossa ei ole hajavaistusta eikä kaupunginkaan valot häiritse teivaanrannassa... Katselukokemus tulee kertoimella paremmaksi jos maltat tehdä kunnon siirtymän valosaasteesta.

      Heikoissa olosuhteissa kannattaa katsella vuoproin vasemmalle ja oikealle päätä käännellen ja hahmottaa jonkinlainen vaaleampin "linja" taivaalla, se on se linnurata...

      Selälleen pellolle tai muulle aukealle paikalle ja kyllä se silä siitä tottuu ja mieli alkaa lentää kun tuijotat tähtiin. Peruskiikari (50x7)on hyvä olla lisukkeena, niissä ok valovoimaa nähdä kertoimella lisää himmeimpiä kohteita.

      Täysikuu heikentää reilusti katselua joten vältä sitä hetkeä jos ei kuunkatselu ole se ykkös tapaus!

      Lämmintä päälle ja eväät tietysti niin jaksaa katsella usean tunnin. Voittaa TV-uusinnat 100 -0

    • Täällä syrjäseudulla Linnunrata ei ole talvisaikaan mikään harvinainen näky. Sitä ei tarvitse erikoisesti havainnoida, vaan se loistaa syvän pimeän aikaan selvänä vyönä halki taivaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe