Alussa ei ollut mitään. Sitten se räjähti. Mitä oli sitä ennen?

Hyvää huomenta. Monelle taitaa olla tuttu tuo "Big Bang". ( Ainakin se komediasarja saattaa olla hyvinkin tuttu. :P)

Alussa koko universumi oli pakkautunut erittäin tiiviiseen pakettiin, sitten se räjähti valtavana energiapommina. Heti alussa universumi oli erittäin kuuma ja vilkas liikkeinen. Avaruus laajeni valoakin nopeammin. Valonnopeushan on vakio avaruuden sisällä, mutta avaruus itsessään ei siitä piittaa. Kaikki on suhteellista. Jossain vaiheessa avaruus jäähtyi laajetessaan ja alkoi materia muodostumaan erinäisissä kaasun muodoissa ja pikkuhiljaa kasaantui pilviryppäiksi. Myöhemmin sitten planeetoiksi ja tähdiksi.

Olen tässä miettinyt: Mitä oli ennen alkuräjähdystä? Onko universumimme tuotosta jostain toisesta vieläkin isommasta ja vanhemmasta universumista, mikä on kasaantunut ja luonut massiivisen mustan aukon. Mikä sitten räjähti tänne.
Universumimme laajetessa, törmääkö sen laita jossain vaiheessa toiseen universumiin kenties? Mikä on myöskin saanut alkunsa toisesta alkuräjähdyksestä.

Vai onko oma universumimme syklinen? Jossain vaiheessa kenties tuo jatkuva laajeneminen pysähtyy ja alkaa supistumisen aikakausi. Sydämen yksi syke voisi kuvastaa tätä tapahtumaa hyvin. Sitten lopussa kaikki materia taas kasaantuu tiiviiksi paketiksi. Jolloin tapahtuu taas uusi alkuräjähdys.

Villi teoria mikä juolahti mieleen: Aikahan on suhteellinen käsite. Oman universumimme tapahtumat voi vaikuttaa joltain ulkopuoliselta giganttiselta olennolta tapahtuvan nopeasti. ( Teoreetikot ovat spekuloineet myös sitä, olemmeko simulaatio.) Jossain valvomossa istuu olento, joka luo testilaboratoriossaan alkuräjähdyksiä tiuhaan tahtiin ja kehittyneellä teknologiallaan pystyy seuraamaan mitä niiden sisällä tapahtuu. Haluavatko he kenties selvittää omaa historiaansa, niin kuin me ihmiset teemme arkeologisia kaivauksia.

Varmaa teoriaahan tästä asiasta ei ole. Nyt ei ole vääriä vastauksia laisinkaan. :) Saa laittaa aivot raksuttamaan ja pohtia villistikkin tätä asiaa, jos niin haluaa. Vain mielikuvitus on rajana! Siinä mielessä tuntemattoman spekulointi on kivaa.

156

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lainaan ajatuksissani Stephen Hawkingia kirjasta Lyhyet vastaukset suuriin kysymyksiin.

      "maailmankaikkeus on valtaisa ilmainen lounas"

      Tarkoittaa siis, että maailmankaikkeus ei ole kenenkään "maksama" vaan se on ilmestynyt tyhjästä. Vaikea tajuta, eikä tavanomaiset luonnonlait sitä selitä, mutta kvanttilait sallivat energian ilmestymisen ja häviämisen.

      • Tuota en olekkaan vielä lukenut. "Suuri Suunnitelma" oli mielenkiintoinen ja nyt on menossa "Ajan Lyhyt Historia".

        Kvanttimaailmassa tapahtuu kaikenlaista kummallista.


      • Anonyymi

        Onko nuo teidän mainitsemat kirjat helppotajuisia?


      • Kyllä ne aika helppotajuisia. Niissä selitetään aika maalaisjärjellisesti asioita. Kuvaillaan paljon miten asiat toimivat ja pohditaan miksi ne toimivat niin kuin toimivat. Ei ole semmoista pelkkää kaava soppaa. Siksi pidän Hawkingin kirjoista paljon. Hän on uteliaana katsellut maailmaa ja se näkyy hänen teoksistaankin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko nuo teidän mainitsemat kirjat helppotajuisia?

        Ei ole siinä mielessä helppotajuisia, mitä helppotajuisuudella yleensä ymmärretään.


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Tuota en olekkaan vielä lukenut. "Suuri Suunnitelma" oli mielenkiintoinen ja nyt on menossa "Ajan Lyhyt Historia".

        Kvanttimaailmassa tapahtuu kaikenlaista kummallista.

        Ei tuohon ole vielä kukaan kirjoittanut vastausta. Teorioita löytyy kyllä- Itse olen asian oivaltanut ja se ei ole maailmankaikkeuden suurin mysteeri vaan on aika simppeli asia kun sen huomaa. Siis en minäkään ole sitä viitsinyt kirjoittaa, koska olen löytänyt paljon vaativamman ongelman ratkaistavaksi.

        Maailman kaikkeudessa on paljon käsittämättömämpi ongelma! Miten saada nainen ymmärtämään tavallisinkaan asia. Olen pohtinut ongelmaa perinjuurin, kuten on kirjailijatkin tehneet, Mutta lopputulos on yhä ja iäti sama: vain naisen omalla tunteella perusteltu on ainut oikea selitys.


      • Anonyymi

        Kertokaa viisaat ihmiset (tai paremminkin palstan kanssa hahmot) että: Kuka loi Jumalan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kertokaa viisaat ihmiset (tai paremminkin palstan kanssa hahmot) että: Kuka loi Jumalan?

        Taidat kysyä tätä väärältä palstalta. Luulen, että me emme usko Jumalan olemassaoloon.


    • Huomenta.☺️

      Mä en ymmärrä mitään näistä asioista, liian abstraktia mun aivoille. Mutta muistan ajatelleeni joskus muksuna, että tuo mustuus avaruudessa tai maailmankaikkeudessa olisi leijuvaa hiiltä ja seassa on magneettista hilppua. Siksi se leijuu, siksi se työntää kappaleita poispäin..siksi ja siksi. 🤣


      Kaikkea hullua on tullu aateltua.

      • Oltiin jotain 12 -vuotiaita, kun kaverin kanssa pähkäiltiin "entäs sen jälkeen" - ikuisuuskysymystä.

        Ihmisen aivot eivät vain riitä luomaan siihen vastausta..me ollaan liian aikaan ja paikkaan sidottuja olentoja..Oho, tulee kohta kiirus muuten..


      • Niin ja jotkut ovat fundsineen, että on monia maailmankaikkeuksia. On saippuakuplateoria, jossa on rinnan monia maailmakaikkeuksia, jotka ovat omassa saippuakuplassaan.

        Itse sellaisella päätäni vaivaa vaan aamu noin 7.40 lähtien olen yliopistolla työstänyt kirjaani, josta on viimeistelemättä enää viimeinen luku.

        Mitäs meinaat päivän aikana tehdä?


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Oltiin jotain 12 -vuotiaita, kun kaverin kanssa pähkäiltiin "entäs sen jälkeen" - ikuisuuskysymystä.

        Ihmisen aivot eivät vain riitä luomaan siihen vastausta..me ollaan liian aikaan ja paikkaan sidottuja olentoja..Oho, tulee kohta kiirus muuten..

        Nuokin on mielenkiintoisia mietittäviä. Entäs sen jälkeen. On myös mietitty kaverien kanssa.

        Samoin mikä olin edellisessä elämässäni. Olen tullut lopputulemaan koira. Nenäni hikoilee ja menee kylmäksi hikoillessa.😋

        Elä myöhästy!!


      • kiva.nähdä kirjoitti:

        Niin ja jotkut ovat fundsineen, että on monia maailmankaikkeuksia. On saippuakuplateoria, jossa on rinnan monia maailmakaikkeuksia, jotka ovat omassa saippuakuplassaan.

        Itse sellaisella päätäni vaivaa vaan aamu noin 7.40 lähtien olen yliopistolla työstänyt kirjaani, josta on viimeistelemättä enää viimeinen luku.

        Mitäs meinaat päivän aikana tehdä?

        Hmm, se oliskin jännä maailmankaikkeus.

        En minäkään näitä paljon jaksa miettiä, perustietoni siis pohja on liian vieras. Ei kykene pohtimaan pidemmälle ilman, että perehtyy ensin perustaan.

        Ja rehellisesti, ei kiinnosta niin paljon että opiskelis perustiedon kyetäkseen viemään ajatusta pidemmälle.

        Poden yhä flunssaa. Alilämpöäkin. Mutta kyl tää tästä.☺️

        Joku päivä.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Oltiin jotain 12 -vuotiaita, kun kaverin kanssa pähkäiltiin "entäs sen jälkeen" - ikuisuuskysymystä.

        Ihmisen aivot eivät vain riitä luomaan siihen vastausta..me ollaan liian aikaan ja paikkaan sidottuja olentoja..Oho, tulee kohta kiirus muuten..

        Niin se on kanssa, mitä tulee tapahtumaan lopussa? Laajenee todennäköisesti alati kiihtyvällä tahdilla. Sitten joku jossain vaiheessa sammuttaa valot lähtiessään pois. ;)

        Pystyykö joku rotu selviämään niin kauan vaikka jossain avaruudessa ilman tähtiä sekä planeettoja. Tulee tuosta mieleen "Boötes Void" Siellä on aika tyhjää.


      • HortenMarket kirjoitti:

        Hmm, se oliskin jännä maailmankaikkeus.

        En minäkään näitä paljon jaksa miettiä, perustietoni siis pohja on liian vieras. Ei kykene pohtimaan pidemmälle ilman, että perehtyy ensin perustaan.

        Ja rehellisesti, ei kiinnosta niin paljon että opiskelis perustiedon kyetäkseen viemään ajatusta pidemmälle.

        Poden yhä flunssaa. Alilämpöäkin. Mutta kyl tää tästä.☺️

        Joku päivä.

        Voidihan tuota aatella, olipa kerran iso kivi jonka sisällä oli ontto onkalo, missä paine kasvoi ja se räjähti..

        Syntyi laavamainen purskahdus..kivessä on myös hiiltä karbonaatteina..ja vaikka hiili on epämetallinen alkuaine, se kykenee sitoutumaan toisiinsa ja muihinkin alkuaineisiin..

        Mustuus avaruudessa on hiiltä.🤣


      • kiva.nähdä kirjoitti:

        Niin ja jotkut ovat fundsineen, että on monia maailmankaikkeuksia. On saippuakuplateoria, jossa on rinnan monia maailmakaikkeuksia, jotka ovat omassa saippuakuplassaan.

        Itse sellaisella päätäni vaivaa vaan aamu noin 7.40 lähtien olen yliopistolla työstänyt kirjaani, josta on viimeistelemättä enää viimeinen luku.

        Mitäs meinaat päivän aikana tehdä?

        Tuosta saippuakuplateoriasta en ole kovinkaan paljon lukenut. Onko se samantapainen kuin rinnakkaisuniversumit? Sitten on vielä se "String Theory" kanssa.

        Loppusuoralla olet siis. Menestystä kirjan kanssa. :)

        Tuli tehtyä vähän pihahommia. Multaa levitettyä ja uutta ruohoa kasvamaan laitettu. Nyt on hyvä keli siihen hommaan, pilvistä mutta ei sada.


      • Irvokas kirjoitti:

        Niin se on kanssa, mitä tulee tapahtumaan lopussa? Laajenee todennäköisesti alati kiihtyvällä tahdilla. Sitten joku jossain vaiheessa sammuttaa valot lähtiessään pois. ;)

        Pystyykö joku rotu selviämään niin kauan vaikka jossain avaruudessa ilman tähtiä sekä planeettoja. Tulee tuosta mieleen "Boötes Void" Siellä on aika tyhjää.

        Niin se oli sitä, että mihin avaruus loppuu..

        Itse pidän ajatuksesta, että kierrämme kehää..Lopusta koittaa aina uusi alku.. Aivan kuten meidänkin elämämme täällä..


      • HortenMarket kirjoitti:

        Voidihan tuota aatella, olipa kerran iso kivi jonka sisällä oli ontto onkalo, missä paine kasvoi ja se räjähti..

        Syntyi laavamainen purskahdus..kivessä on myös hiiltä karbonaatteina..ja vaikka hiili on epämetallinen alkuaine, se kykenee sitoutumaan toisiinsa ja muihinkin alkuaineisiin..

        Mustuus avaruudessa on hiiltä.🤣

        Hiiltä ei syntynyt alkuräjähdyksessä, koska sen synty tarvitsee kolmen alfahiukkasen (heliumytimen) törmäyksen, mikä on äärimmäisen epätodennäköistä ja universumi laajeni ja jäähtyi nopeasti. Sitä kuitenkin syntyy tähtien sisuksissa kolmi-alfa-prosessilla.

        Katsoin nyt vielä googlella...teoriani on ammuttu alas.😋👍

        Mut siltikin hiili on oleellinen juttu. Kyllä ne sen vielä keksii. 👌


      • HortenMarket kirjoitti:

        Nuokin on mielenkiintoisia mietittäviä. Entäs sen jälkeen. On myös mietitty kaverien kanssa.

        Samoin mikä olin edellisessä elämässäni. Olen tullut lopputulemaan koira. Nenäni hikoilee ja menee kylmäksi hikoillessa.😋

        Elä myöhästy!!

        Mä taas olen ollut merikilpikonna..Mikäs kiire ny tässä on, kyllä se meri oottelee.


      • HortenMarket kirjoitti:

        Hmm, se oliskin jännä maailmankaikkeus.

        En minäkään näitä paljon jaksa miettiä, perustietoni siis pohja on liian vieras. Ei kykene pohtimaan pidemmälle ilman, että perehtyy ensin perustaan.

        Ja rehellisesti, ei kiinnosta niin paljon että opiskelis perustiedon kyetäkseen viemään ajatusta pidemmälle.

        Poden yhä flunssaa. Alilämpöäkin. Mutta kyl tää tästä.☺️

        Joku päivä.

        :D Kyllä sitä kaikkea hullua kannattaa ajatella. Ajatuksesta kaikki alkaa ja sitten sitä ihmettelee ja pähkäilee. Pikkuhiljaa muodostuu ja muokkautuu ajatukset oikeammiksi havaintojen myötä.

        Eikös se Einstein tokaissut joskus "Imagination is more important than knowledge." :)

        Toipumisia flunssan kanssa! Kunnon lämmintä mustaherukkamehua, hyvä flunssalääke. :)


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Niin se oli sitä, että mihin avaruus loppuu..

        Itse pidän ajatuksesta, että kierrämme kehää..Lopusta koittaa aina uusi alku.. Aivan kuten meidänkin elämämme täällä..

        Olemme siis ns. Uusiokamaa?


      • Irvokas kirjoitti:

        :D Kyllä sitä kaikkea hullua kannattaa ajatella. Ajatuksesta kaikki alkaa ja sitten sitä ihmettelee ja pähkäilee. Pikkuhiljaa muodostuu ja muokkautuu ajatukset oikeammiksi havaintojen myötä.

        Eikös se Einstein tokaissut joskus "Imagination is more important than knowledge." :)

        Toipumisia flunssan kanssa! Kunnon lämmintä mustaherukkamehua, hyvä flunssalääke. :)

        No niinhän se on. Ja ei ainakaan käy elämä tylsäksi, kun antaa mielikuvituksen laukata.

        Oon huomannut, et jos ei ole mielikuvitusta niin mielikuvituksettomalle ihmiselle elämä on tylsempää...kun niille joilla on mielikuvitusta. Siis jatkamme mielikuvituksen laajennusta.😊

        Haa, kiitos. Hyvä idea, mullahan on pakkasessa pieni purkki mehua. Äispän tekemää. Meenkin heti lämmittelemään. 😃


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Niin se oli sitä, että mihin avaruus loppuu..

        Itse pidän ajatuksesta, että kierrämme kehää..Lopusta koittaa aina uusi alku.. Aivan kuten meidänkin elämämme täällä..

        Tuo selittäisi Deja Vu tuntemukset. Useastikkin on semmoinen tunne, että on tehnyt jotain juttua aikaisemminkin vaikka tietää että ei ole. Kenties me ollaan jumissa tässä oravanpyörässä vähän pidemmällä aikajaksolla. :S

        Voimmekohan kenties valinnoillamme vaikuttaa siihen kulkuun. Mutta jos olettaa että tekisi erilailla, niin se voi olla, että teemmekin samanlailla kuin aikaisemminkin. Koska emme tiedä mitä olemme aikaisemmin tehneet. ;) Miten muuttaa asiaa, jos et tiedä sen alkuperäistä asentoa?


      • Irvokas kirjoitti:

        Tuo selittäisi Deja Vu tuntemukset. Useastikkin on semmoinen tunne, että on tehnyt jotain juttua aikaisemminkin vaikka tietää että ei ole. Kenties me ollaan jumissa tässä oravanpyörässä vähän pidemmällä aikajaksolla. :S

        Voimmekohan kenties valinnoillamme vaikuttaa siihen kulkuun. Mutta jos olettaa että tekisi erilailla, niin se voi olla, että teemmekin samanlailla kuin aikaisemminkin. Koska emme tiedä mitä olemme aikaisemmin tehneet. ;) Miten muuttaa asiaa, jos et tiedä sen alkuperäistä asentoa?

        Niin, en mä tarkoittanut mitään oman elämän aikaluuppia, vaan yleensä tätä elämän kiertokulkua täällä pikku kivellämme nimeltä Tellus.

        Kenties kaikki alkaa tismalleen samanlaisena, mutta epäilenpä että kuitenkin erilaisena..😊

        ARQ on muuten ihan hyvä jatke Elämäni murmelina tyyppisiin pätkiin..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Niin, en mä tarkoittanut mitään oman elämän aikaluuppia, vaan yleensä tätä elämän kiertokulkua täällä pikku kivellämme nimeltä Tellus.

        Kenties kaikki alkaa tismalleen samanlaisena, mutta epäilenpä että kuitenkin erilaisena..😊

        ARQ on muuten ihan hyvä jatke Elämäni murmelina tyyppisiin pätkiin..

        Aaah okei. :) Niin, sitä ei koskaan tiedä. Jännä mitä lukenut juttuja, kun pikkulapset saattaa muistaa vaikka olleensa toisessa maailmansodassa lentäjänä. Selittävät yksityiskohtaisesti asioita, mutta sitten vanhemmalla iällä he eivät enää muista noita juttuja.

        Joo. ARQ oli aika erikoinen elokuva. Pari lempparia mitä suosittelen, jos tykkää erikoisista elokuvista. "Coherence", "Primer" ja "Time Lapse". Niin ja sitten "Project Almanac". Onhan niitä muitakin kyllä.


      • HortenMarket kirjoitti:

        Olemme siis ns. Uusiokamaa?

        Ilmankos kaikki paikat rempallaan. Saanut huonoja varaosia huollossa. :D


      • HortenMarket kirjoitti:

        Hmm, se oliskin jännä maailmankaikkeus.

        En minäkään näitä paljon jaksa miettiä, perustietoni siis pohja on liian vieras. Ei kykene pohtimaan pidemmälle ilman, että perehtyy ensin perustaan.

        Ja rehellisesti, ei kiinnosta niin paljon että opiskelis perustiedon kyetäkseen viemään ajatusta pidemmälle.

        Poden yhä flunssaa. Alilämpöäkin. Mutta kyl tää tästä.☺️

        Joku päivä.

        "Poden yhä flunssaa. Alilämpöäkin. Mutta kyl tää tästä.☺️"

        Voi harmi, jos olet vielä kipeenä. Toivottavasti ei ole niitä muita särkyjä?

        Minä sain muuten sen kirjan valmiiksi. Sen takia en aikaisemmin vastannut, kun meni viimestellessä ja lähettäessä kustantajalle. Katsotaan nyt tarttuuko jompikumpi pyydykseen?

        Nyt pidän viikon lomaa ja seuraavan viikon keskiviikkona aloitan kirjoittamaan uutta kirjaa. Tai oikeastaan se ajoittain on pyörinyt mielessä ja tavallaan olen mielessä kirjoittanut. Se kertoo onnesta ja siitä, kuinka yksi henkilö kokee olevansa Japani onnellisin ihminen. Kertoja on suomalainen englanninopettaja, joka on Japanissa toteuttamassa vaimonsa lähetyssaarnaja haavetta. Kertoja on lähestysaarnajan puoliso, joka työnään opettaa Japanissa englantia ja englannin tunnilla tapaa erikoisen japanilaisen, joka onneton, mutta muuttuu lopulta tosi onnelliseksi. Siitä kertoo tuleva kirjani, jota rakastan kirjoittaa.


      • Irvokas kirjoitti:

        Tuosta saippuakuplateoriasta en ole kovinkaan paljon lukenut. Onko se samantapainen kuin rinnakkaisuniversumit? Sitten on vielä se "String Theory" kanssa.

        Loppusuoralla olet siis. Menestystä kirjan kanssa. :)

        Tuli tehtyä vähän pihahommia. Multaa levitettyä ja uutta ruohoa kasvamaan laitettu. Nyt on hyvä keli siihen hommaan, pilvistä mutta ei sada.

        "Tuosta saippuakuplateoriasta en ole kovinkaan paljon lukenut."

        Minä näin joskus siitä televisio-ohjelman ja muistaakseni olen lukenut myös netin lisäksi jostain tiedettä popularisoivasta lehdestä.

        En jaksa paljoa maailmankaikkeutta miettiä, sillä sain pitkän kirjaprojektini loppuun ja tuli lepovaihde päälle!

        Onnea maailmankaikkeuden pohdintaan! :)


      • kiva.nähdä kirjoitti:

        "Poden yhä flunssaa. Alilämpöäkin. Mutta kyl tää tästä.☺️"

        Voi harmi, jos olet vielä kipeenä. Toivottavasti ei ole niitä muita särkyjä?

        Minä sain muuten sen kirjan valmiiksi. Sen takia en aikaisemmin vastannut, kun meni viimestellessä ja lähettäessä kustantajalle. Katsotaan nyt tarttuuko jompikumpi pyydykseen?

        Nyt pidän viikon lomaa ja seuraavan viikon keskiviikkona aloitan kirjoittamaan uutta kirjaa. Tai oikeastaan se ajoittain on pyörinyt mielessä ja tavallaan olen mielessä kirjoittanut. Se kertoo onnesta ja siitä, kuinka yksi henkilö kokee olevansa Japani onnellisin ihminen. Kertoja on suomalainen englanninopettaja, joka on Japanissa toteuttamassa vaimonsa lähetyssaarnaja haavetta. Kertoja on lähestysaarnajan puoliso, joka työnään opettaa Japanissa englantia ja englannin tunnilla tapaa erikoisen japanilaisen, joka onneton, mutta muuttuu lopulta tosi onnelliseksi. Siitä kertoo tuleva kirjani, jota rakastan kirjoittaa.

        Kuulostaa hyvälle tuon kirjan kannalta, toivotaan nyt peukut ja pottuvarpaat ylhäällä et tärppää ja saat kustannukseen. ☺️👍

        Sulla on nyt luomistyön vimma, kun toinen kirja lähtee jo työstöön?👏

        Hienoa, että luovuus kukoistaa!!! 🌸


      • Irvokas kirjoitti:

        Ilmankos kaikki paikat rempallaan. Saanut huonoja varaosia huollossa. :D

        Heh, se selittää iän ikuiset krempat. 🤣

        On niin yli menee korkealta ja kovaa ketju, että mun älykkyys ei riitä tämän ketjun sisällön työstöön. Mutta varsin mielenkiintoista settiä lukea nämä ketjun kommentit.


      • HortenMarket kirjoitti:

        Kuulostaa hyvälle tuon kirjan kannalta, toivotaan nyt peukut ja pottuvarpaat ylhäällä et tärppää ja saat kustannukseen. ☺️👍

        Sulla on nyt luomistyön vimma, kun toinen kirja lähtee jo työstöön?👏

        Hienoa, että luovuus kukoistaa!!! 🌸

        "Sulla on nyt luomistyön vimma, kun toinen kirja lähtee jo työstöön?👏
        Hienoa, että luovuus kukoistaa!!! 🌸 "

        Se kyllä vaatii melkoista kasvamista, sillä seuraava kirja on perinteinen kaunokirjallinen romaani. Siinä en voi hyödyntää jonkinlaista sanomalehtikirjoittamisen osaamista vaan pitäisi osa kirjoittaa normaaliin kirjailijan tapaan. Kova haaste, mutta haluan yrittää. Sitten jos tämä ensimmäinen julkaistaan niin saan varmaan apua ammattilaisilta uutta kirjaa varten.


      • kiva.nähdä kirjoitti:

        "Sulla on nyt luomistyön vimma, kun toinen kirja lähtee jo työstöön?👏
        Hienoa, että luovuus kukoistaa!!! 🌸 "

        Se kyllä vaatii melkoista kasvamista, sillä seuraava kirja on perinteinen kaunokirjallinen romaani. Siinä en voi hyödyntää jonkinlaista sanomalehtikirjoittamisen osaamista vaan pitäisi osa kirjoittaa normaaliin kirjailijan tapaan. Kova haaste, mutta haluan yrittää. Sitten jos tämä ensimmäinen julkaistaan niin saan varmaan apua ammattilaisilta uutta kirjaa varten.

        Hienoa silti, että sulla on tuommoinen innostus. Se inspiroi näin sivullisenakin..

        Meinaatko nyt pian aloittaa sen kirjoittamisen?☺️

        Mä pidän pienen laulu breikin, ääni vähän käheenä mutta opettelin tämän laulun sanoja( melkeen jo muistan ne ulkoa) ja laulan mukana...jos oppis vaikka taas laulamaan. Edes omaksi iloksi.😊


        https://youtu.be/fE37p70UV0I

        Vie niin mukanaan...palataan!!


      • HortenMarket kirjoitti:

        Hienoa silti, että sulla on tuommoinen innostus. Se inspiroi näin sivullisenakin..

        Meinaatko nyt pian aloittaa sen kirjoittamisen?☺️

        Mä pidän pienen laulu breikin, ääni vähän käheenä mutta opettelin tämän laulun sanoja( melkeen jo muistan ne ulkoa) ja laulan mukana...jos oppis vaikka taas laulamaan. Edes omaksi iloksi.😊


        https://youtu.be/fE37p70UV0I

        Vie niin mukanaan...palataan!!

        "Meinaatko nyt pian aloittaa sen kirjoittamisen?☺️"

        Ensiviikon keskiviikkona. Pidän viikon lomaa. Sitten mennään aamulla ilmeisesti kello 7 jälkeen arkiaamuisin yliopistolle kirjoittamaan. Aamulla syntyy parhaiten tekstiä. Toivottavasti rytmi säilyy. Sen takia en kirjoittele yleensä täällä kovin myöhään, sillä jo kello 22 pitää ryhtyä nukkumaan tai pian sen jälkeen.

        Pidän muuten lomaa kesällä ja kello 12 taidan lähteä kotiin yliopistolta. Syön ennen sitä. Teen aamulla vähän niin kuin sinä 4-5 tuntista työpäivää vähän aikaan sitten. Kun ei ole pakko niin ei jaksa kirjoittaa kokopäiväisesti - sitä paitsi en sellaista jaksa. Nyt tämä on kiva harrastus täksi kesäksi. :) Siitä toisesta kirjasta voi tienata rahaa, joka on myös motiivi.


      • Irvokas kirjoitti:

        Aaah okei. :) Niin, sitä ei koskaan tiedä. Jännä mitä lukenut juttuja, kun pikkulapset saattaa muistaa vaikka olleensa toisessa maailmansodassa lentäjänä. Selittävät yksityiskohtaisesti asioita, mutta sitten vanhemmalla iällä he eivät enää muista noita juttuja.

        Joo. ARQ oli aika erikoinen elokuva. Pari lempparia mitä suosittelen, jos tykkää erikoisista elokuvista. "Coherence", "Primer" ja "Time Lapse". Niin ja sitten "Project Almanac". Onhan niitä muitakin kyllä.

        Juu, mäkin olen noista kuullut..

        Mä lapsena - alle kouluikäisenä - koin aivan kauhiaa eksistentiaalista tuskaa.. Siis oikeasti! Ehkä se johtuikin edellisen elämän käsittelemättä jääneistä tunnoista..who knows.

        No, joka tapauksessa, mummo oli kertonut että jumala on olemassa, äiti sanoi että ei ole, ja faija sanoi että voipi olla, tai voipi olla olematta.
        Kovasti minua silloin ahdisti kuolema ja kaiken loppu. Öisin itkin itseni uneen. Keksin jopa oman uskonnon, jossa sielu kiertää kaikki olemassaolevat elämät, mutta sitten jossain vaiheessa sekin loppuu. Ahdisti sekin tieto, että joskus vesikin loppuu. Elämän ehto!
        Pahinta oli kuitenkin kuulla, että joulupukkia ei ole olemassa. Sitä olin pitänyt todisteena mahdottomuuden ja siten myös jumalan olemassaolosta. Se kauhun hetki, kun kuulin ettei joulupukkia ole olemassa..Se söi valtavan palan mun viattomasta lapsenuskosta..nyyh.

        No sitten alkoi koulut, tuli teini-ikä ja kaikenlaista hulinaa ja kiirettä.

        Kolmekymppisenä sitten tavallaan palasin asiaan..

        Mun täti sanoo sitä etsikkoajaksi. Tosin hän tarkoitti sillä uskon löytämistä, mutta mun mielestä se on hyvä sana kuvaamaan sitä prosessia, mitä kai aika iso osa ihmisistä käy jossain vaiheessaan elämäänsä läpi. Joillekin se on kriisi, joillekin ovi uuteen.

        Luin silloin läjän kirjoja, mm. meditoinnista ja buddhalaisuudesta..( jota en myöskään pidä sen enempää totuutena kuin muitakaan uskontoja) Siinä minua viehätti lähinnä jumalan puute, ja se filosofinen käsitys ja asenne elämään..

        Yksi melko mielenkiintoinen kirja oli suomalaisten kokemuksista kuolemasta..
        https://atena.fi/portilla

        Ja samanlaisia kokemuksiahan on ympäri maailmaa, ihmisistä ja näiden uskoista riippumatta.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Juu, mäkin olen noista kuullut..

        Mä lapsena - alle kouluikäisenä - koin aivan kauhiaa eksistentiaalista tuskaa.. Siis oikeasti! Ehkä se johtuikin edellisen elämän käsittelemättä jääneistä tunnoista..who knows.

        No, joka tapauksessa, mummo oli kertonut että jumala on olemassa, äiti sanoi että ei ole, ja faija sanoi että voipi olla, tai voipi olla olematta.
        Kovasti minua silloin ahdisti kuolema ja kaiken loppu. Öisin itkin itseni uneen. Keksin jopa oman uskonnon, jossa sielu kiertää kaikki olemassaolevat elämät, mutta sitten jossain vaiheessa sekin loppuu. Ahdisti sekin tieto, että joskus vesikin loppuu. Elämän ehto!
        Pahinta oli kuitenkin kuulla, että joulupukkia ei ole olemassa. Sitä olin pitänyt todisteena mahdottomuuden ja siten myös jumalan olemassaolosta. Se kauhun hetki, kun kuulin ettei joulupukkia ole olemassa..Se söi valtavan palan mun viattomasta lapsenuskosta..nyyh.

        No sitten alkoi koulut, tuli teini-ikä ja kaikenlaista hulinaa ja kiirettä.

        Kolmekymppisenä sitten tavallaan palasin asiaan..

        Mun täti sanoo sitä etsikkoajaksi. Tosin hän tarkoitti sillä uskon löytämistä, mutta mun mielestä se on hyvä sana kuvaamaan sitä prosessia, mitä kai aika iso osa ihmisistä käy jossain vaiheessaan elämäänsä läpi. Joillekin se on kriisi, joillekin ovi uuteen.

        Luin silloin läjän kirjoja, mm. meditoinnista ja buddhalaisuudesta..( jota en myöskään pidä sen enempää totuutena kuin muitakaan uskontoja) Siinä minua viehätti lähinnä jumalan puute, ja se filosofinen käsitys ja asenne elämään..

        Yksi melko mielenkiintoinen kirja oli suomalaisten kokemuksista kuolemasta..
        https://atena.fi/portilla

        Ja samanlaisia kokemuksiahan on ympäri maailmaa, ihmisistä ja näiden uskoista riippumatta.

        Ai samperi. Siinä on varmasti ollut ristiriitaisia tuntemuksia, kun vanhemmat ihmiset sanovat eri asioita. Pitäisi pitää yhtä linjaa, oli se sitten mikä tahansa.

        Jokaisella on todennäköisesti ollut jonkinlainen eksistentiaalinen kriisi. Joskus itseänikin ahdistaa tuo kuolema. Sitä kun ajattelee, että on vain pelkkää pimeyttä sitten. Mutta oikeasti ei ole sitäkään. Se vain loppuu.

        Sitten näin kerran erittäin todentuntuisen unen. Asuin kerrostalossa kuudennessa kerroksessa. Horjuin taaksepäin ja löin pääni keittiökaappien kahvoihin ja tipuin läpi kuuden kerroksen ja kellarin. (En ollut vielä silloin kellarissa käynyt, tuli aika spooky olo kun siellä kävin ensimmäistä kertaa.) Siinä sitten tipuin kellarin lattian läpi pimeään mustaan tunneliin. Käännähdin sivuttain ja näin oman heijastukseni puoliksi valaistuna tunnelin seinässä, Jatkoin tippumista ja käännähdin lisää niin oli semmoinen keltainen valo tunnelin päässä. Heräsin ennen saapumistani sinne valoon. Ikään kuin jokin olisi tempaissut minut takaisin. Sen jälkeen olen pohtinut, että ehkä se ei lopukkaan vielä siihen.

        Kaikenlaisia muitakin maailmanlopun unia nähnyt, mutta kaippa ne enimmäkseen ovat vain alitajunnan asioiden läpikäyntiä. Ulkoiset tekijät myös vaikuttavat uniin.

        Eipä se vesi lopu, mutta puhdas vesi luonnossa saattaa hyvinkin loppua. Onneksi teknologia on sen puhdistamisen saralla kehittynyt hyvin viime aikoina. :) Että ei huoleen, toivottavasti ihmiskunta vain tajuaisi pian tulla ruotuun, saataisiin sopu ja jaettua resursseja. Lopetettaisiin kanssa kaiken turhan materiaalin kuluttaminen. Ei sitä puhelinta aina tarvitse uuteen malliin vaihtaa esimerkiksi.

        Joulupukin olemattomuudesta ei mielestäni pitäisi kertoa, antaa lapsen itse havaita se. Sitten selittää mikä on homman nimi. Mielikuvituksen jos tappaa liian aikaisin, se ei omasta mielestäni ole hyvä asia. Sitä pitäisi ruokkia, tietenkin kohtuudella. Ettei kuvittele osaavansa lentää ja sitten hyppää talon katolta alas esimerkiksi. Kyllä lapsi sitten kasvaessaan rupeaa tutkimaan asioita uteliaisuuttaan ja toteaa miten asiat ovat. Mutta sitä mielikuvituksen liekkiä on hankala uudelleen enää sytyttää. En muista miten itselläni kävi joulupukin kanssa. Se touhu vain loppui jossain vaiheessa.

        Jokainenhan meistä tavalla tai toisella etsii jotain. Halutaan tietää syy olemassaoloon. Itselläni tuntuu olevan etsikkoaika vieläkin siinä mielessä. Mikä on se universumin perimmäinen syy. :D Tai sitten se on vain uteliaisuutta. Mutta se taitaa olla loppujen lopuksi tuurin kauppaa, sarja nopan heittoja, että olemme olemassa juurikin itsenämme. Olemme juurikin me. Paljon miettinyt vaikka kloonaamista ja muistojen siirtoa, se uusi henkilö ei ole minä. Vaikka olisikin kaikki muistot ja tiedot. Sinänsä huvittaa vaikka Star Trekin teleportaatio. Siinähän sinut hajotetaan atomeiksi ja sitten kasataan se informaatio jossain muualla. Massamurhaa jatkuvasti. :S

        Siitä sitten ajatellut sitä miksi kaikissa avaruuden olentojen kohtaamisessa he nostavat sinut alukseen säteen kanssa vaikka läpi seinien. Koska he eivät halua tehdä uutta henkilöä, kuka ei olisi se alkuperäinen. Ehkä niissä tarinoissa on sinänsä perääkin.

        Ei pitäisi koskaan puhua politiikasta tai uskonnosta yleensä. Mutta, ei sitä tiedä onko yleisesti joku "Jumala" olemassa kuka on laittanut kaiken alulle, niinkuin tuossa aloituksessa mainitsin. Olisiko siellä joku kuolematon olento kenellä ei ole aika rajoitteena ja sitten katselee meidän touhuamme useiden miljardimiljardien vuosien ajan. Ja onko hänen takana vielä joku isompi olento, kuka sitten katselee häntä ja niin edelleen

        Juu, se on vekkulia. Kuten sanoit, että uskonnosta riippumatta ihmiset kokevat samankaltaisia näkyjä ja uudelleensyntymän tapaisia asioita. Ehkä siinä on jotain perää. Samoin kuin aika monessa kulttuurissa kerrotaan myös samantapaisista olennoista ja tarinoista.

        Ohhoh, tulipas tästä pitkä vastaus. Meni neljätuhatta merkkiä rikki. Välillä kun innostuu asioita pohtimaan ja tulee se luovuus. Niin äkkiä tulee tekstiä paljon.

        Kiitos muuten vielä kokemuksesi jakamisesta! Arvostan :)


    • Kaikki sai alkunsa siitä, kun eräs pieni peikko aivasti.

      Se pieni peikko taas asustelee erään paljon isomman peikon hampaankolossa.

      Siinä kaikki.

    • Anonyymi

      Juovuttavat palkintorahat? Luulekko, tai bangbangbang.

    • Anonyymi

      "Alussa koko universumi oli pakkautunut erittäin tiiviiseen pakettiin, sitten se räjähti valtavana energiapommina. Heti alussa universumi oli erittäin kuuma ja vilkas liikkeinen."

      Oikaistaan nyt tietämättömiä sen verran, että kerrotussa vaiheessa mikään ei räjähtänyt. Alku ei myöskään ollu kuuma, vaan valtavan kylmä!!

      Räjähdyksestä voidaan puhua, jos ylipäänsä kannattaa, koska kysymys ei ole räjähtämisestä tavanomaisessa merkityksessä vasta sitten, kun ns. nukleosynteesin muodostumisen myötä oli muodostunut protoneita ja neutroneita (aikajaksi 100 - 300 s alkuhetkestä). Ydinfuusiossa vapautuu valtaisa energiamäärä, mikä jälkeen fuusioreaktiot päättyvät (ja alkavat uudelleen tähtien sisällä sitten, kun niitä paljon myöhemmin muodostuu universumiin).

      "Mitä oli ennen alkuräjähdystä? "

      Jos "alkuräjähdyksellä" tarkoitetaan edellä mainittua nukleosynteesin ajanjaksoa, sitä ennen tapahtui paljon kaikenlaista mielenkiintoista. Erilaiset keskinäiset vuorovaikutukset hiukkasten kesken syntyivät (erosivat) ns. yhtenäisvoimasta (joka on oletettu). Syntyi esim. sähkömagneettinen voima.

      Jos tarkoitta, että mitä oli ennen alkua, niin kysymys on väärin asetettu. Koska ennen 'alkua' ei ollut tietenkään mitään. Muutenhan se ei olisi määritelmällisesti alku. Mutta voi olla, ettei ollut alkua, vaan jotakin on ollut ikuisesti.

      • Oli se aika kuuma. Sekunti räjähdyksen jälkeen 10 miljardia kelviniä. 13.8 sekunnin kohdalla 3 miljardia kelviniä. 3 minuttia 45 sekuntia myöhemmin, 1 miljardi kelviniä.

        "Approximately one second after the big bang, the universe was about 400,000 times as dense as water, and the temperature was 10 billion kelvins. Matter consisted mainly of protons and neutrons. After 13.8 seconds, the temperature had dropped to 3 billion kelvins, and three minutes and 45 seconds later, it had dropped to 1 billion kelvins. At this point, the neutrons and protons began to form helium nuclei. The first atoms didn't form until 700,000 years after the big bang. By then, the temperature had dropped to several thousand kelvins, which was cool enough for protons and electrons to form hydrogen atoms."

        https://sciencing.com/temperature-universe-during-big-bang-4822.html

        Niin, sitähän ei tiedä mitä on ollut ennen alkua. Voihan se olla myöskin ettei mitään ole ollut ennen sitä.


      • Tällä hetkellä kysymykseen mitä oli ennen alkuräjähdystä ei ole vastausta suuntaan tai toiseen. Aikaa, niin kuin me sen tajuamme, ei ollut olemassa ennen alkuräjähdystä. Kukaan ei tiedä mitä universumi on tehnyt elämänsä aikana. Onko se romahtanut kokoon, räjähtänyt, romahtanut, räjähtänyt uudestaan ja uudestaan vai onko tämä nyt se ainoa versio mitä on ollut. Ei edes tiedetä mitä on havattavan universumin ulkopuolella (vajaa 100 miljardia valovuotta halkaisijaltaan). Onko siellä samaa mitä täälläkin vai ei mitään vai kaareutuuko koko avaruus takaisin?


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Oli se aika kuuma. Sekunti räjähdyksen jälkeen 10 miljardia kelviniä. 13.8 sekunnin kohdalla 3 miljardia kelviniä. 3 minuttia 45 sekuntia myöhemmin, 1 miljardi kelviniä.

        "Approximately one second after the big bang, the universe was about 400,000 times as dense as water, and the temperature was 10 billion kelvins. Matter consisted mainly of protons and neutrons. After 13.8 seconds, the temperature had dropped to 3 billion kelvins, and three minutes and 45 seconds later, it had dropped to 1 billion kelvins. At this point, the neutrons and protons began to form helium nuclei. The first atoms didn't form until 700,000 years after the big bang. By then, the temperature had dropped to several thousand kelvins, which was cool enough for protons and electrons to form hydrogen atoms."

        https://sciencing.com/temperature-universe-during-big-bang-4822.html

        Niin, sitähän ei tiedä mitä on ollut ennen alkua. Voihan se olla myöskin ettei mitään ole ollut ennen sitä.

        Varmasti sekunti alun jälkeen oli kuuma. Ihan alussa 10 potensiiin -43 sekuntia ei ollut mitään muuta kuin säteilyä. Mitään ainetta tms. ei ollut eikä ollut mitään muuta kuin kylmää (säteilyä). Mitä oli ennen tuota hetkeä, ei tunneta lainkaan, koska se edellyttää kvanttigravitaatioteoriaa, jota ei ole vielä olemassakaan.

        Jos 'alku' määritellään ajan alkuhetkeksi, ei ole mielekästä puhua lainkaan ajasta sitä ennen, koska aika syntyy silloin. Tätä tarkoitan sanoessani, ettei ennen (oletettua) 'alkua' ollut mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti sekunti alun jälkeen oli kuuma. Ihan alussa 10 potensiiin -43 sekuntia ei ollut mitään muuta kuin säteilyä. Mitään ainetta tms. ei ollut eikä ollut mitään muuta kuin kylmää (säteilyä). Mitä oli ennen tuota hetkeä, ei tunneta lainkaan, koska se edellyttää kvanttigravitaatioteoriaa, jota ei ole vielä olemassakaan.

        Jos 'alku' määritellään ajan alkuhetkeksi, ei ole mielekästä puhua lainkaan ajasta sitä ennen, koska aika syntyy silloin. Tätä tarkoitan sanoessani, ettei ennen (oletettua) 'alkua' ollut mitään.

        Olisiko lähdettä tuolle jutulle? Ihan mielenkiinnosta kyselen. :) Voi olla että olen väärässäkin asian suhteen ja sehän pitää oikaista jos näin on. Koitin etsiä, mutta tulee vastaan useastikkin lämpötilan olevan korkea tuohonkin aikaan.

        "1.1.1 Five steps from the Big Bang to Stars
        During the first 10^(-43) seconds the four fundamental forces are unified (although no complete physical description of this era yet exists). Temperature 10^(32) Kelvin. 10^(-43) seconds defines the time when gravity splits from the other forces (weak, strong and Electro-Magnetic)."

        http://www.astro.utu.fi/~cflynn/Stars/l1.html


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Olisiko lähdettä tuolle jutulle? Ihan mielenkiinnosta kyselen. :) Voi olla että olen väärässäkin asian suhteen ja sehän pitää oikaista jos näin on. Koitin etsiä, mutta tulee vastaan useastikkin lämpötilan olevan korkea tuohonkin aikaan.

        "1.1.1 Five steps from the Big Bang to Stars
        During the first 10^(-43) seconds the four fundamental forces are unified (although no complete physical description of this era yet exists). Temperature 10^(32) Kelvin. 10^(-43) seconds defines the time when gravity splits from the other forces (weak, strong and Electro-Magnetic)."

        http://www.astro.utu.fi/~cflynn/Stars/l1.html

        Ei tuolle juuri tuota asiaa selittävää lähdettä liene.

        Mutta katso vaikka yleisesti miten lämpötila käsitetään.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lämpötila


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuolle juuri tuota asiaa selittävää lähdettä liene.

        Mutta katso vaikka yleisesti miten lämpötila käsitetään.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lämpötila

        Siis onhan se lämpötila ollut kylmä, jos ei ole mitään välittäjäaineita ollut. Universumin laajentumisen ulkopuolella saattaa olla absoluuttinen nollapiste aika lähellä tai onkin. Kun ei ole atomeja mitkä liikkuvat, niin ei ole lämpötilaakaan. Sen takia ei voida saavuttaa absoluuttisen nollapisteen alempia lämpötiloja, koska liikkumattomuudesta ei voi enää hidastaa. :D

        Lämpötila loppujen lopuksi atomien liikettä. Pistää hellan päälle, niin alkaa elektronit liikkumaan sähkövirran vaikutuksesta mitkä sitten lämmittää liettä.


    • Niin paljon ja mielelläni kuin asioita luvuiksi, matematiikaksi ja fysiikaksi väännänkin, niin kysymykseesi vaihtaisin näkökulmaa.

      Ehkä kysymykset "mitä oli ennen" ja "mitä oli jälkeen" ovat harhaisia ja johtuvat pelkästään siitä, mitä me, sinä ja minä, ihmisinä olemme. Me ymmärrämme todellisuuden jonkinlaisena syy-seuraussuhteiden ketjuna ja kokonaisuutena, jolloin koko todellisuus haluttaisiin selittää vastauksilla mitä oli ja mihin se johti. Vaikka ihan yhtä hyvin jonkinlainen toinen elämänmuoto voisi pitää kysymyksiä täysin epäoleellisina.

      Samoin ehdotuksesi simulaation motiiville on vähän samansukuinen. Kun ihminen kehitti pacman-pelin, niin ei sen tarkoituskaan ollut simuloida ihmiskuntaa. Jos me elämme simulaatiossa, niin olisi ylevää kuvitella että olemme ja elämme jotenkin merkittävässä simulaatiossa. Ihan yhtä hyvin me voidaan olla jonkin jumalolennon harjoitustyö tai puolen euron buginen mobiilipeli, josta olento panee virrat seis, kun sen äiti käskee syömään.

      • Niin, se on miten maailman näkee. Sitä kanssa miettinyt jos olisi vaikka kuolematon, voisi ajan ottaa pois yhtälöstä. Silloinhan vaikka universumin mysteeri ratkeaisi helposti. Miten tuollaisella olennollakin mahtaisi ajan kulku tuntua. Siitä pohtisin sitä syklisyyttä, jos sellainen olento vaikka sitten seuraisi useamman syklin tapahtumia.

        Tuo loppu kappale on hyvä. :) Voihan se olla vaikka noinkin. Olemme vain koekaniineja tai vastaavaa.


      • Irvokas kirjoitti:

        Niin, se on miten maailman näkee. Sitä kanssa miettinyt jos olisi vaikka kuolematon, voisi ajan ottaa pois yhtälöstä. Silloinhan vaikka universumin mysteeri ratkeaisi helposti. Miten tuollaisella olennollakin mahtaisi ajan kulku tuntua. Siitä pohtisin sitä syklisyyttä, jos sellainen olento vaikka sitten seuraisi useamman syklin tapahtumia.

        Tuo loppu kappale on hyvä. :) Voihan se olla vaikka noinkin. Olemme vain koekaniineja tai vastaavaa.

        Doctor Who - time lord 🙃


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Doctor Who - time lord 🙃

        Nyt täytyy nolona myöntää näin scifi fanina, että en ole katsonut Doctor Whota kuin pari jaksoa. :I


      • Irvokas kirjoitti:

        Nyt täytyy nolona myöntää näin scifi fanina, että en ole katsonut Doctor Whota kuin pari jaksoa. :I

        Se nyt on aika laaja genre..ja siihen vielä fantasia mukaan..Satuin tuossa joku aika sitten katsomaan Netflixistä Shadowhunterseja.. Tajusin siinä sitten, että mähän oon lukenut koko kirjasarjan aikoinaan..

        Mä josku luin Espanjassa ollessani kuukauden verran kirjan Taru sormusten herrasta.. joo ei. Aika tylsä, mutta luin kuitenkin, kun se oli ainoa kirja mikä oli mukana. Niitä leffoja en ole jaksanut alkua pidemmälle katsoa. Mä olen kelannut, että mikä siinä tökkii..Ensin ajattelin, että onko se se sotiminen..Mutta sitten tuli mieleen, että siinähän ei ole naishahmoja nimeksikään..
        Nyt siellä joku nauraa..
        Mutta moniko mies jaksaisi lukea kirjaa pelkästään naisten seikkailuista ja naisten keskinäisistä taisteluista?
        No en tiedä oliko se syy miksi ei napannut. Mutta pitihän Harry Potterin kirjoittajan J.K. Rowlingin käyttää kustantajan käskystä nimikirjaimia, ettei naiskirjoittajan nimi hätyytä poikia pois..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Se nyt on aika laaja genre..ja siihen vielä fantasia mukaan..Satuin tuossa joku aika sitten katsomaan Netflixistä Shadowhunterseja.. Tajusin siinä sitten, että mähän oon lukenut koko kirjasarjan aikoinaan..

        Mä josku luin Espanjassa ollessani kuukauden verran kirjan Taru sormusten herrasta.. joo ei. Aika tylsä, mutta luin kuitenkin, kun se oli ainoa kirja mikä oli mukana. Niitä leffoja en ole jaksanut alkua pidemmälle katsoa. Mä olen kelannut, että mikä siinä tökkii..Ensin ajattelin, että onko se se sotiminen..Mutta sitten tuli mieleen, että siinähän ei ole naishahmoja nimeksikään..
        Nyt siellä joku nauraa..
        Mutta moniko mies jaksaisi lukea kirjaa pelkästään naisten seikkailuista ja naisten keskinäisistä taisteluista?
        No en tiedä oliko se syy miksi ei napannut. Mutta pitihän Harry Potterin kirjoittajan J.K. Rowlingin käyttää kustantajan käskystä nimikirjaimia, ettei naiskirjoittajan nimi hätyytä poikia pois..

        No juu, onhan se sinänsä laaja. Keskittynyt enemmän tuohon pelkkään scifiin ja sitten siihen scifi-horror genreen. "Event Horizon" on "Alien" jälkeen yksi parhaimpia sillä saralla. Ai niin, sitten "Pandorum".

        Nyt kun mainitsit, niin eihän siinä tainnut olla muita kuin se yksi nainen? Kuka tappoi Nazgulin. Hobitissa on sitten toinen? Kyllähän sitä Xenaa on tullut nuorena katsottua. :P Tykkäsin enemmän Gabriellesta, kuin itse Xenasta.

        "Mutta pitihän Harry Potterin kirjoittajan J.K. Rowlingin käyttää kustantajan käskystä nimikirjaimia" Say what now? Pitäisi oikeasti rakentaa se sauna isolla takapihalla.

        Sama kuin yhdessä Total War: Rome 2 pelissä. (Antiikkiin sijoittuu)Tekijät julkaisivat päivityksen missä on naiskenraaleja joillakin ryhmittymillä. Barbaareilla ja Egyptillä esimerkiksi. Niin miespuoleiset ihmiset nostivat kauhean metelin siitä. :S Välillä ei voi ymmärtää. Tosin, en ymmärrä täysin nykypäivän miesvihaakaan. Se on loppujen lopuksi aika pieni sakki, ketkä harrastavat tätä puolin ja toisin, mutta hemmetin kovaa mekkalaa ne saa siitä aikaiseksi. Tyhjimmät tynnyrit kumisee eniten. Näin karkeasti sanottuna. Mutta ei tästä aiheesta enempää kiitos. :) Menisi varmaan koko yö siihen.


      • Irvokas kirjoitti:

        No juu, onhan se sinänsä laaja. Keskittynyt enemmän tuohon pelkkään scifiin ja sitten siihen scifi-horror genreen. "Event Horizon" on "Alien" jälkeen yksi parhaimpia sillä saralla. Ai niin, sitten "Pandorum".

        Nyt kun mainitsit, niin eihän siinä tainnut olla muita kuin se yksi nainen? Kuka tappoi Nazgulin. Hobitissa on sitten toinen? Kyllähän sitä Xenaa on tullut nuorena katsottua. :P Tykkäsin enemmän Gabriellesta, kuin itse Xenasta.

        "Mutta pitihän Harry Potterin kirjoittajan J.K. Rowlingin käyttää kustantajan käskystä nimikirjaimia" Say what now? Pitäisi oikeasti rakentaa se sauna isolla takapihalla.

        Sama kuin yhdessä Total War: Rome 2 pelissä. (Antiikkiin sijoittuu)Tekijät julkaisivat päivityksen missä on naiskenraaleja joillakin ryhmittymillä. Barbaareilla ja Egyptillä esimerkiksi. Niin miespuoleiset ihmiset nostivat kauhean metelin siitä. :S Välillä ei voi ymmärtää. Tosin, en ymmärrä täysin nykypäivän miesvihaakaan. Se on loppujen lopuksi aika pieni sakki, ketkä harrastavat tätä puolin ja toisin, mutta hemmetin kovaa mekkalaa ne saa siitä aikaiseksi. Tyhjimmät tynnyrit kumisee eniten. Näin karkeasti sanottuna. Mutta ei tästä aiheesta enempää kiitos. :) Menisi varmaan koko yö siihen.

        Hirveästi aikaa ja energiaa käytetään meidän viihdyttämiseen.. Kaikki ne kirjat, leffat ja sarjat..

        Jaa-a.

        Mutta nyt tää täti lähtee tutimaan.

        Mä muuten olen kokenut uneen vaipumksen hetkellä usein ruumista irtaantumiskokemuksia..mutta siitä tais olla taannoin juttua..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Hirveästi aikaa ja energiaa käytetään meidän viihdyttämiseen.. Kaikki ne kirjat, leffat ja sarjat..

        Jaa-a.

        Mutta nyt tää täti lähtee tutimaan.

        Mä muuten olen kokenut uneen vaipumksen hetkellä usein ruumista irtaantumiskokemuksia..mutta siitä tais olla taannoin juttua..

        Se on se raha mikä pyörittää maailmaa.

        Se on hyvää yötä. :)

        Taisi siitä olla vissiin jotain juttua. Ehkä se voisi olla uuden ketjun aihe jossain vaiheessa.


    • Anonyymi

      Mä olen Hawkingin ja co kannalla näissä asioissa (No boundary -teoria).

      Se, että ihminen ei pysty mittaamaan singulariteettia ja sitä edeltävää aikaa, ei tarkoita etteikö siellä voisi olla vaikka mitä.

      Samaan aikaan uskon myös kiertokulkuun ja tarkoituksenmukaisuuteen, koska maailmankaikkeus on sattumassakin tarkoituksenmukainen. Näistä voisikin yhdistää sellaisen ”flowersin teorian”, jossa maailmankaikkeus (tai maailmankaikkeudet) on suppilomaisia. Suppilon kapea pää on tietysti singulariteetti. Suppilon leveät reunat kaartuvat yli reunojensa sitä mukaa kun maailmankaikkeus laajenee, reunan yli emme enää näe, mutta sieltä materia valuu mustiin aukkoihin kompostoitavaksi. Kompostoitu ”ydinmateria” tulee sitten valkoisesta aukosta joko saman tai toisen maailmankaikkeuden uusiokäyttöön (singulariteetti). Suppiloita voi olla ikään kuin ympyrässä monia, ehkä reunatkin hieman menevät toistensa yli. Materia kiertää eri muodoissa, ei ole mitään varsinaisia räjähdyksiä, suppilon nopea laajeneminen vain näyttää meistä siltä.

      -flowersreally-

      • Juu, se tuntemattomuus juurikin näissä aiheissa kiehtoo. Voi teorisoida kaikenlaista, sitten joskus tutkimustulokset osoittavat teoriat joko oikeiksi tai vääriksi.

        Hyvä teoria, mielenkiintoinen. :) Musta-aukko olisi ikäänkuin filtteri? Kun jotain sieltä tietääkseni purkautuu takaisin tännekkin. "Hawkingin säteily." Tuostakin joskus ollut jotain juttua tiedepiireissä, noista valkoisista aukoista. Olisiko sellainen kenties mistä alkuräjähdys vaikka olisi saanut alkunsa.

        "Materia kiertää eri muodoissa..." Energiahan ei mihinkään katoa, se vain muuttaa muotoaan. Eli ihan totta. "...ei ole mitään varsinaisia räjähdyksiä, suppilon nopea laajeneminen vain näyttää meistä siltä." Näinhän se on. Tavallinenkin räjähdys on vain tosi nopeaa aineen laajenemista, riippuen aineesta mitä "räjäytetään".


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Juu, se tuntemattomuus juurikin näissä aiheissa kiehtoo. Voi teorisoida kaikenlaista, sitten joskus tutkimustulokset osoittavat teoriat joko oikeiksi tai vääriksi.

        Hyvä teoria, mielenkiintoinen. :) Musta-aukko olisi ikäänkuin filtteri? Kun jotain sieltä tietääkseni purkautuu takaisin tännekkin. "Hawkingin säteily." Tuostakin joskus ollut jotain juttua tiedepiireissä, noista valkoisista aukoista. Olisiko sellainen kenties mistä alkuräjähdys vaikka olisi saanut alkunsa.

        "Materia kiertää eri muodoissa..." Energiahan ei mihinkään katoa, se vain muuttaa muotoaan. Eli ihan totta. "...ei ole mitään varsinaisia räjähdyksiä, suppilon nopea laajeneminen vain näyttää meistä siltä." Näinhän se on. Tavallinenkin räjähdys on vain tosi nopeaa aineen laajenemista, riippuen aineesta mitä "räjäytetään".

        Ei pelkästään filtteri, vaan materian hajottamo, joka hajottaa loppuun kuluneet tähdet yms materian ja muuttaa ne uudelleen käytettävään muotoon, uusien galaksien rakennusosiksi. Vähän kuin avaruuden hajottajasienet ja -bakteerit. Hiukan kesken mulla vielä tuo, missä kohtaa musta aukko muuttuu valkoiseksi :) mutta kierto on jokatapauksessa jatkuvaa ja dynaamista.
        -flowers-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei pelkästään filtteri, vaan materian hajottamo, joka hajottaa loppuun kuluneet tähdet yms materian ja muuttaa ne uudelleen käytettävään muotoon, uusien galaksien rakennusosiksi. Vähän kuin avaruuden hajottajasienet ja -bakteerit. Hiukan kesken mulla vielä tuo, missä kohtaa musta aukko muuttuu valkoiseksi :) mutta kierto on jokatapauksessa jatkuvaa ja dynaamista.
        -flowers-

        Aaa okei. Nyt hokasin tuon kompostorivertauksen! Sinun täytyykin kertoa tuo teoria sitten kun saat sen valmiiksi. :)

        Kirvoitti ajatusta tuo ajatelmasi. Mitä jos se musta aukko on input ja valkoinen aukko olisi output? Olisi periaatteessa pitkä putki, minkä läpi aine kulkee ja hajoaa. Massiivisen painovoiman seurauksena materia muuttuu energiaksi ja sitten taas uudelleen siihen käytettävään muotoon, niinkuin meinasit. Se ulostulo olisi jossain kaukana näkyvän ajan tuolla puolen tai jopa toisessa universumissa? Toimisi vähän niinkuin madonreikä, mutta huomattavasti isommassa mittakaavassa ja kestäisi myös ajallisesti meidän vinkkelistä huomattavasti kauemmin.

        Tapahtumahorisontin taakse kun ei näe, niin ei siitäkään ihan varmasti tiedä mitä siellä tapahtuu. :P


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Aaa okei. Nyt hokasin tuon kompostorivertauksen! Sinun täytyykin kertoa tuo teoria sitten kun saat sen valmiiksi. :)

        Kirvoitti ajatusta tuo ajatelmasi. Mitä jos se musta aukko on input ja valkoinen aukko olisi output? Olisi periaatteessa pitkä putki, minkä läpi aine kulkee ja hajoaa. Massiivisen painovoiman seurauksena materia muuttuu energiaksi ja sitten taas uudelleen siihen käytettävään muotoon, niinkuin meinasit. Se ulostulo olisi jossain kaukana näkyvän ajan tuolla puolen tai jopa toisessa universumissa? Toimisi vähän niinkuin madonreikä, mutta huomattavasti isommassa mittakaavassa ja kestäisi myös ajallisesti meidän vinkkelistä huomattavasti kauemmin.

        Tapahtumahorisontin taakse kun ei näe, niin ei siitäkään ihan varmasti tiedä mitä siellä tapahtuu. :P

        No nyt sä alat hiffata! :)

        Miellän sen vähän tämänkaltaisena:
        https://images.app.goo.gl/dnm28RqrNAFWkhBK8

        Ei saa nauraa 😄, kuva on hoopo, mutta bear with me: alusta on singulariteetti (valkoinen aukko tai Hawkingin teoriassa ”the bounce”), josta maailmankaikkeus laajenee kuten tuossa kuvassa tuo koristeen varsi kasvaa pituutta, tuota koristetta pitäisi vain korjata niin, että varsi on ylöspäin levenevä kartio ja hapsuja ei erkane muualta kuin tuolta koristeen päästä. Tuo keskisylinteri on siis maailmankaikkeus. Hapsut ovat sitten se vaihe kun maailmankaikkeus on laajentunut niin paljon, että se alkaa kääntyä tapahtumahorisontin tuolle puolen ja joko supistua tai hajota; muistaakseni Hawkingkin on spekuloinut, että laajennuttuaan tarpeeksi, maailmankaikkeus saattaa myös hajota palasiksi; ne olisi noita hapsuja, jotka kaareutuvat tapahtumahorisontin tuolle puolen.

        Sitten kuvaa pitäisi korjata vielä niin, että tuon koristeen alapuolella olisi toinen samanlainen koriste, mutta ylösalaisin (siis alustat vastakkain); JA hapsut olisivat pidempiä niin että ylemmän koristeen hapsut yhdistyisivät alemman koristeen hapsuihin, tehden täyden ”suljetun kierroksen”. Alemman koristeen keskisylinteri/kartio olisi sitten maailmankaikkeuden supistumisvaihe (alempi kartio levenee alhaalta ylöspäin) joka päättyisi takaisin alustaan, mustaan aukkoon.

        Ja jotta tämä ei olisi liian helppoa, niin tuossa keskustassa olisi useita sylintereitä/kartioita eli useita maailmankaikkeuksia vierekkäin, kuin kukkavarsia kimpussa, niin tuo kiertokulku olisi paitsi yksittäisen maailmankaikkeuden sisäistä, niin myös maailmankaikkeuksien välistä ”vuorovaikutusta”. Hapsut voisivat mennä ristiin eri maailmankaikkeuksien välillä.

        Semmoista, nyt mun tarttee ”enää” todistaa tämä matemaattisesti :)

        -flowersreally-


      • Anonyymi kirjoitti:

        No nyt sä alat hiffata! :)

        Miellän sen vähän tämänkaltaisena:
        https://images.app.goo.gl/dnm28RqrNAFWkhBK8

        Ei saa nauraa 😄, kuva on hoopo, mutta bear with me: alusta on singulariteetti (valkoinen aukko tai Hawkingin teoriassa ”the bounce”), josta maailmankaikkeus laajenee kuten tuossa kuvassa tuo koristeen varsi kasvaa pituutta, tuota koristetta pitäisi vain korjata niin, että varsi on ylöspäin levenevä kartio ja hapsuja ei erkane muualta kuin tuolta koristeen päästä. Tuo keskisylinteri on siis maailmankaikkeus. Hapsut ovat sitten se vaihe kun maailmankaikkeus on laajentunut niin paljon, että se alkaa kääntyä tapahtumahorisontin tuolle puolen ja joko supistua tai hajota; muistaakseni Hawkingkin on spekuloinut, että laajennuttuaan tarpeeksi, maailmankaikkeus saattaa myös hajota palasiksi; ne olisi noita hapsuja, jotka kaareutuvat tapahtumahorisontin tuolle puolen.

        Sitten kuvaa pitäisi korjata vielä niin, että tuon koristeen alapuolella olisi toinen samanlainen koriste, mutta ylösalaisin (siis alustat vastakkain); JA hapsut olisivat pidempiä niin että ylemmän koristeen hapsut yhdistyisivät alemman koristeen hapsuihin, tehden täyden ”suljetun kierroksen”. Alemman koristeen keskisylinteri/kartio olisi sitten maailmankaikkeuden supistumisvaihe (alempi kartio levenee alhaalta ylöspäin) joka päättyisi takaisin alustaan, mustaan aukkoon.

        Ja jotta tämä ei olisi liian helppoa, niin tuossa keskustassa olisi useita sylintereitä/kartioita eli useita maailmankaikkeuksia vierekkäin, kuin kukkavarsia kimpussa, niin tuo kiertokulku olisi paitsi yksittäisen maailmankaikkeuden sisäistä, niin myös maailmankaikkeuksien välistä ”vuorovaikutusta”. Hapsut voisivat mennä ristiin eri maailmankaikkeuksien välillä.

        Semmoista, nyt mun tarttee ”enää” todistaa tämä matemaattisesti :)

        -flowersreally-

        Kyllä vähän piti nauraa. :P Mutta joo, taisin ehkä hahmottaa sitä.

        https://aijaa.com/kLvPMa

        Keskustasta räjähtelee uusia universumeita molempiin suuntiin, mitkä laajenevat ja hajautuvat kauempana syntypaikastaan. "Scattered Space". Oltuaan tarpeeksi kauan olemassa ja "hienontuneet" murumaisemmiksi, kuten hiekanjyväset. Musta aukko pystyy imaisemaan nuo kevyemmät kappaleet takaisin keskustaan. "Return Valve" Mistä ne muokkautuu ja pakkautuu taas uudeksi räjähdykseksi.

        Menikö yhtään sinnepäin? :D


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Kyllä vähän piti nauraa. :P Mutta joo, taisin ehkä hahmottaa sitä.

        https://aijaa.com/kLvPMa

        Keskustasta räjähtelee uusia universumeita molempiin suuntiin, mitkä laajenevat ja hajautuvat kauempana syntypaikastaan. "Scattered Space". Oltuaan tarpeeksi kauan olemassa ja "hienontuneet" murumaisemmiksi, kuten hiekanjyväset. Musta aukko pystyy imaisemaan nuo kevyemmät kappaleet takaisin keskustaan. "Return Valve" Mistä ne muokkautuu ja pakkautuu taas uudeksi räjähdykseksi.

        Menikö yhtään sinnepäin? :D

        😄 Uskomatonta että piirsit siitä kuvan 😄 On se sinne päin, vaikka sait sen näyttämään kyllä hieman rivolta (?)
        -flowers-


      • Anonyymi kirjoitti:

        😄 Uskomatonta että piirsit siitä kuvan 😄 On se sinne päin, vaikka sait sen näyttämään kyllä hieman rivolta (?)
        -flowers-

        Sain synttärilahjaksi vähän aikaa sitten semmoisen lyijy, graffiti, hiilikynä setin. Niin pitihän sitä testata. :)

        Miten tuommoinen voi näyttää rivolta? :D Luulin että minä olen se "Irvokas", mutta nyt kyllä... :D

        Tuli jälkikäteen mieleen, että noita mustia aukkoja on tietenkin useampi ja erikokoisia eri universumeissa tuon yhden sijaan. Mutta ne kaikki sitten johtaa sinne kuskustaan?


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Sain synttärilahjaksi vähän aikaa sitten semmoisen lyijy, graffiti, hiilikynä setin. Niin pitihän sitä testata. :)

        Miten tuommoinen voi näyttää rivolta? :D Luulin että minä olen se "Irvokas", mutta nyt kyllä... :D

        Tuli jälkikäteen mieleen, että noita mustia aukkoja on tietenkin useampi ja erikokoisia eri universumeissa tuon yhden sijaan. Mutta ne kaikki sitten johtaa sinne kuskustaan?

        No emmä tiedä, se mielikuvitus 😄

        Niitä maailmankaikkeuksia voi olla tosiaan useampia ja sitä kautta mustia ja valkoisia aukkoja myös, maailmankaikkeudet olisi vähän kuin kukkavarret maljakossa, erillisiä. Voi ne tietenkin olla miten tahansa muutoinkin asettuneina (vaikka ristikkäin), mutta ajatuksena toi jatkuva materian ja energian kierto 😊

        Piirrätkö sä paljonkin?

        -flowers-


      • Anonyymi kirjoitti:

        No emmä tiedä, se mielikuvitus 😄

        Niitä maailmankaikkeuksia voi olla tosiaan useampia ja sitä kautta mustia ja valkoisia aukkoja myös, maailmankaikkeudet olisi vähän kuin kukkavarret maljakossa, erillisiä. Voi ne tietenkin olla miten tahansa muutoinkin asettuneina (vaikka ristikkäin), mutta ajatuksena toi jatkuva materian ja energian kierto 😊

        Piirrätkö sä paljonkin?

        -flowers-

        Ihan hyvä ajatusmaailma kyllä. :) Sun täytyy julkaista tuo teoria jossain tiede sivustolla, vähän hiot sitä vielä. Teorisoinnissa hyvä, kun niin no, se on vain teoria. :)

        Silloin tällöin tulee räpellettyä jotain pientä. Kun sille päälle sattuu. :)


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Ihan hyvä ajatusmaailma kyllä. :) Sun täytyy julkaista tuo teoria jossain tiede sivustolla, vähän hiot sitä vielä. Teorisoinnissa hyvä, kun niin no, se on vain teoria. :)

        Silloin tällöin tulee räpellettyä jotain pientä. Kun sille päälle sattuu. :)

        Vai räpellettyä.

        Niin, mähän sanoin, ettei mun tarvitse enää muuta kuin todistaa tuo matemaattisesti, ihan piece of cake 😊

        -flowers-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai räpellettyä.

        Niin, mähän sanoin, ettei mun tarvitse enää muuta kuin todistaa tuo matemaattisesti, ihan piece of cake 😊

        -flowers-

        Räpellettyä hyvinnii. :P Nyt tosin innostunu enemmän piirtelemään, kun on kunnon setti välineitä.

        Ei muuta kuin liitutaulu esille vaan ja pyörittelemään numeroita. :) Onko sulla muuten jotain matemaattista koulutusta tai tälle saralle jotain toista juttua? Vai muuten vaan ajankuluksi pohdiskelet?


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Räpellettyä hyvinnii. :P Nyt tosin innostunu enemmän piirtelemään, kun on kunnon setti välineitä.

        Ei muuta kuin liitutaulu esille vaan ja pyörittelemään numeroita. :) Onko sulla muuten jotain matemaattista koulutusta tai tälle saralle jotain toista juttua? Vai muuten vaan ajankuluksi pohdiskelet?

        Ei lukion jälkeisiä matikan tai fyssan opintoja sellaisenaan, mutta muissa, esim kemian opinnoissa, jotain niitä sivuavaa kyllä. Ensisijaisesti se on sellaista uteliasta pähkäilyä, lukenut/katsonut joitakin Hawkingin kirjoja/nettiluentoja. Muistelin tossa että niissä oli jotain ajan suhteellisuuteenkin liittyvää mielenkiintoista matskua (muistaakseni liittyi myös The Bounceen), mutta en muista tarkemmin kun sen verran aikaa kulunut lukemisesta/luennoista.
        -flowers-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei lukion jälkeisiä matikan tai fyssan opintoja sellaisenaan, mutta muissa, esim kemian opinnoissa, jotain niitä sivuavaa kyllä. Ensisijaisesti se on sellaista uteliasta pähkäilyä, lukenut/katsonut joitakin Hawkingin kirjoja/nettiluentoja. Muistelin tossa että niissä oli jotain ajan suhteellisuuteenkin liittyvää mielenkiintoista matskua (muistaakseni liittyi myös The Bounceen), mutta en muista tarkemmin kun sen verran aikaa kulunut lukemisesta/luennoista.
        -flowers-

        Niin juu, sullahan oli niitä opintojakin vielä menossa. Mitenkäs ne on sujunut?

        Uteliaisuus on aina hyvästä. Itse jotenkin pitänyt aina matiikasta, loogista ongelmanratkaisua, mutta kaavojen soveltaminen onkin sitten täysin eri juttu.

        Joskus nähnyt noita kemiallisia kaavojakin. (https://fi.wikipedia.org/wiki/Oksitosiini Esimerkkinä) Niistä ei ole mitään hajua kyllä. :P Semmoinen iso kaavakin, niin miten siitä pitää langasta kiinni?

        Tulee kanssa noita kvanttiteoria dokkareita kateltua ja Hawkingin kirjoja lueskeltua, sun muuta. Se oli kanssa hyvä se Hawkingin elämänkerta. Michio Kaku on kanssa aika hyvä, teoreettinen fyysikko. Youtubessa on paljonkin hyviä dokkareita.


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Niin juu, sullahan oli niitä opintojakin vielä menossa. Mitenkäs ne on sujunut?

        Uteliaisuus on aina hyvästä. Itse jotenkin pitänyt aina matiikasta, loogista ongelmanratkaisua, mutta kaavojen soveltaminen onkin sitten täysin eri juttu.

        Joskus nähnyt noita kemiallisia kaavojakin. (https://fi.wikipedia.org/wiki/Oksitosiini Esimerkkinä) Niistä ei ole mitään hajua kyllä. :P Semmoinen iso kaavakin, niin miten siitä pitää langasta kiinni?

        Tulee kanssa noita kvanttiteoria dokkareita kateltua ja Hawkingin kirjoja lueskeltua, sun muuta. Se oli kanssa hyvä se Hawkingin elämänkerta. Michio Kaku on kanssa aika hyvä, teoreettinen fyysikko. Youtubessa on paljonkin hyviä dokkareita.

        Kiitos, ihan hyvin ne sujuu.

        Kemian kaavat on vähän kuin matikkakin, oma kielensä. Kyllähän tuosta näkee heti aromaattiset renkaat, kaksoissidokset, erilaiset funktionaaliset ryhmät jne. Niitä tutkiskelemalla se kaava ja aineen ominaisuudet aukeavat :)

        En mä olen mitenkään kauheasti kosmologiaa tutkinut, toi Michiokaan ei ole tuttu. Mä olen kiinnostunut liian monista asioista tietääkseni syvästi juuri mistään paitsi omasta alasta. Välillä kiinnostun selvittämään kosmologiaa ja sitten seuraavassa hetkessä saan päähäni lukea läpi Shakespearen tuotannon tai selvittää x, y, z. Mutta ei silti, on toi maailmankaikkeus niin kiinnostava, että siihen tulee aina palattua. Tosi harmi, että Hawking kuoli, mutta eiköhän hänenkin työlleen jatkajia ole, pidin vaan kovasti hänen tavastaan esittää asioita.

        Pakkasin tuossa taas reppua eräreissuun, jos ei olla kuulolla, niin oikein hyvää viikonloppua!

        -flowers-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, ihan hyvin ne sujuu.

        Kemian kaavat on vähän kuin matikkakin, oma kielensä. Kyllähän tuosta näkee heti aromaattiset renkaat, kaksoissidokset, erilaiset funktionaaliset ryhmät jne. Niitä tutkiskelemalla se kaava ja aineen ominaisuudet aukeavat :)

        En mä olen mitenkään kauheasti kosmologiaa tutkinut, toi Michiokaan ei ole tuttu. Mä olen kiinnostunut liian monista asioista tietääkseni syvästi juuri mistään paitsi omasta alasta. Välillä kiinnostun selvittämään kosmologiaa ja sitten seuraavassa hetkessä saan päähäni lukea läpi Shakespearen tuotannon tai selvittää x, y, z. Mutta ei silti, on toi maailmankaikkeus niin kiinnostava, että siihen tulee aina palattua. Tosi harmi, että Hawking kuoli, mutta eiköhän hänenkin työlleen jatkajia ole, pidin vaan kovasti hänen tavastaan esittää asioita.

        Pakkasin tuossa taas reppua eräreissuun, jos ei olla kuulolla, niin oikein hyvää viikonloppua!

        -flowers-

        Se on mukava kuulla. Ihan täyttä hepreaa mulle kyllä toi. :D

        Se on vähän sama vika kanssa itsellä. Paljon asioita mistä kiinnostunut. Avoimessa yliopistossa kävin aikoinani parit kurssitkin. Tähtitieteen historiasta ja avaruusbiologiaa, en nyt muista mikä se virallinen termi oli. Siellä kuitenkin pohdittiin elämän mahdollisuuksia toisilla planeetoilla ja mistä elämä on tullut. Transpermiaa ja panspermiaa. Äläkä nyt saa mitään rivoja ajatuksia noista taas. :P

        Harmittaa, kun oli kerran kirpputorilla koko shakespear tuotanto 25e, ei ollut silloin rahaa. Sitten kävin myöhemmin katsomassa, niin oli joku sen jo ostanut. :(
        Onhan se harmi että kuoli. Utelias mies ja katseli maailmaa lapsen silmin, niin sanotusti. Samasta syystä tykkään kanssa lukea hänen kirjoja, semmoista kevyttä uteliasta pohdintaa niissä.

        Hyvää reissua ja viikonloppua sinnekkin suuntaan. :) Nyt aurinko taas paistaa! Lähden kanssa huomenna Salossa käymään viikonlopuksi. Grillailua ja Dungeons & Dragonia kaveripariskunnan kanssa. :D


    • Anonyymi

      "Jossain vaiheessa kenties tuo jatkuva laajeneminen pysähtyy ja alkaa supistumisen aikakausi. Sydämen yksi syke voisi kuvastaa tätä tapahtumaa hyvin. Sitten lopussa kaikki materia taas kasaantuu tiiviiksi paketiksi. Jolloin tapahtuu taas uusi alkuräjähdys."

      Tuo on helppo ymmärtää että avaruus laajenisi niin pitkään kuin räjähdyksestä energiaa riittää mutta miksi se alkaisi supistua?

      • Tuo on hyvä kysymys. Sitä en osaa varmasti sanoa. Jos ajattelee vaikka, että se laajentumisen aiheuttava energia joskus loppuu ja alkaakin laajeneminen hidastumaan. Niin painovoima todennäköisesti alkaa keräämään kappaleita yhteen toisiinsa. Samalla tavalla kuin planeetat ja tähdet ovat muodostuneet. Siihen saattaa tosin mennä tuhansia miljardeja vuosia.

        Sekin on mielestäni outoa, että avaruuden laajenemisen tahti on vain kiihtynyt. Pimeää ainetta vissiin pidetään osallisena tähän tapahtumaan. Joskus miettinyt, että onko jokin asia universumin "keskustassa" mikä työntää kappaleita ulospäin. Vai onko universumin ulkopuolella jotain, mikä kiskoo sitä.

        Sitten yksi ajatus itselläni olisi että ulkopuolella pikemminkin ei ole mitään, mihin sitten universumi laajenee. Kuvitellaan tilanne, että on ilmapallo tyhjiössä ja siihen laitetaan ilmaa sisään. Niin ilmapallo helpostikkin laajenee siellä, koska ei ole ilmaa ilmapallon ulkopuolella mikä estäisi sitä laajentumista. (Paine-ero)


      • Anonyymi

        "...mutta miksi se alkaisi supistua?"

        Entäs mustat aukot?

        xL


      • Anonyymi

        Eikö se ollut jotenkin niin, että klassisen (Big Bang) teorian mukaan maailmankaikkeuden laajeneminen kiihtyy koko ajan - ja laajeneminen on maailmankaikkeuden ominaisuus, alkuräjähdykseen liittyvä ja täysin erillinen gravitaatiovoimista?

        Hawking on kuitenkin No boundary - proposalin yhteydessä todennut, että avaruusaikajatkumo on äärellinen, eli jossain vaiheessa laajeneminen päättyy ja maailmankaikkeus alkaa supistua. Supistuminen muistaakseni liittyi entropian kasvuun, joka sitten aikanaan päättyy lopulliseen entropiaan, kollapsiin.

        -flowers-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se ollut jotenkin niin, että klassisen (Big Bang) teorian mukaan maailmankaikkeuden laajeneminen kiihtyy koko ajan - ja laajeneminen on maailmankaikkeuden ominaisuus, alkuräjähdykseen liittyvä ja täysin erillinen gravitaatiovoimista?

        Hawking on kuitenkin No boundary - proposalin yhteydessä todennut, että avaruusaikajatkumo on äärellinen, eli jossain vaiheessa laajeneminen päättyy ja maailmankaikkeus alkaa supistua. Supistuminen muistaakseni liittyi entropian kasvuun, joka sitten aikanaan päättyy lopulliseen entropiaan, kollapsiin.

        -flowers-

        Entäs nämä madonreiät?

        Katselin kerran jotain dokkaria, jossa joidenkin mikroskooppisen pieniä madonreikiä hyväksi käyttäen jotkut eliöt siirtyivät silmänräpäyksessä paikasta toiseen..

        No, ehkä mä näin unta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se ollut jotenkin niin, että klassisen (Big Bang) teorian mukaan maailmankaikkeuden laajeneminen kiihtyy koko ajan - ja laajeneminen on maailmankaikkeuden ominaisuus, alkuräjähdykseen liittyvä ja täysin erillinen gravitaatiovoimista?

        Hawking on kuitenkin No boundary - proposalin yhteydessä todennut, että avaruusaikajatkumo on äärellinen, eli jossain vaiheessa laajeneminen päättyy ja maailmankaikkeus alkaa supistua. Supistuminen muistaakseni liittyi entropian kasvuun, joka sitten aikanaan päättyy lopulliseen entropiaan, kollapsiin.

        -flowers-

        Kummelia lainatakseni. https://youtu.be/IUWPwP0EJbc

        Vaikka gravitaatio on heikko voima. Niin jopa maassa ollaan havaittu sen vaikutuksia. Kaksi neutronitähteä esimerkiksi törmää toisiinsa.
        https://www.ligo.caltech.edu/page/press-release-gw170817

        Jossain vaiheessa, kun alkuräjähdyksen voima hyytyy, niin gravitaatio eri kappaleista ottaa vallan. Sitten kaikki supistuu kasaan ajan saatossa. Tosin se on vain yksi teoria.

        Puolet varmaankin näistä kaikesta mitä syytänyt tänään on omia ajatuksia ja puolet lukenut jostain pätkittäin. En mene siis takuuseen. :) Mutta se on hyvää yötä tähän väliin.


    • Anonyymi

      Todennäköisesti "alkuräjähdyksiä" on ollut useita eri puolella maailmankaikkeutta.

      Mitatusti avaruuden laajentumisen nopeus kiihtyy ja mitä suurempi nopeus niin sitä enemmän törmäyksessä energiaa vapautuu mikä taas työntää eri partikkeleita jonnekin toiseen suuntaan.. Eli elämme ikäänkuin pingispelissä.

    • Anonyymi

      Oletko lukenut Dan Brownin romaanin Alku? Sopisi tähän teemaan. Aika hyvä, suosittelen.

      xLiner

      • Eipäs olekkaan tullut luettua. Brownilla on ihan hyviä teoksia kyllä. Täytyykin katsoa jos osuu silmään seuraavalla divari kierroksella. Sehän seuraakin tuota Robert Langdonia näemmä. Mielenkiintoinen roolihahmo.


      • Anonyymi

        Pidin myös tuosta kirjasta, kuten monesta muustakin Brownin teoksesta.


    • Mjoo

      Tässä nyt ajatellaan aivan liian vaikeita asioita täysin väärällä tavalla, mutta ollaan täsmälleen oikeassa paikassa aivan oikeaan aikaan tekemässä sitä.

      (Naurua)

      • Mjaa-a

        Oikeastaan tämän kysymysluonnoksen ensimmäinen lyhyt lause on vastaus lopun sekavuuteen, sillä siinä toivotettiin hyvää huomenta määrittelemättömälle taholle kysymyksen ympärillä.

        Vilpittömästi.

        (Reps)


      • Funeau kirjoitti:

        Mjaa-a

        Oikeastaan tämän kysymysluonnoksen ensimmäinen lyhyt lause on vastaus lopun sekavuuteen, sillä siinä toivotettiin hyvää huomenta määrittelemättömälle taholle kysymyksen ympärillä.

        Vilpittömästi.

        (Reps)

        Itse näkisin (ja mielelläni näen) materian ja ajan, enrgian varsin vähäpätöisinä näyttelijöinä todellisuuskäsityksessämme.

        Jatkuvasti minua hämmentää vain eräs pieni yksityiskohta, ja se on tämän käsityskokonaisuuden suurin yksittäinen tekijä: tila.

        Siitä mitä ei ole ei voi puhua.


        (Naurua)


      • Funeau kirjoitti:

        Itse näkisin (ja mielelläni näen) materian ja ajan, enrgian varsin vähäpätöisinä näyttelijöinä todellisuuskäsityksessämme.

        Jatkuvasti minua hämmentää vain eräs pieni yksityiskohta, ja se on tämän käsityskokonaisuuden suurin yksittäinen tekijä: tila.

        Siitä mitä ei ole ei voi puhua.


        (Naurua)

        Mjoo

        Jos menisin väittämään, että tilaa ei ollut ennen mitään, ja että se naudeis kasvaisi kiihtyvällä vauhdilla, niin minua pidettäisiin hulluna tai harhaoppisena.

        Ei mikään sellainen jota ei ole voi kasvaa (ekspotentiaalisesti).

        (Hihitystä)


      • Hmm, yritän näin hönönä saada kiinni tästä. ;P ( Vaikka muistini onkin huonontunut, niin jotkut asiat muistaa. :D )On vähän sekavaa kun monta postausta peräkanaa.

        Hyvää huomenta oli yleinen toivotus kenelle tahansa kuka sitä sillä aamun hetkellä luki. Tähän aikaan illalla se ei enää päde, mutta huomenna aamulla se taas pätee. :)

        "Itse näkisin (ja mielelläni näen) materian ja ajan, enrgian varsin vähäpätöisinä näyttelijöinä todellisuuskäsityksessämme." Toisaalta nuo ovat aika tärkeitäkin tekijöitä joka päiväisessä elämässämme. Ilman materiaa ei olisi tietokoneita millä tässä keskustelemme. Ilman aikaa ( Vaikka sen mittaaminen onkin keksimämme käsite, mikä helpottaa elämää ) emme tietäisi koska pitäisi saapua sovittuun tapaamiseen. Ilman energiaa, me emme jaksaisi tehdä asioita. Tietokoneemme ei toimisi. Emmekä voisi käydä tätä keskustelua.

        "Jatkuvasti minua hämmentää vain eräs pieni yksityiskohta, ja se on tämän käsityskokonaisuuden suurin yksittäinen tekijä: tila. Siitä mitä ei ole ei voi puhua. " Tuohon "tila" kohtaan en osaa sanoa, en oikein ymmärrä mitä sillä tarkoitat, mihin asiayhteyteen sillä viittaat?. Mutta siitä mitä ei ole, voi hyvinkin puhua. Sitä voi spekuloida rajattomasti. Koska emme tiedä mitä on, voimme vain loputtomasti arvailla sitä mitä voisi olla.

        "Jos menisin väittämään, että tilaa ei ollut ennen mitään, ja että se naudeis kasvaisi kiihtyvällä vauhdilla, niin minua pidettäisiin hulluna tai harhaoppisena." Naudeis? Mikä se on? Ajatellaan vaikka omenapuun siementä. Sehän on niin pieni, että voi jäädä vaikka hampaankoloon, mutta se kuitenkin kasvaa isoksi puuksi. Jos emme tietäisi, mitä siinä välissä tapahtuisi. Näkisimme vain siemenen ja sitten ison puun. Olisimme todennäköisesti ihmeissämme, miksi näin kävi. Voisiko niin pieneen siemeneen sisältyä kaikki se puu mikä on vuosikymmenien aikaan kasvanut?

        Entä jos onkin alkuräjähdyksen ja tämän hetkisen vallitsevan tilan välissä vaikuttanut jokin ulkoinen tekijä, mitä emme tiedä. Oliko sittenkin jotain olemassa ennen laajentumista mikä ruokki tätä universumia, kuten happi palavaa nuotiota, mutta emme vain tiedä sitä. Koska emme pysty näkemään kuin tietyn määrän universumista, sen 13,7 miljardia vuotta?

        Tästä viimeisimmästä postauksestasi sainkin tämän pohdinnan. Kiitos siitä. :)


      • Irvokas kirjoitti:

        Hmm, yritän näin hönönä saada kiinni tästä. ;P ( Vaikka muistini onkin huonontunut, niin jotkut asiat muistaa. :D )On vähän sekavaa kun monta postausta peräkanaa.

        Hyvää huomenta oli yleinen toivotus kenelle tahansa kuka sitä sillä aamun hetkellä luki. Tähän aikaan illalla se ei enää päde, mutta huomenna aamulla se taas pätee. :)

        "Itse näkisin (ja mielelläni näen) materian ja ajan, enrgian varsin vähäpätöisinä näyttelijöinä todellisuuskäsityksessämme." Toisaalta nuo ovat aika tärkeitäkin tekijöitä joka päiväisessä elämässämme. Ilman materiaa ei olisi tietokoneita millä tässä keskustelemme. Ilman aikaa ( Vaikka sen mittaaminen onkin keksimämme käsite, mikä helpottaa elämää ) emme tietäisi koska pitäisi saapua sovittuun tapaamiseen. Ilman energiaa, me emme jaksaisi tehdä asioita. Tietokoneemme ei toimisi. Emmekä voisi käydä tätä keskustelua.

        "Jatkuvasti minua hämmentää vain eräs pieni yksityiskohta, ja se on tämän käsityskokonaisuuden suurin yksittäinen tekijä: tila. Siitä mitä ei ole ei voi puhua. " Tuohon "tila" kohtaan en osaa sanoa, en oikein ymmärrä mitä sillä tarkoitat, mihin asiayhteyteen sillä viittaat?. Mutta siitä mitä ei ole, voi hyvinkin puhua. Sitä voi spekuloida rajattomasti. Koska emme tiedä mitä on, voimme vain loputtomasti arvailla sitä mitä voisi olla.

        "Jos menisin väittämään, että tilaa ei ollut ennen mitään, ja että se naudeis kasvaisi kiihtyvällä vauhdilla, niin minua pidettäisiin hulluna tai harhaoppisena." Naudeis? Mikä se on? Ajatellaan vaikka omenapuun siementä. Sehän on niin pieni, että voi jäädä vaikka hampaankoloon, mutta se kuitenkin kasvaa isoksi puuksi. Jos emme tietäisi, mitä siinä välissä tapahtuisi. Näkisimme vain siemenen ja sitten ison puun. Olisimme todennäköisesti ihmeissämme, miksi näin kävi. Voisiko niin pieneen siemeneen sisältyä kaikki se puu mikä on vuosikymmenien aikaan kasvanut?

        Entä jos onkin alkuräjähdyksen ja tämän hetkisen vallitsevan tilan välissä vaikuttanut jokin ulkoinen tekijä, mitä emme tiedä. Oliko sittenkin jotain olemassa ennen laajentumista mikä ruokki tätä universumia, kuten happi palavaa nuotiota, mutta emme vain tiedä sitä. Koska emme pysty näkemään kuin tietyn määrän universumista, sen 13,7 miljardia vuotta?

        Tästä viimeisimmästä postauksestasi sainkin tämän pohdinnan. Kiitos siitä. :)

        Mjoo

        Nämä kaksi ensimmäistä väitettäni ovat pohdinnallisia, eli vain mielipiteitä. Sen sijaan viimeinen ei, sillä koko ajatusrakennelma perustuu siihen.

        Huomasin harmikseni että olit tuonut (osittain väistämättä) mukaan "ulkoisen tekijän," jollaisen olemassolo antaa ajatuksellesi eräänlaisen "vahvistavan luonteen." Se selittää sinut ja antaa sinulle keinot ymmärtää itsesi.

        Näin ei minun maailmassani käy (osittain harmikseni).

        Tilantajun syventämiseksi on käytettävä sanaa tila, sillä mikään muu ei oikein tunnu sopivan siihen, sillä joutuisimme käyttämään ulottuvuuksien monenkirjavaa selitysjoukkoa. Kuitenkin on lähdettävä liikkeelle siitä että jos ennen mitään ei ollut mitään, niin kuitenkin väistämättä oletetaan että on ollut vapaa ja rajaton tila siihen jotain ilmestyä. Eli hypoteettisesti nämä ulottuvuudet ovat jo olleet olemassa, eikä niitä tai niiden oelmassaoloa voi siten kiistää.

        Taas toisaalta niiden olemassaolon voi kiistää, sillä mikään ei niiden olemassaoloa todista todistajien puutteessa.
        Karrikoidusti ja kansantajuisesti asian voisi ilmaista niin että sinä hetkenä kun kaikki maailmankaikkeutemme aine on haihtunut jäljettömiin, universumin ulottuvuudet myös katoavat.

        (Hihitystä)


      • Funeau kirjoitti:

        Mjoo

        Nämä kaksi ensimmäistä väitettäni ovat pohdinnallisia, eli vain mielipiteitä. Sen sijaan viimeinen ei, sillä koko ajatusrakennelma perustuu siihen.

        Huomasin harmikseni että olit tuonut (osittain väistämättä) mukaan "ulkoisen tekijän," jollaisen olemassolo antaa ajatuksellesi eräänlaisen "vahvistavan luonteen." Se selittää sinut ja antaa sinulle keinot ymmärtää itsesi.

        Näin ei minun maailmassani käy (osittain harmikseni).

        Tilantajun syventämiseksi on käytettävä sanaa tila, sillä mikään muu ei oikein tunnu sopivan siihen, sillä joutuisimme käyttämään ulottuvuuksien monenkirjavaa selitysjoukkoa. Kuitenkin on lähdettävä liikkeelle siitä että jos ennen mitään ei ollut mitään, niin kuitenkin väistämättä oletetaan että on ollut vapaa ja rajaton tila siihen jotain ilmestyä. Eli hypoteettisesti nämä ulottuvuudet ovat jo olleet olemassa, eikä niitä tai niiden oelmassaoloa voi siten kiistää.

        Taas toisaalta niiden olemassaolon voi kiistää, sillä mikään ei niiden olemassaoloa todista todistajien puutteessa.
        Karrikoidusti ja kansantajuisesti asian voisi ilmaista niin että sinä hetkenä kun kaikki maailmankaikkeutemme aine on haihtunut jäljettömiin, universumin ulottuvuudet myös katoavat.

        (Hihitystä)

        Järjettömiä suhtautumisia

        Ihmislajilla esiintyy harvakseltaan erilaisia täysin mielettömiä käsityksiä, ja eräs niistä on käsityskyvyn äärirajat ylittävä suhde tähtitaivaaseen.

        Kun ihminen katsoo öistä linnunrataa, niin hän tuntee sydämensä sopukoita myöten selittämätöntä rauhaa ja ihastuksen tunnetta. Sumuisten valojoukkojen lumous tartuu häneen, ja jokainen elävä solu tuntee syvää harmoniaa näkemänsä kanssa. Ihminen kuuluu tänne ja tälle paikalle. Hän on kotona tämän kaiken keskellä.

        Kuitenkin on niin että vaikka olisi kuinka lumoutunut tahansa, sinulla ei taivaiden helvettiin oli mitään asiaa. Mitään järkyttävämpää, hirveämpää ja tuhoisampaa ei ole olemassa, kuin näkemäsi on.

        Kuitenkin kirjoitat siitä runoja ja osoitat rakkaillesi mitä mikäkin valo taivaalla tarkoittaa aivan kuin olisimme täällä ja tämä kaikki kauneus jossain tuolla.

        (Hirn)


      • Funeau kirjoitti:

        Järjettömiä suhtautumisia

        Ihmislajilla esiintyy harvakseltaan erilaisia täysin mielettömiä käsityksiä, ja eräs niistä on käsityskyvyn äärirajat ylittävä suhde tähtitaivaaseen.

        Kun ihminen katsoo öistä linnunrataa, niin hän tuntee sydämensä sopukoita myöten selittämätöntä rauhaa ja ihastuksen tunnetta. Sumuisten valojoukkojen lumous tartuu häneen, ja jokainen elävä solu tuntee syvää harmoniaa näkemänsä kanssa. Ihminen kuuluu tänne ja tälle paikalle. Hän on kotona tämän kaiken keskellä.

        Kuitenkin on niin että vaikka olisi kuinka lumoutunut tahansa, sinulla ei taivaiden helvettiin oli mitään asiaa. Mitään järkyttävämpää, hirveämpää ja tuhoisampaa ei ole olemassa, kuin näkemäsi on.

        Kuitenkin kirjoitat siitä runoja ja osoitat rakkaillesi mitä mikäkin valo taivaalla tarkoittaa aivan kuin olisimme täällä ja tämä kaikki kauneus jossain tuolla.

        (Hirn)

        Hoh hoijaa

        Kai tästä pitää vääntäytyä ylös.

        (Naurua)


      • Funeau kirjoitti:

        Hoh hoijaa

        Kai tästä pitää vääntäytyä ylös.

        (Naurua)

        Höh

        Kummallista että tämä aihe ei ole kirvoittanut tämän enempää intermediallista referointia, kuten ei edes aamusta puoleenpäivään pystytä kävelemään ilman kompurointia.

        (Hihitystä)


      • Funeau kirjoitti:

        Höh

        Kummallista että tämä aihe ei ole kirvoittanut tämän enempää intermediallista referointia, kuten ei edes aamusta puoleenpäivään pystytä kävelemään ilman kompurointia.

        (Hihitystä)

        Mjoo

        Tuo oli kyllä hyvin sanottu.

        Ajattelu on eräänlainen epiikan versio, jolla on muotovaikutuksellinen sisältö.

        Ymmärräys taas on tien päässä, ei tässä.

        (Naurua)


    • Anonyymi
    • Heh..Huomaan, että palstalaiset ovat käyttäneet runsaasti aikaa luonnontieteisiin, sekä alan hömppä kirjallisuuteen....Parhaimmat jopa esittävät omia teorioita asioista:D
      Ikäänkuin jopa pitäisivät itseään jonkin tason professuurina..Samat ihmiset kenellä vaikuttaa olevan suuria vaikeuksia oman elämänhallinassa ja ihan perusasioidenkin hoitamisessa.

      Aihe sinällään on kiinostava....Erityisesti mietityttää erilaisten elämänmuotojen kehittyminen ja se miten kaikki tämä on saanut alkunsa..
      Mistä tuli se kaikki orgaaninen aine ja miten siitä oli mahdollista kehittyä käsittämättömän paljon erilaista elämää...: Hyönteiset, eläimet, ihmiset...Kaikki se mikä maan päällä kasvaa.... Se on kokolailla käsittämätöntä se.....

      • Hahhah. Mitäköhän nyt mahdat selvittää siinä toisia haukkumalla?

        En nyt itseäni "professuurina" pidä. Tämä nyt on tämmöistä harrastusta ajankuluksi, aika peruskauraa.

        Elämänmuodot ovat kehittyneet evoluution tuotoksena. Eliöillä on hinku saada ravintoa ja selviytyä sekä lisääntyä jatkaakseen geeniperimäänsä. Sitten muokkautuvat ajan saatossa sen mukaan sopeutuakseen vallitseviin olosuhteisiin elinympäristössä. Eipä siinä oikeastaan mitään käsittämätöntä ole.


      • Irvokas kirjoitti:

        Hahhah. Mitäköhän nyt mahdat selvittää siinä toisia haukkumalla?

        En nyt itseäni "professuurina" pidä. Tämä nyt on tämmöistä harrastusta ajankuluksi, aika peruskauraa.

        Elämänmuodot ovat kehittyneet evoluution tuotoksena. Eliöillä on hinku saada ravintoa ja selviytyä sekä lisääntyä jatkaakseen geeniperimäänsä. Sitten muokkautuvat ajan saatossa sen mukaan sopeutuakseen vallitseviin olosuhteisiin elinympäristössä. Eipä siinä oikeastaan mitään käsittämätöntä ole.

        Elämänmuodot ovat kehittyneet evoluution myötä, mutta mistä geeniperimä siihen on saatu ja mistä eritoten älyllinen elämä on saanut alkunsa...Se on helvetin käsittämätöntä Eihän kukaan sitä oikeasti kykene selittämään edelleenkään..

        -Kuvittelet lähtötilanteen missä täällä ei ole mitään ja sitten meillä dinosauruksia ja ihmisiä...


      • blade83 kirjoitti:

        Elämänmuodot ovat kehittyneet evoluution myötä, mutta mistä geeniperimä siihen on saatu ja mistä eritoten älyllinen elämä on saanut alkunsa...Se on helvetin käsittämätöntä Eihän kukaan sitä oikeasti kykene selittämään edelleenkään..

        -Kuvittelet lähtötilanteen missä täällä ei ole mitään ja sitten meillä dinosauruksia ja ihmisiä...

        Esimerkiksi se, että onko ihminen ja vaikkapa hyttynen alunperin lähtöisin samasta orgaanisesta aineesta, joka sitten alkoi jakaantua ja ottaa muotoa...
        -Selitähän irvokas kuinka tämä kaikki on tapahtunut ihan atomitasolta alkaen...Koska se on kuultu, että evoluutio.


      • blade83 kirjoitti:

        Elämänmuodot ovat kehittyneet evoluution myötä, mutta mistä geeniperimä siihen on saatu ja mistä eritoten älyllinen elämä on saanut alkunsa...Se on helvetin käsittämätöntä Eihän kukaan sitä oikeasti kykene selittämään edelleenkään..

        -Kuvittelet lähtötilanteen missä täällä ei ole mitään ja sitten meillä dinosauruksia ja ihmisiä...

        Niin, tarkkaa tietoahan siitä ei välttämättä ole. Mutta vahvoja teoreettisia kandidaatteja löytyy...

        "Elämä sai alkunsa nelisen miljardia vuotta sitten. Prosessi oli kolmivaiheinen.

        Epäorgaanisista aineista, kuten vedystä, ammoniakista ja metaanista, muodostui orgaanista ainetta. Tähän prosessiin tarvittava energia saattoi tulla esimerkiksi salamaniskusta.

        Osa orgaanisista aineista alkoi reagoida keskenään ja muodostaa makromolekyylejä, kuten rna:ta ja alkeellisia proteiineja. Tämä saattoi tapahtua pienissä vesilätäköissä.

        Makromolekyylit muodostivat alkeellisia rasva-aineista koostuvia solu­rakenteita, protosoluja. Kun protosolut alkoivat jakaantua, oli syntynyt elämää."

        https://tieku.fi/maailmankaikkeus/aurinkokunta/maa/4-milloin-elama-syntyi Kiitos eräälle ihmiselle linkistä. :)

        Älyllinen elämä on kehittynyt samalla tavalla evoluution ansiosta. Esimerkiksi: Ihmisen kantaisä oli joskus tyhmä, sitten se uteliaisuuden avulla alkoi pohtimaan vaikka miten tuli saa alkunsa. Hakkasi kiviä yhteen ja huomasi että se kipinöi. Siitä sitten kokeilemalla asioita ja opettamalla aina seuraavalle "ihmiselle" opetti samat asiat ja lisää omia oppimiaan asioita. Jossain vaiheessa "geenit" huomasi, että tarvitaankin lisää aivokapasiteettia kaiken tiedon hallintaan.

        Osaavathan eläimetkin käyttää työkaluja sekä muita juttuja luonnossa ilman että niitä on opetettu. Veikkaisin että alkukantainen vaisto toimi hyvin ensialkuun, kuten juurikin esimerkiksi hyönteisillä. Sitten tuli aina haastavampia ongelmia, eikä vaistot enää riittänyt. Joten alkoi olla tarvetta ajatteluun.

        Samalla tapaa varmaankin toimii jos on ollut robottien kanssa tekemisissä. Joitakin automaattisia robotteja ohjelmoidaan toimimaan tietyllä tavalla, kuvastaa alkukantaisen olennon myllerrystä, yksinkertaisesti hakee vain ravintoa (Vaisto). Sitten niille annetaan anturit, että osaavat itse kohdistaa kouran tiettyyn kappaleeseen (Paremmat aistit ja kyky soveltaa). Nykyään sitten kehitellään tekoälyjä, koska nuo aikaisemmat koneet eivät sovellu enää tarvittaviin toimenpiteisiin (Älykkyys). Askel askeleelta, kohta on terminaattorit täällä sitten orjuuttamassa meitä. :D


      • Anonyymi

        Haloo blade, aloituksessa käskettiin antamaan mielikuvitukselle siivet, ei ole vääriä vastauksia.


      • Irvokas kirjoitti:

        Niin, tarkkaa tietoahan siitä ei välttämättä ole. Mutta vahvoja teoreettisia kandidaatteja löytyy...

        "Elämä sai alkunsa nelisen miljardia vuotta sitten. Prosessi oli kolmivaiheinen.

        Epäorgaanisista aineista, kuten vedystä, ammoniakista ja metaanista, muodostui orgaanista ainetta. Tähän prosessiin tarvittava energia saattoi tulla esimerkiksi salamaniskusta.

        Osa orgaanisista aineista alkoi reagoida keskenään ja muodostaa makromolekyylejä, kuten rna:ta ja alkeellisia proteiineja. Tämä saattoi tapahtua pienissä vesilätäköissä.

        Makromolekyylit muodostivat alkeellisia rasva-aineista koostuvia solu­rakenteita, protosoluja. Kun protosolut alkoivat jakaantua, oli syntynyt elämää."

        https://tieku.fi/maailmankaikkeus/aurinkokunta/maa/4-milloin-elama-syntyi Kiitos eräälle ihmiselle linkistä. :)

        Älyllinen elämä on kehittynyt samalla tavalla evoluution ansiosta. Esimerkiksi: Ihmisen kantaisä oli joskus tyhmä, sitten se uteliaisuuden avulla alkoi pohtimaan vaikka miten tuli saa alkunsa. Hakkasi kiviä yhteen ja huomasi että se kipinöi. Siitä sitten kokeilemalla asioita ja opettamalla aina seuraavalle "ihmiselle" opetti samat asiat ja lisää omia oppimiaan asioita. Jossain vaiheessa "geenit" huomasi, että tarvitaankin lisää aivokapasiteettia kaiken tiedon hallintaan.

        Osaavathan eläimetkin käyttää työkaluja sekä muita juttuja luonnossa ilman että niitä on opetettu. Veikkaisin että alkukantainen vaisto toimi hyvin ensialkuun, kuten juurikin esimerkiksi hyönteisillä. Sitten tuli aina haastavampia ongelmia, eikä vaistot enää riittänyt. Joten alkoi olla tarvetta ajatteluun.

        Samalla tapaa varmaankin toimii jos on ollut robottien kanssa tekemisissä. Joitakin automaattisia robotteja ohjelmoidaan toimimaan tietyllä tavalla, kuvastaa alkukantaisen olennon myllerrystä, yksinkertaisesti hakee vain ravintoa (Vaisto). Sitten niille annetaan anturit, että osaavat itse kohdistaa kouran tiettyyn kappaleeseen (Paremmat aistit ja kyky soveltaa). Nykyään sitten kehitellään tekoälyjä, koska nuo aikaisemmat koneet eivät sovellu enää tarvittaviin toimenpiteisiin (Älykkyys). Askel askeleelta, kohta on terminaattorit täällä sitten orjuuttamassa meitä. :D

        Tuo löytyy ihan wikipediasta...On epäilty myöskin asteroidia.

        Mutta et vastannut, että miksi tämä: -Osa orgaanisista aineista alkoi reagoida keskenään ja muodostaa makromolekyylejä, kuten rna:ta ja alkeellisia proteiineja. Tämä saattoi tapahtua pienissä vesilätäköissä.

        Makromolekyylit muodostivat alkeellisia rasva-aineista koostuvia solu­rakenteita, protosoluja. Kun protosolut alkoivat jakaantua, oli syntynyt elämää."-

        Niin miksi tuo ilmiö keksi luoda niin monenlaista elämää, miljoonia erilaisia lajikkeita ja miksi esimerkiksi ihminen on saanut alkunsa? Miksi protosolut päätyivät ihmiseksi? Mistä nämä protosolut tiesivät, että heidän täytyy kehittyä kohteeksi X .......Protosolusta on vielä pitkä matka muotonsa ottaneeseen nisäkäs lajiin. Jostain se dna on sinne kehittynyt. Miten ja miksi?


      • Anonyymi

        ".Samat ihmiset kenellä vaikuttaa olevan suuria vaikeuksia oman elämänhallinassa ja ihan perusasioidenkin hoitamisessa."

        Kukas se jokin aika sitten syytti ihmisiä täällä henkilöhyökkäyksistä, ja nyt sitten hyökit itse muiden kimppuun.


      • blade83 kirjoitti:

        Tuo löytyy ihan wikipediasta...On epäilty myöskin asteroidia.

        Mutta et vastannut, että miksi tämä: -Osa orgaanisista aineista alkoi reagoida keskenään ja muodostaa makromolekyylejä, kuten rna:ta ja alkeellisia proteiineja. Tämä saattoi tapahtua pienissä vesilätäköissä.

        Makromolekyylit muodostivat alkeellisia rasva-aineista koostuvia solu­rakenteita, protosoluja. Kun protosolut alkoivat jakaantua, oli syntynyt elämää."-

        Niin miksi tuo ilmiö keksi luoda niin monenlaista elämää, miljoonia erilaisia lajikkeita ja miksi esimerkiksi ihminen on saanut alkunsa? Miksi protosolut päätyivät ihmiseksi? Mistä nämä protosolut tiesivät, että heidän täytyy kehittyä kohteeksi X .......Protosolusta on vielä pitkä matka muotonsa ottaneeseen nisäkäs lajiin. Jostain se dna on sinne kehittynyt. Miten ja miksi?

        Niin, kuten mainitsin. En pidä itseäni professuurina. Kaikkiin asioihin ei ole aina vastausta.

        "Niin miksi tuo ilmiö keksi luoda niin monenlaista elämää, miljoonia erilaisia lajikkeita ja miksi esimerkiksi ihminen on saanut alkunsa? " Ajansaatossa on tullut paljon erilaisia sivuhaaroja kehityksen aikana. Suurin osa on myös kuollut sukupuuttoon, koska eliö ei ollutkaan toimiva. Neljä miljardia vuotta on aika pitkä aika kehittää kaikenlaista.

        "Mistä nämä protosolut tiesivät, että heidän täytyy kehittyä kohteeksi X" Eipä ne tienneetkään, ne saattoivat muokkautua moneen erilaiseen muotoon ja kuolla pois. Osa sitten muokkautui sopivaksi elinympäristöönsä pikkuhiljaa ja selvisivät. Prosessi sitten jakui pitkän pitkän aikaa.

        Pasteen tähän vielä aikaisemmasta ketjustani pohdiskelua asiasta. Voit vaikka niitä lueskella ajankuluksi. Tarvii kohtapuoliin lähteä ostoksille.

        "Olemmeko evoluution tuotosta vai tulemmeko jostain?

        Muistan lukeneeni jostain että olisimme eläneet samaan aikaan neandertaalien kanssa ja älykkyytemme ansiosta niin sanotusti voitimme vahvemmat neandertaalit. Kaksi ihmityyppiä elivät samaan aikaan, mutta silti olimme erilaisia.

        Monissa eri kulttuureissa kerrotaan luomistarinaa. Joku suurempi jumalolento loi kaiken ja ihmiset ilmestyivät eri tavoilla. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_creation_myths
        Onko erinäiset jumalat fyysisiä kaikkivoipaisia olentoja vai käsitteenä universumin satunnaiset tapahtumat. Erittäin kehittyneet sivilisaatiot muokanneet Maapalloa ja tuoneet meidät mukanaan? Puhutaan Nooan arkista, satu vai vertauskuva? Kaksi jokaista eläintä otettiin turvaan, tulee mieleen dna pankki.

        Monissa eri kulttuureissa puhutaan myös jumalolennoista ketkä tulivat taivaasta ja opettivat ihmisiä. Raamatussakin mainitaan: Ihmisten lisääntyessä enkelit näkivät ihmisten tyttäret kauniina ja ottivat heitä emännikseen. Olemmeko neandertaalin ja avaruusolentojen jälkeläisiä? Voisiko olla että he olivat tulleet vierailemaan tänne toiselta planeetalta aluksillaan. Muinaisen ihmisen käsityskyky teknologiasta ei vain riittänyt kuvailemaan asioita samalla tavalla kuin me nykyään.

        Mars on aika vahva kandidaatti kanssa meidän alkuperästä. Saattaa olla että Mars on ollut paljon erilaisempi planeetta, joskus useampi sata miljoona vuotta sitten. Kenties sielläkin on voinut olla ilmakehä ja suotuisammat olot elämälle. Vettähän sieltä on jo löydetty jään muodossa. Jokien virtaamia on kuvista havaittu myöskin. Jokin kataklysmi kenties muuttanut Marsin asuinkelvottomaksi erämaaksi ja pakenimme Maahan. Jos tulemme Marsista, niin olemme taas tässä pohdinnassa alkupisteessä. Mistä me saavuimme sinne?

        Yksi teoria elämän alkuun Maassa on tuo "Panspermia". Tämä ei suoraan liity ihmisen alkuperään. Asteroidi on joskus törmännyt elämää sisältävään planeettaan ja kuljettanut mikrobeja mukanaan ja tuonut ne Maahan jostain kaukaa toisesta tähtijärjestelmästä. Esimerkiksi karhukaiset selvisivät kymmenen päivää avaruuden kylmässä tyhjiössä. Mutta miten elämä on siellä kaukana saanut alkunsa?

        Yksinkertaisesti evoluutio pitkän ajan kuluessa muokannut meidät. Onhan maapallolla muitakin älykkäitä olentoja mitkä pystyvät kommunikoimaan ja käyttämään erinäisiä työkaluja. Apinat nuo karvaiset serkkumme ovat esimerkiksi oppineet luonnostaan käyttämään kiviä pähkinöiden särkemiseen ja varikset osaavat hyödyntää autoja samaan tarkoitukseen. Heittävät pähkinän tielle ja odottavat auton ajavan sen ylitse. Delfiinit ja mustekalat ovat kenties merien älykkäimpiä olentoja.

        Tai sitten kaikki on miljardien vuosien saatossa tapahtunutta nopan heittoa, se on pitkä aika heittää arpaa. Satunnaisesti palaset ovat loksahtaneet kohdilleen ja olemme täällä vain tuurin takia ilman sen kummempaa syytä."


      • Anonyymi kirjoitti:

        ".Samat ihmiset kenellä vaikuttaa olevan suuria vaikeuksia oman elämänhallinassa ja ihan perusasioidenkin hoitamisessa."

        Kukas se jokin aika sitten syytti ihmisiä täällä henkilöhyökkäyksistä, ja nyt sitten hyökit itse muiden kimppuun.

        Tottahan tuo vain oli.....Minä en hyökkäile, minä keskustelen.


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Niin, kuten mainitsin. En pidä itseäni professuurina. Kaikkiin asioihin ei ole aina vastausta.

        "Niin miksi tuo ilmiö keksi luoda niin monenlaista elämää, miljoonia erilaisia lajikkeita ja miksi esimerkiksi ihminen on saanut alkunsa? " Ajansaatossa on tullut paljon erilaisia sivuhaaroja kehityksen aikana. Suurin osa on myös kuollut sukupuuttoon, koska eliö ei ollutkaan toimiva. Neljä miljardia vuotta on aika pitkä aika kehittää kaikenlaista.

        "Mistä nämä protosolut tiesivät, että heidän täytyy kehittyä kohteeksi X" Eipä ne tienneetkään, ne saattoivat muokkautua moneen erilaiseen muotoon ja kuolla pois. Osa sitten muokkautui sopivaksi elinympäristöönsä pikkuhiljaa ja selvisivät. Prosessi sitten jakui pitkän pitkän aikaa.

        Pasteen tähän vielä aikaisemmasta ketjustani pohdiskelua asiasta. Voit vaikka niitä lueskella ajankuluksi. Tarvii kohtapuoliin lähteä ostoksille.

        "Olemmeko evoluution tuotosta vai tulemmeko jostain?

        Muistan lukeneeni jostain että olisimme eläneet samaan aikaan neandertaalien kanssa ja älykkyytemme ansiosta niin sanotusti voitimme vahvemmat neandertaalit. Kaksi ihmityyppiä elivät samaan aikaan, mutta silti olimme erilaisia.

        Monissa eri kulttuureissa kerrotaan luomistarinaa. Joku suurempi jumalolento loi kaiken ja ihmiset ilmestyivät eri tavoilla. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_creation_myths
        Onko erinäiset jumalat fyysisiä kaikkivoipaisia olentoja vai käsitteenä universumin satunnaiset tapahtumat. Erittäin kehittyneet sivilisaatiot muokanneet Maapalloa ja tuoneet meidät mukanaan? Puhutaan Nooan arkista, satu vai vertauskuva? Kaksi jokaista eläintä otettiin turvaan, tulee mieleen dna pankki.

        Monissa eri kulttuureissa puhutaan myös jumalolennoista ketkä tulivat taivaasta ja opettivat ihmisiä. Raamatussakin mainitaan: Ihmisten lisääntyessä enkelit näkivät ihmisten tyttäret kauniina ja ottivat heitä emännikseen. Olemmeko neandertaalin ja avaruusolentojen jälkeläisiä? Voisiko olla että he olivat tulleet vierailemaan tänne toiselta planeetalta aluksillaan. Muinaisen ihmisen käsityskyky teknologiasta ei vain riittänyt kuvailemaan asioita samalla tavalla kuin me nykyään.

        Mars on aika vahva kandidaatti kanssa meidän alkuperästä. Saattaa olla että Mars on ollut paljon erilaisempi planeetta, joskus useampi sata miljoona vuotta sitten. Kenties sielläkin on voinut olla ilmakehä ja suotuisammat olot elämälle. Vettähän sieltä on jo löydetty jään muodossa. Jokien virtaamia on kuvista havaittu myöskin. Jokin kataklysmi kenties muuttanut Marsin asuinkelvottomaksi erämaaksi ja pakenimme Maahan. Jos tulemme Marsista, niin olemme taas tässä pohdinnassa alkupisteessä. Mistä me saavuimme sinne?

        Yksi teoria elämän alkuun Maassa on tuo "Panspermia". Tämä ei suoraan liity ihmisen alkuperään. Asteroidi on joskus törmännyt elämää sisältävään planeettaan ja kuljettanut mikrobeja mukanaan ja tuonut ne Maahan jostain kaukaa toisesta tähtijärjestelmästä. Esimerkiksi karhukaiset selvisivät kymmenen päivää avaruuden kylmässä tyhjiössä. Mutta miten elämä on siellä kaukana saanut alkunsa?

        Yksinkertaisesti evoluutio pitkän ajan kuluessa muokannut meidät. Onhan maapallolla muitakin älykkäitä olentoja mitkä pystyvät kommunikoimaan ja käyttämään erinäisiä työkaluja. Apinat nuo karvaiset serkkumme ovat esimerkiksi oppineet luonnostaan käyttämään kiviä pähkinöiden särkemiseen ja varikset osaavat hyödyntää autoja samaan tarkoitukseen. Heittävät pähkinän tielle ja odottavat auton ajavan sen ylitse. Delfiinit ja mustekalat ovat kenties merien älykkäimpiä olentoja.

        Tai sitten kaikki on miljardien vuosien saatossa tapahtunutta nopan heittoa, se on pitkä aika heittää arpaa. Satunnaisesti palaset ovat loksahtaneet kohdilleen ja olemme täällä vain tuurin takia ilman sen kummempaa syytä."

        "Esimerkiksi karhukaiset selvisivät kymmenen päivää avaruuden kylmässä tyhjiössä. Mutta miten elämä on siellä kaukana saanut alkunsa?"

        Tuo karhukainen onkin jännä otus, selviää hurjissa olosuhteissa.


      • Irvokas kirjoitti:

        Niin, kuten mainitsin. En pidä itseäni professuurina. Kaikkiin asioihin ei ole aina vastausta.

        "Niin miksi tuo ilmiö keksi luoda niin monenlaista elämää, miljoonia erilaisia lajikkeita ja miksi esimerkiksi ihminen on saanut alkunsa? " Ajansaatossa on tullut paljon erilaisia sivuhaaroja kehityksen aikana. Suurin osa on myös kuollut sukupuuttoon, koska eliö ei ollutkaan toimiva. Neljä miljardia vuotta on aika pitkä aika kehittää kaikenlaista.

        "Mistä nämä protosolut tiesivät, että heidän täytyy kehittyä kohteeksi X" Eipä ne tienneetkään, ne saattoivat muokkautua moneen erilaiseen muotoon ja kuolla pois. Osa sitten muokkautui sopivaksi elinympäristöönsä pikkuhiljaa ja selvisivät. Prosessi sitten jakui pitkän pitkän aikaa.

        Pasteen tähän vielä aikaisemmasta ketjustani pohdiskelua asiasta. Voit vaikka niitä lueskella ajankuluksi. Tarvii kohtapuoliin lähteä ostoksille.

        "Olemmeko evoluution tuotosta vai tulemmeko jostain?

        Muistan lukeneeni jostain että olisimme eläneet samaan aikaan neandertaalien kanssa ja älykkyytemme ansiosta niin sanotusti voitimme vahvemmat neandertaalit. Kaksi ihmityyppiä elivät samaan aikaan, mutta silti olimme erilaisia.

        Monissa eri kulttuureissa kerrotaan luomistarinaa. Joku suurempi jumalolento loi kaiken ja ihmiset ilmestyivät eri tavoilla. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_creation_myths
        Onko erinäiset jumalat fyysisiä kaikkivoipaisia olentoja vai käsitteenä universumin satunnaiset tapahtumat. Erittäin kehittyneet sivilisaatiot muokanneet Maapalloa ja tuoneet meidät mukanaan? Puhutaan Nooan arkista, satu vai vertauskuva? Kaksi jokaista eläintä otettiin turvaan, tulee mieleen dna pankki.

        Monissa eri kulttuureissa puhutaan myös jumalolennoista ketkä tulivat taivaasta ja opettivat ihmisiä. Raamatussakin mainitaan: Ihmisten lisääntyessä enkelit näkivät ihmisten tyttäret kauniina ja ottivat heitä emännikseen. Olemmeko neandertaalin ja avaruusolentojen jälkeläisiä? Voisiko olla että he olivat tulleet vierailemaan tänne toiselta planeetalta aluksillaan. Muinaisen ihmisen käsityskyky teknologiasta ei vain riittänyt kuvailemaan asioita samalla tavalla kuin me nykyään.

        Mars on aika vahva kandidaatti kanssa meidän alkuperästä. Saattaa olla että Mars on ollut paljon erilaisempi planeetta, joskus useampi sata miljoona vuotta sitten. Kenties sielläkin on voinut olla ilmakehä ja suotuisammat olot elämälle. Vettähän sieltä on jo löydetty jään muodossa. Jokien virtaamia on kuvista havaittu myöskin. Jokin kataklysmi kenties muuttanut Marsin asuinkelvottomaksi erämaaksi ja pakenimme Maahan. Jos tulemme Marsista, niin olemme taas tässä pohdinnassa alkupisteessä. Mistä me saavuimme sinne?

        Yksi teoria elämän alkuun Maassa on tuo "Panspermia". Tämä ei suoraan liity ihmisen alkuperään. Asteroidi on joskus törmännyt elämää sisältävään planeettaan ja kuljettanut mikrobeja mukanaan ja tuonut ne Maahan jostain kaukaa toisesta tähtijärjestelmästä. Esimerkiksi karhukaiset selvisivät kymmenen päivää avaruuden kylmässä tyhjiössä. Mutta miten elämä on siellä kaukana saanut alkunsa?

        Yksinkertaisesti evoluutio pitkän ajan kuluessa muokannut meidät. Onhan maapallolla muitakin älykkäitä olentoja mitkä pystyvät kommunikoimaan ja käyttämään erinäisiä työkaluja. Apinat nuo karvaiset serkkumme ovat esimerkiksi oppineet luonnostaan käyttämään kiviä pähkinöiden särkemiseen ja varikset osaavat hyödyntää autoja samaan tarkoitukseen. Heittävät pähkinän tielle ja odottavat auton ajavan sen ylitse. Delfiinit ja mustekalat ovat kenties merien älykkäimpiä olentoja.

        Tai sitten kaikki on miljardien vuosien saatossa tapahtunutta nopan heittoa, se on pitkä aika heittää arpaa. Satunnaisesti palaset ovat loksahtaneet kohdilleen ja olemme täällä vain tuurin takia ilman sen kummempaa syytä."

        Me kaikki tiedämme kuinka nisäkkäät lisääntyy...Ensin on kana sitten on muna sitten on kana... Kuka kasvatti/ruokki aikamme ensimmäisen kanan?
        Muna kuoriutuu ja emo ruokkii jälkikasvuaan = Se kasvaa.

        Jos otetaan sieltä suurimmasta päästä vaikkapa dinosaurus, niin kuinka tämä aikansa ensimmäinen dino on saanut energiansa kasvaakseen? Oliko ensin mini dinosaurus ja vaikka olikin niin kuka sitä on ruokkinut siinä vaiheessa kun sille kehittyi suu ja toinen on sitten se, että sillähän on täytynyt olla parittelukumppani lisääntyäkseen, eli se tarkoittaa sitä, että samaa lajiketta on täytynyt kehittyä tyhjyydestä useampiakin kappaleita sattuman kauppana?
        Vai oliko aikojen alussa mijoonia yksittäispareja erilaisia lajikkeita ja he lisääntyivät keskenään yli lajien= Erilaisia risteytymiä/mutaatioita edelleen...


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        Me kaikki tiedämme kuinka nisäkkäät lisääntyy...Ensin on kana sitten on muna sitten on kana... Kuka kasvatti/ruokki aikamme ensimmäisen kanan?
        Muna kuoriutuu ja emo ruokkii jälkikasvuaan = Se kasvaa.

        Jos otetaan sieltä suurimmasta päästä vaikkapa dinosaurus, niin kuinka tämä aikansa ensimmäinen dino on saanut energiansa kasvaakseen? Oliko ensin mini dinosaurus ja vaikka olikin niin kuka sitä on ruokkinut siinä vaiheessa kun sille kehittyi suu ja toinen on sitten se, että sillähän on täytynyt olla parittelukumppani lisääntyäkseen, eli se tarkoittaa sitä, että samaa lajiketta on täytynyt kehittyä tyhjyydestä useampiakin kappaleita sattuman kauppana?
        Vai oliko aikojen alussa mijoonia yksittäispareja erilaisia lajikkeita ja he lisääntyivät keskenään yli lajien= Erilaisia risteytymiä/mutaatioita edelleen...

        "Jos otetaan sieltä suurimmasta päästä vaikkapa dinosaurus, niin kuinka tämä aikansa ensimmäinen dino on saanut energiansa kasvaakseen? "

        Luonnon antimista?


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        Me kaikki tiedämme kuinka nisäkkäät lisääntyy...Ensin on kana sitten on muna sitten on kana... Kuka kasvatti/ruokki aikamme ensimmäisen kanan?
        Muna kuoriutuu ja emo ruokkii jälkikasvuaan = Se kasvaa.

        Jos otetaan sieltä suurimmasta päästä vaikkapa dinosaurus, niin kuinka tämä aikansa ensimmäinen dino on saanut energiansa kasvaakseen? Oliko ensin mini dinosaurus ja vaikka olikin niin kuka sitä on ruokkinut siinä vaiheessa kun sille kehittyi suu ja toinen on sitten se, että sillähän on täytynyt olla parittelukumppani lisääntyäkseen, eli se tarkoittaa sitä, että samaa lajiketta on täytynyt kehittyä tyhjyydestä useampiakin kappaleita sattuman kauppana?
        Vai oliko aikojen alussa mijoonia yksittäispareja erilaisia lajikkeita ja he lisääntyivät keskenään yli lajien= Erilaisia risteytymiä/mutaatioita edelleen...

        "samaa lajiketta on täytynyt kehittyä tyhjyydestä useampiakin kappaleita sattuman kauppana?"

        Mistä tyhjyydestä.. kaikki eliöt on kehittynyt samoista alkusoluista vähitellen monimutkaisimmiksi, ympäristöönsä sopeutuen, dna on muokkautunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "samaa lajiketta on täytynyt kehittyä tyhjyydestä useampiakin kappaleita sattuman kauppana?"

        Mistä tyhjyydestä.. kaikki eliöt on kehittynyt samoista alkusoluista vähitellen monimutkaisimmiksi, ympäristöönsä sopeutuen, dna on muokkautunut.

        Tuo väite samoista alkusoluista on melkoisen onnahtava. Kuka on löytänyt sen alkusolun todistaen ettei muita alkusoluja olisi ollut olemassa samaan aikaan?
        Hmm...ajattelen, olen siis olemassa.

        AsianVierestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo väite samoista alkusoluista on melkoisen onnahtava. Kuka on löytänyt sen alkusolun todistaen ettei muita alkusoluja olisi ollut olemassa samaan aikaan?
        Hmm...ajattelen, olen siis olemassa.

        AsianVierestä

        No voihan niitä olla ollut useita. Se ei ollut pointti. En tajunnut tuota "kuka on ruokkinut dinosauruksen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo väite samoista alkusoluista on melkoisen onnahtava. Kuka on löytänyt sen alkusolun todistaen ettei muita alkusoluja olisi ollut olemassa samaan aikaan?
        Hmm...ajattelen, olen siis olemassa.

        AsianVierestä

        No on niitä voinut olla, eikä se ollut pointti. En tajunnut tuota "kuka on ruokkinut dinosauruksen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on niitä voinut olla, eikä se ollut pointti. En tajunnut tuota "kuka on ruokkinut dinosauruksen".

        Tunnustan, kävin käsin syöttämässä niitä suurilla palmunoksilla ja varhaiskevään omenilla.

        AsianVierestä


      • blade83 kirjoitti:

        Me kaikki tiedämme kuinka nisäkkäät lisääntyy...Ensin on kana sitten on muna sitten on kana... Kuka kasvatti/ruokki aikamme ensimmäisen kanan?
        Muna kuoriutuu ja emo ruokkii jälkikasvuaan = Se kasvaa.

        Jos otetaan sieltä suurimmasta päästä vaikkapa dinosaurus, niin kuinka tämä aikansa ensimmäinen dino on saanut energiansa kasvaakseen? Oliko ensin mini dinosaurus ja vaikka olikin niin kuka sitä on ruokkinut siinä vaiheessa kun sille kehittyi suu ja toinen on sitten se, että sillähän on täytynyt olla parittelukumppani lisääntyäkseen, eli se tarkoittaa sitä, että samaa lajiketta on täytynyt kehittyä tyhjyydestä useampiakin kappaleita sattuman kauppana?
        Vai oliko aikojen alussa mijoonia yksittäispareja erilaisia lajikkeita ja he lisääntyivät keskenään yli lajien= Erilaisia risteytymiä/mutaatioita edelleen...

        Siinä olet ihan oikeassa. Piti hetken aikaa pohtia mitä tuolla meinasit, mutta sitten hokasin.

        On eläimiä mitkä synnyttävät useamman pennun, niin kaikilla niillä on voinut olla geenivirhe, mistä on sitten syntynyt useampi emonsa kanssa erilainen pentu. Keskenään kuitenkin samanlaisia.

        Toinen on sitten lajien risteytys. Tapahtuu tänäpäivänäkin. Esimerkiksi "Liger" on Leijonan ja Tiikerin risteytys.

        Kumpi oli ensin, kana vaiko muna? Vastaus on: Muna, mutta sitä ei muninut kana. Jokin kanantapainen muni munan, mihin tuli muutos dna:ssa, josta sitten syntyi kana.


      • Irvokas kirjoitti:

        Siinä olet ihan oikeassa. Piti hetken aikaa pohtia mitä tuolla meinasit, mutta sitten hokasin.

        On eläimiä mitkä synnyttävät useamman pennun, niin kaikilla niillä on voinut olla geenivirhe, mistä on sitten syntynyt useampi emonsa kanssa erilainen pentu. Keskenään kuitenkin samanlaisia.

        Toinen on sitten lajien risteytys. Tapahtuu tänäpäivänäkin. Esimerkiksi "Liger" on Leijonan ja Tiikerin risteytys.

        Kumpi oli ensin, kana vaiko muna? Vastaus on: Muna, mutta sitä ei muninut kana. Jokin kanantapainen muni munan, mihin tuli muutos dna:ssa, josta sitten syntyi kana.

        Lisään tähän ehkä parhaimpana esimerkkinä: Koira. Koiran kantaisä on Susi. Susia ja Koiria on sitten pariteltu ties minkä kanssa, jotta saatu erilaisia koiria.


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Lisään tähän ehkä parhaimpana esimerkkinä: Koira. Koiran kantaisä on Susi. Susia ja Koiria on sitten pariteltu ties minkä kanssa, jotta saatu erilaisia koiria.

        Tuo evoluution todennäköisyys on todella hauras. Kuinka monta uutta eläinlajia on syntynyt evoluution kehitysperiaatteella viimeisten satojen vuosien aikana?
        Miljoonaa eläin ja kasvilajia uhkaa sukupuutto mutta voisit nyt luetella ne kymmenen lajia jotka ovat syntyneet(ei vain löydetty) viimeisen 200 vuoden aikana.
        Suhde on häkellyttävä, emme tiedä yhtään uutta lajia joka olisi syntynyt kuin tyhjästä mutta tiedämme tuhansia jotka ovat kuolleet sukupuuttoon. Onkohan tuo evoluutioteoria ihan aukoton? Jospa maapallon täytti joku "Noan Arkki" ja samat viljelijät pitävät meitä tieteiskoeviljelmänä. Kuten minä teen:)

        AsianVierestä


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Siinä olet ihan oikeassa. Piti hetken aikaa pohtia mitä tuolla meinasit, mutta sitten hokasin.

        On eläimiä mitkä synnyttävät useamman pennun, niin kaikilla niillä on voinut olla geenivirhe, mistä on sitten syntynyt useampi emonsa kanssa erilainen pentu. Keskenään kuitenkin samanlaisia.

        Toinen on sitten lajien risteytys. Tapahtuu tänäpäivänäkin. Esimerkiksi "Liger" on Leijonan ja Tiikerin risteytys.

        Kumpi oli ensin, kana vaiko muna? Vastaus on: Muna, mutta sitä ei muninut kana. Jokin kanantapainen muni munan, mihin tuli muutos dna:ssa, josta sitten syntyi kana.

        "Toinen on sitten lajien risteytys. Tapahtuu tänäpäivänäkin. Esimerkiksi "Liger" on Leijonan ja Tiikerin risteytys."

        Mutta liikereitä syntyy vain eläintarhoissa, ei luonnossa. Tiikoni on toinen lajien risteytys, mutta sekin vain eläintarhoissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Toinen on sitten lajien risteytys. Tapahtuu tänäpäivänäkin. Esimerkiksi "Liger" on Leijonan ja Tiikerin risteytys."

        Mutta liikereitä syntyy vain eläintarhoissa, ei luonnossa. Tiikoni on toinen lajien risteytys, mutta sekin vain eläintarhoissa.

        Ehkä tuo oli huono esimerkki siinä mielessä. Luulisin kuitenkin että joitakin eläin- ja kasvilajeja risteytyy luonnossakin.


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Ehkä tuo oli huono esimerkki siinä mielessä. Luulisin kuitenkin että joitakin eläin- ja kasvilajeja risteytyy luonnossakin.

        Tapahtuu niitä, mm harmaa- ja jääkarhu risteytyvät luonnossa, sekä myös monet linnut, esim eri sorsalajit risteytyvät usein.
        -flowersreally-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tapahtuu niitä, mm harmaa- ja jääkarhu risteytyvät luonnossa, sekä myös monet linnut, esim eri sorsalajit risteytyvät usein.
        -flowersreally-

        Aa okei. Meinasin kanssa että varmaankin jotain on. Kasvit vissiin kanssa aika paljon risteytyy. Mehiläiset sun muut ristipölytttää.

        Mitä Flowersille muuta kuuluu? Eräreissu meni hyvin?


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Aa okei. Meinasin kanssa että varmaankin jotain on. Kasvit vissiin kanssa aika paljon risteytyy. Mehiläiset sun muut ristipölytttää.

        Mitä Flowersille muuta kuuluu? Eräreissu meni hyvin?

        Joo, tarkoitus oli siis vahvistaa toi sun ”Luulisin...” Kasveilla se on tosi yleistä, eläimillä myös, mutta mitä isompi ja kehittyneempi eläin, sitä harvinaisempaa. Silti eri karhut risteytyvät ja nykyihminenkin risteytyi Neandertalin ihmisen kanssa :)

        Eipä tässä ihmeitä. Telttailin pe-ma, välillä meinasin pakata kamppeeni kun tuuli niin kovaa ja vettäkin tuli jossain välissä, mutta kökötin siellä, tuuli ja sade menivät ohi nopeasti ja loppuaika oli oikein mukavaa. Nyt pitäisi taas keskitttyä opintoihin, mutta pää lomailisi mieluummin.

        Entäs sinä?

        -flowers-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, tarkoitus oli siis vahvistaa toi sun ”Luulisin...” Kasveilla se on tosi yleistä, eläimillä myös, mutta mitä isompi ja kehittyneempi eläin, sitä harvinaisempaa. Silti eri karhut risteytyvät ja nykyihminenkin risteytyi Neandertalin ihmisen kanssa :)

        Eipä tässä ihmeitä. Telttailin pe-ma, välillä meinasin pakata kamppeeni kun tuuli niin kovaa ja vettäkin tuli jossain välissä, mutta kökötin siellä, tuuli ja sade menivät ohi nopeasti ja loppuaika oli oikein mukavaa. Nyt pitäisi taas keskitttyä opintoihin, mutta pää lomailisi mieluummin.

        Entäs sinä?

        -flowers-

        Telttailetko yksin? Jos, niin eikö pelota?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Telttailetko yksin? Jos, niin eikö pelota?

        Pitäisikö pelätä? Jos kyllä, niin miksi?

        -flowers-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö pelätä? Jos kyllä, niin miksi?

        -flowers-

        Ei kanssasi kannata keskustella, olet liian hyökkäävä ja asenteellinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, tarkoitus oli siis vahvistaa toi sun ”Luulisin...” Kasveilla se on tosi yleistä, eläimillä myös, mutta mitä isompi ja kehittyneempi eläin, sitä harvinaisempaa. Silti eri karhut risteytyvät ja nykyihminenkin risteytyi Neandertalin ihmisen kanssa :)

        Eipä tässä ihmeitä. Telttailin pe-ma, välillä meinasin pakata kamppeeni kun tuuli niin kovaa ja vettäkin tuli jossain välissä, mutta kökötin siellä, tuuli ja sade menivät ohi nopeasti ja loppuaika oli oikein mukavaa. Nyt pitäisi taas keskitttyä opintoihin, mutta pää lomailisi mieluummin.

        Entäs sinä?

        -flowers-

        Juuh, sellai sen otinkin. :) Sitten se "vissiinkin" noista kasveista oli oikeastaan kysymys / pohdintaa. Vähän paha aina näin tekstin välityksellä lukea / esittää asioita, kun ei näe toisen elekieltä niin sanotusti.

        Oho, vähän pitempi telttailusessio sitten. :) Semmoinen olisi kyllä poikaa. Käytkin aika usein eräilemässä? Oli kieltämättä aika erikoinen keli viikonloppuna. Aurinko paistoi aina välillä ja sitten vettä ja tuulta. Onko paljon opintoja vielä jäljellä?

        Eipä tässä. Viikonloppu meni D&D:n parissa ja sitä grillailua. Taas tuolla kuntoutusselvityksessä tämä viikko. Ihmetellään sopivaa ammattia tässä pari päivää vielä. Sain sopivat saliohjelmat kanssa jos siellä rupeaisi käymään ja sitten suosittelivat tekemään virallista älykkyystestiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kanssasi kannata keskustella, olet liian hyökkäävä ja asenteellinen.

        Dido babe.
        -flowers-


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Juuh, sellai sen otinkin. :) Sitten se "vissiinkin" noista kasveista oli oikeastaan kysymys / pohdintaa. Vähän paha aina näin tekstin välityksellä lukea / esittää asioita, kun ei näe toisen elekieltä niin sanotusti.

        Oho, vähän pitempi telttailusessio sitten. :) Semmoinen olisi kyllä poikaa. Käytkin aika usein eräilemässä? Oli kieltämättä aika erikoinen keli viikonloppuna. Aurinko paistoi aina välillä ja sitten vettä ja tuulta. Onko paljon opintoja vielä jäljellä?

        Eipä tässä. Viikonloppu meni D&D:n parissa ja sitä grillailua. Taas tuolla kuntoutusselvityksessä tämä viikko. Ihmetellään sopivaa ammattia tässä pari päivää vielä. Sain sopivat saliohjelmat kanssa jos siellä rupeaisi käymään ja sitten suosittelivat tekemään virallista älykkyystestiä.

        Tykkään olla luonnossa, välillä se on päiväretki (tai pelkkä lenkki), välillä sitten vähän pidempään jos/kun mahdollista.

        Miksi suosittelivat virallista älykkyystestiä? (Mikseivät siellä tehneet jos suosittelivat?)

        -flowers-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dido babe.
        -flowers-

        Se on ditto, babe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on ditto, babe.

        Whatever, sweetie pie.

        -flowers-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tykkään olla luonnossa, välillä se on päiväretki (tai pelkkä lenkki), välillä sitten vähän pidempään jos/kun mahdollista.

        Miksi suosittelivat virallista älykkyystestiä? (Mikseivät siellä tehneet jos suosittelivat?)

        -flowers-

        Se on hyvä ominaisuus. :) Tykkään kanssa luonnosta paljon. Siellä jotenkin aivot nollautuu ja saa aistit levätä. Tässä vieressä on metsää ja pururatakin. Poluilla tai ryteikössä tosin mieluummin kuin siinä radalla. Sitten kasvimaalla on kiva viettää aikaa myös. Saa liata käsiään siinä samalla.

        Meinasivat että olen lahjakas. (Kaikkea ne keksiikin.) Sain täydet pisteet semmosesta logiikka/päättelytehtävästä ja tuli tehtyä se nopeasti vielä. Melkein olivat jo yliopistoon tunkemassa. :D Samalla kun katsotaan onko ADD (Sen verran vilkas pääkoppa) tai vastaava, niin siinä sitten testaavat samalla syksymmällä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tykkään olla luonnossa, välillä se on päiväretki (tai pelkkä lenkki), välillä sitten vähän pidempään jos/kun mahdollista.

        Miksi suosittelivat virallista älykkyystestiä? (Mikseivät siellä tehneet jos suosittelivat?)

        -flowers-

        Mutta jees. Se on hyvää yötä tähän väliin. :)


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Se on hyvä ominaisuus. :) Tykkään kanssa luonnosta paljon. Siellä jotenkin aivot nollautuu ja saa aistit levätä. Tässä vieressä on metsää ja pururatakin. Poluilla tai ryteikössä tosin mieluummin kuin siinä radalla. Sitten kasvimaalla on kiva viettää aikaa myös. Saa liata käsiään siinä samalla.

        Meinasivat että olen lahjakas. (Kaikkea ne keksiikin.) Sain täydet pisteet semmosesta logiikka/päättelytehtävästä ja tuli tehtyä se nopeasti vielä. Melkein olivat jo yliopistoon tunkemassa. :D Samalla kun katsotaan onko ADD (Sen verran vilkas pääkoppa) tai vastaava, niin siinä sitten testaavat samalla syksymmällä.

        No sehän on hyvä juttu, kiva kuulla että sujuu hyvin. Ja eipä kai oppilaitoksen tyypillä niin väliä, pääasia että lopputulos on itselle mieleinen ja sopiva. Mutta samaan aikaan hyvä kun ammattilaiset kertoo että mikä voisi olla mahdollista, ettei ainakaan jää jokin mieluinen juttu sitä kautta katsomatta (jos siis itse meinaa ettei rahkeet riitä vaikka riittäisikin).
        Onko tullut muuten mitään ahaa-elämyksiä siellä?

        -flowers-


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Mutta jees. Se on hyvää yötä tähän väliin. :)

        Samoin :)
        -flowers-


      • Anonyymi kirjoitti:

        No sehän on hyvä juttu, kiva kuulla että sujuu hyvin. Ja eipä kai oppilaitoksen tyypillä niin väliä, pääasia että lopputulos on itselle mieleinen ja sopiva. Mutta samaan aikaan hyvä kun ammattilaiset kertoo että mikä voisi olla mahdollista, ettei ainakaan jää jokin mieluinen juttu sitä kautta katsomatta (jos siis itse meinaa ettei rahkeet riitä vaikka riittäisikin).
        Onko tullut muuten mitään ahaa-elämyksiä siellä?

        -flowers-

        Hyvää Huomenta. :) Onhan se hyvä että on tämmöinen mahdollisuus missä selvitellään näitä. Saa paljon neuvoa eikä tule sitten haettua ainakaan väärää alaa. Hinku kuitenkin on vielä, että voisi jotain tehdä.

        Kyllä sieltä parit ahaa-elämykset on tullut. Ärrän kahvi on kitkerää ja kallista. :P Lääkäri huomasi, että on hermo ahtauma kyynerpään yläpuolella. Sitten vaihtoehtoina ammatille sopivimpana olisi: Argeologi, eläinlääkäri / -hoitaja, hienomekaanikko ja fyysikko. Noista kahdesta viimeisestä en vielä oikein osaa sanoa, nykyään ranteet ja sormetkin alkaneet särkeä jos vaikka kirjoittaa koneella paljon. Taikinaakin kun vaivaa, niin ranteet turpoaa. :S Ja sitten se muisti/keskittyminen unettomuuden takia tuohon fyysikko hommaan ei välttämättä ole paras.

        Argeologi sinänsä voisi olla, kun saa olla ulkona ja pohtia juttujen tarkoituksia. Historiasta kanssa muutenkin kiinnostunut.
        Sitten eläinhoitaja, saa olla elukoitten kanssa tekemisissä eikä tarvitse korkeaa koulutusta.

        Voisi vaikka harrastuksena käydä jotain avoimen yo:n kursseja, ei olisi sitten niin isoa annosta muistettavana kerralla ja sitä kautta katsoo sitä touhua. Niitä pari muutenkin on jo tullut tehtyä joskus.

        Kiitos kun kyselet. :) Tulee samalla mietittyä tässä näitä juttuja.


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Hyvää Huomenta. :) Onhan se hyvä että on tämmöinen mahdollisuus missä selvitellään näitä. Saa paljon neuvoa eikä tule sitten haettua ainakaan väärää alaa. Hinku kuitenkin on vielä, että voisi jotain tehdä.

        Kyllä sieltä parit ahaa-elämykset on tullut. Ärrän kahvi on kitkerää ja kallista. :P Lääkäri huomasi, että on hermo ahtauma kyynerpään yläpuolella. Sitten vaihtoehtoina ammatille sopivimpana olisi: Argeologi, eläinlääkäri / -hoitaja, hienomekaanikko ja fyysikko. Noista kahdesta viimeisestä en vielä oikein osaa sanoa, nykyään ranteet ja sormetkin alkaneet särkeä jos vaikka kirjoittaa koneella paljon. Taikinaakin kun vaivaa, niin ranteet turpoaa. :S Ja sitten se muisti/keskittyminen unettomuuden takia tuohon fyysikko hommaan ei välttämättä ole paras.

        Argeologi sinänsä voisi olla, kun saa olla ulkona ja pohtia juttujen tarkoituksia. Historiasta kanssa muutenkin kiinnostunut.
        Sitten eläinhoitaja, saa olla elukoitten kanssa tekemisissä eikä tarvitse korkeaa koulutusta.

        Voisi vaikka harrastuksena käydä jotain avoimen yo:n kursseja, ei olisi sitten niin isoa annosta muistettavana kerralla ja sitä kautta katsoo sitä touhua. Niitä pari muutenkin on jo tullut tehtyä joskus.

        Kiitos kun kyselet. :) Tulee samalla mietittyä tässä näitä juttuja.

        Kannattaa jättää se kahvin juonti :)

        Varmasti kaikkiin noihin vaihtoehtoihin liittyy omat hyvät ja huonot puolet. Tuli tosta hienomekaanikosta mieleen, että sehän sopisi hyvin yhteen niiden ohjelmointiopintojesi kanssa. Pystyisit varmaan hyödyntämään molempia ja löytämään sitä kautta aika mielenkiintoisenkin duunin - ja siis sellaisen, missä ei välttämättä olisi pelkästään koneen ääressä työskentelyä. Näille osaajille on käsittääkseni kova kysyntä ainakin esim. terveydenhuoltolaitteiden puolella.

        Sanoiko lääkäri, että pystyykö hermopinteelle tekemään mitään?

        -flowers-


      • Irvokas
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa jättää se kahvin juonti :)

        Varmasti kaikkiin noihin vaihtoehtoihin liittyy omat hyvät ja huonot puolet. Tuli tosta hienomekaanikosta mieleen, että sehän sopisi hyvin yhteen niiden ohjelmointiopintojesi kanssa. Pystyisit varmaan hyödyntämään molempia ja löytämään sitä kautta aika mielenkiintoisenkin duunin - ja siis sellaisen, missä ei välttämättä olisi pelkästään koneen ääressä työskentelyä. Näille osaajille on käsittääkseni kova kysyntä ainakin esim. terveydenhuoltolaitteiden puolella.

        Sanoiko lääkäri, että pystyykö hermopinteelle tekemään mitään?

        -flowers-

        Never! :P

        Juu kyllähän niissä ne omat plussat ja miinukset tietty on. Nyt alkaa olla aika selvät sävelet sinänsä. Semmoista sunnitelmaa, että kävisi verkko-opintoina lukion vuodessa. Sitä voi tehdä sairauspäivärahalla ja sitten työttömyyskorvauksella. (Ei ole kokopäiväinen opiskelija) Saisi siellä sitten kerrattua nuo matikka, fysiikka suuntaiset ja sitten opetella muita aineita samalla. Saisi sieltä sitten paperit ja hakisi yliopistoon sinne arkeologi linjalle. Tai sitten jos terveydentila muuttuu niin voi hakea muuhun YO linjaan. Siinä olisi kuitenkin se vuosi aikaa miettiä tarkemmin vielä sitä asiaa. Tähtitiede ja fysiikka kiinnostaa kanssa. Mutta arkeologin hommissa saisi olla ulkona myös. Sinänsä paha, kun melkein kaikki kiinnostaa. :D Pitää kuitenkin valita semmoinen mikä kiinnostaa ja minkä kroppa sietää. Olla realisti.

        Mietin sitä hienomekaniikkapuoltakin, mutta nuo ranteet ja sormet alkaa särkemään aika helposti nykyään. Jos nuo pahenee vielä, niin ei välttämättä semmoista pysty sitten. Eikä työpaikkoja ole paljon tarjolla ainakaan Suomessa.

        Eipä se kyllä siitä sanonut sen kummempia. Vissiin informoi omaa lääkäriä ja hän sitten pohtii mitä sillä tehdään.

        Mitenkäs siellä menee?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa jättää se kahvin juonti :)

        Varmasti kaikkiin noihin vaihtoehtoihin liittyy omat hyvät ja huonot puolet. Tuli tosta hienomekaanikosta mieleen, että sehän sopisi hyvin yhteen niiden ohjelmointiopintojesi kanssa. Pystyisit varmaan hyödyntämään molempia ja löytämään sitä kautta aika mielenkiintoisenkin duunin - ja siis sellaisen, missä ei välttämättä olisi pelkästään koneen ääressä työskentelyä. Näille osaajille on käsittääkseni kova kysyntä ainakin esim. terveydenhuoltolaitteiden puolella.

        Sanoiko lääkäri, että pystyykö hermopinteelle tekemään mitään?

        -flowers-

        Muistin muuten ykskaks nyt yllättäen. Tuli mieleen siitä Sun universumin kuvauksesta. Pohtisin sitä, että ne on niin kuin kukan varressa nuo kiinni ja paljon sisäkkäin. Tuosta nyt puuttuu ne mustat aukot. Mutta mutta.... Muista puhaltaa ja tehdä toivomus. ;)

        https://i.pinimg.com/564x/86/8f/cb/868fcb1484a95984b327aaa15fd7790e.jpg

        https://i.pinimg.com/564x/58/f4/48/58f44803a2561a9300db43d319880870.jpg


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Never! :P

        Juu kyllähän niissä ne omat plussat ja miinukset tietty on. Nyt alkaa olla aika selvät sävelet sinänsä. Semmoista sunnitelmaa, että kävisi verkko-opintoina lukion vuodessa. Sitä voi tehdä sairauspäivärahalla ja sitten työttömyyskorvauksella. (Ei ole kokopäiväinen opiskelija) Saisi siellä sitten kerrattua nuo matikka, fysiikka suuntaiset ja sitten opetella muita aineita samalla. Saisi sieltä sitten paperit ja hakisi yliopistoon sinne arkeologi linjalle. Tai sitten jos terveydentila muuttuu niin voi hakea muuhun YO linjaan. Siinä olisi kuitenkin se vuosi aikaa miettiä tarkemmin vielä sitä asiaa. Tähtitiede ja fysiikka kiinnostaa kanssa. Mutta arkeologin hommissa saisi olla ulkona myös. Sinänsä paha, kun melkein kaikki kiinnostaa. :D Pitää kuitenkin valita semmoinen mikä kiinnostaa ja minkä kroppa sietää. Olla realisti.

        Mietin sitä hienomekaniikkapuoltakin, mutta nuo ranteet ja sormet alkaa särkemään aika helposti nykyään. Jos nuo pahenee vielä, niin ei välttämättä semmoista pysty sitten. Eikä työpaikkoja ole paljon tarjolla ainakaan Suomessa.

        Eipä se kyllä siitä sanonut sen kummempia. Vissiin informoi omaa lääkäriä ja hän sitten pohtii mitä sillä tehdään.

        Mitenkäs siellä menee?

        Never say never :)

        Aa, no sittenhän alkaa olla aika selvät sävelet, kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Ja hyvä että saat aikaa pohdintoihin, kun lukee lukion fyssan kursseja niin saattaa selvitä sekin, että kiinnostaako sitä lukea syvemminkin.

        Jännä toi hienomekaniikkapuoli, mulla pari tuttua noissa hommissa (mm sairaalalaitteiden kuten MRI-laitteiden huoltoa ja kehitystä), ja mitä kuullut niin työvoimapulaa heillä.

        Suosittelen myös kokeilemaan niitä omahoitokeinoja (esim shiatsua ja akupunktiota) ton hermopinteen kanssa...

        Mä kävin kotimatkalla uimassa, mutta kun pyöräilin rantsusta kotiin, niin olin taas yltäpäältä hiessä. Mittari näytti 31,5 astetta. Stadissa on Sideways-festivaali, sinne pitäisi kavereiden mukaan mennä (osa jo siellä), mutta tänään en taida viitsiä.

        -flowers-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Never say never :)

        Aa, no sittenhän alkaa olla aika selvät sävelet, kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Ja hyvä että saat aikaa pohdintoihin, kun lukee lukion fyssan kursseja niin saattaa selvitä sekin, että kiinnostaako sitä lukea syvemminkin.

        Jännä toi hienomekaniikkapuoli, mulla pari tuttua noissa hommissa (mm sairaalalaitteiden kuten MRI-laitteiden huoltoa ja kehitystä), ja mitä kuullut niin työvoimapulaa heillä.

        Suosittelen myös kokeilemaan niitä omahoitokeinoja (esim shiatsua ja akupunktiota) ton hermopinteen kanssa...

        Mä kävin kotimatkalla uimassa, mutta kun pyöräilin rantsusta kotiin, niin olin taas yltäpäältä hiessä. Mittari näytti 31,5 astetta. Stadissa on Sideways-festivaali, sinne pitäisi kavereiden mukaan mennä (osa jo siellä), mutta tänään en taida viitsiä.

        -flowers-

        Niin, eihän sitä koskaan tiedä. ^^

        Aa ok. Työkkärin sivuilla näytti tyhjää tuo hienomekaanikko homma. Ellei sitten toisella nimikkeellä löydy. Juu, joskus nähnyt MRI koneen sisustaa, niin on se aikamoinen viritelmä.

        Akupunktiota miettinyt kyllä, voisihan sitä kokeilla vaiheessa. Tulee sekin sitten koettua. :)

        Juu kyllä tarkenee. Ei tarvitse edes tehdä mitään, kun hiki valuu. :D Huomenna varmaankin sitten jo ukkostaa, näyttäisi että lauantaina viimeistään.

        Laittelin kanssa ukon fillaria tossa kuntoon, mutta on ihan liian pieni. Oma vanha pöllittiin joku aika sitten. Käydä viikonloppuna ostamassa jostain kirpparilta tai ekotorilta käytetty ja remontoida sitten kuosiin se.

        Käytkö useinkin festareilla?


      • Anonyymi
        Irvokas kirjoitti:

        Niin, eihän sitä koskaan tiedä. ^^

        Aa ok. Työkkärin sivuilla näytti tyhjää tuo hienomekaanikko homma. Ellei sitten toisella nimikkeellä löydy. Juu, joskus nähnyt MRI koneen sisustaa, niin on se aikamoinen viritelmä.

        Akupunktiota miettinyt kyllä, voisihan sitä kokeilla vaiheessa. Tulee sekin sitten koettua. :)

        Juu kyllä tarkenee. Ei tarvitse edes tehdä mitään, kun hiki valuu. :D Huomenna varmaankin sitten jo ukkostaa, näyttäisi että lauantaina viimeistään.

        Laittelin kanssa ukon fillaria tossa kuntoon, mutta on ihan liian pieni. Oma vanha pöllittiin joku aika sitten. Käydä viikonloppuna ostamassa jostain kirpparilta tai ekotorilta käytetty ja remontoida sitten kuosiin se.

        Käytkö useinkin festareilla?

        Jollain hienolla englanninkielisellä tittelillä löytyy jos on löytyäkseen.

        Kannattaa kokeilla monenlaista, ihan vaan sillä sanon että jos saat kivun pois ja paremmat unet, niin voi vaikuttaa tosi paljonkin elämänlaatuun. Voi vaikuttaa positiivisesti fibromyalgiaankin.

        Kyllä tykkään käydä keikoilla (musa edellä, festarihumusta ei niin väliä) mutta vaihtelee aika paljon miten tulee käytyä. Entäs sä?

        Väsyttää jo niin taidan painua pehkuihin, hyvää yötä.
        -flowers-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jollain hienolla englanninkielisellä tittelillä löytyy jos on löytyäkseen.

        Kannattaa kokeilla monenlaista, ihan vaan sillä sanon että jos saat kivun pois ja paremmat unet, niin voi vaikuttaa tosi paljonkin elämänlaatuun. Voi vaikuttaa positiivisesti fibromyalgiaankin.

        Kyllä tykkään käydä keikoilla (musa edellä, festarihumusta ei niin väliä) mutta vaihtelee aika paljon miten tulee käytyä. Entäs sä?

        Väsyttää jo niin taidan painua pehkuihin, hyvää yötä.
        -flowers-

        Kyllähän se uni vaikuttaa. Silloin elimistö korjaa itseään enimmäkseen. Vaikuttaa myös muistiin ja keskittymiseen, kun saa nukuttua kunnolla. Triptyl:iä sain maanantaina, josko se auttaisi kunhan keho tottuu siihen.

        Eipä ole tullut kovinkaan paljon käytyä festareilla. Turussa välillä kun on jotain tapahtumia ollut. Meinasin että voisi käydä katsomassa jonkun kunnon lavashown jossain välissä. Rammstein esimerkiksi. Sen takia jo, että tuleepahan sekin elämys koettua. Aikamoisia esityksiä niillä ollut. Sitäkin on tullut kuunneltua silloin tällöin.

        Se on hyvää yötä ja viikonlopun alkua samaan syssyyn. :)


    • Anonyymi

      Ajattelen, olen siis olemassa.
      Suuri Big Bang, ja mihin tuo räjähdys sitten etenee...tyhjyyteen...mitä on se tyhjyys johon jokin energia voisi laajentua...onko sitä tyhjyyttä äärettömyyksiin?
      Jokin laajenee niin kauan kun sitä ei estetä laajentumasta tai prosessin alkuvoima hiipuu stabiiliin tilaan. Tuskin kukaan vielä voi selittää edes tuota alkuräjähdystä, mikä räjähti ja mihin se laajenee.

      Olen joskus miettinyt miten jokaisen meidän sisällä on universumi, ei meille mutta mikrobeille. Jos vaikka miettii miten suuri on atomin ydin...se on läpimitaltaan noin 1,6 femtometriä eli 1,6 · 10−15 m ja ydinkin voi koostua "omasta maailmastaan".
      Jospa meidän sisällä asuu pieni katajainen kansa siellä sydämen ja maksan välimaaston atomin ytimen ytimessä:)

      AsianVierestä

    • Anonyymi

      Siinäpä se onkin se oikea kysymys: Mitä oli ennen tyhjyyttä, siis ennen täydellistä olemattomuutta, mitä silloin oli?

      Jolloin ei ollut olemassa atomin atomiakaan ollenkaan, ei yhtään mitään, mitä oli sitä ennen?

      • Anonyymi

        Silloin ei ollut Jumalaakaan olemassa, joten mitä silloin oli olemassa?


      • Sepä se. Jos vaikka kaikki materia oli tiivistynyt siihen yhteen pisteeseen ennen alkuräjähdystä. Niin mistä se oli tullut? Ja oliko sen ympärillä yhtään mitään, edes pimeää ainetta? Mistä se materia oli tullut, mikä muodosti sen tiiviin paketin mikä sitten räjähti.


      • Irvokas kirjoitti:

        Sepä se. Jos vaikka kaikki materia oli tiivistynyt siihen yhteen pisteeseen ennen alkuräjähdystä. Niin mistä se oli tullut? Ja oliko sen ympärillä yhtään mitään, edes pimeää ainetta? Mistä se materia oli tullut, mikä muodosti sen tiiviin paketin mikä sitten räjähti.

        Mulla tässä aamukahvin yhteydessä pikku kysymys: voiko aineen määritellä vain informaatioksi? Jos ei, niin miksei?Ikään kuin olisi vain ääretön keskusmuisti joka kertoisi että missä mitäkin sijaitsee.

        Kokemusperäiset havainnot meidän mittakaavasta kertoo että kaksi biljardipalloa ei voi olla samassa paikassa vaan törmäyksessä toisen liike pysähtyy ja liike jatkuu seuraavassa. Eikä tämä voi olla vain ohjelmakoodin sääntö, että samassa paikassa ei ole kahta palloa tai kääntäen että kahdella pallolla ei ole samoja koordinaatteja.

        Tiivis paketti siitä syntyy, kun keskusmuistiin on tallennettu että kaikki on samassa paikassa.


      • scrg kirjoitti:

        Mulla tässä aamukahvin yhteydessä pikku kysymys: voiko aineen määritellä vain informaatioksi? Jos ei, niin miksei?Ikään kuin olisi vain ääretön keskusmuisti joka kertoisi että missä mitäkin sijaitsee.

        Kokemusperäiset havainnot meidän mittakaavasta kertoo että kaksi biljardipalloa ei voi olla samassa paikassa vaan törmäyksessä toisen liike pysähtyy ja liike jatkuu seuraavassa. Eikä tämä voi olla vain ohjelmakoodin sääntö, että samassa paikassa ei ole kahta palloa tai kääntäen että kahdella pallolla ei ole samoja koordinaatteja.

        Tiivis paketti siitä syntyy, kun keskusmuistiin on tallennettu että kaikki on samassa paikassa.

        typo: "Eikä" po "Eikö"

        Pikainen googletus "matter as information" tuottaa paljon tuloksia, "time as information" ei niinkään.

        Aine, energia jne voidaan sijoittaa dataksi keskusmuistiin, jonka sisältö muuttuu ajan suhteen kuin biljardipallojen sijainti pöydälle. Mutta pieni ravistus tarvitaan, jotta myös kaikki aika sijoitetaan dataksi samaiseen keskusmuistiin niin, että sen sisältö vain on eikä mikään siellä muutu. Silloin "ennen" ja "jälkeen" sijaitsevat vain eri muistiosoitteissa ja ovat "aina" sijainneet.


      • scrg
        scrg kirjoitti:

        typo: "Eikä" po "Eikö"

        Pikainen googletus "matter as information" tuottaa paljon tuloksia, "time as information" ei niinkään.

        Aine, energia jne voidaan sijoittaa dataksi keskusmuistiin, jonka sisältö muuttuu ajan suhteen kuin biljardipallojen sijainti pöydälle. Mutta pieni ravistus tarvitaan, jotta myös kaikki aika sijoitetaan dataksi samaiseen keskusmuistiin niin, että sen sisältö vain on eikä mikään siellä muutu. Silloin "ennen" ja "jälkeen" sijaitsevat vain eri muistiosoitteissa ja ovat "aina" sijainneet.

        Lähestymistavan hyvä puoli on siinä että koko universumi voidaan kenties esittää kokonaislukuna. Miksikö? Koska minkä tahansa keskusmuistin sisältö voidaan esittää bitteinä ja nämä voidaan tulkita yhdeksi kokonaisluvuksi. Keskusmuistin koko rajaa suurimman mahdollisen luvun. Mutta jos keskusmuisti voi olla kooltaan ääretön, niin sitten mikään luku ei riitä.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Mulla tässä aamukahvin yhteydessä pikku kysymys: voiko aineen määritellä vain informaatioksi? Jos ei, niin miksei?Ikään kuin olisi vain ääretön keskusmuisti joka kertoisi että missä mitäkin sijaitsee.

        Kokemusperäiset havainnot meidän mittakaavasta kertoo että kaksi biljardipalloa ei voi olla samassa paikassa vaan törmäyksessä toisen liike pysähtyy ja liike jatkuu seuraavassa. Eikä tämä voi olla vain ohjelmakoodin sääntö, että samassa paikassa ei ole kahta palloa tai kääntäen että kahdella pallolla ei ole samoja koordinaatteja.

        Tiivis paketti siitä syntyy, kun keskusmuistiin on tallennettu että kaikki on samassa paikassa.

        Mutta silloin kun bitit voivat olla samaan aikaan ykkösiä ja nollia, paketti vai vaikuttaa tiiviiltä vaikkei sitä olisikaan, vai?
        -flowersreally-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta silloin kun bitit voivat olla samaan aikaan ykkösiä ja nollia, paketti vai vaikuttaa tiiviiltä vaikkei sitä olisikaan, vai?
        -flowersreally-

        Joo. Se binääriesitys on vain yksi projektio sumeasta todellisuudesta. Tämä teoria ei ole nyt ihan valmis.

        Mutta digitalisaatio on nyt muotia, joten yritän ahtaa kaiken kokonaisluvuiksi. Yksi kalevalainen runorivi kääntyy suomen kielen kirjaimistoa tehokkaasti käyttäen noin välille 0-10^10. "Vaka vanha Väinämöinen " ja n. 10 miljardia muuta vaihtoehtoa sille.


      • scrg kirjoitti:

        Joo. Se binääriesitys on vain yksi projektio sumeasta todellisuudesta. Tämä teoria ei ole nyt ihan valmis.

        Mutta digitalisaatio on nyt muotia, joten yritän ahtaa kaiken kokonaisluvuiksi. Yksi kalevalainen runorivi kääntyy suomen kielen kirjaimistoa tehokkaasti käyttäen noin välille 0-10^10. "Vaka vanha Väinämöinen " ja n. 10 miljardia muuta vaihtoehtoa sille.

        Eikös jossain ollut että kvanttitietokoneen tila voi olla 1 ja 0 samaan aikaan? Aine sinänsä kaiketi informaatiota, atomien jaksotus esimerkiksi. Energian määrähän ei käsittääkseni koskaan muutu kanssa. Vaihtaa vain olomuotoa ja joko tiivistyy tai hajaantuu. Sekin on vekkulia ajatella, kuinka paljon tyhjää atomissakin on elektronin ja neutronin välillä. Oliko sitten ennen alkuräjähdystä kaikki tuokin "ilma" tiiviisti pakattuna.

        Sitten on noita kvarkkeja sun muita mitkä käyttäytyvät villisti. Näemme että se menee paikasta A paikkaan B, mutta se voi kulkea vaikka jupiterin kautta.
        Jos ajatellaan universaalia kieltä. Niin matematiikka ja atomien luku on kaikille sama. Olemme vain nimenneet ne itsemme mukaan. Jos humanoidi avaruudesta osoittaa vaikka yhtä elektronia, niin se on vety.

        Voi olla että sivusin taas vähän aiheesta. Ei tullut kovinkaan paljon yöllä nukuttua ja oli kuntoutusselvitystä taas. Tässä mennään pelkästään kahvin ja tahdonvoimalla. :D


      • Irvokas kirjoitti:

        Eikös jossain ollut että kvanttitietokoneen tila voi olla 1 ja 0 samaan aikaan? Aine sinänsä kaiketi informaatiota, atomien jaksotus esimerkiksi. Energian määrähän ei käsittääkseni koskaan muutu kanssa. Vaihtaa vain olomuotoa ja joko tiivistyy tai hajaantuu. Sekin on vekkulia ajatella, kuinka paljon tyhjää atomissakin on elektronin ja neutronin välillä. Oliko sitten ennen alkuräjähdystä kaikki tuokin "ilma" tiiviisti pakattuna.

        Sitten on noita kvarkkeja sun muita mitkä käyttäytyvät villisti. Näemme että se menee paikasta A paikkaan B, mutta se voi kulkea vaikka jupiterin kautta.
        Jos ajatellaan universaalia kieltä. Niin matematiikka ja atomien luku on kaikille sama. Olemme vain nimenneet ne itsemme mukaan. Jos humanoidi avaruudesta osoittaa vaikka yhtä elektronia, niin se on vety.

        Voi olla että sivusin taas vähän aiheesta. Ei tullut kovinkaan paljon yöllä nukuttua ja oli kuntoutusselvitystä taas. Tässä mennään pelkästään kahvin ja tahdonvoimalla. :D

        "Sekin on vekkulia ajatella, kuinka paljon tyhjää atomissakin on elektronin ja neutronin välillä "

        Mutta onko sellainen tyhjää, jossa ei ikinä voi mitään ollakaan? Ysiraiteella on juna ja samoin kymppiraiteella, mutta 9 ja 3/4 on tyhjänä:) Tai biljardipöydällä on pallon ja nurkan välissä tyhjää, jos pallo voi vieriä sen tyhjän tilan kautta pussiin. Mutta jos kvanttimaailmassa pallo siirtyy pussiin kulkematta läpi "tyhjän" tilan suoraan tai jupiterin kautta, niin mitään informaatiota ei sisälly siihen että tyhjä on tyhjää.

        Joo, ne kvanttitietokoneen superpositiot on arkijärjen vastaisia.


      • Anonyymi

        NIin, ja kun miettii, että elektronitkin virittyvät eri energiatasoille, niin ehkä siinä ”tilassa” ei olekaan mitään kummallista.
        -flowers-


    • Anonyymi

      Joskus kun vähän kuulustelin joitain uskovaisia "raamatun tietäjiä", niin ensimmäinen sanonta maapallon synnystä oli että: Jumalan henki kulki vetten päällä.

      Mutta kuka loi Jumalan? Ei kai tyhdyydestä ilmestynyt kuin jossain Aladdin Sadussa lampunhenki vai syntyikö?

      • Anonyymi

        Yksi Jumalan nimistä on Luoja


    • Anonyymi

      Niin mistä tyhjyys ilmestyi?

      • Anonyymi

        Kuka loi tyhjyyden eli kaikkeuden olemattomuuden?


      • Niin ja onko sitä tyhjyyttä rajattomasti. Paisuuko tämä vielä tästä lisää paljonkin. Voiko universumi laajeta samalla tavalla kuin ilmapallo tyhjiössä. Se selittäisi sen laajenemisen nopeuden osittain. Kun ulkopuolinen ilma ei estä ilmapalloa täyttymästä.


      • Anonyymi

        Maailmankaikkeuden koko on aaltoliikettä, vähän kuin pomppiva pallo.

        Nythän ovat mitanneet että laajenemisen kiihtyvyys on alkanut jo hidastua, eli ennen "pitkää" aikaa (aikahan on suhteellista, lyhyt aika voi olla pitkä aika toiselle) maailmankaikkeus alkaa kutistua ja kutistuu äärettömän pieneksi pisteeksi eli singulariteetiksi :)

        Eli maailmanloppu lähestyy "pikkuhiljaa" kun maailmankaikkeus alkaa pienentyä.


    • Anonyymi

      Nysse räjähti. Tampereella.

    • Anonyymi

      Koko maailmankaikkeus materioineen on kuin sanko paskaa, joka velloo joka suuntaan. Ei ole aikaa eikä tilaa. Kaikki on suhteellista.

      Eikö olekin mielenkiintoista!

    • Anonyymi

      Miten olis Big Gangbang?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe