Elämäntapamuutoksen edessä

Hei
En löytänyt itselleni sopivaa keskustelua, johon olisin liittynyt. Olen aikuisiässä lihonnut ja painoa on tällä hetkellä 103,4 kiloa, pituuteni on 170cm. Lähentelen jo 60 vuotta. Keskivartalolihavuus on minulla huomattava ongelma, jonka myötä on metabolinen oireyhtymä, verensokeria seurataan, on rasvamaksa, verenpaine, kolesteroli, uraatti koholla, nivelrikko sormissa, se nyt ei liene painosta johtuva.

Olen kokeillut kaikenlaisia dieettejä paastosta lähtien. Nuttrilet-kuureja on useampia ja painoa on kyllä lähtenyt alas, mutta takaisin se on tullut. Sitten hurahdin Herbalifeen ja sillä paino putosi myös, mutta heti tulee takaisin, jos ei pysy niillä tuotteilla. Kunnes tajusin, että dieeteillä ei pitkälle pötkitä, paino kyllä putoaa, mutta tulee takaisin heti kun lopettaa. Minulla tämä syöminen on elämänikäinen ongelma.

Nyt on ohjeet ravintoterapeutilta, siinä on valmiiksi laskettu kalorit ja voin siitä katsoa mitä syön mihinkin aikaan, vaihtoehtoja löytyy ja herkkupäiväkin voi olla kerran viikossa, 200 gr karkkia, tai sitten jotain muuta herkkua esim. lettuja. Kaloreita tulee 1600 kcal / päivä. Kasviksia ja juureksia voin syödä rajattomasti. Sillä olen saanut painoa jo 3,3 kiloa alas. Päivällä kahvin kanssa voin syödä esim. proteiinipatukan. Pyrin syömään 3 tunnin välein, max 4 tuntia väliä. Aina ei mene niinkuin suunnittelen, mutta yritystä on. Kuulin, että tämän ikäiselle on sopivaa, vaikka menisi 1 kg kuukaudessa, itse en ole ihan tyytyväinen tämmöiseen. Kaipa se on parempi, että paino putoaa vaikkakin hitaasti, kunhan ei vaan nouse ylöspäin.

Olisi kiva kuulla miten muilla onnistuu ja mitä tunteita herää ja lipsumisia tulee ja minkälaisisa tilanteissa?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hei!

      Hyvältä kuulostaa, tsemppiä muutokseen! Itse näen, että laihduttamista (elintapamuutosta!)ei kannata stressata tai asettaa tiukkoja aikatavoitteita; kun perusasiat ovat kunnossa, laihtumista tapahtuu huomaamatta pikku hiljaa sen kummemmin ponnistelematta - lipsumisista huolimatta. 'Lipsuissa' itse siis sillä asenteella että ne kuuluu asiaan ja niitä ei kannata murehtia, kunhan isossa kuvassa jatkaa sitä uutta elämäntapaa. Toki harmittaa, jos liiasta herkuttelusta seuraa turvotusta, mutta sitten vaan on hyväksyttävä, että menee vaikkapa viikko, että asia korjaantuu. Itse en laske kaloreita ja olen kieltänyt vain tietyt herkut (joita tiedän syöväni liikaa, kun aloitan), muita herkkuja syön sen mukaan miltä tuntuu.

      • Anonyymi

        Anonyymi

        "Itse en laske kaloreita ja olen kieltänyt vain tietyt herkut (joita tiedän syöväni liikaa, kun aloitan), muita herkkuja syön sen mukaan miltä tuntuu."

        Eli tyypillinen jojoilija jolla tieto ravinnosta on hukassa.


      • Anonyymi

        Tai ex-laihduttaja, joka kuuntelee kehon tarpeita? Kukin tavallaan, mulla toimii eikä tarvii stressata.


    • Anonyymi

      Sinulla on sentään tuota tieteellistä taustaa mutta sen noudattaminen tuntuu stressaavan sinua.
      Tuntematta tarkemmin tapausta on mahdotonta ryhtyä viisastelemaan mutta ethän sitä odotakaan.

      Paino-ongelmani ei ollut noin vakava mutta verenpaine ja kolestroli olivat koholla lääkityksestä huolimatta.
      Verenpainelääkitys Ramipril 10mg. Paineet 160 / 90. Leposyke 80.
      Kolestrolilääke Simvastatin 40mg. Mole 7.
      Toinen polveni oli romuna. En päässyt kyykystä ylös kuin terveen varassa.

      Söin "normaalia" kotiruokaa. Mielestän terveellistäkin.
      Pienensin ruokalautasen 20cm > 15cm. Makeat närkkimiset pois. Lopetin alkoholin käytön täysin.
      Aloitin maltillisesti kuntosalilla 5krt/vko.
      Puolessa vuodessa voin luopua lääkkeistä ja olin hiljalleen pystynyt lisäämään tehoa kuntoiluun.
      Paino oli pysynyt ennallaan mutta vyötäröni oheni 6 - 7cm.

      Käyn kerran vuodessa kehon koostumusanalyysissä InBody720 vekottimessa.
      Rasva% laski muutamassa vuodessa viitealueelle ja vatsaontelon viskeraali 158 > 76:een.
      Paino laski vain noin 1kg/vuosi mutta lihasmassa lisääntyi koostumuksen muutoksen myötä.

      Minulla on painonnosto tausta joten uudelleen aloitus kuntosalin puolellakin oli "helppoa". "Pystymetsästä" aloittaville suosittelen personaali treenarin ohjelmointia ja valvottua alkutaivalta.

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe