Talon olivat täyttäneet yöperhoset.
Perhoset räpistelivät lampunvarjostimissa ja rispaantuneissa verhoissa.
Ne suuntivat kohti talon ainoaa valoa. Leijailivat edestakaisin kuin juhlista juopuneina. Lensivätkö ne sokeina?
Kuljin käytävää pitkin valkeassa yöpaidassa, joka kahisi jokaisella askeleella. Sammuneet öljylamput loivat vaitonaisia varjoja nurkkauksiin ja lattia tuntui paljaan jalan alla kylmemmältä kuin koskaan lokakuussa.
Tunsin aivan samoin kuin nuori epävarma nuorallatanssija
ensimmäisenä iltanaan.
Täydessä teltassa yleisön odottaessa.
Se oli onnistuminen tai putoaminen.
En ollut talossa yksin. Vihreän salin pöydälle oli tuotu maljakko
täynnä verenpunaisia ruusuja.
Palavat siivet
15
<50
Vastaukset 15
"Palavat siivet"
Siivet viittavat toiveisiin, haveisiin, vapauteen tai jonnekkin lähtemiseen. Tuli on ihmisen elämän kannalta välttämätön. Se tarjoaa lämpöä ja suojaa, sekä lähteen ruokaan ja juomaan. Se on myös tuhoisa elementti. Otsikko viittaa joko uudesti syntymiseen tai menetettyihin haaveisiin.
"Talon olivat täyttäneet yöperhoset.
Perhoset räpistelivät lampunvarjostimissa ja rispaantuneissa verhoissa. "
Yöperhoset ovat perhosia, mutta niitä ei yleensä pidetä yhtä miellyttävinä olentoina kuin päivärehosia. Talo on täynnä niitä. Ei ilmeisesti mieleisiä. Onnettomia olentoja selvästikkin, kun räpistelevät varjoissa ja rispaantuneen ympärillä.
"Ne suuntivat kohti talon ainoaa valoa. Leijailivat edestakaisin kuin juhlista juopuneina. Lensivätkö ne sokeina?"
Selvästikkin nuo olennot kuitenkin pyrkivät jotain kohti, mutta eivät löydä sitä koska ovat sokeita. Jotakin ne ovat kuitenkin juhlineet, mutta ovat ne juuri kadoksissa sen vuoksi? Viittaa siis rappioon, jota olennot eivät eivät itse tajua.
"Kuljin käytävää pitkin valkeassa yöpaidassa, joka kahisi jokaisella askeleella. Sammuneet öljylamput loivat vaitonaisia varjoja nurkkauksiin ja lattia tuntui paljaan jalan alla kylmemmältä kuin koskaan lokakuussa."
Kertoja selvästi kuuluu kuvaan, sillä hänellä on päällään ei paita vaan yöpaita. Hän kuitenkin erottuu selvästi ympäristöstään. Valkoinen väri viittaa puhtauteen. Tämän kantaja ei ole siis vajonnut samaan rappioon kuin nuo olennot. Kertoja on selvästi valppaana kun kiinnittää huomiota jokaiseen askeleeseen. Hän odottaa jotain, mutta tuntee suunnatonta epävarmuutta. Häntä kylmää
"Tunsin aivan samoin kuin nuori epävarma nuorallatanssija
ensimmäisenä iltanaan.
Täydessä teltassa yleisön odottaessa.
Se oli onnistuminen tai putoaminen."
Jotain uutta tulossa, ensi-ilta. Paljon toiveita ja pelkoja. Kaikki voi joko mennä täydellisesti ja yleisö puhkeaa suosionosoituksiin, tai sitten häpeä kaikkien edessä epäonnistumisesta.
"En ollut talossa yksin. Vihreän salin pöydälle oli tuotu maljakko
täynnä verenpunaisia ruusuja."
Kertoja huomaa että joku on hänen kanssaan. Punaiset ruusut viittaavat rakkauteen. Toisaalta ne ovat verenpunaisia... Voimakkaita tunteita kuitenkin. Joku ajattelee häntä, mutta millä mielellä? Se joku ei kuitenkaan ole yksi noista surkeista olennoista, sillä perhoset eivät tuo kukkia. Kertoja ei kuitenkaan tunnu tietävän kuka tämä henkilö on.misspönttöuuni kirjoitti:
No se oli kyllä hardcore-analyysi. Mikä kriitikko sinusta on tullut?
Tykkään runoista, vaikka olenkin surkea runonkirjoittaja.
Partakaveri kirjoitti:
Ettet vaan ole lehtikriitikko?
Partakaveri kirjoitti:
Ei riitä taidot. Runous vaan kiehtoo kun se tulee jostain alitajunnasta. Sen kautta pystyy ilmaisemaan ajatuksia ihan omalla tasolla.
En osaa ilmaista ajatuksiani hienosti, joten töksäytä, että mulla on ollut ikävä sinua.Partakaveri kirjoitti:
Ei riitä taidot. Runous vaan kiehtoo kun se tulee jostain alitajunnasta. Sen kautta pystyy ilmaisemaan ajatuksia ihan omalla tasolla.
En osaa ilmaista ajatuksiani hienosti, joten töksäytä, että mulla on ollut ikävä sinua.Runot ja kirjallisuus ovat rikkaus kaikissa muodoissaan.
misspönttöuuni kirjoitti:
Runot ja kirjallisuus ovat rikkaus kaikissa muodoissaan.
Minä vaan olen aina ollut huono kummassakin. Kirjoitin B:n äikän yo kirjoituksissa :D. Haluja kyllä olisi. Monesti olen alkanut kynäilemään jotakin, mutta sitten alkaa ketuttamaan kun lopputulos ei ole sitä mitä haluaisi.
Partakaveri kirjoitti:
Minä vaan olen aina ollut huono kummassakin. Kirjoitin B:n äikän yo kirjoituksissa :D. Haluja kyllä olisi. Monesti olen alkanut kynäilemään jotakin, mutta sitten alkaa ketuttamaan kun lopputulos ei ole sitä mitä haluaisi.
Eihän sitä keskeneräistä voi arvostella, että kirjota loppuun ennen kuin itseäsikään kriitikoit.
Sun pään sisältä ei kirjoita muut kuin sinä. Jos et kirjoita, kukaan ei saa tietää siitä maailmasta mitään ja se on pois jokaiselta lukijalta. Aattelepa sitä ite. :)misspönttöuuni kirjoitti:
Eihän sitä keskeneräistä voi arvostella, että kirjota loppuun ennen kuin itseäsikään kriitikoit.
Sun pään sisältä ei kirjoita muut kuin sinä. Jos et kirjoita, kukaan ei saa tietää siitä maailmasta mitään ja se on pois jokaiselta lukijalta. Aattelepa sitä ite. :)Mistä tiedät ettei siellä minun päässä asu Pertti, joka minulta salaa tänne kirjoittaa?
misspönttöuuni kirjoitti:
Sun pään sisältä ei kirjoita muut kuin sinä. Jos et kirjoita, kukaan ei saa tietää siitä maailmasta mitään ja se on pois jokaiselta lukijalta. Aattelepa sitä ite. :)En voinut vastustaa kiusausta 😋. Kiva kun oot siinä.
Mun vuoro...
Linnut taivaan.
Näet kauniin pellon valkoisenaan untuvaisia voikukan höytyviä. Hento tuuli niitä leijuttaa ikkunan ohi. Rintaa painaa paine, joka ei hellitä edes luonnon kauneuden keskellä.
Metsässä kukkuu käki. Se ei välitä maaiman murheista, vaan käy soidintaan aina ennen juhannusta. Senkään innokkuus ei vie hartioilla painavaa taakkaa pois.
Pääskyset, nuo taivaan taiturit lentää ja sirkuttaa niin, että takaraivossa soi. Silti nekään ei saa hymyä nousemaan.
Yö tulee. Silmät on uskallettava laittaa kiinni. Ne linnut tulee taas. Mustat linnut jotka käy päälle ja raakkuu. Tokittavat korvia ja silmiäsi. Heräät ja on aamu. Heräsit taas tähän kauniiseen maaimaan, vain elääksesi painajaisen taas uudestaan.
Huomenta huominen, terve taas taivaanlinnut!misspönttöuuni kirjoitti:
Eikö se vain helpota kun sanoittaa?
Sitähän miekii..No jaa..
Vois ehkä yrittää toiste uusiks vielä... 😊
Kyllä jotain pitää puskee läpi. Mä oon nyt väkrännyt puuliiteriä ja sjanut motskarilla. Sinne on karannut osa ketutusta. 😀
Uskaltaisitko sää moottoripyöräkyytiin? Kuule sielukin tuulettuu! 😬👌Disse kirjoitti:
No jaa..
Vois ehkä yrittää toiste uusiks vielä... 😊
Kyllä jotain pitää puskee läpi. Mä oon nyt väkrännyt puuliiteriä ja sjanut motskarilla. Sinne on karannut osa ketutusta. 😀
Uskaltaisitko sää moottoripyöräkyytiin? Kuule sielukin tuulettuu! 😬👌Musta tuntuu, että oot jo aika hyvissä fiiliksissä? :D
Oot tehnykin vaikka mitä, energiat menee oikeisiin kohteisiin, hyvä *taputtaa olalle*
Eh..en ikinä uskaltais motskarin kyytiin, no way, putoaisin heti kyydistä niinku eno venneestä, ainakii huutasin kurkku suorana :D Uskon, että tuulettuu liiankin kanssa *naurahdus*misspönttöuuni kirjoitti:
Musta tuntuu, että oot jo aika hyvissä fiiliksissä? :D
Oot tehnykin vaikka mitä, energiat menee oikeisiin kohteisiin, hyvä *taputtaa olalle*
Eh..en ikinä uskaltais motskarin kyytiin, no way, putoaisin heti kyydistä niinku eno venneestä, ainakii huutasin kurkku suorana :D Uskon, että tuulettuu liiankin kanssa *naurahdus*Eli haluisit kokeilla! 😂
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 39645
- 86638
Sinä mies olisit
ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s31580Poliisin potkija
Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.15574Miksi jätit minut
Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?36503- 34502
- 63491
Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella
Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?48491Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se
Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?62485- 68469