monasti. Kun joudun väistämään pyöräilijöitä niin maantiellä kuin kaupungissa nopeuteni laskee ja joudun kaasuttamaan ja jarrutamaan ja näinlisäämään bensa autoni päästöjä.
Eniten k u lutusta lisää. Kun maantiellä hyväänvauhtiinmäästyäni pintakaasulla tulee eteen. Rinnakkainajavien raivopyöeien ryhmä.
Ohipääsy on todellien ilmaasaastuttava vakutus
monasti. Kun joudun väistämään pyöräilijöitä niin maantiellä kuin kaupungissa nopeuteni laskee ja
2
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Harrastaminen
Huolto
Pyöräkaupat
Varusteet
Muut
Sisällysluettelo
Sivun muokkaus / työkalut
Liikennesäännöt
Polkupyöräwiki > Liikenteessä > Liikennesäännöt
Polkupyörä on ajoneuvo siinä missä auto tai moottoripyöräkin, ja pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja. Polkupyörää koskevat liikenteessä siis suurelta osin samat säännöt kuin muitakin ajoneuvoja. Lisäksi pyöräilijällä on joitakin omia sääntöjä ja määräyksiä.
Polkupyörän määritelmä
Polkupyörä määritellään ajoneuvolain 19 §:ssa "Muut moottorittomat ajoneuvot" [1].
Normaalien poljettavien kaksipyöräisten polkupyörien lisäksi polkupyöräksi katsotaan ajoneuvolain mukaan myös seuraavat erikoistapaukset:
Sähköavusteinen polkupyörä
Potkupyörä (kickbike)
Polkimilla tai käsikammilla toimiva kaksi- tai useampipyöräinen nojapyörä
Rullaluistelijat ja polkupyörän taluttajat taas tulkitaan jalankulkijoiksi (Tieliikennelaki 2 §, jalankulkijan määritelmä) [2].
Pyöräilijän paikka
Polkupyöräilijän on pääsääntöisesti ajettava pyörätiellä, mikäli sellainen on liikennemerkillä osoitettu ajosuunnassa. Jos pyörätietä ei ole osoitettu, on pyöräilijän käytettävä ajoradan (n.k. "autotie") oikeaa reunaa. Ajoradalla ei siis saa pääsääntöisesti pyöräillä, jos kulkusuunnassa on pyörätie. [3]
Jalkakäytävällä saa pyöräillä vain alle 12-vuotias lapsi, muutoin pyörän ajaminen jalkakäytävällä on aina kielletty (Tieliikennelaki 8 §). On siis aina käytettävä pyörätietä, jos sellainen on ja muutoin aina on ajettava ajoradalla. Pyörän ajaminen kävelykadulla on kuitenkin sallittu.
Pyörätien alkamisesta kertovia liikennemerkkejä
Merkki 422. Pyörätie
Merkki 423. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä
Merkki 424. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain
Merkki 425. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain
Pyöräteitä, erityisesti jalkakäytävään yhdistettyjä pyöräteitä, kutsutaan toisinaan kevyen liikenteen väyliksi. Tieliikennelaki ei tällaista termiä tunne, ja sen määrittely mikä kaikki katsotaan kevyeksi liikenteeksi on sekavaa.[4]
Pyörätiet ja pyöräkaistat
Ajoradasta tiemerkinnöillä erotettu pyöräkaista Helsingin Jakomäessä
Pyörätie on pyöräliikenteelle tarkoitettu, ajoradasta rakenteellisesti erotettua kulkuväylä. Pyörätie merkitään liikennemerkillä 422 (Pyörätie). Muut ajoneuvot eivät saa käyttää kyseisellä merkillä osoitettua pyörätietä. Mopolla ajo pyörätiellä on kuitenkin sallittu, jos se osoitetaan lisäkilvellä "Sallittu mopoille"". Jalankulkija voi käyttää pyörätien reunaa, jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole lähettyvillä. [2]
Ajoradasta voidaan myös tiemerkinnöillä erottaa pyöräilijöille ja mopoilijoille (TLL 2 §, kohta 12) yksisuuntainen pyöräkaista. Pyöräkaistalla pyöräilijän ja mopoilijan on noudatettava samoja sääntöjä kuin ajaessaan ajoradan reunassa. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat pyöräkaistaa käyttää kaikki ajoneuvot (TLA 36 a §).
Pyöräilyn ja jalankulun yhdistäminen
Suomessa pyörätie jaetaan huomattavan usein jalankulkijoiden kanssa. Tapoja on kahdenlaisia: rinnakkaisia sekä yhdistettyjä. Kun pyörätie ja jalkakäytävä ovat rinnakkain (liikennemerkit 424 ja 425), pyöräilijöille ja jalankulkijoille on oma puolensa. Ne on erotettu toisistaan rakenteellisesti tai usein pelkästään valkoisella viivalla. Liikennemerkki osoittaa, kumpi puoli on pyöräilijöille. Pyöräilijä ajaa oman väylänsä oikeassa reunassa.
Kun pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty (liikennemerkki 423), pyöräilijä ajaa väylän oikealla puolella [3]. Jalankulkija saa käyttää joko väylän vasenta tai oikeaa puolta [5]. Pyöräilijä ohittaa samalla puolella kävelevän jalankulkijan ja muut pyöräilijät vasemmalta puolelta. Yhdistetyllä pyörätiellä on noudatettava erityistä varovaisuutta muiden tiellä liikkujien vuoksi.
Kävelykatu
Merkki 575. Kävelykatu
Liikennemerkillä 575 osoitetulla kävelykadulla polkupyöräily on sallittu. Kävelykadulla jalankulkijoilla ei ole velvoitetta kulkea tien reunassa, ja pyöräilijän on annettava jalankulkijoille esteetön kulku. Pyöräilijän on sovitettava ajonopeutensa jalankulun mukaiseksi, ja suurin sallittu nopeus on 20 km/h. [2]
Suorakaiteen muotoista kävelykadun liikennemerkkiä ei tule sekoittaa neliön muotoiseen opastusmerkkiin 682 (Jalankulkijoille tarkoitettu reitti). Ko. opastusmerkki ei aseta rajoitteita tai velvoitteita pyöräilijöille.
Ajoradalla ajaminen
Mikäli pyöräilijän kulkusuunnassa ei ole merkittyä pyörätietä, tulee pyöräilijän ajaa ajorataa pitkin. Jalkakäytävällä saavat pyöräillä vain alle 12-vuotiaat lapset. Mikäli ajoradan reunassa on valkoisella sulkuviivalla erotettu riittävän leveä piennar, on pyöräilijän käytettävä piennarta, muutoin tien oikeaa reunaa. Ajorataa pitkin saa pyöräillä myös lyhyen matkan, jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa. [6] Ajoradalla ajettaessa pyöräilijä on velvollinen noudattamaan samoja liikennesääntöjä kuin autoilijatkin.
Etenkin kilpa- ja kuntopyöräilijät ajavat - Anonyymi
Polttomoottoriset ajoneuvot ovat peruja 1800-luvulta, laajuudessaan nykyaikaan soveltumaton, vanhentunut keksintö. Verrattavissa höyryveturiin.
Näistä pyritään pääsemään eroon ja korvataan nykyaikaan paremmin soveltuvilla, vähemmän saastuttavilla voimanlähteillä varustetuilla ajoneuvoilla.
Myös robottiohjattuja ajoneuvoja kehitetään ja ihminen pyritään siirtämään kuljettajanpaikalta matkustajaksi.
Ihminen on liian epävarma, ei hallitse yksinkertaisia tieliikennesääntöjä, rikkoo niitä jopa aivan tietoisesti,on arvaamaton ja piittaamaton muiden liikkujien turvallisuudesta ja suhtautuu tunteenomaisesti aivan tavanomaisiin liikennetilanteisiin.
Robottiohjatut autotkaan eivät tarvitse olla täydellisä vaan niille sallitaan tietty määrä onnettomuuksia, riittää vain kunhan ovat ihmistä turvallisempia.
Ihminen pitää itseään kovin erinomaisena monessa asiassa mutta yhä useammin koneet korvaavat ihmisen uusissa tehtävissä. Tämä kehitys jatkuu yhä vaativimmissa tehtävissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2062171Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin681732Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä821548En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1471447- 501421
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1281139Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2221025- 173997
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja51850Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60794