Akun pitäisi olla sellainen että se latautuisi itsestään alamäissä ja avustaisi ylämäissä. Eikä tasaisella polkemisessa saisi olla mitään vastusta.
Ei polkupyörästä ole järkeä tehdä mitään painavaa vauhtihirmua jonka akku pitää ladata joka päivä sähköverkosta.
Sähköpyörät vääränlaisia
34
3796
Vastaukset
- Anonyymi
Itävallassa on tällaisen sähköpyörän valmista mutta niitä ei myydä Suomessa.
- Anonyymi
Luomupyörä on kevyt polkea.
- Anonyymi
Ei ylämäissä. Alamäissä latautuva sähkömoottori auttaisi.
- Anonyymi
Jarruttaisi menoa alamäessä. Taitaa nykyisetkin jarruttaa vaikkei lataakaan akkuja. Tänään päästelin luomupyörällä yli 60km/h alamäkeen.
- Anonyymi
No et varmana päästellyt. 60km/h polkupyörällä. Salli mun nauraa. Vaikka et sallisikaan, huomatkoon lukija tämän, nauran sittenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No et varmana päästellyt. 60km/h polkupyörällä. Salli mun nauraa. Vaikka et sallisikaan, huomatkoon lukija tämän, nauran sittenkin.
Oletko sähköpyöräilijä? Nehän taitaa jarruttaa alamäkeen? Tarkalleen 61,5km/h oli lukema Sports trackerin mukaan. Yli 50:n vauhtiin ei tarvitse kovinkaan kummoista mäennyppylää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko sähköpyöräilijä? Nehän taitaa jarruttaa alamäkeen? Tarkalleen 61,5km/h oli lukema Sports trackerin mukaan. Yli 50:n vauhtiin ei tarvitse kovinkaan kummoista mäennyppylää.
Kannattaa vaihtaa ohjelmaa jos nuin paljon valehtelee nopeudet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No et varmana päästellyt. 60km/h polkupyörällä. Salli mun nauraa. Vaikka et sallisikaan, huomatkoon lukija tämän, nauran sittenkin.
Naura vain, mutta polkupyörä menee alamäessä jopa 100 km/h vauhtia kun on vain jyrkkä alamäki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jarruttaisi menoa alamäessä. Taitaa nykyisetkin jarruttaa vaikkei lataakaan akkuja. Tänään päästelin luomupyörällä yli 60km/h alamäkeen.
Mitäpä se haittaisi, jos toisaalta saavutettaisiin se etu että akku latautuu alamäen aikana. Ja sitäpaitsi alamäessä on varaakin siihen että jokin edes vähäsen hillitsee vauhtia.
- Anonyymi
https://www.indiegogo.com/projects/vello-bike-the-first-self-charging-folding-e-bike#/
Valitettavasti ei myydä Suomessa - Anonyymi
Kevyt itselataava sähköpyörä on oikea ratkaisu.
- Anonyymi
Kevyt itselataava olisi tietysti parempi kuin nykyiset, mutta nykyisetkin ovat ihan hyviä ;)
Jarrutusenergian talteenotosta on vain hyvin vähän hyötyä, koska fillarilla jarrutellaan niin vähän. Keveys olisi myös kiva asia, mutta nykyisillä materiaaleilla ei saada painoa puolitettua kestävyyden kärsimättä.
- Anonyymi
Ei vaadi kun suoravetomoottorin jota on myyty vaikka kuinka pitkään. Eri asia sitten et kuinka paljon siitä latauksesta hyötyy suhteessa kulutukseen. Sähköautolla se voi olla kaupunkiajossa jotain 3kwh / 15kwh kulutukseen. Pyörällä varmaan vähemmän.
- Anonyymi
Tuota eriaatetta on sovellettu aikoinaan johdinautoissa, jotka kulkivat sähköllä. Myös jarrutuksesta otettiin energiaa talteeen.
- Anonyymi
Siitä maan uumenista löytyvästä öljy -nimisestä uudesta ihmeaineesta saisi varmasti jonkinlaisen polttoaineen kun se kuulemma palaa aika hyvin. Esim. juuri tuon palamiskaasun laajenemisen ympärille voisi joku pelle peloton kehitellä laitteen jossa se energia jotenkin valjastettaisiin ja välitettäisiin polkupyörän poljinkeskiöön. Tuollaisella huristelisi mukavasti poronkuseman jos toisenkin.
- Anonyymi
Siitä uraanin halkeamisesta saatavaa ihmeainetta ns. sähköä saa pistorasiasta. Ei tule savupilveä ja maailma pelastuu. Tätä ihmeainetta ladattaessa akkuun alkaa polkupyöräkin kulkemaan eri tavalla :D
- Anonyymi
Iltasanomissa oli juttu sähköpyöräilystä ja yksi kohta rupesi naurattamaan, sp on kuulema luontoystävällinen eikä kuormita luontoa. Toimittaja ei ole totisesti tietoinen akkujen valmistukseen käytetyistä alkuaineista ja materiaaleista eikä lisääntynyt sähkönkulutuskaan aivan päästötöntä ole.
Sen sijaan pyöräily ilman mitään sähköavustuksia on ekoteko ja kasvattaa kuntoa. Liikuntarajoitteisilla ymmärrän mutta jos raajat toimii on kyse snobismista ja luonnon kuormittamisesta. Pienistä puroista syntyy suuri meri. ajattele ihan ite.- Anonyymi
Sähköpyörän akku on noin 0.5 kilowattituntia.
Kansanautoissa käytetään noin 30 kilowattitunnin akkuja.
Eli sähköpyörän akkukapasiteetti on noin 2% sähköauton kapasiteetista.
Jos sähköpyörällä ajetaan muutama tuhat kilometriä, eli 2% auton ajomäärästä, on ympäristökuormituskin henkilöauton luokkaa.. Se siitä päästöttömästä vaihtoehdosta ;)
- Anonyymi
Sähköpyörien toimintasädekin taitaa jäädä aika vaatimattomaksi luomupyörään verrattuna.
- Anonyymi
Joo, vaan jotain 100km luokkaa useimmissa pyörissä. Eihän toi riitä mihinkään esim työmatkakäytössä. Vai miten se oli.
- Anonyymi
Sähköpyörien yksi hyödyistä on siinä että sen avulla voit käydä esim töissä auton sijaan. Luomuna työmatka voi olla turhan pitkä ja hikinen mutta sähkön avustamana pääset töihin ripeästin ilman että olet läpimärkä hiestä. Sähköpyörä saastuttaa taatusti vähemmän kuin auto ja lisäksi vähentää ruuhkia.
Itse kuljen reilun 10 kilaan työmatkaa sähköavusteisella pyörällä, eli reilu 100 km viikossa. Akun lataan kerran viikossa. Ennen kuljin autolla, en enää.
Ne jotk höpöttää sähköpyörän sopivan liikuntatajoitteisille, käykää kokeilemassa miltä ladukkaalla sähköpyörällä ajaminen tuntuu, ne ovat todella hienoja! - Anonyymi
Etkö numu tai kerää voimia ikinä?
Eihän siinä ole pyöräilyssä mitään järkeä jos pitää ihmisen syödä ja levätä.
Autoilussakaan ei ole järkeä kun pitää huoltaa ja laittaa bensaa tai kiisseliä. - Anonyymi
Minäkin haluaisin dieselin, jonka tankkiin tulisi polttoainetta alamäessä itsestään.
Joskus kaverit naureskeli auton käyttöohjekirjan tekstille, jossa sanottiin"ajovalojen käyttö lisää polttoaineen kulutusta"
Näiden valopäiden mielestä akun pitäisi latautua itsestään.
Energiaa ei synny tyhjästä. Jos sähköpyörän akkua aletaan ladata alamäessä liike-energiasta, voi rullata aika huonosti..- Anonyymi
Alamäki on yhtäkuin energianlähde siinä missä ylämäki on energiasyöppö. Sähköllä kulkevissa poljettavissa menopeleissä alamäkiä olisi fiksua hyödyntää lataamaan akkua. Mitä haittaa siitä muka olisi jos alamäkeen polkematta rullaamisen aikana tai alamäessä helposti ja kevyesti poljettaessakin tulisi mukaan yksi pieni pyörimiskitkatekijä, mikä olisi "jarruttavalta" vaikutukseltaan noin samaa luokkaa kuin esim. napadynamo? Siinä sun toiveiden dieselissäkin alamäet pidentää sen toimintasädettä siinä missä ylämäet syö sitä. Ajovalojen käyttö lisää polttoaineen kulutusta jonkin desilitran/100km.
- Anonyymi
Luomupyörässä ei ole vastusta alamäkeen päästellessä. Eilenkin meni 58km/h alamäkeen enkä polkenut edes vauhtia.
- Anonyymi
Ilmanvastus on kylläkin ja se alkaa ihmeellisesti vaikuttaa nopeuden noustessa.
- Anonyymi
Pitäisi käyttää samankaltaista teknologiaa kuten Formula-1 autoissa, jarruttamisen pitäisi tuottaa sähköä myöskin.
Aktiivinen laakerointi sekä jousitus renkaanilmanpaineen säätyminen automaattisesti tilanteen mukaan tietysti säästäisi paljon sekä rengasta että energiaa, nopeuttaisikin etenemistä. - Anonyymi
Suurin nopeus pyörällä olisi ( jos ei ole tyhjiö) jos hyppäisi esim. lentokoneesta tai jyrkänteeltä pyörän kanssa. Vastus siinä olisi ilman vastus ja nopeus voisi olla pitkälle toista sataa.
- Anonyymi
Ilmaston vastauksella voisi sitten lahdata akkuja, mariinin salaisen lisäpöytäkirjan mukaisesti ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmaston vastauksella voisi sitten lahdata akkuja, mariinin salaisen lisäpöytäkirjan mukaisesti ?
Opettelisit ensin edes kirjoittamaan!
Tuossa hieman artikkelia kyseisestä tekniikasta, jota kyllä joistan pyörämalleista löytyy.
https://ebikeshq.com/ebike-recharge-while-pedaling/
Sen hyötysuhde on vain heikohko, takaisinlatauksen hyötysuhde on vain luokkaa 5-10%:a akun kokonaisenergiasisällöstä, riippuen ajo-ympäristöstä.
Järjestelmä luonnollisesti nostaa hihtaa jonkinkin verran ja toteuttetavissa vain suoravetomoottoreihin (eli siis joko taka taikka etunapamoottoreihin), ei keskiömoottoreihin (joita taasen on valta-osa kalliimmista sähkö-avusteisista pyöristä joissa hinnan nousu ei vaikuta niin pahasti kuin halvemmissa malleissa).- Anonyymi
Hallintalaitteiden tulisi olla herkkätoimisia. Lihasheikkoudesta kärsivällä ei ole välttämättä käsissä paljon purisusvoimaa.
- Anonyymi
Napamoottorit eteen ja taakse. Akku voisi olla ainakin 2kWh ja moottoriavustus ylemmäksi johonkin 30-35km/t luokkaan. Aika moni alkaisi harkitsemaan sähköpyörää. Tosin hintakin noilla varusteilla voisi olla viiden tonnin luokkaa ainakin, valitettavasti.
- Anonyymi
Järkeen on vielä pitkä matka.
Nyt puhuu raha vielä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1484121- 122826
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos372065Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211811Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?401697- 1251561
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo5941545- 981507
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101361- 401335