Mitenkäs tämä nyt meni? En vieläkään ole ymmärtänyt mitä se tarkoittaa, että kitara soi oktaavia korkeammalta kuin mitä on kirjoitettu nuottiviivastolle. Ja miksi on näin?
Jos soitan esim. kitaranuoteista pianolla, niin mikä pianon kosketin vastaa kitaran A-kielen 3.nauhaväliä? Pianon keski-C? Ei. Kun sehän pitää sitten olla oktaavia matalemmalta?
En ymmärrä. Mulla on kai aivoissa joku kehitysvamma. Tällaisten asioiden hahmottaminen on minulle todella haastavaa.
Voisiko joku vääntää rautalangasta, niin että vihdoinkin tajuaisin. Hävettää olla soittanut soittimia 20 vuotta eikä tällaiset perusasiatkaan ole hallinnassa.
Kitara ja nuotit
4
1898
Vastaukset
- Anonyymi
Oktaavi on oktaavi. Jos soitat pianosta C:n, soitat kitarasta C:n mutta oktaavia korkeammalta. Tai sit mikä tuntuu/kuulostaa korvaasi parhaalta.
- Anonyymi
Kitaran keski-C on nimenomaan tuo A-kielen 3. nauhalta soitettu ääni, mutta jos haluttaisiin soittaa konserttivireen keski-C (pianon keski-C) kanssa samankorkuinen sävel, niin sillon soitettaisiin tätä em. nuottia oktaavin korkeampi C (H-kielen 1. nauha).
Jos kitarassakin viivaston keski-C soitettaisiin samankorkuisena, kun pianolla, niin kitaraa nuotittaessa jouduttaisiin menemään pitkälle bassoviivaston puolelle...ja tätä ei haluta.
Tämän vuoksi tuolta keski-C -viivalta soitettu ääni soitetaan kitaralla oktaavia alempaa, kun pianolla.- Anonyymi
Saiko tuosta joku selvän? Jos H-kielen ykkösnauha vastaa pianon keski-Ceetä, niin ei kai sillä nuotitettaessa mennä pitkälle bassoviivaston puolelle? Lähempänä bassoa on A-kielen kolmosnauhalta otettu oktaavia alempi C.
- Anonyymi
No jos tuolla nykyisellä kitaran nuotitustaktiikallakin ala-E äänen nuottiin tarvitaan 2 apuviivaa keski-C viivan alle, niin jos siitä tarvittaisiin vielä oktaavin verran ääniä lisää, niin eikös sitä sillon menna aika alas bassoviivastolla?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?465801Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki573115- 1832675
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t112432mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132139- 282115
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/151816- 151448
- 1471354
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2621185