Mitenkäs tämä nyt meni? En vieläkään ole ymmärtänyt mitä se tarkoittaa, että kitara soi oktaavia korkeammalta kuin mitä on kirjoitettu nuottiviivastolle. Ja miksi on näin?
Jos soitan esim. kitaranuoteista pianolla, niin mikä pianon kosketin vastaa kitaran A-kielen 3.nauhaväliä? Pianon keski-C? Ei. Kun sehän pitää sitten olla oktaavia matalemmalta?
En ymmärrä. Mulla on kai aivoissa joku kehitysvamma. Tällaisten asioiden hahmottaminen on minulle todella haastavaa.
Voisiko joku vääntää rautalangasta, niin että vihdoinkin tajuaisin. Hävettää olla soittanut soittimia 20 vuotta eikä tällaiset perusasiatkaan ole hallinnassa.
Kitara ja nuotit
4
1841
Vastaukset
- Anonyymi
Oktaavi on oktaavi. Jos soitat pianosta C:n, soitat kitarasta C:n mutta oktaavia korkeammalta. Tai sit mikä tuntuu/kuulostaa korvaasi parhaalta.
- Anonyymi
Kitaran keski-C on nimenomaan tuo A-kielen 3. nauhalta soitettu ääni, mutta jos haluttaisiin soittaa konserttivireen keski-C (pianon keski-C) kanssa samankorkuinen sävel, niin sillon soitettaisiin tätä em. nuottia oktaavin korkeampi C (H-kielen 1. nauha).
Jos kitarassakin viivaston keski-C soitettaisiin samankorkuisena, kun pianolla, niin kitaraa nuotittaessa jouduttaisiin menemään pitkälle bassoviivaston puolelle...ja tätä ei haluta.
Tämän vuoksi tuolta keski-C -viivalta soitettu ääni soitetaan kitaralla oktaavia alempaa, kun pianolla.- Anonyymi
Saiko tuosta joku selvän? Jos H-kielen ykkösnauha vastaa pianon keski-Ceetä, niin ei kai sillä nuotitettaessa mennä pitkälle bassoviivaston puolelle? Lähempänä bassoa on A-kielen kolmosnauhalta otettu oktaavia alempi C.
- Anonyymi
No jos tuolla nykyisellä kitaran nuotitustaktiikallakin ala-E äänen nuottiin tarvitaan 2 apuviivaa keski-C viivan alle, niin jos siitä tarvittaisiin vielä oktaavin verran ääniä lisää, niin eikös sitä sillon menna aika alas bassoviivastolla?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1341708- 401638
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa631390- 681305
Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2091134Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi2761091- 701083
- 74955
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää19948Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106888