Mitenkäs tämä nyt meni? En vieläkään ole ymmärtänyt mitä se tarkoittaa, että kitara soi oktaavia korkeammalta kuin mitä on kirjoitettu nuottiviivastolle. Ja miksi on näin?
Jos soitan esim. kitaranuoteista pianolla, niin mikä pianon kosketin vastaa kitaran A-kielen 3.nauhaväliä? Pianon keski-C? Ei. Kun sehän pitää sitten olla oktaavia matalemmalta?
En ymmärrä. Mulla on kai aivoissa joku kehitysvamma. Tällaisten asioiden hahmottaminen on minulle todella haastavaa.
Voisiko joku vääntää rautalangasta, niin että vihdoinkin tajuaisin. Hävettää olla soittanut soittimia 20 vuotta eikä tällaiset perusasiatkaan ole hallinnassa.
Kitara ja nuotit
4
1792
Vastaukset
- Anonyymi
Oktaavi on oktaavi. Jos soitat pianosta C:n, soitat kitarasta C:n mutta oktaavia korkeammalta. Tai sit mikä tuntuu/kuulostaa korvaasi parhaalta.
- Anonyymi
Kitaran keski-C on nimenomaan tuo A-kielen 3. nauhalta soitettu ääni, mutta jos haluttaisiin soittaa konserttivireen keski-C (pianon keski-C) kanssa samankorkuinen sävel, niin sillon soitettaisiin tätä em. nuottia oktaavin korkeampi C (H-kielen 1. nauha).
Jos kitarassakin viivaston keski-C soitettaisiin samankorkuisena, kun pianolla, niin kitaraa nuotittaessa jouduttaisiin menemään pitkälle bassoviivaston puolelle...ja tätä ei haluta.
Tämän vuoksi tuolta keski-C -viivalta soitettu ääni soitetaan kitaralla oktaavia alempaa, kun pianolla.- Anonyymi
Saiko tuosta joku selvän? Jos H-kielen ykkösnauha vastaa pianon keski-Ceetä, niin ei kai sillä nuotitettaessa mennä pitkälle bassoviivaston puolelle? Lähempänä bassoa on A-kielen kolmosnauhalta otettu oktaavia alempi C.
- Anonyymi
No jos tuolla nykyisellä kitaran nuotitustaktiikallakin ala-E äänen nuottiin tarvitaan 2 apuviivaa keski-C viivan alle, niin jos siitä tarvittaisiin vielä oktaavin verran ääniä lisää, niin eikös sitä sillon menna aika alas bassoviivastolla?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005368662Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5370824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102231Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1671242Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17896Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40784Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57752Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72744- 46725
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36657