Polkupyörään uuden kampisarjan takia uusi pitkäakselinen keskiö?

Anonyymi

Vanhassa pyörässä keskiön akseli lienee jotain 11 cm pitkä. Ja kampisarja on paksumpi akselin puolelle tulevalta puolelta ja rattaat jäivät kauemmaksi... (sopivia viistokuvia oli hankala löytää)
http://www.pyoratohtori.fi/kuvat/2008_03_30/nexavehollowtechkampisarja.JPG

Esim. tämä uusi kampisarja tuo rattaat lähemmäksi pyörän runkoa, kun puuttuu keskiön puolelta paksunnos (ja ketjulinja on 47.5 mm)
https://http2.mlstatic.com/multiplicacion-shimano-tourney-fc-ty501-mtb-42-34-24t-D_NQ_NP_657991-MLM26896618307_022018-F.jpg

En tiedä, osasinko selvittää ongelman hyvin.

Pitää siis löytää kampisarja, jossa on samalla tavalla paksu akseliin tuleva kiinnityskohta tai jos ei löydy, niin samalla vaihtaa keskiöön, jossa on pidempi akseli ja rattaat jäisivät sitten yhtä kauas kuin vanhalla kombinaatiolla.

Tässä mielenkiintoisessa Shimanon yhteensopivuustietopaketissa (2019-2020) tarjotaan sivulla 16 taulukossa C-449 em. uuden kampisarjan FC-TY501 keskiöksi tyyppiä D-NL 122,5 mm (löytyy vaikka Motonetistä)
https://productinfo.shimano.com/download/pdf/com/2.3/en

Eli voikohan ottaa käyttöön keskiön, joka on pidemmällä akselilla samalla kun vaihtaa ikivanhaa kampisarjaa loppuun kuluneiden rattaiden takia?

...sorry, pitkä kuvaus ja paljon linkkejä. Hankalahko ongelma ensimmäistä kertaa kampisarjaa vaihtavalle.

5

255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Omassa pyörässäni oli alkujaan kolme ratasta edessä ja nyt vaihdettiin kammet jossa oli vain yksi ratas ja samalla vaihdettiin viallinen keskiölaakeri ja juuri keskiön akselin pituudella säädettiin eturatas sopivaan linjaan takapakkaan, takapakkan vaihdoin myöhemmin koeajon jälkeen juuri oman mieltymyksen mukaan ja kyllä tuli mieluinen soratiepyörä.

• Anonyymi

Vaihdoin hollowtech ii kampisarjan, kun polkimet oli työnnetty väärille kierteille ja jossain kuului nirinää.

Uusi kampisarja oli epäsymmetrinen vanhan keskiölaakerin kanssa. Toiselle puolella polkimet olivat pitemmällä sivussa kuin toisella puolella. Tämä ongelma ratkesi lyhyemmällä keskiölaakerilla. Uudella keskiölaakerilla polkimet tulivat symmetrisesti kummallekkin puolelle :) Ketjulinjoista ei sitten ole mitään käryä..

Kyseesaä oli hybridin kammet. Muistaakseni 2016 Aceran kampisarja vaihtui 2018 Alivio kampisarjaan tai jotain sinneppäin.

Eli varmaan ehdottamasi kombo toimii, jos on oikeat palikat?

• Anonyymi

Kyse lienee ns. neliskanttikeskiö, vaikka tässä on puhuttu myös ns. hollowtech-tyypistäkin.
      Mittaa vanhan kampisarjan keskimmäisen rattaan (tai kahden rattaan välin) etäisyys rungon keskilinjasta, se on ketjulinja. Uuden akselin ja kampisarjan ketjulinjan tulisi olla lähellä tuota. Iso poikkeama voi saada kammen tai rattaan osumaan runkoon, tai etuvaihtaja ei siirry riittävästi sivusuunnassa. Rungon sen osan leveys, johon keskiölaakeri tulee, on yleensä 68 mm, joskus 73 mm. Kun ketjulinja ja keskiömuhvin leveys on tiedossa, valitset vain tuotetietojen perusteella sopivan kombinaation.
      Työkalut tietenkin maksavat, ja keskiölaakerin irrotus voi olla tuskainen projekti. Onnea!

• Anonyymi

Kiitos kommenteista eli sillä mennään! Yritän saada vanhan keskiön irti ja sitten teen vielä tarkemmat mittaukset. Aiemmin ei irronnut mutta kuulemma lämmittäminen esim. hiustenkuivaimella auttaa eli lämpölaajeneminen. :)

• Anonyymi

Se keskiönavaushylsy pitää kiinnittää, niin ettei lipsahda. Sitten kahden käden putkitongeilla auki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2879
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2037
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1767
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1722
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1411
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      955
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe