Haaveet ja niiden toteutuminen

Anonyymi

Ihmisillä on muutamia hahmotelmia siitä miten se oma elämän tulisi mennä(elokuvana). Listataan muutamia toiveita ja mietitään onko järkevää elää ajatuksella "olisi onnellinen sitten kun". Mitä haluamme?

1. Hyvän parisuhde
2. Hyvä työpaikka
3. Omakotitalo
4. Lapsia
5. Taloudellisen riippumattomuus 50 - vuotiaana
6. Ikuinen elämä
7. Hyvä terveys
8. Ikuinen seksuaalinen kyvykkyys

Joko olisitte onnellisia vai jäikö listalta jokin tärkeä pois jota ilman ette missään nimessä olisi onnellisia?

AsianVierestä

27

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin paljon olen kyllä pyöritellyt, haaveillut ja suunnitellut asioita mutta yleensä aika pian siitä, kun se ajatus syttyy olen jo kyhäämässä sitä kasaan.

      Eli pistän pyörät pyörimään sen asian etenemiseksi. Mutta realismi iskee väliin päin plättyy.

      Kaikki ei ole aina vaan itsestä kiinni. ☺️

      • Anonyymi

        Onko syy haaveissa ja ajatuksissa(tavoitteissa) vai jossain muussa? Oletko kateellinen munkille joka hyräilee tyynen onnellisena jossain temppelissä, hänellä ei ole mitään mutta samalla hänellä on kaikki?

        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko syy haaveissa ja ajatuksissa(tavoitteissa) vai jossain muussa? Oletko kateellinen munkille joka hyräilee tyynen onnellisena jossain temppelissä, hänellä ei ole mitään mutta samalla hänellä on kaikki?

        AsianVierestä

        Jaa minkä suhteen? Sen suhteen, ettei kaikki tapahdu suit sait vai minkä?

        En ole kateellinen munkille. En ylipäänsä ole kateellinen muillekaan, koska se ei edistä mun elämää mitenkään ja kateus olis vain kuluttavaa.😃


      • Anonyymi
        Abrakadabra kirjoitti:

        Jaa minkä suhteen? Sen suhteen, ettei kaikki tapahdu suit sait vai minkä?

        En ole kateellinen munkille. En ylipäänsä ole kateellinen muillekaan, koska se ei edistä mun elämää mitenkään ja kateus olis vain kuluttavaa.😃

        Elämän tavoitteet tulevat osin mielikuvamarkkinoinnista. Se vaikuttaa siihen mitä me haluamme. Harva ajatus on ihmisestä itsestään lähtöisin.

        Minä olen vähän kateellinen munkille, ja vain munkeille. Jos ihmisen perusasenne olisi se että voi olla tyytyväinen riisikuppiin ja teehen voisi saada aivan älyttömästi enemmän mitä haluaisi. Eläisi varmasti hirmu tyytyväisenä siinä runsaudensarvessa.

        Sitten on joitain onnettomia jotka hakevat aina jonkin uuden kohteen ollakseen tyytyväisiä parisuhteessa tai yksityisessä elämässään. Tämä kuvaa ihmisen heikkoa luonnetta ja heikkojahan me kaikki olemme.

        Tänä aamuna mietin juuri mitä olisi menettänyt jos ei olisi käynyt niin tai näin. Mitä olen menettänyt kun kävi niin tai näin.
        Tulin aatokseen jossa minun pitäisi olla kauhean tyytyväinen nyt olemassa olevaan. Olen saanut jo elämältä aika paljon. Ja se paljon ei merkitse rahaa yms. vaan jotain muuta.

        AsianVierestä


    • No heh, munkki on tehnyt valinnan ja opetellut ulos haluamasta asioita, mitä me ei munkiksi haluavat haluamme.

      Onhan se täysin mahdollista sullekin itse ohjailla ja määritellä haluamisiasi, kun munkillekin. Ei ne ihmistä kummempia ole, taruolentoja tai mitään mihin sä et pystys.

      Keskity, psyykkaa, ajattele, valikoi, päätä ja opi rakastamaan sitä minkä koet oikeaksi. 😛

      • Anonyymi

        En tarkoittanut tätä itselleni vaan ihmisille jotka kirjoittelevat siitä että ovat rumia, eivät saa naista, ovat surkeita sinkkuja. Munkin ei tarvitse kirjoitella kun elää tyytyväisenä vaikka olisi ruma, ilman parisuhdetta jne. Munkin ei tarvitse miettiä yhtään ajatusta mitä odottaa toisilta ihmisiltä(olisin onnellinen jos aviopuoliso sitä ja tätä). Munkin ei tarvitse tuntea pahaa oloa myöskään materialismista.

        Nyt palstan surkeat sinkut saavatkin sitten uuden vertauskuvan, teidän elämähän on päälisin puolin runsaampaa mitä munkin. Miksi olette joskus niin onnettomia?

        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tarkoittanut tätä itselleni vaan ihmisille jotka kirjoittelevat siitä että ovat rumia, eivät saa naista, ovat surkeita sinkkuja. Munkin ei tarvitse kirjoitella kun elää tyytyväisenä vaikka olisi ruma, ilman parisuhdetta jne. Munkin ei tarvitse miettiä yhtään ajatusta mitä odottaa toisilta ihmisiltä(olisin onnellinen jos aviopuoliso sitä ja tätä). Munkin ei tarvitse tuntea pahaa oloa myöskään materialismista.

        Nyt palstan surkeat sinkut saavatkin sitten uuden vertauskuvan, teidän elämähän on päälisin puolin runsaampaa mitä munkin. Miksi olette joskus niin onnettomia?

        AsianVierestä

        Ihan yleisesti minultakin tuo edellinen kommentti. Sinulle eli jokaiselle lukijalle henk.koht mietittäväksi. Sun sinulle sä sanoja on vaan helpompi käyttää puheessa, kun keksiä muita henkilö sanoja. 😀


      • Anonyymi

        Keskity, pyykkää, ajattele, valikoi, päätä ja opeta itsesi onnelliseksi. Rakasta aina itseäsi, kuin toistakin voisit rakastaa.

        Valitse munkki. Ota munkin munkki. Syö sokeroitu munkin munkki.

        Herää virkeänä jotta jaksat aivastella ja vastustella, ohjaile taruolentoja.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Ihan yleisesti minultakin tuo edellinen kommentti. Sinulle eli jokaiselle lukijalle henk.koht mietittäväksi. Sun sinulle sä sanoja on vaan helpompi käyttää puheessa, kun keksiä muita henkilö sanoja. 😀

        Mulle ainakin tulee hyvä olo sen myötä, kun ymmärrän rajallisuuteni ja seikat mitkä osaltaan vaikuttavat paitsi omaan ajatusmaailmaani että myös siihin miten saan asiat toimimaan. Mitkä on ne osatekijät mitkä oleellisesti kulloinkin vaikuttavat siihen miten jokin asia voi toteutua ja missä määrin.

        Välillä joutuu ottaa muutkin eläjät huomioon ja kuunnella heitäkin, ei voi toimia vain oman halun ja tahdon mukaan. Se on ainakin mun henkilökohtaisessa elämässä se suurin syy ja tekijä miksi kaikki ei ole ja mene täydellisesti haaveideni ja odotusteni mukaan.

        Epämukavuutta, odottamista, muutoksia yms.pitää vaan oppia sietä.mään ja käsittelemään. Siinä auttaa kummasti sekin, että tajuaa ajatella mitä jo on eikä vain mitä puuttuu.

        Mukavaa päivää, me lähdetään landelle. 😃


    • Anonyymi

      Kaikilla meillä on oma haaveemme. Onko haaveilemisessa jotakin pahaa? Itselleni haaveet ovat eräänlainen eteenpäin työntävä voima. Tieto siitä, että huomisessa on jotakin mitä odottaa. Minulle ajatus siitä, että eläisin vain tässä päivässä enkä haaveilisi mistään tulevasta, on aivan hirvittävä. Se olisi jotenkin elämäni loppu.

      On tietysti eri asia jos haaveet estävät nykyhetkestä nauttimisen. Jos ihminen elää aina siellä "sitten kun" -tulevaisuudessa. Jos ihminen kokee elämänsä alkavan vasta sitten kun on saavuttanut jotakin. Jos ajattelee onnen löytyvän vasta siitä jostakin tulevaisuudessa saavutettavasta. Silloin varmaan unohtaa elää sitä nykyisyyttä. Tai ehkä silloin ei halua elää sitä nykyisyyttä, jossa sitä jotakin ei ole. En tiedä, en osaa samaistua tuohon ajatustapaan.

      Minulle haaveet ovat tärkeitä. Olen sellainen taivaanrannan maalari. Tai joku saattaisi sanoa kauniimmin visionääri. Minä tosin teen aina myös konkreettisesti töitä niiden haaveideni eteen. Ulkopuoliselle juttuni kuitenkin varmasti vaikuttavat juuri siltä, että haaveillaan mahdottomia ja ikinä ei olla tyytyväisiä nykyhetkeen. Itse havahduin ihmisten erilaisuteen edellisessä parisuhteessani. Olen ihminen, joka alkaa aina miettiä seuraavaa tavoitetta, edellisen ollessa vielä kesken. Heittelen ilmaan ajatuksia, joista osa on täysin päättömiä. On ihana kun joku tarttuu ajatuksiini ja heittelee niitä kanssani edestakaisin. Sieltä jostain löytyy sitten se seuraava tavoite. Ex mieheni oli hyvin erilainen. Hän koki kaikki ajatukseni kiveenhakatuiksi tavoitteiksi ja ahdistui "tekemättömän työn määrästä". Tämä erilaisuutemme oli lopulta ihan mahdoton ylittää. Söimme loppuun toistemme voimat ja uuvuimme sen taakan alle. Sellaista suhdetta en halua enää ikinä kokea. Haluaisin toki hyvän parisuhteen, kanssani yhteensopivan ihmisen kanssa.

      • Anonyymi

        Mietin tuota loppulistaa ...

        Parisuhde olisi tosiaan kiva, mutta vain oikeasti hyvä sellainen

        Hyvä työpaikka on jo. Oikeastaan unelmatyöpaikka. Saan ihan vapaasti haaveilla ja visioida sydämeni kyllyydestä ja siitä vielä maksetaan. Nytkin ajatukset liitää jo uudessa projektissa, vaikka nykyistä vasta kasaillaan. Onneksi ensi viikolla pääsee töihin purkamaan haaveita :D

        Ehkei omakotitalo, mutta koti. Eron jälkeen olen elänyt väliaikaisesti. Tuo muuttuu, kun sopiva paikka löytyy. Jos minulla olisi tosi paljon rahaa, niin en kyllä ikinä ostaisi mitään omaa. Kaikkein mieluiten ottaisin sellaisen, jossa joku muu hoitaisi kaikki ylläpitotyöt ja minä voisin vain asua. Aikuisten palvelutalo olis kiva.

        Lapset ... tämä on jo hoidettu, vaikka ei varsinaisesti ollut ikinä suunnitelmissa. Lapsen ei pitänyt olla mahdollista, mutta niin se vaan tuli. Hyvä näin

        En ole varma mitä taloudellinen riippumattomuus minulle olisi. Rahaa on tarpeeksi, kun sitä ei tarvitse aina miettiä. Liian paljonkaan ei ole hyvä, koska silloinkin se valtaa ajatukset. Taloudellisesti tällä hetkellä on oikeasti ihan hyvä.

        Ikuinen elämä ... ehkä, en tiedä. Ikuisuus on niin kamalan pitkä aika, että sitä on mahdoton edes kuvitella. Elämän rajallisuus voi olla myös hyvä asia. Pidempi elämä olisi kyllä mukava. Ikuisuus tuskin olisi mahdollinen. Onnettomuuden todennäköisyys kasvaisi päivä päivältä.

        Terveys on tärkeä juttu. Onneksi siihen voi ainakin yrittää vaikuttaa. Varmaahan se ei tietenkään ole. Toisaalta murehtiminen ei ole hyväksi.

        Ikuinen seksuaalinen kyvykkyys ... jaa-a Jos nyt ainakin niin, että sitten kun ei pysty, niin halutkin olisivat vähentyneet. On ikävää jos jotakin kauheasti haluaa, eikä se ole mahdollista.

        Ei kai tuosta mitään oleellista isoa jäänyt puuttumaan. Omat päivittäiset haaveeni ovat yleensä vähän pienempiä :)


    • Anonyymi

      Elän. Toimin. En juuri haaveile, kun onni on kuitenkin aina vain tässä ja nyt.

      Haaveiden sijaan elämääni ohjaavat käytännössä hyväksi havaitut toimintamallit tai periaatteet. Jos eivät toimi, niin sitten testailen uusia.

      Tällä hetkellä mottoinani on esim. "Käytä sitä mitä jo omistat", mikä on kivasti vähentänyt tarvetta hankkia uusia asioita ja lisännyt arvostusta ja tyytyväisyyttä. Toinen hyvä on "terveys ensin" eli pyrin ohjaamaan valintojani sen mukaan mikä vahvistaa terveyttäni. Mutta silloinkaan se ei ole jossain kaukaisessa hamassa tulevaisuudessa se terveys vaan lähellä, esim. seuraavassa päivässä.

      • Taidan pölliä nuo motot..


    • Anonyymi

      Toi lista kuulosti karseelta, lapset ja omakotitalo? Hyi. :D

    • Anonyymi

      ”Ihmisillä on muutamia hahmotelmia siitä miten se oma elämän tulisi mennä(elokuvana).”

      Kellä ”ihmisillä”? Ei mulla ainakaan ole, ei nyt, eikä ole koskaan ollut. Ei myöskään mitään listaa.

      -flowersreally-

      • Anonyymi

        No niin! Eipä minullakaan. Ja osa noista ap:n luettelemista "haaveista" olisi helvetti!


    • Mulla on eläissäni ollut tasan yksi jo toteutunut iso haave ja se on ollut; oma rauha, oma asunto.

      Omakotitaloille ja lapsille pärisytän kieltäni..

    • Olen onnellinen, eikä minulla ole listaltasi kuin tuo nro 4

      Onnellisuus ei ole kiinni haaveiden toteutumisasteesta tai riippuu kai se tietysti haaveista. Jos haaveeni olisi olla onnellinen ja tavallaan se onkin haaveeni ollut, olen saavuttanut haaveeni. On aika etsiä uusi haave toteutuneen tilalle. Onnelillena on mukava asetella tavoitteita, pyrkiä niitä kohti vaihtelevalla menestyksellä ja nauttia siitä, että on elossa.

      • Anonyymi

        Olet mielenkiintoinen ihminen.

        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet mielenkiintoinen ihminen.

        AsianVierestä

        Niin sinäkin olet.


    • Anonyymi

      Itse kaipaan listalta lähinnä kakkosta ja seiskaa, ja kakkonen jo onkin.

    • Anonyymi

      Hei ap, toisessa ketjussa otinkin tuollaisia onnellisuuden "aineksia" esille ja listasin ne näin: koulutus, työ, riittävä toimeentulo, oma koti, parisuhde, lapset, terveys, ystävät, harrastukset. Listastani puuttuu sinun listasi taloudellinen riippumattomuus 50-vuotiaana, ikuinen elämä ja ikuinen seksuaalinen kyvykkyys. Nuo kolme asiaa harvemmin toteutuukaan... Tosin vähän riippuu, miten esim. ikuisen elämän käsittää tai riittävän seksuaalisen kyvykkyyden. Korvaisinkin nuo listasi kolme asiaa näin: hyvä talous 50-vuotiaana, hyvä ja kokonaisvaltaisesti tyydyttävä elämä sekä riittävä seksuaalinen kyvykkyys.

      Koska opiskeluajat ovat pitkiä, koska moni opiskelee itselleen enemmän kuin yhden tutkinnon, koska työelämä on monilla katkonaista, pätkätöitä, osa-aika- ja määräaikaikatyötä eikä samalla alalla välttämättä tehdä koko työuraa, niillä on vaikutusta ihmisen talouteen ja myös talouden suunnitteluun. Kun niillä on vaikutusta talouteen, niillä on vaikutusta myös esim. omistamiseen. Pk-seudulla on yhä kasvava trendi, että ihmiset ovat mielummin vuokralla kuin satsaisivat omistusasuntoihin. Asuntolainoja ei uskalleta ottaa, sillä omaa työuraa ja työpaikan pysyvyyttä on vaikea ennustaa. Nuoremmalla sukupolvella ei ole myöskään sellaista tarvetta tai haluakaan omistaa omistusasuntoa kuin vanhemmilla sukupolvilla eikä siihen monella ole mahdollisuuttakaan.

      Ihmisten välillä on suuria eroja, kuinka paljon noita onnellisuustekijöitä on elämässä, mitkä ovat lähtökohdat niiden saamiseen ja tavoitteluun. Uskon, että ainakin nuo itse luettelemani ovat onnellisuuden perustekijöitä. Tosin onhan aina niitä, joilla on nuo kaikki mutta he eivät silti tunne olevansa onnellisia. Ei olla koskaan tyytyväisiä. Onni ymmärretään vasta, kun se menetetään. Onnellisuuteen onkin kuuluttava myös elämänasenne, arvot ja maailmankatsomus. Elämässä voi sattua mitä tahansa, kaikki eivät saa elämäänsä kaikkea haluamaansa ja periaatteessa kuka vain voi myös menettää elämässä onnellisuustekijöitä; silloin onnessa on kysymys siitä tietynlaisesta asenteesta ja asennoitumisesta elämään itsessään muutosten keskellä. Niissä tilanteissa kysytään myös sitä, mikä on oman elämän pohja ja kulmakivi.

      • Anonyymi

        "Onnellisuuteen onkin kuuluttava myös elämänasenne, arvot ja maailmankatsomus."

        Kyllä, ilman oikeita arvoja ja maailmankatsomusta ei ole tyytyväinen vaikka tilillä olisi 10 miljoonaa euroa.

        AsianVierestä


    • Anonyymi

      Viini ja laulu puuttuvat listaltasi, ei elämää ilman niitä. Viini tuo runot, laulu tanssin mukanaan.

    • Kurillani aloin vielä käydä tätä listamaisemmin läpi. Eli ihan aloituksen listan läpi läräämisellä.

      1. Hyvän parisuhde - Nuorena janosin hyvää parisuhdetta, nyt mulla sellainen on mitä voin hyväksi sanoa. Mutta enää en kaipaisi uutta parisuhdetta, koen että se ei ole välttämättömyys. Sillä onni ei ole mikään tae parisuhteissakaan.

      2. Hyvä työpaikka - Mielummin hyvä, kun huono. Elantoa varten minä töitä teen, en ajankuluksi enkä huviksi.

      3. Omakotitalo - Ei tosiaankaan välttämättömyys. Nuorena haaveilin
      uudesta hirsimökistä, pienestä talosta. Katselin kuvastoja ja piirtelin pohjia. Nuorena myös ostin yksin omakotitalon, jossa oli hirsirunko mutta lautavuori. Se ei ollut uusi eikä pieni, kuten haaveilin vaan peruskorjattava yli 100 neliöinen talo.
      Yhtä hyvin viihtyisin rivarissa tai jopa pienkerrostalossa. Kunhan on kofikas ja kotoisa. Rauhallinen.
      4. Lapsia - Haaveilin niistä vasta, kun sain tuomion etten niitä saa. Sain lapsia, vasta kun olin oppinut olemaan onnellinen ilman niitä. Olin siis jo onnellinen ennen ensimmäistäkään lasta.

      5. Taloudellisen riippumattomuus 50 - vuotiaana - Olis ihan kiva juttu. En nimittäin tykkää elää jonkun rattaiston mukaan ja ehdoilla. Mutta pakkohan se on. En ole vielä keksinyt keinoa rikastua äkisti ja pian olen jo 50.

      6. Ikuinen elämä - Ei helkkarissa ikinä! Masokismia.

      7. Hyvä terveys - Oliskin joskus, vaan menetettyä ei takas saa..

      8. Ikuinen seksuaalinen kyvykkyys - Ei ikinä tähänkin, masokismia. Seksi on yliarvostettua.

    • Anonyymi

      Joskus haaveilin parisuhteesta ja lapsista mutta sitten loppui haaveilu kun sanottiin rumaksi. Ei ole mitään haaveita ollut pitkän aikaa eikä unelmia. Ihmiset kysyy miksi asun vuokralla kun olis varaa ostaa isompikin asunto mutta mitä mä omalla asunnolla teen. Yksiö riittää enkä ole riippuvainen mistään. Elän vain päivän kerrallaan ja sitä tavallaan odottaa kuolemaa kun yksin elää eikä ole mitään tavotteita elämässä.

      • Anonyymi

        Vanhojen unelmien kuolema on surullista, mutta ei kannata luopua unelmoinnista. Se katkeroittaa, eikä katkera voi ikinä olla onnellinen. Luo itselles uusia haaveita


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1668
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      112
      1270
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1192
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      86
      1097
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      912
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      83
      835
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      819
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      798
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      748
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      692
    Aihe