Häpeäkulttuuri

Kun minä olin nuori, pariutumisiässä, elämä oli paljon helpompaa kuin nykyisin. Vaikka olin ja olen kamalan ujo, siinä kylän raitilla , Osulan baarissa tai tanssilavalla vilkuilin poikia, miehenalkuja siinä missä muutkin. Ja pariuduin....
Myöhemmin sitten erosin ja palasin parisuhdemarkkinoille, niin sanoakseni. Oli se vaihe kun piti itselle näyttää, että kelpaa.

Isäni kuoleman jälkeen sain hänen tietokoneensa, sitä ennen en ollut moisiin he.lvetinkoneisiin koskenut pitkällä tikullakaan. Siitä on nyt vissiin kuusi , seitsemän vuotta. Ja siitähän se sitten lähti....

Netti avasi aivan uuden tason deittailla ja olla yhteydessä ihmisiin. Se mahdollisti laajemman tavan tutustua kaikenlaiseen.
Olen aina lukenut paljon kaikenlaista, olen ollut utelias ja kiinnostunut kaikenlaisesta.

No, deitissä ensimmäinen, joka otti yhteyttä ,oli mies, jota kiinnosti minun sukkahousujen käyttöni. Kävimme siitä mielenkiintoista keskustelua. En kovin kauan jaksanut siinä maailmassa seilata. Selibaatti on miellyttävämpi.

Erilaisilla keskustelualustoilla osallistuin/osallistun keskusteluihin, kuten nyt täälläkin.

Kuinka helposti huomaa sen vähättelyn kulttuurin, joka täällä kukkii. Ja sitten tämä uusi ätmi/ätni-kulttuuri.
Hoetaan hokemasta päästyäkin sitä, että nuo ja nuo eivät ikinä saa naista/miestä, koska ...
Luuserit eivät saa miestä/naista koska.....
Rumat eivät saa miestä/naista koska...
Koska olen ruma, en saa miestä/naista
Koska olen minä, en saa naista/miestä ikinä koska....

Olen itse sisäistänyt syvälle sen, että naiset ovat vähemmän kuin miehet. Valitettavan sitkeässä se on, vaikkakin järjellä ymmärrän, ettei se niin mene.
Tämä väheksynnän kulttuuri iskee minussa siihen nappulaan.

Minulla on sellainen kuva, että en ole nappuloineni yksin, osanottajat siinä porukassa ovat runsaslukuiset.

Viinamies on kyllä oikeassa sanoessaan juokaa viinaa tai miten hän sen milloinkin ilmaisee. Viinaa juomalla voi ylittää sen rajan, joka pistää häpeämään itseään. Tulee rohkeammaksi, ei enää niin mieti luuseriuttaan tai muita estäviä tekijöitä. Valitettavasti liika viina sitten kostautuu , jos sieltä"pullosta " nousee jälleen esiin se minä en ole mitään/kukaan ei rakasta minua-tyyppi.

Mitä enemmän hokee itselleen, etten ole mitään, sitä enemmän sitä vahvistavaa "todistusaineistoa" myös löytää.
Vaikka täällä monet aloitukset ovatkin tehty kieliposkessa, totta toinen puoli. Ja se kieliposkessakin on vahvaa "todistusnäyttöä" meille, jotka olemme oppineet häpeämään ja ajattelemaan, ettemme kelpaa koska....

44

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väitän myös, että asenne näkyy ja kuuluu.

      • Anonyymi

        "Viinaa juomalla voi ylittää sen rajan, joka pistää häpeämään itseään. Tulee rohkeammaksi, ei enää niin mieti luuseriuttaan tai muita estäviä tekijöitä. Valitettavasti liika viina sitten kostautuu , jos sieltä"pullosta " nousee jälleen esiin se minä en ole mitään/kukaan ei rakasta minua-tyyppi"

        Juu, valitettavasti minunkin kohdalla tuo on pitänyt paikkaansa ja on tullut tehtyä huimana humalassa jotain mitä selvinpäin ei koskaan tekisi. Tai mitä sitä nyt valittelemaan, onpahan tullut koettua jos vaikka mitä. Useimmille sellaiset teot voivat olla pelkkää fantasiaa, ehkä myös minulle ilman sitä viinapirua tai pikemminkin maltaan mieltä.

        Selvinpäin olen tavannut ensimmäistä kertaa ainoastaan ensimmäisten lasteni äidin, se oli kyllä itse perhanan kännissä, ei oikein jaloillaan enää kestäny:)

        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Viinaa juomalla voi ylittää sen rajan, joka pistää häpeämään itseään. Tulee rohkeammaksi, ei enää niin mieti luuseriuttaan tai muita estäviä tekijöitä. Valitettavasti liika viina sitten kostautuu , jos sieltä"pullosta " nousee jälleen esiin se minä en ole mitään/kukaan ei rakasta minua-tyyppi"

        Juu, valitettavasti minunkin kohdalla tuo on pitänyt paikkaansa ja on tullut tehtyä huimana humalassa jotain mitä selvinpäin ei koskaan tekisi. Tai mitä sitä nyt valittelemaan, onpahan tullut koettua jos vaikka mitä. Useimmille sellaiset teot voivat olla pelkkää fantasiaa, ehkä myös minulle ilman sitä viinapirua tai pikemminkin maltaan mieltä.

        Selvinpäin olen tavannut ensimmäistä kertaa ainoastaan ensimmäisten lasteni äidin, se oli kyllä itse perhanan kännissä, ei oikein jaloillaan enää kestäny:)

        AsianVierestä

        Olen samoilla linjoilla, menneisyyttään ei kannata valitella. Varsinkin , jos virheinä pitämissään asioissa kehittyy. Elämänkokemus avartaa näköaloja, kun niitä siitä kulmasta tarkastelee ja väitänpä( olen kova väittämään )että lisäävät myös kykyä sietää itsestä poikkeavia ihmisiä.

        Voin kertoa salaisuuden....minulle taisi käydä samoin silloisen tulevan mieheni kanssa :) . Hän oli selvinpäin, minä olin nuuhkaissut votkapullon korkkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Viinaa juomalla voi ylittää sen rajan, joka pistää häpeämään itseään. Tulee rohkeammaksi, ei enää niin mieti luuseriuttaan tai muita estäviä tekijöitä. Valitettavasti liika viina sitten kostautuu , jos sieltä"pullosta " nousee jälleen esiin se minä en ole mitään/kukaan ei rakasta minua-tyyppi"

        Juu, valitettavasti minunkin kohdalla tuo on pitänyt paikkaansa ja on tullut tehtyä huimana humalassa jotain mitä selvinpäin ei koskaan tekisi. Tai mitä sitä nyt valittelemaan, onpahan tullut koettua jos vaikka mitä. Useimmille sellaiset teot voivat olla pelkkää fantasiaa, ehkä myös minulle ilman sitä viinapirua tai pikemminkin maltaan mieltä.

        Selvinpäin olen tavannut ensimmäistä kertaa ainoastaan ensimmäisten lasteni äidin, se oli kyllä itse perhanan kännissä, ei oikein jaloillaan enää kestäny:)

        AsianVierestä

        Kaikki ihmissuhteet alkava viinan voimalla. Jos haluaa löytää kumppanin, on juotava viinaa.
        Ilman viinaa on edessä vain yksinäisyys.

        t. viinamies


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ihmissuhteet alkava viinan voimalla. Jos haluaa löytää kumppanin, on juotava viinaa.
        Ilman viinaa on edessä vain yksinäisyys.

        t. viinamies

        Haluatko perustella? Jos raitis ihminen pariutuu raittiin kanssa, miten se viina on kuvioissa mukana? Sukupolvien kirous?


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Olen samoilla linjoilla, menneisyyttään ei kannata valitella. Varsinkin , jos virheinä pitämissään asioissa kehittyy. Elämänkokemus avartaa näköaloja, kun niitä siitä kulmasta tarkastelee ja väitänpä( olen kova väittämään )että lisäävät myös kykyä sietää itsestä poikkeavia ihmisiä.

        Voin kertoa salaisuuden....minulle taisi käydä samoin silloisen tulevan mieheni kanssa :) . Hän oli selvinpäin, minä olin nuuhkaissut votkapullon korkkia.

        No ei helkkarissa, sittenhän sinä voit olla minun vanha emäntä:)

        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ei helkkarissa, sittenhän sinä voit olla minun vanha emäntä:)

        AsianVierestä

        Kävi mielessä sama juttu :)


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Kävi mielessä sama juttu :)

        Älä sitten heittele täällä minua niillä kumikengillä päähän, se sattuu:)

        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä sitten heittele täällä minua niillä kumikengillä päähän, se sattuu:)

        AsianVierestä

        No en heittele.

        En yleensä heittele tavaroita, mutta siinä loppumetreillä, liitos loppumetreillä, kun "keskusteltiin" minulta lahti rätti kädestä niin, etten tajunnut edes...silloin ajattelin, että tähän suuntaan en jatka. Jos se olisi ollut joku muu ja olisi osunut, tiedä miten olisi käynyt.
        Hyvä mies hän on , me ei vaan löydetty kestävää tapaa kommunikoida.


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        No en heittele.

        En yleensä heittele tavaroita, mutta siinä loppumetreillä, liitos loppumetreillä, kun "keskusteltiin" minulta lahti rätti kädestä niin, etten tajunnut edes...silloin ajattelin, että tähän suuntaan en jatka. Jos se olisi ollut joku muu ja olisi osunut, tiedä miten olisi käynyt.
        Hyvä mies hän on , me ei vaan löydetty kestävää tapaa kommunikoida.

        Hmm...jotkut naiset voivat olla jopa fyysisesti väkivaltaisia korostaessaan sitä mitä haluavat.
        Pitää ottaa pienet lattiapainit aina ennen imurointia.

        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hmm...jotkut naiset voivat olla jopa fyysisesti väkivaltaisia korostaessaan sitä mitä haluavat.
        Pitää ottaa pienet lattiapainit aina ennen imurointia.

        AsianVierestä

        No painiminen...sehän voi olla mukava tapa päättää kumpi imuroi.

        Mutta siis väkivalta ei ole hyväksyttävää ja jos alan käydä käsiksi "tappomielellä" on aika viheltää peli poikki.
        Sanallisesti sitten taas.....vaikka pyrin kyllä sanallisestikin siihen, etten lyö vyön alle ja sitä arvostan toisessakin.
        Arvostan tuossa ex-siipassani sitä, että hän puuttui heti, kun ex-anoppi yritti lapsille kertoa "totuuksia" äidistä. Eikä hänkään ole ilmeisesti koskaan moittinut minua lapsille. Meillä lapset siis jäivät isälle. Arvostan hänessä montaa muutakin asiaa, vaikka halusinkin "murhata" hänet silloin kun ero tuli ajankohtaiseksi. Nykyään taas rakastankin häntä.


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        No painiminen...sehän voi olla mukava tapa päättää kumpi imuroi.

        Mutta siis väkivalta ei ole hyväksyttävää ja jos alan käydä käsiksi "tappomielellä" on aika viheltää peli poikki.
        Sanallisesti sitten taas.....vaikka pyrin kyllä sanallisestikin siihen, etten lyö vyön alle ja sitä arvostan toisessakin.
        Arvostan tuossa ex-siipassani sitä, että hän puuttui heti, kun ex-anoppi yritti lapsille kertoa "totuuksia" äidistä. Eikä hänkään ole ilmeisesti koskaan moittinut minua lapsille. Meillä lapset siis jäivät isälle. Arvostan hänessä montaa muutakin asiaa, vaikka halusinkin "murhata" hänet silloin kun ero tuli ajankohtaiseksi. Nykyään taas rakastankin häntä.

        Paha paikka tuo lasten puolittainen menettäminen, eri osoitteessa asuessa ei kyllä voi olla riittävästi tukena. Mutta voi sitä tietysti ajatella myös niin ettei tule sitä höttöaikaa kun ollaan yhdessä, kansalaisethan puhuvat "laatuajasta" sekä parisuhteessa että lasten kasvattamisessa.
        Kyllähän erot kirpaisevat, myös usein kasvattavat jos sen menettämisen kestää. Osa menettää elämänhallintansa, ei nähdä enää syytä miksi mennä töihin tai elää normaalisti.

        AsianVierestä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paha paikka tuo lasten puolittainen menettäminen, eri osoitteessa asuessa ei kyllä voi olla riittävästi tukena. Mutta voi sitä tietysti ajatella myös niin ettei tule sitä höttöaikaa kun ollaan yhdessä, kansalaisethan puhuvat "laatuajasta" sekä parisuhteessa että lasten kasvattamisessa.
        Kyllähän erot kirpaisevat, myös usein kasvattavat jos sen menettämisen kestää. Osa menettää elämänhallintansa, ei nähdä enää syytä miksi mennä töihin tai elää normaalisti.

        AsianVierestä

        No kyllä minä aika monttuun putosin. Asuimme vielä eri puolilla Suomea, eikä minulla ole autoa ollut koskaan. Se oli sellainen tarina, että jälki olisi voinut olla toisenlainenkin suhteessa lapsiin, mutta minulla on lämpimät ja luottamukselliset välit kaikkiin lapsiini ja kolme heistä asuukin tässä aika lähellä.


    • Anonyymi

      Itsevihaa ja -häpeää myös heijasettaan muihin.

      • Kyllä, juuri näin ja siksi onkin hyvä tiedostaa itsessään näitä asioita, ellei halua myrkyttää elämäänsä ja ihmissuhteitaan.


    • Anonyymi

      Suomalaiset ei tutustu selvinä vaan viinaa pitää juoda jotta voi tutustua. Sikis baareissa käydään, selvänä on todella vaikeaa löytää kumppani ja miehistä suurin osa saa pakit heti. Suomalaiset on ujoja alaspäin katsovia epäsosiaalisia ihmisiä. Silmiin katsomien tuottaa vaikeuksia ja se jo osaltaan vaikeuttaa tutustumista vastakkaiseen sukupuoleen. Viinaa juomalla rohkeutta tulee lisää eikä ole mitään hävettävää koska sellaisia suomalaiset ovat. Ei mies saa olla erilainen ja yrittää selvänä pyytää naisia treffeille koska sitä naiset katsoo oudosti mikä kummajainen nyt selvänä tulee iskemään.

      T Viinamies

      • Olen niin vanha, että en tunnista tuota kuvaa, jota maalaat. Ujouden tunnistan kyllä ja sen silmiin katsomisen vaikeuden. Mahtaako siinä muuten olla kyse pelosta, että toinen näkee jonkin salaisuuden ja käyttää sitä välittömästi lyödäkseen vyön alle?


    • Osan ihmisistä sietäisi hävetä. Yleensä juuri ne häpeävät, joiden ei tarvitsisi.

      Laitetaan tuo järjestys uusiksi. Tuloksena on parempi yhteiskunta, jossa kenenkään ei tarvitse hävetä.

      Häpeä palaa tulessa, mutta kuten totuus, rakkaus kestää ikuisesti.

      • Anonyymi

        Häpeän kokeminen edellyttää omatuntoa ja halua noudattaa lakeja ja sääntöjä. Ilman omatuntoa ei voi kokea häpeääkään ja tälläisiä ihmisiä kutsutaan psykopaateiksi.


      • Maailma olisi paratiisi, jos kaikki ihmiset ajattelisivat ja toimisivat kuten minä neuvon :)
        Varmasti yksi tärkeimpiä löytöjä omalla kohdallani on se, että toisia ei voi muuttaa, he kulkevat omia polkujaan ihan samoin kuin minäkin kuljen ja usein samoista syistä.
        Jos elämä potkii, ja ketäpä ei potkisi, voi aina jäädä odottamaan, että ihmiset tajuavat samat totuudet kuin itse tajuaa ja muuttavat tapojaan, sitä kutsutaan tulessa makaamiseksi, luulisin.
        Joskus minäkin ajattelin niin, että odotan, että vastaan tulee mies, joka avaa kaikki solmuni ja sitten se elämä aukeaa, no miestä ei näy vieläkään, mutta monta solmua olen ihan muiden kanssakulkijoiden kanssa avannut.Ehkä se mieskin tulee joskus ja avaa ne loput solmut tai sitten ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häpeän kokeminen edellyttää omatuntoa ja halua noudattaa lakeja ja sääntöjä. Ilman omatuntoa ei voi kokea häpeääkään ja tälläisiä ihmisiä kutsutaan psykopaateiksi.

        Häpeä tosiaan erottelee moraalisesti toimivat ihmiset moraalittomasti toimivista ihmisistä. Laki ja säännöt eivät pohjimmiltaan merkitse mitään häpeämättömille sarjamurhaaja Ted Bundyn kaltaisille ihmisille. Ted Bundyn häpeämättömyys ja valehtelukyky sai suuret naisjoukot kirjoittelemaan kuolemaantuomitulle Tedille vankilaan häntä kaipaavia viestejä.


      • Anonyymi

        Kuinka vanha olet?

        Kuulostaa sellaiselta suurten sanojen rakkaudelta, joka syntyy siitä että on paljon draivia ja vähän elämänkokemusta.


    • Anonyymi

      Ihmiset tuppaavat olemaan vahvistusharhaisia, mutta jotenkin oletan ettei ihmisillä ketkä uhriutuvat ajattelemalla etteivät kenellekään kelpaisi ole kovinkaan paljon näyttöä siitä.

      • Niin se varmasti on.
        Kun aikanaan ihan solmussa kohtasin ihmisiä, jotka sanoivat, että olen kaunis tai olen hyvä jossakin, se valui kuin vesi hanhen selästä ja kuulin vain ne laudahdukset , jotka tukivat omaa käsitystäni, etten ole kaunis, enkä osaa mitään eikä kukaan oikeasti pidä minusta, kunhan feikkaavat.

        Tosi monta vuotta meni ennen kuin nuo positiiviset viestit alkoivat juurtua ja kasvaa minun sisimpäni kukkatarhassa ja ohdakkeet ja raatokukat alkoivat hävitä.


    • Tasan eivät käy ongen lahnat eikä nallen karkit. Kun minä olin nuori, kaikki oli paljon vaikeampaa.

      Voidaan kenties päätellä että maailman muuttumisen ohella vaikuttaa näkökulma.

      • Olet ihan oikeassa, näkökulma vaikuttaa.
        Tarkoitin sillä sitä, että ei ollut ulkonäkö-ja muita paineita siinä määrin kuin on nyt. Eikä ohjeistusta, että näin ja näin pitää toimia, jotta olisi "hyvä" tyyppi.

        Nuoruus kaikkineen on vaikeaa aikaa aika monelle, myös minulle se oli sitä.


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Olet ihan oikeassa, näkökulma vaikuttaa.
        Tarkoitin sillä sitä, että ei ollut ulkonäkö-ja muita paineita siinä määrin kuin on nyt. Eikä ohjeistusta, että näin ja näin pitää toimia, jotta olisi "hyvä" tyyppi.

        Nuoruus kaikkineen on vaikeaa aikaa aika monelle, myös minulle se oli sitä.

        Mutta eikös toisaalta kaikenlaiset alakulttuurit saa nykyään elää vapaasti. Jopa siinä määrin että oikein millään ei saa paheksuntaa aikaiseksi. Paitsi tietysti epäkorrektilla kielenkäytöllä.

        Mutta ehkä paineita tuntee aina se joka kulloisessakin maailmassa tuntee olevansa melkein putoamaisillaan kyydistä. Esim lakkaan kenties olemasta jos some-päivityksistäni ei tykätä tarpeeksi.


      • scrg kirjoitti:

        Mutta eikös toisaalta kaikenlaiset alakulttuurit saa nykyään elää vapaasti. Jopa siinä määrin että oikein millään ei saa paheksuntaa aikaiseksi. Paitsi tietysti epäkorrektilla kielenkäytöllä.

        Mutta ehkä paineita tuntee aina se joka kulloisessakin maailmassa tuntee olevansa melkein putoamaisillaan kyydistä. Esim lakkaan kenties olemasta jos some-päivityksistäni ei tykätä tarpeeksi.

        Haluaisitko saada paheksuntaa aikaiseksi?
        Tänä päivänä saattaa hyvinkin olla joidenkin kohdalla niin, että lakkaa olemasta, jos ei saa tykkäyksiä.
        Miten mahtaa olla siinä tapauksessa, ettei voisikaan ottaa selfietä tai valokuvaa sapuskoistaan? Eri asiat ovat niitä, jotka saavat meidät tuntemaan, että olemme elossa.


    • Anonyymi

      Viisaat juo viinaa ja pariutuvat. Miehet häpee ulkonäköään , ovat epävarmoja ujoja eivätkä usko että nainen voisi tykätä. Siksi miehet juo viinaa että saisivat rohkeutta. Nuorena en aluksi juonut edes viinaa, katselin kun tytöt oli sellaisten kanssa jotka örvelsi kännissä. Aloin sitten juomaa myös koska halusin tyttöystävän ja tyttöjen suosioon koska se toimi.

      T: Viinamies

      • Jotenkin minä tykkään näistä sinun tokaisuista. Niissä on jotain enemmän kun ensikatsomalta näkee.


      • Anonyymi

        Tytöt juo itsekin viinaa ja haluaa poikaystävän joka juo.

        t. viinamies


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tytöt juo itsekin viinaa ja haluaa poikaystävän joka juo.

        t. viinamies

        Niin se varmasti on. Tytötkin ovat ujoja ja häpeävät ulkonäköään. Hiukan viinaa, eikä pelota enää yhtään niin paljon.
        Nykyään käytän toisenlaisia keinoja pelon karkoittamiseen, mutta kyllä minä vieläkinolen epävarma suhteessa kiinnostavaan mieheen.Ei auta kuin vain selvitä.


      • Anonyymi

        Se viinakulttuuri oli silloin meidän nuoruudessa. Ei nykyteinit enää juo. Ne somettaa.

        Nykynuorilla on, että jos ei ota oikeilla filttereillä oikeista kulmista selfieitä ja videoita oikeissa kanavissa ei tutustu ihmisiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se viinakulttuuri oli silloin meidän nuoruudessa. Ei nykyteinit enää juo. Ne somettaa.

        Nykynuorilla on, että jos ei ota oikeilla filttereillä oikeista kulmista selfieitä ja videoita oikeissa kanavissa ei tutustu ihmisiin.

        Tosiaan....noinhan se taitaa olla. En olekaan tullut tuota ajatelleeksi. Kulttuurit muuttuvat ja kehittyvät :)


    • Anonyymi

      Aaaggh... haukoin henkeäni haukkuessasi tietokonetta helvetinkoneeksi O_O
      Elämäni olisi tyhjää ilman tietokoneita... eihän mulla olisi mitään elämää silloin...

      • Olen muuttanut suhtautumistani siihen, silloin pelkäsin, että se räjähtää, jos siihen koskee tai painaa väärää nappia :)


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Olen muuttanut suhtautumistani siihen, silloin pelkäsin, että se räjähtää, jos siihen koskee tai painaa väärää nappia :)

        Ikävä kyllä minun on kerrottava että tietokoneen poksahtaminen on todellakin mahdollista, mutta syy on sellainen että myös mikä tahansa muu elektroninen tai sähkölaite voi sekin poksahtaa, eli viallinen kondensaattori, esim. virtalähteessä saattaa poksahtaa ja päästää käyttösavut ulos:
        https://youtu.be/BMujISwKnWk?t=93


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä kyllä minun on kerrottava että tietokoneen poksahtaminen on todellakin mahdollista, mutta syy on sellainen että myös mikä tahansa muu elektroninen tai sähkölaite voi sekin poksahtaa, eli viallinen kondensaattori, esim. virtalähteessä saattaa poksahtaa ja päästää käyttösavut ulos:
        https://youtu.be/BMujISwKnWk?t=93

        Elikkä alankin pelätä uudelleen....pahus!
        Kondensaattori mikä hiivatti sekin on?
        Sata vuotta sitten, kun olin nuori, ukot puhu aina solenoidista :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä kyllä minun on kerrottava että tietokoneen poksahtaminen on todellakin mahdollista, mutta syy on sellainen että myös mikä tahansa muu elektroninen tai sähkölaite voi sekin poksahtaa, eli viallinen kondensaattori, esim. virtalähteessä saattaa poksahtaa ja päästää käyttösavut ulos:
        https://youtu.be/BMujISwKnWk?t=93

        Ja tuossa varsinainen räjähtänyt komponentti, Rifa filter capacitor:
        https://youtu.be/lXkkJfWWPDk?t=186


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuossa varsinainen räjähtänyt komponentti, Rifa filter capacitor:
        https://youtu.be/lXkkJfWWPDk?t=186

        On se kyllä niinkin, että jos alan aukoa puhdistustarkoituksessa tietsikkaa, se räjähtää varmasti :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä kyllä minun on kerrottava että tietokoneen poksahtaminen on todellakin mahdollista, mutta syy on sellainen että myös mikä tahansa muu elektroninen tai sähkölaite voi sekin poksahtaa, eli viallinen kondensaattori, esim. virtalähteessä saattaa poksahtaa ja päästää käyttösavut ulos:
        https://youtu.be/BMujISwKnWk?t=93

        Kuitenkin kondensaattorit ovat huomattavasti turvallisempia kuin mm. litiumakut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkin kondensaattorit ovat huomattavasti turvallisempia kuin mm. litiumakut.

        Sinä pelottelet minut hengiltä :)


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        On se kyllä niinkin, että jos alan aukoa puhdistustarkoituksessa tietsikkaa, se räjähtää varmasti :)

        Älä avaa tietokonetta tai muutakaan sähkölaitetta, ainakaan virtalähdettä puhdistusta varten jos et tiedä mitä teet. Kondensaattorit varaavat jännitettä ja niissä voi säilyä suurjännite vaikka kone on irrotettu seinästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä avaa tietokonetta tai muutakaan sähkölaitetta, ainakaan virtalähdettä puhdistusta varten jos et tiedä mitä teet. Kondensaattorit varaavat jännitettä ja niissä voi säilyä suurjännite vaikka kone on irrotettu seinästä.

        En avaa, koska en tiedä mitä teen. En ole niin himosiivoaja, että henkeni kaupalla siivoaisin 😁
        - kaskenpolttaja


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2224
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1458
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1300
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1065
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe