Onko ihmeiden aika ohi?

"Temppeliaukion kirkon seurakuntasalissa vietettiin viime perjantaina teologipäivää teemalla ”Onko ihmeiden aika ohi?". Tapahtuman järjestivät Töölön seurakunta ja Kirkon ulkosuomalaistyö."

"Paneelikeskusteluun ottivat osaa kardiologian erikoislääkäri, LKT Jussi Naukkarinen, systemaattisen teologian professori Veli-Matti Kärkkäinen, kosmologian professori emeritus Kari Enqvist ja Kuopion hiippakunnan dekaani Sakari Häkkinen."


Lyhyesti, kukaan panelisteista ei allekirjoita luonnonlakien vastaisten ihmeiden olemassaoloa.

https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/kari-enqvist-teologipaivassa-tiede-ei-selita-kaikkea-mutta-uskonto-ei-selita-mitaan/
https://www.temppeliaukionkirkko.fi/material/attachments/E63H1SJRZ/kutsu_vuoden_2019_teologipaivaan._onko_ihmeiden_aika_ohi.pdf

235

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hienoa, että kirkko järjesti tuollaisen tilaisuuden! Taikauskosta luopuminen on täysin mahdollista luterilaisuudessakin.

      • Anonyymi

        Suurin osa kristityistä tietää evoluution olevan totta. Kristinuskon menestys onkin ollut sitä, että kansan yläpuolella olleet kuninkaat ei ole ottaneet taikauskoja liian vakavasti vaan panostaneet tähän maailmaan. Joissain muissa uskonnoissa on luotettu rukouksen voimaan ja uskon tiukkaan noudattamiseen. Näkeehän sen maailmalta mihin sellainen touhu johtaa!


    • Ainakaan yli sata vuotta ei ole ollut oikea Herätys Suomessa.

      • Äidinkielesi ei ilmeisesti ole suomi. Kannattaa harjoitella vaan.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Äidinkielesi ei ilmeisesti ole suomi. Kannattaa harjoitella vaan.

        Ei se varmaan ikinä opi.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Äidinkielesi ei ilmeisesti ole suomi. Kannattaa harjoitella vaan.

        Anteeksi kamalasti, tarkoitin tietysti: sata voutta.


    • Järkevää porukkaa.

      • Jos tuon tulkitsisi kirkon irtiotoksi Jalovaaran tapaisista ihmeparantajista, niin erittäin kannatettavaa.


      • Anonyymi
        qwertyilija kirjoitti:

        Jos tuon tulkitsisi kirkon irtiotoksi Jalovaaran tapaisista ihmeparantajista, niin erittäin kannatettavaa.

        Miksi ihmisten parantuminen on sinusta huono asia? Eikös lääketiede juuri tällä parantumismahdollisuudella juuri perustele toimintaansa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmisten parantuminen on sinusta huono asia? Eikös lääketiede juuri tällä parantumismahdollisuudella juuri perustele toimintaansa?

        Siksi koska se ei sovi HÄNEN niin suureen tietomääräänsä ihan kaikesta!
        Olisiko syy ettei hänen vanhemmillaan ollut asiat sen paremmin, ja jos vielä on sattunut syntymään sinne tampereen sakin keskivaiheille, niin eipä ole ihme ettei ihmeet kuulu tämän ihmemiehen elämiseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmisten parantuminen on sinusta huono asia? Eikös lääketiede juuri tällä parantumismahdollisuudella juuri perustele toimintaansa?

        Itse olen ollut niin monessa tilaisuudessa, jossa pitäisi parantua, mutta haaveeksi on jäänyt.

        Me parannumme lääkärien toimesta. Tai itsestään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmisten parantuminen on sinusta huono asia? Eikös lääketiede juuri tällä parantumismahdollisuudella juuri perustele toimintaansa?

        Korkkiruuvi kieroilee taas.
        Corkscrew weasels again.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Korkkiruuvi kieroilee taas.
        Corkscrew weasels again.

        Olet taas omalla mukavuusalueellasi, kun paukut loppuu, niin ad hominem korvaa :))


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Itse olen ollut niin monessa tilaisuudessa, jossa pitäisi parantua, mutta haaveeksi on jäänyt.

        Me parannumme lääkärien toimesta. Tai itsestään.

        Ja minä taas olen niin monta kertaa ihmeparantunut, että koko ihmemaailma on muuttunut paljon realistisemmaksi kuin materialistinen, fyysinen maailma.

        Viimeksi en ihmeparantunut, vaan en kuollut kun olisi pitänyt, ja - kun olin arvoista mitään tietämätön - juttelin niistä sellaisille jotka tiesivät. Sain toistamiseen kuulla, että jos ne arvot ovat olleet tuollaiset, olen kuollut, että ei edes ole muuta mahdollisuutta.

        Koitin kääntyä parempien asiantuntijoiden puoleen, joten googletin. Sama tulos. En voi olla elossa. Arvot oli juuri ne mitä oli - kuulin omin korvin hoitajan sanovan, ja kaikki on merkitty papereihinkin - ja lopulta useammankin eri toimipisteen kautta. Ja minä kävelin kadulla. Elin, olin ja toimin. Ei kuulemma ole mahdollista, koska puolta paremmillakin arvoilla maataan tiedottomana teholla. Siellä makasin kyllä myöhemmin, mutta arvotkin olivat silloin jo paremmat.

        Mittauksia suorittanut lääkäri tapasi minut jokin aika myöhemmin sattumalta toisessa yhteydessä - en itse silloin vielä tiennyt, että minun piti olla kuollut - ja kun kävelin ovesta sisään, hän sai sananmukaisesti shokin. Tapaamisen jälkeen hän kätteli ja kiitteli kovasti, että oli saanut nähdä minut.

        Olipa erikoinen reaktio ja Ihmettelin lääkärin käytöstä läheiselleni - johon tämä totesi, että johtui siitä, että lääkäri luuli nähneensä aaveen. Hän kun on näihin ihmeisiin läheltä seuranneena tottunut. Juurikin jouduin taas vakuuttamaan hänelle, ettei minua mikään vaikaa, tunnen itseni aivan terveeksi, ja, katso vaikka, että miten hyvin jaksan tehdä töitäkin.

        Tähän hän totesi kyynisesti, ettei se yleensä ole ollut kyllä mikään todiste terveydentilastani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja minä taas olen niin monta kertaa ihmeparantunut, että koko ihmemaailma on muuttunut paljon realistisemmaksi kuin materialistinen, fyysinen maailma.

        Viimeksi en ihmeparantunut, vaan en kuollut kun olisi pitänyt, ja - kun olin arvoista mitään tietämätön - juttelin niistä sellaisille jotka tiesivät. Sain toistamiseen kuulla, että jos ne arvot ovat olleet tuollaiset, olen kuollut, että ei edes ole muuta mahdollisuutta.

        Koitin kääntyä parempien asiantuntijoiden puoleen, joten googletin. Sama tulos. En voi olla elossa. Arvot oli juuri ne mitä oli - kuulin omin korvin hoitajan sanovan, ja kaikki on merkitty papereihinkin - ja lopulta useammankin eri toimipisteen kautta. Ja minä kävelin kadulla. Elin, olin ja toimin. Ei kuulemma ole mahdollista, koska puolta paremmillakin arvoilla maataan tiedottomana teholla. Siellä makasin kyllä myöhemmin, mutta arvotkin olivat silloin jo paremmat.

        Mittauksia suorittanut lääkäri tapasi minut jokin aika myöhemmin sattumalta toisessa yhteydessä - en itse silloin vielä tiennyt, että minun piti olla kuollut - ja kun kävelin ovesta sisään, hän sai sananmukaisesti shokin. Tapaamisen jälkeen hän kätteli ja kiitteli kovasti, että oli saanut nähdä minut.

        Olipa erikoinen reaktio ja Ihmettelin lääkärin käytöstä läheiselleni - johon tämä totesi, että johtui siitä, että lääkäri luuli nähneensä aaveen. Hän kun on näihin ihmeisiin läheltä seuranneena tottunut. Juurikin jouduin taas vakuuttamaan hänelle, ettei minua mikään vaikaa, tunnen itseni aivan terveeksi, ja, katso vaikka, että miten hyvin jaksan tehdä töitäkin.

        Tähän hän totesi kyynisesti, ettei se yleensä ole ollut kyllä mikään todiste terveydentilastani.

        Olipas lapsellinen keksitty tarina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja minä taas olen niin monta kertaa ihmeparantunut, että koko ihmemaailma on muuttunut paljon realistisemmaksi kuin materialistinen, fyysinen maailma.

        Viimeksi en ihmeparantunut, vaan en kuollut kun olisi pitänyt, ja - kun olin arvoista mitään tietämätön - juttelin niistä sellaisille jotka tiesivät. Sain toistamiseen kuulla, että jos ne arvot ovat olleet tuollaiset, olen kuollut, että ei edes ole muuta mahdollisuutta.

        Koitin kääntyä parempien asiantuntijoiden puoleen, joten googletin. Sama tulos. En voi olla elossa. Arvot oli juuri ne mitä oli - kuulin omin korvin hoitajan sanovan, ja kaikki on merkitty papereihinkin - ja lopulta useammankin eri toimipisteen kautta. Ja minä kävelin kadulla. Elin, olin ja toimin. Ei kuulemma ole mahdollista, koska puolta paremmillakin arvoilla maataan tiedottomana teholla. Siellä makasin kyllä myöhemmin, mutta arvotkin olivat silloin jo paremmat.

        Mittauksia suorittanut lääkäri tapasi minut jokin aika myöhemmin sattumalta toisessa yhteydessä - en itse silloin vielä tiennyt, että minun piti olla kuollut - ja kun kävelin ovesta sisään, hän sai sananmukaisesti shokin. Tapaamisen jälkeen hän kätteli ja kiitteli kovasti, että oli saanut nähdä minut.

        Olipa erikoinen reaktio ja Ihmettelin lääkärin käytöstä läheiselleni - johon tämä totesi, että johtui siitä, että lääkäri luuli nähneensä aaveen. Hän kun on näihin ihmeisiin läheltä seuranneena tottunut. Juurikin jouduin taas vakuuttamaan hänelle, ettei minua mikään vaikaa, tunnen itseni aivan terveeksi, ja, katso vaikka, että miten hyvin jaksan tehdä töitäkin.

        Tähän hän totesi kyynisesti, ettei se yleensä ole ollut kyllä mikään todiste terveydentilastani.

        No jos on totta, niin on osoitus siitä, että meissä on kaikenlaisia kummajaisia.


      • Anonyymi

        Kissani ihmeparantui diabeteksestä, vaikka en rukoillutkaan. Ilmeisesti Jumalalle riitti 1000 euron eläinlääkärimaksut, lääkekulut ja jatkuva verensokerin mittailu. Olivat ihmeissään kun kissa oli vielä elossa vuosien päästä ja parantunut diabeteksestä!


      • Anonyymi

        Peukutus sulle, että teit hintaan katsomatta töitä yhden 'näiden vähimmäisten puolesta' (minulla on aate-ero uskovaisten kanssa tästä Jeesuksen sanomasta asiasta, jonka he tulkitsevat tarkoittavan vain ihmistä), joka ei osaa puhua - ja kaveri sai lisäaikaa ja sinä siitä palkinnoksi upean ihmeen! Onnittelut.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        No jos on totta, niin on osoitus siitä, että meissä on kaikenlaisia kummajaisia.

        Kiitos, oli totta joka sana, ja totta on sekin, että elämä ei välttämättä kuitenkaan ole kovin kivaa elää kummajaisena(kaan). Kyllä sitä itsekin kaipaisi vastauksia kysymyksiin, joita ei ole.


      • Anonyymi

        Mutta, tuntuu tosi hyvältä päästä kissan kanssa samalle ihmeviivalle - tykkään kissoista yli kaiken. Maailman viisaimpia eläimiä. Ainakin ihmistä viisaampia.


    • Anonyymi

      Mutta ihmeiden kokeneet henkilöt kylläkin uskovat ihmeiden olemassaoloon. Mitä väliä jos pieni joukko aidolle kristinuskolle vihamieliset ihmiset eivät usko ihmeisiin.

      • Anonyymi

        "Mutta ihmeiden kokeneet henkilöt " = kuvitteellisen ihmeen mielikuvituksessaan kokeneet henkilöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta ihmeiden kokeneet henkilöt " = kuvitteellisen ihmeen mielikuvituksessaan kokeneet henkilöt.

        En usko että parantuminen on kuvitteellista! Usein myös lääkärit ovat todenneet että sairautta ei enää ole, vaikka ennen rukousta kovistikin hoidettiin häntä ko. sairauden vuoksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En usko että parantuminen on kuvitteellista! Usein myös lääkärit ovat todenneet että sairautta ei enää ole, vaikka ennen rukousta kovistikin hoidettiin häntä ko. sairauden vuoksi.

        Ei ole ainakaan raamatullista, joten panee epäilemään.

        Raamatussa ei rukouksen voimasta parannuta. Jeesus sanoo, että kun pannaan kädet sairaan päälle, niin hän tulee terveeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että parantuminen on kuvitteellista! Usein myös lääkärit ovat todenneet että sairautta ei enää ole, vaikka ennen rukousta kovistikin hoidettiin häntä ko. sairauden vuoksi.

        "Usein myös lääkärit ovat todenneet että sairautta ei enää ole, vaikka ennen rukousta kovistikin hoidettiin häntä ko. sairauden vuoksi."

        Ihmisruumis kykenee parantumaan usein sairauksista ilman hoitokin, muttei aina. Rukouksen parantavaa tehoa on tutkittu ja se on todettu huonoksi menetelmäksi, mutta kyllähän plasebo-lääkitykselläkin on parantava teho.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Usein myös lääkärit ovat todenneet että sairautta ei enää ole, vaikka ennen rukousta kovistikin hoidettiin häntä ko. sairauden vuoksi."

        Ihmisruumis kykenee parantumaan usein sairauksista ilman hoitokin, muttei aina. Rukouksen parantavaa tehoa on tutkittu ja se on todettu huonoksi menetelmäksi, mutta kyllähän plasebo-lääkitykselläkin on parantava teho.

        Se onkin erikoista. Samaa lääkettä annetaan, mutta ne paranevat paremmin, jotka uskovat lääkkeeseen tai rukoukseen.

        Itse paranin kymmeniä vuosia vaivanneesta allergiasta ihan huomaamatta


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Usein myös lääkärit ovat todenneet että sairautta ei enää ole, vaikka ennen rukousta kovistikin hoidettiin häntä ko. sairauden vuoksi."

        Ihmisruumis kykenee parantumaan usein sairauksista ilman hoitokin, muttei aina. Rukouksen parantavaa tehoa on tutkittu ja se on todettu huonoksi menetelmäksi, mutta kyllähän plasebo-lääkitykselläkin on parantava teho.

        Miten on verrattu kristittyjen rukoilijoiden rukousten tehoa ei -kristittyjen rukoilijoiden tehoon? Onko edes verrattu?

        Muunuskoisetkin rukoilevat, ja koska rukoilemisen tapa näyttää jatkuvan sukupolvesta toiseen, niin kai siitä apua on.


      • Anonyymi
        jjeeves kirjoitti:

        Miten on verrattu kristittyjen rukoilijoiden rukousten tehoa ei -kristittyjen rukoilijoiden tehoon? Onko edes verrattu?

        Muunuskoisetkin rukoilevat, ja koska rukoilemisen tapa näyttää jatkuvan sukupolvesta toiseen, niin kai siitä apua on.

        Raamattu sanoo keiden rukoukset Jumala kuulee ja keiden ovat kahistus Hänelle.


      • Anonyymi
        jjeeves kirjoitti:

        Miten on verrattu kristittyjen rukoilijoiden rukousten tehoa ei -kristittyjen rukoilijoiden tehoon? Onko edes verrattu?

        Muunuskoisetkin rukoilevat, ja koska rukoilemisen tapa näyttää jatkuvan sukupolvesta toiseen, niin kai siitä apua on.

        Tätä on tutkittu monta kertaa ja on todettu ettei rukoilemisella ole mitään parantavia vaikutuksia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tätä on tutkittu monta kertaa ja on todettu ettei rukoilemisella ole mitään parantavia vaikutuksia.

        Me uskovat olemme sattuneesta syystä täysin eri mieltä 😃


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu sanoo keiden rukoukset Jumala kuulee ja keiden ovat kahistus Hänelle.

        No jaa. Raamatussa Jumala ei paranna ketään, joten siinä mielessä on aivan turha rukoilla.

        Olkaa te uskovat vapaasti täysin eri mieltä. Jumalan kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En usko että parantuminen on kuvitteellista! Usein myös lääkärit ovat todenneet että sairautta ei enää ole, vaikka ennen rukousta kovistikin hoidettiin häntä ko. sairauden vuoksi.

        >Usein myös lääkärit ovat todenneet että sairautta ei enää ole, vaikka ennen rukousta kovistikin hoidettiin häntä ko. sairauden vuoksi.

        Mitään näyttöä näistä lääkärien toteamisista ei vain koskaan löydy.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Me uskovat olemme sattuneesta syystä täysin eri mieltä 😃

        Tietenkin olette. Muutenhan denialistinen korttitalonne romahtaisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Usein myös lääkärit ovat todenneet että sairautta ei enää ole, vaikka ennen rukousta kovistikin hoidettiin häntä ko. sairauden vuoksi."

        Ihmisruumis kykenee parantumaan usein sairauksista ilman hoitokin, muttei aina. Rukouksen parantavaa tehoa on tutkittu ja se on todettu huonoksi menetelmäksi, mutta kyllähän plasebo-lääkitykselläkin on parantava teho.

        Monista vakavistakin sairauksista pieni osa paranee itsestään, rukoillaanpa tai (yleensä) ei. Nämä sitten tulkitaan aina ihmeiksi, jos potilas on ollut uskomassa.


      • Anonyymi

        <<Mitään näyttöä näistä lääkärien toteamisista ei vain koskaan löydy.<<

        Paitsi minun ylilääkäriystäväni sanat, kun kysyin, että tietääkö hän ihmeparanemisia, niin hän vastasi: 'Voi, vaikka kuinka paljon!'

        Olen vakuuttunut, että tämä ihmeiden kieltämisasia palvelee jotakin selaista tahoa, että siihen ei halutakaan uskottavan - aivan kuin 2000 vuotta sitten se jo edellytti ihmeidentekijän tappamisen.

        Ja vaikka sitä ei tiedä - sen aistii - ja kaikki ovat mieluimmin viisaasti hiljaa kuin, että hankkiutuisivat tulevaisuuden jeesuksiksi ja palvottaviksi haudoiksi.


      • Anonyymi

        <<Monista vakavistakin sairauksista pieni osa paranee itsestään, rukoillaanpa tai (yleensä) ei. Nämä sitten tulkitaan aina ihmeiksi, jos potilas on ollut uskomassa.<<

        Tästä oli tieteellinen tutkimus, se osuus on poistettu jopa tiededokumentista. Kyse ei ollut potilaan uskosta, vaan ryhmä pystyi vaikuttamaan potilaan tietämättä potilaan tilaan 'rukoilemalla'. Todellisuudessa intensiivisella ajattelulla, jota kutsutaan rukoilemiseksi.

        Tämä jälleen sopii tieteen kvanttifysiikan puhumaan älylliseen tietoisuuden älylliseen yhtenäiskenttää, jossa kaikki on yhteydessä kaikkeen, mutta ongelma on se, että jos se sidotaan kiinni johonkin kristinuskoon, joka perustuu kreikkalaiseen mytologiaan Auringonjumalalla, siksi sitä ei voi pitää esillä yhdessä uskonnon kanssa. Vahinko.

        Ehkä paneelikeskustelijat toteavatkin niin, että kristinuskon piirissä ei ole havaittavissa ihmeitä, vaikka ihmeet ovat muuten olemassa.

        Tämän olen kyllä valmis uskomaan.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Usein myös lääkärit ovat todenneet että sairautta ei enää ole, vaikka ennen rukousta kovistikin hoidettiin häntä ko. sairauden vuoksi.

        Mitään näyttöä näistä lääkärien toteamisista ei vain koskaan löydy.

        ">Usein myös lääkärit ovat todenneet että sairautta ei enää ole, vaikka ennen rukousta kovistikin hoidettiin häntä ko. sairauden vuoksi.

        Mitään näyttöä näistä lääkärien toteamisista ei vain koskaan löydy."

        Suomestakin löytyy satoja esimerkkejä parantumisista joita lääkärit eivät ole voineet selittää.


        "Monista vakavistakin sairauksista pieni osa paranee itsestään, rukoillaanpa tai (yleensä) ei. "

        Ja sitten siis tunnustitkin, että ihmeellisiä parantumisia tapahtuu! Olet jotenkin skitsofreeninen tämän asian suhteen. Outoa sinulta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Mitään näyttöä näistä lääkärien toteamisista ei vain koskaan löydy.<<

        Paitsi minun ylilääkäriystäväni sanat, kun kysyin, että tietääkö hän ihmeparanemisia, niin hän vastasi: 'Voi, vaikka kuinka paljon!'

        Olen vakuuttunut, että tämä ihmeiden kieltämisasia palvelee jotakin selaista tahoa, että siihen ei halutakaan uskottavan - aivan kuin 2000 vuotta sitten se jo edellytti ihmeidentekijän tappamisen.

        Ja vaikka sitä ei tiedä - sen aistii - ja kaikki ovat mieluimmin viisaasti hiljaa kuin, että hankkiutuisivat tulevaisuuden jeesuksiksi ja palvottaviksi haudoiksi.

        "Paitsi minun ylilääkäriystäväni sanat, kun kysyin, että tietääkö hän ihmeparanemisia, niin hän vastasi: 'Voi, vaikka kuinka paljon!'"

        Tämä on totta, että varmaan lähes jokainen lääkäri tietää ihmeparantumisista, vaikka eivät voi tätä tunnustaa samasta syystä kuin aikoinaan Jeesus tapettiin sen takia että paransi ihmeiden kautta. Nykyään kävisi samoin, ehkä ei fyysistä tappamista, mutta henkistä kylläkin ja viraltapano.

        Täytyy aina tiedostaa, että jumalattomat ihmiset ja tiedemiehet haluavat ja ovat myös pakotettuja elämään valheessa koko elämänsä ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Monista vakavistakin sairauksista pieni osa paranee itsestään, rukoillaanpa tai (yleensä) ei. Nämä sitten tulkitaan aina ihmeiksi, jos potilas on ollut uskomassa.<<

        Tästä oli tieteellinen tutkimus, se osuus on poistettu jopa tiededokumentista. Kyse ei ollut potilaan uskosta, vaan ryhmä pystyi vaikuttamaan potilaan tietämättä potilaan tilaan 'rukoilemalla'. Todellisuudessa intensiivisella ajattelulla, jota kutsutaan rukoilemiseksi.

        Tämä jälleen sopii tieteen kvanttifysiikan puhumaan älylliseen tietoisuuden älylliseen yhtenäiskenttää, jossa kaikki on yhteydessä kaikkeen, mutta ongelma on se, että jos se sidotaan kiinni johonkin kristinuskoon, joka perustuu kreikkalaiseen mytologiaan Auringonjumalalla, siksi sitä ei voi pitää esillä yhdessä uskonnon kanssa. Vahinko.

        Ehkä paneelikeskustelijat toteavatkin niin, että kristinuskon piirissä ei ole havaittavissa ihmeitä, vaikka ihmeet ovat muuten olemassa.

        Tämän olen kyllä valmis uskomaan.

        "Tämä jälleen sopii tieteen kvanttifysiikan puhumaan älylliseen tietoisuuden älylliseen yhtenäiskenttää, jossa ..."

        Fyysikot ja kosmologit, Enqvista ja Valtaoja, mukaan lukien kyllä tiedostavat että kvanttimekaniikka, säieteoria, mahdolliset rinnakkaistodellisuudet, ... mahdollistavat myös ihmeet, mutta eivät uskalla tätä tunnustaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Paitsi minun ylilääkäriystäväni sanat, kun kysyin, että tietääkö hän ihmeparanemisia, niin hän vastasi: 'Voi, vaikka kuinka paljon!'"

        Tämä on totta, että varmaan lähes jokainen lääkäri tietää ihmeparantumisista, vaikka eivät voi tätä tunnustaa samasta syystä kuin aikoinaan Jeesus tapettiin sen takia että paransi ihmeiden kautta. Nykyään kävisi samoin, ehkä ei fyysistä tappamista, mutta henkistä kylläkin ja viraltapano.

        Täytyy aina tiedostaa, että jumalattomat ihmiset ja tiedemiehet haluavat ja ovat myös pakotettuja elämään valheessa koko elämänsä ajan.

        Mitä valhetta siinä on, jos ei tiedä yhtään ihmeellistä parantumista?

        Olet melkoinen valehtelija siis.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Mitä valhetta siinä on, jos ei tiedä yhtään ihmeellistä parantumista?

        Olet melkoinen valehtelija siis.

        Siinä on sen verran valhetta, että yleistät oman kokemuksesi koskemaan kaikkia ihmisiä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on sen verran valhetta, että yleistät oman kokemuksesi koskemaan kaikkia ihmisiä!

        Aha. Sinulla on erikoinen käsitys valheellisuudesta. Itse etsin yhä sitä ensimmäistä todistetta.

        Mutta tänne tulleet uhoajatkin myönsivät, etteivät he todellisuudessa kykene parantamaan. He olivat valehtelijoita Seinäjoen Helluntaisurakunnasta. Kaameaa sakkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämä jälleen sopii tieteen kvanttifysiikan puhumaan älylliseen tietoisuuden älylliseen yhtenäiskenttää, jossa ..."

        Fyysikot ja kosmologit, Enqvista ja Valtaoja, mukaan lukien kyllä tiedostavat että kvanttimekaniikka, säieteoria, mahdolliset rinnakkaistodellisuudet, ... mahdollistavat myös ihmeet, mutta eivät uskalla tätä tunnustaa.

        <<Fyysikot ja kosmologit, Enqvista ja Valtaoja, mukaan lukien kyllä tiedostavat että kvanttimekaniikka, säieteoria, mahdolliset rinnakkaistodellisuudet, ... mahdollistavat myös ihmeet, mutta eivät uskalla tätä tunnustaa.<<

        Niin, kyllä sen on pakko olla näin - eivät he voi olla niin tyhmiä ja tietämättömiä kuin miltä nyt vaikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on sen verran valhetta, että yleistät oman kokemuksesi koskemaan kaikkia ihmisiä!

        Juurikin näin - kiikarit väärinpäin silmillä ja vahva asenne sen perusteella, ja liian vähän tietoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin - kiikarit väärinpäin silmillä ja vahva asenne sen perusteella, ja liian vähän tietoa.

        Vai niin. Minullakin on liian vähän tietoa, vaikka olin uskovien piireissä kymmeniä vuosia. En havainnut yhtään parantumista. Yleensä puhuttiin lääkärille menosta.


      • >> Mitä väliä jos pieni joukko aidolle kristinuskolle vihamieliset ihmiset eivät usko ihmeisiin. <<

        Höpsis, ihmeitä kokeneet on se pieni joukko.

        Vihamieliset, höpsis, sivustaseuraajat.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Tietenkin olette. Muutenhan denialistinen korttitalonne romahtaisi.

        Me uskovat ihmeiden kokijat tiedämme jotain mitä te ette ole kokeneet. Miksi väitätte tietävänne,että me emme ole kokeneet tai se on puppua. Kokeilkaa itse rukoilemista,jos teette sen ilman pilkkaa ,vilpittömästi Jumalaa avuksi huutaen ,alatte huomata , onko Jumala totta vai ei.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Vai niin. Minullakin on liian vähän tietoa, vaikka olin uskovien piireissä kymmeniä vuosia. En havainnut yhtään parantumista. Yleensä puhuttiin lääkärille menosta.

        Mitä tikkua sinä taas sotket tähän ihmeparantumisiin Raamatun sijasta tällä kertaa uskovaiset?! Takuuvarmasti kristinusko - jos mikä - työntää ihmeet kilometrin päähän itsestään kaikkine ihminsyöntiriitteineen ja Jumalan kuolemineen. Etkö nyt tajua pahvi vihdoinkin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tikkua sinä taas sotket tähän ihmeparantumisiin Raamatun sijasta tällä kertaa uskovaiset?! Takuuvarmasti kristinusko - jos mikä - työntää ihmeet kilometrin päähän itsestään kaikkine ihminsyöntiriitteineen ja Jumalan kuolemineen. Etkö nyt tajua pahvi vihdoinkin?

        Niin se on. On kyllä tajunnut jo vuosia sitten. Vaikka pahvi olenkin.

        Kristinusko ja parantamiset ovat huijausta. Ei Raamatussakaan rukoikulla parannuta


      • Anonyymi

        Ei Raamatussa ei, eikä kristinuskossa, ei uskonnossa ylipäätään. Niillä vain EI ole MITÄÄN TEKEMISTÄ ihmeiden tai ihmeparanemisen kanssa. Pahvi.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Vai niin. Minullakin on liian vähän tietoa, vaikka olin uskovien piireissä kymmeniä vuosia. En havainnut yhtään parantumista. Yleensä puhuttiin lääkärille menosta.

        <<Vai niin. Minullakin on liian vähän tietoa, vaikka olin uskovien piireissä kymmeniä vuosia.<<

        Ja taas, pahvi, nämä uskovaiset. Ei vaan SINULLA ON LIIAN VÄHÄN TIETEELLISTÄ TIETOA.


      • Anonyymi
        jjeeves kirjoitti:

        Miten on verrattu kristittyjen rukoilijoiden rukousten tehoa ei -kristittyjen rukoilijoiden tehoon? Onko edes verrattu?

        Muunuskoisetkin rukoilevat, ja koska rukoilemisen tapa näyttää jatkuvan sukupolvesta toiseen, niin kai siitä apua on.

        <<Miten on verrattu kristittyjen rukoilijoiden rukousten tehoa ei -kristittyjen rukoilijoiden tehoon? Onko edes verrattu?<<

        On tutkittu ja aikaisemmin ainakin mm. Britaniassa sairaaloissa oli näitä rukoilijaryhmiä ihan virallisestikin - potilas ei välttämättä tiennyt, että heidän puolestaa rukoiltiin paranemista.

        Ja kyllä ne tieteellisesti tutkittuna vaikuttivat, mutta - edelleen - olen sitä mieltä että mekanismi ei liity rukoiluun tai uskontoon, vaan intensiiviseen toisen ajattelemiseen, koska todellisuus on suuri tietoisuuden yhtenäiskenttä tieteen mukaan, jossa kaikki on yhtä, suurta väreilevää 'merta' ja kaikki on yhteydessä kaikkeen atomia pienempien osien kautta, joten olisi isompi ihme, jos tuolla intensiivisellä toiminnalla ei olisi mitään merkitystä. Mutta kyllä minulle kelpaa, että toiminnasta käytetään nimitystä 'rukoilu' - se on kuitenkin kaikkien yhteisesti tunnistama elementti hyvää tarkoittaen, joten siinä varmaan on helpoin löytää tuollainen tietoisuuden yhteys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Miten on verrattu kristittyjen rukoilijoiden rukousten tehoa ei -kristittyjen rukoilijoiden tehoon? Onko edes verrattu?<<

        On tutkittu ja aikaisemmin ainakin mm. Britaniassa sairaaloissa oli näitä rukoilijaryhmiä ihan virallisestikin - potilas ei välttämättä tiennyt, että heidän puolestaa rukoiltiin paranemista.

        Ja kyllä ne tieteellisesti tutkittuna vaikuttivat, mutta - edelleen - olen sitä mieltä että mekanismi ei liity rukoiluun tai uskontoon, vaan intensiiviseen toisen ajattelemiseen, koska todellisuus on suuri tietoisuuden yhtenäiskenttä tieteen mukaan, jossa kaikki on yhtä, suurta väreilevää 'merta' ja kaikki on yhteydessä kaikkeen atomia pienempien osien kautta, joten olisi isompi ihme, jos tuolla intensiivisellä toiminnalla ei olisi mitään merkitystä. Mutta kyllä minulle kelpaa, että toiminnasta käytetään nimitystä 'rukoilu' - se on kuitenkin kaikkien yhteisesti tunnistama elementti hyvää tarkoittaen, joten siinä varmaan on helpoin löytää tuollainen tietoisuuden yhteys.

        Tuollaisia tuloksia on huomattu myös tieteen piirissä, että rukoilu aiheuttaa ihmisessä paljon positiivista toimintaa. Esim. valkosolujen määrä suorastaan ryöpsähtää tai muuta vastaavaa toimintaa. Keho suorastaan hyökkää sairauksia vastaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisia tuloksia on huomattu myös tieteen piirissä, että rukoilu aiheuttaa ihmisessä paljon positiivista toimintaa. Esim. valkosolujen määrä suorastaan ryöpsähtää tai muuta vastaavaa toimintaa. Keho suorastaan hyökkää sairauksia vastaan.

        Tämä on niiiiin totta.

        Sari Essayah on loistava esimerkki. Tai hän ei vissiin ikinä rukoile?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisia tuloksia on huomattu myös tieteen piirissä, että rukoilu aiheuttaa ihmisessä paljon positiivista toimintaa. Esim. valkosolujen määrä suorastaan ryöpsähtää tai muuta vastaavaa toimintaa. Keho suorastaan hyökkää sairauksia vastaan.

        Valkosoluja, Hah!

        Ne on pienen pieniä enkeleitä, jotka skalpelli, sekä neula ja lanka käsissään leikkaa ja korjaa ihmistä tuolta sisäpuolelta. Paiseestakin pikku-pikku-enkelit purskauttaa paskan pihalle ja siivoaa haavan kuntoon.

        Näin sen täytyy olla, koska näin minä uskon sen olevan.


      • Anonyymi

        Totuus on se, että mielikuvat pitävät ihmisen todellisuudessa hengissä, (myös psykologisesti) ja mielikuvien avulla pystyy myös korjaamaan omaa elimistöään.

        Sinne vain mielikuvissa matkustamaan omaan ruuansulatusjärjestelmään, jos siellä on ongelmaa tai verisuonistoon sekä hermoratoja pitkin - sopiva ajankohta on illalla rentoutumisen jälkeen, ennen kuin nukahtaa - ja kun löytää vaurion, sitten vain ryhdytään mielikuvitustyöhön paikkailemaan ja korjaamaan.

        Näin kertoi eräs henkilö (ihme)parantuneensa, jonka hermoradoissa oli ollut merkittävät vauriot todistettavasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totuus on se, että mielikuvat pitävät ihmisen todellisuudessa hengissä, (myös psykologisesti) ja mielikuvien avulla pystyy myös korjaamaan omaa elimistöään.

        Sinne vain mielikuvissa matkustamaan omaan ruuansulatusjärjestelmään, jos siellä on ongelmaa tai verisuonistoon sekä hermoratoja pitkin - sopiva ajankohta on illalla rentoutumisen jälkeen, ennen kuin nukahtaa - ja kun löytää vaurion, sitten vain ryhdytään mielikuvitustyöhön paikkailemaan ja korjaamaan.

        Näin kertoi eräs henkilö (ihme)parantuneensa, jonka hermoradoissa oli ollut merkittävät vauriot todistettavasti.

        Mielikuvissa syöpäkin paranee.


      • Anonyymi

        Minä: <<Totuus on se, että mielikuvat pitävät ihmisen todellisuudessa hengissä, (myös psykologisesti) ja mielikuvien avulla pystyy myös korjaamaan omaa elimistöään.<<

        Torre: <<Mielikuvissa syöpäkin paranee.<<


        Niin, kun on liian vähän tieteellistä tietoa, jää sanojenkin merkitysvaraus litteäksi kuin maapallo muinoin - sitä edellä juuri tarkoitin sanoessani, että sinulta puuttuu tieteellistä tietoa, kun teet asenteellisia johtopäätöksiä muka ajatellen olevasi nokkelakin.

        <<Objektisuhdeteoria

        Samaan aikaan kun egopsykologit tutkivat psykologisiin prosesseja rakenteellisen teorian valossa, Euroopassa ja erityisesti Englannissa tarkasteltiin toisenlaisia tiedostamattomia prosesseja ja niiden ilmenemistä.

        Melanie Klein ja eräät muut tekivät työtä sekä lasten että sellaisten potilaiden parissa, joita Freud oli pitänyt liian häiriintyneinä psykoanalyysiin. Englantilainen koulukunta huomasi tarvitsevansa toisenlaista kieltä kohtaamiensa ilmiöiden kuvaamiseksi. Sen edustajien työ oli kiistanalaista vuosien ajan osittain koulukuntien välisten erimielisyyksien vuoksi mutta myös siksi, että primitiivisistä ilmiöistä on haastavaa kirjoittaa.

        Objektisuhdeteoreetikot etsivät keinoja puhua esiverbaalisista, esirationaalisista prosesseista rationaalisella kielellä. Myös he nojasivat dynaamisen tiedostamattoman voimaan, vaikka eivät hyväksyneetkään kaikkia Freudin ajatuksia.

        Esimerkiksi W. R. D. Fairbarn (mm. 1954) hylkäsi Freudin biologismin suoralta kädeltä ja esitti ihmisten etsivän ennemmin ihmissuhteita kuin viettityydytystä. Toisin sanoin vauvalle kokemus lämpimästä ja kiinteästä hoivasuhteesta on tärkeämpää kuin pelkkä äidinmaito nälän tyydyttämiseksi. Sandor Ferencziltä vaikutteita saaneet nk. unkarilaisen koulukunnan psykoanalyytikot tutkivat rakkauden, yksinäisyyden, luovuuden ja eheyden primaarikokemuksia, joille Freudin rakenteellisen teorian kehykset olivat liian ahtaat.

        Objektisuhdeteoreetikot eivät korostaneet sitä, mitä viettiä oli laiminlyöty potilaan lapsuudessa, mikä kehitysvaihe oli jäänyt kesken tai mitkä egon defenssit vallitsivat. Sen sijaan paino oli sillä, millaisia rakkausobjekteja lapsen maailmaan kuului, miten ne koettiin, miten ne eri puolineen oli sisäistetty ja miten SISÄISET MIELIKUVAT ja REPRESENTAATIOT niistä ELIVÄT aikuisen TIEDOSTAMATTOMASSA.

        Objektisuhdetraditiossa turvallisuus, separaatio ja individuaatio menivät oidipaalisten kysymysten edelle.<<

        Tästä eteenpäin sitten tieteessä tutkitaan näiden sisäisten mielikuvien voimaa ihmisen elämässä. Tällainen idea on täällä edelläkin esitetty muutaman kerran ihan tosielämästä - se mihin uskoo, se toimii. Jeesuksen mukaan siirtää vaikka vuoria.

        Lähde: https://psychenet.wordpress.com/mielen-tutkimus-ja-hoito/objektisuhdeteoria/

        Eikä tämä ole sen kummempaa kuin mitä Jeesus opetti jo 2000 vuotta sitten taivasten valtakunnasta, joka on meissä ja meidän ympärillämme ja jossa kaikki on mahdollista. Mutta ei pitä jälleenkään sotkea uskonnon kristuskulttiin tai armoon Jumalan kuolemalla.


      • Anonyymi

        Raamatussa on muutama hyväkin esimerkki tästä mielikuvan voimasta Jeesuksen puheissa ja ajattelussa - muukin kuin vuoren siirtely - josta tämä Jeesuksen ajattelu ilmenee.

        On tapaus, jossa nainen kosketti väkijoukossa Jeesuksen viitan helmaa, ja pyysi tätä parantamaan sairaan lapsensa. Jeesus kysyi, että todellako nainen uskoo, että hän pystyy parantamaan lapsen vain, jos nainen koskee hänen viittansa helmaa. Nainen vastasi, että kyllä hän uskoo. Tähän Jeesus vastasi, että uskosi on parantanut lapsesi, mene kotiin.

        En muista tarinaa sanasta sanaan, mutta idea on edellä mainittu.

        Uskonto on tehnyt näistä Jeesuksen sanoista ja ihmettelystä torremaisen johtopäätöksen, että usko Jeesukseen olisi ollut jutun pointti, mutta Jeesus ei puhu tästä, vaan ihmisen omasta uskonvoimasta.

        <<Niin hän sanoi heille: "Teidän epäuskonne tähden; sillä totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta."

        "Jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle silkkiäispuulle: 'Nouse juurinesi ja istuta itsesi mereen', ja se tottelisi teitä<<

        Sieltä löytyy muistakin esimerkkejä kuin edellä lainatut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa on muutama hyväkin esimerkki tästä mielikuvan voimasta Jeesuksen puheissa ja ajattelussa - muukin kuin vuoren siirtely - josta tämä Jeesuksen ajattelu ilmenee.

        On tapaus, jossa nainen kosketti väkijoukossa Jeesuksen viitan helmaa, ja pyysi tätä parantamaan sairaan lapsensa. Jeesus kysyi, että todellako nainen uskoo, että hän pystyy parantamaan lapsen vain, jos nainen koskee hänen viittansa helmaa. Nainen vastasi, että kyllä hän uskoo. Tähän Jeesus vastasi, että uskosi on parantanut lapsesi, mene kotiin.

        En muista tarinaa sanasta sanaan, mutta idea on edellä mainittu.

        Uskonto on tehnyt näistä Jeesuksen sanoista ja ihmettelystä torremaisen johtopäätöksen, että usko Jeesukseen olisi ollut jutun pointti, mutta Jeesus ei puhu tästä, vaan ihmisen omasta uskonvoimasta.

        <<Niin hän sanoi heille: "Teidän epäuskonne tähden; sillä totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta."

        "Jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle silkkiäispuulle: 'Nouse juurinesi ja istuta itsesi mereen', ja se tottelisi teitä<<

        Sieltä löytyy muistakin esimerkkejä kuin edellä lainatut.

        Niin. "Jos olisi uskoa"- Jeesus esitti vain teorian.


      • Anonyymi

        Totta kai teorian liittyen opetuslapsiin, koska he eivät pystyneet tähän:

        "Teidän epäuskonne tähden; sillä totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta."

        Mutta ei riittänyt opetuslapsilla usko vuorten siirtelyyn.


      • Anonyymi

        Mutta Jeesuksen kaksoisveljellä ilmeisesti usko riitti, kun väitetään hänellä olleen osuutta erään kuninkaanlinnan rakentelussa, mutta ennen kaikkea mayat ovat sitä mieltä, että Tuomas on rakennellut ajatuksen voimalla - vai pitääkö nyt sanoa uskon voimalla - heidän pyramidejaan ja rakennelmiaan. Ja nythän oli faktaa sitä jopa, että Tuomas on ollut todella Väli-Amerikassa jo ajanlaskun alussa. Ja liittyy heidän eepokseen, jossa seikkailee kaksoisveljet pelastamassa maailmaa, ja joka kertoo siitä, että miten piru pääsi vaikuttamaan Raamatun tekemiseen.


      • Anonyymi

        Eli enää meidän ei tarvitse myöskään ihmetellä, että miten ilmestyskirjaan on tullut mayojen luku 144 000 jo ennen kuin Kolumbus löysi Amerikan 1500-luvulla. Sitähän on vaikea tietää, että miten se sieltä Väli-Amerikasta sitten kulkeutui Johanneksen evankeliumiin, tai sitten meidän pitää vain uskoa, että todella - Jeesus itse on antanut ko. ilmestyksen Johannekselle ja yhdistänyt näin mayat ja ilmestyskirjan maailmanlopunennustukset. Mutta miksi?! Siksikö, että mayojen eepoksesta Popol Vuh löytyy totuus? No, niinpä tietysti - luomiskertomus ja luku 322!


    • Anonyymi

      Täällä liikkuu aina joskus joku evlutpappi ja hän voisi vähän valittaa piispa Häkkisen sanomista lisää ...

      "– En usko yliluonnollisiin ihmeisiin. Niitä ei tapahdu. Yliluonnollisiksi ihmeiksi nimittämämme tapahtumat ovat sellaisia, joita emme osaa selittää. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että itselleni kaikki maailmassa tapahtuva on ihmettä. Jokainen päivä ja se että olen tässä, on ihme, Häkkinen kertoi."

      Mitä tuossa sanotaan vähän laajemmin selitettynä?

      • Anonyymi

        Miksi ihmeessä Häkkinen ohittaa ulkopuolisena ihmisten omat kokemukset?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä Häkkinen ohittaa ulkopuolisena ihmisten omat kokemukset?

        Ei ihminen voi päättää, että hänen ihmeelliseltäkään tuntuva kokemuksensa olisi yliluonnollinen. Sehän edellyttäisi, että meillä olisi hallussamme täydellinen tieto ihmismielen toiminnasta, eikä meillä ole lähimainkaan. Koko ajan tietämys kuitenkin kasvaa.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Ei ihminen voi päättää, että hänen ihmeelliseltäkään tuntuva kokemuksensa olisi yliluonnollinen. Sehän edellyttäisi, että meillä olisi hallussamme täydellinen tieto ihmismielen toiminnasta, eikä meillä ole lähimainkaan. Koko ajan tietämys kuitenkin kasvaa.

        Joo. Kun itse paranin itsestään, vaikka luulin kärsiväni koko elämän, niin en silti pitänyt sitä yliluonnollisena asiana.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Ei ihminen voi päättää, että hänen ihmeelliseltäkään tuntuva kokemuksensa olisi yliluonnollinen. Sehän edellyttäisi, että meillä olisi hallussamme täydellinen tieto ihmismielen toiminnasta, eikä meillä ole lähimainkaan. Koko ajan tietämys kuitenkin kasvaa.

        "Ei ihminen voi päättää, että hänen ihmeelliseltäkään tuntuva kokemuksensa olisi yliluonnollinen."

        Kyllä voi! Sadat tuhannet ihmiset ympäri maailmaa ovat päättäneet olla uskomatta vaikka ovat nähneet ihmeitä. Kokemus on osoittanut, että he tiedostavat ihmeen todellisuuden, mutta eivät kykene tunnustamaan tämän vaan alkavat rakentaa valheita suojatakseen psyykettään. Näin toimivat tiedemiehetkin kohdatessaan tieteelle tuntemattomia asioita, koska käytännössä tiedemiehet haluavat elää valheessa.


      • Anonyymi

        Tuo psyykkeen suojaus on totta - ihminen pystyy myöntämään vain kokemuksia, jotka oma psyyke kestää, ja mitä seuraa sitten tilanteista, jos joutuu psyykkiseen tilanteeseen, etteivät suojamuurit enää suojakaan ihmistä, siitä on tietysti paljon tietoa.

        Mutta on mielenkiintoinen asia ja tilanne, että myös hyvä ja selittämätön ihmeeksi luokiteltavissa oleva tapahtuma on samalla tavalla rasitus psyykettä kohtaan kuin myös negatiivinen kokemus, jolta pitää suojautua?

        Miksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo psyykkeen suojaus on totta - ihminen pystyy myöntämään vain kokemuksia, jotka oma psyyke kestää, ja mitä seuraa sitten tilanteista, jos joutuu psyykkiseen tilanteeseen, etteivät suojamuurit enää suojakaan ihmistä, siitä on tietysti paljon tietoa.

        Mutta on mielenkiintoinen asia ja tilanne, että myös hyvä ja selittämätön ihmeeksi luokiteltavissa oleva tapahtuma on samalla tavalla rasitus psyykettä kohtaan kuin myös negatiivinen kokemus, jolta pitää suojautua?

        Miksi?

        Itselleni on ikävintä se, että miksi uskovien piireissä on niin paljon valehtelua. Olen saanut kokea sen omakohtaisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo psyykkeen suojaus on totta - ihminen pystyy myöntämään vain kokemuksia, jotka oma psyyke kestää, ja mitä seuraa sitten tilanteista, jos joutuu psyykkiseen tilanteeseen, etteivät suojamuurit enää suojakaan ihmistä, siitä on tietysti paljon tietoa.

        Mutta on mielenkiintoinen asia ja tilanne, että myös hyvä ja selittämätön ihmeeksi luokiteltavissa oleva tapahtuma on samalla tavalla rasitus psyykettä kohtaan kuin myös negatiivinen kokemus, jolta pitää suojautua?

        Miksi?

        Psyykkeestä ja sen suojamekanismeista tällä katsomallani videolla Liisa Keltikangas-Järvinen hieman avaa asiaa.

        "Liisa Keltikangas-Järvinen: Persoonallisuustutkimuksen perusteet"

        Suosittelen.

        https://www.youtube.com/watch?v=Q4koacZaeBI


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Ei ihminen voi päättää, että hänen ihmeelliseltäkään tuntuva kokemuksensa olisi yliluonnollinen. Sehän edellyttäisi, että meillä olisi hallussamme täydellinen tieto ihmismielen toiminnasta, eikä meillä ole lähimainkaan. Koko ajan tietämys kuitenkin kasvaa.

        Onko mielestäsi tulevaisuuteen näkeminen yliluonnollista? Olen nähnyt tulevaisuuteen ja tapahtumat toteutuivat pienintä yksityiskohtaa myöten.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko mielestäsi tulevaisuuteen näkeminen yliluonnollista? Olen nähnyt tulevaisuuteen ja tapahtumat toteutuivat pienintä yksityiskohtaa myöten.

        Heräsi mielenkiinto.

        Mitä ihmettä olet nähnyt ja voit sen todistaa?


      • Anonyymi

        Tieteen mukaan se on luonnollista, koska meillä ei ole edes oikeaa aikaa. - Jo aikoja sitten eräs norjalaistutkija luonnehti asiaa niin, että meidän aivoissamme kulkee kaksi ajatuksen virtaa.

        Edessä on ajatusvirta joka tulee menneisyydestä tulevaisuuteen ja sen takana on ajatusvirta, joka tulee tulevaisuudesta menneisyyden suuntaan, ja tuosta me pystymme poimimaan tietoa tulevasta.

        Olen itse kokenut myös monta kertaa tulevaisuuden näkemisasioita mitä kummallisimmilla tavoilla, mutta eivät ne ole aina koskeneet vain itseäni. Ne voivat ilmetä unina tai vain tietona tai selvännäkemisenä ja liittyä kuuloaistiin tai näköasitiin - tulla silmien eteen kuin katsoisi filminauhana/elokuvaa.

        Jälkimmäinen tapa liittyy aina suuriin onnettomuuksiin ja filminauha tulee 48 tuntia ennen onnettomuutta tai kyseistä katastrofitapausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieteen mukaan se on luonnollista, koska meillä ei ole edes oikeaa aikaa. - Jo aikoja sitten eräs norjalaistutkija luonnehti asiaa niin, että meidän aivoissamme kulkee kaksi ajatuksen virtaa.

        Edessä on ajatusvirta joka tulee menneisyydestä tulevaisuuteen ja sen takana on ajatusvirta, joka tulee tulevaisuudesta menneisyyden suuntaan, ja tuosta me pystymme poimimaan tietoa tulevasta.

        Olen itse kokenut myös monta kertaa tulevaisuuden näkemisasioita mitä kummallisimmilla tavoilla, mutta eivät ne ole aina koskeneet vain itseäni. Ne voivat ilmetä unina tai vain tietona tai selvännäkemisenä ja liittyä kuuloaistiin tai näköasitiin - tulla silmien eteen kuin katsoisi filminauhana/elokuvaa.

        Jälkimmäinen tapa liittyy aina suuriin onnettomuuksiin ja filminauha tulee 48 tuntia ennen onnettomuutta tai kyseistä katastrofitapausta.

        En ole sama anonyymi, jolta, torre, kysyt. Tulin vain kirjoittaneeksi samaan aikaan omaa viestiäni sinun jälkeen, kun esitit kysymyksesi. Mutta tuohon todistamispuoleen - en itse ainakaan koe mitään tarvetta mihinkään todistamiseen. Mitä merkitystä sillä on. Ja mieluimmin, kiitos, olen todistamattakin.


      • Anonyymi

        Ja niissä kerroissa kuin nuo tietämisasiat ovat tulleet minusta riippumattomista syistä todistettua ja julki, olen ollut enemmän vaivaantunut ja kiusaantunut kuin kokenut sitä hyväksi asiaksi. Ei ole terveellistäkään tietää ihan mitä tahansa.


      • Anonyymi

        <<"– En usko yliluonnollisiin ihmeisiin. Niitä ei tapahdu. Yliluonnollisiksi ihmeiksi nimittämämme tapahtumat ovat sellaisia, joita emme osaa selittää. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että itselleni kaikki maailmassa tapahtuva on ihmettä. Jokainen päivä ja se että olen tässä, on ihme, Häkkinen kertoi."

        Mitä tuossa sanotaan vähän laajemmin selitettynä?<<

        Sen, että ihmeet eivät ole tieteenkään mukaan yliluonnollisia, vaan luonnollisia - koska ei ole faktoja luonnonlakeja, ainoastaan tilastollisia todennäköisyyksiä, joiden poikkeamat on ihmeeksi kutsuttuja tapahtumia, mutta siis luonnollisia, ei yliluonnollisia.

        En minäkään tiedä, että mikä tieteen valossa olisi yliluonnollinen ihme. Ehkä sellaista ei ole olemassakaan - hämmästyttäväähän se olisi, jos sanoisi vuorelle, että siirry täältä tuonne ja se siirtyisi, mutta kyllä kai sekin tieteen valossa on sitten vain luonnollinen ihme. Kuten ruuan aineellistamisessakaan tieteen mukaan ei ole sen kummempaa yliluonnollisuutta, mutta teepä se - onkin jo toinen juttu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko mielestäsi tulevaisuuteen näkeminen yliluonnollista? Olen nähnyt tulevaisuuteen ja tapahtumat toteutuivat pienintä yksityiskohtaa myöten.

        Enpä usko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<"– En usko yliluonnollisiin ihmeisiin. Niitä ei tapahdu. Yliluonnollisiksi ihmeiksi nimittämämme tapahtumat ovat sellaisia, joita emme osaa selittää. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että itselleni kaikki maailmassa tapahtuva on ihmettä. Jokainen päivä ja se että olen tässä, on ihme, Häkkinen kertoi."

        Mitä tuossa sanotaan vähän laajemmin selitettynä?<<

        Sen, että ihmeet eivät ole tieteenkään mukaan yliluonnollisia, vaan luonnollisia - koska ei ole faktoja luonnonlakeja, ainoastaan tilastollisia todennäköisyyksiä, joiden poikkeamat on ihmeeksi kutsuttuja tapahtumia, mutta siis luonnollisia, ei yliluonnollisia.

        En minäkään tiedä, että mikä tieteen valossa olisi yliluonnollinen ihme. Ehkä sellaista ei ole olemassakaan - hämmästyttäväähän se olisi, jos sanoisi vuorelle, että siirry täältä tuonne ja se siirtyisi, mutta kyllä kai sekin tieteen valossa on sitten vain luonnollinen ihme. Kuten ruuan aineellistamisessakaan tieteen mukaan ei ole sen kummempaa yliluonnollisuutta, mutta teepä se - onkin jo toinen juttu.

        "En minäkään tiedä, että mikä tieteen valossa olisi yliluonnollinen ihme. "

        Lohdullista että tieteen maailmassa aletaan spekuloida nyt tällä tavalla, että ihmeet eivät olisikaan ihmeitä. Tämä todistaa sen, että tieteen edustajat ovat joutuneet tunnustamaan, että ihmeitä tapahtuu koko ajan. Hyvään suuntaan ollaan siis menossa, jos tieteen edustajat alkavat tunnustaa tosiasioita eivätkä aina elä valheen kourissa kituen.


      • >> Mitä tuossa sanotaan vähän laajemmin selitettynä? <<

        Itse ymmärrän tuon niin, että Häkkisen mielestä jo havaittava todellisuus, tämä maailma, täyttää ihmeen tunnusmerkit.
        Eli Häkkisen mielestä Jumalan luoma todellisuus noudattaa luonnonlakeja, Pikku, pikku poikkeuksen kuvittelisin Häkkisen tekevän ja se liittyisi syntiin ja taivaaseen pääsemiseen.

        Oletan, että Häkkinen pitää vapaata tahtoa faktana. Ilman sitä kun kristinuskon tapa pistää ihmiset kahteen jonoon, hyviin ja huonoihin, ei tunnu reilulta. Ihmisen ikuinen kohtalo olisi arpajaisten tulos. (joka se kuitenkin on)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä Häkkinen ohittaa ulkopuolisena ihmisten omat kokemukset?

        >> Miksi ihmeessä Häkkinen ohittaa ulkopuolisena ihmisten omat kokemukset? <<

        Häkkinen ei itse usko yliluonnollisuuksiin ja hän kertoi tuon mielipiteensä.
        Vai pitäisikö Häkkisen mielestäsi kysyä muilta, että mitä mieltä piispa Häkkisen pitää olla ihmeistä?
        Tai homoseksuaalisuudesta? Tai naispapeista? Tai vaikka maksalaatikosta?

        Ja miksi Häkkisen pitäisi myötäillä nimenomaan ihmeisiin uskovia, miksi ei vaikkapa minua, joka katson, ettei mitään yliluonnollista, henkimaailmaa, sieluja tms. ole olemassakaan.

        Eli miksi Häkkisen pitäisi mielipiteissään peesata just kretuhörhöjä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "En minäkään tiedä, että mikä tieteen valossa olisi yliluonnollinen ihme. "

        Lohdullista että tieteen maailmassa aletaan spekuloida nyt tällä tavalla, että ihmeet eivät olisikaan ihmeitä. Tämä todistaa sen, että tieteen edustajat ovat joutuneet tunnustamaan, että ihmeitä tapahtuu koko ajan. Hyvään suuntaan ollaan siis menossa, jos tieteen edustajat alkavat tunnustaa tosiasioita eivätkä aina elä valheen kourissa kituen.

        On sitä tieteessä tutkittu, ettei ainakaan parantamisia tapahdu,

        Tulos on sama minkä olen itsekin kokenut ja nähnyt. Seinäjoen Helluntaiseurakunnassa lopetettiin valehtelu, ja sanoivat minulle, ettei siellä kukaan parane.


      • qwertyilija kirjoitti:

        >> Miksi ihmeessä Häkkinen ohittaa ulkopuolisena ihmisten omat kokemukset? <<

        Häkkinen ei itse usko yliluonnollisuuksiin ja hän kertoi tuon mielipiteensä.
        Vai pitäisikö Häkkisen mielestäsi kysyä muilta, että mitä mieltä piispa Häkkisen pitää olla ihmeistä?
        Tai homoseksuaalisuudesta? Tai naispapeista? Tai vaikka maksalaatikosta?

        Ja miksi Häkkisen pitäisi myötäillä nimenomaan ihmeisiin uskovia, miksi ei vaikkapa minua, joka katson, ettei mitään yliluonnollista, henkimaailmaa, sieluja tms. ole olemassakaan.

        Eli miksi Häkkisen pitäisi mielipiteissään peesata just kretuhörhöjä?

        po dekaani Häkkinen, ei piispa Häkkinen


      • Anonyymi
        qwertyilija kirjoitti:

        >> Mitä tuossa sanotaan vähän laajemmin selitettynä? <<

        Itse ymmärrän tuon niin, että Häkkisen mielestä jo havaittava todellisuus, tämä maailma, täyttää ihmeen tunnusmerkit.
        Eli Häkkisen mielestä Jumalan luoma todellisuus noudattaa luonnonlakeja, Pikku, pikku poikkeuksen kuvittelisin Häkkisen tekevän ja se liittyisi syntiin ja taivaaseen pääsemiseen.

        Oletan, että Häkkinen pitää vapaata tahtoa faktana. Ilman sitä kun kristinuskon tapa pistää ihmiset kahteen jonoon, hyviin ja huonoihin, ei tunnu reilulta. Ihmisen ikuinen kohtalo olisi arpajaisten tulos. (joka se kuitenkin on)

        <<Oletan, että Häkkinen pitää vapaata tahtoa faktana. Ilman sitä kun kristinuskon tapa pistää ihmiset kahteen jonoon, hyviin ja huonoihin, ei tunnu reilulta. Ihmisen ikuinen kohtalo olisi arpajaisten tulos. (joka se kuitenkin on)<<

        Kristinusko on muuttumassa, josta paavin ilmoitukset ennakoivat sen perustaa. Nyt on määritelty oikea tie tasa-arvoon; synti-sanaa ei enää käytetä, syntiähän ei voi edes kunnolla määritellä, että mitä se on, vain omantunnon mukaan toimiminen ratkaisee jokaisen ihmisen kohdalla. Mistään uskomisesta mihinkään ei saa irtopisteitä, puhumattakaan, että se olisi jonkin asian välttämättömyys - ateistit ovat täysin samalla viivalla uskovaisten kanssa. Myöskään tuomiota tai helvettiä ei ole olemassakaan. Hyvät sielut jatkavat matkaa, ja huonot sielut katoavat lopulta tyhjyyteen. Tämä on opin tuleva idea.


    • Anonyymi

      Eikö osa ihmisitä ole ihan paukapäitä !

      Kun arhaimmillaan saadaan seipään avulla hypättyä muutaman metrin korkeudella olevan riman yli, niin tällainen ihminen sitten luulee tietävänsä ihan kaikesta ihan kaiken!

      Ja ennenkaikkea sen, että mitään Jumalaa ei ole olemassakaan, ja koska ei ole, niin kaiken on täytynyt syntyä itsekseen sattumalta !

      Tällaisen viisauden keskellä me jhoudumme elämään, eikö ole naurettavaa hah !!

      • Anonyymi

        Hyvä huomio! Jos ihminen on lunttaamalla tai muulla vippaskonstilla päässyt läpi muutamasta kymmenestä tentistä niin johan luulee tietävänsä kaiken kaikesta :))


      • Niin. Koska Jumalaa ei ole missään paljosta puheesta huolimatta, niin kaikki on sattumaa. Tämä maapallo tuli sattumalta: kuuhun törmäsi taivaankappale, ja siitä lähti leijaamaan tämä Tellus.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Niin. Koska Jumalaa ei ole missään paljosta puheesta huolimatta, niin kaikki on sattumaa. Tämä maapallo tuli sattumalta: kuuhun törmäsi taivaankappale, ja siitä lähti leijaamaan tämä Tellus.

        "...kuuhun törmäsi taivaankappale, ja siitä lähti leijaamaan tämä Tellus."

        No niin... ateisti uskoo ihan mitä tahansa vaan hölynpölyä, kunhan sitä ei vaan ole Raamatussa sanottu. Ja mielikuvituksestaan jopa keksii sitä pöyä itse lisää aina tarpeen mukaan. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        "...kuuhun törmäsi taivaankappale, ja siitä lähti leijaamaan tämä Tellus."

        No niin... ateisti uskoo ihan mitä tahansa vaan hölynpölyä, kunhan sitä ei vaan ole Raamatussa sanottu. Ja mielikuvituksestaan jopa keksii sitä pöyä itse lisää aina tarpeen mukaan. :)

        No, ei kai Raamattua ole tarkoitettu tietoteokseksi?

        Minä en usko mitä tahansa, mutta koska avaruus on kovaa myllerrystä, niin on helppo uskoa kuinka kuuhun on tullut iso törmäys ja siitä sai meidän maamme alkunsa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä huomio! Jos ihminen on lunttaamalla tai muulla vippaskonstilla päässyt läpi muutamasta kymmenestä tentistä niin johan luulee tietävänsä kaiken kaikesta :))

        Tarkoitatko Looraa? 🤫


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Tarkoitatko Looraa? 🤫

        En vaan Husein All-Taee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En vaan Husein All-Taee.

        Demarit jyrää :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Demarit jyrää :)

        Mitä jyräämistä on, jos yksi on vihamielinen paska?


    • Kuolleenmeren kirjakääröjä ja niiden löytymistä vasta, kun Israelin valtio syntyi, ja jotka todistavat juutalaisen kansan historian tuolla alueella, voidaan pitää ihmeenä.

      Miten ne onnistuvat pysymään piilossa kaksituhatta vuotta? Paimenet ovat varmasti paimentaneet alueella myös aikaisemmin ja kolunneet myös luolissa. He olisivat aivan hyvin voineet löytää ne aikaisemminkin, ja polttaa nuotiotulilla koko kääröt.

      Muuttuivatko ne näkymättömiksi, kunnes aika oli täysi sanan nousta ylös. Todistamaan.

      • Anonyymi

        Pelkäänpä fari.g, että jälleen naiivi päätelmäsi onkin juuri päinvastoin - molemmat löydökset sekä Nag Hammadin että Kuolleenmeren todistavatkin vain väärennökset.

        <<Muuttuivatko ne näkymättömiksi, kunnes aika oli täysi sanan nousta ylös. Todistamaan.<<

        Olen nähnyt tuon pahuksen näkymättömäksi muuttumisen ilmiön - ihan kuin jostakin kumman syystä minun pitäisi omin silmin nähdä, tietää ja uskoa, että kaikenlaista voi tapahtua - joten kokemukseeni perustuen allekirjoitan, että tuo näkemys saattaa olla totta.


    • Ihmeitä tapahtuu siellä missä on USKOA!!! Mikään yllätys EI ole se, ettei kirkon, varsinkaan luterilaisen kirkon, piirissä tapahdu ihmeitä.

      • No sitten uskoa ei ole missään koska ihmeitä ei todistettavasti ole missään tapahtunut.


      • Anonyymi
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        No sitten uskoa ei ole missään koska ihmeitä ei todistettavasti ole missään tapahtunut.

        Asianomaisten henkilöiden elämässä on kuitenkin tapahtunut! Ethän sinä voi tietää kaikkien ihmisten elämänkaarista kaikkia :O


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asianomaisten henkilöiden elämässä on kuitenkin tapahtunut! Ethän sinä voi tietää kaikkien ihmisten elämänkaarista kaikkia :O

        Ja kumma ettei yhtään todistettua ihmaparantumista ole tapahtunut. Ja vaikka olisi tapahtunut, ei kukaan ole pystynyt todistamaan sitä että joku jumala olisi sen takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kumma ettei yhtään todistettua ihmaparantumista ole tapahtunut. Ja vaikka olisi tapahtunut, ei kukaan ole pystynyt todistamaan sitä että joku jumala olisi sen takana.

        Vielä kummempaahan on, ettei kukaan ole pystynyt todistamaan, että ihmeparantumisia ei ole koskaan tapahtunut eikä tapahdu ja ettei Jumalaa ole olemassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja kumma ettei yhtään todistettua ihmaparantumista ole tapahtunut. Ja vaikka olisi tapahtunut, ei kukaan ole pystynyt todistamaan sitä että joku jumala olisi sen takana.

        Ns. ihmeparantumisia tapahtuu kaiken aikaa siellä, missä on TODELLISTA uskoa!!! Miksi sitten niistä ei ole niitä "todisteita". Todelliset uskovat noudattavat Herran käskyä paremmin kuin vaikkapa evankeliumien parannetut, jotka huolimatta Herran kehotuksesta pitää tapahtunut omana tietonaan julistivat siitä kansalle. Sensaatiohakuiset ja spektaakkelimaiset parantamiskokoukset tms. ovat "sitä ihteään"!!!


      • taskuttäynnäkiviä kirjoitti:

        Ns. ihmeparantumisia tapahtuu kaiken aikaa siellä, missä on TODELLISTA uskoa!!! Miksi sitten niistä ei ole niitä "todisteita". Todelliset uskovat noudattavat Herran käskyä paremmin kuin vaikkapa evankeliumien parannetut, jotka huolimatta Herran kehotuksesta pitää tapahtunut omana tietonaan julistivat siitä kansalle. Sensaatiohakuiset ja spektaakkelimaiset parantamiskokoukset tms. ovat "sitä ihteään"!!!

        Ehkä todellista uskoa ei ole juuri missään, koska en ole yrityksistäni huolimatta havainnut kenenkään parantuneen.

        Seinäjoen Helluntaiseurakunnan porukka joutui toteamaan minulle , että he olivat valehdelleet: heidän toimensa eivät parannakaan ketään. Sen toki tiesin muutenkin.


      • taskuttäynnäkiviä kirjoitti:

        Ns. ihmeparantumisia tapahtuu kaiken aikaa siellä, missä on TODELLISTA uskoa!!! Miksi sitten niistä ei ole niitä "todisteita". Todelliset uskovat noudattavat Herran käskyä paremmin kuin vaikkapa evankeliumien parannetut, jotka huolimatta Herran kehotuksesta pitää tapahtunut omana tietonaan julistivat siitä kansalle. Sensaatiohakuiset ja spektaakkelimaiset parantamiskokoukset tms. ovat "sitä ihteään"!!!

        Jeesus sanoi, tapahtukoon teille uskonne mukaan 🤓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jeesus sanoi, tapahtukoon teille uskonne mukaan 🤓

        Eli kaikkien siihen uskovien pitäisi parantua.

        Vai tarkoitettiinko taas niitä kuuluisia Raamatun ihmisiä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asianomaisten henkilöiden elämässä on kuitenkin tapahtunut! Ethän sinä voi tietää kaikkien ihmisten elämänkaarista kaikkia :O

        Tuolla mittarilla niitä tapahtuu kaikille, uskoo tai ei.

        Esimerkiksi lottovoitto tai muu jättipotti on kohdalle sattuessaan ihme jos mikä – syövän itsestään parantuminenkin on todennäköisempää –, eivätkä uskovat juurikaan lottoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vielä kummempaahan on, ettei kukaan ole pystynyt todistamaan, että ihmeparantumisia ei ole koskaan tapahtunut eikä tapahdu ja ettei Jumalaa ole olemassa.

        Ei suinkaan. Asioita on mahdotonta todistaa varmasti olemattomiksi, ja siksi todistustaakka on positiivisten väitteiden (jokin on olemassa, jotain tapahtuu yms.) esittäjillä. Kiusallista, tiedän.


      • taskuttäynnäkiviä kirjoitti:

        Ns. ihmeparantumisia tapahtuu kaiken aikaa siellä, missä on TODELLISTA uskoa!!! Miksi sitten niistä ei ole niitä "todisteita". Todelliset uskovat noudattavat Herran käskyä paremmin kuin vaikkapa evankeliumien parannetut, jotka huolimatta Herran kehotuksesta pitää tapahtunut omana tietonaan julistivat siitä kansalle. Sensaatiohakuiset ja spektaakkelimaiset parantamiskokoukset tms. ovat "sitä ihteään"!!!

        Mikä voisi olla parempaa evankeliointia kuin pino pitävästi todistettuja ihmeparantumisia? Kummallista että priorisoitte kaikenlaista täysin tehotonta länkytystä sen sijaan että keskittyisitte siihen mikä voi todella vakuuttaa.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Mikä voisi olla parempaa evankeliointia kuin pino pitävästi todistettuja ihmeparantumisia? Kummallista että priorisoitte kaikenlaista täysin tehotonta länkytystä sen sijaan että keskittyisitte siihen mikä voi todella vakuuttaa.

        " Kummallista että priorisoitte "

        Niin no, prioriteetti on IKUINEN ELÄMÄ KRISTUKSESSA!!!

        "keskittyisitte siihen mikä voi todella vakuuttaa"

        Siihen juuri keskitymme!!! Kristuksen sovitustyö veren kautta Golgatan ristillä ja ylösnousemus kolmantena päivänä ovat ne kivenkovat faktat joiden varassa ikuisuutemme pelastus lepäävät!!! Todisteet ovat vedenpitävät ja vakuuttavat!!! Ketä ne eivät vakuuta, hän ei vakuutu vaikka ihmeparantuneiden armeija marssisi vastaan lääkärintodistukset kourassaan!!!


      • taskuttäynnäkiviä kirjoitti:

        " Kummallista että priorisoitte "

        Niin no, prioriteetti on IKUINEN ELÄMÄ KRISTUKSESSA!!!

        "keskittyisitte siihen mikä voi todella vakuuttaa"

        Siihen juuri keskitymme!!! Kristuksen sovitustyö veren kautta Golgatan ristillä ja ylösnousemus kolmantena päivänä ovat ne kivenkovat faktat joiden varassa ikuisuutemme pelastus lepäävät!!! Todisteet ovat vedenpitävät ja vakuuttavat!!! Ketä ne eivät vakuuta, hän ei vakuutu vaikka ihmeparantuneiden armeija marssisi vastaan lääkärintodistukset kourassaan!!!

        Heh. Sinun kivenkovat faktat ovat huvittavaa luulottelua. Et pysty todistamaan todeksi suuria sanojasi.

        Minä uskoisin heti ihmeparantumisen, jos eteen tulisi. Mutta eräs tuttuni on yhä rampa, eikä pysty kävelemään. Kaikki on huijausta.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Mikä voisi olla parempaa evankeliointia kuin pino pitävästi todistettuja ihmeparantumisia? Kummallista että priorisoitte kaikenlaista täysin tehotonta länkytystä sen sijaan että keskittyisitte siihen mikä voi todella vakuuttaa.

        "Mikä voisi olla parempaa evankeliointia kuin pino pitävästi todistettuja ihmeparantumisia? "

        Ei onnistu tämäkään, kokemus on osoittanut. Ihmeet eivät vakuuta jumalattomia. Kuten olemme "miljoonia" kertoja todenneet, niin ihminen ei usko vaikka kuolleet nousisivat ylös. He vain alkaisivat tivata todisteita siitä että olivatko edes kuolleet.

        31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mikä voisi olla parempaa evankeliointia kuin pino pitävästi todistettuja ihmeparantumisia? "

        Ei onnistu tämäkään, kokemus on osoittanut. Ihmeet eivät vakuuta jumalattomia. Kuten olemme "miljoonia" kertoja todenneet, niin ihminen ei usko vaikka kuolleet nousisivat ylös. He vain alkaisivat tivata todisteita siitä että olivatko edes kuolleet.

        31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."

        Todenneet olette mitä kummallisimpia juttuja, mutta eipä vaan ole yksikään kuollut haudastaan noussut. Kokeilkaa joskus, sittenhän tuo nähtäisiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mikä voisi olla parempaa evankeliointia kuin pino pitävästi todistettuja ihmeparantumisia? "

        Ei onnistu tämäkään, kokemus on osoittanut. Ihmeet eivät vakuuta jumalattomia. Kuten olemme "miljoonia" kertoja todenneet, niin ihminen ei usko vaikka kuolleet nousisivat ylös. He vain alkaisivat tivata todisteita siitä että olivatko edes kuolleet.

        31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."

        Olet kova vähättelemään muita. Itse yritin saada todisteen, mutta en saanut ikinä. Lopulta eräät kovat uhoajat myönsivät minulle, ettei parantumisia todellisuudessa heillä olekaan.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Todenneet olette mitä kummallisimpia juttuja, mutta eipä vaan ole yksikään kuollut haudastaan noussut. Kokeilkaa joskus, sittenhän tuo nähtäisiin.

        "31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'.""


      • taskuttäynnäkiviä kirjoitti:

        " Kummallista että priorisoitte "

        Niin no, prioriteetti on IKUINEN ELÄMÄ KRISTUKSESSA!!!

        "keskittyisitte siihen mikä voi todella vakuuttaa"

        Siihen juuri keskitymme!!! Kristuksen sovitustyö veren kautta Golgatan ristillä ja ylösnousemus kolmantena päivänä ovat ne kivenkovat faktat joiden varassa ikuisuutemme pelastus lepäävät!!! Todisteet ovat vedenpitävät ja vakuuttavat!!! Ketä ne eivät vakuuta, hän ei vakuutu vaikka ihmeparantuneiden armeija marssisi vastaan lääkärintodistukset kourassaan!!!

        >Ketä ne eivät vakuuta, hän ei vakuutu vaikka ihmeparantuneiden armeija marssisi vastaan lääkärintodistukset kourassaan!!!

        Tiedenaisena tiedät, että tutkimuksen tulosta ei koskaan voi ilmoittaa ennen kuin tutkimus on tehty. Alapa siis hommiin ja keräämään marssijoita tokareineen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'.""

        Niin niin, tuo on vain väite, joka pitää osoittaa todeksi. Tee se.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Niin niin, tuo on vain väite, joka pitää osoittaa todeksi. Tee se.

        Miksi - etkö lukenut tuota Raamatun kohtaa! On ihmisiä joiden kohdalla myös Jumalan ihmeet ovat turhia. Tämä on tuon jakeen opetus. Jumalattomat kun haluvat elää valheessa, hehän ovat valheen isän, paholaisen, lapsia.


        2. Tess. 2:9

        tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä

        Kun paholainen tekee ihmeitä niin johan tiedemiehetkin alkavat uskoa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi - etkö lukenut tuota Raamatun kohtaa! On ihmisiä joiden kohdalla myös Jumalan ihmeet ovat turhia. Tämä on tuon jakeen opetus. Jumalattomat kun haluvat elää valheessa, hehän ovat valheen isän, paholaisen, lapsia.


        2. Tess. 2:9

        tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä

        Kun paholainen tekee ihmeitä niin johan tiedemiehetkin alkavat uskoa!

        Niin, se on vain aika kaheli väite, joka pitää todistaa kuten muutkin väitteet joita argumentteina esitetään.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Niin, se on vain aika kaheli väite, joka pitää todistaa kuten muutkin väitteet joita argumentteina esitetään.

        Ei sinulle! Valituille kylläkin! Maailmassa on raportoitu valtava määrä kuolleistanousemisia, mutta jumalattomille ei ainuttakaan. Ja syynä on tämä ...

        "31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'.""


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Ketä ne eivät vakuuta, hän ei vakuutu vaikka ihmeparantuneiden armeija marssisi vastaan lääkärintodistukset kourassaan!!!

        Tiedenaisena tiedät, että tutkimuksen tulosta ei koskaan voi ilmoittaa ennen kuin tutkimus on tehty. Alapa siis hommiin ja keräämään marssijoita tokareineen.

        ">Ketä ne eivät vakuuta, hän ei vakuutu vaikka ihmeparantuneiden armeija marssisi vastaan lääkärintodistukset kourassaan!!!

        Tiedenaisena tiedät, että tutkimuksen tulosta ei koskaan voi ilmoittaa ennen kuin tutkimus on tehty. "

        Aha - halusit siirtää maalia!!

        Kyse on lääkäreistä jotka ovat todenneet ihmeitä pilvin pimein myös Suomessa ja heillä on epikriisit raportoitu näistä parantumisista tallessa. Jumalattomille niitä ei enää näytetä, sillä kokemukset heidän moraalistaan ovat olleet karmean tuhoisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi - etkö lukenut tuota Raamatun kohtaa! On ihmisiä joiden kohdalla myös Jumalan ihmeet ovat turhia. Tämä on tuon jakeen opetus. Jumalattomat kun haluvat elää valheessa, hehän ovat valheen isän, paholaisen, lapsia.


        2. Tess. 2:9

        tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä

        Kun paholainen tekee ihmeitä niin johan tiedemiehetkin alkavat uskoa!

        Sinä ja Raamattu valehtelette.

        Minä olen "jumalaton", mutta voisin olla jotain muuta, jos saisin eteeni todisteen parantumisesta. Siis sellaisen, joka on ollut pyörätuolissa, mutta sittemmin kävelee muina miehinä.


      • Anonyymi

        <<Siis sellaisen, joka on ollut pyörätuolissa, mutta sittemmin kävelee muina miehinä.<<

        Minä olen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinulle! Valituille kylläkin! Maailmassa on raportoitu valtava määrä kuolleistanousemisia, mutta jumalattomille ei ainuttakaan. Ja syynä on tämä ...

        "31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'.""

        Aivan juu. 🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        ">Ketä ne eivät vakuuta, hän ei vakuutu vaikka ihmeparantuneiden armeija marssisi vastaan lääkärintodistukset kourassaan!!!

        Tiedenaisena tiedät, että tutkimuksen tulosta ei koskaan voi ilmoittaa ennen kuin tutkimus on tehty. "

        Aha - halusit siirtää maalia!!

        Kyse on lääkäreistä jotka ovat todenneet ihmeitä pilvin pimein myös Suomessa ja heillä on epikriisit raportoitu näistä parantumisista tallessa. Jumalattomille niitä ei enää näytetä, sillä kokemukset heidän moraalistaan ovat olleet karmean tuhoisia.

        Suomeksi sanottuna: mitään ei ole.


      • taskuttäynnäkiviä kirjoitti:

        Ns. ihmeparantumisia tapahtuu kaiken aikaa siellä, missä on TODELLISTA uskoa!!! Miksi sitten niistä ei ole niitä "todisteita". Todelliset uskovat noudattavat Herran käskyä paremmin kuin vaikkapa evankeliumien parannetut, jotka huolimatta Herran kehotuksesta pitää tapahtunut omana tietonaan julistivat siitä kansalle. Sensaatiohakuiset ja spektaakkelimaiset parantamiskokoukset tms. ovat "sitä ihteään"!!!

        Yhtään todistetta näistä ei tosiaankaan edelleenkään ole.


      • Anonyymi
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Yhtään todistetta näistä ei tosiaankaan edelleenkään ole.

        Jumalattomalla maailmalla ei ole todisteita. Ihmettelenkin miksi ihmeessä leimaat noin itsesi osaksi jumalatonta maailmaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumalattomalla maailmalla ei ole todisteita. Ihmettelenkin miksi ihmeessä leimaat noin itsesi osaksi jumalatonta maailmaa?

        Sinullahan niitä todisteita ei edelleenkään ole joten olet siis osa jumalatonta maailmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mikä voisi olla parempaa evankeliointia kuin pino pitävästi todistettuja ihmeparantumisia? "

        Ei onnistu tämäkään, kokemus on osoittanut. Ihmeet eivät vakuuta jumalattomia. Kuten olemme "miljoonia" kertoja todenneet, niin ihminen ei usko vaikka kuolleet nousisivat ylös. He vain alkaisivat tivata todisteita siitä että olivatko edes kuolleet.

        31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."

        <<Ei onnistu tämäkään, kokemus on osoittanut. Ihmeet eivät vakuuta jumalattomia.<<

        Ihmeitä ei pidäkään todistaa Jumalalla, vaan tieteellä, joka siihen antaa riittävät todisteet. Te sotkette kaiken tuo kristuksen veren kanssa pläträämisellä.

        Minä kun puhun tieteen todisteista liittyen ihmeisiin, olen saanut toistuvasti kuulla olevani 'hihhuli'.


    • Anonyymi

      "Häkkinen pohti myös, voiko Jumalaa pitää maailman luojana, onko maailma syntynyt niin kuin tämän päivän tiede sen sanoo ja mikä on Jumalan rooli siinä."

      Hyvä esimerkki ns. papillisesta puheesta. Vaikkei mitään tiedetä ja se myös tunnustetaan, niin silti suu käy :))

      • On äärettömästi rehellisempää käyttää suutaan sen myöntämiseen ettei tiedä, sen sijaan että valehtelisi että tietää.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        On äärettömästi rehellisempää käyttää suutaan sen myöntämiseen ettei tiedä, sen sijaan että valehtelisi että tietää.

        Totta - mutta silti suu käy vaikkei tiedä mitään! Tätä ihmettelin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta - mutta silti suu käy vaikkei tiedä mitään! Tätä ihmettelin.

        Käyhän se sinullakin. 😀


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totta - mutta silti suu käy vaikkei tiedä mitään! Tätä ihmettelin.

        Minäkin ihmettelen. Kovasti puhutaan, mutta missään ei ole näyttää yhtään parantunutta. Kaikki me menemme lääkäriin parantumaan.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Minäkin ihmettelen. Kovasti puhutaan, mutta missään ei ole näyttää yhtään parantunutta. Kaikki me menemme lääkäriin parantumaan.

        Suomessakin on tuhansia rukouksen jälkeen parantuneita ihmisiä. Heidät täytyy vaan suojella aggression vallassa olevilta ihmisiltä ja tiedemiehiltä. Kokemus on tämän opettanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessakin on tuhansia rukouksen jälkeen parantuneita ihmisiä. Heidät täytyy vaan suojella aggression vallassa olevilta ihmisiltä ja tiedemiehiltä. Kokemus on tämän opettanut.

        Se on siis Raamatun vastaista touhua.

        Jeesus sanoo uskovien merkkinä seuraavan, että he panevat kädet sairaiden päälle ja he tulevat terveiksi. Miksi niitä merkkejä ei teissä näy?


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Se on siis Raamatun vastaista touhua.

        Jeesus sanoo uskovien merkkinä seuraavan, että he panevat kädet sairaiden päälle ja he tulevat terveiksi. Miksi niitä merkkejä ei teissä näy?

        Et näe koska silmäsi ovat sokaistut näiltä asioilta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et näe koska silmäsi ovat sokaistut näiltä asioilta.

        Minun silmäni ovat olleet selällään: olen todella toivonut näkeväni merkin, että uskovat parantavat sairaat panemalla kädet heidän päälleen,

        Mutta kaikki puhuvat vain lääkärille menosta. Nyt myös Sari Essayah.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessakin on tuhansia rukouksen jälkeen parantuneita ihmisiä. Heidät täytyy vaan suojella aggression vallassa olevilta ihmisiltä ja tiedemiehiltä. Kokemus on tämän opettanut.

        >> Suomessakin on tuhansia rukouksen jälkeen parantuneita ihmisiä. <<
        Haudassa?


      • Anonyymi
        qwertyilija kirjoitti:

        >> Suomessakin on tuhansia rukouksen jälkeen parantuneita ihmisiä. <<
        Haudassa?

        Osa on kuollut tietenkin, sillä myös ihmeiden kokeneet kuolevat kuten kuolleista herätetty Lasaruskin kuoli aikoinaan.

        Mutta on suuri lohtu, että Jumala yhä tekee ihmeitä ihmisten keskuudessa, mutta jumalattomalta maailmalta tämä on salattu Jumalan viisaudesta. Amen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Osa on kuollut tietenkin, sillä myös ihmeiden kokeneet kuolevat kuten kuolleista herätetty Lasaruskin kuoli aikoinaan.

        Mutta on suuri lohtu, että Jumala yhä tekee ihmeitä ihmisten keskuudessa, mutta jumalattomalta maailmalta tämä on salattu Jumalan viisaudesta. Amen

        Eipä Jumala tee Raamatussa yhtään ihmettä ihmisille. Eli mistä moinen ihmeidenteko on hänelle tullut?

        Jeesuksen mukaan uskovat eivät toimi salassa, eikä ole muutenkaan salattua.


      • Anonyymi

        <<Jeesuksen mukaan uskovat eivät toimi salassa, eikä ole muutenkaan salattua.<<

        Uskovilla ei olekaan mitään tekemistä Jeesuksen kanssa - he vain juhlistavat Jeesuksen kuolemaa okkultisin ihmissyöntiriitein. Jeesuksen mukaan tuo salassa oleva pitää kyllä myös pystyä löytämään - aivan kuten tieteessä on tehtykin. Ja sen jälkeen vielä pitäisi pystyä ymmärtämäänkin tuo löytö ja sen merkitys. Jälkimmäinen on ehdottomasti vaikeampi kohta kuin edellinen.

        Nimimerk. 'se joka on jatkuvasti nimitelty hihhuliksi, kun kertoo faktana tiedetyt tieteen löydökset ja siitä tehdyt johtopäätökset'


    • Anonyymi

      "Toinen Enqvistin esimerkin mukainen ihmejoukko on sellainen, joka taas rikkoo tunnettuja luonnonlakeja. Veden päällä käveleminen rikkoisi kaikkia tuntemiamme käsityksiä siitä, millaisia ovat molekyylit, atomit tai sähkömagnetismi."

      Niin - ja miten sitten suu pantaisiin!

      Kertoiskohan Enqvist kavereilleen jos näkisi ja toteaisi reaalisesti jonkun kävelevän vedenpäällä vai olisko visusti hiljaa tapahtuneesta? Tieteen nimessä tietenkin .. :))

      • Kauheaa jossittelua. Kukaan ei ole kävellyt veden päällä, joten sitä ei kannata edes miettiä miten kukin reagoisi. Suomessa on kesänä aikana hukkunut 64.



      • jjeeves kirjoitti:

        Vaikka veden päällä kävely rikkoisi luonnonlakeja, niin näkyjen näkeminen ei riko luonnonlakeja.
        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00371

        Myös ääniä, joiden lähde on ties missä, voidaan kuulla. Tästä on hyvänä esimerkkinä ns. korvamato.
        https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/kiehtova-vai-kiusallinen-korvamato/

        Juu. Enqvist saattaisi ottaa yhteyttä psykiatriin, sillä näkyhän olisi maksimaalisen todennäköisesti hallusinaatio. Eiväthän edes uskonlahkolaiset ole kehdanneet raportoida vettenpäälläkävelyistä ainakaan sadan viime vuoden aikana.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Juu. Enqvist saattaisi ottaa yhteyttä psykiatriin, sillä näkyhän olisi maksimaalisen todennäköisesti hallusinaatio. Eiväthän edes uskonlahkolaiset ole kehdanneet raportoida vettenpäälläkävelyistä ainakaan sadan viime vuoden aikana.

        Mikä temppu on kävellä vetten päällä kun esi-isilläsi on ollut kidukset.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä temppu on kävellä vetten päällä kun esi-isilläsi on ollut kidukset.

        Ei se kylläkään onnistu. Me yleensä hukumme, jos luulemme liikoja.


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Juu. Enqvist saattaisi ottaa yhteyttä psykiatriin, sillä näkyhän olisi maksimaalisen todennäköisesti hallusinaatio. Eiväthän edes uskonlahkolaiset ole kehdanneet raportoida vettenpäälläkävelyistä ainakaan sadan viime vuoden aikana.

        "Enqvist saattaisi ottaa yhteyttä psykiatriin, sillä näkyhän olisi maksimaalisen todennäköisesti hallusinaatio. "

        Oikeassa olet, sillä kokemus on osoittanut että näissä ihmetapauksissa tieteeseen sitoutuneet ihmiset menettävät kyvyn havaita todellisuutta - väliaikaisesti. Täytyy aina muistaa, että tiedemiehet haluavat elää valheessa, jos tosiasiat sotivat heidän ennakko-oletuksiaan vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä temppu on kävellä vetten päällä kun esi-isilläsi on ollut kidukset.

        Tämä oli kyllä päivän paras kommentti - pidentyi taas ihmeen kaupalla elämä muutaman piirun verran, kun niin lahjakkaasti nauroin. Kiitos siitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä oli kyllä päivän paras kommentti - pidentyi taas ihmeen kaupalla elämä muutaman piirun verran, kun niin lahjakkaasti nauroin. Kiitos siitä!

        Olet varmaan tieteen vankka puolustaja. Tuli vaan mieleen viestisi tasosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Enqvist saattaisi ottaa yhteyttä psykiatriin, sillä näkyhän olisi maksimaalisen todennäköisesti hallusinaatio. "

        Oikeassa olet, sillä kokemus on osoittanut että näissä ihmetapauksissa tieteeseen sitoutuneet ihmiset menettävät kyvyn havaita todellisuutta - väliaikaisesti. Täytyy aina muistaa, että tiedemiehet haluavat elää valheessa, jos tosiasiat sotivat heidän ennakko-oletuksiaan vastaan.

        Olet melkoinen valekettu.

        Juuri tiedemiehet ottavat selvää siitä mitä eivät vielä tiedä. Ei heillä ole mitään ennakkoasennetta.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Olet melkoinen valekettu.

        Juuri tiedemiehet ottavat selvää siitä mitä eivät vielä tiedä. Ei heillä ole mitään ennakkoasennetta.

        "Juuri tiedemiehet ottavat selvää siitä mitä eivät vielä tiedä."

        Eivät aina!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Juuri tiedemiehet ottavat selvää siitä mitä eivät vielä tiedä."

        Eivät aina!!

        No ei mitään tapahdu aina. Mutta tiede on sitä, että otetaan selvää ja kehitetään uutta.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        No ei mitään tapahdu aina. Mutta tiede on sitä, että otetaan selvää ja kehitetään uutta.

        Niin on! Totta puhut!

        Mutta tästä ei ollutkaan kyse! Vaan ...

        Oikeassa olet, sillä kokemus on osoittanut että näissä ihmetapauksissa tieteeseen sitoutuneet ihmiset menettävät kyvyn havaita todellisuutta - väliaikaisesti. Täytyy aina muistaa, että tiedemiehet haluavat elää valheessa, jos tosiasiat sotivat heidän ennakko-oletuksiaan vastaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin on! Totta puhut!

        Mutta tästä ei ollutkaan kyse! Vaan ...

        Oikeassa olet, sillä kokemus on osoittanut että näissä ihmetapauksissa tieteeseen sitoutuneet ihmiset menettävät kyvyn havaita todellisuutta - väliaikaisesti. Täytyy aina muistaa, että tiedemiehet haluavat elää valheessa, jos tosiasiat sotivat heidän ennakko-oletuksiaan vastaan.

        Sinä olet todella täynnä ennakkoasenteita. Et takuulla tunne yhtään tiedemiestä.


    • Anonyymi

      Tuollaisia tilaisuuksia toivoisin enemmän kirkkoon. Ajattelevilla ihmisillä olisi myös paikka kirkossa

      • Anonyymi

        Elätkö jossain harhakuvitelmassa, ettei nykyään kirkossa ole paikkaa epäuskoisille ihmisille?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Elätkö jossain harhakuvitelmassa, ettei nykyään kirkossa ole paikkaa epäuskoisille ihmisille?

        Onko ajatteleva ihminen sama kuin epäuskoinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elätkö jossain harhakuvitelmassa, ettei nykyään kirkossa ole paikkaa epäuskoisille ihmisille?

        Olen yrittänyt saada kirkkoon Tuomas -klubia jossa saisi myös epäillä. Ei kukaan kirkkoherra halua sellaista mainetta seurakuntaansa. Kaikki vaan uskovat kauheasti. Jos joku epäilee, siitä ei ainakaan saa puhua ääneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen yrittänyt saada kirkkoon Tuomas -klubia jossa saisi myös epäillä. Ei kukaan kirkkoherra halua sellaista mainetta seurakuntaansa. Kaikki vaan uskovat kauheasti. Jos joku epäilee, siitä ei ainakaan saa puhua ääneen.

        Täälä voit puhua. Kerro mitä epäilet ja miksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täälä voit puhua. Kerro mitä epäilet ja miksi?

        Jaa että voit sitten vittuilla siitä? Ei ehkä kannata...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen yrittänyt saada kirkkoon Tuomas -klubia jossa saisi myös epäillä. Ei kukaan kirkkoherra halua sellaista mainetta seurakuntaansa. Kaikki vaan uskovat kauheasti. Jos joku epäilee, siitä ei ainakaan saa puhua ääneen.

        Monet papit varmasti epäilevät hyvinkin paljon, onhan heillä yliopistollinen tutkinto takanaan, mutta jos he kertovat siitä, työpaikka voi olla vaarassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet papit varmasti epäilevät hyvinkin paljon, onhan heillä yliopistollinen tutkinto takanaan, mutta jos he kertovat siitä, työpaikka voi olla vaarassa.

        OK! Epäilyksetön usko on taikauskoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        OK! Epäilyksetön usko on taikauskoa.

        Taikauskoa!!! Lopettakaa jo hyvät palstalaiset toistamasta tuota pilkkuviivaviivan lanseeraamaa taikausko-termiä tässä yhteydessä!!! Tuhoksenne te toistelette rienaajien muka-hauskoja sutkauksia!!! Taikausko on pakanallista kuvittelua maagisiin voimiin. Oikea USKO on EPÄILYKSETÖNTÄ uskoa Jumalaan, taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan!!!


      • taskuttäynnäkiviä kirjoitti:

        Taikauskoa!!! Lopettakaa jo hyvät palstalaiset toistamasta tuota pilkkuviivaviivan lanseeraamaa taikausko-termiä tässä yhteydessä!!! Tuhoksenne te toistelette rienaajien muka-hauskoja sutkauksia!!! Taikausko on pakanallista kuvittelua maagisiin voimiin. Oikea USKO on EPÄILYKSETÖNTÄ uskoa Jumalaan, taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan!!!

        Niin juuri. On kyse suuresta uskosta, ei totuudesta.


      • Anonyymi
        taskuttäynnäkiviä kirjoitti:

        Taikauskoa!!! Lopettakaa jo hyvät palstalaiset toistamasta tuota pilkkuviivaviivan lanseeraamaa taikausko-termiä tässä yhteydessä!!! Tuhoksenne te toistelette rienaajien muka-hauskoja sutkauksia!!! Taikausko on pakanallista kuvittelua maagisiin voimiin. Oikea USKO on EPÄILYKSETÖNTÄ uskoa Jumalaan, taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan!!!

        <<Tuhoksenne te toistelette rienaajien muka-hauskoja sutkauksia!!! Taikausko on pakanallista kuvittelua maagisiin voimiin. Oikea USKO on EPÄILYKSETÖNTÄ uskoa Jumalaan, taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan!!!<<

        Olen kanssasi välittömästi samaa mieltä, kun lakkaat sotkemasta Jeesukseen kreikkalaista, pakanallista mytologiakulttia kristuksesta (Auringonjumala, Sol Invictus), ja kuvittelemasta, että ihmissyöntiriitillä (mystistä mustaa magiaa voimien saamiseksi itselle) voisi olla tuohon mainitsemaasi Jumalaan yhteydessä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen yrittänyt saada kirkkoon Tuomas -klubia jossa saisi myös epäillä. Ei kukaan kirkkoherra halua sellaista mainetta seurakuntaansa. Kaikki vaan uskovat kauheasti. Jos joku epäilee, siitä ei ainakaan saa puhua ääneen.

        Kysypä siellä kirkossa tuosta Tuomas-asiasta sen verran, että oliko Jeesus fyysinen henkilö ylösnousemuksen jälkeen (sen lisäksi, että fyysinen ruumis oli kadonnut haudasta), kun kerran Tuomas koitti myös fyysisiä jälkiä käsissä, ennen kuin oli vakuuttunut, että kyseessä on Jeesus?


      • Anonyymi

        Tämä nimittäin sopisi yksi yhteen myös kristinuskon/luterilaisuuden Augsburgin tunnustuksen kanssa, jonka mukaan uskovat odottavat maan alla fyysistä ruumiiden ylösnousemusta, kun heidät ensin siunataan maaksi, josta heidät on otettu.


    • Anonyymi

      No niin, kirkko voidaan lopettaa. Verotus pois. Onkin ollut yhteiskunnassa melkoinen rasite. Tuo koko porukka kenkää ja etsivät aktiivi systeemissä paikkansa.

    • Ihan hieno ja hyvä että tällaisia järjestetään. Olisin vain odottanut että mukana olisi ollut edes yksi panelisti , joka edustaisi vastakkaista kantaa. Käsittääkseni kaikki nämä panelistit edustavat vastustavaa kantaa ihmeisiin. Olisihan keskustelukin ollut hedelmällisempää ja mielenkiintoisempaa, jos mukana olisi ollut myös vastakkaista mielipidettä omaavia panelisteja.


      Vastikään luin Jaakko Hämeen-Anttilan loistavan kirjan nimeltä "Usko". Jaakko antaa uskosta hyvin erilaisen käsityksen kuin Enqvist. Kirjassa käsiteltiin uskoa erittäin älyllisesti ja asiallisesti. Suosittelen luettavaksi.

      • Anonyymi

        <<Ihan hieno ja hyvä että tällaisia järjestetään. Olisin vain odottanut että mukana olisi ollut edes yksi panelisti , joka edustaisi vastakkaista kantaa. Käsittääkseni kaikki nämä panelistit edustavat vastustavaa kantaa ihmeisiin.<<

        Niin, no ei siihen olisi tarvittu kuin yksi kvanttifyysikko, mutta minä ihmettelen miksi he nyt kaikki yhdestä suusta kieltävät jo itsensäkin, eivätkä ainoastaan Jeesusta ennen kuin kukko on laulanut?!


      • Anonyymi

        Kiitän Juhania kirjavihjeestä!


      • Mutta ihan hyvä lähtökohta ihmeisiin, ihmeparantumisiin ja muihin luonnonlakeja rikkoviin temppuihin on kuitenkin se, ettei ensimmäistäkään sellaista ole todistettu tapahtuneen.


      • Anonyymi

        <<luonnonlakeja rikkoviin temppuihin<<

        Sinulla on kova pää. Ei ole mitään luonnonlakeja rikkovia temppuja, koska ei ole mitään faktoja luonnonlakejakaan - ne tieteessä tutkittuna muuttuivat jo pelkiksi tilastollisiksi todennäköisyyksiksi jo 30-luvulla - asia ilmaistaan sanomalla siten, että deterministiset lait korvautuivat tilastollisilla laeilla.

        Tämä tarkoittaa sitä, että jotkin ilmiöt ovat vain tilastollisesti todennäköisempiä, kuten esimerkiksi se, että omena tippuu puusta todennäköisemmin alaspäin kuin lentäisi ylöspäin, mutta ylöspäin lentämineenkään ei ole tilastollisesti mahdotonta.

        Meillä ei ole 30-luvun jälkeen ollut enää tieteen silmin mitään faktoiksi luulemiamme luonnonlakeja.

        <<... perustui ennen kaikkea klassisen mekaniikan mukaiseen maailmankuvaan, kun sen sijaan kvanttimekaniikka ja erityisesti siihen liittyvä determinististen lakien korvautuminen tilastollisilla laeilla oli hänen mukaansa ....<<


      • Anonyymi kirjoitti:

        <<luonnonlakeja rikkoviin temppuihin<<

        Sinulla on kova pää. Ei ole mitään luonnonlakeja rikkovia temppuja, koska ei ole mitään faktoja luonnonlakejakaan - ne tieteessä tutkittuna muuttuivat jo pelkiksi tilastollisiksi todennäköisyyksiksi jo 30-luvulla - asia ilmaistaan sanomalla siten, että deterministiset lait korvautuivat tilastollisilla laeilla.

        Tämä tarkoittaa sitä, että jotkin ilmiöt ovat vain tilastollisesti todennäköisempiä, kuten esimerkiksi se, että omena tippuu puusta todennäköisemmin alaspäin kuin lentäisi ylöspäin, mutta ylöspäin lentämineenkään ei ole tilastollisesti mahdotonta.

        Meillä ei ole 30-luvun jälkeen ollut enää tieteen silmin mitään faktoiksi luulemiamme luonnonlakeja.

        <<... perustui ennen kaikkea klassisen mekaniikan mukaiseen maailmankuvaan, kun sen sijaan kvanttimekaniikka ja erityisesti siihen liittyvä determinististen lakien korvautuminen tilastollisilla laeilla oli hänen mukaansa ....<<

        Höpsis hihhuli.


      • Anonyymi
        qwertyilija kirjoitti:

        Höpsis hihhuli.

        Ei kun olen se kirjoittaja, jota edellä haukuttii vain tiedeihmiseksi. Näin maailma on kääntynyt nurinperin - tiede tietää todellisuuden faktat, joita tietämättömät eivät edes usko, vaan ne faktat ovatkin hihhulointia. Olemme merkillisessä tilanteessa.


    • Anonyymi

      <<Päivien luennoissa muun muassa määriteltiin ihmeen käsitettä lääketieteen ja systemaattisen teologian näkökulmasta sekä käsiteltiin plasebo- ja nosebovaikutuksia ihmiseen tuoreimpien tutkimustulosten valossa.

      Tilaisuudessa järjestettiin myös paneelikeskustelu siitä, mitä oikeastaan voidaan pitää ihmeenä ja onko ihmeitä ollenkaan olemassa. Paneelikeskusteluun ottivat osaa kardiologian erikoislääkäri, LKT Jussi Naukkarinen, systemaattisen teologian professori Veli-Matti Kärkkäinen, kosmologian professori emeritus Kari Enqvist ja Kuopion hiippakunnan dekaani Sakari Häkkinen.<<

      Kukaanko heistä ei todella tiedä kvanttifysiikasta mitään? Halutaanko tätä totuus nyt syystä taikka toisesta vaieta ja tehdä Jeesuksestakin huuhaa ihmetekoineen? Vai mistä on kyse. Voiko tämä olla edes totta?!

      Tämän ihmeiden asian tiesi jo Suomen ydinfysiikan professori Laurikainen muinoin:

      <<K. V. Laurikainen syntyi Pielisjärvellä. Hän tuli ylioppilaaksi Nurmeksen keskikoulun jatkoluokilta vuonna 1934 ja alkoi opiskella Helsingin yliopistossa; hän valmistui filosofian kandidaatiksi vuonna 1940 matematiikka pääaineenaan. Vuosina 1948–1950 Laurikainen valmisti Lundin yliopistossa yleiseen suhteellisuusteoriaan liittyvän väitöskirjansa Ûbe die Gravitationsenergie des Materiefreien elektromagnetisches Feldes.

      Laurikainen vieraili CERNissä ja tutustui siellä Wolfgang Paulin jälkeen jättämiin papereihin, joiden vaikutus Laurikaisen ajatteluun oli suuri. Laurikainen kirjoitti vanhoilla päivillään toisen väitöskirjan, Science has its limits – ontological implications of quantum theory. Väitös oli tarkoitus pitää Oulun yliopistossa (Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta ei voinut ottaa väitöskirjaa käsiteltäväksi, koska Laurikainen oli jo kertaalleen tiedekunnassa tohtoriksi väitellyt) elokuussa 1997, mutta Laurikainen ehti kuolla kuukautta aikaisemmin.[3]

      Vuonna 1960 Laurikainen nimitettiin kaksi vuotta aiemmin Helsingin yliopistoon perustettuun ydinfysiikan professorin virkaan. Eläkkeelle Laurikainen jäi 1979. Virkanimike oli vuonna 1978 muutettu alkeishiukkasfysiikan professoriksi. Teoreettisen fysiikan dosentti Helsingin yliopistossa<<

      Laurikaisen johtopäätökset:

      <<Laurikainen tuli tunnetuksi myös nykyisen luonnontieteiden ja uskonnon välistä suhdetta koskevista pohdiskeluistaan,[7] joista hän julkaisi useita kirjoja. Hänen mukaansa käsitys, että tiede ja uskonto olisivat sovittamattomassa ristiriidassa keskenään, perustui ennen kaikkea klassisen mekaniikan mukaiseen maailmankuvaan, kun sen sijaan kvanttimekaniikka ja erityisesti siihen liittyvä determinististen lakien korvautuminen tilastollisilla laeilla oli hänen mukaansa pitkälti kumonnut vastaväitteet, joita uskontoa vastaan oli tieteen näkökulmasta esitetty.<<

      Lähde: wikipedia

      Maailma on mennyt kyllä ihan nurinniskoin, kun uskontokeskustelussa yhdestä suusta kielletään ihmeiden mahdollisuus samaan aikaan, kuin tiede on tutkimuksissaan edennyt todistamaan ihmeiden mekanismin ja jopa säieteorian kehittäjän suulla (Michio Kaku) Jumalan olemassaolon!

      Enää ei tiede kiistä uskontoa, vaan nyt lähtee uskonto kiistämään tieteen, ja vielä omalla ihmeidentekijän, Jeesuksen tontilla.

      Jo on aikoihin eletty.

      • Anonyymi

        Jos he puhuivatkin siitä, että koska meidän luonnonlakien deterministisyyden (vain tilastollistollisia todennäköisyyksiä) vuoksi kaikki ihmeet ovatkin vain luonnollisia - ei ole mitään yliluonnollista edes - niin nimitys 'ihme' ei silloin edes edes oikea?


      • Anonyymi

        Tai he puhuvat siitä, että ihme ei kuulu luterilaisen kirkon piiriin, koska siinä odotetaan fyysistä ylösnousemusta.

        Ja kuten minulla sanottiin aitoluterilaisten palstalla, että kaikki mystiikka on luterilaisuudessa kauhistus- sitoohan Paavali oppinsa vahvasti syntiseen, materialistiseen ihmiseen, eikä sillä mekanismilla ihmeet voi toimiakaan, tiesi jo Jeesus muinoin.

        Myöskään Paavali ei kertaakaan Raamatussa sano Jeesuksen ihmeteoista sanallakaan.

        Kyllä se kuulkaa on nyt syntiopin lopunalkua nämä tällaiset kieltoon perustuvat paneelikeskustelut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos he puhuivatkin siitä, että koska meidän luonnonlakien deterministisyyden (vain tilastollistollisia todennäköisyyksiä) vuoksi kaikki ihmeet ovatkin vain luonnollisia - ei ole mitään yliluonnollista edes - niin nimitys 'ihme' ei silloin edes edes oikea?

        Näin tiedemiehet alkavat argumentoida sitten kun ihmeiden vastustaminen ei oikein tahdo enää onnistua!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näin tiedemiehet alkavat argumentoida sitten kun ihmeiden vastustaminen ei oikein tahdo enää onnistua!

        Otetaan mukaan realiteetit.

        Raamatussa tapahtuu vaikka mitä ihmeellistä: Eliakin lensi taivaaseen. Suomessa kaikki on aivan nollassa, eikä mitään mullistavaa ikinä tapahdu. Tulisi kehno Raamattu, jos se tehtäisiin Suomen piirissä. Mutta realistinen.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Otetaan mukaan realiteetit.

        Raamatussa tapahtuu vaikka mitä ihmeellistä: Eliakin lensi taivaaseen. Suomessa kaikki on aivan nollassa, eikä mitään mullistavaa ikinä tapahdu. Tulisi kehno Raamattu, jos se tehtäisiin Suomen piirissä. Mutta realistinen.

        Et sinä ole koko Suomi ja sen ihmiset!

        Tuhannet ovat Suomessakin kokeneet parantumisia jotka ovat ihmeitä ja samoin lähes jokainen lääkäri on todennut näitä ihmeitä työssään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä ole koko Suomi ja sen ihmiset!

        Tuhannet ovat Suomessakin kokeneet parantumisia jotka ovat ihmeitä ja samoin lähes jokainen lääkäri on todennut näitä ihmeitä työssään.

        No siis sanot, että Suomessa nyt tehtävä Raamattu olisi yhtä hieno kuin nykyinen muinaisesta elämästä kertova?

        No se jää nyt sinun arvailujen varaan. Emme saa koskaan tietää. Ja jos tuhansia on parantunut, niin miksi ei kukaan tuttuni, eikä edes Sari Essayah luota muihin kuin lääkäreihin? Pannaan sekin Suomen Raamattuun.


      • Anonyymi

        Mitä sinä nyt hämmennät tätä sekavaa keistosta sotkemalla siihen vielä Raamatun?! Ihan kuin Raamattu olisi jokin tietoteos tai historiankirjoitus?!

        Jos kirkko on jo kaapannut Jumalan ja Jeesuksen omiin nimiinsä, niin miksi väenväkisin haluat heidän kaappauspiikkiin laittaa vielä ihmeetkin?


    • Tämä aloitushan ihmeen suuren mielenkiinnon sai.

      • Anonyymi

        Ehkä ihmeet kiinnostavat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä ihmeet kiinnostavat.

        Mitä ilmeisimmin. Toki kirkon asettama porukka saatettiin kokea ihmeiden kannalta hieman torjuvaksi.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En ole nähnyt että ketään tallustelisi vetten päällä. Jeesus kuitenkin sanoi että hänen seuraajansa tekevät samanlaisia ihmeitä kuin hänkin ja vielä suurenpiakin.

      • Anonyymi

        Ja tämä on toteutunut Jeesuksen lupauksen mukaisesti. Jumalaton maailma ei tietenkään näe näitä ihmeitä etteivät uskoisi, koska Jumala ei ole heitä valinnut uskomaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja tämä on toteutunut Jeesuksen lupauksen mukaisesti. Jumalaton maailma ei tietenkään näe näitä ihmeitä etteivät uskoisi, koska Jumala ei ole heitä valinnut uskomaan.

        Keksit omiasi. Etkö kertakaikkiaan osaa edes hävetä juttujasi?


      • Mitään ihmetekoja ei nykyisin tapahdu, koska kontrolli pelaa eikä huhupuheita eikä perinnetietoa uskota.

        Miljoona dollaria kun aikoinaan tarjottiin yliluonnollisesta ihmeteosta niin eipä tainnut tulla yrittäjiäkään tuon summan saamiseksi.


      • Anonyymi

        Talvella temppu on helppo.


      • sage8 kirjoitti:

        Mitään ihmetekoja ei nykyisin tapahdu, koska kontrolli pelaa eikä huhupuheita eikä perinnetietoa uskota.

        Miljoona dollaria kun aikoinaan tarjottiin yliluonnollisesta ihmeteosta niin eipä tainnut tulla yrittäjiäkään tuon summan saamiseksi.

        Jossakin Intiassa taikurin taidot saa eri vastaanoton kuin täällä Suomessa.
        Joku nuori länsimainen taikuri teki jokusen korttitempun satunnaisten intialaisten kadulla kävelijöiden joukoille, ja nehän lähti karkuun.

        Uskoivat kaiken näkemänsä, vähän kuin palstan fundishörhöt.


      • Anonyymi
        qwertyilija kirjoitti:

        Jossakin Intiassa taikurin taidot saa eri vastaanoton kuin täällä Suomessa.
        Joku nuori länsimainen taikuri teki jokusen korttitempun satunnaisten intialaisten kadulla kävelijöiden joukoille, ja nehän lähti karkuun.

        Uskoivat kaiken näkemänsä, vähän kuin palstan fundishörhöt.

        Tuohon perustuu myös fundisuskon suosio mm. Afrikassa ja Etelä -Amerikassa. Niissä monenlainen taikausko voi ennestäänkin hyvin.


      • Anonyymi
        sage8 kirjoitti:

        Mitään ihmetekoja ei nykyisin tapahdu, koska kontrolli pelaa eikä huhupuheita eikä perinnetietoa uskota.

        Miljoona dollaria kun aikoinaan tarjottiin yliluonnollisesta ihmeteosta niin eipä tainnut tulla yrittäjiäkään tuon summan saamiseksi.

        Antin vappusatas-temppu onnistuessaan oli tuonut hänelle miljoona taalaa. Lisäksi paavi olisi julistanut hänet oitis pyhimykseksi. Epäonnistuneestäkin tempusta kuitenkin heltisi sentään väliaikainen pääministerin pesti lohdutukseksi.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Jossakin Intiassa taikurin taidot saa eri vastaanoton kuin täällä Suomessa.
        Joku nuori länsimainen taikuri teki jokusen korttitempun satunnaisten intialaisten kadulla kävelijöiden joukoille, ja nehän lähti karkuun.

        Uskoivat kaiken näkemänsä, vähän kuin palstan fundishörhöt.

        Minäkin olin yhdissä juhlissa, jossa oli taikuri esiintymässä, ja ihan täyspäiset ihmiset kyselivät myöhemmmin taikurilta kahvipöydän ääressa, olisiko näissä taikatempuissa jotain "oikeaa" taikuutta.

        Taikuri jätti asian kyllä vähän auki, mutta antoi kyllä ymmärtää, että kaikki "taikuus" on peräisin taikurin sorminäppäryydesta ja lavan rakenteiden ja esineiden näppäryydestä.


      • sage8 kirjoitti:

        Minäkin olin yhdissä juhlissa, jossa oli taikuri esiintymässä, ja ihan täyspäiset ihmiset kyselivät myöhemmmin taikurilta kahvipöydän ääressa, olisiko näissä taikatempuissa jotain "oikeaa" taikuutta.

        Taikuri jätti asian kyllä vähän auki, mutta antoi kyllä ymmärtää, että kaikki "taikuus" on peräisin taikurin sorminäppäryydesta ja lavan rakenteiden ja esineiden näppäryydestä.

        Ihmismieli keksii vastauksen ihmettelemälleen asialle ja se intuitiosta nouseva epärationaalinen vastaus voi hyvinkin sisältää ihmeen.

        Muutama tosikkouskovainen oli kauhuissaan Noora Karman tempuista ja pitivät niitä syntinä. Ihmeillä kun ei saisi leikkiä.
        Ottivat ne tosissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antin vappusatas-temppu onnistuessaan oli tuonut hänelle miljoona taalaa. Lisäksi paavi olisi julistanut hänet oitis pyhimykseksi. Epäonnistuneestäkin tempusta kuitenkin heltisi sentään väliaikainen pääministerin pesti lohdutukseksi.

        Pyydetään Pete Poskiparta hätiin, Pete kun taikoo satasia vaikka sun korvasta.


      • Anonyymi
        sage8 kirjoitti:

        Mitään ihmetekoja ei nykyisin tapahdu, koska kontrolli pelaa eikä huhupuheita eikä perinnetietoa uskota.

        Miljoona dollaria kun aikoinaan tarjottiin yliluonnollisesta ihmeteosta niin eipä tainnut tulla yrittäjiäkään tuon summan saamiseksi.

        <<Miljoona dollaria kun aikoinaan tarjottiin yliluonnollisesta ihmeteosta niin eipä tainnut tulla yrittäjiäkään tuon summan saamiseksi.<<

        Rahalla ei voi ostaa kaikkea. Ja tuossa tapauksessa ei ketään.


      • Anonyymi

        Ihminen, joka voisi sormia napsauttamalla hankkia kaiken, niin mitä hän tekisi miljoonalla dollarilla?! Koko tarjouksen idea on älytön ja tyhmästä päästä keksitty.


      • Anonyymi kirjoitti:

        <<Miljoona dollaria kun aikoinaan tarjottiin yliluonnollisesta ihmeteosta niin eipä tainnut tulla yrittäjiäkään tuon summan saamiseksi.<<

        Rahalla ei voi ostaa kaikkea. Ja tuossa tapauksessa ei ketään.

        Niin. Kun kyse ei ole ihmisen ostamisesta, vaan saisi rahaa, jos pystyy osoittamaan Jumalan olevan olemassa.


      • Anonyymi

        Vetten päällä kävelystä. Kyse on ilmiö nimeltä levitointi. Levitoinnin vuoksi kirkon opettaja Teresa Cepeda Y Ahumada joutui aikoinaan inkvisition kynsiin, kun hän ei pysynyt maassa kiinni, vaan nunnat joutuivat kiskomaan hänet jaloista alas. Teresa pyysi, etteivät nämä auttajat kertoisi pyhille isille tästä asiasta, mutta niin vain joku juorusi ja Teresa joutui kirjoittamaan inkvisitiolle kokemuksistaan, tuo on julkaistu kirjana nimeltä Mi Vida, Elämäni. On myös suomennettu.

        Teresa on yksi niistä henkilöistä wikipedian mukaan, joka on jo 1500-luvulla osannut siteerata samoja ajatuksia kuin Jeesuksella oli, vaikka nuo Jeesuksen alkuperäiset sanat ja opetukset löytyivät vasta 1948.

        Tästä myös näemme, että Raamattu ei sisällä Jeesuksen ajatuksia - Teresa ei myöskään omistanut omaa Raamattua, oli myös pitkiä aikoja, ettei hän halunnut edes rukoilla, ja on kirkon auktoriteettien vastustamisen suojelupyhimys.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Niin. Kun kyse ei ole ihmisen ostamisesta, vaan saisi rahaa, jos pystyy osoittamaan Jumalan olevan olemassa.

        Ja mitä sillä rahalla sitten tekisi? Mihin sitä tarvitsisi, jos sormia napsauttamalla pystyy muutenkin kaiken haluamansa saamaan? Etkö ymmärrä?


      • Anonyymi

        Ei Jeesuskaan turhaan heitellyt rahanvaihtajien pöytiä. Joutavaa roinaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä sillä rahalla sitten tekisi? Mihin sitä tarvitsisi, jos sormia napsauttamalla pystyy muutenkin kaiken haluamansa saamaan? Etkö ymmärrä?

        No. Kun sitä Jumalaa ei ole kukaan kyennyt todeksi todistamaan, niin joku on ajatellut, että jospa miljoona olisi se, millä saisi todistuksen Jumalasta. Tosin esittäjä on tietysti tiennyt, että hänelle ne rahat jää.

        Tässä huomataan, että en osaa ajatella kuuta kuin kutakin asiaa sellaisena kuin se on. Siihen ei kuulu esittämäsi teoria.


      • Anonyymi

        <<Tässä huomataan, että en osaa ajatella kuuta kuin kutakin asiaa sellaisena kuin se on. Siihen ei kuulu esittämäsi teoria.<<

        Totta, tuijotat vain sormea, joka sitä kuuta näyttää.


    • Anonyymi

      Olen todistanut joitain luonnontieteellisesti selittämättömiä tapahtumia, joiden uskon olleen Jumalan tekemiä yliluonnollisia ihmeitä.

      Uskon noin (enkä esim. siihen että kyseessä on ollut kvanttifysiikan omituisuus tai rinnakkaistodellisuuden valuminen tähän todellisuuteen), koska jokainen tapahtuma on liittynyt asiaan, jota kulloinkin olen rukoillut tai johon olen tarvinnut johdatusta, vaikken vielä ole osannut rukoilla asiaa, ja tapahtuma on ollut minulle hengelliseksi johdatukseksi.

      Yksi selittämättömistä tapahtumista on liittynyt sairaudesta parantumiseen, ja muut muulla tavoin johdatukseen ja uskon vahvistumiseen.

      Sen lisäksi uskon, että meille tapahtuu sellaisiakin yliluonnollisia ihmeitä, joita emme huomaa.

      Ajattelen niinkin, että jo se, että olemme olemassa, on Maan vetovoima, aurinko nousee ja planeetat pyörii radoillaan jne. on Jumalan ihmeellistä tekoa. Nämä asiat vain ovat luonnontieteellisen selittämisen kanssa linjassa.

      T. uskovainen kristitty

      • Anonyymi

        <<Sen lisäksi uskon, että meille tapahtuu sellaisiakin yliluonnollisia ihmeitä, joita emme huomaa.<<

        Luultavasti näin tapahtuu ja paljon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        <<Sen lisäksi uskon, että meille tapahtuu sellaisiakin yliluonnollisia ihmeitä, joita emme huomaa.<<

        Luultavasti näin tapahtuu ja paljon.

        Vielä luultavammin ei tapahdu. Ehkä vain vähän.


    • Keskustelu on varmasti ollut mielenkiintoinen. Monille "ihme" on jotain yliluonnollista ja ainutlaatuista,
      Minulle ihme on se, että kuitenkin pelottava tilanne meni hyvin, kuitenkin henkilö parani, kuitenkaan ei onnettomuutta tullut, jne. Monista elämän asioista voi olla kiitollinen ja tuntea kokeneensa ihmeen, kun kaikki menikin paremmin kuin oli odottanut.
      Sitä sanotaan kiitollisuudeksi.
      Moni kiittää rukouksissaan Taivaallista Isäänsä, kun on selviytynyt ongelmastaan.
      Suurin osa ihmiskunnasta ei muista rukoilla kuin ahdingossa ja pyytää apua. Kun se on saatu, ei kiitosta muista antaa.
      Samalla sivulla keskusteltiin lasten osallistumisesta hautajaisiin. Omasta lapsuudestani sota-aikana muistan, ettei olut epäilystäkään siitä, tulevatko lapset haudalle vai ei. Olin useissa hautajaisissa pikkulapsesta alkaen. Kammonttavin osuus oli aina se, kun miehet heittivät takit yltään ja mättivät hiekat arkun päälle niin että kansi kumisi.
      Mutta lapsi ottaa asiat luontevasti. Näin hautajaisissa tapahtuu ja tähän on opittava.
      Tämän päivän lapsia varjellaan järkytyksiltä. Ehkä hyvä.
      Itselleni ei traumoja jäänyt, sillä sankarihautauksia oli tiuhaan niinä aikoina. Oli luonnollista, että miehet kaatuivat sodassa ja sitten oli hautajaiset, havut ja virret. Se oli lapselle tavallista elämän kulkua. Surullista, mutta siihen alistuttiin tyynesti.

      • Anonyymi

        <<Keskustelu on varmasti ollut mielenkiintoinen. Monille "ihme" on jotain yliluonnollista ja ainutlaatuista, Minulle ihme on se, että kuitenkin pelottava tilanne meni hyvin, kuitenkin henkilö parani, kuitenkaan ei onnettomuutta tullut, jne. Monista elämän asioista voi olla kiitollinen ja tuntea kokeneensa ihmeen, kun kaikki menikin paremmin kuin oli odottanut.
        Sitä sanotaan kiitollisuudeksi.<<

        Olet varmasti oikeassa - ihmeet syntyvät juuri kiitollisuudesta, eivätkä tahtomisesta ja haluamisesta, ja mitä nöyrempi ja kiitollisempi ihminen sydämeltää on, niin sitä enemmän hän saakin kokea elämässään ihmeitä.

        Jolla vähän (kiitollisuutta), sille annetaan vielä enemmän, mutta jolla ei ole mitään (kiitollisuutta) siltä otetaan vähäkin pois, sanoi Jeesus alkuperäisten sanojensa mukaan, kun opetti ihmisiä voittamaan alhaiset tunteensa.

        Oikea muoto oli tämä:

        << Jeesus sanoi, ”Jokainen, jolla on jotain kädessään, tulee saamaan lisää, ja jokaisella, jolla ei ole mitään, siltä otetaan sekin vähä pois.”

        Lähde: Tuomaan evankeliumi


      • Anonyymi

        <<tahtomisesta ja haluamisesta, ja mitä nöyrempi ja kiitollisempi ihminen sydämeltää on<<

        Käytin tässä muotoa 'sydämeltään', siitä syystä, koska ei voi HALUTA olla kiitollinen, koska jälleen tilanne on samassa haluamisessa, joka ei tuota ihmeitä ja ihmeiden kokemista.

        Tämä on sama asia kuin psykologiassa sanotaan, että jos ihminen puhuu tekevänsä surutyötä, hän ei edes vielä sure. Tai sama asia kuin eräs viisas on sanonut: todella ujo ei edes punastu.


    • Anonyymi

      > Lyhyesti, kukaan panelisteista ei allekirjoita luonnonlakien vastaisten ihmeiden olemassaoloa. <

      Lienetkö itse lukenut linkkisi?
      Veli-Matti Kärkkäisen mukaan suurin syy sille, ettei hän voi olla naturalisti on se, että olemme suuressa evoluutioketjussa ensimmäinen evoluutiolaji, jolla on tietoisuuden lisäksi itsetietoisuus. Voimme asettua itsemme ulkopuolelle ja reflektoida omaa tietoisuuttamme.

      Kärkkäinen: "Naturalismin syvä ongelma on kuitenkin siinä, että siirtyessään metodologiasta ontologisiin väitteisiin, se ylittää omat rajansa ja muuttuu yhtälailla metafyysiseksi ja filosofiseksi pohdiskeluksi kuin sen kritiikin kohde eli uskonnot ja filosofiat. Tieteellä ei nimittäin ole omien itse itselleen asettamien rajojensa puitteissa mahdollista saada tietoa sellaisista kysymyksistä kuin vaikkapa onko alkuräjähdyksen takana mitään, mistä tarkoitusperäisyys voisi olla peräisin ja niin edelleen. Siksipä tieteen nimissä esitetty uskonnollisten väitteiden mielettömyys ei ole enää tieteellinen väittämä vaan filosofinen tai uskonnollinen (ateismin kyseessä ollen anti-uskonnollinen) mielipide."

      Lääkäri Ari Koivuniemi kertoo vanhempiensa parantuneen rukouksella. Äidillä oli astma, jolle lääkärit eivät voineet tehdä enää mitään, isällä oli ollut krooninen päänsärky sodasta lähtien.
      https://www.youtube.com/watch?v=c-Rr-SRliRM

      - luja luottamus

      • Ja kun Raamatussa kukaan ei parane rukouksella

        Eli mitä huuhaata tuo on?


      • Anonyymi

        Tuon huuhaan nimi on tiede, josta täällä on kertonut hihhuliksi haukuttu anonyymi.

        <<Siksipä tieteen nimissä esitetty uskonnollisten väitteiden mielettömyys ei ole enää tieteellinen väittämä vaan filosofinen tai uskonnollinen (ateismin kyseessä ollen anti-uskonnollinen) mielipide.<<

        Kyse on fysiikasta ja atominytimestä löydetystä reaktiota 30-luvulla, joka tuntemattomasta syystä valitsee seurauksensa. Tätä kutsuttiin determinististen lakien korvautumiseksi tilastollisilla todennäköisyyksillä. Tämän jatkotutkimuksiin ja niissä selvinneisiin asioihin perustuu myös Michio Kakun, säieteoreetikon lausunto Jumalasta ja korkeammasta älystä, joka on luonut maailmaan säännöt.


      • Anonyymi

        Tähän samaan ilmiöön perustuu myös tieteen selittämät ihmeet - poikkeamat tilastollisista todennäköisyyksistä. Meidän kaikki faktoiksi luulemamme luonnonlait ovatkin siis vain tilastollisia todennäköisyyksiä ja kaikki siitä poikkeavat ilmiöt myös yhtä luonnollisia, eikä ole mitään yliluonnollista.


      • Anonyymi

        Esimerkkinä vaikkapa nopan heitto - aikaisemmin - ja monet luulevat edelleenkin - että jos heität nopan ilmaan ja saat silmäluvun viisi, niin tuo silmäluku syntyy siten, että laskennallisesti sen tuottaa heittokulma, lentonopeus, laskeutumispinta, maan vetosoima tms., siten että ainakin periaatteessa olisi laskettavissa, että tästä syntyi nopassa luku viisi. Todellisuudessa tämä ei pidä paikkaansa - numero viisi nopan heiton jälkeen on todellisuudessa meille tuntemattomasta syystä syntynyt seuraus.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ja kun Raamatussa kukaan ei parane rukouksella

        Eli mitä huuhaata tuo on?

        Ehkä sinun sitten ei kannata lukea sitä Raamattua, vaan pohtia, että mistä kummasta sitten on kyse, jos uskonto ei vastaa sen enempää Jeesuksen sanoja kuin ihmeitäkään?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä sinun sitten ei kannata lukea sitä Raamattua, vaan pohtia, että mistä kummasta sitten on kyse, jos uskonto ei vastaa sen enempää Jeesuksen sanoja kuin ihmeitäkään?

        Raamatun lukeminen on ollut kyllä avartava kokemus.

        Näkee kuinka Raamatun kertomukset ja uskovien elämä Suomessa nyt on yhtä kaukana toisistaan kuin nämä tuhannet vuodet välissä.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ja kun Raamatussa kukaan ei parane rukouksella

        Eli mitä huuhaata tuo on?

        > Ja kun Raamatussa kukaan ei parane rukouksella <

        Taas valehtelet.

        https://www.tampereenpaikallisseurakunta.fi/lue-ja-katsele/raamattu/Jeesus-parantaa-sairaita.html

        Jeesus kehotti rukoilemaan: "Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen." (Joh. 14:14).

        Eräs merillä ikänsä työskennellyt mies kertoi "uskonnollisesta kokemuksestaan". Hänen laivansa oli joitakin vuosia aiemmin joutunut haaksirikkoon, ja hän oli joutunut keskellä merta veden varaan. Ajelehdittuaan usean päivän ajan, kuten hän arveli, hän kohotti päänsä taivasta kohti ja huusi: "Jumala, jos olet olemassa, pelasta minut!" Ei kulunut kuin muutama minuutti, kun hän näki horisontissa laivan, joka tuli suoraan häntä kohti ja pelasti hänet. Hän ei tuntenut Jumalaa, jota rukoili, etikä tiennyt rukouksen periaatteista. Hän huusi epätoivoisena, ja Jumala kuuli.

        - luja luottamus


      • Anonyymi kirjoitti:

        > Ja kun Raamatussa kukaan ei parane rukouksella <

        Taas valehtelet.

        https://www.tampereenpaikallisseurakunta.fi/lue-ja-katsele/raamattu/Jeesus-parantaa-sairaita.html

        Jeesus kehotti rukoilemaan: "Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen." (Joh. 14:14).

        Eräs merillä ikänsä työskennellyt mies kertoi "uskonnollisesta kokemuksestaan". Hänen laivansa oli joitakin vuosia aiemmin joutunut haaksirikkoon, ja hän oli joutunut keskellä merta veden varaan. Ajelehdittuaan usean päivän ajan, kuten hän arveli, hän kohotti päänsä taivasta kohti ja huusi: "Jumala, jos olet olemassa, pelasta minut!" Ei kulunut kuin muutama minuutti, kun hän näki horisontissa laivan, joka tuli suoraan häntä kohti ja pelasti hänet. Hän ei tuntenut Jumalaa, jota rukoili, etikä tiennyt rukouksen periaatteista. Hän huusi epätoivoisena, ja Jumala kuuli.

        - luja luottamus

        Mutta tuossa esimerkissä ei näy sitä, että nimenomaan rukouksella paranisi.

        Ja tuo jälkimmäinen: kuinka monta on hukkunut ja menehtynyt vaikka kuinka on huutanut Jumalaa pelastamaan. Jumala ei ole kuullut.

        Sama tässä uudessa avioliittolaissa: sen kaatamiseen rukoiltiin Jumalaa apuun, mutta Jumala ei kuunnellut.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Mutta tuossa esimerkissä ei näy sitä, että nimenomaan rukouksella paranisi.

        Ja tuo jälkimmäinen: kuinka monta on hukkunut ja menehtynyt vaikka kuinka on huutanut Jumalaa pelastamaan. Jumala ei ole kuullut.

        Sama tässä uudessa avioliittolaissa: sen kaatamiseen rukoiltiin Jumalaa apuun, mutta Jumala ei kuunnellut.

        Missä sanotaan, että Jumala vastaa kaikkiin rukouksiin niin kuin ihminen toivoo?

        Sinä väitit, että Raamatussa kukaan ei parane rukouksella. Jeesus paransi vaikka kuinka paljon ihmisiä. Jeesus Jumalan poikana paransi sairaita Isän tahdon mukaan. Apostolien rukousten kautta parani sairaita. Etsi itse, en sinulle rienaajalle enää todistele.

        Et saa kieltämisilläsi rukousta tehottomaksi. Ihmsiä paranee koko ajan. Vaikka lääkäri Ari Koivuniemi kertoi rukouksensa parantaneen äitinsä ja isänsä sairaudet, eikä ne sairaudet enää tulleet, niin silti he kuolivat myöhemmin toiseen sairauteen. Jumala kutsui heidät pois eikä enää parantanut.

        Kasvain haimassa parani.
        http://www.uskonet.fi/artikkelit/161/ihmeiden_aika_ei_ole_ohi

        - luja luottamus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missä sanotaan, että Jumala vastaa kaikkiin rukouksiin niin kuin ihminen toivoo?

        Sinä väitit, että Raamatussa kukaan ei parane rukouksella. Jeesus paransi vaikka kuinka paljon ihmisiä. Jeesus Jumalan poikana paransi sairaita Isän tahdon mukaan. Apostolien rukousten kautta parani sairaita. Etsi itse, en sinulle rienaajalle enää todistele.

        Et saa kieltämisilläsi rukousta tehottomaksi. Ihmsiä paranee koko ajan. Vaikka lääkäri Ari Koivuniemi kertoi rukouksensa parantaneen äitinsä ja isänsä sairaudet, eikä ne sairaudet enää tulleet, niin silti he kuolivat myöhemmin toiseen sairauteen. Jumala kutsui heidät pois eikä enää parantanut.

        Kasvain haimassa parani.
        http://www.uskonet.fi/artikkelit/161/ihmeiden_aika_ei_ole_ohi

        - luja luottamus

        Heh. Se että Jeesus Raamatun mukaan paransi, ei tarkoita että rukoiltiin paranemista.

        Ja kun uskovan merkkinä on parantaa, niin ei rukoilemalla, vaan käsien päälle panemisella.

        Tiedät itsekin, ettei uskovien piireissä toimita kuten Apostolisen teoissa. Kirjoitukset ja todellisuus eivät kohtaa.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Heh. Se että Jeesus Raamatun mukaan paransi, ei tarkoita että rukoiltiin paranemista.

        Ja kun uskovan merkkinä on parantaa, niin ei rukoilemalla, vaan käsien päälle panemisella.

        Tiedät itsekin, ettei uskovien piireissä toimita kuten Apostolisen teoissa. Kirjoitukset ja todellisuus eivät kohtaa.

        Sinun juttusi ei kohtaa todellisuutta.

        - luja luottamus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun juttusi ei kohtaa todellisuutta.

        - luja luottamus

        Heh. Todellisuutta on se mitä todettiin TV7:n studiossa: ei siellä ole tapahtunut mitään sellaista mitä apostolien teoissa kerrotaan. Ja naureskelivat päälle.


    • Anonyymi

      Lapsena toivoin ihmeitä, oli sota, oli pula-aika, oli isät poissa kotoa, monet tulivat arkussa takaisin.
      Kysyin äidiltä, miksi ei tapahdu ihmettä, joka muuttaisi kaiken hyväksi.
      Äiti vastasi, että ihmeet on tehty 2000 v. sitten, Enää niitä ei tapahdu.
      Se tieto on ollut hyvä muistaa elämän varrella. En ole ikinä odottanut ihmettä tapahtuvaksi, vaan toiminut itse parhaani mukaan kaikissa asioissa.
      -

    • Anonyymi

      Kyllä, uskon, että ihmeitä tapahtuu. Omakohtaista kokemusta. Sivutie on huutanut asfalttia ainakin 30 vuotta, mutta joka kevät vaan tungetaan öljysoraa ihan mahdottoman kokoisiin reikiin, mutta tänä kesänä: tie oli päällystetty uudelleen. Nyt uskon todella, että ihmeitä tapahtuu, jopa Suomessa.

    • Anonyymi

      Tämä keskusteluketju antaa hyviä esimerkkejä ihmisten erilaisista ajattelutasoista.

      Onko mikään ihme, ettei Jeesus saanut ääntään kuuluville ymmärrettävästi 2000 vuotta sitten yrittäessään selittää monitahoista ajatteluaan, kun viestiä lähtivät viemään hänen opetuslapset, jotka eivät edes Jeesuksen eläessä ehkä tajunneet, että mistä hän oikein puhui - eikä taideta oikein ymmärtää vielä tänä päivänäkään, mutta onneksi meillä on nyt tiede apuna selittämässä tuota samaa asiaa.

    • Jos joku parantaa julkisesti esim. muistisairaita liukuhihnamaisesti niin sitten minäkin uskon ihmeparannukseen. Salassa parantaminen tuntuu jotenkin epämääräiseltä ja suoraan sanottuna valehtelulta.

      Eikö totuus ole kuitenkin totuus vaikka se tekee joillekin kipeätäkin.

    • Anonyymi

      Onko ihmeiden aika ohi? kirjoitti qwertyilija 3.8.2019 11:05

      Epäuskoisen maailman ihmisillä on pelkästään lahjaksi saatu järki, joka ei ulotus elävän uskon maailman ihmeiden havaitsemiseen ja ymmärtämiseen. Lutherin Sidottu ratkaisuvalta käsittelee samaa asiaa. Vähässä katekismuksessa 3. uskonkohdan selityksessä Luther ilmaisee selvästi elävän uskon ihmeen,joka menee yli ihmisjärjen mahdollisuuksien: "Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa."

      Lutherille oli avautunut tuo elävän uskon ihme, joka ei ole epäuskoiselle ihmiselle mahdollinen järkeilyn tuloksena. Filosofit ovat esitelleet erilaisia mahdollisia järjen todisteluja Jumalan olemassaolosta aivan kuin sellaisten pohjalta yhtään kenenkään olisi mahdollista saada elävää uskoa eli uskoa, että hänen omat syntinsä on Pyhässä Hengessä saarnatun evankeliumin sanan kuulemisen ja uskon lahjalla (Jumalan lahja) vastaanottamisen kautta anteeksiannetut samalla hetkellä myös Jumalan luona taivaassa. Yliopistossa teologian opiskelijat ovat Suomessakin käyneet läpi noita filosofien järjen todisteluja ja kulkeneet samoja harhapolkuja kuin katolinen kirkko ja yliopistot keskiajalla. Sen vuoksi Luther joutuikin toteamaan, miten kaikkein kallein evankeliumi oli jäänyt penkin alle ja kirkkokin lateli ihmisille pelkkiä ihmiskäskyjä ja ihmistekoisia pyhitysteitä teitä opettamalla turvautumaan kelvottomiin jumalattoman järjen kuvittelemiin pyhimysten ansioihin.

      Mikään ajallisesta sairaudesta parantuminen ei ikinä voi olla elävän uskon säilyttämistä ja epäuskoiselle elävän uskon lahjan saamista lähellekään yltävä ihme tässä elämässä. Jumalan valtakunta on vanhurskautta, iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä. Qwertyilijalta aivan selvästi puuttuu Jumalan lapsen rauha. Järjen keinot eivät yllä sinne asti.

      • "Temppeliaukion kirkon seurakuntasalissa vietettiin viime perjantaina teologipäivää teemalla ”Onko ihmeiden aika ohi?".

        Myös aloituksen otsikko oli kopioitu lähteestä, se ei ollut siis omani.


    • Anonyymi

      Jospa se ei ole vielä alkanutkaan?

    • Anonyymi

      ;-o

    • Anonyymi

      Einstein oli oikeassa; “Elämää voi katsoa kahdella tavalla: uskoa, että ihmeitä ei tapahdu tai uskoa, että kaikki asiat ovat ihmeitä.”

    • Anonyymi

      Sekin olisi melkoinen ihme, jos saisivat temppeliaukion nurkalle paskahuusin turisteille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      174
      1578
    2. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1501
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      119
      1442
    4. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      8
      1147
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      74
      983
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      276
      950
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      223
      932
    8. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      86
      873
    9. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      77
      823
    10. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      147
      814
    Aihe