Taas moottoriveneilijät törttöili Airistolla

Anonyymi

Taas moottoriveneilijät törttöili Airistolla

61

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Törttöily on kovin mieto termi tuolle moottoriveneilijöiden touhulle. Itse pidän jokaista muskeliveneilijää potentiaalisena murhaajana.

      • Anonyymi

        kannattaa varmaan ottaa että selviää mitä tapahtui. Ei kai toi mikään muskelivene ole ainakaan kuvien mukaan. Matkavene


      • Anonyymi

        Itse pidän jokaista purjeveneilijää potentiaalisena ääliönä.


      • Anonyymi

        Kaikki ketkä on vähääkään veneillyt hitaalla veneellä, ymmärtää että tämä oli ajan kysymys.

        Ei nämä isot nopeat hidasta milloinkaan antaakseen tilaa (tiedän hidastaessa syntyy iso perä aalto, miksi ei voi hidastaa ajoissa kauempana), veneet ohitetaan tai väistetään todella läheltä, vaikka tilaa olisi. Kapeat väylät ihan painajaista ajaa hitaalla veneellä, on pakko ajaa keskellä väylää että ohittavat veneen kuskti joutuu edes hiukan miettimään tilannetta.

        Ehdottomasti isoille ja nopeille veneille joku kurssi pakolliseksi ja vähintään se että rangaistus kovaksi tälläistä tilanteista, vahingossa epähuomiossa ei riitä puolustukseksi. Tehdään tästä nyt ennakko tapaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ketkä on vähääkään veneillyt hitaalla veneellä, ymmärtää että tämä oli ajan kysymys.

        Ei nämä isot nopeat hidasta milloinkaan antaakseen tilaa (tiedän hidastaessa syntyy iso perä aalto, miksi ei voi hidastaa ajoissa kauempana), veneet ohitetaan tai väistetään todella läheltä, vaikka tilaa olisi. Kapeat väylät ihan painajaista ajaa hitaalla veneellä, on pakko ajaa keskellä väylää että ohittavat veneen kuskti joutuu edes hiukan miettimään tilannetta.

        Ehdottomasti isoille ja nopeille veneille joku kurssi pakolliseksi ja vähintään se että rangaistus kovaksi tälläistä tilanteista, vahingossa epähuomiossa ei riitä puolustukseksi. Tehdään tästä nyt ennakko tapaus.

        Että oikein iso perä aalto.
        Sinulle ja kaltaisillesi pakollinen äidinkielen kurssi ennen lupaa kirjoittaa tänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että oikein iso perä aalto.
        Sinulle ja kaltaisillesi pakollinen äidinkielen kurssi ennen lupaa kirjoittaa tänne.

        Ja sinulle ja kaltaisillesi pakollinen pilkun nylkytyskurssi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ketkä on vähääkään veneillyt hitaalla veneellä, ymmärtää että tämä oli ajan kysymys.

        Ei nämä isot nopeat hidasta milloinkaan antaakseen tilaa (tiedän hidastaessa syntyy iso perä aalto, miksi ei voi hidastaa ajoissa kauempana), veneet ohitetaan tai väistetään todella läheltä, vaikka tilaa olisi. Kapeat väylät ihan painajaista ajaa hitaalla veneellä, on pakko ajaa keskellä väylää että ohittavat veneen kuskti joutuu edes hiukan miettimään tilannetta.

        Ehdottomasti isoille ja nopeille veneille joku kurssi pakolliseksi ja vähintään se että rangaistus kovaksi tälläistä tilanteista, vahingossa epähuomiossa ei riitä puolustukseksi. Tehdään tästä nyt ennakko tapaus.

        Niin se voisi olla. Kaikki yli 5 m pitkät, moottorilla varustetut alukset. Kurssille vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse pidän jokaista purjeveneilijää potentiaalisena ääliönä.

        Jaaha, tanssi näiden hautojen päällä alkoi ennen kuin uhreja on edes haudattu. Ei tällaisten kirjoittelu ainakaan paranna moottoriveneilijöiden mainetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ketkä on vähääkään veneillyt hitaalla veneellä, ymmärtää että tämä oli ajan kysymys.

        Ei nämä isot nopeat hidasta milloinkaan antaakseen tilaa (tiedän hidastaessa syntyy iso perä aalto, miksi ei voi hidastaa ajoissa kauempana), veneet ohitetaan tai väistetään todella läheltä, vaikka tilaa olisi. Kapeat väylät ihan painajaista ajaa hitaalla veneellä, on pakko ajaa keskellä väylää että ohittavat veneen kuskti joutuu edes hiukan miettimään tilannetta.

        Ehdottomasti isoille ja nopeille veneille joku kurssi pakolliseksi ja vähintään se että rangaistus kovaksi tälläistä tilanteista, vahingossa epähuomiossa ei riitä puolustukseksi. Tehdään tästä nyt ennakko tapaus.

        Jos ajat keskellä kapeata väylää niin älä sitten ihmettele miksi sinut ohitetaan läheltä... Minulle on aina opetettu että pitää ajaa väylän reunaa. Itsekin purjehtijana liikun myös moottoriveneillä ja valitettavasti pitää todeta että aika moni purjehtija vaikeuttaa omalla reittivalinalla turhaan turvallista ohitusta. Pahimmat ovat yleensä moottorilla kulkevat purjeveneet...


    • Anonyymi

      "Kapeat väylät ihan painajaista ajaa hitaalla veneellä, on pakko ajaa keskellä väylää että ohittavat veneen kuskti joutuu edes hiukan miettimään tilannetta.

      Ehdottomasti isoille ja nopeille veneille joku kurssi pakolliseksi "

      Mielesäni pahimmat ovat näitä 6 metrin "buster" luokan veneet. Puikkelehtivat täysillä muiden veneiden väleissä S-mutkia tehden kapeikoissa. Pari viikoa sitten yksikin sankari ohitti toisen "buster-veneen varmaan 30 solmun nopeudella kapeassa väylässä (porttien väli noin 5-6 metriä). Ei muuta, mutta olin tulossa vatsaan juuri kapeasta portista ja minun ja sen ohitettavan välissä ei ollut matkaa kuin korkeintaan 15 metriä. Oli muuten lähellä ettei jompi kumpi "buster" veneen perheistä joutunut onnettomuuteen. Ja jos ohittajalta olisi ohitus mennyt pitkäksi, olisi se törmännyt 12 tonnin metallimöhkäleeseen (minun vene).

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Minkä takia pitää saada selville omistajan nimi? Anna nyt onnettomuustutkijoiden rauhassa selvittää onnettomuuden syy ennenkuin alat lynkata ketään tällä palstalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä takia pitää saada selville omistajan nimi? Anna nyt onnettomuustutkijoiden rauhassa selvittää onnettomuuden syy ennenkuin alat lynkata ketään tällä palstalla!

        Julkinen häpeä, ja lynkkaus on parempi rangaistus kuin se että pääsee kuin koira veräjästä suomen hyssyttelyoikeudesta, niinkuin eräs ex formulakuski.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Julkinen häpeä, ja lynkkaus on parempi rangaistus kuin se että pääsee kuin koira veräjästä suomen hyssyttelyoikeudesta, niinkuin eräs ex formulakuski.

        Juuri NÄIN!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Julkinen häpeä, ja lynkkaus on parempi rangaistus kuin se että pääsee kuin koira veräjästä suomen hyssyttelyoikeudesta, niinkuin eräs ex formulakuski.

        Ihan mielenkiinnosta: miten mielestäsi JJ:n tuomio oli väärä? Hänenhän ei pystytty todistamaan tehneen mitään lain vastaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta: miten mielestäsi JJ:n tuomio oli väärä? Hänenhän ei pystytty todistamaan tehneen mitään lain vastaista.

        Ei tuomio suomen lain mukaan ollutkaan väärä, mutta JJ nimihän oli lööpeissä eli ihan oikein sille vajakille ! Käytännössä suomen hys hys oikeus ei pystynyt todistamaan sitä että JJ oli ruorissa, vaikka toisin väitti.

        Veneen vasen puoli meni passkaksi törmäyksessä, ja samalla kuoli JJ kaveri.
        Ohjaus oli oikealla, eli hölmöläinenkin (paitsi sinä) tajuaa kuka ohjasi venettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuomio suomen lain mukaan ollutkaan väärä, mutta JJ nimihän oli lööpeissä eli ihan oikein sille vajakille ! Käytännössä suomen hys hys oikeus ei pystynyt todistamaan sitä että JJ oli ruorissa, vaikka toisin väitti.

        Veneen vasen puoli meni passkaksi törmäyksessä, ja samalla kuoli JJ kaveri.
        Ohjaus oli oikealla, eli hölmöläinenkin (paitsi sinä) tajuaa kuka ohjasi venettä.

        1. Oikeus ei todista mitään. Päinvastoin, oikeudelle todistetaan.
        2. Kun sinäkin olet sitä mieltä että tuomio oli lain mukaan oikea niin mitä oikein valitat?
        3. Mitä se todistaa että toinen puoli veneestä meni paskaksi ja mitä se todistaa että ohjaus oli oikealla? Kun pitäisi pystyä todistamaan kumpi ajoi. Tajuaminen ei riitä oikeudessa, pitää pystyä todistamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1. Oikeus ei todista mitään. Päinvastoin, oikeudelle todistetaan.
        2. Kun sinäkin olet sitä mieltä että tuomio oli lain mukaan oikea niin mitä oikein valitat?
        3. Mitä se todistaa että toinen puoli veneestä meni paskaksi ja mitä se todistaa että ohjaus oli oikealla? Kun pitäisi pystyä todistamaan kumpi ajoi. Tajuaminen ei riitä oikeudessa, pitää pystyä todistamaan.

        2. Kuka tässä on valittanut ja mitä ? Paitsi sinä joka jankutat tuota kuraa.
        J.J sai mitä tilasi. Kaveri kuoli, muut kaverit käänsi selkänsä, ja maine meni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuomio suomen lain mukaan ollutkaan väärä, mutta JJ nimihän oli lööpeissä eli ihan oikein sille vajakille ! Käytännössä suomen hys hys oikeus ei pystynyt todistamaan sitä että JJ oli ruorissa, vaikka toisin väitti.

        Veneen vasen puoli meni passkaksi törmäyksessä, ja samalla kuoli JJ kaveri.
        Ohjaus oli oikealla, eli hölmöläinenkin (paitsi sinä) tajuaa kuka ohjasi venettä.

        "Käytännössä suomen hys hys oikeus ei pystynyt todistamaan sitä että JJ oli ruorissa, vaikka toisin väitti."

        No mutta toki oikeusvaltiossa pitää tuomita todisteiden valossa, ei arvailujen. Entiseen aikaankin arvailtiin että joku oli noita ja tuomittiin roviolle. Tälläistä oikeusvaltiotako olet kaipaamassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta: miten mielestäsi JJ:n tuomio oli väärä? Hänenhän ei pystytty todistamaan tehneen mitään lain vastaista.

        Ei kai oikeudessa kaikkea edes käyty läpi, kun syyttäjä lähti hakemaan sitä, että JJ ajoi.

        Mitään epäilystä kai ei ole siitä, että JJ oli kaverineen umpikännissä ja JJ:n veneellä oltiin liikkeellä. Siis aivan minimissään on luovuttanut veneen ajokunnottamalle, mutta erittäin todennäköisesti on itse ajanut.

        Ilmeisesti ei lähdetty tai enää voitu lähteä syyttämään muista, kun ajamista ei saatu aukottomasti todistettua. Tekniset todisteet kyllä vahvasti vittasivat JJ:n ajamiseen, mutta eivät oikeuden mielestä riittävän aukottomasti.

        Tulevan vesiliikennelain mukaan olisi varmaan tuomio ollut toinen. Siinähän omistaja/haltija on päällikkö ellei muuta pystytä osoittamaan. Ilmeisesti nykyisen mukaan ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2. Kuka tässä on valittanut ja mitä ? Paitsi sinä joka jankutat tuota kuraa.
        J.J sai mitä tilasi. Kaveri kuoli, muut kaverit käänsi selkänsä, ja maine meni.

        Eihän Jee Jeellä ole koskaan mitään mainetta edes ollut. JJ oli täysin ala-arvoinen Formulakuski, ja vielä sitäkin surkeempi juoppokuski veneen puikoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2. Kuka tässä on valittanut ja mitä ? Paitsi sinä joka jankutat tuota kuraa.
        J.J sai mitä tilasi. Kaveri kuoli, muut kaverit käänsi selkänsä, ja maine meni.

        "pääsee kuin koira veräjästä suomen hyssyttelyoikeudesta, niinkuin eräs ex formulakuski."

        Valitustahan tuo on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai oikeudessa kaikkea edes käyty läpi, kun syyttäjä lähti hakemaan sitä, että JJ ajoi.

        Mitään epäilystä kai ei ole siitä, että JJ oli kaverineen umpikännissä ja JJ:n veneellä oltiin liikkeellä. Siis aivan minimissään on luovuttanut veneen ajokunnottamalle, mutta erittäin todennäköisesti on itse ajanut.

        Ilmeisesti ei lähdetty tai enää voitu lähteä syyttämään muista, kun ajamista ei saatu aukottomasti todistettua. Tekniset todisteet kyllä vahvasti vittasivat JJ:n ajamiseen, mutta eivät oikeuden mielestä riittävän aukottomasti.

        Tulevan vesiliikennelain mukaan olisi varmaan tuomio ollut toinen. Siinähän omistaja/haltija on päällikkö ellei muuta pystytä osoittamaan. Ilmeisesti nykyisen mukaan ei.

        "Siis aivan minimissään on luovuttanut veneen ajokunnottamalle, mutta erittäin todennäköisesti on itse ajanut. "

        Kyllä, juuri näin. Mutta taas kerran: kun oikeudessa pitää pystyä todistamaan se että on syyllistynyt rikokseen, vasta sitten saa tuomion. Todennäköisyys ei riitä.

        "Ilmeisesti ei lähdetty tai enää voitu lähteä syyttämään muista, kun ajamista ei saatu aukottomasti todistettua. "

        Mistä muusta sitten olisi voitu syytää? Syyttämällä siitä että on luovuttanut veneen ajokunnottamalle syyttäjä olisi samalla väittänyt ettei JJ itse ajanut. Ja sama toisinpäin, syyttämällä siitä että JJ ajoi syyttäjä olisi samalla väittänyt ettei JJ luovuttanut veneen ajokunnottamalle.

        "Tulevan vesiliikennelain mukaan olisi varmaan tuomio ollut toinen. Siinähän omistaja/haltija on päällikkö ellei muuta pystytä osoittamaan."

        Uusi laki olisi tosiaan selventänyt asiaa. Mutta silloin aikanaan tuomittiin tietysti silloin (ja nykyisinkin) voimassa olleen lain mukaan.

        Joten yhteenvetona: väite "hys hys" oikeudesta on lapsellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siis aivan minimissään on luovuttanut veneen ajokunnottamalle, mutta erittäin todennäköisesti on itse ajanut. "

        Kyllä, juuri näin. Mutta taas kerran: kun oikeudessa pitää pystyä todistamaan se että on syyllistynyt rikokseen, vasta sitten saa tuomion. Todennäköisyys ei riitä.

        "Ilmeisesti ei lähdetty tai enää voitu lähteä syyttämään muista, kun ajamista ei saatu aukottomasti todistettua. "

        Mistä muusta sitten olisi voitu syytää? Syyttämällä siitä että on luovuttanut veneen ajokunnottamalle syyttäjä olisi samalla väittänyt ettei JJ itse ajanut. Ja sama toisinpäin, syyttämällä siitä että JJ ajoi syyttäjä olisi samalla väittänyt ettei JJ luovuttanut veneen ajokunnottamalle.

        "Tulevan vesiliikennelain mukaan olisi varmaan tuomio ollut toinen. Siinähän omistaja/haltija on päällikkö ellei muuta pystytä osoittamaan."

        Uusi laki olisi tosiaan selventänyt asiaa. Mutta silloin aikanaan tuomittiin tietysti silloin (ja nykyisinkin) voimassa olleen lain mukaan.

        Joten yhteenvetona: väite "hys hys" oikeudesta on lapsellinen.

        Itse pidän erikoisena sitä, että ei voisi syyttää yhtäaikaa sekä ajamisesta että luovuttamisesta. Tietysti ne ovat toisensa poissulkevia, mutta samalla vähintään toinen on varmasti tapahtunut.

        Tai vähintään nostaa syyte siitä luovuttamisesta, jos ajaminen kaatui. Sittenkenkö lopputulos olisi, että ei ole varmaa luovuttiko, kun saattoi ajaakin?


    • Anonyymi

      Todellakin, tutkitaan ennen kuin hutkitaan. Purkkarissa näkyy purje olevan pussissa joten se on lakiteknisesri moottorivene vailla purkkarin etuoikeuksia.

      • Anonyymi

        Joo, siellä on kaksi moottorialusta törmännyt. Silloinhan pääsäännön mukaan vasemmalta tuleva, tai ohittava, on väistämisvelvollinen. Tosin tästäkin löytyy oikeustapaus että oikealta tullut on ollut syyllinen. Mutta eikös laissa lue vieläkin että vesillä liikkuja pitää tehdä kaikkensa törmäyksen välttämiseksi.


      • Anonyymi

        Aika moni purkkarin kippari ei valitettavsti tiedä tai välitä tuosta säännöstä, vaan ajaa moottorilla olettamalla että muut väistää "pois pois mun paatin tieltä".


      • Anonyymi

        No oli se pienempi vene sitten moottorivene, moottoripursi, tai purjevene, niin salliiko laki ajaa päälle toisella moottoriveneellä. Oletko ääliö vai aivoton idiootti ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moni purkkarin kippari ei valitettavsti tiedä tai välitä tuosta säännöstä, vaan ajaa moottorilla olettamalla että muut väistää "pois pois mun paatin tieltä".

        Aivan sama, sillä tuolta puolelta tullessa konealustakin pitää väistää. Moottorivene ei väistänyt. Purjeveneen päällikköä ei voi tässä syyttää


    • Anonyymi

      Kuka oli tämä tappaja ? Onko jollain tietoa nimi esiin. Huhuja on kyllä eräästä ääliöstä, joka törttöilee myös autolla...

      • Anonyymi

        Rauhoitu hyvä nainen. Kuulostaa siltö, että olet syöksymässä oman raivopäisen kirjoittelusi seurauksena repimään hiuksia toisen päästä.

        Poliisi ja viranomaiset kyllä tutkivat asian ja syylliset saavat rangaistuksensa oikeuden päätöksellä.


      • Anonyymi

        "Kuka oli tämä tappaja ?"

        Tuskin kukaan ajaa TAHALLAAN toisen veneen päälle. Kyse ei ole siis tappajajasta vaan henkilö on syylistynyt (mahdollisesti) kuoleman tuottamiseen. Törkeysasteen päättää oikeusistuin.

        Kiinnittäisin huomion tähän tapauksen aiheuttaneeseen tuonnekuohuntaan. Menneellä viikollalakin (sama jolloin tämä Airiston tapahtuma tapahtui) hukkui moni Suomalainen veneilijä (laskujeni mukaan neljä). Ne eivät ole herättäneet yhtään tunteita suuntaan tai toiseen. Ei ole vaadittu veneajokorttia, ei ole vaadittu promillerajan alentamista, ei ole vaadittu ties mitä. Nyt tästä tapauksesta sosiaalinen media menee tukkoon.

        Koitetaan nyt rauhoittua ja odotetaan miten tutkinta edistyy. Tuomitaan vasta kun faktat on tiedossa. Ei sorruta keskiajan noitavainoihin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuka oli tämä tappaja ?"

        Tuskin kukaan ajaa TAHALLAAN toisen veneen päälle. Kyse ei ole siis tappajajasta vaan henkilö on syylistynyt (mahdollisesti) kuoleman tuottamiseen. Törkeysasteen päättää oikeusistuin.

        Kiinnittäisin huomion tähän tapauksen aiheuttaneeseen tuonnekuohuntaan. Menneellä viikollalakin (sama jolloin tämä Airiston tapahtuma tapahtui) hukkui moni Suomalainen veneilijä (laskujeni mukaan neljä). Ne eivät ole herättäneet yhtään tunteita suuntaan tai toiseen. Ei ole vaadittu veneajokorttia, ei ole vaadittu promillerajan alentamista, ei ole vaadittu ties mitä. Nyt tästä tapauksesta sosiaalinen media menee tukkoon.

        Koitetaan nyt rauhoittua ja odotetaan miten tutkinta edistyy. Tuomitaan vasta kun faktat on tiedossa. Ei sorruta keskiajan noitavainoihin!

        On siinä aika suuri ero kuoleeko sairaskohtaukseen tai itse kännissä toheloimalla vai tuleeko perheineen paljon isomman osapuolen yliajamaksi.

        Tapaus on rinnastettavissa rekalla punaisia päin ajamiseen auton päälle, jossa neljä aikuista ja kaksi lasta.

        Vesillä törmääminen tuollaisella nopeuserolla on todella törkeä tapaus, ei mitenkään vahinko, joita saattaa joskus tapahtua. Tuollaisen tapahtuminen vaatii totaalista piittaamuutta tai osaamuutta. Ei voi ajaa 13 tonnin vehkeellä liukunopeutta ilman kunnollista tähystämistä. 6 solmua kulkeva vene ei tule yllättäin eteen, vaan on ollut minuutteja näkyvissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siinä aika suuri ero kuoleeko sairaskohtaukseen tai itse kännissä toheloimalla vai tuleeko perheineen paljon isomman osapuolen yliajamaksi.

        Tapaus on rinnastettavissa rekalla punaisia päin ajamiseen auton päälle, jossa neljä aikuista ja kaksi lasta.

        Vesillä törmääminen tuollaisella nopeuserolla on todella törkeä tapaus, ei mitenkään vahinko, joita saattaa joskus tapahtua. Tuollaisen tapahtuminen vaatii totaalista piittaamuutta tai osaamuutta. Ei voi ajaa 13 tonnin vehkeellä liukunopeutta ilman kunnollista tähystämistä. 6 solmua kulkeva vene ei tule yllättäin eteen, vaan on ollut minuutteja näkyvissä.

        "on todella törkeä tapaus, ei mitenkään vahinko, joita saattaa joskus tapahtua."

        Silti näitä ja paljon pahempia onnettomuuksia sattuu puhtaasti vahingon takia. Niiden Suomalaisia versioita voit lukea onnettomuustutkintakeskuksen sivuilta. Ja ulkomaan versioita löytyy pilvin pimenein. Ammattilentäjälle sattunut vahinko ja monta sataa ihmistä on sen seurauksena kuollut. Esim. kun lentokoneen autopilotti on mennyt pois päältä syystä tai toisesta, ei lentäjä ole osannut ottaa konetta haltuun vaan se on pudonnut 10 km korkeudessa minuutissa parissa. Costa Concordia laivalla taisi hukkua toistakymmentä ihmistä, kun kapteeni halusi näyttää tyttöystävälleen Italialaista saarta läheltä ja laiva ajoi karille ja upposi navigointivirheen takia.

        Tuskin kukaan veneilijä haluaa ajaa kenenkään päälle tahallaan saati tappaa toisen täysin tuntemattoman veneiljän. Kun näin on tapahtunut, niin on tapahtunut vahinko. Osasyynä on varmasti ollut inhimmillinen erehdys ja huolimattomuutta ja mahdollisesti jonkin verran piittaamattomuutta. Tuskin kuitenkaan vain yhtä noista, onnettomuus on aina monen osatekijän summa. Lynkkausmieliala somessa ei kuitebkaan auta mitään, päin vastoin. Antaa viranomaisten tutkia ja lynkataan (jos on tarpeen) vasta kun faktat on kunnossa.

        Sitä mieltä minä kuitenkin olen, että osan veneilijöiden pitäisi ottaa toisensa vähän paremmin huomioon. Useat ottavat, eivät ihan kaikki. Ja siihen syylistyvät erillaiset veneiljät erillaisilla veneillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "on todella törkeä tapaus, ei mitenkään vahinko, joita saattaa joskus tapahtua."

        Silti näitä ja paljon pahempia onnettomuuksia sattuu puhtaasti vahingon takia. Niiden Suomalaisia versioita voit lukea onnettomuustutkintakeskuksen sivuilta. Ja ulkomaan versioita löytyy pilvin pimenein. Ammattilentäjälle sattunut vahinko ja monta sataa ihmistä on sen seurauksena kuollut. Esim. kun lentokoneen autopilotti on mennyt pois päältä syystä tai toisesta, ei lentäjä ole osannut ottaa konetta haltuun vaan se on pudonnut 10 km korkeudessa minuutissa parissa. Costa Concordia laivalla taisi hukkua toistakymmentä ihmistä, kun kapteeni halusi näyttää tyttöystävälleen Italialaista saarta läheltä ja laiva ajoi karille ja upposi navigointivirheen takia.

        Tuskin kukaan veneilijä haluaa ajaa kenenkään päälle tahallaan saati tappaa toisen täysin tuntemattoman veneiljän. Kun näin on tapahtunut, niin on tapahtunut vahinko. Osasyynä on varmasti ollut inhimmillinen erehdys ja huolimattomuutta ja mahdollisesti jonkin verran piittaamattomuutta. Tuskin kuitenkaan vain yhtä noista, onnettomuus on aina monen osatekijän summa. Lynkkausmieliala somessa ei kuitebkaan auta mitään, päin vastoin. Antaa viranomaisten tutkia ja lynkataan (jos on tarpeen) vasta kun faktat on kunnossa.

        Sitä mieltä minä kuitenkin olen, että osan veneilijöiden pitäisi ottaa toisensa vähän paremmin huomioon. Useat ottavat, eivät ihan kaikki. Ja siihen syylistyvät erillaiset veneiljät erillaisilla veneillä.

        Veneliikenneonnettomuuksia tutkittaessa on yhteisenä nimittäjä ollut toisen osapuolen aikeiden väärä tukinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuka oli tämä tappaja ?"

        Tuskin kukaan ajaa TAHALLAAN toisen veneen päälle. Kyse ei ole siis tappajajasta vaan henkilö on syylistynyt (mahdollisesti) kuoleman tuottamiseen. Törkeysasteen päättää oikeusistuin.

        Kiinnittäisin huomion tähän tapauksen aiheuttaneeseen tuonnekuohuntaan. Menneellä viikollalakin (sama jolloin tämä Airiston tapahtuma tapahtui) hukkui moni Suomalainen veneilijä (laskujeni mukaan neljä). Ne eivät ole herättäneet yhtään tunteita suuntaan tai toiseen. Ei ole vaadittu veneajokorttia, ei ole vaadittu promillerajan alentamista, ei ole vaadittu ties mitä. Nyt tästä tapauksesta sosiaalinen media menee tukkoon.

        Koitetaan nyt rauhoittua ja odotetaan miten tutkinta edistyy. Tuomitaan vasta kun faktat on tiedossa. Ei sorruta keskiajan noitavainoihin!

        "Tuskin kukaan ajaa TAHALLAAN toisen veneen päälle."
        Mistä tiedät?
        Ei varmaankaan liity Airiston tapauskeen mitenkään, mutta:
        Tieliikenteessä aivan varmasti jotkut ajavat tahallaan toisen kanssa nokkakolarin. Siis itsemurhatarkoituksessa, välittämättä siitä mitä sille toiselle osapuolelle käy. Vaikka vastaantulija olisikin raskasta kalustoa, ei senkään kuski selviä moisesta tahallisesta teosta ilman vahinkoa.


      • Anonyymi

        Moottoriveneen omistajan nimi on ollut moneen kertaan jo esillä murha.infossa ja ylilaudassa. En kehoittaisi ketään mihinkään aktiivisuuksiin. Suomi on oikeusvaltio ja tämä asia kuuluu viranomaisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoriveneen omistajan nimi on ollut moneen kertaan jo esillä murha.infossa ja ylilaudassa. En kehoittaisi ketään mihinkään aktiivisuuksiin. Suomi on oikeusvaltio ja tämä asia kuuluu viranomaisille.

        Kannattaa myös muistaa ettemme tiedä ajoiko omistaja itse tai oliko mukana ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa myös muistaa ettemme tiedä ajoiko omistaja itse tai oliko mukana ollenkaan.

        On sanottu, että oli mukana. IS haastatteli omistajaa, mutta ei kertonut mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuskin kukaan ajaa TAHALLAAN toisen veneen päälle."
        Mistä tiedät?
        Ei varmaankaan liity Airiston tapauskeen mitenkään, mutta:
        Tieliikenteessä aivan varmasti jotkut ajavat tahallaan toisen kanssa nokkakolarin. Siis itsemurhatarkoituksessa, välittämättä siitä mitä sille toiselle osapuolelle käy. Vaikka vastaantulija olisikin raskasta kalustoa, ei senkään kuski selviä moisesta tahallisesta teosta ilman vahinkoa.

        Niin ja rattiraivon vallatessa voi myös yrittää ajaa toisen päälle vaikka ei itsetuhoinen varsinaisesti olisikaan.


    • Anonyymi

      Nii onko se veneen koko sitten ongelma, vai se vauhti. Kyllä pienehkökin vene saa pahaa jälkeä aikaan, jos se ajaa 25 solmua veneen päälle joka etenee 6 solmua. On vene sitten iso tai pieni, niin tuntuu että kaasussa on vain On ja Off asennot. Lisäksi kun ajolinjat matkitaan formuloista ja jokainen kuvittelee olevansa "F1 veneilijä".

      Nopeiden veneiden määrät on hurjassa kasvussa, ja veneiden nopeudet nousussa. Katsokaa millaisessa suosiossa esim "eräs korttipeli" kisat tällä hetkellä on.

      • Anonyymi

        Jos perehdyt edes peruskoulun fysiikkaan, niin huomaat ettei törmäyksessä ole ole merkitystä sillä, millä nopeudella veneet liikkuvat veden suhteen vaan sillä, mikä on keskinäinen nopeusero.

        Jos elättelet toiveit F1 kuskista veneilyssä, niin unohda se. 25 solmua on sama vauhti, minkä mopo kulkee :D

        Kun mietit, että liikutaan tasaisella pinnalla ja näkyvyys on satoja metrejä tai jopa kilometrejä, niin ehkä tajuat ettei 50 km/h ole niin suuri nopeus, että siitä voi hakea syytä onnettomuuteen. Eihän kaupungissa kukaan autoillessakaan katso satojen metrien päähän vaan aika lähelle eteen.

        Vesillä osapuolet ovat toistensa näkökentässä yleensä minuttien ajan.

        Suosittelen, että menet joskus veneen kyytiin. Tulet pettymään, kun se ei mene edes samaa vauhtia kuin hyvä polkupyöräilijä.


      • Anonyymi

        Vauhti sinänsä ei ole ongelma. Ei edes isoille ja painaville veneille. Väärä tilannenopeus ja nopeuteen suhteutettu puutteellinen tähystys on se ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vauhti sinänsä ei ole ongelma. Ei edes isoille ja painaville veneille. Väärä tilannenopeus ja nopeuteen suhteutettu puutteellinen tähystys on se ongelma.

        En oikein ymmärä tuota tilannenopeuttakaan tässä yhteydessä ellet tarkoita sitä, että oikea tilannenopeus olisi ollut molemmille veneille nolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vauhti sinänsä ei ole ongelma. Ei edes isoille ja painaville veneille. Väärä tilannenopeus ja nopeuteen suhteutettu puutteellinen tähystys on se ongelma.

        Juuri näin. Itse moottoriveneilijänä aina väistän hidaskulkuisia veneitä riippumatta siitä ovatko purje- vai moottorivoimalla kulkevia.

        BTL


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oikein ymmärä tuota tilannenopeuttakaan tässä yhteydessä ellet tarkoita sitä, että oikea tilannenopeus olisi ollut molemmille veneille nolla.

        Tilannenopeudella en viitannut suoraan tähän keissiin vaan yleisemmin mitä tuolla vesillä näkee kun kuljetaan kapeilla väylillä. Tässä keississä on ilmiselvästi ollut ongelma tuossa toisessa eli tähystyksen puutteesssa. Tilaa on olltu ajaa täysillä.


      • Anonyymi

        Tuollainen iso liukuva matkavene etenee yleensä noin 20-25 solmun nopeudella eli hieman päälle 40 km/h. Ei niillä täyttä vauhtia ajeta käytännössä koskaan. Leveällä väylällä nopeus ei ole ongelma silloin kun osataan ennakoida tilanteet ja jätetään marginaalia ohitettaviin veneisiin.

        Vilkkailla väylillä ei koskaan pitäisi käyttää autopilottia. Itse asiassa saaristossa ei autopilottia tarvita ollenkaan.

        BTL


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oikein ymmärä tuota tilannenopeuttakaan tässä yhteydessä ellet tarkoita sitä, että oikea tilannenopeus olisi ollut molemmille veneille nolla.

        Kyllä, kun veneiden välinen etäisyys alenee nollaan, myös suurin järkevä tilannenopeus alenee nollaan. Joillekin tämäkin itsestäänselvältä tuntuva tosiasia näköjään tuottaa vaikeuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen iso liukuva matkavene etenee yleensä noin 20-25 solmun nopeudella eli hieman päälle 40 km/h. Ei niillä täyttä vauhtia ajeta käytännössä koskaan. Leveällä väylällä nopeus ei ole ongelma silloin kun osataan ennakoida tilanteet ja jätetään marginaalia ohitettaviin veneisiin.

        Vilkkailla väylillä ei koskaan pitäisi käyttää autopilottia. Itse asiassa saaristossa ei autopilottia tarvita ollenkaan.

        BTL

        Juu, vilkkailla väylillä ei pitäisi käyttää autopilottia. Mutta käytetään.

        Leveällä väylällä nopeuden ei pitäisi olla ongelma, mutta kun ei osata ennakoida eikä jätetä marginaalia.

        Ja kyllä niillä täyttä vauhtiakin ajetaan, koska voidaan ja se on hauskaa.

        Se on PIITTAAMATTOMUUTTA. Se on vaarallista, eikä kovin yleistä, mutta sitä kuitenkin esiintyy. Ja pahinta on, ettei sitä voi estää eikä ennakoida eikä se tosiasiallisesti ole edes kiellettyä, koska siitä ei juuri jää kiinni ja vielä vähemmän rankaistaan.


    • Anonyymi

      Veneilykortti poistaa osan pahimmista ääliöistä ökyveneen ruorista. Jos ei jaksa väistää, ei varmaan jaksa opiskellakaan.

      • Anonyymi

        Veneilykortti poistaisi kaikki vanhoilla pikkuveneillä VHF-tutkintoa vastustavat. Aivan varmasti veneilykortti tuo satojen eurojen kustannukset, joten kyllä se karsii pois veneharrastajia. Kun jo nyt 6 eruon sammuttimen tarkastusmaksu on ihan liikaa ja pakollista SRC tutkintoa ei haluta suorittaa. Miten ihmeessä sitten joku venekortti sopii tähän pirtaan?

        Isojen veneiden ajajille tuskin venekortti on mikään ongelma, niillä on yleensä esim. SRC hankittuna (veneessä VHF ja tutka eli SRC on pakollinen). Ja kun niillä on yleensä myös auton ajokortti, niin kyllä ne jaksaa opiskella.

        Toki jos venekortti tulee, niin meillä on taas enemmän tilaa tuolla kotisatamissa- ja vierasvenesatamissa. Mutta ei sitten pidä taas urputtaa kun satamamaksut nousee.


      • Anonyymi

        Ei se korttikaan auta, jos on asennevammanen. Moni kortillinen (ADHD) autoilijakin ajelee miten sattuu. Kortin saa helposti, mutta kun on takavalot häipyny keskittyminen unohtuu, ja kaasukahvat työnnetään "kaakkoon".

        Nopeusrajoituksia ja kameravalvontaa pitäisi lisätä ahtailla väylillä. Ei poliisi ehdi joka paikkaan, mutta kun olisi etä-valvontakameroita riittävästi saarissa, ja luodoilla, niin se voisi ennaltaehkäistä räikeimpiä tapauksia, ja auttaisi poliisia selvittämään onnettomuuksia.


      • Anonyymi

        Minulla on iso vene, hiukan tuota Targaakin isompi ja menee varmaan samaa vauhtia.

        En ymmärrä, miten tuo onnettomuus on mahdollinen, jos tähystystä ei ole merkittävästi laiminlyöty. Ruorikin on Targassa oikealla puolella joten siellä ei pitäisi olla mitään merkittävää estettä näkyvyydelle.

        Targan keula laskee sen verran että sen yli näkee ihan hyvin eikä ole mitään syytä trimmata asentoa sellaiseksi ettei näe varsinkin, kun se hidastaa vauhtia ja syö polttoainetta.

        Olen monessa asiassa yhtä mieltä ihmettelijöiden kanssa, mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi suorittaa venekortti sen takia, että yksi töppää semminkin, jos kyse ei ole sääntötuntemuksen puutteesta.


      • Anonyymi

        Uskon että moni veniliä ei edes tiedä nopeusrajoituksista. Nämä pitäisi mielestäni saada merikortteihin. EI luulisi olevan mikään kauhea ponnistus saada mahtumaan mukaan?

        Täältä voi ihmetellä esim helsingin seudun rajoituksia.

        https://vayla.fi/vesivaylat/rajoitusalueet#.XUgi6OgzY1e


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskon että moni veniliä ei edes tiedä nopeusrajoituksista. Nämä pitäisi mielestäni saada merikortteihin. EI luulisi olevan mikään kauhea ponnistus saada mahtumaan mukaan?

        Täältä voi ihmetellä esim helsingin seudun rajoituksia.

        https://vayla.fi/vesivaylat/rajoitusalueet#.XUgi6OgzY1e

        Älä ole ihan toope!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä ole ihan toope!

        Tiesitkö että helsinkiin tulevilla väylillä on 30 rajoitus. Ehkä sinä tiesit mutta kovin moni ei näytä tietävän.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiesitkö että helsinkiin tulevilla väylillä on 30 rajoitus. Ehkä sinä tiesit mutta kovin moni ei näytä tietävän.....

        No et tiedä sinäkään Helsingin rajoituksia. Tuo 30 km/h ei koske huviveneitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No et tiedä sinäkään Helsingin rajoituksia. Tuo 30 km/h ei koske huviveneitä!

        HELSINGIN VTS ALUEEN NOPEUSRAJOITUKSET

        1. Latitudilta 60°06,0’P pohjoiseen Helsingin satamaan johtavilla väyläosuuksilla 30 km/h, itärajana Itäkari.
        2. Helsingin Sataman satama-altaissa ja Klippanin ympärillä 10 km/h.
        3. Vuosaaren väylällä välillä Östra Rödhällen–Krokholmshället 30 km/h.
        4. Välillä Krokholmshället–Vuosaaren satama sekä Vuosaaren satamassa 17 km/h.
        5. Talvikaudella (1.11.–31.3.) Vuosaaren väylän välillä Krokholmshället–Vuosaaren satama on voimassa vuosittain jatkuva nopeusrajoitus 24 km/h.

        Koskee aluksia jotka ovat velvoitettuja käyttämään VTS palveluja. Näitä ei ole AVI asettanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HELSINGIN VTS ALUEEN NOPEUSRAJOITUKSET

        1. Latitudilta 60°06,0’P pohjoiseen Helsingin satamaan johtavilla väyläosuuksilla 30 km/h, itärajana Itäkari.
        2. Helsingin Sataman satama-altaissa ja Klippanin ympärillä 10 km/h.
        3. Vuosaaren väylällä välillä Östra Rödhällen–Krokholmshället 30 km/h.
        4. Välillä Krokholmshället–Vuosaaren satama sekä Vuosaaren satamassa 17 km/h.
        5. Talvikaudella (1.11.–31.3.) Vuosaaren väylän välillä Krokholmshället–Vuosaaren satama on voimassa vuosittain jatkuva nopeusrajoitus 24 km/h.

        Koskee aluksia jotka ovat velvoitettuja käyttämään VTS palveluja. Näitä ei ole AVI asettanut.

        Edelleen menee sulla rosvosektoriin.


    • Anonyymi

      Jos yliajaneella kuskilla on vähänkin "selkärankaa" hän myöntää virheensä, ja kärsii rangaistuksen.

      Jos kyseinen vajakki kuuluu ns. selkärangattomiin paskiaisiin, niin kiistää syytteet, ja menettää kasvonsa kuten JJ.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      86
      2331
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      18
      2267
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      19
      1788
    4. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      105
      1477
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      1440
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      163
      1248
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      257
      1042
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      953
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      919
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      174
      903
    Aihe