Käännös työ on usein aikamoista sotkua eikä lause yhteyskään anna aina täyttä selvyyttä ja varmuutta siitä miten jokin sana tulisi kääntää oikein sillä meiltä puuttuu se tärkeä tieto mitä alkuperäinen kirjoitaja halusi kirjoittamallaan sanoa. Siksi meidän on tukeuduttava tulkintoihin ja jo olemassa oleviin kanonisoituihin oppeihin kääntäessämme vaikkapa uudentestamentin tekstiä vieraasta kulttuurista ja vieraalta kieletä omaan kulttuuriimme ja omaan kieleemme jotta ymmärtäisimme kirjoitetun tekstin selvemmin. Silti hiuksen halkomiselta ei voida välttää vaikka Pyhä Henki ja pitkäaikainen tutkimustyö olisi kääntäjien tukea vaan välillä nousee suuriakin kiistoja siitä tuleeko vaikka jokin kohta kääntää niin että siinä puhutaan "ikuisesta kärsityksestä Helvetin piinaavassa tulessa" vai puhutaanko siinä sittenkin "lopullisesta tuhoutumisesta Sheolin kuluttavassa tulessa." Termit ja merkitykset joita kirjoittaja on käyttäneet ovat meille liian vieraita ja lopulta käänöksellä on suuri merkitys sille mitenkä taas sitä lukevat ymmärtävät ja tulkitsevat lukemaansa tekstiä jolloin käännetyllä tekstillä ja sen oikeaoppisuudella on vain entisestään merkittävämpi paino.
Ikuinen kärsimys vai lopullinen tuho?
17
61
Vastaukset
- Anonyymi
Toivottavasti ikuista kärsimystä sinulle harhaoppinen valehtelija.
Juuri tällaisten toiveiden pohjalta on aikojen kuluessa syntynyt oppi ikuisesta piinahelvetistä, vaikka se perustuu vain muutaman Uuden testamentin tekstin tulkintaan. Vaadittiin hyvitystä toisten pahoille teoille - tai kuten asian ilmaiset kärsimystä harhaoppisille valehtelijoille.
Tässäpä sitten esimakua helvetin portista:
https://tekniikanmaailma.fi/mies-loysi-turkmenistanista-portin-helvettiin-video-todistaa-etta-nimensa-veroinen/
Mielestäni ikuinen piinahelvetti on mahdoton, koska tällöin Saatanan voitto ja Aadamin lankeemus olisivat merkittävämpiä tapahtumia kuin Kristuksen pelastus. Kuvaus tulijärvestä on ilmeisesti saanut vaikutteita purkautuvasta tulivuoresta, josta tuleva laava tuhoaa kaiken altaan.
- Anonyymi
Monia tekstiversioita läpi lukeneena, ja selitysteoksia valtavat laatikolliset, toteaisin, että aloitusviestissä ollaan oikeilla jäljillä. Raamatun lukemisessa on syytä olla pirullisen tarkkana.
Tuli sinällään voi olla iankaikkinen. Mutta eri asia, elävätkö ihmiset siinä iankaikkisesti. Jumalalle kaikki elävät. Mutta ihmisten näkökulmaa ja kokemusta lienee, että kuolemaa on ollut, ja hautajaisia on vietetty.
Mielestäni Jumalan ja ihmisen näkökulma kuolemaan on siis erilainen. Ennen Lasaruksen herättämistä Jeesus puhui hänen nukkuvan.- Anonyymi
Kanssasi aloittajasta samaa mieltä. Olen kuitenkin pohtinut tälläistäkin että eikö ikuinen kärsimys tulessa ole kuitenkin Jumalan itse asettamaa säädöstä vastaan? Siis Raamatussahan sanotaan että ihmisen on kuolemalla kuoltava ja maan tomuksi palattava.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kanssasi aloittajasta samaa mieltä. Olen kuitenkin pohtinut tälläistäkin että eikö ikuinen kärsimys tulessa ole kuitenkin Jumalan itse asettamaa säädöstä vastaan? Siis Raamatussahan sanotaan että ihmisen on kuolemalla kuoltava ja maan tomuksi palattava.
Raamattu ei opeta ikuisen piinan oppia.
Anonyymi kirjoitti:
Raamattu ei opeta ikuisen piinan oppia.
Ihmisen kirjoittamalla raamatulla ei ole mitään merkitystä tuon asian suhteen.
Jos oikea jumala olisi olemassa, olisi hän toki kaikkivaltiaana kyvykäs tuottamaan ristiriidaatoman sanoman kaikelle kansalle, eikö niin?
Raamattu kuvaa siis ihmisen luomaa epäjumalaa, kuten kaikki muutkin mukapyhät ihmisen luomukset.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kanssasi aloittajasta samaa mieltä. Olen kuitenkin pohtinut tälläistäkin että eikö ikuinen kärsimys tulessa ole kuitenkin Jumalan itse asettamaa säädöstä vastaan? Siis Raamatussahan sanotaan että ihmisen on kuolemalla kuoltava ja maan tomuksi palattava.
"eikö ikuinen kärsimys tulessa ole kuitenkin Jumalan itse asettamaa säädöstä vastaan? Siis Raamatussahan sanotaan että ihmisen on kuolemalla kuoltava ja maan tomuksi palattava. "
Oikeilla jäljillä tässäkin taas. Mutta Raamatussa puhutaan ainakin kahdenlaisesta kuolemasta. Toinen kuolema mainitaan Ilmestyskirjan luvussa 20.
Kuoliko Aatami samana päivänä, kun söi puusta? Eikö tuossa ollut kyseessä hengellinen kuolema, jolla tarkoitetaan samaa kuin perisynti Roomalaiskirjeen 5. luvussa.
1.Mooseksen kirja:
2:17 mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman."
5:3 Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet.
5:4 Ja Aadam eli Seetin syntymän jälkeen kahdeksansataa vuotta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä.
5:5 Niin oli Aadamin koko elinaika yhdeksänsataa kolmekymmentä vuotta; sitten hän kuoli.
- Anonyymi
"Siksi meidän on tukeuduttava tulkintoihin ja jo olemassa oleviin kanonisoituihin oppeihin"
VÄÄRIN. Raamattu selittää itse itsensä.- Anonyymi
Kokeilin tätä, jätin aamatun kahdeksi tunniksi pöydälle eikä se pihaustakaan kauanko sitä pitää odottaa että opus alkaa itekseen selittelemään?
- Anonyymi
Kertokaas joku nyt kuinka tuo Raamatun saa puhumaan kun se on jo parisen tuntia tuossa pöydällä nokottanut eikä ole päästänyt välistään pienintäkään huokausta?
- Anonyymi
Paina play -nappia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paina play -nappia.
Mistä? Missä on kosketus näyttö ja löytyykö siitä edes home -näppäintä. Entä mistä säädetään äänenvoimakkuutta? Olen tässä koko illan sitä käsissäni pyöritellyt enkä ole vieläkään keksinyt miten sen saa päälle, opus on edelleen pysynyt hiirenhiljaa vaiti pukahtamattakaan.
Anonyymi kirjoitti:
Mistä? Missä on kosketus näyttö ja löytyykö siitä edes home -näppäintä. Entä mistä säädetään äänenvoimakkuutta? Olen tässä koko illan sitä käsissäni pyöritellyt enkä ole vieläkään keksinyt miten sen saa päälle, opus on edelleen pysynyt hiirenhiljaa vaiti pukahtamattakaan.
Klikkaa tästä pari kertaa niin johan alkaa kuulumaan :)
http://www.audiopankki.com/?page_id=2297- Anonyymi
Play-nappi sijaitsee pääsi sisällä. Paina sieltä.
- Anonyymi
Saarn.3:19-20. Ps.39:6. 39:12. Ps.49:13. 49:21. Ps.78:39 Sillä hän muisti, että he ovat liha, tuulahdus, joka menee eikä enää palaja. Job.7:7. 14:1,19
- Anonyymi
Raamatussa kyllä puhujia riittää. Tuom.9:8-15. Job.12:7-9. Ja löytyy vielä, puhuva käärme, ja aasikin päästelee ihmisten sanoja.
- Anonyymi
Sheol on kuolleiden henkien valtakunta ei mikään ikuinen kärsimys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912920Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991686Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461567- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021384Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4021308Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21089Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381047Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855