Selittäkää minulle , miten voin työllistyä

Anonyymi

Olen viime keväänä valmistunut sähköalalta AMK:sta. Töitä olen etsinyt jo hyvissä ajoin ennen valmistumista, mutta silloin ja nyt tilanne on toivoton. Työnantajat - sikäli kun mitään suvaitsevat hakemuksiin vastata - ilmoittavat suoraan, että minua ei oteta töihin, koska minulla ei ole tarpeeksi kokemusta alan töistä. AMK:ssa minulla on ollut harjoittelujakso, samoin oli myös aikanaan amiksen sähköpuolellakin. Nämä eivät kuitenkaan ilmeisesti ole "oikeata" työkokemusta työnantajien silmissä.

Selittäkää joku viisas minulle: Miten helvetissä minun on tarkoitus työllistyä? Pitääkö minun mennä niin pitkälle, että joudun keksimään cv:hen työkokemuksia ja väärentämään työtodistuksia?

Enkä muuten ole ainoa, jolla on vastaavanlainen tilanne päälle. Kumma juttu maassa, missä hallituksen ja EK:n mukaan on huutava työvoimapula...

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oman kokemukseni mukaan yksityiset firmat eivät palkkaa kuin valmiita kokeneita tekijöitä, joita ei tarvitse kouluttaa. Itselläni noin 8-vuotta työkokemusta ja tuntuu olevan aika nihkeää saada paikkaa.

      • Anonyymi

        Ja aloittajan kysymykseen tämä kommenttisi vastasi miten?


    • Anonyymi

      Kenties se työkokeilun tie ja palkkatuki. Jatkuva omien suosikkityönantajien nonstop pommittaminen ja itsensä tykö tekeminen. Kun hakee vain työpaikkailmoitusten avoimia työpaikkoja, niin voit olla varma että työhakemuksia tulee roppakaupalla. Vaikea silloin on pärjätä. Ei edes saa palautettakaan. Parempi myös hakea ja soitella sokkona eri paikkoihin. Jos firmasta sanotaan ettei ole paikkaa niin silti parin-kolmen viikon päästää uutta yhteenottoa saman paikkaan. Vastaus " EI" kannattaa muuttaa mielessänsä muotoon EI VIELÄ. Teet 5stä firmasta kohderyhmän joita pommitat koko ajan. Itsensä kovaa myyntiä työpaikan haku on. Jos vain väsäilee kiltisti työhakemuksia ja CV lappuja niin se on hyvin passiivista tekemistä. Yli 60 v veljenikin sai duunupaikan kun pommitti yhtä ja samaa firmaa eri tavoin. Aina uusi erilainen tulokulma. Sana EI oli veljelleni sanapari: EI VIELÄ. Puoli vuotta siinä meni kun sai tossunsa ovenreunasta sisään. Onnistunut työpaikanhaku on suurestikin henkimaailman juttu. Hyvät ja rohkean ajatukset saavat jostain aina vastinparinsa. Epätoivoiset ja pelokkaat ajatukset eivät löydä mitään vastinparia. Kun teet työhakemusta niin älä teet sitä häviäjän mentaliteetilla. Pakkoraossa. Kun teet hakemusta masinoi itseesi voittajan ja ilon olotila.
      Olet tulta syöksevä lohikäärme. Teksti soluu silloin hakemukseen voimakkaana.

    • Anonyymi

      "Kenties se työkokeilun tie ja palkkatuki."

      Itse kiersin pitkään työharjoittelusta toiseen. Aina harjoittelun päätteeksi samat fraasit: "Olet hyvä tyyppi, tunnollinen jne,, mutta juuri nyt emme valitettavasti voi palkata sinua." Alkoi kirjaimellisesti ketuttamaan yhdessä välissä. Tuntui, että vain ilmainen työpanos kelpaa.

      Lopulta sain kuitenkin töitä. Tosin siinä paikassa en tehnyt harjoittelua, vaan sain suoraan palkkatyöpaikan.

    • Anonyymi

      "Miten helvetissä minun on tarkoitus työllistyä? "

      (Joskus oli vitsi, että taivaassa puhutaan hepreaa, helvetissä venäjää.)

      - Kenties yhdistämällä kaupallisuutta siihen sähköalaan. Ehkä ensin pyrkimällä sähkökaupan myyjäksi, ja siitä eteenpäin yleneminen firmasta toiseen, ja kolmanteen, parempiin tehtäviin. Ehkä omaan firmaan jossain vaiheessa. Minulla on se käsitys, että tuolla kaupallisuudella ja kaupankäynnillä pääsee pidemmälle, kuin puurtamalla vain totista teknistä aherrusta. Vaikka siinä myymisessä toki on hyötyä tekniikan tiedoista.

    • Jos työtä olisi tarjolla ja tekijöille tarvetta, otettaisiin jokseenkin kuka tahansa edellytykset täyttävä remmiin. Koeajan kuluessa selviää, onko hakija oikeaa ainesta yritykseen.

      Töitä pidetään haettavissa, että voidaan sanoa ettei kotimaisilta työmarkkinoilta löydy tarvittavaa työvoimaa. Tämän jälkeen työn tulevat tekemään ulkomaalaiset puoli-ilmaiseksi taikka sitäkin halvemmalla.

    • Anonyymi

      Ainoa nopea keino on perustaa oma firma starttirahalla ja alkaa vetää tarjouksia sähkötöistä niin pienistä mitättömistä hommista kuin koko ok-talon sähkötyöt.

      Yrittäjänä on se etu että voit laskea itsellesi työstä 2 tunnin palkan vaikka se kestäisi loppujen lopuksi 4 tuntia. Saat ehkä halvan tarjouksen mutta kuitenkin työtä ja sitä kautta kokemusta.

      Jos yritys ei selviä kahta vuotta pidempään, lopetat sen ja haet töitä työttömänä. Myös yrittäjänä ollessasi voit silti hakea myös palkkatyötä. Kokemusta tulee vain tekemällä ja jos muut eivät sinua perehdytä, opit itse kantapään kautta ja sitten kun palkkaat itsellesi työntekijän, tiedät miten hoitaa hommaa.

      Jos koulu ei valmistanut sinua työhön, on syy vain siinä että koulun tarkoitus oli tuottaa tekijöitä olemassa oleville työnantajille ja loput taas koulunpenkille ja te-toimiston palveluihin. Kun muut eivät anna ”sitä”, joutuu ”sen” itse tekemään.

      • Anonyymi

        täytyy olla hankittuna sähköpätevyydet (3 vaatimustasoa) ja hyväksytysti suoritettu sähköturvallisuustutkinto (3 vaatimustasoa). Yrittäjyystiekin voi olla tukossa ja kivinen ilman lain edellyttämiä pätevyyksiä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe