Luetun ymmärryksestä

hajupoika

Luetun ymmärryksessä on meillä samaa kieltä puhuvillakin usein vaikeuksia todellisessa elämässä.
Serkkuni olivat Lapissa metsätöissä ja olivat tulossa savotalle. Lapin mies kulki vilkkaasti ja Kalle sanoi viimein:
- Huilataan vähän !
Hän ihmetteli kun kaveri alkoi pistää töppöstä toisen eteen entistä kiivaammin.

Naapuri meni kertomaan toiskan isännälle, joka oli saanut heinänsä korjatuksia latoon.
- Sinun heinäsi palaa !
- Vai palaa ne vaikka kyllä märkänä ne sinne laitoin.

Itsestään huono pappi saarnaa.
Olen alkuaan häjypoika. Usein saan kuulla, miten minun yhdistetään Härmän häjyihin, puukkojunkkareihin.
Kuitenkin kotipuolessa häjypoika tarkoittaa perheen nuorinta, pienintä poikaa.
Toivon, että keskustelussa tuodaan esiin asioita, joissa itse kokee olevan ymmärrysvaikeuksia tai niin ettei itse koe tulleensa ymmärretyksi.

25

1229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettelevä

Vai tarkoititko "ettei itse koe tulleensa väärinymmärretyksi"?

• Ajomies

Useinkuulee sanottavan, että minäsuosin kotimaista. Näin viimeksi sanoi eräs isäntä Alkossa ja osti"Suomi-viinaa". Kysäisin häneltä, että mitenkä lie kotimaisuudenlaita.
        Oli äimistynyt kun huomasi senolevan ruotsalaista.
        Näin oli jo lapsuudessa; Paasivaaran margariinia ja Turun saippuaa - kumpikinkansainvälisen yhtiön valmistamia.

Tänään moni sanoo suosivansa kotimaista ostaessaan Nokian kännykän - pääkonttori on Suomessa, muuta ei siinä välttämättä ole suomalaista. Usein saattaa kilpailevassa ulkolaisessa olla enemmän suomalaisia komponentteja - kumman paljon valmistajat tuottavat osasensa samoissa tehtaissa.

• n52

sinulle rekattuja nimimerkkejä,Kaidepuu ja Pilmari?

• Ajomies

Olen tuonut ne mielestäni selkeästi ilmeisesti myös edellisen keskusteluni aloituksessa esiin.
        Pyrin kirjoittamaan avauksen rekatulla nikillä, keskustelussa en käytä niitä vaan yleisimmin vain Ajomies-nikkiä täällä ja joissain tapauksissa jotain muuta kun haluan asian tulevan esiin eikä esittäjän.

• n52
        Ajomies kirjoitti:

Olen tuonut ne mielestäni selkeästi ilmeisesti myös edellisen keskusteluni aloituksessa esiin.
        Pyrin kirjoittamaan avauksen rekatulla nikillä, keskustelussa en käytä niitä vaan yleisimmin vain Ajomies-nikkiä täällä ja joissain tapauksissa jotain muuta kun haluan asian tulevan esiin eikä esittäjän.

aloituksia tee muilla merkeillä?
        Keskusteluissa siis käytät Ajopuu ja...?

• ajomies
        n52 kirjoitti:

aloituksia tee muilla merkeillä?
        Keskusteluissa siis käytät Ajopuu ja...?

Enjuuri korjaile tekstiäni ja huomaanjoskus olleeni "kaupungin ajatuksissa" kun huomaan tekstin tulleen kovin virheellisenä ruutuun.
        Huomasin itsekin muutaman kerran vahingossakin kirjoittaneeni Ajopuu
        - Max Jakobsonin "ajopuuteoria" tuntuu jääneen päälle.
        Asia kuitenkin ratkaisee eli vastaan kirjoittamastani nikistä riippumatta.
        Usein olisi asian kannalta suotavaaettei nikki olisi häiritsemässä....

• japanitar
        Ajomies kirjoitti:

noita nikkejä pitää olla niin monia..eikö yksi riittäisi..olisi ehkä helpompi kommunikoida yhden ja saman kanssa?

• n52
        ajomies kirjoitti:

Enjuuri korjaile tekstiäni ja huomaanjoskus olleeni "kaupungin ajatuksissa" kun huomaan tekstin tulleen kovin virheellisenä ruutuun.
        Huomasin itsekin muutaman kerran vahingossakin kirjoittaneeni Ajopuu
        - Max Jakobsonin "ajopuuteoria" tuntuu jääneen päälle.
        Asia kuitenkin ratkaisee eli vastaan kirjoittamastani nikistä riippumatta.
        Usein olisi asian kannalta suotavaaettei nikki olisi häiritsemässä....

myös sinun?

• n52
        n52 kirjoitti:

myös sinun?

Anteeksi tuossahan tuo onkin.Toivoisin tietäväni kaikki sillä haluaisin vältellä sinua.

• ankku49
        japanitar kirjoitti:

noita nikkejä pitää olla niin monia..eikö yksi riittäisi..olisi ehkä helpompi kommunikoida yhden ja saman kanssa?

Alan kirjoittaa silloin tällöin toista nikkiä käyttäen. Palstan kiinnostavuus kasvaa, kun vaikuttaa siltä, että kirjoittajia on enemmän kuin todellisuudessa.
        Mitään hyötyä siitä ei minulle koidu, ei edes huvia. Taitaa olla kuitenkin muotia nykyisin.

• Ajomies
        japanitar kirjoitti:

Joissain tapauksissa ja kun keskustelen Sinun kanssasi vaikkapa meilaten niin kirjoittaessani "siviilipostia" laitan aina yhteystietoni. Kirjoittaessani "hajupoika" niin vain se tulee esiin. Eivät ne sekoitu vaan menevät kukin omaan laatikkoonsa.

Täällä palstoilla kutenmuillakin foorumeilla oman henkilöllisyytensä pitää ilmasita päätoimittajalle tai vastaavalle toimittajalle eivätkä hesaa kertoa tietoaan kenellekään.

Kun minä saan toimittajana tietoa Sinulta niin ilman lukaasi ensaa kertoa sitä keneltäolen tiedon saanut.
        Katso vaikka googlesta "lähdesuoja".

Täälläpalstoilla vain meitsevoimmekertoa omasta yksityisyydestämme ja vain sen mitä haluamme.

Täällähänon varoituksia ettei pidä antaa tietojaan...
        Minullakaan ei ole mitään velvollisuutta kertoa
        millä nikeillä keskustelen ei myöskään kenelläkään muulla.

Ystävyydet ovat täysin eri asia. Pyrin välttämään sellaistentietojenm kertomista. Kun tunnen useita kirjoittajia henkilökohtaisesti niin varon tuomasta esiin tietoa keskustelukumppaneistani, jota en ole saanut palstakeskusteluissa.

Ystävien kanssa esiinnyn omalla oikealla nimelläni.

• Ihmettelevä
        Ajomies kirjoitti:

Kaikkihan kuitenkin nyt tietävät että nekin olet sinä?

• Ajomies
        ankku49 kirjoitti:

Alan kirjoittaa silloin tällöin toista nikkiä käyttäen. Palstan kiinnostavuus kasvaa, kun vaikuttaa siltä, että kirjoittajia on enemmän kuin todellisuudessa.
        Mitään hyötyä siitä ei minulle koidu, ei edes huvia. Taitaa olla kuitenkin muotia nykyisin.

Aloitin juuri äskettäin erään kejun johon toivoin syntyvän keskustelua kolmella puheenvuorolla
        - epäonnistuen. Joskus on hyvä keskustelun alustukseksi tuoda kaksi täysin erilaista mielipidettä.
        Näinhäneduskunnassakin ensin on vastakkain eri
        esitykset ja lopulta viimeiseksi tulee voittanut esitys vastaan hallituksen esitys.

Normaalielämässäkin asiat menevät usein näin.

• Väistelevä
        n52 kirjoitti:

Anteeksi tuossahan tuo onkin.Toivoisin tietäväni kaikki sillä haluaisin vältellä sinua.

hyvin monilla, ehkä useimmilla ikäryhmien kirjoittelijoilla.
        Kunpa ei joutuisi lähellekään kyseistä ukkelia!

• Ajomies
        Ihmettelevä kirjoitti:

Kaikkihan kuitenkin nyt tietävät että nekin olet sinä?

Ajomiehenä olen ollut näissä keskusteluissa
        ja ilmaissut sen kaitensi puheenvuorossani tullessani keskusteluihinne
        - olen muuten ollut hyvin tyytyväinen vastaanottoon.

• Antiystävä
        Ajomies kirjoitti:

Joissain tapauksissa ja kun keskustelen Sinun kanssasi vaikkapa meilaten niin kirjoittaessani "siviilipostia" laitan aina yhteystietoni. Kirjoittaessani "hajupoika" niin vain se tulee esiin. Eivät ne sekoitu vaan menevät kukin omaan laatikkoonsa.

Täällä palstoilla kutenmuillakin foorumeilla oman henkilöllisyytensä pitää ilmasita päätoimittajalle tai vastaavalle toimittajalle eivätkä hesaa kertoa tietoaan kenellekään.

Kun minä saan toimittajana tietoa Sinulta niin ilman lukaasi ensaa kertoa sitä keneltäolen tiedon saanut.
        Katso vaikka googlesta "lähdesuoja".

Täälläpalstoilla vain meitsevoimmekertoa omasta yksityisyydestämme ja vain sen mitä haluamme.

Täällähänon varoituksia ettei pidä antaa tietojaan...
        Minullakaan ei ole mitään velvollisuutta kertoa
        millä nikeillä keskustelen ei myöskään kenelläkään muulla.

Ystävyydet ovat täysin eri asia. Pyrin välttämään sellaistentietojenm kertomista. Kun tunnen useita kirjoittajia henkilökohtaisesti niin varon tuomasta esiin tietoa keskustelukumppaneistani, jota en ole saanut palstakeskusteluissa.

Ystävien kanssa esiinnyn omalla oikealla nimelläni.

Ketä sinun ystäväsi ovat?
        Kun luettelet pitkät rimsut ihmisiä, joista et pidä, niin voist tasapuolisuuden nimissä edes kerran mainita nimeltä edes yhden ystäväsi!

• Ajomies
        Väistelevä kirjoitti:

hyvin monilla, ehkä useimmilla ikäryhmien kirjoittelijoilla.
        Kunpa ei joutuisi lähellekään kyseistä ukkelia!

Helppohan se on väistää kun tietää, että pyrin keskustelemaan vain aloittamissani ketjuissa. Muualla vastaan kun aihetta siihen annetaan.

Siis, katso, kuka aloitti ketjun ja jätä väliin.
        Älä missään tapauksessa vihjaisekaan minuun omissa puheenvuoroissasi. Purekieleesi kun tekeevastata.
        Jos vastaat ärhäkästi niin annan takaisin jopa "Lapinlisän kanssa."

Jos kirjoitat hyvin niin saatat saada ruusun vaikka haukkuisit "hajun"pataluhaksi
        - kunhan teet sen hyvin!

• Ajomies
        Antiystävä kirjoitti:

Ketä sinun ystäväsi ovat?
        Kun luettelet pitkät rimsut ihmisiä, joista et pidä, niin voist tasapuolisuuden nimissä edes kerran mainita nimeltä edes yhden ystäväsi!

Olen iloinen siitä, että

- minulla on ystäviä !

• n52

tästä keskustelupalstasta ja toivon,että voin silloin tällöin myös osallistua,mutta jos joku kirjoittaa toiselle palstalle;En häiritse ellette provosoi sitä tekemään niin..

Toivon vilpittömästi sinun ohittavan minut jos erehdyn kommentoimaan ketjussa sinua.
      Tällä palstalla on ollut mukava olla ja osallistua ja kaipaan jo jotain merkkejä takaisin.

• Ajomies

Vilkaisessani profiiliasi huomasin siellä sanoja, jotka kolahtivat. Nappasin ne luvattasi mukaani ja laitan tähän jatkeeksi muittenkin luettaviksi.

""Ihmisen suuruus mitataan sillä,
        kuinka hän kohtelee ihmistä josta,
        ei ole hänelle kerrassaan mitään hyötyä.""

Laitoit muuten vaikeaan tilanteeseen
        - miettimään....

• Kaidepuu,pilmari,hajupoika rekisteröimättömät nikkinsä.
        Hän lupasi olla ottamatta tällä 50 palstalla vanhoja traumojaan esille tämän torstain 10.3.2005 jälkeen.
        Sanoi,että riittää kun ketju Avoin kirj...saa olla tämän päivän palstalla,niin hän on tyytyväinen siihen,eikä ota ko.asiaa esille 50-palstalla.

Jos hän on sanojensa mittainen mies,niin hän myös tekee niin,Joten jää "kuulolle" asian suhteen,itsekin aion katsoa voiko hänen sanaansa luottaa.Teen omat ratkaisuni asian suhteen,kunhan annan ensin ajan näyttää,mitä tuleman pitää.

• Ajomies
        emw34 kirjoitti:

Kaidepuu,pilmari,hajupoika rekisteröimättömät nikkinsä.
        Hän lupasi olla ottamatta tällä 50 palstalla vanhoja traumojaan esille tämän torstain 10.3.2005 jälkeen.
        Sanoi,että riittää kun ketju Avoin kirj...saa olla tämän päivän palstalla,niin hän on tyytyväinen siihen,eikä ota ko.asiaa esille 50-palstalla.

Jos hän on sanojensa mittainen mies,niin hän myös tekee niin,Joten jää "kuulolle" asian suhteen,itsekin aion katsoa voiko hänen sanaansa luottaa.Teen omat ratkaisuni asian suhteen,kunhan annan ensin ajan näyttää,mitä tuleman pitää.

Olen kiitollinen.
        Teemme kuin eduskunnan täysistunnossa luottamuslauseäänestyksen jälkeen
        - siirrymme yksinkertaiseen päiväjärjestykseen !

• Ajomies kirjoitti:

Olen kiitollinen.
        Teemme kuin eduskunnan täysistunnossa luottamuslauseäänestyksen jälkeen
        - siirrymme yksinkertaiseen päiväjärjestykseen !

toivotaan parasta.

• Ajomies
        emw34 kirjoitti:

toivotaan parasta.

Olen mieltynyt aforismeihin. Positiivarit muistavan hyvissä ajoin ennen kukonlaulua ajatusten aamiasta - olen suuresti ilahtunut
        ja rohkenen tarjota siitä myös teille. Heidän sivustoltaan löytyy joka päivä uutta ja tuoretta haukattavaa.

"Jatka sen tekemistä mitä olet aina tehnyt,
        jos haluat saada sitä mitä olet aina saanut."

• asiaa

Kehotit minun aloittavan uuden keskustelun.

Eipähän enää tarvii, kun Sinä teit sen jo, ja aivan puhtaalta pöydältä.!

Olen hidas hämäläinen. Ei noita pohjanmaan murteita kukaan ymmärrä. Tee vaikka sanakirja.

Kukin ymmärtää ymmärryksensä mukaan. Mikä on niin sanottu sokea kohta? Putoaa ns. mustaan aukkoon,

Ihminen loukkaa toista tahtomattaan, eikä sitä itse ymmärrä? Toiselle kumartaa, niin toiselle pyllistää.

Ruusuista kyselen, milloin piikit tulevat?

Yks kana vaan ihmettelee KANOJEN OIKEUKSIA?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      98
      4622
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3162
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2909
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      79
      1667
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1470
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      102
      1264
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      15
      997
    8. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      911
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      25
      900
    10. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      184
      884
    Aihe