Työpsykologin suusta

maple72

Irtisanouduin työstäni henkisen uupumuksen vuoksi ja siinä yhteydessä kävimme keskustelua työterveyspsykologin kanssa. Muutama hänen kommenttinsa oli mielestäni vähän arveluttava, joten olisi mielenkiintoista kuulla "maallikkojen" mielipiteitä seuraavista:

1. Työpaikkakiusaajia täytyy olla useampia kuin yksi, jotta voidaan puhua kiusaamisesta. Yksi henkilö ei voi olla kiusaaja.

2. Puhumattomuus valikoidulle työkaverille ei ole kiusaamista missään nimessä. Henkilö voi valikoida työkaverien joukosta yhden, jolle juttelee vain pakolliset työasiat, kun taas muiden kanssa rupatellaan mukavia. Tätä saa jatkua loputtomiin, kyseessä ei ole kiusaaminen. Kaikille ei tarvitse jutella. Jos tämä tuntuu pahalle, syy on itsessä, sillä "tällainen ei saisi haitata työntekoa".

3. Jos työkaverin valikoivaa käytöstä ei enää jaksa, on KEKSITTÄVÄ jokin muu syy lähdölleen. Todellista syytä ei voi sanoa. (MIKSI??)

12

3638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1. Onpa mielenkiintoinen lähestymistapa, kyllä mielestäni yksi henkilö riittää kiusaajaksi, niin minullakin riitti.
      Usein tämä yksi henkilö on kaiken lisäksi esimies.

2. Mielestäni tämä puhumattomuus on juuri sitä ulkopuolelle sulkemista, josta kiusaamisen tunnusmerkeissä puhutaan.

3. Todellista syytä ei saa sanoa siksi, että tämä kyseessä oleva henkilö voi pahoittaa mielensä, jos totuus kerrotaan.
      Minulle siirtoni syyn kertomattomuutta perusteltiin tiimityön ja työmotivaation laskemisella työporukassa, jos kiusaajani olisi saanut tietää oikean syyn pyytämääni siirtoon.

Tapaukseni on luettavissa kokonaisuudessaan täältä:

http://tyopaikkakiusatut.net/

-Heka

• Psykologi

Työterveyspsykologin kannattaisi käydä ammatinvalintapsykologilla ja harkita uraansa uudelleen.

• mää

Ehkä kiusaaja oli tämän psykologin tuttu tai muu "paha-siskoverkoston" jäsen. Ihmisiä ne vaan on terveyskeskuksissakin ja lääkäriasemilla.
      Ehkä toi oli vähä tylsää, mutta vois olla tottakin. Eri ihmiset suhtautuu asioihin eri tavalla, mutta kyllä minäkin suosittelen kyseiselle psykologille alan vaihtoa- pikaisesti.
      Mitäs se sanoo perheväkivallan uhrille, joka hakee apua? Ois se aikamoista, että tarttis koko suvulta saada turpaan, ennen ku uskotaan ja saa apua.

• luulisin

HUH! Ainakin maallikolle täysin käsittämättämiä kommentteja! Itse olen kuullut työpsykologin evästävän tulehtuneesta ilmapiiristä kärsivää työyhteisöä, että vaikeista asioista ei pidä puhua.

Kaiketi työpsykologi huomioi ensisijaisesti keneltä hän saa palkkansa. Ennen työhön ryhtymistä, otetaan vastaan työn tilaajan eli maksajan ohjeet, miten asioita/ihmisiä käsitellään ja miten päin tilanteet selitetään. Mikäli näin ei ole, ainakin toivoisi, että nämä ammattilaiset suomentaisivat tarkoitusperänsä "potilaalleen", ettei tulisi väärinkäsityksiä.

• Tiedän kokemuksesta

Kyllä työterveysviranomaisetkin ja psykologi tai muut viranomaiset voivat antaa aivan vääriä lausuntoja riippuen siitä kuka on tilaaja.
        Eräskin psykologi (MV) antoi eräille lehdille lausuntoja mm. siitä että kiusaajat lähtevät ja kiusatut jäävät.
        Tämäkin lausunto oli täysin tuulesta temmattu. Hänen tulisi ensin ottaa selvää mistä kaikki on alkanut. Se olikin tilattu tiettyä lausuntoa varten, jotta minusta voitaisiin tehdä se syyllinen.
        No, joka tapauksessa pienestä aivan mitättömästä asiasta voi lähteä kiusaaminen ja se suurenee lumivyöryn tavoin, kun siihen kiusaamisklikkiin tulee mukaan ulkopuolisiakin.
        Itse olen kokenut aivan uskomattomia asioita aikuisten miesten taholta, mutta olkoon. Joskus he löytävät ne edestänsä.
        Tärkeintä on se, että heillä nyt ovat aivan paratiisimaiset olot minun lähdettyä.
        Joillakin työtovereilla on helpompaa olla kiusattujen kanssa samassa leirissä, kuin tulla tukijaksi kiusatun rinnalle. Pelko tulla kiusatun puolelle johtuu siitä että voi itse tulla kiusatuksi. Ei tulla samaan kahvipöytään, ei yhtä aikaa taukotupaan jne jne.
        Vain minä olin syyllinen syyllinen syyllinen , vittumainen mies, vittumainen mies, vittumainen mies jne jne. Työnanantajalla tällaiseen olisi pitänyt puuttua heti.
        Mutta kenen puolella olivat esimiehet,luottamusmiehet ja työsuojeluasiamiehet?
        Taidan ryhtyä tekemään eläkepäivinä kirjaa millaista helvettiä on olla tällaisessa työyhteisössä.

• luulisin
        Tiedän kokemuksesta kirjoitti:

Kyllä työterveysviranomaisetkin ja psykologi tai muut viranomaiset voivat antaa aivan vääriä lausuntoja riippuen siitä kuka on tilaaja.
        Eräskin psykologi (MV) antoi eräille lehdille lausuntoja mm. siitä että kiusaajat lähtevät ja kiusatut jäävät.
        Tämäkin lausunto oli täysin tuulesta temmattu. Hänen tulisi ensin ottaa selvää mistä kaikki on alkanut. Se olikin tilattu tiettyä lausuntoa varten, jotta minusta voitaisiin tehdä se syyllinen.
        No, joka tapauksessa pienestä aivan mitättömästä asiasta voi lähteä kiusaaminen ja se suurenee lumivyöryn tavoin, kun siihen kiusaamisklikkiin tulee mukaan ulkopuolisiakin.
        Itse olen kokenut aivan uskomattomia asioita aikuisten miesten taholta, mutta olkoon. Joskus he löytävät ne edestänsä.
        Tärkeintä on se, että heillä nyt ovat aivan paratiisimaiset olot minun lähdettyä.
        Joillakin työtovereilla on helpompaa olla kiusattujen kanssa samassa leirissä, kuin tulla tukijaksi kiusatun rinnalle. Pelko tulla kiusatun puolelle johtuu siitä että voi itse tulla kiusatuksi. Ei tulla samaan kahvipöytään, ei yhtä aikaa taukotupaan jne jne.
        Vain minä olin syyllinen syyllinen syyllinen , vittumainen mies, vittumainen mies, vittumainen mies jne jne. Työnanantajalla tällaiseen olisi pitänyt puuttua heti.
        Mutta kenen puolella olivat esimiehet,luottamusmiehet ja työsuojeluasiamiehet?
        Taidan ryhtyä tekemään eläkepäivinä kirjaa millaista helvettiä on olla tällaisessa työyhteisössä.

Käytännössä työsuojelu ei aina toimi, vaikka laki on uusittu ja asialle omistautuneita luottamusmiehiä ja viranomaisia tuntuu olevan joka nurkalla. Pääsääntöisesti taitaa olla niin että, jos ongelmien juuret ovat työnantajassa/johdossa/esimiehissä, niin sorsittu työntekijä ei apua saa (kuin ehkä ymmärrystä yksityislääkäriltä).

• Olio

Pitäisin lottovoittona työpaikkaa, jossa minua ei kiusattaisi pahemmin, kuin että yksi ei juttelisi kanssani. Olen nimittäin lapsesta asti ollut joka paikassa pilkattu ja hyljeksitty, koska minulla on synnynnäinen sairaus ja olen ruma.

• Alan opiskelijan kommenttej...

1. Tietysti voi olla. Usein kiusaajia on useampia, mutta kyllä yksikin riittää.

2. Tämä on vaikea paikka. Periaatteessa ihmisillä on myös työpaikoilla oikeus valita kaverinsa. Onko kiusaamista se, jos ei pidä jostakin eikä puhu ko. tyypille? Työilmapiirin kannalta se ei ole hyvä asia, mutta voiko kaksi ihmistä "pakottaa" toistensa kavereiksi? Pahalle se voi tuntua eikä se ole sinun vikasi, mutta... Rajanveto on joskus vaikeaa. Kaikille ei tarvitse jutella, koska ketään ei voi pakottaa puhumaan kaikille. Fiksu ihminen rupattelee kaikkien kanssa kun ehtii eikä näytä mahdollisia antipatioitaan muille - edes antipatioiden kohteelle. Ulkopuolisten on valitettavan vaikea puuttua siihen, jos joku jätetään ryhmän ulkopuolelle - siinä on vain yhden sana muita vastaan. Ihmisten olisi syytä tajuta että tehdään hallaa kaikille jos ei osata olla sen verran kypsiä että kaikkien kanssa tullaan toimeen työajalla. Mitä jos näin ei käy? Työterveyspsykologi tai -lääkäri on aseeton. Hän ei voi tulla pakottamaan ihmisiä keskustelemaan jonkun kanssa kahvitunnilla eikä toisaalta välttämättä pääse kyseistä tilannetta edes paikanpäällä todistamaan. Ja koska kenelläkään ei ole lain määräämää velvollisuutta olla toisen kaveri, kyseessä ei tämän määritelmän mukaan ole kiusaaminen. Ulkopuoliset voivat toimia tilanteessa korkeintaan olkapäänä.

3. Kyllä voi. Sitä ei voi kukaan sinulta kieltää!

• Gee

3. Kuinka helposti kuvittelet saavasi uuden työpaikan, jos sanot haastattelussa, että jätit entisen paikan, kun yksi ei jutellut sinulle samalla tavoin kuin muille? En ole ollut koskaan koulussa, harrastuksessa tai työpaikassa, jossa kaikki olisivat toistensa ylimpiä ystäviä. Tuollainen on mielestäni normaalia. Yksilöitähän me ihmiset olemme ja hyvä niin.

• maple72

Uupumiseni syyt ovat hieman laajemmat. Työstä ei ehkä lähdetä ihan sillä perusteella, että se tai se ei pitänyt minusta. Siinä vaiheessa, kun ihmiseltä lähtevät voimat, ei päällimmäisenä ole mielessä, kuinka selittää lähtönsä tulevissa työhaastatteluissa. Uskon kuitenkin, että työnantaja arvostaa rehellisyyttä. Tekaistujen selitysten tielle en aio lähteä. Mahdollisissa haastatteluissa olen oma itseni, työnantaja tekee omat valintansa. Olisin halunnut ja edelleen haluan selvittää asiat, en juosta ongelmia karkuun. Uskon molemminpuolisen anteeksiantamuksen voimaan näissäkin asioissa.

On totta, etteivät kaikki ihmiset tule samalla lailla juttuun, mutta tilanteita on monenlaisia. Puhumattomuus voi johtua monista eri syistä. On eri asia olla hiljaa, jos ei ole juteltavaa tai yhteisiä asioita, tai tehdä puhumattomuudesta mielenosoitus toista ihmistä kohtaan. Riittävän pitkälle vietynä ja pitkäkestoisena puhumattomuudella voi boikotoida toista henkilöä todella tehokkaasti.

Puhumattomuus voi olla myös voimakas mielenilmaus tai syrjimiskeino. Esimerkkitilanne: A:n jutellessa B:lle omista asioistaan, B osallistuu innokkaasti keskusteluun esittäen lisäkysymyksiä ja vilkkaita kommentteja. Jos C alkaa jutella vastaavalla tavalla, vastataan yhdellä sanalla ja osoitetaan selvästi, ettei keskustelu kiinnosta. Jos A niinikään kyselee töiden lomassa B:n lomasuunnitelmista, harrastuksista ym.,B vastailee iloisesti hymyillen ja vitsaillen osoittaen yleistä hyväksyntää ja toveruutta. Kun C kysäisee jotain B:n tekemisistä tai vaikka maailman tapahtumista, B osoittaa loukkaantumista vastaten tylysti parilla sanalla kääntäen päänsä nopeasti. B kieltää A:takin puhumasta C:lle sanallakaan hänen asioistaan. Jos tätä jatkuu järjestelmällisesti, on mielestäni kyse jostain muusta kuin siitä, että kaikki eivät ole ylimpiä ystäviä keskenään. Lisäksi ihmiset ovat yksilöllisiä, toiset ovat vahvoja ja lujia, heikommat ja herkemmät sortuvat helpommin

• kissan kirppu

oonko kiusaaja, kun en keskustele niitä näitä enkä työasioista erään yhteisön jäsenen kanssa. Tyyppi ei muuta osaa tehdä kuin valittaa millon mistäkin syystä. On aihealue vaikka kissan kirput niin johan siitäkin löytyy "silta" muiden arvostelemiseen ja johtajiston pukeutumiseen.
      ...Vai onko tyyppi kiusaaja?

• Eikös tuollainen valitus syökin työmotivaatiota?
        Ei varmaan ole kivaa mennä töihin, kun yksi valittaa työkseen 8 tuntia kaikesta...

Eikä tyyppi ole kiusaaja, vaikka hermoille se voi tuo valitus käydä aika pahastikin.

Siinä vaiheessa, kun aletaan arvostella jota kuta julkisesti kaikkien kuullen, suureen ääneen työpaikalla, tai levitetään perättömiä juoruja ihmisistä, tarkotuksena vain mustamaalata joku tai jotkut henkilöt ja tämä on jokapäiväistä, samaan tai samoihin henkilöihin kohdistuvaa jatkuvaa arvostelua, niin sitten aletaan puhua kiusaamisesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2512
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      62
      2414
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2290
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1532
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1520
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1442
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1220
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1186
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe