Iskunvaimentimissa eroa?

Tane the king

Löytyykö jostain testattua tietoa, mitä iskunvaimennin merkkiä kannattaa välttää ja mitkä on hyvät?

4

338

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vimpaimia mahtanet veli Tane tarkoittaa iskunvaimentimilla?
      Minun autoissani ei sen nimisiä laitteita ole koskaan ollut.
      Jouset vaimentavat pyörään tiestä tulevat iskut ja muuttavat iskuenergian korin heilahteluksi, jonka sitten heilahduksenvaimentimet "syövät" pois (eli muuttavat lämmöksi).
      Ei tämä autotekniikka tuon vaikeampaa ole. Pitää vain puhua asioista niitten oikeilla nimillä niin muutkin tietävät, mistä on kyse. Itsestä puhumattakaan...

      • Jamppa1

        sitten jaksat? En tiedä millä 1800-luvun vehkeellä ajat mutta näissä muutaman kymmenen vuotta vanhoissa ja uudemmissa on pääasiassa kaksitoimiset teleskooppi-iskarit. Ne vaimentavat sekä ulos- että sisäänjoustossa. Eli kumpikin nimi on ihan oikeutettu siinä mielessä. Olen tosin kuullut sanaa heilahduksenvaimennin käytettävän yhtä usein kuin sanaa kilowatti käytetään kuvaamaan auton tehoa kaverille, eli 0 kertaa.

        Niin ja tuosta energia-yhtälöstä sen verran että jousien ja iskarien energia yhtälö menee kuten jarruissakin että liike-energia muuttuu lämpöenergiaksi. Tämä on käänteinen prosessi esim. moottorin toiminnalle.

        Itse asiaan, ihmettelen ettei ikinä ole tullut iskaritestiä vastaan. Kestävimmästä päästä lienee konit joita voi yleensä säätää kulumisen kompensoimiseksi. Ensiasennuspuolelta löytyy yllättävän isoja eroja, yllättäen tojolla on ollut aika heikkoja iskareita, saksalaisissa on yleensä Sachsit jotka kestää luokkaa 200 tkm noin karkeasti. Toinen ääripää on pösö, joka tekee iskarit itse ja nehän kestää auton iän.


      • Sachsit
        Jamppa1 kirjoitti:

        sitten jaksat? En tiedä millä 1800-luvun vehkeellä ajat mutta näissä muutaman kymmenen vuotta vanhoissa ja uudemmissa on pääasiassa kaksitoimiset teleskooppi-iskarit. Ne vaimentavat sekä ulos- että sisäänjoustossa. Eli kumpikin nimi on ihan oikeutettu siinä mielessä. Olen tosin kuullut sanaa heilahduksenvaimennin käytettävän yhtä usein kuin sanaa kilowatti käytetään kuvaamaan auton tehoa kaverille, eli 0 kertaa.

        Niin ja tuosta energia-yhtälöstä sen verran että jousien ja iskarien energia yhtälö menee kuten jarruissakin että liike-energia muuttuu lämpöenergiaksi. Tämä on käänteinen prosessi esim. moottorin toiminnalle.

        Itse asiaan, ihmettelen ettei ikinä ole tullut iskaritestiä vastaan. Kestävimmästä päästä lienee konit joita voi yleensä säätää kulumisen kompensoimiseksi. Ensiasennuspuolelta löytyy yllättävän isoja eroja, yllättäen tojolla on ollut aika heikkoja iskareita, saksalaisissa on yleensä Sachsit jotka kestää luokkaa 200 tkm noin karkeasti. Toinen ääripää on pösö, joka tekee iskarit itse ja nehän kestää auton iän.

        Sachsit kestävät vain jos ne ovat saksalaisissa autoissa kiinni. Muihin merkkeihin asennettuna hajoavat yhtä nopeasti kuin muutkin. Kokemusta on.


      • Jamppa1
        Sachsit kirjoitti:

        Sachsit kestävät vain jos ne ovat saksalaisissa autoissa kiinni. Muihin merkkeihin asennettuna hajoavat yhtä nopeasti kuin muutkin. Kokemusta on.

        niin kai...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7383
    2. 78
      4903
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4799
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4218
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2998
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2629
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2531
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      46
      2176
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2171
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1810
    Aihe