Princess-veneen uppoaminen 31.8.2019

Anonyymi

Jännä huomio, ettei täällä moottorivenepalstalla asiasta ole mitään puhetta tai spekulaatiota.

Olisikohan humalaiset lähteneet Tallinnaan tarkistamatta jäähdytysveden toimintaa. Pakoputki sytytti palon jne. kuten viime kesänäkin.

120

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kesä loppui ja kesätoimittajat ovat takaisin koulun penkillä.

      • Anonyymi

        Ehkä, mutta tuossa ei kuitenkaan väitetä, että kippari olisi ollut humalassa silloin, kun oli veneessään.

        Väittäisin, että on vaikea mitata alkoholin määrää takautuvasti siihen hetkeen, kun oli vielä kipparina. Mikään laki ei kiellä juomasta toisen veneessä, kun oma palaa. Jättäähän se toki pienen epäilyksen varjon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä, mutta tuossa ei kuitenkaan väitetä, että kippari olisi ollut humalassa silloin, kun oli veneessään.

        Väittäisin, että on vaikea mitata alkoholin määrää takautuvasti siihen hetkeen, kun oli vielä kipparina. Mikään laki ei kiellä juomasta toisen veneessä, kun oma palaa. Jättäähän se toki pienen epäilyksen varjon.

        Kyllä se takaisinlaskennalla onnistuu - ja kyllähän tossa "todennäköisin syin" syytetään törkeäatä ruorijuoppoudesta. Silloin vakuutusyhtiönei maksa senttiäkään. Toivottavasti saa vielä kunnon sakot ja vahingonkorvaukset maksaakseen. Liikaa kännikaloja ui meisän vesillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se takaisinlaskennalla onnistuu - ja kyllähän tossa "todennäköisin syin" syytetään törkeäatä ruorijuoppoudesta. Silloin vakuutusyhtiönei maksa senttiäkään. Toivottavasti saa vielä kunnon sakot ja vahingonkorvaukset maksaakseen. Liikaa kännikaloja ui meisän vesillä.

        Ei kai niitä onnettomuuden jälkeen juotuja annoksia vähennetä mitatusta alkoholipitoisuudesta? Jos on niin juntti, että juo onnettomuuden jälkeen, sopii saada siitä lisäpromillet testiin.

        Vai seliviääkö tuostakin sillä JJ:n tapaan, ettei kukaan muista kuka ajoi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai niitä onnettomuuden jälkeen juotuja annoksia vähennetä mitatusta alkoholipitoisuudesta? Jos on niin juntti, että juo onnettomuuden jälkeen, sopii saada siitä lisäpromillet testiin.

        Vai seliviääkö tuostakin sillä JJ:n tapaan, ettei kukaan muista kuka ajoi?

        "Jos on niin juntti, että juo onnettomuuden jälkeen"

        Ei ole laitonta juoda onnettomuuden jälkeen vaikka kuinka känniin.

        Oliko sulla muuta urputettavaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos on niin juntti, että juo onnettomuuden jälkeen"

        Ei ole laitonta juoda onnettomuuden jälkeen vaikka kuinka känniin.

        Oliko sulla muuta urputettavaa?

        Ei ole laitonta, mutta varsin typerää. Ainakin sillä varmistaa ruorijuopumussyytteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole laitonta, mutta varsin typerää. Ainakin sillä varmistaa ruorijuopumussyytteen.

        Niinhän sinä ääliö luulet. Todistustaakka humaltuneena ajamisesta on viraomaisilla. Luulo tai epäily ei todista mitään.


      • Anonyymi

        Jälkinautintaväite on suomalaisen rattijuopumuskulttuurin kulmakivi. Klassikko, joka ei vanhene koskaan.

        Systeemi on tämä: humalassa ei saa ajaa eikä heti ajamisen jälkeenkään saa olla alkoholia veressä yli sallitun rajan . Ajamisen jälkeen saa toki ryhtyä ryypiskelemään.

        Kun poliisipartio tavoittaa juovuksissa olevan henkilön, jonka tiedetään ajaneen hiljattain ajoneuvoa, hänet puhallutetaan. Epäilty kertoo juoneensa alkoholia vasta ajon jälkeen. Häneltä kysytään mitä, kuinka paljon ja milloin jälkinauttiminen olisi suoritettu.

        Tämän jälkeen epäilty otetaan kiinni, viedään verikokeeseen muutamaan kertaan lyhyin välein, minkä jälkeen pystytään laskemaan, onko jälkinautintaväite uskottava. Voidaan esimerkiksi seurata, onko käyrä nouseva vai laskeva, millä vauhdilla jne. Useimmat eivät onnistu humalapäissään tuottamaan uskottavaa kertomusta, koska laskutoimitus on selvinpäinkin hankala. Törkeä ratti saattaa kyllä muuttua tavalliseksi, jos ollaan kiikunkaakun tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole laitonta, mutta varsin typerää. Ainakin sillä varmistaa ruorijuopumussyytteen.

        Ei ehkä kovin viisasta tosiaan, mutta kun katsoin tuon videon olisin ollut kyllä varmaan itsekin niin pois tolaltani ja pelästynyt että olisin varmaan pullon avannut kun vieraaseen veneeseen pelastuivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos on niin juntti, että juo onnettomuuden jälkeen"

        Ei ole laitonta juoda onnettomuuden jälkeen vaikka kuinka känniin.

        Oliko sulla muuta urputettavaa?

        Huh mikä junttikommentti! Oli se dokaaminen laitonta tai ei, niin ei kukaan täysjärkinen ihminen ala ryyppäämään kun on satavarmaa että viranomainen on matkalla paikalle tutkimaan onnettomuutta...

        Taidat olla alkoholisti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huh mikä junttikommentti! Oli se dokaaminen laitonta tai ei, niin ei kukaan täysjärkinen ihminen ala ryyppäämään kun on satavarmaa että viranomainen on matkalla paikalle tutkimaan onnettomuutta...

        Taidat olla alkoholisti?

        Taidat itse olla kunnon juntti? Viranomaisen pelossa ja herran nuhteessa on hyvä elää? Jos mun dokaaminen vaikeuttaa sinivuokkojen hommaa, niin se on lähinnä voi voi. Siinähän sitten todistelevat ja voivat mun puolesta vaikka mennä vetämään käteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä, mutta tuossa ei kuitenkaan väitetä, että kippari olisi ollut humalassa silloin, kun oli veneessään.

        Väittäisin, että on vaikea mitata alkoholin määrää takautuvasti siihen hetkeen, kun oli vielä kipparina. Mikään laki ei kiellä juomasta toisen veneessä, kun oma palaa. Jättäähän se toki pienen epäilyksen varjon.

        "Väittäisin, että on vaikea mitata alkoholin määrää takautuvasti siihen hetkeen, kun oli vielä kipparina. "

        Iltalehti 10.9.2019:

        Lainaus alkaa.

        Ryyppäsikö nainen ennen ajoa vai sen jälkeen? Poliisi ei uskonut selitystä, ajokieltoa pukkaa

        Vuonna 1938 syntynyt nainen toikkaroi ratissa illansuussa maanantaina. Naisen kääntyessä Ylöjärventielle hänen ohjaamansa auto ajautui nurmialueelle. Siellä se törmäsi niin valaisinpylvääseen, postilaatikkotelineeseen kuin rajapyykkiinkin.

        Tätä ennen nainen oli vaurioittanut autollaan orapihlaja-aitaa. Törmäyksissä henkilöauton vasen etukulma vaurioitui ja auton vasemmanpuoleiset renkaat rikkoutuivat.

        Nainen ehti kotiinsa ennen kuin sairaankuljetus tavoitti hänet. Sairaankuljetus puhallutti naiselle 0,79 promillen lukemat. Parikymmentä minuuttia myöhemmin poliisipartion puhallutuksessa humalatila oli noussut jo 0,97 promilleen.

        Nainen kertoi poliisille nauttineensa välittömästi kotiin päästyään suullisen Corona -merkkistä konjakkia. Hän kertoi onnettomuuden johtuneen jalkojen terveysongelmista.

        Jälkinauttimisepäilyn vuoksi rouvalta otettiin kaksi verikoetta ja hänet määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon."

        Lainaus päättyy.

        ELi ihan huuhaata ettei viranomainen voi muka asiaa todistaa. Kuten täälläkin on jo se selitetty.

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3fccb8a0-4c88-49ba-a15e-f6097d02117b


      • Anonyymi

        Tarinan opetus on, että "jälkinautintatilanteessa" ei kannata ottaa mitään yhtä snapsia vaan kipata viinaa reilu mutta suuruudeltaan epämääräinen annos.

        "Join pullon kossua" on huono, koska kossupullon sisältämä alkoholimäärä tiedetään tarkasti. "Tyhjensin vajaan kossun ja omatekoisen salmarin jämät" on hyvä, koska on vaikea määrittää jälkikäteen kuinka vajaa kossupullo oli, paljonko salmaria meni ja kuinka vahvaa se oli. Pullot on syytä vielä huuhdella, jotta eivät ... jää haisemaan.


    • Anonyymi

      Jos nyt halutaan spekuloida, niin voihan siellä olla ollut vaikka nuotio lattialla tai kännissä suhrattu lieden kanssa tai ihan mitä tahansa. Stereot pimeenä ja tehty hyppyjohto akulta ja oikkarissa. Siitä vaan keksimään lisää...

      • Anonyymi

        No joo, mutta nuotio ei laske öljynpainetta moottorissa ainakaan jos se ei ole konetilassa.

        Jäähdytysvesihanojen kiinni olemiseen en jaksa uskoa koska niiitä ei yleensä laiteta kiinni. Suodattimeen on tietenkin voinut joutua muovipussi tms, joka on katkaissut jäähdytyksen samantien.


    • Anonyymi

      Suodattimeen on ehkä tarttunut revenneen purjeen palanen...tai revityn. Kukaties merellä kulkee samanlaisia iäkkäiksi muttei aikuisiksi kasvaneita jotka kakarana laittoi nastoja pyörätielle ja myrkkysyöttejä koirapoluille. Purjeenpalaset moottorivenesatamassa kellumassa siellä täällä sopisivat tähän kuvioon kuin Leninin patsas euroopanunionin komission aulaan

    • Anonyymi

      Tuossa veneessä on yleensä kaksi moottoria. Jos toisen moottorin öljynpaineet katoavat äkisti, alkaa yleensä hälytin parkua ja kipparin pitäisi siihen readoida, pudottaa kierrokset ja sammuttaa tarvittaessa. Jos taas moottorin meriveden imuputki tukkeutuu äkisti esim. muovipussista ei moottorin lämpö nouse hetkessä, mutta nousee kuitenkin. Veneessä, jos siinä VP moottorit on todennäköisesti vesijäähdytteiset pakoputket. Jäähdytysveden tulon loputtua esim. toisesta moottorista kuumenee 4" pakoletku tosi nopeasti etenkin jos on ajettu liukunopeutta eli yli 20 kt. Putki kestää yleensä yli 150 astetta, mutta turbon jälkeen pakokaasun lämpötila on huomattavasti tuota suurempi ja letku voi syttyä palamaan. Tuo teoriani on vain yksi mahdollisuus. Muita ovat oikosulku sähköjärjestelmässä tms. Sellaisesta luin jutun jokunen vuosi sitten. Veneessä oli silloin yksi VP D6 moottori, joka pysähtyi äkisti liukunopeudesta ja moottori syttyi palamaan. Tuossa tapauksessa automaattinen sammutusjärjestelmä sammutti palon ja vene säästyi. Vika paikantui silloin johonkin moottorin sähkölaitteeseen, joka oli mennyt oikosulkuun. Muitakin mahdollisuuksia tietysti on, mutta pakoletkun syttymistä minä epäilisin.

      • Anonyymi

        Epäilisin itse turbon öljyletkun rikkoutumista. Öljyt turbon päälle ja siitä se lähtee.

        Prinsessalla ei kannata Tallinnaan lähteä. Oli jo toinen Prinsessa joka syttyi palamaan Tallinan reissulla. Edellinen syttyi sähköjohdoista,


      • Anonyymi

        Eikö noin jumalattoman kalliissa veneessä ja moottorissa ole muka minkäänlaista hälytystä tai automaattisesta moottorin sammutusta kun lämpötila ylittää tietyn rajan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö noin jumalattoman kalliissa veneessä ja moottorissa ole muka minkäänlaista hälytystä tai automaattisesta moottorin sammutusta kun lämpötila ylittää tietyn rajan?

        Onko sinun veneessäsi järjestelmä, joka vaikkapa kytkee turbon letkun automaattisesti kiinni ja pyyhkii roiskuneet öljyt ja lisää utta öljyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäilisin itse turbon öljyletkun rikkoutumista. Öljyt turbon päälle ja siitä se lähtee.

        Prinsessalla ei kannata Tallinnaan lähteä. Oli jo toinen Prinsessa joka syttyi palamaan Tallinan reissulla. Edellinen syttyi sähköjohdoista,

        Onko turbon öljykierrot saman mittarin takana? Jos (jurrissa tai ei) huomaa öljynpaineiden putoavan, niin onko mahdollista sekoittaa turboa koneen öljyihin?

        Öljyn paineet ei kyllä putoa äkisti muuten kun vuodon kautta ja ihan asiallinen arvio, että päätyivät jonnekin polttoaineeksi.

        Tosin minulla on epäilykseni kuinka paljon noilla isoilla paateilla ylipäänsä ajetaan ja toisaalta, oliko paatti edes oma. Siltä pohjalta moottorin huollot (huolettomasti teetettynä) ja/tai jäähdytyshana voivat ihan hyvin olla kiinnikin.

        Jos vielä silmissä sattui olemaan alun alkaenkin hiukan lasinen kiilto, niin vierasta venettä starttaillessa voi hanat unohtua ja vehkeet ylikuumentua sitten vasta 30minuutin ajon jälkeen.

        Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko turbon öljykierrot saman mittarin takana? Jos (jurrissa tai ei) huomaa öljynpaineiden putoavan, niin onko mahdollista sekoittaa turboa koneen öljyihin?

        Öljyn paineet ei kyllä putoa äkisti muuten kun vuodon kautta ja ihan asiallinen arvio, että päätyivät jonnekin polttoaineeksi.

        Tosin minulla on epäilykseni kuinka paljon noilla isoilla paateilla ylipäänsä ajetaan ja toisaalta, oliko paatti edes oma. Siltä pohjalta moottorin huollot (huolettomasti teetettynä) ja/tai jäähdytyshana voivat ihan hyvin olla kiinnikin.

        Jos vielä silmissä sattui olemaan alun alkaenkin hiukan lasinen kiilto, niin vierasta venettä starttaillessa voi hanat unohtua ja vehkeet ylikuumentua sitten vasta 30minuutin ajon jälkeen.

        Aloittaja

        Eikös turbon öljykierto ole aina moottoriöljykierron yhteydessä eli samalla öljynpaineella ja sen mittarilla? Koneen ylikuumentuminen johtaa öljyn ohentumiseen ja mahdollisesti laakeririkkoon. Molemmat voivat aiheuttaa öljynpaineen romahtamisen.

        Pakoputken jäähdytyksen puute polttaa putken poikki ja kuumat pakokaasut sytyttävät veneen. Itse pakoputki tuskin syttyy helpolla palamaan, jos on hyväksyttyä kamaa.

        Se on sitten toinen juttu miten paljon kossukasseja veneestä pelastava miehistö edes tietää mitä on tapahtunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinun veneessäsi järjestelmä, joka vaikkapa kytkee turbon letkun automaattisesti kiinni ja pyyhkii roiskuneet öljyt ja lisää utta öljyä?

        Ei, mutta nyt olikin puhe järjestelmästä jossa moottori sammuu kun se ylikuumenee. Ei ole vaikea toteuttaa, noita on pienissä kodinkoneissakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, mutta nyt olikin puhe järjestelmästä jossa moottori sammuu kun se ylikuumenee. Ei ole vaikea toteuttaa, noita on pienissä kodinkoneissakin.

        Veneessä vaan moottorin sammuminen voi johtaa hengenvaaraan, jolloin on parempi, että ylikuumenemisesta tulee hälytys ja kippari sitten päättää onko parempi riskeerata kone vai sammuttaa se. Perämoottorit yleensä rajoittavat kierrokset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneessä vaan moottorin sammuminen voi johtaa hengenvaaraan, jolloin on parempi, että ylikuumenemisesta tulee hälytys ja kippari sitten päättää onko parempi riskeerata kone vai sammuttaa se. Perämoottorit yleensä rajoittavat kierrokset.

        Niin no tuliko edes hälytystä? Miksei kone voi laskea kierroksia aivan kuin perämoottorissakin. Järjetön suunnittelu jos moottorin annetaan vapaasti ylikuumentua ja syttyä palamaan. Moottorin pysäyttämisen aiheuttama riski on mitätön verrattuna siihen riskiin että moottori hajoaa tai vene syttyy palamaan. Silloin kyseessä on hengenvaarallinen tilanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no tuliko edes hälytystä? Miksei kone voi laskea kierroksia aivan kuin perämoottorissakin. Järjetön suunnittelu jos moottorin annetaan vapaasti ylikuumentua ja syttyä palamaan. Moottorin pysäyttämisen aiheuttama riski on mitätön verrattuna siihen riskiin että moottori hajoaa tai vene syttyy palamaan. Silloin kyseessä on hengenvaarallinen tilanne.

        Jos kone on elektronisesti ohjattu niin voi, mutta vanhemmissa ja uusissa pienemmissäkin koneissa on vain mekaaninen governori ja ainoa kierroslukusäätömahdollisuus on kaasuvivun kautta.

        Kyllä moottorin sammuminen on vakava turvallisuusriski pahassa paikassa ja en ainakaan omaan veneeseeni ottaisi konetta, joka sammuttaa itsensä. Tulipalo on tietysti myös riski, mutta ylikuumenemisesta on vielä pitkä matka tulipaloon, jos asennus on tehty kunnolla.


    • Anonyymi

      Poliisi tutkii tapausta — jotain hämäärää ovat moottoriveneilijät touhunneet tälläkin kertaa. Nyt vahingot kohdistuivat omaan veneeseen, eikä pyritty tappamaan ketään ajamalla päälle.

      Onneksi kukaan ei kuitenkaan hukkunut, kiitos paikalle sattuneen purjeveneen kapteenin. Onneksi on todellisia merenkävijöitä, jotka auttavat hädän tullen.

      • Anonyymi

        Se on se sama, joka ajaa 30m jahdilla, jossa on vesijetit Hevossalmesta.

        Sama hemmo, joka esittää yhden lauseen kysymyksiä ilman, että osaa edes kuvata ongelmaa: Minulla on vene ja olen uusi purjehtija kumpi on parempi?

        Sairas, mikä sairas.


      • Anonyymi

        Sellainen asennevamma on tälläkin kirjoittajalla että pyrin aina miehistöni ja muiden vesilläliikkujien turvallisuuteen. Pidän arvossa kaikkia veneilijöita, purje tai moottori,mutta Rajavartioita ja MePeä työllistävät ruorijuopot ovat tasan yhtä halveksuttavia kuin rattijuopotkin.


      • Anonyymi

        No tuo nyt on totta, että purjevene tuli apuun ja pelasti merihätään joutuneet. Muuten kyllä aika rumasti oletettu, että moottoriveneilijät tahallaan ajaisivat päälle. Huolimattomuutta, piittaamattomuutta ja huonoa merimiestaitoa on kyllä vesillä havaittavissa moottoruveneilijöiden keskuudessa, mutta tuskin nyt kukaan tahallaan päälle ajaa. Purjeveneilijät taitavat olla sitä kokeneempaa vesilläkulkijaporukkaa. Veneensäkin ovat hitaita, joten heidän mokansa, sikäli kun niitä sattuu, ei niinkään vaaranna muita kuin miehistön itsensä.


      • Anonyymi

        Valitettavasti ihmisiä on tänäkin kesänä kuollut, kun holtittomasti käyttäytyvät moottoriveneilijät ovat törmäilleet veneillään. Se on ilmeisesti moottoriveneilijöille kielletty aihe ja aika arka asia, kun aiheuttaa noinkin raivokkaan ja alatyylisen reaktion. Nyt on kyseessä jälleen uusi esimerkki siitä, miten heikko merimiestaito ja holtiton käyttäytyminen aiheuttavat vaaratilanteita. Sama asenne heijastuu sitten kirjoittelussa täällä palstalla. Säälittävää, ettei katsota peiliin ja korjata tapoja, vaan syytellään muita.


    • Anonyymi

      Eikös tuo "loistovene" ollut ainakin neljännevuosisadan ikäinen? Olin noin Päntärin kohdalla ja ensin meni rajaheko, sitten poliisi ja joku toinen ja lopuksi konstut isolla ribbiveneellä. Ihmeteltiin että mitä tapahtuu, kunnes alkoi näkäy vaaleaa savua ja sitten tummempaa. Haju tuntui Harmajalla ja savupilvi meni tuulen mukana.

      • Anonyymi

        Aina, kun jotain sattuu, tulee vanhasta katiskasta luksusjahti :D
        Ajattele nyt vaikka sitä Rinteen itäsaksanseisojaakin.


      • Anonyymi

        Tämä on sitä samaa jatkumoa millä iltapäivälehdet myyvät. Autonmerkki muistetaan mainita (audi-kuski, mersu-kuski, bemari-kuski) jos liikennettä on vaarannettu vaikkapa linttaan poljetulla 673tkm ajetulla mersulla. Etuliitteet öky ja loisto sekä sana raivo lienevät myös hyviä klikkiotsikoiden kamaa.

        En tiedä, onko iltapäivälehdillä tapana soitella läpi jotain rinkiä, mutta miksi esimerkiksi eräälle kiharatukkaiselle 61 -vuotiaalle julkisuudesta tutulle naiselle sattuu ja tapahtuu niin usein? Jos ei ole loukkaantunut ravintolassa naapuripöydän käytöksestä niin sitten löytyy patti kaulalta tai pimsloora on kuiva kuin beduiinin sandaali. Vai ovatko jotkut itse aktiivia pressiin päin?

        Tää nyt meni vähän off topic, mutta mua kyrsi jo Airiston tapahtuman aikana lehdissä olleet epätarkkuudet ja julkisuushakuisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina, kun jotain sattuu, tulee vanhasta katiskasta luksusjahti :D
        Ajattele nyt vaikka sitä Rinteen itäsaksanseisojaakin.

        Ja tämä on tässäkin asiassa se olennaisin kysymys, vai kuinka?

        Aina se vaan tuo valtamedia on syyllinen milloin minkäkinlaisiin rikoksiin. Oisko ihan Iltasanomat polttanut sen veneen?


    • Anonyymi

      1000 LITRAA DIESELIÄ MEREEN HELSINGIN EDUSTALLE!
      RISKOLLISTA TOIMINTAA!

      • Onko tuo tyypillistä toimintaa Riskon suvun jäseniltä?


      • Anonyymi

        No onhan se melkoinen "ympäristöteko"...ehdotankin että juopporemmi hankkii seuraavaksi soutuveneen, mutta einpelastusliivejä.


    • Anonyymi

      Aikamoinen määrä jos 1000l öljyä päässyt mereen.

      • Anonyymi

        Pikku määrä tuollainen 1000 litraa on, haihtuu itsekseen pois.


      • Anonyymi

        Ai miten niin?
        Se on kevyttä polttoöljyä, joka haihtuu nopeasti. Ei aiheuta ongelmia luonnolle eikä ihmisille, jotka ymmärtävät asian päälle.


    • Anonyymi

      VAKUUTUSPETOS!

      • Anonyymi

        Vaihda jo levyä tai pyydä isoveljeä opettamaan edes jokin toinen sana.


    • Anonyymi

      Vakuutusthtiöt ovat tarkkana näiden veneilykauden loppupuolen turmien kanssa. Jos tuo olisi tapahtunut ennen juhanusta ja kippari olisi ollut selvinpäin korvaus olisi tullut nopeasti tilille. Mitä vähemmän tällaisia "vahinkoja" korvataan, niin sitä vähemmän painetta nostaa meidän muiden veneilijöiden vakutusmaksuja.

    • Anonyymi

      Ai tarkoitatko että kolme ihmistä saattavat itsensä vaaraan vakuutuskorvauksen vuoksi? Ovat tarkoituksellisesti valinneet ajan ja paikan että varmasti joku pelastaa. aika iso riski.

      • Anonyymi

        Tarkoitan vakuutusyhtiöiden tilastoja. Tarkoitan sitä, että vastaavat "vahingot" painottuvat loppukauteen jolloin niitä myös tutkitaan suurennuslasin kanssa.
        Olen ollut mukana ihan vastaavan tapauksen tutkinnassa jossa korvaussumma oli huomattavasti isompi ja 20 henkilöä pelastautui. Se todettiin tahallaan sytytetyksi.
        Noissa tapauksiissa tehdäänvakuutusyhtiön tutkinta, poliisitutkinta ja sen lisäksi omistajan (vakuutuksen edunsaajan) taustat ja talous käydään läpi. Tämä keissi on täysin auki enkä ota siihen mitään kantaa. Toin vaan esiin yhden vaihtoehdon.


      • Anonyymi

        Taitaa olla vain umpikännisen porukan kohellus ilman mitään laskelmointia. Kossua olivat kiskoneet pelastamisen jälkeenkin ja ilman liivejä oltiin liikkeellä. Huh. Pelottaa, milloin joku tällainen moottoriveneilijäsankari osuu veneeseen. Läheltä piti -tilanteita on itse kullakin ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitan vakuutusyhtiöiden tilastoja. Tarkoitan sitä, että vastaavat "vahingot" painottuvat loppukauteen jolloin niitä myös tutkitaan suurennuslasin kanssa.
        Olen ollut mukana ihan vastaavan tapauksen tutkinnassa jossa korvaussumma oli huomattavasti isompi ja 20 henkilöä pelastautui. Se todettiin tahallaan sytytetyksi.
        Noissa tapauksiissa tehdäänvakuutusyhtiön tutkinta, poliisitutkinta ja sen lisäksi omistajan (vakuutuksen edunsaajan) taustat ja talous käydään läpi. Tämä keissi on täysin auki enkä ota siihen mitään kantaa. Toin vaan esiin yhden vaihtoehdon.

        Aika raadollista, ei ihme että vakuutusetsiviä/muita tutkijoita tarvitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla vain umpikännisen porukan kohellus ilman mitään laskelmointia. Kossua olivat kiskoneet pelastamisen jälkeenkin ja ilman liivejä oltiin liikkeellä. Huh. Pelottaa, milloin joku tällainen moottoriveneilijäsankari osuu veneeseen. Läheltä piti -tilanteita on itse kullakin ollut.

        Venevatkuutuksen korvausehtoihin kannattaa tutustua. Vanhingon korvausta voidaan rajoittaa tai kokonaan evätä, jos alkoholilla todetaan olleen vaikutus vahingon syntymiseen. Miten mahtaa olla käytäntö, jos "umpikännisistä" oli kysymys ja tuli totaalihaveri? Ei korvata mitään??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla vain umpikännisen porukan kohellus ilman mitään laskelmointia. Kossua olivat kiskoneet pelastamisen jälkeenkin ja ilman liivejä oltiin liikkeellä. Huh. Pelottaa, milloin joku tällainen moottoriveneilijäsankari osuu veneeseen. Läheltä piti -tilanteita on itse kullakin ollut.

        Näinhän se oli ainakin iltapäivälehdessä ilmaistu. Taitaa olla kovat rapsut tulossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se oli ainakin iltapäivälehdessä ilmaistu. Taitaa olla kovat rapsut tulossa.

        Lapsettaako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venevatkuutuksen korvausehtoihin kannattaa tutustua. Vanhingon korvausta voidaan rajoittaa tai kokonaan evätä, jos alkoholilla todetaan olleen vaikutus vahingon syntymiseen. Miten mahtaa olla käytäntö, jos "umpikännisistä" oli kysymys ja tuli totaalihaveri? Ei korvata mitään??

        Jotta venevakuutuksesta ei korvata tai korvataan vain osa, pitää alkoholilla olla vahva osuus onnettomuuden syntyyn. Jos moottori / vene on syttynyt palamaan teknisestä syystä, tuskin alkoholilla on ollut osuutta siinä.


    • Anonyymi

      Valitettavasti vaikuttaa siltä että maakravut ovat olleet asialla:

      - kippari ja miehistö tukevassa kännissä
      - ei olla itse osattu tai kyetty hälyttämään apua
      - evakuoinnissa prioriteettina kalja-/viinakassin pelastaminen
      - evakuoinnin jälkeen jatkettu ryypiskelyä toisten veneessä

      En kauheasti yllättyisi, jos tämän moottoriveneen kipparin ensisijainen navigointiväline olisi ollut puhelinluettelon karttasivu.

      Ainoa postitiivinen asia tässä on se, että kipparin humaloinnin takia vakuutusyhtiö tuskin korvaa mitään ja siksi ensi kesänä merellä on yksi moottoriveneilevä maakrapu vähemmän.

      • Anonyymi

        lapsettaako?


      • Anonyymi

        Juuri näin. Tästä ei nyt pidä kenenkään loukkaantua, mutta kyllähän moottoriveneilijöissä on paljon sellaista porukkaa, joka on noita edellä kuvattuja "maakrapuja".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Tästä ei nyt pidä kenenkään loukkaantua, mutta kyllähän moottoriveneilijöissä on paljon sellaista porukkaa, joka on noita edellä kuvattuja "maakrapuja".

        lapsetaako?


      • Anonyymi

        "- kippari ja miehistö tukevassa kännissä"

        Voitko todistaa väitteesi? Käsittääkseni tälläisen väitteen pohjaksi ei ole faktatietoa misään julkaistuna.


        "- ei olla itse osattu tai kyetty hälyttämään apua"

        Emme voi tietää syytä. Syitä voi olla monia. Veneessä ei ole ollut VHF-DSC laitetta (kuinka monella on) ja puhelimet ova voineet olla paikassa, jonne ei ole enää pääsyä tulipalon sytyttyä. Tai vaikka kännykkä olisi ollut käden ulottuvilla, voi olla ettei ole ollut aikaa alkaa etsimään numeroa ja soittamaan. Kyllä lasikuituisen veneen venepalo leviää melko nopeasti.

        Lisäksi kännykkäkenttäkin on saattanut olla liian heikko. Tuolla alueella (olen siellä ollut usein) se on aika heikko riippuen toki operaattorista.

        Kuinka moni muuten tietää, mihin numeroon soittaa tuollaisessa merihädässä? Entä muistatteko numeron ulkoa? Tuleeko mieleen ulkoa kun hätä on kädessä ja liekit nuolee persettä? Ja 112 ei ole oikea vastaus, se numero ei mene Meripelastuskeskukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "- kippari ja miehistö tukevassa kännissä"

        Voitko todistaa väitteesi? Käsittääkseni tälläisen väitteen pohjaksi ei ole faktatietoa misään julkaistuna.


        "- ei olla itse osattu tai kyetty hälyttämään apua"

        Emme voi tietää syytä. Syitä voi olla monia. Veneessä ei ole ollut VHF-DSC laitetta (kuinka monella on) ja puhelimet ova voineet olla paikassa, jonne ei ole enää pääsyä tulipalon sytyttyä. Tai vaikka kännykkä olisi ollut käden ulottuvilla, voi olla ettei ole ollut aikaa alkaa etsimään numeroa ja soittamaan. Kyllä lasikuituisen veneen venepalo leviää melko nopeasti.

        Lisäksi kännykkäkenttäkin on saattanut olla liian heikko. Tuolla alueella (olen siellä ollut usein) se on aika heikko riippuen toki operaattorista.

        Kuinka moni muuten tietää, mihin numeroon soittaa tuollaisessa merihädässä? Entä muistatteko numeron ulkoa? Tuleeko mieleen ulkoa kun hätä on kädessä ja liekit nuolee persettä? Ja 112 ei ole oikea vastaus, se numero ei mene Meripelastuskeskukseen.

        Järvillä ainkin pitää soittaa hätänumeroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        lapsetaako?

        Opeteleko kirjotamaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järvillä ainkin pitää soittaa hätänumeroon.

        Olet oikeasssa. Merellä taas ei pidä soittaa.

        Meripelastuksen numerot:

        Hälytysnumero 0294 1000

        Meripelastuskeskus
        MRCC TURKU 0294 1001

        Meripelastuslohkokeskus
        MRSC HELSINKI 0294 1002

        RADIOYHTEYDET
        VHF-DSC 70
        VHF -kanava 16
        MF-DSC 2187,5 kHz


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "- kippari ja miehistö tukevassa kännissä"

        Voitko todistaa väitteesi? Käsittääkseni tälläisen väitteen pohjaksi ei ole faktatietoa misään julkaistuna.


        "- ei olla itse osattu tai kyetty hälyttämään apua"

        Emme voi tietää syytä. Syitä voi olla monia. Veneessä ei ole ollut VHF-DSC laitetta (kuinka monella on) ja puhelimet ova voineet olla paikassa, jonne ei ole enää pääsyä tulipalon sytyttyä. Tai vaikka kännykkä olisi ollut käden ulottuvilla, voi olla ettei ole ollut aikaa alkaa etsimään numeroa ja soittamaan. Kyllä lasikuituisen veneen venepalo leviää melko nopeasti.

        Lisäksi kännykkäkenttäkin on saattanut olla liian heikko. Tuolla alueella (olen siellä ollut usein) se on aika heikko riippuen toki operaattorista.

        Kuinka moni muuten tietää, mihin numeroon soittaa tuollaisessa merihädässä? Entä muistatteko numeron ulkoa? Tuleeko mieleen ulkoa kun hätä on kädessä ja liekit nuolee persettä? Ja 112 ei ole oikea vastaus, se numero ei mene Meripelastuskeskukseen.

        Kossu ainakin maistui: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/606f40dc-7efe-4c3f-9f7f-dd57166e7ba4


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        112:stä yhdistävät oikein sujuvasti meripelastukseen. Näin kertoo rajaviranomaisten ohjeistus otsikolla ”Jos joudut merihätään”:

        ”Ilmoita hätätapauksesta tai vaaratilanteesta VHF-radiolla, puhelimella tai muulla nopealla tavalla lähimmälle meripelastuskeskukselle tai meripelastuslohkokeskukselle.
        Meripelastuksen hälytysnumeroon soitettaessa puhelu yhdistyy lähimpään meripelastustoimen johtokeskukseen. Ilmoituksia vastaanottavat ja välittävät myös hätäkeskukset (yleinen hätänumero 112).”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, onnettoimuuden jäljkeen. Entä ennen?

        Siksihän poliisi tätä tutkii: veneilijät tukevassa kännissä. ”Eiku me vaan tässä pelastusaluksessa vähän hörpättiin.”

        Uskokoon ken on riittävän naiivi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksihän poliisi tätä tutkii: veneilijät tukevassa kännissä. ”Eiku me vaan tässä pelastusaluksessa vähän hörpättiin.”

        Uskokoon ken on riittävän naiivi.

        Poliisti tutkii tehtyä rikosilmoitusta. Sitä ei mainittu kuka ilmoituksen teki ja mikä oli sen aihe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        112:stä yhdistävät oikein sujuvasti meripelastukseen. Näin kertoo rajaviranomaisten ohjeistus otsikolla ”Jos joudut merihätään”:

        ”Ilmoita hätätapauksesta tai vaaratilanteesta VHF-radiolla, puhelimella tai muulla nopealla tavalla lähimmälle meripelastuskeskukselle tai meripelastuslohkokeskukselle.
        Meripelastuksen hälytysnumeroon soitettaessa puhelu yhdistyy lähimpään meripelastustoimen johtokeskukseen. Ilmoituksia vastaanottavat ja välittävät myös hätäkeskukset (yleinen hätänumero 112).”

        "112:stä yhdistävät oikein sujuvasti meripelastukseen."

        Ei yhdistä. Olen alalla ja tiedän. Hätäkeskus ei ole mikään puhelinkeskus.

        112 ottaa ehkä hätäpuhelin vastaan ja hälyttää paikallisen pelastuslaitoksen. Pelastustustoimen johtaja (yleensä palomestari) tai hätäkeskus ottaa yhteyden (jos muistavat) Meripelastuskeskukseen Virve-radiolla ja kertoo kyseisestä keikasta. Aikaa tuhlaantuu kyllä useita minuutteja.


        Hätäkeskuksen käyttämästä Ericasta ei ole edes mahdollista hälyttää meripelastuksen resursseja. Meripelastus käyttää eri tietojärjestelmää. Virvenssä yleensä käytetyt puheryhmätkin on eri. Vain yksi toimintapuheryhmä on sama meripelastuksen ja pelastuslaitoksen kanssa ja sitä ei pelastuslaitos yleensä käytä. Eli sitäkään kautta meripelastus ei keikasta saa tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "112:stä yhdistävät oikein sujuvasti meripelastukseen."

        Ei yhdistä. Olen alalla ja tiedän. Hätäkeskus ei ole mikään puhelinkeskus.

        112 ottaa ehkä hätäpuhelin vastaan ja hälyttää paikallisen pelastuslaitoksen. Pelastustustoimen johtaja (yleensä palomestari) tai hätäkeskus ottaa yhteyden (jos muistavat) Meripelastuskeskukseen Virve-radiolla ja kertoo kyseisestä keikasta. Aikaa tuhlaantuu kyllä useita minuutteja.


        Hätäkeskuksen käyttämästä Ericasta ei ole edes mahdollista hälyttää meripelastuksen resursseja. Meripelastus käyttää eri tietojärjestelmää. Virvenssä yleensä käytetyt puheryhmätkin on eri. Vain yksi toimintapuheryhmä on sama meripelastuksen ja pelastuslaitoksen kanssa ja sitä ei pelastuslaitos yleensä käytä. Eli sitäkään kautta meripelastus ei keikasta saa tietoa.

        Miksi raja.fi sitten väittää, että 112 yhdistää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi raja.fi sitten väittää, että 112 yhdistää?

        Ihan vain vinkkinä: miksi sä luulet että tämä palsta on se, missä raja vastaa yleisökysymyksiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi raja.fi sitten väittää, että 112 yhdistää?

        Ei ainakaan tuossa lainatussa tekstissä väitä. Opettele lukemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan vain vinkkinä: miksi sä luulet että tämä palsta on se, missä raja vastaa yleisökysymyksiin?

        Tuo ei ole vinkki, vaan kysymys. Mutta kiitos kysymästä.


      • Anonyymi

        Otetaan esille seuraava tilanne. Ulkomaalainen veneen vuokraaja on joutunut vaikeuksiin Helsingin edustalla.
        Hänen on nopeasti saatava apua viranomaiselta. Mihin numeroon hän soittaa kännykällään tuossa tilanteessa?
        Turisteille jaettavassa aineistossa näkee erään numerosarjan, joka sisältää kolme numeroa.
        Tuon tyylisiä ohjelehtisiä jaetaan Euroopassa yleisesti rajoilla maahan tuleville matkailijoille.
        Luuletko joku tosiaan ettei tämä pulaan joutunut matkailija saa apua tuosta numerosta, vaikka hän olisi sattumalta veneessä merialueella?

        Terv. Provon tarkastaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei ole vinkki, vaan kysymys. Mutta kiitos kysymästä.

        Kyllä se on vinkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otetaan esille seuraava tilanne. Ulkomaalainen veneen vuokraaja on joutunut vaikeuksiin Helsingin edustalla.
        Hänen on nopeasti saatava apua viranomaiselta. Mihin numeroon hän soittaa kännykällään tuossa tilanteessa?
        Turisteille jaettavassa aineistossa näkee erään numerosarjan, joka sisältää kolme numeroa.
        Tuon tyylisiä ohjelehtisiä jaetaan Euroopassa yleisesti rajoilla maahan tuleville matkailijoille.
        Luuletko joku tosiaan ettei tämä pulaan joutunut matkailija saa apua tuosta numerosta, vaikka hän olisi sattumalta veneessä merialueella?

        Terv. Provon tarkastaja

        Mikä tässä on taas niin vaikeata ymmärtää? On päivänselvää että hätänumerosta 112 saa apua myös merihädässä. Yhtä päivänselvää on se, että sitä kautta avun saaminen kestää KAUEMMIN. Jos tietää suoran meripelastuskeskuksen numeron niin KANNATTAA soittaa sinne. Oliko vielä muuta epäselvää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tässä on taas niin vaikeata ymmärtää? On päivänselvää että hätänumerosta 112 saa apua myös merihädässä. Yhtä päivänselvää on se, että sitä kautta avun saaminen kestää KAUEMMIN. Jos tietää suoran meripelastuskeskuksen numeron niin KANNATTAA soittaa sinne. Oliko vielä muuta epäselvää?

        Nyt olemme päässeet jo sen verran pitkälle, että yleisestä hätänumerosta saa apua myös merialueilla.
        Mitä tuohon ”kestää kauemmin” tulee, niin se tuskin kovinkaan merkittävä viive, koska tiedämme että viesti kulkee sähköisissä viestimissä n. 300 000 km/sek.
        Muutama näppäily siellä välissä ei näyttele merkittävää osaa lopullisessa pelastustehtävässä.
        Asiassa vänkääminen ei liene enää tarpellista, joten nyt kannattaa siirtyä seuraavaan aiheeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt olemme päässeet jo sen verran pitkälle, että yleisestä hätänumerosta saa apua myös merialueilla.
        Mitä tuohon ”kestää kauemmin” tulee, niin se tuskin kovinkaan merkittävä viive, koska tiedämme että viesti kulkee sähköisissä viestimissä n. 300 000 km/sek.
        Muutama näppäily siellä välissä ei näyttele merkittävää osaa lopullisessa pelastustehtävässä.
        Asiassa vänkääminen ei liene enää tarpellista, joten nyt kannattaa siirtyä seuraavaan aiheeseen.

        Eli lopetat keskustelut kun huomasit hävinneesi? Valon nopeudella ei ole tässä merkitystä, sitä paitsi signaali kulkee kuidussa vain 200 000 km/s joten olet siinäkin väärässä. Jos väännän vielä kerran rautalangasta niin soittamalla väärään numeroon voit menettää minuutteja, esim. 10 minuuttia jona aikana veneesi voi upota ja/tai sinä tai perheenjäsenesi hukkuu. Pahimmillaan puhelu ei yhdisty oikein tai tulee tietokatkos (esim. paikka menee väärin), jolloin apu voi viivästyä tunteja ei ei tule ollenkaan. On muuten ihan oma valintasi haluatko apua nopeammin vai hitaammin. Voidaan sopia niin että sinä soitat sinne mistä apua saa hitaammin ja muut sinne mistä saa nopeammin. Kaikki ovat tyytyväisiä, eikös jee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli lopetat keskustelut kun huomasit hävinneesi? Valon nopeudella ei ole tässä merkitystä, sitä paitsi signaali kulkee kuidussa vain 200 000 km/s joten olet siinäkin väärässä. Jos väännän vielä kerran rautalangasta niin soittamalla väärään numeroon voit menettää minuutteja, esim. 10 minuuttia jona aikana veneesi voi upota ja/tai sinä tai perheenjäsenesi hukkuu. Pahimmillaan puhelu ei yhdisty oikein tai tulee tietokatkos (esim. paikka menee väärin), jolloin apu voi viivästyä tunteja ei ei tule ollenkaan. On muuten ihan oma valintasi haluatko apua nopeammin vai hitaammin. Voidaan sopia niin että sinä soitat sinne mistä apua saa hitaammin ja muut sinne mistä saa nopeammin. Kaikki ovat tyytyväisiä, eikös jee?

        Jos tuohon nopeuteen saisi kommentoida.

        Jos vene on tulessa, niin se palaa nopeasti ja sieltä pitää poistua heti. Avun tulemiseen kestää nopeimmillaankin niin pitkään, ettei siitä ole apua veneen sammuttamiseksi.

        Jos on mahdollisuus siirtyä turvaan toiseen veneeseen, niin minä teen sen heti ja kutsun apua, kun olen turvassa. Sillä ei ole väliä palaako vene pari minuuttia pitempään.

        Oikeudessa oli hiljattain tapaus, jossa kuolleen läheisen löytänyt ihminen soitti ensin siskolleen ennen hätänumeroon soittamista koska ei siinä tilanteessa tiennyt miten saada apua. Oli ihan selvinpäin ja tolkun ihminen muutenkin.

        Ihmisten toiminta ei ole hädässä aina ihan loogista, mutta tuossakin tapauksessa veneestä poistumisen priorisointi oli ihan fiksua. Tavaran pelastaminen ei ehkä ollut ihan loppuun mietitty, mutta ihan ymmärrettävää sekin. Eihän heillä ollut aikaa pakata vaan piti ottaa se, mikä oli käden ulottuvilla. En ole hämmästynyt myöskään siitä, ettei keksinyt minne pitää soittaa koska sekin on vuosien aikana muuttunut.

        On mukava spekuloida, mutta lehdessä kuvattu toiminta ei ole todiste humalatilasta ja jos vene olisi poltettu tahallaan, niin silloin olisi myös pelastautumissuunnitelma ollut valmiina, reput pakattuna ja hätänumero valittuna puhelimessa.


    • Anonyymi

      Ruorijuoppoja hyysätään ja ymmärretään liikaa. Ehdoton 0,5 tai oikrastaqn mielummin 0,0promillea käyttöön. Ja jatkossa sellainen köytäntö että onnettomuuden ja promillemittauksen välissä ei kannaata ryypätä vaan kaikki promillet otetaan kyselemättä huomioon takaisinlaskettaessa onnettomuushetken humalatilaa. Nythän rattijuoppo autoilijakin karkaa aina paikalta juopottelemaan voidakseen väittää että promillet on tulleet kaikki onnettomuuden jälkeen. Tosin oikeus yleensä tulkitsee tilanteen oikein.

      • Anonyymi

        Ja vitut. Koska sinä olet tylsämielinen absolutisti niin saat hajota ihan yksin omaan ahdistukseesi. Tuo sinun janoama viranomaispelko ja tyrannia toteutuu vain märissä unissasi.


      • Anonyymi

        Snappertunan puutarhaväylällä pidetyssä puhallusratsiassa kävi aikoinaan ilmi, että peräti 40% veneilijöistä oli täysin selvin päin. Parantamisen varaa siis vielä olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Snappertunan puutarhaväylällä pidetyssä puhallusratsiassa kävi aikoinaan ilmi, että peräti 40% veneilijöistä oli täysin selvin päin. Parantamisen varaa siis vielä olisi.

        Levität väärää tietoa. Niin ei ole koskaan tapahtunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Levität väärää tietoa. Niin ei ole koskaan tapahtunut.

        Toden totta, vain 30% oli selvin päin, muistin väärin.

        "Tammisaaren saaristossa 31.8.–1.9.2002 vesiliikenteen valvontaiskun yhteydessä tehtyjen puhallutusten tulosten (ks. luku 1.6) perusteella useat veneilijät eivät tiedosta niitä riskejä, jotka liittyvät veneilyyn alkoholin vaikutuksen alaisena. Veneilijöistä, joita puhallutettiin 63 kpl, vain 30 % puhalsi puhtaan 0 promillen tuloksen."

        Lähteenä Wäxärissä sattuneen kolmeen kuolemaan johtaneen venekolarin onnettomuustutkinta, sivu 41: https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2002/b12002m_tutkintaselostus/b12002m_tutkintaselostus.pdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toden totta, vain 30% oli selvin päin, muistin väärin.

        "Tammisaaren saaristossa 31.8.–1.9.2002 vesiliikenteen valvontaiskun yhteydessä tehtyjen puhallutusten tulosten (ks. luku 1.6) perusteella useat veneilijät eivät tiedosta niitä riskejä, jotka liittyvät veneilyyn alkoholin vaikutuksen alaisena. Veneilijöistä, joita puhallutettiin 63 kpl, vain 30 % puhalsi puhtaan 0 promillen tuloksen."

        Lähteenä Wäxärissä sattuneen kolmeen kuolemaan johtaneen venekolarin onnettomuustutkinta, sivu 41: https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2002/b12002m_tutkintaselostus/b12002m_tutkintaselostus.pdf

        No niin. Tähän tarvitaan nyt muutos! Ehdottomasti veneajokortti pakolliseksi, niin loppuu se kännissä törttöily. Vai mitä?


      • Anonyymi

        Ja mitä merkitystä on sillä jos on 0,1% ”humalassa”? Ei mitään. Juuri siksi se raja on korkeammalla koska alhaisemmilla lukemilla ei käytännössä ole merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toden totta, vain 30% oli selvin päin, muistin väärin.

        "Tammisaaren saaristossa 31.8.–1.9.2002 vesiliikenteen valvontaiskun yhteydessä tehtyjen puhallutusten tulosten (ks. luku 1.6) perusteella useat veneilijät eivät tiedosta niitä riskejä, jotka liittyvät veneilyyn alkoholin vaikutuksen alaisena. Veneilijöistä, joita puhallutettiin 63 kpl, vain 30 % puhalsi puhtaan 0 promillen tuloksen."

        Lähteenä Wäxärissä sattuneen kolmeen kuolemaan johtaneen venekolarin onnettomuustutkinta, sivu 41: https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2002/b12002m_tutkintaselostus/b12002m_tutkintaselostus.pdf

        19 puhalsi 0
        29 0-0,5
        15 0,5-1

        Yhtään ruorijuoppoa ei siis löytynyt, mutta varsin moni oli juonut vähän tai aika paljonkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä merkitystä on sillä jos on 0,1% ”humalassa”? Ei mitään. Juuri siksi se raja on korkeammalla koska alhaisemmilla lukemilla ei käytännössä ole merkitystä.

        Kyllä se 0,5-1 alue on jo varsin paljon monelle. Kerran yhden tapahtuman yhteydessä oli merivartiosto puhalluttamassa halukkaita rannassa. Oli tullut tissuteltua koko ilta ja missään tapauksessa en olisi vesille lähtenyt. Puhallus kuitenkin näytti vain hiukan yli 0,5. Edelleenkään en pitänyt itseäni vesiliikennekuntoisena ja kauhistutti, että pian olisi autoakin voinut ajaa lain mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        19 puhalsi 0
        29 0-0,5
        15 0,5-1

        Yhtään ruorijuoppoa ei siis löytynyt, mutta varsin moni oli juonut vähän tai aika paljonkin.

        Koko kauden 233:stä puhallutuksesta löytyi 4 ruorijuopumussyytteen saanutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin. Tähän tarvitaan nyt muutos! Ehdottomasti veneajokortti pakolliseksi, niin loppuu se kännissä törttöily. Vai mitä?

        lapsettaako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko kauden 233:stä puhallutuksesta löytyi 4 ruorijuopumussyytteen saanutta.

        Neljä ruorijuoppoa 233 puhallutetusta on 1,7 promillea.
        Vuonna 2002 se oli autoliikenteessä 1,8 eli täsmälleen sama.

        Ei ole syytä olettaa, että ruorijuopumuksen kehitys poikkeaisi paljon rattijuopumuksista. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, vaikka raja pudotettaisiin nollaan, mutta olettavasti 0,5 on realistisempi.

        Veneenajokortin ja ruorijuopumuksen yhteys on kuitenkin heikko. Lupa tehdä jotakin, oli se sitten auton kuljettaminen tai lääkärintoimi, perustuu siihen, että katsotaan tarpeelliseksi hankkia asiaa varten riittävä todistettu osaaminen. Eihän lääkärinä toimimisen oikeus perustuu siihen, että oikeus voidaan ottaa pois vaan siihen, että on saanut koulutuksen.

        Vesiliikenteessä on jo olemassa vaadittuja koulutuksia ihan VHF-laitteen käytöstä valtamerialuksen kippariksi tai luotsiksi asti. Niissäkään ei perusajatuksen ole myöntää lupaan vain siksi, että sen voi ottaa pois tarvittaessa.

        Jos verataan tieliikenteeseen, niin sähköpyöräilijä tai -potkulautailija ei tarvitse ajokorttia, vaikka niille sattuu paljon enemmän onnettomuuksia kuin veneilyssä. En usko myöskään, että mensi läpi laki, jossa vaaditaan pyöräilijöille ajokorttia jotta sen voisi ottaa pois.

        Rangaistusskaala on varmasti ihan riittävä kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin veneilyssä. Maksimi on elinkautinen. Eiköhän sieltä löydy sopiva rangaistus ruorijuoppouteenkin, kun kerran löytyy raiskauksiin ja murhiinkin.

        Pitää muistaa, että myös ajokortitonta voidaan rangaista liikennerikoksesta (tai vaikka näpistyksestä) eikä silloin ole käytettävissä mahdollisuutta ottaa korttia pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neljä ruorijuoppoa 233 puhallutetusta on 1,7 promillea.
        Vuonna 2002 se oli autoliikenteessä 1,8 eli täsmälleen sama.

        Ei ole syytä olettaa, että ruorijuopumuksen kehitys poikkeaisi paljon rattijuopumuksista. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, vaikka raja pudotettaisiin nollaan, mutta olettavasti 0,5 on realistisempi.

        Veneenajokortin ja ruorijuopumuksen yhteys on kuitenkin heikko. Lupa tehdä jotakin, oli se sitten auton kuljettaminen tai lääkärintoimi, perustuu siihen, että katsotaan tarpeelliseksi hankkia asiaa varten riittävä todistettu osaaminen. Eihän lääkärinä toimimisen oikeus perustuu siihen, että oikeus voidaan ottaa pois vaan siihen, että on saanut koulutuksen.

        Vesiliikenteessä on jo olemassa vaadittuja koulutuksia ihan VHF-laitteen käytöstä valtamerialuksen kippariksi tai luotsiksi asti. Niissäkään ei perusajatuksen ole myöntää lupaan vain siksi, että sen voi ottaa pois tarvittaessa.

        Jos verataan tieliikenteeseen, niin sähköpyöräilijä tai -potkulautailija ei tarvitse ajokorttia, vaikka niille sattuu paljon enemmän onnettomuuksia kuin veneilyssä. En usko myöskään, että mensi läpi laki, jossa vaaditaan pyöräilijöille ajokorttia jotta sen voisi ottaa pois.

        Rangaistusskaala on varmasti ihan riittävä kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin veneilyssä. Maksimi on elinkautinen. Eiköhän sieltä löydy sopiva rangaistus ruorijuoppouteenkin, kun kerran löytyy raiskauksiin ja murhiinkin.

        Pitää muistaa, että myös ajokortitonta voidaan rangaista liikennerikoksesta (tai vaikka näpistyksestä) eikä silloin ole käytettävissä mahdollisuutta ottaa korttia pois.

        4/233 on kylläkin 1,7 prosenttia ei promillea. Tai toisin päin ajetellen n. joka 60:s vastaantulija on umpikännissä, joksi itse lasken 1 promillen ylityksen.

        Autoliikenteessä 0,13 prosenttia oli yli rattijuopumusrajan ja 0,78 % oli maistellut 2018: https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tilastot/tilastokatsaukset/tilastokatsaus_rattijuopumus.pdf

        Siis ko. mittauksessa rourijuoppoja (yli 1,0 promillea) oli yli 10-kertaisesti rattijuoppoihin (yli 0,5 promillea) verrattuna ja maistelleita lähes 100-kertaisesti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neljä ruorijuoppoa 233 puhallutetusta on 1,7 promillea.
        Vuonna 2002 se oli autoliikenteessä 1,8 eli täsmälleen sama.

        Ei ole syytä olettaa, että ruorijuopumuksen kehitys poikkeaisi paljon rattijuopumuksista. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, vaikka raja pudotettaisiin nollaan, mutta olettavasti 0,5 on realistisempi.

        Veneenajokortin ja ruorijuopumuksen yhteys on kuitenkin heikko. Lupa tehdä jotakin, oli se sitten auton kuljettaminen tai lääkärintoimi, perustuu siihen, että katsotaan tarpeelliseksi hankkia asiaa varten riittävä todistettu osaaminen. Eihän lääkärinä toimimisen oikeus perustuu siihen, että oikeus voidaan ottaa pois vaan siihen, että on saanut koulutuksen.

        Vesiliikenteessä on jo olemassa vaadittuja koulutuksia ihan VHF-laitteen käytöstä valtamerialuksen kippariksi tai luotsiksi asti. Niissäkään ei perusajatuksen ole myöntää lupaan vain siksi, että sen voi ottaa pois tarvittaessa.

        Jos verataan tieliikenteeseen, niin sähköpyöräilijä tai -potkulautailija ei tarvitse ajokorttia, vaikka niille sattuu paljon enemmän onnettomuuksia kuin veneilyssä. En usko myöskään, että mensi läpi laki, jossa vaaditaan pyöräilijöille ajokorttia jotta sen voisi ottaa pois.

        Rangaistusskaala on varmasti ihan riittävä kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin veneilyssä. Maksimi on elinkautinen. Eiköhän sieltä löydy sopiva rangaistus ruorijuoppouteenkin, kun kerran löytyy raiskauksiin ja murhiinkin.

        Pitää muistaa, että myös ajokortitonta voidaan rangaista liikennerikoksesta (tai vaikka näpistyksestä) eikä silloin ole käytettävissä mahdollisuutta ottaa korttia pois.

        "En usko myöskään, että mensi läpi laki, jossa vaaditaan pyöräilijöille ajokorttia..."

        Sinänsä hyvä ja aiheellinen kysymys. Tuntuu hullulta että vilkkaan tieliikenteen seassa saa poukkoilla jollakin metallihärvelillä ihan vapaasti ilman mitään näyttöä sääntöjen osaamisesta! Miten helvetissä tällainen voi olla mahdollista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neljä ruorijuoppoa 233 puhallutetusta on 1,7 promillea.
        Vuonna 2002 se oli autoliikenteessä 1,8 eli täsmälleen sama.

        Ei ole syytä olettaa, että ruorijuopumuksen kehitys poikkeaisi paljon rattijuopumuksista. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, vaikka raja pudotettaisiin nollaan, mutta olettavasti 0,5 on realistisempi.

        Veneenajokortin ja ruorijuopumuksen yhteys on kuitenkin heikko. Lupa tehdä jotakin, oli se sitten auton kuljettaminen tai lääkärintoimi, perustuu siihen, että katsotaan tarpeelliseksi hankkia asiaa varten riittävä todistettu osaaminen. Eihän lääkärinä toimimisen oikeus perustuu siihen, että oikeus voidaan ottaa pois vaan siihen, että on saanut koulutuksen.

        Vesiliikenteessä on jo olemassa vaadittuja koulutuksia ihan VHF-laitteen käytöstä valtamerialuksen kippariksi tai luotsiksi asti. Niissäkään ei perusajatuksen ole myöntää lupaan vain siksi, että sen voi ottaa pois tarvittaessa.

        Jos verataan tieliikenteeseen, niin sähköpyöräilijä tai -potkulautailija ei tarvitse ajokorttia, vaikka niille sattuu paljon enemmän onnettomuuksia kuin veneilyssä. En usko myöskään, että mensi läpi laki, jossa vaaditaan pyöräilijöille ajokorttia jotta sen voisi ottaa pois.

        Rangaistusskaala on varmasti ihan riittävä kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin veneilyssä. Maksimi on elinkautinen. Eiköhän sieltä löydy sopiva rangaistus ruorijuoppouteenkin, kun kerran löytyy raiskauksiin ja murhiinkin.

        Pitää muistaa, että myös ajokortitonta voidaan rangaista liikennerikoksesta (tai vaikka näpistyksestä) eikä silloin ole käytettävissä mahdollisuutta ottaa korttia pois.

        Menivätkö prosentit ja promillet sekaisin?
        Mistä vesiliikenteessä tehdystä lain rikkomuksesta voi saada ns. elinkautisen? Tuollainen edellyttää kyllä jo teon tahallisuutta vaikka kyseessä olisi uhrin hengen vienyt teko.


    • Anonyymi

      Outoa, että taas aletaan vääntämään promillerajan tiputtamista. Tämä on jatkuvasti esillä, vaikkei tutkimuksissa ole todettu siihen mitään perustetta. Siksi promillerajaa ei laskettu uudessa vesiliikennelaissakaan.
      Tieliikenteessäkin on todettu, että vähän naukkailleet ovat vähemmistönä onnettomuuksissa ja ajavat selviä tarkemmin, -juurikin syystä, että tietävät veressänsä olevan alkoholia.

      0-rajalla ei siis saavuteta turvallisuuden parantumista, menee kiusanteon puolelle. Alkoholista johtuvat onnettomuudet tapahtuvat reilusti kännissäoleville, eikä heitä taida kiinnostaa promillerajat. Sama pätee ylinopeuksiin, pienillä kerätään valtiolle tuloja ja suuret tuovatniitä onnettomuuksia.

      Jos joku tuntee olevansa humalassa 0,5 promillea puhaltaessaan, niin ehkä taustalla on kuitenkin jotain lääkärissä selvitettävää.

      • Anonyymi

        Nollaraja on lähinnä teoreettinen koska alkoholipitoisuus on helposti nollan yläpuolella ihan normaalista syömisestä ja juomisesta ilman alkoholijuomiakin.
        Esimerkkinä vaikka kefiiri, jogurtti, soijatuotteet, etikka, tofu, kimchi ja säilötyt vihannekset.

        Rajan pitäisi olla joku luku nollan yläpuolella tai sitten mittaustarkkuuden pitää olla tarkoituksella huono. Tahallaan huononnettu tarkkuus on ongelma koska rangaistuksen perusteena pitäisi olla mahdollisimman oikea luku.

        Rangaistavuuden rajan pitäisi perustua todettuun vaikutukseen ja haittaan toimintakyvyn kanssa. Nyt keskustelu käydään pelkästään luvuilla, jotka kuulostavat mukavilta ilman, että niitä perustellaan niiden merkityksellä vaikuttavuuteen. Oikeastaan ihan sama juttu kuin hoitajamitoituksen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nollaraja on lähinnä teoreettinen koska alkoholipitoisuus on helposti nollan yläpuolella ihan normaalista syömisestä ja juomisesta ilman alkoholijuomiakin.
        Esimerkkinä vaikka kefiiri, jogurtti, soijatuotteet, etikka, tofu, kimchi ja säilötyt vihannekset.

        Rajan pitäisi olla joku luku nollan yläpuolella tai sitten mittaustarkkuuden pitää olla tarkoituksella huono. Tahallaan huononnettu tarkkuus on ongelma koska rangaistuksen perusteena pitäisi olla mahdollisimman oikea luku.

        Rangaistavuuden rajan pitäisi perustua todettuun vaikutukseen ja haittaan toimintakyvyn kanssa. Nyt keskustelu käydään pelkästään luvuilla, jotka kuulostavat mukavilta ilman, että niitä perustellaan niiden merkityksellä vaikuttavuuteen. Oikeastaan ihan sama juttu kuin hoitajamitoituksen kanssa.

        Alkoholin negatiiviset vaikutukset alkavat 0,2-0,3 promillessa, jossa huomion jakaminen useampiin asioihin heikkenee.
        0,2 tasoa tuskin saavutetaan vihanneksia syömälölä.


    • Anonyymi

      Mutta ei kai tätä venepaloa alkoholi aiheuttanut vai kuinka? Sen sijaan tässä tuli taas kerran, itse asiassa vesillämme lyhyen ajan sisällä toisen kerran, näkyviin lasikuituveneen "käyttäytyminen" tulipalotilanteessa. Kun pieni palonalku pääsee kiinni lasikuituun ja palo saavuttaa riittävän lämpötilan, palo jatkuu ja yltyy hyvin nopeasti ja voimallisesti. Lasikuitu on näissä tilanteissa esim. puuta vaarallisempi materiaali.

      • Anonyymi

        Kun moottorin öljynpaineesta tai moottorin lämpötilasta tulee hälytys, normaalisti veneilijä sen huomaa ja reagoi siihen. Mitä tukevammassa kännissä on, sitä enemmän tärkeitä huomioita jää tekemättä jä päätöksentekokyky heikkenee. Venepaloa ei aiheuttanut alkoholi, mutta jotakin tärkeää jäi veneilijöiltä jostakin syystä huomaamatta.
        Tämä ei ole kannanotto puheena olevan palon syihin eikä seurauksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun moottorin öljynpaineesta tai moottorin lämpötilasta tulee hälytys, normaalisti veneilijä sen huomaa ja reagoi siihen. Mitä tukevammassa kännissä on, sitä enemmän tärkeitä huomioita jää tekemättä jä päätöksentekokyky heikkenee. Venepaloa ei aiheuttanut alkoholi, mutta jotakin tärkeää jäi veneilijöiltä jostakin syystä huomaamatta.
        Tämä ei ole kannanotto puheena olevan palon syihin eikä seurauksiin.

        On hyvä, että sinä olet olemassa. Me muut tunnemme olomme heti paljon fiksummiksi.

        Milloin se hälyytys tuli?
        Tuliko hälyytys ensin lämpötilasta vai öljynpainesta?
        Olitko paikalla?

        Minä sinua älykkäämpänä pidän paljon todennäköisempänä, että hälyytystä tai hälyytyksiä ei koskaan tullut koska olishan joku henkilöistä niihin reagoinut. Näin sanon ihmisenä jolla on vene ja joka saa liikkua kaupungilla ilman saattajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hyvä, että sinä olet olemassa. Me muut tunnemme olomme heti paljon fiksummiksi.

        Milloin se hälyytys tuli?
        Tuliko hälyytys ensin lämpötilasta vai öljynpainesta?
        Olitko paikalla?

        Minä sinua älykkäämpänä pidän paljon todennäköisempänä, että hälyytystä tai hälyytyksiä ei koskaan tullut koska olishan joku henkilöistä niihin reagoinut. Näin sanon ihmisenä jolla on vene ja joka saa liikkua kaupungilla ilman saattajaa.

        Tuossa on järkeä.
        Jos moottoritehoa käytetään vaikka 600 hp, koneet tarvitsevat yli 1m2 ilman ottoon. Konetilassa käy aika puhuri koneiden imusarjoihin.
        Jos konehuoneessa syttyy tulipalo, niin savu menee koneiden läpi ilman, että sitä tulee lainkaan hytteihin tai kannelle.

        Tulipalo saa siis kyteä pitkään enen kuin sen huomaa ja ilmavirtaus ruokkii sitä vielä sopivasti tuoreella hapella kunnes koneet tai kone sitten vihdoinkin sanoo sopimuksensa irti vaikkapa siksi, että polttoaineletku palaa poikki tai suodattimien tiivisteet sulaa tai vaikka elektroniikka kärähtää niin, että kone sammuu jos se on sen tyyppinen.

        Silloin onkin ns. piru merrassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hyvä, että sinä olet olemassa. Me muut tunnemme olomme heti paljon fiksummiksi.

        Milloin se hälyytys tuli?
        Tuliko hälyytys ensin lämpötilasta vai öljynpainesta?
        Olitko paikalla?

        Minä sinua älykkäämpänä pidän paljon todennäköisempänä, että hälyytystä tai hälyytyksiä ei koskaan tullut koska olishan joku henkilöistä niihin reagoinut. Näin sanon ihmisenä jolla on vene ja joka saa liikkua kaupungilla ilman saattajaa.

        Tuo kommenttisi ei tue tuota ylivoimaista älykkyyttäsi, josta tunnet olevasi suuresti ylpeä.
        Erityisesti siinä valossa kun edellinen kirjoittaja sanoo, ettei hänen kannanottonsa koske kyseessä olevaa casea.
        Valitettavasti kuullut näihin täällä usein esiintyviin veivaajiin.
        Tarvitaan parempia näyttöjä älykkyyden tueksi - ikävä kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kommenttisi ei tue tuota ylivoimaista älykkyyttäsi, josta tunnet olevasi suuresti ylpeä.
        Erityisesti siinä valossa kun edellinen kirjoittaja sanoo, ettei hänen kannanottonsa koske kyseessä olevaa casea.
        Valitettavasti kuullut näihin täällä usein esiintyviin veivaajiin.
        Tarvitaan parempia näyttöjä älykkyyden tueksi - ikävä kyllä.

        Kiitos mielipiteestäsi. Hauskaa, että sinulla on sellainen.
        Tämä ei liity mitenkään kirjoitukseesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa on järkeä.
        Jos moottoritehoa käytetään vaikka 600 hp, koneet tarvitsevat yli 1m2 ilman ottoon. Konetilassa käy aika puhuri koneiden imusarjoihin.
        Jos konehuoneessa syttyy tulipalo, niin savu menee koneiden läpi ilman, että sitä tulee lainkaan hytteihin tai kannelle.

        Tulipalo saa siis kyteä pitkään enen kuin sen huomaa ja ilmavirtaus ruokkii sitä vielä sopivasti tuoreella hapella kunnes koneet tai kone sitten vihdoinkin sanoo sopimuksensa irti vaikkapa siksi, että polttoaineletku palaa poikki tai suodattimien tiivisteet sulaa tai vaikka elektroniikka kärähtää niin, että kone sammuu jos se on sen tyyppinen.

        Silloin onkin ns. piru merrassa.

        Jos moottoriteho on (maksimissaan) 600 hp, eli noin 440 kW, ja edelleen jos siitä käytössä on esim. noin 80%, se tekee noin 350 kW. Polttomoottorin polttoaineen ominaiskulutus on nykyisillä moottoreilla noin 200 g/kWh, ja se taas tekee em. teholla noin 70 kg/h. Yhden polttoainekilon (litran) teoreettiseen täydelliseen polttamiseen tarvitaan ilmaa noin 13 normikuutiometriä, 70 kg (tai litran, miten halutaan ilmoittaa) palamiseen tarvitaan siis minimissään ilmaa 910 kuutiometriä per tunti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos moottoriteho on (maksimissaan) 600 hp, eli noin 440 kW, ja edelleen jos siitä käytössä on esim. noin 80%, se tekee noin 350 kW. Polttomoottorin polttoaineen ominaiskulutus on nykyisillä moottoreilla noin 200 g/kWh, ja se taas tekee em. teholla noin 70 kg/h. Yhden polttoainekilon (litran) teoreettiseen täydelliseen polttamiseen tarvitaan ilmaa noin 13 normikuutiometriä, 70 kg (tai litran, miten halutaan ilmoittaa) palamiseen tarvitaan siis minimissään ilmaa 910 kuutiometriä per tunti!

        Myös tuo laskelma pienemmällä teholla osoittaa, että savu menee iloisesti palon alkuvaiheessa koneiden läpi eikä välttämättä näy eikä haise missään etenkin, kun aika monessa veneessä konehuoneen tuuletus on pikemminkin ali- kuin ylimitoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hyvä, että sinä olet olemassa. Me muut tunnemme olomme heti paljon fiksummiksi.

        Milloin se hälyytys tuli?
        Tuliko hälyytys ensin lämpötilasta vai öljynpainesta?
        Olitko paikalla?

        Minä sinua älykkäämpänä pidän paljon todennäköisempänä, että hälyytystä tai hälyytyksiä ei koskaan tullut koska olishan joku henkilöistä niihin reagoinut. Näin sanon ihmisenä jolla on vene ja joka saa liikkua kaupungilla ilman saattajaa.

        Varsin todennäköisesti joku mittari kertoi jotain ennen paloa. Ei välttämättä hälytystä, mutta epänormaalia lukemaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsin todennäköisesti joku mittari kertoi jotain ennen paloa. Ei välttämättä hälytystä, mutta epänormaalia lukemaa.

        Mutta et osaa sanoa mikä?

        Ei se mitään, en minäkään tiedä mikä mittari olisi kertonut tulipalosta.
        - moottorin lämpötila, ei jos kone voitelee ja vesi kiertää.
        - öljynpaine, ei jos kone käy ja öljyä on
        - turbon paine, ei jos sitä mittaria edes on
        - vaihteistoöljyn paine, jos sille on mittari ei värähdäkään
        - jännitemittari, ei jos kyseessä ei ole massiivinen oikosulku
        - plotteri, ei paitsi oikosulussa alhainen jännite
        - vesisäiliön ja septin pinta -ei ja jos olisikin, tuskin olisi epäilty tulipaloa
        - ampeerimittari - kts jännitemittari
        - juomavesitankin pumpun paine, harvalla on mittaria tai edes merkkivaloja

        Sitten on vielä pyrometri, jäähdytysveden paine, ja jäähdyttimen pinnankorkeus. Niihin useimmissa veneissä ei ole hälyytystä.

        Mikä on se salaperäinen mittari, joka on sinun maailmassasi TODENNÄKÖISESTI kertonut tulipalosta konehuoneessa?
        Minulta loppuu mittarit ja mielikuvitus kesken - mutta hei, eihän sulla edes ole venettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös tuo laskelma pienemmällä teholla osoittaa, että savu menee iloisesti palon alkuvaiheessa koneiden läpi eikä välttämättä näy eikä haise missään etenkin, kun aika monessa veneessä konehuoneen tuuletus on pikemminkin ali- kuin ylimitoitettu.

        Tuo laskelmani ilmamäärä, eli noin 900 normikuutiometriä tunnissa, on ilmamäärä jonka moottori käyttää tuossa tilanteessa polttoaineen polttamiseen ja joka siis tulee pakokaasuina pois moottorista. Tuokin laskelma on teoreettinen, käytännössä ilmaa tarvitaan aina hyvään palamiseen hieman enemmän, eli em. tapauksessa voidaan käyttää hyvinkin lukemaa 1000 m3/h.
        Itse konetilaan tulisi tietysti johtaa tuota enemmän ilmaa ihan jäähdytyksen takia. Vaikka kyseessä onkin vesijäähdytteinen kone, synnyttää se käydessään kuumuutta myös kuumien pintojensa kautta ilmaan ja se lämpö tulee saada tuuletettua myös pois. Mutta mitä on sivun veneen tapauksessa sattunut ja miten palo on alkanut, en tiedä. Ilmeisesti kaikki on tapahtunut nopeasti ja todennäköisesti ihmiset ovat hätääntyneet, olleet ensimmäiset hetket kenties enemmän tai vähemmän toimintakyvyttömiäkin ja palo on voinut yltyä jne.
        Ainakaan itse en halua spekuloida asialla yhtään enempää tietämättä enempää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta et osaa sanoa mikä?

        Ei se mitään, en minäkään tiedä mikä mittari olisi kertonut tulipalosta.
        - moottorin lämpötila, ei jos kone voitelee ja vesi kiertää.
        - öljynpaine, ei jos kone käy ja öljyä on
        - turbon paine, ei jos sitä mittaria edes on
        - vaihteistoöljyn paine, jos sille on mittari ei värähdäkään
        - jännitemittari, ei jos kyseessä ei ole massiivinen oikosulku
        - plotteri, ei paitsi oikosulussa alhainen jännite
        - vesisäiliön ja septin pinta -ei ja jos olisikin, tuskin olisi epäilty tulipaloa
        - ampeerimittari - kts jännitemittari
        - juomavesitankin pumpun paine, harvalla on mittaria tai edes merkkivaloja

        Sitten on vielä pyrometri, jäähdytysveden paine, ja jäähdyttimen pinnankorkeus. Niihin useimmissa veneissä ei ole hälyytystä.

        Mikä on se salaperäinen mittari, joka on sinun maailmassasi TODENNÄKÖISESTI kertonut tulipalosta konehuoneessa?
        Minulta loppuu mittarit ja mielikuvitus kesken - mutta hei, eihän sulla edes ole venettä.

        Riippuu tietysti siitä mikä tulipalon on aiheuttanut. Erittäin todennäköisesti tulipalo on aiheutunut moottorista. Yksi melko todennäköinen syy on merivesikierron häiriö. Silloin moottorin jäähdytysveden lämpötila nousee ja jossain vaiheessa pakoputki palaa poikki.

        Itselle on kerran käynyt noin lainaveneellä (uusi koeajossa), jossa ei ollut mittareita ja hälytykset eivät toimineet. Sammutin koneen, kun alkoi haista. Ei tullut paloa, mutta ehti hajota pakoputki, laturi jne. Monta varoitusta olisi tullut ennen hajua, jos olisi ollut mittareita tai hälytykset olisi toimineet.

        Ko. tapauksessa merivesipumpun siipipyörän napa oli hajonnut eli vain napa pöyri. Jälkiviisaana olisi voinut havaita myös vedentulon loppumisen pakoputkesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu tietysti siitä mikä tulipalon on aiheuttanut. Erittäin todennäköisesti tulipalo on aiheutunut moottorista. Yksi melko todennäköinen syy on merivesikierron häiriö. Silloin moottorin jäähdytysveden lämpötila nousee ja jossain vaiheessa pakoputki palaa poikki.

        Itselle on kerran käynyt noin lainaveneellä (uusi koeajossa), jossa ei ollut mittareita ja hälytykset eivät toimineet. Sammutin koneen, kun alkoi haista. Ei tullut paloa, mutta ehti hajota pakoputki, laturi jne. Monta varoitusta olisi tullut ennen hajua, jos olisi ollut mittareita tai hälytykset olisi toimineet.

        Ko. tapauksessa merivesipumpun siipipyörän napa oli hajonnut eli vain napa pöyri. Jälkiviisaana olisi voinut havaita myös vedentulon loppumisen pakoputkesta.

        Siis sinun mielestäsi on todennäköistä, että palo on aiheutunut sellaisesta syystä, jota mittareiden olisi pitänyt näyttää, mutta jota ne eivät näyttäneet?
        Siis kaksi vikaa samalla kertaa.

        Minun mielestäni on todennäköisempää, että palo ei johtunut viasta, jonka mittarit olisivat kertoneet koska hälyytyksiä ei havaittu. On helpompi uskoa yhteen vikaan kuin useampaan.

        Vian mittareissa huomaa aika helposti. Jos johto on poikki, ne näyttävät joko nollaa tai täyttä riippuen kykennästä. Virran kytkemisen yhteydessä myös öljynpainevaroitus soi ikävästi. Sen puuttumisen huomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis sinun mielestäsi on todennäköistä, että palo on aiheutunut sellaisesta syystä, jota mittareiden olisi pitänyt näyttää, mutta jota ne eivät näyttäneet?
        Siis kaksi vikaa samalla kertaa.

        Minun mielestäni on todennäköisempää, että palo ei johtunut viasta, jonka mittarit olisivat kertoneet koska hälyytyksiä ei havaittu. On helpompi uskoa yhteen vikaan kuin useampaan.

        Vian mittareissa huomaa aika helposti. Jos johto on poikki, ne näyttävät joko nollaa tai täyttä riippuen kykennästä. Virran kytkemisen yhteydessä myös öljynpainevaroitus soi ikävästi. Sen puuttumisen huomaa.

        En ole väittänyt mittareiden olleen rikki. Kerroin vain oman kokemukseni pienestä mittarittomasta dieselistä, joka olisi voinut johtaa tulipaloon.

        Kuskiahan syytetään ruorijuopumuksesta ja hänen veneilytaidoistaan ei ole kerrottu. Hyvin mahdollista, että mittarit olisivat kertoneet ongelmasta, mutta tämä on jäänyt huomaamatta tietämättömyyden tai juovuksissa olon takia. Jos hälytyksiä edes on, ne tulevat paljon myöhemmin kuin mittarin epänormaali lukema. Jos hälytys on vain merkkivalo, sekin jää helposti huomaamatta ja saattaa myös olla rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu tietysti siitä mikä tulipalon on aiheuttanut. Erittäin todennäköisesti tulipalo on aiheutunut moottorista. Yksi melko todennäköinen syy on merivesikierron häiriö. Silloin moottorin jäähdytysveden lämpötila nousee ja jossain vaiheessa pakoputki palaa poikki.

        Itselle on kerran käynyt noin lainaveneellä (uusi koeajossa), jossa ei ollut mittareita ja hälytykset eivät toimineet. Sammutin koneen, kun alkoi haista. Ei tullut paloa, mutta ehti hajota pakoputki, laturi jne. Monta varoitusta olisi tullut ennen hajua, jos olisi ollut mittareita tai hälytykset olisi toimineet.

        Ko. tapauksessa merivesipumpun siipipyörän napa oli hajonnut eli vain napa pöyri. Jälkiviisaana olisi voinut havaita myös vedentulon loppumisen pakoputkesta.

        "jossa ei ollut mittareita ja hälytykset eivät toimineet."

        Kuinka monessa huvi-veneessä on edes pakoputken lämpömittari tai ylilämmön hälytyksen anturi, jotka reagoisivat vesikierto-ongelmaan. Väitän, että hyvin hyvin harvassa. Omassanikin on ylilämpöhälytin pakoputkessa vain siksi, että olen sen erikseen itse asentanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole väittänyt mittareiden olleen rikki. Kerroin vain oman kokemukseni pienestä mittarittomasta dieselistä, joka olisi voinut johtaa tulipaloon.

        Kuskiahan syytetään ruorijuopumuksesta ja hänen veneilytaidoistaan ei ole kerrottu. Hyvin mahdollista, että mittarit olisivat kertoneet ongelmasta, mutta tämä on jäänyt huomaamatta tietämättömyyden tai juovuksissa olon takia. Jos hälytyksiä edes on, ne tulevat paljon myöhemmin kuin mittarin epänormaali lukema. Jos hälytys on vain merkkivalo, sekin jää helposti huomaamatta ja saattaa myös olla rikki.

        "Kerroin vain oman kokemukseni pienestä mittarittomasta dieselistä, joka olisi voinut johtaa tulipaloon."

        Ei noissa huviveneissä ole mitään mittareita tai hälyttimen antureita pakoputkessa! Oli kyse isosta tai pienestä moottorista. Moottorin makean veden jäähdytysvedessä on usein anturi ja mittari sekä useissa jopa hälytin, mutta ei sillä meriveden kierron ja pakoputken jäähtymisen kanssa ole suoraa yhteyttä. Merivesijäähdytteisissä tilanne on toki eri, mutta alkavat olemaan jo niin historiallisia koneita nuo, ettei varmasti Prinsessaan ole sellaista asennettu.


        "Kuskiahan syytetään ruorijuopumuksesta ja hänen veneilytaidoistaan ei ole kerrottu."

        Poliisi ei ole kyllä kertonut, että kuskia syytetään juorijuoppoudesta. Suomi24 palstalta tämä syytös on tullut. Että koitetaan nyt kuitenkin pysyä niissä faktatiedoissa joita meillä on. Loput on omaa arvailua tässä vaiheessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole väittänyt mittareiden olleen rikki. Kerroin vain oman kokemukseni pienestä mittarittomasta dieselistä, joka olisi voinut johtaa tulipaloon.

        Kuskiahan syytetään ruorijuopumuksesta ja hänen veneilytaidoistaan ei ole kerrottu. Hyvin mahdollista, että mittarit olisivat kertoneet ongelmasta, mutta tämä on jäänyt huomaamatta tietämättömyyden tai juovuksissa olon takia. Jos hälytyksiä edes on, ne tulevat paljon myöhemmin kuin mittarin epänormaali lukema. Jos hälytys on vain merkkivalo, sekin jää helposti huomaamatta ja saattaa myös olla rikki.

        Voisitko todistaa, että kuskia syytetään ruorijuopumuksesta?

        Jos väitteesi ei pidä paikkaansa, siitä voi seurata syyte kunnianloukkuksesta, mutta sen sinä tietysti tidät, kun esität väitteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole väittänyt mittareiden olleen rikki. Kerroin vain oman kokemukseni pienestä mittarittomasta dieselistä, joka olisi voinut johtaa tulipaloon.

        Kuskiahan syytetään ruorijuopumuksesta ja hänen veneilytaidoistaan ei ole kerrottu. Hyvin mahdollista, että mittarit olisivat kertoneet ongelmasta, mutta tämä on jäänyt huomaamatta tietämättömyyden tai juovuksissa olon takia. Jos hälytyksiä edes on, ne tulevat paljon myöhemmin kuin mittarin epänormaali lukema. Jos hälytys on vain merkkivalo, sekin jää helposti huomaamatta ja saattaa myös olla rikki.

        Miten sinä mittarittoman dieselin kyydissä olleena (sulla ei ole venettä) teet johtopäätöksen, että muissa veneissä olisi tulipaloista kertovia mittareita?????

        Eikö mielikuvitusveneilysi pikemminkin pistä epäilemään ettei muissakaan ole eikä pitämään TODENNÄKÖISENÄ, että muissa on????

        Tossa ei ole mitään järkeä.

        Ai niin, missä moottorissa ei ole mitään mittareita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko todistaa, että kuskia syytetään ruorijuopumuksesta?

        Jos väitteesi ei pidä paikkaansa, siitä voi seurata syyte kunnianloukkuksesta, mutta sen sinä tietysti tidät, kun esität väitteen.

        "Helsingin poliisi vahvistaa Iltalehdelle, että tapauksesta on kirjattu rikosilmoitus epäillystä vesiliikennejuopumuksesta eli tuttavallisemmin ruorijuoppous."
        Lähde on ollut täällä ennenkin: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/606f40dc-7efe-4c3f-9f7f-dd57166e7ba4
        Yleensä tuollainen rikosilmoitus on viranomaisen tekemä puhallutuksen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sinä mittarittoman dieselin kyydissä olleena (sulla ei ole venettä) teet johtopäätöksen, että muissa veneissä olisi tulipaloista kertovia mittareita?????

        Eikö mielikuvitusveneilysi pikemminkin pistä epäilemään ettei muissakaan ole eikä pitämään TODENNÄKÖISENÄ, että muissa on????

        Tossa ei ole mitään järkeä.

        Ai niin, missä moottorissa ei ole mitään mittareita?

        Missä vaiheessa olen sanonut jotain juuri tulipalosta kertovista mittareista? Uskoisin tuollaisessa veneessä olevan öljynpainemittari, jäähdytysveden lämpötilan mittari ja todennäköisesti myös latausjännitettä näyttävä mittari. Jäähdytysveden lämpö ja öljynpainemittari reagoivat moneen potentiaaliseen paloon johtavaan ongelmaan. Latausjännite myös silloin, kun on niin kuuma, että laturin diodit tai lataussäädin kärähtää.

        Pienissä dieseleissä (5-50 hv) ei usein ole mittareita muuta kuin polttoaineen määrälle ja usein myös kierrosluvulle. Tällaisia käytetään purjeveneissä ja uppoumarunkoisissa moottoriveneissä. Niissä on esimerkiksi tällainen paneeli: https://www.boatpartsandspares.co.uk/volvo-penta-2000-series-panel-873594-4638-p.asp
        Noissa pienemmissä moottoreissa ei ole vakiona edes ainuttakaan anturia. Vain kytkimet, jotka laukaisevat hälyttimen liian kuumasta jäähdytysvedestä ja liian alhaisesta öljynpaineesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä vaiheessa olen sanonut jotain juuri tulipalosta kertovista mittareista? Uskoisin tuollaisessa veneessä olevan öljynpainemittari, jäähdytysveden lämpötilan mittari ja todennäköisesti myös latausjännitettä näyttävä mittari. Jäähdytysveden lämpö ja öljynpainemittari reagoivat moneen potentiaaliseen paloon johtavaan ongelmaan. Latausjännite myös silloin, kun on niin kuuma, että laturin diodit tai lataussäädin kärähtää.

        Pienissä dieseleissä (5-50 hv) ei usein ole mittareita muuta kuin polttoaineen määrälle ja usein myös kierrosluvulle. Tällaisia käytetään purjeveneissä ja uppoumarunkoisissa moottoriveneissä. Niissä on esimerkiksi tällainen paneeli: https://www.boatpartsandspares.co.uk/volvo-penta-2000-series-panel-873594-4638-p.asp
        Noissa pienemmissä moottoreissa ei ole vakiona edes ainuttakaan anturia. Vain kytkimet, jotka laukaisevat hälyttimen liian kuumasta jäähdytysvedestä ja liian alhaisesta öljynpaineesta.

        Se kytkin on paineanturi ja mittari on kierroslukumittari ja sä vain kiemurtelet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Helsingin poliisi vahvistaa Iltalehdelle, että tapauksesta on kirjattu rikosilmoitus epäillystä vesiliikennejuopumuksesta eli tuttavallisemmin ruorijuoppous."
        Lähde on ollut täällä ennenkin: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/606f40dc-7efe-4c3f-9f7f-dd57166e7ba4
        Yleensä tuollainen rikosilmoitus on viranomaisen tekemä puhallutuksen jälkeen.

        Kirjoitit:

        "Kuskiahan syytetään ruorijuopumuksesta..."

        Joka
        1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka
        2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,
        on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon.

        Esitit tietona se, että kipparia syytetään ruorijuoppoudesta vaikka tiesit, ettei niin ol vaan aisaa tutkitaan. Antamasi tieto on siis paitse valheellinen, niin tietoisesti valheellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kytkin on paineanturi ja mittari on kierroslukumittari ja sä vain kiemurtelet.

        Kumpaako asiaa noista kahdesta mainitusta kierroslukumittarisi hälyttää? Taitaa olla oikea spesiaalimittari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpaako asiaa noista kahdesta mainitusta kierroslukumittarisi hälyttää? Taitaa olla oikea spesiaalimittari.

        "Noissa pienemmissä moottoreissa ei ole vakiona edes ainuttakaan anturia"
        Paitsi että öljynpaineanturi on olkoonkin, että sillä ei ole kuin kaksi aluetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsin todennäköisesti joku mittari kertoi jotain ennen paloa. Ei välttämättä hälytystä, mutta epänormaalia lukemaa.

        Veneethän tunnetusti ovat paikkoja, joissa kaikki sähkövermeet toimivat luotettavasti vuodesta toiseen vuosikymmenten ajan. Varsinkin merioloissa.

        Kuinka tavallista on, että 20 vuoden ikäisessä veneessä joku mittari tai varoitus ei enää toimikaan silloin kun sitä oikeasti tarvittaisiin ensimmäistä kertaa?


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      237
      2238
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1818
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      67
      1527
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1235
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      61
      1105
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1098
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1008
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      1004
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      854
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      842
    Aihe