korkokengistä

elle

suomalaiset miehet hokevat,että ärsyttää,kun suomalainen nainen pukeutuu niin huonosti,mm.käyttää usein verkkareita ja harvoin korkokenkiä.
ok,en itse pidä verkkareita,mielestäni ne ovat tyylittömät ja "ryhdittömät",käytän mieluummin farkkuja.
mutta haloo,eikö teille jo maalaisjärkikin sano,että korkokenkien pitkäaikainen käyttö on terveydelle haitallista.
kun itse joskus olen pitänyt korkokenkiä,niin aina on jalat sen jälkeen olleet kipeät.vaikka kävelenkin niillä ns.oikein.
samoin hameet talvella.ei ole kovin järkevää näiden leveysasteiden talvipakkasilla!

38

5993

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 170 cm

mitä miehet tykkää kun pitkällä naisella on korkkarit?

Itse pidän korkokengistä, mutta kun tuntuu että miehet jää lyhyeksi... Että kannattaisko siirtyä tasapohjaisiin?

• Coss

Kunhan et käytä yli 20cm korkoja mitoillasi, niin fine by me. Tältä kantilta katsottuna naiset alkavat muutenkin jo olla liiankin "pätkiä".:)

• h-den von früdenbauer

No eihän kaikki miehet ihan tappejakaan ole :)

• suurimmaksi osaksi korkokenkiä. oon 172, mut ei se muhun mitenkään vaikuta jos miehet on lyhyempiä.

• ja miehistä..

Hö. Tottakai jalat kipeytyy korkkareista jos niillä niin harvakseltaan käveleepi!
      Ja miten niin terveydelle haitallisia? Voisitko tarkentaa? Paremminhan niillä pysyy talvijäilläkin pystyssä kuin millään tasapohjaisilla monoilla! Itse käytän enimmäkseen korkeakorkoisia kenkiä kesää ja talvea eikä jalat kipeydy sen enempää kuin millä tahansa muilla kengillä kävellessäkään.
      Ja pitkän matkan lenkkeihin toki on ihan omat kenkänsäkin..

• Mie

Korkkarit eivät ole selälle ja nilkoille terveelliset jatkuvasti käytettyinä.

• Piikkikorkofriikki
        Mie kirjoitti:

Korkkarit eivät ole selälle ja nilkoille terveelliset jatkuvasti käytettyinä.

Kai tiedät,että myös jatkuva mohlo-tasapohjakenkien käyttö pilaa jalkaa?Se mikälie holvikaari jalassa alkaa tippumaan ja tadaa,kohta on lättäjalka.Sekään kivaa ole.miestenkin tulisi valita tarkemmin kenkänsä tai hommata kenkiin kiilat,jotka auttavat holvikaaren tukemisessa.

Korkokengät ovat ihania,niin naisellisia ja jopa mukaviakin(kunhan valitsee kenkänsä oikein ja huolella ja ennen kaikkea totuttautuu niihin).Inhottaa,kun pitkät naiset häpeävät pituuttaan,ei sitä korkoa tarvi 20cm olla,mutta lattapohjat ne vasta kamalia ovat!

• kipeät ovat
        Piikkikorkofriikki kirjoitti:

Kai tiedät,että myös jatkuva mohlo-tasapohjakenkien käyttö pilaa jalkaa?Se mikälie holvikaari jalassa alkaa tippumaan ja tadaa,kohta on lättäjalka.Sekään kivaa ole.miestenkin tulisi valita tarkemmin kenkänsä tai hommata kenkiin kiilat,jotka auttavat holvikaaren tukemisessa.

Korkokengät ovat ihania,niin naisellisia ja jopa mukaviakin(kunhan valitsee kenkänsä oikein ja huolella ja ennen kaikkea totuttautuu niihin).Inhottaa,kun pitkät naiset häpeävät pituuttaan,ei sitä korkoa tarvi 20cm olla,mutta lattapohjat ne vasta kamalia ovat!

Kenkien kärkien pitää olla suorat tai muuten ne tuhoavat jalat ja syntyy vaivasenluut. Melkein kaikki Eccotkin ovat matalapohjaisia ja ne kengät ovat terveysvaikutteiset, joten matalat kengät ovat jaloille parhaat.

Korkokengät ovat Suomen liukkaudessa hengenvaaralliset. Nilkka nyrjähtää, kun niillä kaatuu ja kallo voi mennä halki myös.

• korkojen satunnaiskäyttäjä
        Piikkikorkofriikki kirjoitti:

Korko ja holvikaarentuki (esim hyvissä urkeilulenkkareissa ne on vakiona) on ihan eri asia. Koron käyttö heikentää akillesjänteen aluetta (lihaksia, jänteitä jne)ja naiset jotka niitä käyttävät päivittäin ovat viimeistään keski-iässä poikkeuksetta 'jalkavammaisia' eli eivät voi enää käyttää korkeaa korkoa. Koron käyttö siis muokkaa jalan asentoa niin, että paino keskittyy pienemmälle alueelle jalassa, aiheuttaen näin ollen erilaisia ongelmia pitkäaikaisessa käytössä.
        Mut tosin kauneuden vuoksi naisethan on läpi vuosisatojen muokanneet vartaloaan terveyden kustannuksella; kiinan jalkojen sitomiset, tiukat korsetit jne jne. Ihan mitä vaan että pojille riittää silmälle iloa.. (P.S. ymmärtääköhän miehet oikeasti paljon naiset näkevät heidän vuokseen vaivaa)

• korkkarit in

Se kipeytyminen on hyvä merkki siitä että jalkasi on ok. Jos et tunne kipua jalkasi on tottunut olemaan "väärässä asennossa". No älä sitte tuu vanhana valitteleen vaivaisenluusta, selkä- ja jalkakivuista. Yritä sitte vaan kestää niitä kipuja ne kengät jalassa. Onhan korkkarit kauniita. Sen myönnän =).

• jallu

Voi nilkat nyrjähtää vaikka matalakantaisilla kengilläkin,jos sitä ajattelit.Pitäkää huoleti korkokenkiä,kiiltonahka avokas on aika söpö jalassa.Itse katson vastaantulevaa naista usein kengistä ylöspäin.

• hihhaa

ei tässä nyt nilkkojen nyrjähtäminen suurin murhe ole. Korkkareissa jalka ei ole luonnollisessa asennossa, joka vaikuttaa nilkkoihin ja selkään. Selkä ja nilkat kipeytyy, asentovirheitä.

• jallu
        hihhaa kirjoitti:

ei tässä nyt nilkkojen nyrjähtäminen suurin murhe ole. Korkkareissa jalka ei ole luonnollisessa asennossa, joka vaikuttaa nilkkoihin ja selkään. Selkä ja nilkat kipeytyy, asentovirheitä.

Vaikka olenkin pöhlä,niin Ei nämä nykypäivän tasapohjakengät ole parhaita mahdollisia kenkiä kävellä,tulee hiertymiä ja ovat todella kauheita koppuroita.Minun puolestani voit kävellä vaikkapa huopatossuissa tai aamutossuissa,ne kun tulisi muotiin. olisitkohan tyytyväinen.

tämä on miehen kommentti.

• Morgenstern

Jos harvakseltaan niillä tepastelet, niin tottakai kipeytyy. Sama juttuhan se on minkä tahansa lihaksen kanssa, jos ainoastaan harvoin rasitat.

Alapa pikkaisen treenaamaan jalkojasi ja pidä korkokenkiä päivittäin. Eikä niiden hameidenkaan tarvitse olla niin hirmuisen lyhyitä. Leveysasteet eivät ole mikään tekosyy heittää estetiikkaa nurkkaan!

• callahan

oikein koskaan ymmärtänyt mikä niissä korkokengissa niin viehättää. Eikä ole sen puoleen muutkaan kaverit. Ehkä ok jos nainen on jotain 150cm vaan mutta pitkillä naisilla tulee vaan transu mieleen. Joka toinen vastaantuleva nainen tuntuu nykyään olevan pitempi kuin 178 mies... Ei sinänsä väliä mutta olisi kiva olla se pidempi edes joskus.

• nainenn

...pistää estetiikkaa peliin vain jonkun toisen mieliksi?

Kipu on aina merkki siitä, että kaikki ei ole ok. Polttava kipu päkiöissä on tuttua monelle kenkäfriikille. Sandaletit ja korkokengät kuormittavat usein juuri päkiöitä, jolloin kipu saattaa äityä sietämättömäksi. Korkkarien kanssa "treenaaminen" ei tuo muuta kuin pitkäikäisiä rasitusvammoja, samanlaisia kuin maratoonareilla.

-Akillesjänteen ja kantaluun välissä ja myös jänteen ja ihon välissä sijaitsevat limapussit voivat tulehtua.

-Ahtaat kengät voivat hangata jalkoihin känsiä ja aiheuttaa vasaravarpaita, vaivaisenluuta, kynsien sisäänpäinkasvamista...

-Mortonin neurooma on paksuuntunut, kasvainmainen varvashermo päkiässä. Se aiheuttaa terävän kävelykivun, joka usein invalidisoi pahasti. Aiheuttajana on tavallisesti huonot kengät.

Päkiä on koko ajan käytössä, toisella tavalla kuin esim. rintalihakset, niin se jos reväyttää/saa tulehtumaan, niin on vähän vaikeeta se pitkä lepo. Ja vamma tosiaan helposti kroonistuu. Siitä vaan kaikki miehetkin kokeilemaan!

• aman
        nainenn kirjoitti:

...pistää estetiikkaa peliin vain jonkun toisen mieliksi?

Kipu on aina merkki siitä, että kaikki ei ole ok. Polttava kipu päkiöissä on tuttua monelle kenkäfriikille. Sandaletit ja korkokengät kuormittavat usein juuri päkiöitä, jolloin kipu saattaa äityä sietämättömäksi. Korkkarien kanssa "treenaaminen" ei tuo muuta kuin pitkäikäisiä rasitusvammoja, samanlaisia kuin maratoonareilla.

-Akillesjänteen ja kantaluun välissä ja myös jänteen ja ihon välissä sijaitsevat limapussit voivat tulehtua.

-Ahtaat kengät voivat hangata jalkoihin känsiä ja aiheuttaa vasaravarpaita, vaivaisenluuta, kynsien sisäänpäinkasvamista...

-Mortonin neurooma on paksuuntunut, kasvainmainen varvashermo päkiässä. Se aiheuttaa terävän kävelykivun, joka usein invalidisoi pahasti. Aiheuttajana on tavallisesti huonot kengät.

Päkiä on koko ajan käytössä, toisella tavalla kuin esim. rintalihakset, niin se jos reväyttää/saa tulehtumaan, niin on vähän vaikeeta se pitkä lepo. Ja vamma tosiaan helposti kroonistuu. Siitä vaan kaikki miehetkin kokeilemaan!

Niin, kumpi mahtaakaan aiheuttaa ihmisille enemmän terveydellisiä ongelmia, estetiikanhalu vaiko mukavuudenhalu?

• Carrè

Korkkareilla kävely on taitolaji. Sitä pitää treenata ja osaajalle (kuten minä) ei tule vaivoja. Korkkareiden käytön ei ole todettu olevan epäterveellistä niin kauan kuin kengät on kunnolliset. Ikävä kyllä, mistään Prismasta ei kunnon kenkiä saa eli pitää satsata kunnon popoihin.

Ja sievät korkkarit on sexyt, en luopuisi mistään hinnasta ;)

• että pysyy jalassa

Korkkarit ovat naisilla aivan liian pieniä, siksi että pysyisivät jalassa ja sehän se niitä varpaiden ja jalkojen vinoutumia aiheuttaa. Kysykää asiaa ortopedilta tai fysioterapeutilta, niin sama vastaus tulee: korkokengät tuhoavat jalat.

• missis

Oon samaa mieltä, kannattaa satsaa laadukkaisiin korkokengiin. Sellaisilla voi talvisinkin ihan huoletta kävellä, tosin korkolappuja saa vaihdattaa usein. Onneksi oon löytänyt söpön suutarin!

• että pysyy jalassa kirjoitti:

Korkkarit ovat naisilla aivan liian pieniä, siksi että pysyisivät jalassa ja sehän se niitä varpaiden ja jalkojen vinoutumia aiheuttaa. Kysykää asiaa ortopedilta tai fysioterapeutilta, niin sama vastaus tulee: korkokengät tuhoavat jalat.

vanhaksi mun pitää elää että ne tuhoo mun jalat. kerro sä? 40 vuotiaana ei ole ainakaan tullut vielä mitään oireita :)

• Tintti

Kehotan opettelemaan kävelemään korkokengillä, koska kyllä sen on tyylikästä. Naisen täytyy osata pukeutua tilanteiden mukaan ja varmasti elämäsi aikana tulee hetkiä, jolloin siitä on etua :)

• KoppavaHoro

nivelrikkoni ja -reumani eivät. Olen syvästi pahoillani, jos aiheutan mielipahaa epäsopivalla pukeutumisellani, mutta olen mieluummin kävelykykyinen kuin korkkareissa.

• Jumppari

Nilkkojen kipeytyminen ja asentovirheet, joihin joissakin viesteissä viitattiin, johtuvat nilkan osalta akillesjänteen lyhentymisestä. Korkokenkä jalassa on pohjelihas ja akillesjänne ikään kuin jatkuvasti kiristyneenä. Nainen joka käyttää jatkuvasti korkokenkiä saa mitä todennäköisemmin ylikiristyneet pohjelihakset (nilkan ojennusasento on korostunut ja koukistusliike rajoittunut) -omasta kokemuksesta tiedän, että tämän jälkeen matalilla kengillä käveleminen on pirun vaikeaa!

Koska jatkuva "varpaillakävely" ei ole luonnollista, on mahdollista, että nilkan asennon myötä muuttuu myös lantion asento ja täten erityisesti alaselkään kohdistuu virheellistä kuormitusta, mikä aiheuttaa selän liikkuvuus- ja kipuongelmia. Itse pääsin alaselkäkivuista oikeilla jumppaharjoituksilla ja lopettamalla päivittäisen korkokenkien käytön. Edelleenkin pidän korkokenkiä ainoina oikeina NAISELLISINA kenkinä, enkä ihan äkkiä lähde juhlimaan tai shoppailemaan ilman kunnon piikkikorkoja -saunassa voi sitten venytellä kiristyneitä pohkeita...

• naisen ääni

Kauheasti nuo miehet vinkuvat korkkareiden perään. Kehotan itse kokeilemaan niin eiköhän ymmärrystä ala löytyä. Itse kyllä käytän korkkareita, mutta päivittäiskäytössä ovat todella epäkäytännölliset. Katsokaa nytkin tuota keliä! Kun päivän aikana on liikenteessä 13 tuntia yhteensä ja kävelyä tulee useita kilometrejä niin ei todellakaan ole herkkua tepsutella pikkupikkukoroilla. Sitäpaitsi se on tolkuttoman hidasta (no, itse kävelenkin aika haipakkaa normaalisti).
      Eikä asiaa auta, jos käyttää aina korkkareita, minun mielestäni järkevä ihminen pukeutuu tilanteen ja kelin mukaan eikä lumipyryinen torstai ole piikkikorkopäivä. Asuin Virossa ja siellä kyllä nauratti kun jotkut tytöt värjöttelivät ja tärisivät jalat linkussa minihameissaan ja stilettikoroissaan talvisen aamuyön tunteina. Jos se on viehättävää, niin sitten mä en tunne miehiä lainkaan.
      Minulla sitäpaitsi käy flaksi ihan tennareissakin, joten en ota stressiä koroista tai hameista.
      Ja todettakoon että omistan yli 40 paria kenkiä...

• shoemaker

Niinpä, kengät on itseäni varten. Tyylitajua osoittaa se, että osaa pukeutua tilanteen mukaan! ..eikä väkisin vedä joka aamu tornipiikkareita jalkaan. Ja persoona vaikuttaa myös tyyliin. Idioottimaista tapella makuasioista. Ei miehiä aina tarvitse miellyttää.

• nainen20

jokainen pukeutukoon miten tykkää. itse tykkään käyttää korkoja (n5cm) joilla kyllä pystyy kävelemään ilman mitään vaivoja!! (ja toisinaan jopa laitan tennarit) lisäksi kun on alle 160cm voi kerrankin tuntea itsensä "normaalipituiseksi"

• koroista

5 cm tai sen alle ei vielä kummoisetkaan ole, mutta kyllä kunnon korkeat korot ovat selälle /välilevyille vaarallisia, jos jatkuvasti käyttää.

• korkokengät!
        koroista kirjoitti:

5 cm tai sen alle ei vielä kummoisetkaan ole, mutta kyllä kunnon korkeat korot ovat selälle /välilevyille vaarallisia, jos jatkuvasti käyttää.

Heh oli pakko nostaa tämä viestiketju uudestaan. Nythän fakta on sekin että kaupasta usein ei edes löydy alle 9 cm korkoja. Itse olen noin 178 cm pitkä ja rakastan korkokenkiä (kuten melkein jokainen nainen). Kaupat pursuaa korkokenkiä, missä melkein kaikissa on 12cm korko. Itse olen asettanut rajani 10 cm ja silloinkin tullaan ihmettelemään kuinka pitkä nainen oikein olen. Joka tapauksessa 12 cm varmasti säikkäyttäisi ihmiset ja lisäksi ne on jo liian korkeat mielestäni, en tuntisi oloa mukavaksi, joten kyllähän se harmittaa ettei kaikkia kenkiä voi ostaa.:)

Miksi sitten korkokengät ne tekevät sääristä upeat ja omat pitkät sääreni näyttävät ulottuvan taivaaseen saakka, kun on korkokengät jaloissa. Ne ovat myöskin naiselliset ja jalka näyttää sirommalta. Lisäksi bilemekko ei vain näytä hyvältä, jos jalassa on lättänäpohjaiset kengät. Lättänäpohjaiset sopii toki arkeen mutta en kyllä muista koska viimeksi olisin lähtenyt muissa kuin korkokengissä ulos, silloin ne ovat aina must. :)

• KoppavaHoro
        korkokengät! kirjoitti:

Heh oli pakko nostaa tämä viestiketju uudestaan. Nythän fakta on sekin että kaupasta usein ei edes löydy alle 9 cm korkoja. Itse olen noin 178 cm pitkä ja rakastan korkokenkiä (kuten melkein jokainen nainen). Kaupat pursuaa korkokenkiä, missä melkein kaikissa on 12cm korko. Itse olen asettanut rajani 10 cm ja silloinkin tullaan ihmettelemään kuinka pitkä nainen oikein olen. Joka tapauksessa 12 cm varmasti säikkäyttäisi ihmiset ja lisäksi ne on jo liian korkeat mielestäni, en tuntisi oloa mukavaksi, joten kyllähän se harmittaa ettei kaikkia kenkiä voi ostaa.:)

Miksi sitten korkokengät ne tekevät sääristä upeat ja omat pitkät sääreni näyttävät ulottuvan taivaaseen saakka, kun on korkokengät jaloissa. Ne ovat myöskin naiselliset ja jalka näyttää sirommalta. Lisäksi bilemekko ei vain näytä hyvältä, jos jalassa on lättänäpohjaiset kengät. Lättänäpohjaiset sopii toki arkeen mutta en kyllä muista koska viimeksi olisin lähtenyt muissa kuin korkokengissä ulos, silloin ne ovat aina must. :)

mulle, kun just tänään kirosin jotain juttua, jossa naisia kehotettiin "käyttämään rohkeammin korkoja". Stn, että mua ottaa pattiin. Ihan kuin ei maailmassa suurempia murheita olisi.

• niin kyllä se on kamalan näköistä katsottavaa kun nainen ei itse nauti korkokengillä kävelystä, mutta kävelee silti niillä.

• ,,,.,.,.,.,.,.,.

korkokengät vahvistaa lantiopohjalihaksia ja auttavat orgasmin saannissa.
      käyttäkää hyvät naiset enemmän korkkareita siitä hyötyy sekä miehet että naiset.

• viIi.

Hähä! :D

• nilkka poikki

jalat katkee!

• KoppavaHoro

mulla on kyllä vientiä riittänyt, vaikka en korkkareita käytäkään.

Kun on nivelreuma ja nivelrikkoa ukkovarpaissa ja päkiöissä niin ei todellakaan kiinnosta se, mitä "miehet haluavat".
      Saavat haluta ihan mitä vain, minä kuljen kengissä, joissa pystyn kävelemään.

Ymmärrän hyvin, että jollekin Saimi Hoyerille naiseus ja naisellisuus on kiinni kengistä, mutta onnekseni minun kohdallani näin ei ole.

• on se naiseus ja ylipäätään naisellisuus kengistä kiinni.. eli jos tykkää käyttää ennemmin tyylilleenki sopivasti silmää miellyttäviä ja rentoja verkkareita ja kävelykelpoisia kenkiä lenkilläki niin on heti tosi äijä. ja koska sattuu muutenki olemaan pitkä niin ei sitä näe tarvivansa mitään korkokenkiä mutta onhan niitä tosin lyhyitäki korkoja olemassa joita voi joskus viihteelle laittaa ei siinä mitään.. mutta noin yleensä. ja farkkuihin sen verran että itelläki runko sattuu olemaan sellainen ettei niitä niin vaan helposti löydetä ellei oo joku tyyliin xxs ja 36 lantio eli melkeinpä niinku pikkupojalla.. että helppo se on aina vaan puhua.

onhan niitä kuiteski toki niitä jotka kulkee tuulipuvuissa sun muissa tossuissa 24/7 koska ei oo vielä löytäny sitä omaa juttuaan mutta mikäpä meistä kukaan on ketään arvostelemaan, ei tänne olla synnytty toisia miellyttään vaan elämään just sitä omaa elämäänsä tavalla jonka näkee oikeana.. ja aina on tie vapaa jos ei silmää miellytä, on tuola maailmalla montaki paikkaa jossa vois ehkä nähä toisenlaista porukkaa, mitäpä sitä turhaa tääläki määkimään ku siitä ei oo iloa kellekkään.

kyllä minäki aina katselen mieluummin sellaista lenkkariporukkaa jotka on tyytyväisiä siihen mitä on eikä yritä olla jotain mitä ei oo ja ostavat sellaista missä ei tunne oloaan hyväksi, näki taas joku aika sitte tuola kaupungilla ku pari tyttöraasua yritti olla niin muotitietoista vaatteissa ja kengissä joissa ei tienny ees miten päin kävellä.. lähinnä surkean näköistä, talvella minareita pitävistä puhumattakaan (tai no, mikäpä minä oon tuohon kommentoimaan, itekki joskus pitäny hamosta saappaitten kera MUTTA puolustaudun sillä että on lämmin karvatakki ollu päällä korvaamassa joten hysss :D)

• 18

Eikö kuitenkin ole tärkeintä miltä itsestä tuntuu oli vaate tai kengät sitten mitkä tahansa.

Minä pidän mitä haluan, korkkareita, maihareita, lenkkareita, turvakenkiä, metsurinsaappaita.. ym
      Jalat ne sanelee tahdin ja minä itse. Kattelkoon muualle ketä hirvittää.

No housut sitten, omat ja niistäkin verkkarit, maastohousut, farkut.

En pukeudu niin kuin tämän ikäisen kuuluisi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      266
      3343
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      21
      1843
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      28
      1517
    4. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      82
      1369
    5. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      137
      1038
    6. Miksi et vain uskalla!?

On niin ikävä...
      Ikävä
      81
      1004
    7. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      64
      839
    8. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      86
      766
    9. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      61
      697
    10. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      51
      676
    Aihe