Mikä tekee Gravel pyörän?

Anonyymi

Kauheasti nykyään hehkutetaan Gravel pyöriä. Mikä tekee Gravel pyörän? Mitkä erot Gravel pyörässä on verrattuna muihin kippurasarvisiin pyöriin?

22 kommenttia

Vastaukset

  • Maantiepyöriin verrattuna:
    - Leveämmät renkaat
    - Kevyemmät välitykset (laajempi välitysalue)
    - Pystympi ajoasento
    - Yleensä varustettu levyjarruilla

    • Nämähän ovat juuri ne samat ominaisuudet kuin vielä muutama vuosi sitten pyöräilypalstan "asiantuntijat" antoivat suuresti hehkuttamalleen cyclocrossille.
      Kauppiaitten ja pyörävalmistajien salajuoni koko juttu johon jotkut lankeavat.

    • Anonyymi kirjoitti:

      Nämähän ovat juuri ne samat ominaisuudet kuin vielä muutama vuosi sitten pyöräilypalstan "asiantuntijat" antoivat suuresti hehkuttamalleen cyclocrossille.
      Kauppiaitten ja pyörävalmistajien salajuoni koko juttu johon jotkut lankeavat.

      Muutamaa Cannondale CAADX mallia (SE mallit) on myyty Gravel pyöränä juuri siitä syystä, että niihin on laitettu leveämmät renkaat ja muutettu vaihteiden välitystä. Ajoasento pysyy kuitenkin samana koska runko on sama. CAADX taitaa olla alkuperäiseltä määritykseltään Cyclocross. Salajuoni tai ei, niin Gravel pyörä on ihan hyvä "yleispyörä". Jos kippurasarvia karsastaan, niin sitten voi valita hybridin/fitness fillarin.

    • Anonyymi kirjoitti:

      Muutamaa Cannondale CAADX mallia (SE mallit) on myyty Gravel pyöränä juuri siitä syystä, että niihin on laitettu leveämmät renkaat ja muutettu vaihteiden välitystä. Ajoasento pysyy kuitenkin samana koska runko on sama. CAADX taitaa olla alkuperäiseltä määritykseltään Cyclocross. Salajuoni tai ei, niin Gravel pyörä on ihan hyvä "yleispyörä". Jos kippurasarvia karsastaan, niin sitten voi valita hybridin/fitness fillarin.

      Kyllähän tämä gravel on ihan vain markkinoinnin kikka myydä lisää. niille, jotka eivät itse rakentele pyöriään

    • Anonyymi kirjoitti:

      Muutamaa Cannondale CAADX mallia (SE mallit) on myyty Gravel pyöränä juuri siitä syystä, että niihin on laitettu leveämmät renkaat ja muutettu vaihteiden välitystä. Ajoasento pysyy kuitenkin samana koska runko on sama. CAADX taitaa olla alkuperäiseltä määritykseltään Cyclocross. Salajuoni tai ei, niin Gravel pyörä on ihan hyvä "yleispyörä". Jos kippurasarvia karsastaan, niin sitten voi valita hybridin/fitness fillarin.

      Kannattaa jatkossa välttää merkkejä jotka yrittävät laittaa asiakasta alta lipan.

    • Ei tässä Cannondalen tapauksessa varmaan siitä ollut kysymys. Kehitys pyörissä tapahtuu pienin askelin - kaksi eteen ja yksi taakse. Sitä voisi ihmetellä miksi nykyistä soratiepyöräilyä ei ruvettu ensin hehkuttamaan Suomessa. Täällähän sorateitä on poljettu iät ja ajat.

    • Anonyymi kirjoitti:

      Kyllähän tämä gravel on ihan vain markkinoinnin kikka myydä lisää. niille, jotka eivät itse rakentele pyöriään

      Silloin kun ei itse runkoja rakentele, on ihan mukava ostaa pyörä tai runko valmiina.

    • Anonyymi kirjoitti:

      Kannattaa jatkossa välttää merkkejä jotka yrittävät laittaa asiakasta alta lipan.

      Mitä väliä sillä on millä nimellä pyörää myydään. Olkoon vaikka Reiveli, pääasia että pyörä on hyvä.

    • Anonyymi kirjoitti:

      Mitä väliä sillä on millä nimellä pyörää myydään. Olkoon vaikka Reiveli, pääasia että pyörä on hyvä.

      Sillä on siksi väliä että luodaan turha tarve ja halu esim. cyclocros pyörän omistajille joilla on jo vastaava pyörä.

    • Anonyymi kirjoitti:

      Sillä on siksi väliä että luodaan turha tarve ja halu esim. cyclocros pyörän omistajille joilla on jo vastaava pyörä.

      Jos on jo vastaava pyörä, niin on järjen köyhyyttä ostaa ihana vastaava vain nimen perusteella. Syytä muistaa, että uusia pyöränomistajia syntyy joka päivä lisää. Joka päivä on joku ostamassa uutta pyörää, jolla pyörää ei entuudestaan ole.

  • No, sitten pitää olla lankeamatta kapitalistien ansoihin. Mutta kerro minkätyyppisellä pyörällä lähtisit vaihtelevia suomalaisia maanteitä kiertämään.

    • No ok. Kyllä minäkin voisin Gravel pyörän ostaa ja eihän pyörämallissa mitään vikaa ole varmasti pätevä kampe. Pikkasen vain ärsyttää tuo minimalistinen ero tähän cyclocrossiin.
      Huomattiin vain vuosi sitten eräänkin kauppiaan vaihtaneen sujuvasti saman pyörän cyclosta graveliksi vaikkei mitään muutosta itse pyörässä ollut.

    • Anonyymi kirjoitti:

      No ok. Kyllä minäkin voisin Gravel pyörän ostaa ja eihän pyörämallissa mitään vikaa ole varmasti pätevä kampe. Pikkasen vain ärsyttää tuo minimalistinen ero tähän cyclocrossiin.
      Huomattiin vain vuosi sitten eräänkin kauppiaan vaihtaneen sujuvasti saman pyörän cyclosta graveliksi vaikkei mitään muutosta itse pyörässä ollut.

      Kyllä ne erot noiden välillä on tosiaan aika pienet. Cycloissa on tyypillisesti pienempi rengastila, koska cyclocross-kilpailuissa rengas on rajoitettu muistaakseni 33 milliin. Cyclot on nähdäkseni geometriasta johtuen poluilla hieman ketterämpiä kuin gravelit. Itse olen ajanut useamman vuoden teräsrunkoisella Genesiksen Croix de Ferillä, joka on ollut markkinoilla jo 10 vuotta ja ollut valmistajan kategoriassa "seikkailupyörä", kun graveleista ei vielä tiedetty mitään. Rengastilaa on 38mm. Vaihdoin ensiasennusrenkaat Continentalin 4 Seasonseihin 32-millisinä, jotka on sileät ja kohtuu kevyet mutta toimineet sorateilläkin mukavasti.

  • Graveli on kyllä aika kehveli. Hyvällä tavalla. Tänään tein ensimmäisen kolmenkymmenenviiden kilometrin lenkin Serious grafix pro - graavelilla. Tuollainen Sramin 1x11 on onnen omiaan tarkoitukseen. Pyörä tuli osina, mutta oli suhteellisen yksikertainen koota. Saksalaista suunnittelua ja taiwanilaista valmistusta. Takavaihtajan säädöissä oli ongelmia, ja vieläkään en saanut ketjua nousemaan sujuvasti suurimmalle rattaalle. Tosin huomasin, että sillä niin mitään käyttöä olisikaan. Myyjäliikkeelle pitää antaa erityiskiitokset hyvästä asiakaspalvelusta. Nopeita vastauksia sähköposteihin ja käytännön ohjeita. Palvelu toimii paremmin kuin, kokemukseni mukaan, yhdessäkään Suomalaisessa firmassa.

    Mutta se graaveli, se on kyllä hyvä. Ensimmäinen Polkupyöräni isolla peellä. Ajoasento on kyllä matala, mutta eipä paljon tuuletkaan tunnu. Pyörä on hiljainen ja nopea. Soratiet menee suorastaan lentämällä. Suuntavakaus on loistava, ja nimismiehenkiharatkaan ei tunnu järkyttävän pahoilta.

    Minäkin ajattelin aikoinaan, että kippurasarviseen en koske, mutta nyt, kokemukseni mukaan, pyöräily tuntui todella hauskalta. Ihme kyllä, kyykkypyöräily tuntuu rasittavan selkää vähemmän kuin pystypyöräily. Onhan tosin tämän graavelin ergonoomiakin omaa luokkaansa, näihin aikaisempiini verrattuna. Kyllä tämmöistä graaveilua voi lämpimästi oikein suositella.

  • Suomeksi voisi alkaa puhumaan sorapyörästä. Gravel (eng) = Sora (fin).

  • Itse vaihdoin Gravel-reiteille tämän nykyisen gravel innostuksen houkuttamana.

    Olisiko tässä gravel innostuksessa taustalla se että on huomattu että hiekkatiellä on turvallisempaa ajaa ja puhtaampi ilma kuin autotien laidalla?

    • Omalta osaltani pyörän valintaan vaikutti se, että sorapyörä, eli gravel-pyörä soveltuu hyvin eri tyyppisille alustoille. Olen ajanut kaikkea asfaltista, latupohjiin ja metsäpolkuihin. Pahimmat paikat vaativat sitten jo maastopyörää. Muuten tuolla sorapyörällä pääsee kaikkialla muualla.

    • Harmittaa kun Suomessa on niin vähän Gravel-teitä, on vain sitä tylsää sora ja hiekkatietä ;)

  • Graveli on uusi markkinointitermi monikäyttöisyyteen taipuvalle pyörätyypille. Mutta ei sekään ole varsinaisesti loistava millään osa-alueella. Vähän kohlo maantiellä ja hiekkatietä kummempaa maastoa sillä ei viitsi ajella. Tästä syystä itselläni on puhdas maantiepyörä ja maastopyörä. Kummatkin on loistavia siellä minne ne on tarkoitettu.

    • Ehkä jollain endurance-tyyppisellä maantiepyörällä varustettuna 28mm renkailla voi silloin tällöin poiketa asvaltilta soratien puolelle. Mutta muistisääntö on, että soran raekoon ei tule ylittää renkaan leveyttä. Itse pidän 32- tai 35-millistä aika hyvänä kompromissina.

    • Kyllä 35 on oikein sopiva Suomen teille. Oli asvaltti tai ei, koska asvalttikin on yleensä kovin reikäinen.

    • Itse ajan asfaltilla, sorateillä, ulkoilureittejä, latupohjia jne. samalla lenkillä, joten omata osaltani sorafillari on oiva valinta. Voi vaihtaa reittiä fiilispohjalta ilman että tarvitsee vaihtaa pyörää. Olen toki kuntoilija/harrastaja enkä vaadi "pro" tason suorituskykyä pyörältäni.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.