Vegetaristeille kylmäsuihku.

Uusimman varsin mittavan tutkimuksen mukaan vegetaristeilla
jopa 20% korkeampi riski sairastua aivoinfarktiin.... No mutta...Kuinkas se nyt näin? Piti olla niin terveellistä.

Kuten olenkin jo todennut, niin vege ihmisethän tekevät itsellään varsin mittavaa ihmiskoetta nykyään...
-Itse pitäydyn mieluummin tuhansien vuosien perinteissä ja nautin terveellisestä ja monipuolisesta ruokaympyrästä.
Good luck!!

57

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viittaat johonkin tutkimukseen, voisiko saada linkin siihen?

      • Tullaan näkeen vielä monia tutkimuksia vege valion haitallisuudesta aikaa myöden....Kuten mä olen sanonut. Evoluutio ja ihmisen elimistön kehittyminen tuhansien vuosien saatossa tietynlaiselle ruokavaliolle... Liha on kuulunut siihen.


      • blade83 kirjoitti:

        Tullaan näkeen vielä monia tutkimuksia vege valion haitallisuudesta aikaa myöden....Kuten mä olen sanonut. Evoluutio ja ihmisen elimistön kehittyminen tuhansien vuosien saatossa tietynlaiselle ruokavaliolle... Liha on kuulunut siihen.

        Eli siis ei ollut tarkoitus keskustella asiasta, halusit vain ilmoittaa ja kertoa kuinka oikeassa olet. Ok, kiitos tiedosta.


    • Palstalaisille tyypilliseen tapaan on ilmeisesti luettu vain otsikko. Tästä tosiaan uutisointi joku päivä sitten, mutta Hesarin jutusta kävi ilmi mm. se, että seurantatutkimus on tehty vuosina 1993–2001 ja aivoinfarktiriski liittyi lähinnä siihen, jos saa liian vähän D-vitamiinia. Hesarin jutussa todettiinkin, että tietoisuus D-vitamiinin tarpeellisuudesta on noista ajoista kasvanut - eli vegaanitkin varmasti huolehtivat, että saavat sitä riittävästi. Samoin jutussa todettiin, että kasvisruokavalio on muutenkin nykyisin monipuolisempaa kuin tutkimuksen seurannan aikoihin. (Ja sivumennen sanoen, olen itse ollut kasvisyöjä yli 20 vuotta, ja voin todellakin allekirjoittaa sen, että nykyisin kasvissyöjät ja vegaanit syövät täysin erilaista ruokaa kuin silloin kun aloitin.)

      Toisaalta tutkimuksen perusteella kävi myös ilmi, että nimenomaan se perinteinen lihaa sisältävä ruokavalio EI ole terveellisin. Periaatteessa terveellisin voisi olla sellainen ruokavalio, johon sisältyisi kalaa, mutta se olisi muilta osin kasvisruokavalio.

      Mutta vielä tuohon sairastumisriskiin. Ei se aivoinfarkin riski ihan hirveästi edes kasva. Tutkimuksen perusteella (suora lainaus Hesarin jutusta): "Aivoverenkiertohäiriön saisi lihansyöjistä 15,4, kalansyöjistä 17,5 ja kasvissyöjistä sekä vegaaneista 18,3 ihmistä tuhannesta."

      MUTTA sitten toisaalta liharuoka lisäsi sepelvaltimotaudin riskiä seuraavasti: "Sepelvaltimotaudin sai lihansyöjistä 46, kalansyöjistä 40 ja kasvissyöjistä sekä vegaaneista 36 ihmistä tuhannesta."

      Eli toisin sanoen se 90-luvun kasvisruokavalio lisäsi aivoinfarkin riskiä vähemmän kuin mitä lihansyönti lisää sepelvaltimotaudin riskiä. Olisi mielenkiintoista tehdä vastaava tutkimus nykyisin, kun sekä kasvisravinto että vegaaniravinto ovat monipuolistuneet ja yleinen tietoisuus D-vitamiinin tarpeesta on lisännyt sen syöntiä. Voi olla, että aivoinfarkin riski onkin jo pienentynyt.

      • Lisään vielä sen, että tämä kun ei ole Suomessa tehty tutkimus, niin en edes tiedä, miten olisi vaikka kasvissyöjien laita täällä. Meillähän on lisätty aina maitoon ja piimään D-vitamiinia, joten voi olla, ettei tuo tutkimus edes kasvissyöjien osalta olisi pätenyt edes vuosituhannen vaihteessa. Ellei sitten sen vuoksi, että näillä leveyksillä saattaa melkein kaikilla olla D-vitamiinista vajetta, ainakin talvikaudella, ellei syö sitä purkista.


      • Anonyymi
        Nainen39vee kirjoitti:

        Lisään vielä sen, että tämä kun ei ole Suomessa tehty tutkimus, niin en edes tiedä, miten olisi vaikka kasvissyöjien laita täällä. Meillähän on lisätty aina maitoon ja piimään D-vitamiinia, joten voi olla, ettei tuo tutkimus edes kasvissyöjien osalta olisi pätenyt edes vuosituhannen vaihteessa. Ellei sitten sen vuoksi, että näillä leveyksillä saattaa melkein kaikilla olla D-vitamiinista vajetta, ainakin talvikaudella, ellei syö sitä purkista.

        Eipä taida oikeaan kasvisruokavalioon kuulua maito ja piimä.


      • Ei ole sama tutkimus...Tämä tukimus oli 18vuoden seurannan aikana ja vege ihmisillä todettiin 20% enemmän aivoinfarkteja kuin lihaa syövillä.
        Siinä sanottiin, että tuloksiin voivat vaikuttaa D ja B12 vitamiinit...
        B12 vitamiinia veget eivät saa muuten kuin lisäravinteista ja injektion kautta.
        -Sekin oli vain epäily. Varmuutta ei ole siitä mistä infarktit johtuvat, koska sitä EI OLE TUTKITTU.
        Jos kahdesta pitää valita, niin itse otan mieluummin sepelvaltimotaudin kuin aivoinfarktin. Toisaalta aktiivisella liikunnalla ja terveellisillä elämäntavoilla on suurempi vaikutus sepelvaltimotaudin ehkäisyssä kuin sillä, että myöskin liha sattuu kuulumaan ruokavalioon.
        -Ihmiset vain ovat ylipainoisia, eivätkä liiku tarpeeksi...
        -Vege ihmiset saattavat olla yleisesti ottaen hoikempia, jolla voidaan selittää tuota sepelvatimotaudissakin esiintyvää eroa. Ihmiset syövät liikaa ja sillä taasen ei ole mitään tekemistä lihan kanssa muuta kuin se, että liha on toki maittavaa ja täyttävää. Sitä on toki helppo syödä liikaa, mutta se on itsestä kiinni. Tämä on ylipainoinen kansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida oikeaan kasvisruokavalioon kuulua maito ja piimä.

        Sekoitat vegaanit ja kasvissyöjät?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida oikeaan kasvisruokavalioon kuulua maito ja piimä.

        Vannoutuneet vegaanit eivät kyllä syö mitään eläinperäistä...Ei todellakaan maitoa. Myös kalsiumin puute on tosiasia. Nää ihmiset elävät täysin lisäravinteiden varassa kun se ruokavalio on oikeasti ihan perseestä...


      • Nainen39vee kirjoitti:

        Lisään vielä sen, että tämä kun ei ole Suomessa tehty tutkimus, niin en edes tiedä, miten olisi vaikka kasvissyöjien laita täällä. Meillähän on lisätty aina maitoon ja piimään D-vitamiinia, joten voi olla, ettei tuo tutkimus edes kasvissyöjien osalta olisi pätenyt edes vuosituhannen vaihteessa. Ellei sitten sen vuoksi, että näillä leveyksillä saattaa melkein kaikilla olla D-vitamiinista vajetta, ainakin talvikaudella, ellei syö sitä purkista.

        Kai sinä ymmärrät, että sillon ei voida puhua terveellisestä ruokavaliosta, jos ollaan erikseen lisäravinteiden ja vitamiinien varassa.. Pitää ymmärtää et sillon keplotellaan. Ruokavaliossa on silloin vikaa, mutta ethän sinä aatteellisena tätä voi tunnustaa...Etpä tietenkään.


      • blade83 kirjoitti:

        Ei ole sama tutkimus...Tämä tukimus oli 18vuoden seurannan aikana ja vege ihmisillä todettiin 20% enemmän aivoinfarkteja kuin lihaa syövillä.
        Siinä sanottiin, että tuloksiin voivat vaikuttaa D ja B12 vitamiinit...
        B12 vitamiinia veget eivät saa muuten kuin lisäravinteista ja injektion kautta.
        -Sekin oli vain epäily. Varmuutta ei ole siitä mistä infarktit johtuvat, koska sitä EI OLE TUTKITTU.
        Jos kahdesta pitää valita, niin itse otan mieluummin sepelvaltimotaudin kuin aivoinfarktin. Toisaalta aktiivisella liikunnalla ja terveellisillä elämäntavoilla on suurempi vaikutus sepelvaltimotaudin ehkäisyssä kuin sillä, että myöskin liha sattuu kuulumaan ruokavalioon.
        -Ihmiset vain ovat ylipainoisia, eivätkä liiku tarpeeksi...
        -Vege ihmiset saattavat olla yleisesti ottaen hoikempia, jolla voidaan selittää tuota sepelvatimotaudissakin esiintyvää eroa. Ihmiset syövät liikaa ja sillä taasen ei ole mitään tekemistä lihan kanssa muuta kuin se, että liha on toki maittavaa ja täyttävää. Sitä on toki helppo syödä liikaa, mutta se on itsestä kiinni. Tämä on ylipainoinen kansa.

        Jos viittaat tutkimukseen, se linkki olisi hyvä olla esillä. On vaikea keskustella jostakin tutkimustuloksista, kun ne eivät ole saatavilla. Jos siis on tarkoitus keskustella, eikä vaan lueskella mitä mieltä sinä asioista olet.


      • blade83 kirjoitti:

        Vannoutuneet vegaanit eivät kyllä syö mitään eläinperäistä...Ei todellakaan maitoa. Myös kalsiumin puute on tosiasia. Nää ihmiset elävät täysin lisäravinteiden varassa kun se ruokavalio on oikeasti ihan perseestä...

        Tuo tutkimus, johon itse viittasin, huomioi erikseen sekä vegaanit että kasvissyöjät. Sana kasvissyöjähän tarkoittaa sellaista, joka käyttää myös maitotuotteita. Vegaani tosiaan ei syö mitään eläinperäistä. Olen hyvin perillä terminologiasta, kun olen tosiaan ollut 20 vuotta kasvissyöjä, ja nykyisin suosin nimenomaamn vegaanisia vaihtoehtoja - osittain myös kulinaristisista syistä, mutta myös eettisistä.

        Täällä Suomen olosuhteissa muuten pitäisi talvikaudella myös lihansyöjien syödä D-vitamiinia purkista. Olkoon perseestä tai ei, mutta näillä leveysasteilla tuosta kyseisestä vitamiinista tulee helposti puutetta.


      • blade83 kirjoitti:

        Kai sinä ymmärrät, että sillon ei voida puhua terveellisestä ruokavaliosta, jos ollaan erikseen lisäravinteiden ja vitamiinien varassa.. Pitää ymmärtää et sillon keplotellaan. Ruokavaliossa on silloin vikaa, mutta ethän sinä aatteellisena tätä voi tunnustaa...Etpä tietenkään.

        D-vitamiinia on vaikea meidän oloissamme saada talvikuukausina ja siksipä sitä suositellaankin nautittavaksi pillereinä. On käyty myös keskustelua ylipäätään niistä saantisuosituksista, ovatko ne edelleen alakanttiin d-vitamiinin osalta.


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        Vannoutuneet vegaanit eivät kyllä syö mitään eläinperäistä...Ei todellakaan maitoa. Myös kalsiumin puute on tosiasia. Nää ihmiset elävät täysin lisäravinteiden varassa kun se ruokavalio on oikeasti ihan perseestä...

        Vegetaristi ja vegaani on eri asioita!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vegetaristeista oli puhe, syövät kyllä maitotuotteita.


      • Oletko sinä tietoinen, että esimerkiksi Alzheimerin ja dementia potilaiden määrä on räjähtänyt käsiin -70 luvun jälkeen?
        Samaan aikaan kun kas kummaa kun kasvisrasvat alkoivat vallata alaa ja eläinsrasvaa välttelemään... Ja yllätys yllätys...Samaan aikaan myöskin suolistosairaudet räjähtivät voimakkaaseen nousuun.
        Ainoastaan aatteelliset silmät ummessa kulkijat voivat kiistää nämä faktat...
        -Kyllä nää kaikki vielä näkee päivänvalon jossain vaiheessa....Tullaan näkeen uudet tutkimukset jossain vaiheessa.


      • blade83 kirjoitti:

        Kai sinä ymmärrät, että sillon ei voida puhua terveellisestä ruokavaliosta, jos ollaan erikseen lisäravinteiden ja vitamiinien varassa.. Pitää ymmärtää et sillon keplotellaan. Ruokavaliossa on silloin vikaa, mutta ethän sinä aatteellisena tätä voi tunnustaa...Etpä tietenkään.

        Mikä nyt sitten on lisäravinne? Onko se lisäravinne, jos lehmänmaitoon on lisätty D-vitamiinia? Jos ei, niin miten tilanne muuttuu yhtään luonnottomaksi, jos se sama D-vitamiini on lisätty vaikka kauramaitoon?

        Ihan hyvin jonkun kasvis- tai vegaaniruokavaliossa voi olla puutteita. Ihan samalla lailla sekaravinnossa voi olla puutteita. On ihan harhakäsitys, että pelkkä lihansyönti ratkaisisi mitään. Aika monella sekasyöjällä ruokavalio on johonkin toiseen suuntaan vinksallaan. Olen esimerkiksi itse joskus ihmetellyt terveyskeskuksen seinillä infojulisteita siitä, kuinka paljon kasviksia pitäisi syödä päivittäin, mutta tietysti niitä infojulisteita tarvittiin siksi, että aika moni EI syö riittävästi ja monipuolisesti erilaisia kasviksia. Lisäksi moni kuittaa aterioitaan jollain makaronilla ja makkaralla tai makaronilla ja jauhelihakastikkeella, tai sitten jollain mikropitsoilla. Mikään ruokavalio sinänsä ei ole automaattisesti yksipuolinen tai monipuolinen, mutta minkä tahansa ruokavalion kyllä voi toteuttaa epäterveellisesti - tai sitten terveellisesti.


      • Nainen39vee kirjoitti:

        Tuo tutkimus, johon itse viittasin, huomioi erikseen sekä vegaanit että kasvissyöjät. Sana kasvissyöjähän tarkoittaa sellaista, joka käyttää myös maitotuotteita. Vegaani tosiaan ei syö mitään eläinperäistä. Olen hyvin perillä terminologiasta, kun olen tosiaan ollut 20 vuotta kasvissyöjä, ja nykyisin suosin nimenomaamn vegaanisia vaihtoehtoja - osittain myös kulinaristisista syistä, mutta myös eettisistä.

        Täällä Suomen olosuhteissa muuten pitäisi talvikaudella myös lihansyöjien syödä D-vitamiinia purkista. Olkoon perseestä tai ei, mutta näillä leveysasteilla tuosta kyseisestä vitamiinista tulee helposti puutetta.

        Minä syön D- vitskua 50mikrogrammaa/päivä purkista ympäri vuoden....
        Näillä leveysasteilla sitä on syötävä kaikkien...Jopa terveellisen ruokaympyrän omaavien ihmisten.


      • blade83 kirjoitti:

        Ei ole sama tutkimus...Tämä tukimus oli 18vuoden seurannan aikana ja vege ihmisillä todettiin 20% enemmän aivoinfarkteja kuin lihaa syövillä.
        Siinä sanottiin, että tuloksiin voivat vaikuttaa D ja B12 vitamiinit...
        B12 vitamiinia veget eivät saa muuten kuin lisäravinteista ja injektion kautta.
        -Sekin oli vain epäily. Varmuutta ei ole siitä mistä infarktit johtuvat, koska sitä EI OLE TUTKITTU.
        Jos kahdesta pitää valita, niin itse otan mieluummin sepelvaltimotaudin kuin aivoinfarktin. Toisaalta aktiivisella liikunnalla ja terveellisillä elämäntavoilla on suurempi vaikutus sepelvaltimotaudin ehkäisyssä kuin sillä, että myöskin liha sattuu kuulumaan ruokavalioon.
        -Ihmiset vain ovat ylipainoisia, eivätkä liiku tarpeeksi...
        -Vege ihmiset saattavat olla yleisesti ottaen hoikempia, jolla voidaan selittää tuota sepelvatimotaudissakin esiintyvää eroa. Ihmiset syövät liikaa ja sillä taasen ei ole mitään tekemistä lihan kanssa muuta kuin se, että liha on toki maittavaa ja täyttävää. Sitä on toki helppo syödä liikaa, mutta se on itsestä kiinni. Tämä on ylipainoinen kansa.

        Tuon B12-vitamiinin osalta... tarkoitatko nyt vegellä vegaania vai vegetaristia= Jälkimmäiset saavat sitä kyllä maidosta tai kananmunista.


      • Anonyymi
        Nainen39vee kirjoitti:

        Mikä nyt sitten on lisäravinne? Onko se lisäravinne, jos lehmänmaitoon on lisätty D-vitamiinia? Jos ei, niin miten tilanne muuttuu yhtään luonnottomaksi, jos se sama D-vitamiini on lisätty vaikka kauramaitoon?

        Ihan hyvin jonkun kasvis- tai vegaaniruokavaliossa voi olla puutteita. Ihan samalla lailla sekaravinnossa voi olla puutteita. On ihan harhakäsitys, että pelkkä lihansyönti ratkaisisi mitään. Aika monella sekasyöjällä ruokavalio on johonkin toiseen suuntaan vinksallaan. Olen esimerkiksi itse joskus ihmetellyt terveyskeskuksen seinillä infojulisteita siitä, kuinka paljon kasviksia pitäisi syödä päivittäin, mutta tietysti niitä infojulisteita tarvittiin siksi, että aika moni EI syö riittävästi ja monipuolisesti erilaisia kasviksia. Lisäksi moni kuittaa aterioitaan jollain makaronilla ja makkaralla tai makaronilla ja jauhelihakastikkeella, tai sitten jollain mikropitsoilla. Mikään ruokavalio sinänsä ei ole automaattisesti yksipuolinen tai monipuolinen, mutta minkä tahansa ruokavalion kyllä voi toteuttaa epäterveellisesti - tai sitten terveellisesti.

        " Lisäksi moni kuittaa aterioitaan jollain makaronilla ja makkaralla tai makaronilla ja jauhelihakastikkeella, "

        Makaronissa mitään vikaa, jos se on täysjyvää. Täysjyvässä on paljon vitamiineja ja kivennäisiä. Ja tietty kuitua!


      • blade83 kirjoitti:

        Minä syön D- vitskua 50mikrogrammaa/päivä purkista ympäri vuoden....
        Näillä leveysasteilla sitä on syötävä kaikkien...Jopa terveellisen ruokaympyrän omaavien ihmisten.

        No millä lailla tuo sinun D-vitamiinin syöntisi on jotenkin vähemmän epäterveellistä tai vähemmän "perseestä" (ilmaisu, jota itse käytit) kuin vaikka jonkun kasvissyöjän D-vitamiinin syönti?


      • Nainen39vee kirjoitti:

        Mikä nyt sitten on lisäravinne? Onko se lisäravinne, jos lehmänmaitoon on lisätty D-vitamiinia? Jos ei, niin miten tilanne muuttuu yhtään luonnottomaksi, jos se sama D-vitamiini on lisätty vaikka kauramaitoon?

        Ihan hyvin jonkun kasvis- tai vegaaniruokavaliossa voi olla puutteita. Ihan samalla lailla sekaravinnossa voi olla puutteita. On ihan harhakäsitys, että pelkkä lihansyönti ratkaisisi mitään. Aika monella sekasyöjällä ruokavalio on johonkin toiseen suuntaan vinksallaan. Olen esimerkiksi itse joskus ihmetellyt terveyskeskuksen seinillä infojulisteita siitä, kuinka paljon kasviksia pitäisi syödä päivittäin, mutta tietysti niitä infojulisteita tarvittiin siksi, että aika moni EI syö riittävästi ja monipuolisesti erilaisia kasviksia. Lisäksi moni kuittaa aterioitaan jollain makaronilla ja makkaralla tai makaronilla ja jauhelihakastikkeella, tai sitten jollain mikropitsoilla. Mikään ruokavalio sinänsä ei ole automaattisesti yksipuolinen tai monipuolinen, mutta minkä tahansa ruokavalion kyllä voi toteuttaa epäterveellisesti - tai sitten terveellisesti.

        Sehän on ihan selvä, että kasvikuntaakin täytyy syödä..
        Hedelmiä päivättäin ja juureksia...Kuuluvat terveelliseen ruokaympyrään nekin..
        Itse välttelen lähinnä vihreitä vihanneksiä, koska ne pilaantuvat herkästi ja ovat vakava terveysriski...Jopa kuolemaan johtavia tapauksia on lukuisia ruokamyrkytysten vuoksi. Salmonellaa jne jne.


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        Sehän on ihan selvä, että kasvikuntaakin täytyy syödä..
        Hedelmiä päivättäin ja juureksia...Kuuluvat terveelliseen ruokaympyrään nekin..
        Itse välttelen lähinnä vihreitä vihanneksiä, koska ne pilaantuvat herkästi ja ovat vakava terveysriski...Jopa kuolemaan johtavia tapauksia on lukuisia ruokamyrkytysten vuoksi. Salmonellaa jne jne.

        Et saa riittävästi folaattia jos et syö vihreitä.


      • Nainen39vee kirjoitti:

        No millä lailla tuo sinun D-vitamiinin syöntisi on jotenkin vähemmän epäterveellistä tai vähemmän "perseestä" (ilmaisu, jota itse käytit) kuin vaikka jonkun kasvissyöjän D-vitamiinin syönti?

        Ero on siinä, että minun ei olisi pakko käyttää mitään lisä ravinteita tai vitamiineja, mutta optimoidakseni asiat käytän usemapaakin vitamiinia.
        -D
        -Sinkki
        -Magnesium
        -B-vitamiinia
        -C-vitaminia
        -Omega 3


      • blade83 kirjoitti:

        Sehän on ihan selvä, että kasvikuntaakin täytyy syödä..
        Hedelmiä päivättäin ja juureksia...Kuuluvat terveelliseen ruokaympyrään nekin..
        Itse välttelen lähinnä vihreitä vihanneksiä, koska ne pilaantuvat herkästi ja ovat vakava terveysriski...Jopa kuolemaan johtavia tapauksia on lukuisia ruokamyrkytysten vuoksi. Salmonellaa jne jne.

        Auts, minä taas nimenomaan syön innolla kaikkea vihreetä. Parsaa,herneitä, kesäkurpitsaa, persiljaa, ruohosipulia, pinaattia, rucolaa, salaatteja läjäpäin..nam.

        Mikä on herkin pilaantumaan?


      • blade83 kirjoitti:

        Sehän on ihan selvä, että kasvikuntaakin täytyy syödä..
        Hedelmiä päivättäin ja juureksia...Kuuluvat terveelliseen ruokaympyrään nekin..
        Itse välttelen lähinnä vihreitä vihanneksiä, koska ne pilaantuvat herkästi ja ovat vakava terveysriski...Jopa kuolemaan johtavia tapauksia on lukuisia ruokamyrkytysten vuoksi. Salmonellaa jne jne.

        Se ei suinkaan tunnu olen selvää ihan kaikille. Tai sitten jotkut kuvittelevat tekevänsä niin, kun heillä on joskus pari siivua kurkkua leivänpäällä, kurkkusalaattia ranskalaisten kanssa tai joskus vähän punajuuria ja ehkä tuurilla joskus joku banaani.

        Eläinkunnan tuotteet muuten pilaantuvat kaikkein herkimmin. Eihän nyt vihreätkään kasvikset ikuisuuksia säily, mutta riski saada ruuasta jotain on kyllä isoin eläinkunnan tuotteiden kohdalla.


      • blade83 kirjoitti:

        Ero on siinä, että minun ei olisi pakko käyttää mitään lisä ravinteita tai vitamiineja, mutta optimoidakseni asiat käytän usemapaakin vitamiinia.
        -D
        -Sinkki
        -Magnesium
        -B-vitamiinia
        -C-vitaminia
        -Omega 3

        Ei minunkaan ole pakko.


      • blade83 kirjoitti:

        Oletko sinä tietoinen, että esimerkiksi Alzheimerin ja dementia potilaiden määrä on räjähtänyt käsiin -70 luvun jälkeen?
        Samaan aikaan kun kas kummaa kun kasvisrasvat alkoivat vallata alaa ja eläinsrasvaa välttelemään... Ja yllätys yllätys...Samaan aikaan myöskin suolistosairaudet räjähtivät voimakkaaseen nousuun.
        Ainoastaan aatteelliset silmät ummessa kulkijat voivat kiistää nämä faktat...
        -Kyllä nää kaikki vielä näkee päivänvalon jossain vaiheessa....Tullaan näkeen uudet tutkimukset jossain vaiheessa.

        Suolistosairauksien lisääntymiseen on haettu syytä yleensä länsimaisesta elämämäntyylistä, lihansyönnistä ja myös lisääntyneestä eineksien syönnistä. Syytä niiden yleistymiseen ei tiedetä. Ne ovat Suomessa kyllä yleisempiä kuin joissain sellaisissa maissa, joissa syödään vähemmän kovaa rasvaa kuin täällä. Länsimaissa syödään enemmän lihaa ja eläinrasvoja, ja nimenomaan länsimaissa suolistosairaudet ovat yleistyneet.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Auts, minä taas nimenomaan syön innolla kaikkea vihreetä. Parsaa,herneitä, kesäkurpitsaa, persiljaa, ruohosipulia, pinaattia, rucolaa, salaatteja läjäpäin..nam.

        Mikä on herkin pilaantumaan?

        Salaatinlehti....Vaarallinen ja täysin tarpeeton turhake.


      • Nainen39vee kirjoitti:

        Suolistosairauksien lisääntymiseen on haettu syytä yleensä länsimaisesta elämämäntyylistä, lihansyönnistä ja myös lisääntyneestä eineksien syönnistä. Syytä niiden yleistymiseen ei tiedetä. Ne ovat Suomessa kyllä yleisempiä kuin joissain sellaisissa maissa, joissa syödään vähemmän kovaa rasvaa kuin täällä. Länsimaissa syödään enemmän lihaa ja eläinrasvoja, ja nimenomaan länsimaissa suolistosairaudet ovat yleistyneet.

        Veget hakevat selityksiä mistä milloinkin....

        "Eläinkunnan tuotteet muuten pilaantuvat kaikkein herkimmin. Eihän nyt vihreätkään kasvikset ikuisuuksia säily, mutta riski saada ruuasta jotain on kyllä isoin eläinkunnan tuotteiden kohdalla. "

        --Hoh hoh...Johan vitsin murjaisit...
        Esittelin täällä taannoin tutkimuksen, missä todettiin, että suurin osa kasviksia/ salaatteja tarjoavista ravintoloista oli paskaa/ pilaantunutta näiden salaattien osalta. NE EIVÄT SÄILY...Ei edes huonosti.


      • blade83 kirjoitti:

        Veget hakevat selityksiä mistä milloinkin....

        "Eläinkunnan tuotteet muuten pilaantuvat kaikkein herkimmin. Eihän nyt vihreätkään kasvikset ikuisuuksia säily, mutta riski saada ruuasta jotain on kyllä isoin eläinkunnan tuotteiden kohdalla. "

        --Hoh hoh...Johan vitsin murjaisit...
        Esittelin täällä taannoin tutkimuksen, missä todettiin, että suurin osa kasviksia/ salaatteja tarjoavista ravintoloista oli paskaa/ pilaantunutta näiden salaattien osalta. NE EIVÄT SÄILY...Ei edes huonosti.

        Oliko noissa tapauksissa siis kyse siitä, että kasvikset noin yleensä ovat arveluttavaa ravintoa, vai oliko kyse kenties vääränlaisesta tavasta käsitellä niitä ruoka-aineita, vai olivatko ravintolat vaan tarjoilleet pilaantunutta ruokaa? Aika useinhan muuten kasviksista saadut bakteerit johtuvat siitä, että on käytetty samoja työvälineitä, joilla on käsitelty vaikka raakaa lihaa.

        Mutta ihan ajatusleikkinä - jos pöydälle unohtuisi yöksi salaatti ja liha-annos, niin jos pakko olisi valita, kumman söisit aamulla? Entä jos olisi pakko valita toinen vuorokauden kuluttua? Sinä varmaan söisit ne lihat, koska kasviksethan ovat vaan "pilaantuneita". Liha ei onneksi pilaannu.............


      • blade83 kirjoitti:

        Veget hakevat selityksiä mistä milloinkin....

        "Eläinkunnan tuotteet muuten pilaantuvat kaikkein herkimmin. Eihän nyt vihreätkään kasvikset ikuisuuksia säily, mutta riski saada ruuasta jotain on kyllä isoin eläinkunnan tuotteiden kohdalla. "

        --Hoh hoh...Johan vitsin murjaisit...
        Esittelin täällä taannoin tutkimuksen, missä todettiin, että suurin osa kasviksia/ salaatteja tarjoavista ravintoloista oli paskaa/ pilaantunutta näiden salaattien osalta. NE EIVÄT SÄILY...Ei edes huonosti.

        "Veget hakevat selityksiä mistä milloinkin...."

        Uskotko siis, että kaikki ne ovat vegejä, jotka ovat tutkimusten perusteella tulleet siihen johtopäätökseen, että länsimainen elämäntyyli on jollain lailla osasyyllinen suolistosairauksien rajuun lisääntymiseen?


      • blade83 kirjoitti:

        Minä syön D- vitskua 50mikrogrammaa/päivä purkista ympäri vuoden....
        Näillä leveysasteilla sitä on syötävä kaikkien...Jopa terveellisen ruokaympyrän omaavien ihmisten.

        Viralliset suositukset kyllä kehoittavat syömään pienempiä määriä ja vain talviaikaan.
        Itsekin kyllä syön pimeänä aikan d-vitamiinia viidenkympin mikrogramman ylikin.


      • Nainen39vee kirjoitti:

        Oliko noissa tapauksissa siis kyse siitä, että kasvikset noin yleensä ovat arveluttavaa ravintoa, vai oliko kyse kenties vääränlaisesta tavasta käsitellä niitä ruoka-aineita, vai olivatko ravintolat vaan tarjoilleet pilaantunutta ruokaa? Aika useinhan muuten kasviksista saadut bakteerit johtuvat siitä, että on käytetty samoja työvälineitä, joilla on käsitelty vaikka raakaa lihaa.

        Mutta ihan ajatusleikkinä - jos pöydälle unohtuisi yöksi salaatti ja liha-annos, niin jos pakko olisi valita, kumman söisit aamulla? Entä jos olisi pakko valita toinen vuorokauden kuluttua? Sinä varmaan söisit ne lihat, koska kasviksethan ovat vaan "pilaantuneita". Liha ei onneksi pilaannu.............

        Heh...Olet sä sitkeä vääntäjä, mutta tämä ei tullut yllätyksenä. Olen lukenut tekstejäsi. Olet kuin robotti.

        -En söisi todellakaan kumpaakaan noista...Eikait kukaan syö vuorokauden pöydällä notkunutta KYLMÄÄ lihaa. Minulla on tapana syödä liharuoat lämpimänä ja tuoreeltaan.

        Dementian suurimmat aiheuttajat:
        -Liika hiilihydraatti: Veget syövät nälkäänsä tolkuttomasti hiilareita.
        -Linolihappo( omega6): Vege ruokavaliossa omega6:sta on aivan ylettömästi..Omega6/ omaga3 suhde on aivan päin vittua.
        -Diabetes
        -Metabolinen syndrooma.
        -Korkeat verensokeriarvot.
        -Kasviperäiset transrasvat: mm.Rypsiöljyn käyttäminen ruoanvalmistuksessa. Kasvirasvoissa paistetut kaupan nisut ja pullat.
        -D3- vitamiinin puute.
        -B12, B6 ja Folaatti : veget eivät saa näitä tarpeeksi.
        -Insuliini resistenssi --> aivojen energian puute =Amyloidin kerääntyminen hermosoluihin.

        Jos ajatellaan aikaa ennen -70 lukua, niin kyllähän mä näen ihan selkeästi mikä on muuttunut tuohon aikaan nähden vs tänään...Ne asiat on helppo poimia tuolta listasta...


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        Heh...Olet sä sitkeä vääntäjä, mutta tämä ei tullut yllätyksenä. Olen lukenut tekstejäsi. Olet kuin robotti.

        -En söisi todellakaan kumpaakaan noista...Eikait kukaan syö vuorokauden pöydällä notkunutta KYLMÄÄ lihaa. Minulla on tapana syödä liharuoat lämpimänä ja tuoreeltaan.

        Dementian suurimmat aiheuttajat:
        -Liika hiilihydraatti: Veget syövät nälkäänsä tolkuttomasti hiilareita.
        -Linolihappo( omega6): Vege ruokavaliossa omega6:sta on aivan ylettömästi..Omega6/ omaga3 suhde on aivan päin vittua.
        -Diabetes
        -Metabolinen syndrooma.
        -Korkeat verensokeriarvot.
        -Kasviperäiset transrasvat: mm.Rypsiöljyn käyttäminen ruoanvalmistuksessa. Kasvirasvoissa paistetut kaupan nisut ja pullat.
        -D3- vitamiinin puute.
        -B12, B6 ja Folaatti : veget eivät saa näitä tarpeeksi.
        -Insuliini resistenssi --> aivojen energian puute =Amyloidin kerääntyminen hermosoluihin.

        Jos ajatellaan aikaa ennen -70 lukua, niin kyllähän mä näen ihan selkeästi mikä on muuttunut tuohon aikaan nähden vs tänään...Ne asiat on helppo poimia tuolta listasta...

        "Dementian suurimmat aiheuttajat:
        -Liika hiilihydraatti: Veget syövät nälkäänsä tolkuttomasti hiilareita."

        Jos tommosta ruvetaan väittämään niin jotain lähdettä tueksi? En ole koskaan kuullut hiilariedn ja dementian yhteydestä.

        "-B12, B6 ja Folaatti : veget eivät saa näitä tarpeeksi."

        Taisin lukea jostain uutisen että veget just saavat folaattia riittävästi, muu väestö ei.


      • blade83 kirjoitti:

        Heh...Olet sä sitkeä vääntäjä, mutta tämä ei tullut yllätyksenä. Olen lukenut tekstejäsi. Olet kuin robotti.

        -En söisi todellakaan kumpaakaan noista...Eikait kukaan syö vuorokauden pöydällä notkunutta KYLMÄÄ lihaa. Minulla on tapana syödä liharuoat lämpimänä ja tuoreeltaan.

        Dementian suurimmat aiheuttajat:
        -Liika hiilihydraatti: Veget syövät nälkäänsä tolkuttomasti hiilareita.
        -Linolihappo( omega6): Vege ruokavaliossa omega6:sta on aivan ylettömästi..Omega6/ omaga3 suhde on aivan päin vittua.
        -Diabetes
        -Metabolinen syndrooma.
        -Korkeat verensokeriarvot.
        -Kasviperäiset transrasvat: mm.Rypsiöljyn käyttäminen ruoanvalmistuksessa. Kasvirasvoissa paistetut kaupan nisut ja pullat.
        -D3- vitamiinin puute.
        -B12, B6 ja Folaatti : veget eivät saa näitä tarpeeksi.
        -Insuliini resistenssi --> aivojen energian puute =Amyloidin kerääntyminen hermosoluihin.

        Jos ajatellaan aikaa ennen -70 lukua, niin kyllähän mä näen ihan selkeästi mikä on muuttunut tuohon aikaan nähden vs tänään...Ne asiat on helppo poimia tuolta listasta...

        "-En söisi todellakaan kumpaakaan noista...Eikait kukaan syö vuorokauden pöydällä notkunutta KYLMÄÄ lihaa. Minulla on tapana syödä liharuoat lämpimänä ja tuoreeltaan."

        Äh, missasit pointin. Se salaatti olisi vettynyttä ja nahistunutta, mutta noista kahdesta silti huomattavasti pienempi riski. Itse asiassa salaatti, joka sisältää vain vihanneksia, ei ehdi edes pilaantua siinä ajassa, kun eläintuotteisiin on jo tullut bakteereita.

        "Veget syövät nälkäänsä tolkuttomasti hiilareita."

        Ketkä syövät ja ketkä eivät syö - samoin kuin lihansyöjienkin kohdalla.


      • blade83 kirjoitti:

        Heh...Olet sä sitkeä vääntäjä, mutta tämä ei tullut yllätyksenä. Olen lukenut tekstejäsi. Olet kuin robotti.

        -En söisi todellakaan kumpaakaan noista...Eikait kukaan syö vuorokauden pöydällä notkunutta KYLMÄÄ lihaa. Minulla on tapana syödä liharuoat lämpimänä ja tuoreeltaan.

        Dementian suurimmat aiheuttajat:
        -Liika hiilihydraatti: Veget syövät nälkäänsä tolkuttomasti hiilareita.
        -Linolihappo( omega6): Vege ruokavaliossa omega6:sta on aivan ylettömästi..Omega6/ omaga3 suhde on aivan päin vittua.
        -Diabetes
        -Metabolinen syndrooma.
        -Korkeat verensokeriarvot.
        -Kasviperäiset transrasvat: mm.Rypsiöljyn käyttäminen ruoanvalmistuksessa. Kasvirasvoissa paistetut kaupan nisut ja pullat.
        -D3- vitamiinin puute.
        -B12, B6 ja Folaatti : veget eivät saa näitä tarpeeksi.
        -Insuliini resistenssi --> aivojen energian puute =Amyloidin kerääntyminen hermosoluihin.

        Jos ajatellaan aikaa ennen -70 lukua, niin kyllähän mä näen ihan selkeästi mikä on muuttunut tuohon aikaan nähden vs tänään...Ne asiat on helppo poimia tuolta listasta...

        Minuakin kyllä kiinnostaisi lähdetekstit. Esim. THL:n listaus dementian aiheuttajista näyttää hiukan erilaiselta kuin tämä sinun.


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        Salaatinlehti....Vaarallinen ja täysin tarpeeton turhake.

        Salaatinlehti nyt ei oikeastaan sisällä juuri mitään muuta kuin vettä. Harva vegeruokailija syö runsaassa määrin salaatinlehtiä.

        Noin eleisesti ottaen oikeastaan vain B12 vitamiinia on mahdoton saada puhtaasti vegaanisesta ruokavaliosta. Joidenkin muidenkin B-vitamiinien kohtalka on hieman vaikeaa, mutta ei mahdotonta. D-vitamiinissa on nuo jo edellä mainitut ongelmat, mutta näillä leveysasteilla koskevat samat pitkälti myös sekasyöjiä. Kivennäiset saa kaikki helposti myös vegaaniruokavaliosta. Ota nyt hyvä mies edes vähän selvää, ennen kun alat paasata :)


    • Anonyymi

      "-Itse pitäydyn mieluummin tuhansien vuosien perinteissä ja nautin terveellisestä ja monipuolisesta ruokaympyrästä. "

      En ihan hirveästi paukuttelisi henkseleitä, koska lähtö Beetlehemiin voi tulla ihan suorilta jaloilta ja varoittamatta.

    • Mjaa, en ole pahemmin asiaa tutkinut. Syön sekaruokaa.

      Niin menee hedelmät, viljat, marjat, kvinoat, riisit, kasvikset, lihat, kalat, äyriäiset, kanat kun kanan munimat munatkin.

      Juominakin kaikkee muuta, muttei alkoholia. Kiitos nam. Röyh.

      • No sinäpä sen sanoit...Kun syöt oikeaoppisesti kuten vanhempasi sekä esi-isäsi, niin ei sinun silloin tarvitse perehtyä asiaan millään tavalla kun se on kaikki siellä ruokavaliossa....Johan tuon siitäkin voi päätellä.
        -Ihmiset(veget) keinottelevat ja kuvittelevat, että asiat ovat yksiselitteisiä ja yksinkertaisia....Parempi ymmärtää, että kaikki vaikuttavat kaikkeen
        -He tekevät ihmiskoetta itsellään.


      • blade83 kirjoitti:

        No sinäpä sen sanoit...Kun syöt oikeaoppisesti kuten vanhempasi sekä esi-isäsi, niin ei sinun silloin tarvitse perehtyä asiaan millään tavalla kun se on kaikki siellä ruokavaliossa....Johan tuon siitäkin voi päätellä.
        -Ihmiset(veget) keinottelevat ja kuvittelevat, että asiat ovat yksiselitteisiä ja yksinkertaisia....Parempi ymmärtää, että kaikki vaikuttavat kaikkeen
        -He tekevät ihmiskoetta itsellään.

        Niitä oikeaoppisesti syöviä taitaa olla suht vähän päätellen siitä, että ylipainoisten määrä kasvaa kovaa vauhtia. Enää ei voi syödä kuten savottalainen söi.
        Ja kun se oikeaoppinenkin on vähän sitä sun tätä riippuen siitä keneltä asiaa kysytään.


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        No sinäpä sen sanoit...Kun syöt oikeaoppisesti kuten vanhempasi sekä esi-isäsi, niin ei sinun silloin tarvitse perehtyä asiaan millään tavalla kun se on kaikki siellä ruokavaliossa....Johan tuon siitäkin voi päätellä.
        -Ihmiset(veget) keinottelevat ja kuvittelevat, että asiat ovat yksiselitteisiä ja yksinkertaisia....Parempi ymmärtää, että kaikki vaikuttavat kaikkeen
        -He tekevät ihmiskoetta itsellään.

        Sinähän tässä yksinkertainen olet. Etsit vain omaa mutuasi tukevia seikkoja asiassa kuin asiassa, kokonaistotuus on aina jotain ihan muuta.

        xLiner


      • Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Niitä oikeaoppisesti syöviä taitaa olla suht vähän päätellen siitä, että ylipainoisten määrä kasvaa kovaa vauhtia. Enää ei voi syödä kuten savottalainen söi.
        Ja kun se oikeaoppinenkin on vähän sitä sun tätä riippuen siitä keneltä asiaa kysytään.

        Mitä tarkoitat.....Savottalaiset söivät kyllä paljon terveellisemmin kuin nykyinen mäkki kansa.

        Ps. Minä olen käsittänyt sinunkin olevan ylipainoinen, joten laita ensin oma pääty kuntoon.


      • blade83 kirjoitti:

        Mitä tarkoitat.....Savottalaiset söivät kyllä paljon terveellisemmin kuin nykyinen mäkki kansa.

        Ps. Minä olen käsittänyt sinunkin olevan ylipainoinen, joten laita ensin oma pääty kuntoon.

        Juu olen kyllä ylipainoinen, en ymmärtänyt, että lihavat eivät saa osallistua keskusteluun 😧.
        Saattas sullekin tehdä terää syödä jotain hyvää ruokaa, tulis parempi mieli.🍳🍔🍟🥨


    • "Sepelvaltimotaudin saisi lihansyöjistä 46, kalansyöjistä 40 ja kasvissyöjistä sekä vegaaneista 36 ihmistä tuhannesta.

      Aivoverenkiertohäiriön saisi lihansyöjistä 15,4, kalansyöjistä 17,5 ja kasvissyöjistä sekä vegaaneista 18,3 ihmistä tuhannesta."

      https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/kasvissyonti-voi-lisata-aivoinfarktin-riskia

      -On huomattavasti helpompi keskustella, kun pistetään linkki siihen juttuun, jonka pohjalta keskustellaan. Mutulla heitellyt tulkinnat kun saattavat mennä aika tavalla metsään.
      Erilaisilla ruokavalioilla on omat hyvät ja huonot puolensa. Ja kuolema korjaa lopulta söi kasvisruokaa tai sekaruokaa.

    • Anonyymi

      Mä taas rakastan, kun vihdoin on tullut hyviä vaihtoehtoja lehmänmaidolle. Kauramaito on ihan parasta ruokajuomaa.

    • Intiassahan nuo ovat iät ja ajat eläneet kasvisruoalla..

      Jos nyt jokin ihmiskoe on käynnissä, niin se on tämä päivittäinen lihan mässytys eri muodoissaan.

      • Se vaan on helvetin kärjistävää ja tarkoituksenhakuista puhua jostain lihansyöjistä ja lihan mässyttämisestä....
        Liha on vain yksi osa terveellistä ruokaympyrää.. Siellä on todellakin paljon muutakin ja itse puhuisinkin selkeästi sekasyöjistä, koska sellaisia me ihmiset olemme... Kuulostaakin heti paljon terveellisemmältä kuin pelkkä lihansyöjä...Eiks vaan?

        Veget tykkäävät tietoisesti kärjistää ja jakaa ihmiset LIHANSYÖJIIN ja kasvissyöjiin...Hyh hyh.....lihansyöjä hyh.
        -Se on aatteellista paskaa.

        Aivan samoin kuin uskovaisten suhtautuminen on Ateismiin...
        -Tottakai jumala on olemassa he sanovat.... Mitään muuta mahdollisuutta ei ole olemassakaan heidän pienessä maailmassaan. Heillä on oma pieni aate ja he uskovat siihen. Miitään muuta vaihtoehtoa ei haluta nähdäkkään.


      • blade83 kirjoitti:

        Se vaan on helvetin kärjistävää ja tarkoituksenhakuista puhua jostain lihansyöjistä ja lihan mässyttämisestä....
        Liha on vain yksi osa terveellistä ruokaympyrää.. Siellä on todellakin paljon muutakin ja itse puhuisinkin selkeästi sekasyöjistä, koska sellaisia me ihmiset olemme... Kuulostaakin heti paljon terveellisemmältä kuin pelkkä lihansyöjä...Eiks vaan?

        Veget tykkäävät tietoisesti kärjistää ja jakaa ihmiset LIHANSYÖJIIN ja kasvissyöjiin...Hyh hyh.....lihansyöjä hyh.
        -Se on aatteellista paskaa.

        Aivan samoin kuin uskovaisten suhtautuminen on Ateismiin...
        -Tottakai jumala on olemassa he sanovat.... Mitään muuta mahdollisuutta ei ole olemassakaan heidän pienessä maailmassaan. Heillä on oma pieni aate ja he uskovat siihen. Miitään muuta vaihtoehtoa ei haluta nähdäkkään.

        Mä puhuitin nyt PÄIVITTÄISESTÄ lihan mässytyksestä.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Mä puhuitin nyt PÄIVITTÄISESTÄ lihan mässytyksestä.

        Tuli muuten mieleen tämä, kun jostain syystä aloit uskonnosta paasaamaan..

        https://www.hs.fi/elama/art-2000006033223.html

        "Nuorten miesten parissa Jeesukselle omistautuminen on yli kolme kertaa samanikäisiä naisia yleisempää"


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Mä puhuitin nyt PÄIVITTÄISESTÄ lihan mässytyksestä.

        Kuka oikeasti mässyttää päivittäin vaikkapa puolen kilon kokolihapihviä?
        Jos ajatellaan vaikkapa makaroonilaatikkoa, niin ei siellä loppujen lopuks kovin suurta nokaretta sitää lihaa ole... Uhuet kinkkusiivut leivän päälle.
        Päivälliseksi ehkä kanarisottoa vielä.. Omg.
        Ihminen tarvitsee päivittäin proteiineja...Liha ei ole vaarallista kun sitä syödään pieniä määriä kerrallaan osana muuta ruokavaliota.


      • blade83 kirjoitti:

        Kuka oikeasti mässyttää päivittäin vaikkapa puolen kilon kokolihapihviä?
        Jos ajatellaan vaikkapa makaroonilaatikkoa, niin ei siellä loppujen lopuks kovin suurta nokaretta sitää lihaa ole... Uhuet kinkkusiivut leivän päälle.
        Päivälliseksi ehkä kanarisottoa vielä.. Omg.
        Ihminen tarvitsee päivittäin proteiineja...Liha ei ole vaarallista kun sitä syödään pieniä määriä kerrallaan osana muuta ruokavaliota.

        Moni mies mässyttää..
        https://yle.fi/uutiset/3-10586847


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Moni mies mässyttää..
        https://yle.fi/uutiset/3-10586847

        No itsekkin olen sitä mieltä, että ihmiset syövät liikaa...Liikaa kaikkea.
        Ehkä jopa 30% voisi ihan suoriltaan vähentää päivittäistä kalorin saantia yleisesti ottaen...Poislukien tietenkin kaikki jo hoikat vastuulliset ihmiset, jotka syövät oman kulutuksen mukaisesti.

        -Mikäpä olisi sen parempi ilmastoteko kuin nähdä katukuvassa pelkästään hoikkia ihmisiä...Se kertoisi sen, että ihmiset syövät kulutuksensa mukaan.


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        Kuka oikeasti mässyttää päivittäin vaikkapa puolen kilon kokolihapihviä?
        Jos ajatellaan vaikkapa makaroonilaatikkoa, niin ei siellä loppujen lopuks kovin suurta nokaretta sitää lihaa ole... Uhuet kinkkusiivut leivän päälle.
        Päivälliseksi ehkä kanarisottoa vielä.. Omg.
        Ihminen tarvitsee päivittäin proteiineja...Liha ei ole vaarallista kun sitä syödään pieniä määriä kerrallaan osana muuta ruokavaliota.

        Tämän kommentisi minäkin voin hyvin allekirjoittaa, vaikka tänään söinkin kesäkeittoa ja kauraleipää... jälkkärinä aromikasta teetä... hunajalla.

        "Liha ei ole vaarallista kun sitä syödään pieniä määriä kerrallaan osana muuta ruokavaliota."
        Huomenna taas palaan sekaruokailuun... jauhelihamaksapihvien muodossa, puolukkasurvoksella ja perunamuusia, tomaattia... ehkä jäätelöpuikko jälkkäriks.
        ex-trollikka =))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämän kommentisi minäkin voin hyvin allekirjoittaa, vaikka tänään söinkin kesäkeittoa ja kauraleipää... jälkkärinä aromikasta teetä... hunajalla.

        "Liha ei ole vaarallista kun sitä syödään pieniä määriä kerrallaan osana muuta ruokavaliota."
        Huomenna taas palaan sekaruokailuun... jauhelihamaksapihvien muodossa, puolukkasurvoksella ja perunamuusia, tomaattia... ehkä jäätelöpuikko jälkkäriks.
        ex-trollikka =))

        Ei voi olla totta!
        Joku on samaa mieltä MINUN kanssani...
        -Huomisen evääsi kuulostaa hyvältä.


    • Anonyymi

      Espanjalaisten lempiruoka on "El Kakkano", italialaisten "Pissa" :D

    • Kannattaa syödä hyvin sitä omaan ruokavalioon kuuluvaa sapuskaa ja antaa toisten syödä sitä milä heidän ruokavalioonsa kuuluu. Hyvä ruoka, parempi mieli. Ja lopulta kupsahdetaan kaikki tavalla tai toisella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1954
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      253
      1653
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1567
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1514
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1398
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      12
      1225
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1177
    8. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1163
    9. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      33
      961
    Aihe