Kamalaa työntekijöiden sortamista

Anonyymi

Ravintola-ala

Palasin ravintola-alalle 3 viikkoa sitten, monen vuoden tauon jälkeen. Mitä varten meillä on työehtosopimus, jos sitä ei tarvitse noudattaa työnantajan puolesta?

Ensimmäinen asia joka pisti silmään oli jo työsopimus. Tarve työntekijälle on vakituinen, kuten ilmoittivat jo työnhaku ilmoituksessa. Kuitenkin eteeni lyötiin määräaikainen työsopimus, ilman palkanmaksupäivää, todella ympäripyöreänä ja perässä rimpsu jossa kerrottiin muiden asioiden menevän nii kuin työehtosopimus määrää. Määräaikaisuus on oltava perusteltavissa.
Kysyinkin sitten esimieheltäni äkinnäistä muutosta siihen mistä on alunperin ollut puhe, vastaus oli mielenkiintoinen. "kaikki meillä aloittaa määräaikaisella" ja "sehän on käytännössä vakituinen" No ei, se ei ole vakituinen jos siinä lukee määräaikainen.

Esimies on myös ottanut oikeudekseen muuttaa ja omien sanojensa mukaan "korjailla" työntekijöiden vuoroja kysymättä heiltä asiasta. Jouduin henkilökohtaisesti tämä takia todella kiperään tilanteeseen, kun sähköpostiini oli vain tiputettu ilmoitus muuttuneesta vuorosta ja en ollut sitä huomannut. Täytyi organisoida luvattu koiran hoito viikonloppu kymmenessä minuutissa uusiksi. Onneksi tässä kohti löyty joustoa työnantajalta.

Kokit ja tarjoilijat elävät pyhällä hengellä, ainakin työnantajien mielestä. Ruokataukojahan ei alalla tunneta, näin ainakin keittiön väki minulle kertoi kun kävin keskustelun heidän kanssaan. Oletin että 7,5h työpäivässä olisi ruokatauko, olin väärässä. Yksi nainen keittiöstä tokaisi "Se onkin vasta hienoa ku oot ollu 16 tuntia töissä, käyny kaks kertaa vessassa ja kerran röökillä!" ja nauroi päälle.
Totesin että täytyy olla enemmän väkeä että ehtii syödä. Minulle vastattiin, että se ei toimi niin, kun sitten mennään persnetolla kohta. Otetaanko työnantajan menestys siis työntekijöiden selkänahasta?
Sain myös perustelun ruokataukoihin näillä sanoilla "lakisääteisesti meidän ei tarvitse antaa ruokataukoa koska meillä on jatkuva tarjoilu", mitä se sitten tarkoittaakaan, kuivia ranskalaisia hyllyn reunalla? Pala pizzaa kun ehdit sen ehkä syömään joskus?

Tämän kaiken lisäksi sain maailman hitaimmat potkut koeajalla, tosin jokseenkin yhteisymmärryksessä. Kerroin työnantajalle että polveni joudutaan leikkaamaan keväällä, hän ilmoitti seuraavana päivänä että saan lähteä koeajan puitteissa ja he eivät tule mulle koskaan vakituista sopimusta tarjoamaan.
Sain ainakin aikaa etsiä uutta työpaikkaa, tai näin luulin.

Sain juuri uudet työvuorolistat kolmelle viikolle eteenpäin, joissa viimeiset kaksi viikkoa ovat 5-0h/vk. Työsopimuksen on 100h/kk ja tämä ei tule todellakaan täyttymään. Koeaikaani on jäljellä yli kaksi kuukautta ja minua ei ole irtisanottu kirjallisesti tai suullisesti.

Tässä asiat mitä olen kokenut ja nähnyt itse. Sitten on toistaiseksi huhuja olevia juttuja, koskien palkanmaksua. Eräs työntekijä kertoi että työnantaja ei maksa lisä- ja ylitöistä iltalisiä. Tästä ei ole itsellä vielä mustaa valkoisella mutta jos asia tosiaan näin on, niin poliisin harmaatalous on kiinnostunut varmasti asiasta.

Olen siis ollut pamiin yhteydessä näistä asioista ja tulen jatkossakin olemaan kun lisää vääryyksiä ilmenee näköjään jatkuvasti. Tämä työntekijöiden kyykytys ravintola-alalla on surullista. Niin kauan kuin ihmiset alistuu tähän, niin kauan sitä tulee jatkumaan.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

1

59

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Työelämä kokonaisuudessaan on paskoteltu täysin pilalle tässä maassa. Ei ole enää alaa jossa olisi kannattavaa ja varsinkaan mukavaa tehdä töitä. Samalla kun elinkustannukset kasvavat roimin askelin, palkkoja pyritään pikemminkin pienentämään vaikeuttaen ihmisten toimeentuloa ja tehden työnteolla toimeentulon kannattamattomaksi.
      Ennustan että rikollisuus vielä räjähtää käsiin tässä maassa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      125
      6510
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      4112
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3366
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      2924
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      283
      1916
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1606
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1436
    8. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1413
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      174
      1399
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1386
    Aihe