Miten kertoa genitaaliherpeksestä?

Anonyymi

Olen saanut genitaaliherpeksen oireettomalta, huuliherpeksestään tietämättömältä mieheltä. Suhde loppui melko pian tartunnan jälkeen. Nyt olen tutustunut mukavaan mieheen ja aiheesta puhuminen on tullut ajankohtaisemmaksi. Asian puheeksi ottaminen kuitenkin pelottaa, pelkään suunnattomasti hylätyksi tulemista.. Aihe on minulle tosi vaikea, ei niinkään fyysisesti mutta henkisesti..

Miten kertoa genitaaliherpeksestä orastavassa suhteessa? Jos jollakin on kokemusta, miten toinen osapuoli on siihen suhtautunut?

Toivon asiallisia kommentteja aiheesta.

20

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sillälailla...
      -Herpeksestä on kerrottava heti tutustuttaessa ettei turhaan tuhlaa toisen aikaa.
      --> Jos olisin tuo mies, niin jättäisin homman tuohon...Next.

      Maksat nyt hintaa kullikaruselli elämästäsi.

      • Anonyymi

        Kuka puhui kullikarusellista? Siihen ei tarvita kuin yksi seksikontakti, josta voit saada sen. Ainoa tapa välttyä siltä on selibaatti, johon kuuluu myös toisen ihmisen suuteleminen. Suudellessa voit myös saada sen.

        Luin muuten profiilisi, se oli itseasiassa aika metka. Se kertoi, kuinka kapeakatseinen olet. Sillä haluamallasi neitsyellä voi olla lapsena saatu huuliherpes (ehkä oireisena, ehkä oireettomana) ja hän on saanut siirrettyä sen esimerkiksi sormien välityksellä huulesta omille genitaalialueille. Ja vaikka kuinka käyttäisit kumia, se ei suojaa sinua täysin. Se suojaa vain alueen, joka jää kumin alle. Mistä siis tiedät ettet itse kanna oireetonta herpestä? Oireettomalta sitä ei voida tutkia muutoin kuin verikokeella, jota ilmeisimmin otetaan vain yksityisellä puolella pyynnöstä. Ja jos saat positiivisen tuloksen, et voi tietää missä kohtaa kehoa kannat kyseistä virusta. Se voi hengailla yhtä hyvin nenänpäässäsi kuin genitaaleissasikin, ehkä molemmissa. Oireettomanakin herpes voi olla aktiivinen, et vain huomaa niitä oireita.

        Mielenkiinnolla haluaisin tietää lisää ajatusmaailmastasi. Jos haluat vain neitsyen kumittomaan seksiin, kuinka kuvittelet neitsyen haluavan sinut? Sinullahan voi olla kumista huolimatta niin kondylooma kuin herpeskin oireettomana. Jos tuolla neitsyellä olisi samanlainen ajatusmaailma kuin sinulla, luuletko, että hän ryhtyisi suhteeseen kanssasi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuka puhui kullikarusellista? Siihen ei tarvita kuin yksi seksikontakti, josta voit saada sen. Ainoa tapa välttyä siltä on selibaatti, johon kuuluu myös toisen ihmisen suuteleminen. Suudellessa voit myös saada sen.

        Luin muuten profiilisi, se oli itseasiassa aika metka. Se kertoi, kuinka kapeakatseinen olet. Sillä haluamallasi neitsyellä voi olla lapsena saatu huuliherpes (ehkä oireisena, ehkä oireettomana) ja hän on saanut siirrettyä sen esimerkiksi sormien välityksellä huulesta omille genitaalialueille. Ja vaikka kuinka käyttäisit kumia, se ei suojaa sinua täysin. Se suojaa vain alueen, joka jää kumin alle. Mistä siis tiedät ettet itse kanna oireetonta herpestä? Oireettomalta sitä ei voida tutkia muutoin kuin verikokeella, jota ilmeisimmin otetaan vain yksityisellä puolella pyynnöstä. Ja jos saat positiivisen tuloksen, et voi tietää missä kohtaa kehoa kannat kyseistä virusta. Se voi hengailla yhtä hyvin nenänpäässäsi kuin genitaaleissasikin, ehkä molemmissa. Oireettomanakin herpes voi olla aktiivinen, et vain huomaa niitä oireita.

        Mielenkiinnolla haluaisin tietää lisää ajatusmaailmastasi. Jos haluat vain neitsyen kumittomaan seksiin, kuinka kuvittelet neitsyen haluavan sinut? Sinullahan voi olla kumista huolimatta niin kondylooma kuin herpeskin oireettomana. Jos tuolla neitsyellä olisi samanlainen ajatusmaailma kuin sinulla, luuletko, että hän ryhtyisi suhteeseen kanssasi?

        Olen kyllä hyvin tietoinen näistä kaikista asioista mistä puhuit..
        Minä olen täällä se joka valistaa ihmisiä, joten ei sinun tarvitse minua tulla opastamaan.

        Herpes oireilee kyllä käytännössä aina kun sen saat ensimmäisen kerran, mutta ihmiset eivät vain tunnista oireitaan..
        Minulla ei ole kumpaakaan virustyyppiä... Viimekädessä asian voi tosiaan varmistaa verikokein yksityisellä.
        Toinen ikävä sp-tauti mitä ihmiset yleisesti kantavat on nämä erilaiset hpv-virukset...n. 25%:lla nämä syöpää aiheuttavat virustyypit eivät koskaan poistu elimistöstä ja aikaa myöden saattavat kehittyä syöväksi.

        Minulla on ollut useampikin neitseellinen seksipartneri, eikä siinä ole ollut heillä mitään ihmettelemistä minun terveyden suhteen. Naiset eivät ole näissä asioissa niin tarkkoja kuin minä itse olen!..Minä otan neitsyyden vain paljaalla, kuten asiaan kuuluukin.

        Veikkaisin, että vähintään 80% neitsyyksistä menetetään paljaalla, mutta ikävän siitä tekee se, että useimmat neitseet menettävät siinä samalla terveytensä/puhtautensa.. Vähintään hpv jää siitä muistoks, koska valitsevat saastuneen partnerin!
        Itse olen elänyt koodini mukaisesti ja olen 100% terve ja turvallinen vaihtoehto seksipartneriksi ja ehkä jopa parisuhteeseen, jos on riittävästi yhteistä.

        Täällä minun lienee turha todistella asioita yhtään enempää, vaan nämä keskustelut käyn kiinostuneiden kanssa kahden kesken.


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        Olen kyllä hyvin tietoinen näistä kaikista asioista mistä puhuit..
        Minä olen täällä se joka valistaa ihmisiä, joten ei sinun tarvitse minua tulla opastamaan.

        Herpes oireilee kyllä käytännössä aina kun sen saat ensimmäisen kerran, mutta ihmiset eivät vain tunnista oireitaan..
        Minulla ei ole kumpaakaan virustyyppiä... Viimekädessä asian voi tosiaan varmistaa verikokein yksityisellä.
        Toinen ikävä sp-tauti mitä ihmiset yleisesti kantavat on nämä erilaiset hpv-virukset...n. 25%:lla nämä syöpää aiheuttavat virustyypit eivät koskaan poistu elimistöstä ja aikaa myöden saattavat kehittyä syöväksi.

        Minulla on ollut useampikin neitseellinen seksipartneri, eikä siinä ole ollut heillä mitään ihmettelemistä minun terveyden suhteen. Naiset eivät ole näissä asioissa niin tarkkoja kuin minä itse olen!..Minä otan neitsyyden vain paljaalla, kuten asiaan kuuluukin.

        Veikkaisin, että vähintään 80% neitsyyksistä menetetään paljaalla, mutta ikävän siitä tekee se, että useimmat neitseet menettävät siinä samalla terveytensä/puhtautensa.. Vähintään hpv jää siitä muistoks, koska valitsevat saastuneen partnerin!
        Itse olen elänyt koodini mukaisesti ja olen 100% terve ja turvallinen vaihtoehto seksipartneriksi ja ehkä jopa parisuhteeseen, jos on riittävästi yhteistä.

        Täällä minun lienee turha todistella asioita yhtään enempää, vaan nämä keskustelut käyn kiinostuneiden kanssa kahden kesken.

        Tiesitkö, että kondyloomaakaan ei välttämättä näe paljaalla silmällä? Tiedän tapauksen, jolla kondylooma havaittiin ulkosynnyttimissä vain etikkapenslauksen avulla sp-tautiklinikalla. Kyseistä menetelmää ei enää edes käytetä siihen tarkoitukseen. Näkyvät kukkakaalimaiset löydökset ovat vaarattomia, vaarallisia ovat juuri nuo näkymättömät muutokset. Tällä tietämälläni tapauksella papa on ollut aina puhdas, se ei ole aiheuttanut mitään muutoksia kohdunkaulassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tiesitkö, että kondyloomaakaan ei välttämättä näe paljaalla silmällä? Tiedän tapauksen, jolla kondylooma havaittiin ulkosynnyttimissä vain etikkapenslauksen avulla sp-tautiklinikalla. Kyseistä menetelmää ei enää edes käytetä siihen tarkoitukseen. Näkyvät kukkakaalimaiset löydökset ovat vaarattomia, vaarallisia ovat juuri nuo näkymättömät muutokset. Tällä tietämälläni tapauksella papa on ollut aina puhdas, se ei ole aiheuttanut mitään muutoksia kohdunkaulassa.

        Sehän on selvä....Monethan hoidattaa noita kondyloomiaan ja sitten kuvittelevat, että se oli sillä selvä kun hetkeks katosivat..No ei ollut, vaan saattaa putkahtaa sieltä uudelleen koska tahansa, virus kiertää veressä edelleen. Samalla tartuttavat kuitenkin..

        Ainoastaan neitseellisten naisten kanssa terve mies voi nykypäivänä harrastaa suojaamatonta seksiä suht turvallisesti..Toki silloinkin on kysyttävä ja keskusteltava aiheesta, että onko ikinä ollut mitään oireita näkyvillä..
        Käytännössä kaikki muut seksiä harrastaneet ovat saastuneita, elleivät ole eläneet tarkoin koodin mukaisesti kuten minä.

        Tuolla alempana sairastuneet ihmiset kirjoittivat, että eivät saaneet valita...-Kyllä he saivat. He itse valitsivat saastuneen käytetyn miehen. Jos olisivat eläneet koodin mukaisesti olisivat nyt terveitä edelleen!


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        Sehän on selvä....Monethan hoidattaa noita kondyloomiaan ja sitten kuvittelevat, että se oli sillä selvä kun hetkeks katosivat..No ei ollut, vaan saattaa putkahtaa sieltä uudelleen koska tahansa, virus kiertää veressä edelleen. Samalla tartuttavat kuitenkin..

        Ainoastaan neitseellisten naisten kanssa terve mies voi nykypäivänä harrastaa suojaamatonta seksiä suht turvallisesti..Toki silloinkin on kysyttävä ja keskusteltava aiheesta, että onko ikinä ollut mitään oireita näkyvillä..
        Käytännössä kaikki muut seksiä harrastaneet ovat saastuneita, elleivät ole eläneet tarkoin koodin mukaisesti kuten minä.

        Tuolla alempana sairastuneet ihmiset kirjoittivat, että eivät saaneet valita...-Kyllä he saivat. He itse valitsivat saastuneen käytetyn miehen. Jos olisivat eläneet koodin mukaisesti olisivat nyt terveitä edelleen!

        Et nyt ihan ymmärtänyt.. Aina ei tule näkyviä kondyloomamuutoksia. Joitain ei vain näe nyt eikä tulevaisuudessa paljaalla silmällä. Eikä hpv elä veressä vaan limakalvoilla. Ottaisit asioista selvää ennen kuin alat huutelemaan :)

        Mutta kiva kuulla, että olet mister täydellinen. Ehkä jonain päivänä tipahat pilvilinnoistasi takas maanpinnalle, näet mitä oikea elämä on. Sinulla on vielä paljon koettavaa ja nähtävää :)


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        Sehän on selvä....Monethan hoidattaa noita kondyloomiaan ja sitten kuvittelevat, että se oli sillä selvä kun hetkeks katosivat..No ei ollut, vaan saattaa putkahtaa sieltä uudelleen koska tahansa, virus kiertää veressä edelleen. Samalla tartuttavat kuitenkin..

        Ainoastaan neitseellisten naisten kanssa terve mies voi nykypäivänä harrastaa suojaamatonta seksiä suht turvallisesti..Toki silloinkin on kysyttävä ja keskusteltava aiheesta, että onko ikinä ollut mitään oireita näkyvillä..
        Käytännössä kaikki muut seksiä harrastaneet ovat saastuneita, elleivät ole eläneet tarkoin koodin mukaisesti kuten minä.

        Tuolla alempana sairastuneet ihmiset kirjoittivat, että eivät saaneet valita...-Kyllä he saivat. He itse valitsivat saastuneen käytetyn miehen. Jos olisivat eläneet koodin mukaisesti olisivat nyt terveitä edelleen!

        Et nyt ole ihan ymmärtänyt asiaa. Kaikkia kondyloomamuutoksia ei näe paljaalla silmällä, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Ainoastaan papa-kokeessa voi näkyä solumuutoksia, jos muutokset ovat kohdunkaulassa. Ulkosynnyttimistä ei näytettä oteta, veressäkään HPV ei elä.

        Tiedoksi myös sinulle, et ole yhtään parempi ihminen kuin kukaa muukaan. Toivon, että pääset pilvilinnoistasi joskus takaisin maanpinnalle ja uskallat elää :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et nyt ole ihan ymmärtänyt asiaa. Kaikkia kondyloomamuutoksia ei näe paljaalla silmällä, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Ainoastaan papa-kokeessa voi näkyä solumuutoksia, jos muutokset ovat kohdunkaulassa. Ulkosynnyttimistä ei näytettä oteta, veressäkään HPV ei elä.

        Tiedoksi myös sinulle, et ole yhtään parempi ihminen kuin kukaa muukaan. Toivon, että pääset pilvilinnoistasi joskus takaisin maanpinnalle ja uskallat elää :)

        Tulikin nyt kaksi viestiä peräkanaa, katsoin ensin ettei ensimmäinen viesti ollut lähtenyt ja kirjoitin uuden.. O.o


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et nyt ole ihan ymmärtänyt asiaa. Kaikkia kondyloomamuutoksia ei näe paljaalla silmällä, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Ainoastaan papa-kokeessa voi näkyä solumuutoksia, jos muutokset ovat kohdunkaulassa. Ulkosynnyttimistä ei näytettä oteta, veressäkään HPV ei elä.

        Tiedoksi myös sinulle, et ole yhtään parempi ihminen kuin kukaa muukaan. Toivon, että pääset pilvilinnoistasi joskus takaisin maanpinnalle ja uskallat elää :)

        Älä hitossa..Eikö solumuutoksia näekkään aina paljaalla silmällä:D
        -Olen verrattain hyvin tietoinen asiasta.
        Ps. Kondyloomasyylät ja syöpää aiheuttavat hpv-virustyypit ovat muuten eri hpv-virusten aiheuttamia... Kaikkiaan niitä on genitaalilueilla ainakin nelisenkymmentä erilaista ja voit sairastaa ne vaikka kaikki vuoronperään mikäli partnerit vaihtuu... Siinä missä nunnilla hpv-pohjaista syöpää ei esiinnu lainkaan, niin prostituoiduilla ne on yleisimpiä, eli kyllä...Kyllä niillä seksipartnereiden määrillä vain on merkitystä tässäkin asiassa ja siellä on lukuisia syöpää aiheuttavia virustyyppejä, eli jos yhdeltä jätkältä saat jonkun, niin toiselta saat muutaman muun virustyypin, eli jos partnerit vaihtuu aina vaan, niin sä voit kantaa jatkuvalla syötöllä vuodesta toiseen syöpää aiheuttavia erilaisia virustyyppejä läpi elämäsi, vaikka osa sieltä poistuisikin vuosien myötä, niin uusia tulee aina vaan.

        Niin on totta, että genitaalialueiden hpv virukset vaikuttavat limakalvoilla..Se ei ole veren kautta leviävä virustauti, eli kirjoitin tuolla huolimattomasti sen asian.
        Hpv- on hyvin yleinen syövänaiheuttaja myöskin pään alueella suun ja nielun alueen syövissä, sekä nykyään myöskin perseen alueen syövissä anaaliseksin yleistymisen myötä.
        Moneltako ihmiseltä olet nähnyt otettavan papa koetta nielusta? Niin.... Imekää mulkkua..Ottakaa suihin saastuneilta ihmisiltä!

        20-25% kondyloomapotilaista jää muuten pysyvästi taudin kantajiksi hoidoista huolimatta.. Syylät saattavat välillä poistua kunnes pompsahtavat sieltä uudelleen. Se on ihanaa elämää kun on pillu täynnä syyliä aika ajoin. Suosittelen ottaan nää jutut vakavissaan.

        Herpes muuten on yhditetty moniin vakaviin sairauksiin...Esim. Kasvohalvaukset, aivoinfarktit, sekä alzheimeria/ dementiaa aiheuttaviin tekijöihin..Sekin vielä.


      • Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

        Älä hitossa..Eikö solumuutoksia näekkään aina paljaalla silmällä:D
        -Olen verrattain hyvin tietoinen asiasta.
        Ps. Kondyloomasyylät ja syöpää aiheuttavat hpv-virustyypit ovat muuten eri hpv-virusten aiheuttamia... Kaikkiaan niitä on genitaalilueilla ainakin nelisenkymmentä erilaista ja voit sairastaa ne vaikka kaikki vuoronperään mikäli partnerit vaihtuu... Siinä missä nunnilla hpv-pohjaista syöpää ei esiinnu lainkaan, niin prostituoiduilla ne on yleisimpiä, eli kyllä...Kyllä niillä seksipartnereiden määrillä vain on merkitystä tässäkin asiassa ja siellä on lukuisia syöpää aiheuttavia virustyyppejä, eli jos yhdeltä jätkältä saat jonkun, niin toiselta saat muutaman muun virustyypin, eli jos partnerit vaihtuu aina vaan, niin sä voit kantaa jatkuvalla syötöllä vuodesta toiseen syöpää aiheuttavia erilaisia virustyyppejä läpi elämäsi, vaikka osa sieltä poistuisikin vuosien myötä, niin uusia tulee aina vaan.

        Niin on totta, että genitaalialueiden hpv virukset vaikuttavat limakalvoilla..Se ei ole veren kautta leviävä virustauti, eli kirjoitin tuolla huolimattomasti sen asian.
        Hpv- on hyvin yleinen syövänaiheuttaja myöskin pään alueella suun ja nielun alueen syövissä, sekä nykyään myöskin perseen alueen syövissä anaaliseksin yleistymisen myötä.
        Moneltako ihmiseltä olet nähnyt otettavan papa koetta nielusta? Niin.... Imekää mulkkua..Ottakaa suihin saastuneilta ihmisiltä!

        20-25% kondyloomapotilaista jää muuten pysyvästi taudin kantajiksi hoidoista huolimatta.. Syylät saattavat välillä poistua kunnes pompsahtavat sieltä uudelleen. Se on ihanaa elämää kun on pillu täynnä syyliä aika ajoin. Suosittelen ottaan nää jutut vakavissaan.

        Herpes muuten on yhditetty moniin vakaviin sairauksiin...Esim. Kasvohalvaukset, aivoinfarktit, sekä alzheimeria/ dementiaa aiheuttaviin tekijöihin..Sekin vielä.

        Kiitos valistuksesta, vaikka mikään noista asioista ei tullut uutena asiana :)

        Ja mitä tuohon herpekseen tulee, moni muukin asia aiheuttaa noita sairauksia. Vai onko sinulla jokin luotettava lähde, jossa kerrotaan herpeksen olevan se suurin syyllinen joihikkin noista? Ja oliko joku lähde tiedossa tuohon aivoinfarktiin? Jos puhut herpes zoster -viruksesta, se ei ole täysin sama kuin hsv. Zoster aiheuttaa mm. vesirokon ja vyöruusun. Se kyllä muistuttaa hsv:tä, mutta on silti oma viruksensa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos valistuksesta, vaikka mikään noista asioista ei tullut uutena asiana :)

        Ja mitä tuohon herpekseen tulee, moni muukin asia aiheuttaa noita sairauksia. Vai onko sinulla jokin luotettava lähde, jossa kerrotaan herpeksen olevan se suurin syyllinen joihikkin noista? Ja oliko joku lähde tiedossa tuohon aivoinfarktiin? Jos puhut herpes zoster -viruksesta, se ei ole täysin sama kuin hsv. Zoster aiheuttaa mm. vesirokon ja vyöruusun. Se kyllä muistuttaa hsv:tä, mutta on silti oma viruksensa.

        Etkö tiedä, että herpesvirukset ovat suurin aivotulehdusten aiheuttaja/tekijä joten vaikutukset ovat moninaiset ja arvaamattomat aivoissa.
        Saatat saada varoittamatta pysyvän aivovaurion, joka voi johtaa jopa kuolemaan!
        Yksi teoria on, että alun perin perifeerisessä hermossa piilevä herpesvirus voisi ikääntyessä ja immuunivasteen heikentyessä siirtyä keskushermostoon, jossa se neurotrooppisena ja toistuvasti reaktivoituessaan haittaa hermosolujen toimintaa tai tuhoaa niitä ja altistaa näin dementialle..
        Neuronituhoa välittävä tekijä saattaa olla myös krooninen tulehdusreaktio (inflammaation on todettu liittyvän Alzheimerin tautiin) tai solukuoleman induktio mitokondriovaurion kautta..
        -On epäilemättä varsin mullistava ajatus, että vanhuusiän dementia olisi krooninen, vähitellen leviävä herpesvirusinfektio aivoissa.

        -->Yleisesti ottaen ihmiset vain huolettomasti toteavat/kuvittelevat, että herpes on vain vaaraton näppy huulessa jne. -No kaikkea muuta todellisuudessa! Pinnan alla tapahtuu asioita/muutoksia, mistä et ole tietoinen.


      • Anonyymi

        Kun sen kerran saa joku niin ei se ilmottaminen mitään enää hyödytä. Ei sitä pois saa. Toi huuliherpes on ollut siltä mieheltä hupun puppuu. Ne on eri herpekset. Käyttäkää kondomia. Genitaaliherpes on genitaaliherpes. Se ei voi olla huulessa. Jos se on huulessa se ei voi olla kikkelissä. Eli kyllä se on tiennyt millä taudilla sinua on nusutellut.


    • Anonyymi

      Suoraan ja kiertelemättä ja sitten toinen joko ottaa tai jättää.

    • Anonyymi

      No, olen mies jolla tuo riesa on. Kerroin avoimesti heti alussa orastavissa suhteissa, ja pakkejahan siitä tuli monta. Nyt olen tapaillut vain naisia, joilla on sama vaiva. Luulisin kuitenkin, että miehet suvaitsee asiaa keskimäärin paremmin kuin naiset. Eli kerro heti. Ja kärsi pettymykset. Neuvoisin kuitenkin hakemaan kumppania, joka kantaa virusta. Vie aikaa, mutta kannattaa. Löytyy lopulta. Meitä on joka viides. Niitä jotka tietää kantavansa riesaa toki vain osa siitä.

      • Anonyymi

        Olet kuitenkin saanut suhteita terveidenkin (?) ihmisten kanssa?


    • Anonyymi

      Kaikki pitäisi kertoa heti alussa, sain naisystävältä sukupuolitaudin, ei vaan viitsinyt kertoa aiemmista yhden yön jutuistaan ilman kumia ja tartutti sitten minuunkin.

    • Anonyymi

      Ymmärrän sinua aika hyvin. Itselläni on sama vaiva ja uuteen suhteeseen alkaminen mietityttää tavallaan aika paljon. Vaikka toisaalta sitten ajattelenkin että kumppani joko hyväksyy asian tai on hyväksymättä, jolloin onkin parempi lähteä eri teille heti alkuunsa...tämä kun ikävä kyllä on ominaisuus joka ei sen enempää toivomalla kuin inhoamallakaan lähde pois. Asia on pakko pitää mielessä, vaikka itselläni oireilua on todella harvoin ja arjessa koko homma on helppo unohtaa.

      No, joka tapauksessa ajattelen itse niin että olen vastuussa toiselle ihmiselle ja asiasta on ehdottomasti kerrottava tavalla tai toisella ENNEN kuin riski tarttumiseen on olemassa eli käytännössä ennen seksikontaktia, vaikka se tuntuisi kuinka hankalalta. Tällöin toisella osapuolella on oma päätäntävalta onko valmis ottamaan riskin vai ei, ja se minun (ja sinun) on sitten vain hyväksyttävä. Oman tartuntani sain vakavasta seurustelusuhteesta tietämättäni. Olisin varmasti jatkanut suhdetta vaikka olisin asiasta tiennytkin etukäteen, mutta koin todella epäreiluksi ja kolaukseksi luottamukselle aikanaan sen että ko. seurustelukumppani ei kertonut asiasta etukäteen ja antanut minulle valinnanmahdollisuutta oman terveyteni suhteen.

      PS. Omat arvoni ovat sellaiset etten todellakaan ole seksiä kovin kevytkenkäisesti harrastanut koskaan elämäni aikana, että sekin harhaluulo olisi ihan kiva unohtaa nykyaikana ettei ko. sairauksia voisi olla kuin sängystä sänkyyn hyppivillä...

      • Anonyymi

        Näin itsekin ajattelen. En halua toiselle samaa, mitä olen itse joskus kokenut. Itse en saanut valita otanko riskin vai en. Olen kyseisen asian suhteen hieman myös katkeroitunut, sillä mies ei loppupeleissä ollut sen arvoinen, että olisin tuon riskin ottanut. Pahinta tässä kaikessa on se, että aihe on hyvin tabu.

        Mutta summa summarum.. Itsekään en ole ollut kukasta kukkaan hyppijä. Joskus mietinkin, kuinka kyseiset hyppijät säästyvätkin kaikelta.


    • Anonyymi

      Kuinka moni harrastaa suojaamatonta seksiä eikä tiedä että tartuttaa muita jatkossa, tiedän yhden naisen joka naimissa ollessaan erehtyi yhden yön jutussa ilman kumia hässimään, sai taudin ja tartutti sitten sen mieheensäkin, ensin riitaa miehen kanssa kotona kun selvis, sitten halusi tukea naisystävältään ja lopulta erosi, kanattiko, perhe hajosi ja vielä kaikki riesat päälle kun ei viitsinyt käyttää kumiukkoa. Nainen muistelee varmasti lämmöllä sitä syrjähyppyään.

    • Anonyymi

      Tätä olen joutunut nyt miettimään: Onko kellään kokemusta uuden kumppanin löytämisestä, jos sairastaa sukupuoliherpestä. Miten olette asiasta kertonut ja miten toinen on asiaan suhtautunut? Suuri pelko että on mahdottomuus enää luoda uutta suhdetta ja todella vaikealta tuntuisi siitä kertoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4714
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1904
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      229
      1463
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    10. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1234
    Aihe