Vuorotyö ja parisuhde

Anonyymi

Ollaan oltu pitkään vaimoni kanssa yhdessä. On lapsia ja omakotitalo. Vuorotyö on pitkään aiheuttanut kitkaa, lähinnä siinä, että olen toivonut että saisin yövuoron jälkeen nukkua aamupäivän. Siten että saisin nukkumisrauhan, aamu 6-11 väliselle ajalle, palautuakseni. Tämmöinen sattuu noin kerran tai pari viikossa.

Vaimoni ja lapset onkin tätä hyvin toteuttanut, mutta aina se on ollut vaimolleni hyvin vastenmielistä. Hän tekee siis arkityötä klo 8-16. Hän kokee epäoikeudenmukaiseksi, että hänen ja lasten pitää hiiviskellä aamupäivä varpaillaan, vältellen koko ajan kovia ääniä.

Nyt menimme sitten seurakunnan pariterapeutille, koska vaimollani on mitta täynnä tähän minun erivapauteen. Tämä psykologi, iäkkäämpi nainen, alkoi heti syyllistää minua. Että kuinka kehtaat. Selitin asiaa työssäjaksamisen kannalta. Psykologi sanoi siihen, että ehei kuule, sinulla ei ole mitään oikeutta vaatia tuollaista, ja että vuorotyö ei ole mikään selitys, perheen takia jätetään vaikka nukkumiset nukkumatta.

Eli valvotun ja raskaan yövuoron jälkeen, ei muuta kuin aamupuuron keittoon ja imuri käteen, jotta tasapuolisuus säilyy. Tätä mieltä oli seurakunnan psykologi. Ja psykologi toi heti vaakakupin toiselle puolelle avioeron, mikäli en ryhdistäydy.

Olen aivan solmussa nyt itseni kanssa. Että vaadinko nyt siis liikoja, jos haluan yövuoron jälkeen hetken aikaa erivapautta?

Vaimoni toki tuon käynnin jälkeen sanoi, ettei hän ole mitään avioeroa ajatellut, ja että saan toki nukkua, mutta hän ja lapset haluaisi elää ilman sipsuttelua. No, tähän olen toki valmis, hommaan sitten vaikka paremmat korvatulpat. Mutta tuo perhepsykologin jyrkkä tuomitseminen ja parisuhteemme kyseenalaistaminen ihmetytti.

33

766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sulla tais olla ne korvatulpat siellä terapeutillakin. Ne on kyllä hyvä laittaa korviin, kun menee liian äänekkääksi. Vaimokin kun meuhkaa niin sanot, että et oikein kuullut ja pari kertaa kun toistat sen niin vaimo saattaa pyhua hyvinkin äänekkäästi eikä kovin ystävällisesti. Myös lasten hälyyn ne auttaa, kummasti on hiljaata vaikka lasten äänentaso kasvaa. Missäs Utsjoen perämettissä alottaja muuten asuu?

    • Anonyymi

      Ai, että perheterapetti kommentoi noin. Ompa aika uskomatonta! Oliko ihan koulutettu ja lailistettu perheterapeutti vai viikonloppukurssitettu muka-terapeutti ellei peräti vapaaehtoistyöntekijä?

    • Sinulla vaikuttaa olevan tyhmä ja typerä vaimoke...
      Ilman muuta otat 8h ajan nukkumiselle ja sen aikaa muu perhe pitää mölyt mahassaan..Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole. Se on sitten eri asia jos haluat vaihtaa työpaikkaa ja päivävuoroon. Se on toinen vaihtoehto.

    • Anonyymi

      Ymmärränkö nyt jotain väärin mutta sanot tarvitsevasi nukkumarauhan 6-11 välille, ja vaimosi työaika on 8-16? Miten hän ja lapset sitten hiiiskelevät kotona tuohon aikaan?
      Oletan että vaimosi joutuu lähtemään työhön ainakin tuntia aikaisemmin eli kello 7 ja viemään lapset päivähoitoon samalla? Silloinhan olet yksin kotona ainakin seitsemästä aamulla iltapäivään kello 16 asti tai sen ylikin jos vaimon työaika päättyy tuolloin. Meneehän kotimatkaan varmaan aikaa siihenkin?
      Sinulla on siis varsin hyvää aikaa levätä ja nukkua pitkälle iltapäivään?
      Muutenkin selityksesi perheterapeutista on melkoista puppua! Jos provoa yrität, tämä oli huono.

      • 5-vuoro työssä ne päivät ja vapaat menee miten millonki...


    • Anonyymi

      Trolli.

    • Anonyymi

      Sano sille ämmälle että menee itte paremmin palkattuihin hommiin ja jää ite kotiin. Sit keräät muutaman kaverin kämpille kaljotteleen ja kas kummaa pian pääset selluliiteista.

    • Anonyymi

      Vuorotyö on tarpeeks tappavaa ilman parisuhdetta tai perhe-elämääkin, puhun pitkästä koettelemuksesta. Kyllä siinä sai seksit ja muut mieltymykset jäädä, nyt sit korjataan sitä mikä jäljellä on.

    • Anonyymi

      No juu tuo aloittajan mainitsemat kellonajat ovat hiean oudot, elleivät hänen yövuoronsa sitten sijoitu viikonloppuun..
      Eli jos tosiaan rouvan työpäivät alkavat klo 8 ja hän tekee 8 tunnin työpäiviä, niin ei hän tosiaan joudu olemaan aamusta kotona isännän kanssa kovinkaan kauaa ennen töihinlähtöänsä. Ja tosiaan muksut voi viedä päivähoitoon myös tuoksi aikaa.
      Mutta muuten aloittaja on kyllä oikealla asialla, kyllä yövuoron jälkeen täytyy saada nukkua rauhassa edes jonkin aikaa. Eli kyllä rouvan ja muksujen nyt tulee huomioida tämä omissa touhuissaan. Normiäänille ei voi mitään ja joskus nyt voi vahingossakin syntyä joku isompi ääni, mut muuten tosiaan. Ei esimerkiksi aloiteta todellakaan imurin kanssa siivoamaan tuohon aikaan, kun toisen täytyy nukkua.
      Tiedä sitten mikä muijalla on ongelma, kuitenkin rahaa tuolla yötyölläkin tehdään, millä sitten pyöritetään sitä yhteistä arkea osaltaan. Eli pitäisi olla aikalaillakin pienempi paha, että toinen vaatii ja tarvitsee muutaman tunnin aamusta nukkumisrauhaa. Ja kun käsittääkseni kyse ei ole jatkuvasta yötyöstä..??
      Mutta tuo on kyllä ihan tyypillistä naisten käytöstä, ikinä ei ole oikein eikä hyvin mitä mies tekee. Ainakaan niin hyvin ja oikein etteikö siitä voi ja pidä mollata miestä ja herranjestas, jos mies vielä tarvitsee/haluaa saati sitten vaatii jotain. Sittenhän se on ihan täys helvetti irti.
      Eräs exäni aikanaan kitisi siitä, kun käyn töissä ja että on meidän yhteisestä ajasta pois. Silti rahaa piti aina olla, eikä antanut periksi hänen ymmärtää että työllähän sitä rahaa hankitaan. Ja kun ei se työttömänä eläminenkään työttömän tuloilla sitten olisi sopinut hänelle kuitenkaan(kuten ei myöskään mulle). ja välillä sitten, kun olin enempi kotona, niin siitä sitten kitisi, kiukutteli ja vittuili turpa vaahdossa että olen liikaa kotona.
      Eli ikinä ei ollut mikään hyvä.

      • Anonyymi

        "Eräs exäni aikanaan kitisi siitä, kun käyn töissä ja että on meidän yhteisestä ajasta pois. Silti rahaa piti aina olla, eikä antanut periksi hänen ymmärtää että työllähän sitä rahaa hankitaan. Ja kun ei se työttömänä eläminenkään työttömän tuloilla sitten olisi sopinut hänelle kuitenkaan(kuten ei myöskään mulle). ja välillä sitten, kun olin enempi kotona, niin siitä sitten kitisi, kiukutteli ja vittuili turpa vaahdossa että olen liikaa kotona."

        Oliko exä nainen?


    • Anonyymi

      Akka ja lapset pihalle leikkimään nukkumisen ajaksi happi tekee hyvää.

    • Anonyymi

      suomineito ulkosalle, niin tunteet jäähtyy.

      Itsellä on nyt aasialainen nainen, niin on elämä monin verroin parempaa ja helpompaa.
      Vaateitakin on, mut ne on ihmiselle ymmärrettävässä muodossa. Syyllistämistä ei ole ollut. Suostuttelut on kyl tehokkaita mut, mieluisia.

      Aikanaan suomineito varasi meille parisuhdeterapeutin, se oli pelkkää mun syyllistämistä. Kaikki mun arkumentit siivutettiin. Vaikutti että keskustelut oli ennalta sovittu.

    • Anonyymi

      Mitä jos akka ajettaisiin kakruineen ulos kirveen kanssa, niin kuin Suomalaisilla ukoilla oli aikonaan tapana tuollaisia asioita hoitaa? Oppisi ämmä ainakin tietämään miten hyvin hänellä on asiat, kun on sentään vielä ukko joka ei vedä turpaan heti kun idioottimainen nalkuttaminen alkaa.

      Se kyllä täytyy sanoa, että maa taitaa nykyään olla täynnä hulluja ämmiä, vai onko se aina ollut niin - nyt vain ovat päättäneet, että saavat soittaa suutaan joka asiasta feminismin voimaantumisen suomalla innolla.

      • Anonyymi

        vähän läski en tarvii sairaalahoitoa yle1 katoi
        pyöräilyä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vähän läski en tarvii sairaalahoitoa yle1 katoi
        pyöräilyä

        aamulla vois jaksaa pyörällä pitemmän lenkin
        henrikijäs72


    • Anonyymi

      Meillä tekee molemmat vuorotyötä ja lapsiakin on. Ei aiheuta ongelmia kun nukutaan päivällä ulkovarastossa niin saa nukkuja nukkua rauhassa ja lapset ja puoliso elää normaalia elämää sisällä. Ei tietysti toimi jos asuu esim. kerrostalossa.

      • Anonyymi

        "Ulkovarastossa" ? Talvipakkasella? - Nm. Viileässä tosin nukuttaa paremmin


    • Anonyymi

      Sano itsesi irti, jää kotiin työttömäksi tai eisi itsellesi normaalipäivätyö... Sillähän siitä selviää.

      Pitää valita perhe tai työ...

    • Anonyymi

      Jumalaare 30v tehny 3 vuorotöitä hyvin on himas ymmärrystä riittäny silloin kun kersatkin oli pieniä yrittettin edes olla hiljaa. Täytyyhän ihmisen sentään saada nukkua että ei joutuusi ennen aikaiseen hautaan. Eikös 7h unta ole tarpeellinen määrä ja saa huuhaa terapeutti tulla kokeilemaa yö vuoroa ja on sit päivät nukkumatta. On sitten pian terapiomas itseensä pyörees huonees.

    • Anonyymi

      MINä vetoaisin siihen, että olisin ihmistyyppiä sellainen, että tarvitsen työvuoron jälkeen lepoa.

      Itse olin kotonaladten kanssa kun mies on yrittäjä. Välillä kirosin siitä, että kun sain hoitaa kaiken yksin. Siis ihan kaiken.

      Jossain vaiheessa todellakin ”aikuistuin” ja sopeuduin.

      Meillä naisilla on joskus liiallinen pätemisen tarve ja tuollainen ongelma kuin teillä on todellakin aika marginaalinen.

    • Anonyymi

      Vaimoni ollut kokoajan vuorotöissä kun ollaan yhdessä oltu ja sehän ihan itsestään selvä että yövuoron jälkeen saa puoliso nukkua ja toin voi lähteä lasten kanssa johonkin kivaatekemään niin saa hiljaisuuden nukkua. Aika huono terapeutti jos tuollaisesta syyllistää ja ei kaikki aisat mene perhe edellä vaan jokaisella on omat juttu vaikka perhettäkin on.

    • Anonyymi

      Mulle on kyllä itsestään selvää että toinen saisi nukkua jos noin pienillä unilla vielä jaksaa. Itse yksinhuoltajana teen yö vuoroa mun lapset tajuaa viikonloppuisin että äiti tarvii unta. Se terapeutti on kyllä perseestä jos tota mieltä on.

    • Anonyymi

      Jos aloittajan kertomus on totta (se ei ole uskottava), niin terapeutista voi veisata viis, mutta jos vaimon kanssa tahtoo jatkaa aviollista matkaansa, niin pistäpä hänet valvomaan muutama yö etkä anna käydä nukkumaan päivälläkään.

      Esimerkit ovat yleensä paras keino kertoa asioita sellaisllle, joitten korvain välinen kapasiteetti ei riitä hahmottamaan juttuja itse . - Nm. Konstit ovat monet ...

    • Anonyymi

      Aloittajana tarkennan vielä sen verran, että nuo ongelmat koskee nimenomaan viikonloppuja, kun vaimo on vapaalla, ja minulla sattuu olemaan yövuoro takana. Arkisin yövuorot ei aiheuta ongelmaa, koska talo tyhjenee 7 jälkeen.

      Mutta esim kesäisin, vaimoni kun on opettaja, niin hänellä on pitkä kesäloma. Kesäkuusta elokuuhun. Yli 2kk semmoista aikaa, jolloin joka ikinen yövuoroni, aiheuttaa ongelman. Sitten syysloma, joululoma, hiihtoloma, ja taas mahdollisia ongelmia.

      • Anonyymi

        Minä en myöskään usko aloittajan viestiä. Jotain todella tärkeää on ehkä jätetty kertomatta tai on ymmärretty täysin väärin. Ei voi olla niin että vaimo tai terapeutti ei anna nukkua töiden jälkeen. Aloittaja vaan hakee itselleen Tukes kertoen vain pienen osan totuudests


      • Anonyymi

        Jos ihminen tekee työtä yöllä eikä saa käydä aamulla nukkumaan, niin nosta nyt hyvä mies (?) perhe pihalle siksi aikaa, jos juttu ei mene muuten jakeluun. Tässä jutussaf ei ole muita vaihtoehtoja kuin että nukut kotonasi tai hommaat jonkun muun paikan unillesi. - Nm. Nukuttava on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en myöskään usko aloittajan viestiä. Jotain todella tärkeää on ehkä jätetty kertomatta tai on ymmärretty täysin väärin. Ei voi olla niin että vaimo tai terapeutti ei anna nukkua töiden jälkeen. Aloittaja vaan hakee itselleen Tukes kertoen vain pienen osan totuudests

        Älä koskaan edes suunnittele Sherlock Holmesin uraa, oot liian tyhmä sellaiseen.


    • Anonyymi

      Ikävää, että sinut kohdattiin tuolla tavalla. Tiedän, että joillakin vuorotyötä tekevillä saattaa olla talon päädyssä tai alakerrassa huone, jossa voivat nukkua rauhassa, ja ihan sitä varten vaihdettu tai suunniteltu talo. Voisiko huonejärjestelyllä tai pidemmän päälle asunnon vaihdolla järjestää tuon nukkumisasian? Tietysti iso vaiva alkaa etsiä uutta taloa sen vuoksi, että sieltä löytyisi hyvä pohjaratkaisu, mutta se on kuitenkin yksi vaihtoehto.

    • Anonyymi

      Mene hotelliin nukkumaan yövuoron jälkeen, kotona selität vain, että sinun on pakko saada nukkua rauhassa. Kaikille helpompaa niin.

    • Anonyymi

      Minä ja mieheni olemme molemmat hoitoalalla kolmivuorotyössä olleet jo yli 20 vuotta. Omakotitalo hankittiin tarkoituksella heti kun ensimmäinen lapsi syntyi. Vinttikerrokseen remontoitiin ensimmäisenä erillinen hyvin äänieristetty makuuhuone. Ei kuulu metelit sisältä eikä ulkoa sinne.
      Yövuorosta tullut, tai yövuoroon menevä, nukkuu siellä silloin kun muu perhe on kotona. Se ei ole meidän varsinainen makuuhuone, yhteinen makkari on erikseen.
      Meillä näitä yövuoroja osuu yhteensä vähintään 12-14 kpl kuukausittain, joten olemme hankkineet sinne kunnon 90 cm leveän sängyn jossa on hyvä nukkua.

      Meidän kaupungissa ei ole koulun jälkeen iltapäiväkerhoja joten meillä kotona pyörii kolmen kouluikäisen lapsemme ystäviä harva se päivä kesät talvet. Me pidämme mieluummin lapsemme kotona kuin kylillä maleksimassa, sen vuoksikin tuo normiasumistiloista eristetty huone on meille ihanteellinen.
      Meillä imuroidaan, pestään pyykit, katsotaan tv:tä, tehdään ruokaa ja eletään normaalia elämää joka päivä riippumatta siitä onko arki vai pyhä tai missä vuorossa jompi kumpi meistä vanhemmista on. Molemmat tekevät kotitöitä, molemmat hoitavat lapset, molemmat käyvät töissä, molemmat nukkuvat silloin kun on nukuttava ja siellä missä parhaiten unta saa, esim minä monesti olkkarin sohvalla vaikka ympärillä on täysi hälinä ja meno, ei siinä mitään ihmeellistä ole.

      Suosittelen aloittajaa tekemään remontin makuuhuoneeseen. Lisäät äänieristeitä seiniin ja lattiaan, vaihdat paremmin ääntä eristävän oven ja unesi laatu on huomattavasti parempaa.
      Perheenjäsenilläsi on oikeus normaaliin elämään ja sinulla oikeus hyviin uniin. Remppakustannus on muutaman satasen-tonnin verran. Rempan jälkeen sinun ei tarvitse enää kiukutella eikä muiden perheen jäsenten kulkea kuin kusi sukassa omassa kodissaan.

    • Anonyymi

      On asioita jotka ei sovi yhteen parisuhteen kanssa. Seksi nuupahti ensimmäisenä kun ei nähty puoleentoista viikoon toisiamme, lapulla oli viestit, kun oltiin yhdessä kotona aika meni palutumiseen...toinen halusi toinen ei jne.

    • Anonyymi

      Ei toi sun vuorotyökään heelppoa ole. Ja sun vaimos ei vissiin kykene ajattelemaan tota asiaa sun kannalta myöskään.
      Ja jos perheeen takia jätetään nukkumiset nukkumatta, voi olla että joku kaunis päivä sitä on niin puhki ettei sitä perhettä enää jaksakkaan. Ei ole mun asia mutta mä kysyisin tossa vaiheessa vaimolta, oonko se sama mies jonka kanssa alttarille meni ja voitaisiin pohtia mitä kumpikin haluaa elämältään....
      Ei ainakaan sua kohtaan kauheammin empatiaa heru ja sä oot kuitenkin perheen isä ja TARVITSET lepoa myös...
      Ehkä toi nykyajan Me too on sitäkin mieltä että miesten pitää olla ritareita 24/7 MYÖS rättiväsyneinä ja univelkaisina tai on muuten heti kusipää ja sika

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7996
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      38
      2893
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2208
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1865
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1378
    Aihe