Suomessa sähkö 2x kalliimpaa Norjaan verrattuna

Anonyymi

Miksi

Siksi että ilmastonmuutoksen varjolla sähköyhtiöt nyhtäävät lisää rahaa itselleen.

...ja lopuksi ihmetellään miksi Norja on niin varakas ja vie kaikki mitalit ja Suomi ei saa yhtään mitään.

Norjan BKT on noin tuplasti korkeampi kuin Suomella ja Suomen keskimääräinen ostovoima on yksi euroopan heikointa verrattavissa kehitysmaihin.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samassa sähkömarkkinassa olemme Norjan kanssa. Pieni ero aluehinnoissa on, mutta se ei ole merkittävä. Sähkönsiirto sitten taas on luonnollinen monopoli ja rahastusautomaatti, johon valtiovalta säätelee enimmäistuoton, joka perustuu mm. korkotasoon ja investointien määrään. Investointeihin taas valtiovalta on suorastaan pakottanut edellyttämällä lähes häiriötöntä sähkönjakelua. Valtion keräämä vero on sitten vielä se kolmas maksettava.

    • Anonyymi

      Eipäs. Suomessa sähkö on kolme kertaa kalliimpaa kuin Norjassa. Koska suomessa on ydinvoimaloita. Lisäksi Norjalaisilla miehillä on isommat mulkut kuin suomalaisilla miehillä. Ainakin tuplasti tuhdimmat. Siinä riittää kuule vinkumista.

      • Anonyymi

        On tuollainen kyllä mielenkiintoinen asia ajatella kun joku tähti-hyökkääjä tai maalivahti NHL-seurassakin ovat vain seksittömiä luuseri-miehiä.

        Joku sitten maalämpö-jutut... vähän maksaa sitten enemmän kuin jonkun pelaajan vuoden seksi :D


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        "Sähkön hintaero Suomen ja Pohjoismaiden välillä venähtänyt poikkeuksellisen suureksi.

        Ero Suomen ja muiden Pohjoismaiden aluehinnoissa on venähtänyt kesällä poikkeuksellisen suureksi. Suomen perjantain aluehinta oli 53,51 euroa, Pohjois-Ruotsin aluehinta 37,68 euroa ja Pohjoismaiden keskiarvoa kuvaava systeemihinta 34,42 euroa megawattitunnilta

        Viime vuonna ero Suomen ja Ruotsin välillä oli vain 5 prosenttia. Tämän vuoden kaltaisia eroja syntyi viimeksi vuonna 2015.
        https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.494822


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Sähkön hintaero Suomen ja Pohjoismaiden välillä venähtänyt poikkeuksellisen suureksi.

        Ero Suomen ja muiden Pohjoismaiden aluehinnoissa on venähtänyt kesällä poikkeuksellisen suureksi. Suomen perjantain aluehinta oli 53,51 euroa, Pohjois-Ruotsin aluehinta 37,68 euroa ja Pohjoismaiden keskiarvoa kuvaava systeemihinta 34,42 euroa megawattitunnilta

        Viime vuonna ero Suomen ja Ruotsin välillä oli vain 5 prosenttia. Tämän vuoden kaltaisia eroja syntyi viimeksi vuonna 2015.
        https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.494822

        Just tänään on tiettyinä tunteina ihan perkeleen kallista Suomessa. Istukaa pimeässä klo 18-20, jos haluatte tienata rahaa. (luultavasti tosin sähkönmyyjällenne tai pankin sedälle eikä itsellenne.)


      • scrg kirjoitti:

        Just tänään on tiettyinä tunteina ihan perkeleen kallista Suomessa. Istukaa pimeässä klo 18-20, jos haluatte tienata rahaa. (luultavasti tosin sähkönmyyjällenne tai pankin sedälle eikä itsellenne.)

        Tuostahan syykin on jotenkin näkyvissä
        https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/

        Joka puolelta tuodaan Suomeen sähköä johdot punaisina, kun ei oma tuotanto riitä.Sitten pitäisi vielä jostain saada sekin sähkö jolla patteriautot ladattaisiin.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Tuostahan syykin on jotenkin näkyvissä
        https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/

        Joka puolelta tuodaan Suomeen sähköä johdot punaisina, kun ei oma tuotanto riitä.Sitten pitäisi vielä jostain saada sekin sähkö jolla patteriautot ladattaisiin.

        "Joka puolelta tuodaan Suomeen sähköä johdot punaisina, kun ei oma tuotanto riitä"

        Mutta miksi juuri nyt kesänaikana sähkönhinta on noussut moninverroin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Joka puolelta tuodaan Suomeen sähköä johdot punaisina, kun ei oma tuotanto riitä"

        Mutta miksi juuri nyt kesänaikana sähkönhinta on noussut moninverroin?

        "Mutta miksi juuri nyt kesänaikana sähkönhinta on noussut moninverroin? "

        Oleellinen informaation on, että koko markkinan hinta ei niinkään ole noussut vaan erityisesti Suomen ja muiden alueiden hintaero. Tuo tasoittuisi, ellei kaikki mahdollinen siirtokapasiteetti olisi jo käytössä. Tälle poikkeukselliselle tilanteelle sitten on ainakin kaksi mahdollista aiheuttajaa: 1) Suomen nettotuonti tarve(kulutus-tuotanto) on poikkeuksellisen suuri tai 2) siirtokapasiteetti on poikkeuksellisen pieni. Ilmeisesti nyt vaikutti osaltaan syy 2 ) eli siirtojohto oli vuosilomalla. Johtotehtävät ovat raskaita ja välillä pitää vähän palautua.


      • Anonyymi

        Taasko joku perkeleen Putinin trollipelle kirjoittelee persutotuuksia.

        Guatemala 99999, 9999.767467 TGWh
        Costa Rica 659, 999. 001 TGWh
        Venäjä 0,1 TGWh


    • Sehän on ollut tiedossa, että sähkönhinta tulee nousemaan vielä ja paljon tulevaisuudessa...
      Tästä syystä nyt ei ainakaan mitään suorasähkö lämmitteistä asuntoa kannata mennä hankkimaan.

    • Putinin trolli yrittää taas herättää tyhmän kansan keskuudessa epäsopua tietäen, että kansa ei vaivaudu kaljatuoppiensa ääressä kuin lukemaan otsikot jos edes sitäkään.

      ""Tilanne, että jollakin hinta-alueella on korkeampi hinta kuin muilla hinta-alueilla, kertoo siitä, ettei verkko ole riittävän vahva", Ollus sanoo."

      "Sähkön tuotantoon on vaikuttanut se, että heinäkuu ja elokuun alku olivat Suomessa kuivempia kuin normaalisti, mikä on heijastunut järvien pintoihin ja jokien virtaamiin. Se on vähentänyt vesivoimaloiden tuotantoa."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      78
      2287
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      136
      1464
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      152
      1169
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1003
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      372
      921
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe