Suurin osa ihmisistä uskoo, että henkilö olisi voinut toimia toisin, jos "olisi halunnut" ja hän olisi "itse" voinut valita, mitä haluaa, eli että hänellä on "vapaa tahto". Tällainen uskomus on mainio, jos haluaa syyttää jotakuta jostakin.
Tältä pohjalta vastakkaista sukupuolta lyödään näillä palstoilla kuin vierasta sikaa. Ihmiset ovat aivan tosissaan, että vastapuoli voisi halutessaan käyttäytyä vastoin todellisuutta, jos vain tahtoisi. Kun ei tahdo, hän on alhainen.
Jo parinvalinnassa ihmisen valitsisi itseään kehnomman ja puolisonakin hän olisi laadukas ja empaattinen. Tieteelliseltä kannalta silkkaa ideologista toiveajattelua, joka ei koskaan toteudu, mutta oikeuttaa vertahyytäväänkin toisen sukupuolen, puolison, tai kenen tahansa haukkumiseen.
Tieteellinen ajattelu ei tunne "vapaata tahtoa". Kaikki luonnossa, ihminenkin, on vain kahden tekijän tulos, sattuman ja edeltävän tapahtumaketjun tulos. Kumpaankaan ihminen ei voi itse vaikuttaa.
On eräässä mielessä tarpeellista, että yhteiskunta noudattaa kuviteltua syyllisyysajattelua. Siten voidaan jossakin määrin ohjata tapahtumien kulkua, myös rangaistuksin ja eristämisen avulla, mutta uskomus, että ihminen on itsensä herra, on pelkkä luulo, väärä uskomus. Kuitenkin se on välttämätön uskomus, jos haluaa pilkata ja haukkua.
Syyttelyideologia
2
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Minun motiivini ns syyttelyssä on, että ihmiset kyseenalaistaisivat kriteerejään parinvalinnassa tai käytöstään parisuhteessa.
Esimerkiksi: Jos menee naimisiin sen laitetun pakkelipimun kanssa, joka lähti narikkajonosta panolle, niin on kovin epätodennäköistä, että hänestä tulisi siveyden sipuli kotihengetär ja eräkaveri.
Tai jos nainen alkaa parisuhteeseen sen ihanan määrätietoisen miehen kanssa, joka haukkuu entiset naisensa hulluiksi akoiksi, antaa tarjoilian virheestä kuulla kunniansa, voi olla melko varma, että jossain vaiheessa hän itse on noiden solvausten kohteena. - Anonyymi
Ja höpöhöpö. Tunsipa tiede käsitystä "vapaa tahto" tai ei, se on joka tapauksessa olemassa. Vapaa tahto tarkoittaa lähinnä sitä, miten asioita ajattelen, miten asioihin asennoidun ja näiden seurauksena, miten toimin. TÄysin itse päätettävissä. Tämä taitanee olla ihan peruspsykologiaa ja psykologia on tiede, siinä missä muutkin tieteen alat.
Ja tiede on lähinnä totuutta, ei suinkaa totuus!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2317314Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442937- 502422
- 1062366
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382091- 981607
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2321590Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141458Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4021425Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71414