Avoin ja hyvä keskusteluyhteys parisuhteessa

Paljon puhutaan, että kumppanin kanssa pitäisi pystyä keskustelemaan vaikeistakin asioista.

No, otinpa sitten vaikean asian puheeksi, ja nyt olen sinkku ;)

Kannattiko taas uskoa jotain naistenlehtien parisuhdeoppaita?

No, tulevaisuus sen näyttänee.

68

<50

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mitä tapahtui?

Siis lähtikö poikakaveri vetään, kun avauduit???

• Kyllä se päätös oli nähdäkseni aikalailla yhteinen. Tuollaisiin pinnallisempiin asioihin niin kuin sukupuoli, en nyt tule ottamaan tässä kantaa.

Ehkäpä tähän päätökseen olis vaan pitänyt päätyä aiemmin. Kaikki parisuhteet eivät taida olla pelastumisen arvoisia.

• Anonyymi
        Thymallus kirjoitti:

Kyllä se päätös oli nähdäkseni aikalailla yhteinen. Tuollaisiin pinnallisempiin asioihin niin kuin sukupuoli, en nyt tule ottamaan tässä kantaa.

Ehkäpä tähän päätökseen olis vaan pitänyt päätyä aiemmin. Kaikki parisuhteet eivät taida olla pelastumisen arvoisia.

Ai että sukupuoli on pinnallinen asia, just. Ai niin nykyäänhän se on valinta, biologiasta huolimatta.

• Anonyymi
    • Anonyymi

No ei lapsien tekemisestä kannata puhua etukäteen. Lapsia tulee kun tulee kun ei käytä ehkäisyä.

• Anonyymi

Oli mielestäni hyvät ja avoimet keskustelut useistakin aiheista. Tosin kaikista aiheista ei oltu samaa mieltä ja joistakin tuli oikeaa kränääkin.
      Kerroin myös ne asiat suoraan mistä en suostu tekemään poikkeuksia... jo parisuhteen alussa. Tai oikeastaan seurustelusuhteen alussa, ennen varsinaista parisuhdetta.

Molemmat viimeiset parisuhteeni ovat päättyneet miehen uskottomuuteen, ja kumpikin ovat yrittäneet sopia asiaa kanssani... katuvaa näytellen.
      Ei mun tarvitse mitään selityksiä, tai katumus anomuksia kuunnella! The End.
      Tiesivät kyllä aikaisemmin jo tulevat seuraumukset ... käryn käydessä.

Pari viikkoa sitten tapasin Veskun sattumalta ja hän yritti jälleen selitellä vuosien takaista tapahtunutta.
      Myönsi kuuleensa mun vaatimukset parisuhteesta; mutt muutkin naiset ovat joskus niin sanoneet, kuitenkin antaneet anteeksi! Painaneet asian villaisella saadessaan jonkun sormuksen tai korvakorut... muutaman naisen hän on vienyt myös Ruotsin risteilylle, sovintoa hieromaan.

"Osaan kyllä arvata mitä siellä on hierottu! Eikä mua kiinnosta lämmittää hapantunutta kaalikeitoa uudelleen; ei se maistuis mulle edes Karibianmerellä!"

Miehille se näyttää olevan pikku juttu, jos käyttävät välillä vähän vierasta naista.
      Mulle se on suhteen loppu... niin asia vaan mulle henkilökohtaisesti on.
      Eikä se ole ollut mikään salaisuus entuudestaan!
      Keskusteltu asiasta taatusti on, kuten muistakin seksiin ja elämään liittyvistä asioista... tasapuolisuutta yrittäen löytää. Ilmeistä on, ettei ole sitä löydetty!
      ex-...........

• No,
        Tässä minun tapauksessa ei ollut kyse ihan tuosta perinteisestä kannattaako tunnustaa jos...

• Anonyymi
        Thymallus kirjoitti:

No,
        Tässä minun tapauksessa ei ollut kyse ihan tuosta perinteisestä kannattaako tunnustaa jos...

Mitä sitten teit!

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä sitten teit!

Avauduin rehellisesti ja rauhallisesti parisuhteen osa-alueesta, joka ei ollut minua tyydyttävällä tolalla. Kerroin myös mihin suuntaan se oli minua ajamassa.

Näköjään luottamus ja tahto eivät olleet sillä tasolla, että asiasta olisi voitu päästä yli.

• Anonyymi
        Thymallus kirjoitti:

Avauduin rehellisesti ja rauhallisesti parisuhteen osa-alueesta, joka ei ollut minua tyydyttävällä tolalla. Kerroin myös mihin suuntaan se oli minua ajamassa.

Näköjään luottamus ja tahto eivät olleet sillä tasolla, että asiasta olisi voitu päästä yli.

Kyllä parisuhteessa pitäisi pystyäpuhumaan vaikeistakin asioista, kos ihmisen elämä ei ole yhtä ja ainaista aurinkoa vaan niitä varjopuolia myös. Luotettava suhde ja sitoutuneet osapuolet kyllä kestävätne hankauksetkin.

• Thymallus kirjoitti:

Eli jotain seksiin liittyvää, ja se oli ajamassa sua vieraisiin?

Hyvähän se sitten oli että ajoissa erositte jos noin.

• Minäpä väitän että hyvän ja toimivan parisuhteen merkki on se kun ei tarvitse keskustella niistä aikeista asioista. Sitten siinä vaiheessa kun jommastakummasta on tärkeää alkaa jauhamaan jostain se on suunnilleen loppuliu'un alkua jo.

• Anonyymi

Näin se on että uranaisen kuuluu maksaa kaikki uramiehen kulut harrasteineen yhteensä kuukaudessa kaikki uudetkin harrastukset noin 20000EUR nettona/kk, siivota koti ja hoitaa lapset jos niitä on uransa ohellakin, on pelkästään uranaisen velvollisuutta.

absdtoimiiko

• Eli sinun mielestä hyvässä parisuhteessa ei ole vaikeuksia / hankauksia, ja kaikki on yhtä onnellista romanttista tarinaa alusta loppuun.

Tuollaista kun jää odottelemaan, niin varmasti on sinkku loppuelämänsä.

• Anonyymi
        Thymallus kirjoitti:

Eli sinun mielestä hyvässä parisuhteessa ei ole vaikeuksia / hankauksia, ja kaikki on yhtä onnellista romanttista tarinaa alusta loppuun.

Tuollaista kun jää odottelemaan, niin varmasti on sinkku loppuelämänsä.

No mä näkisin tuon niin, että ei tarvii keskustella jos asiat on jo hyvin muuten eikä koskaan oo lipsahtanut niin mahdottoman hankalaksi? Arjen normisotkut selviää aamupuurolla ja eikun uuteen päivään. Jos rupee liikaa keskustelemaan, tekee elämästä hankalaa, go with the flow ja elää :D

• No kyllä pitäisikin, niistä asioista jotka vaikeiksi kokee. Ompa ne suhteessa, suhteesta johtuvia tai muita vaikeita asioita.

• Anonyymi

Abris ooh, joo nyt olen kyllä tehnyt erittäin voimakkaita näitä minttu-tee-juttuja, ovat kyllä huhhuh oikein, on kyllä kupillinen kuin jotain kannabista vetäisi, mutta niin minttuhan kasvina tuollatavoin teekään muuta kuin pehmeästi tekee vähän samankaltaistakin kuin kannabis, ja nukuttavana teessä hyvä ainesosa, eikä ole myrkyllistä ollenkaan, minuun ainakin vaikuttaa aika hyvin, jos on tehokasta minttu-teetä :D

• Se on minusta tärkeätä joskus on oltava hiljaa ettei toinen romahda tyyliin tapa itseään mutta sellaista ei pidä tehdä jos tietää toisen romahtavan. Joten on tajuttuaan lopetettava toiminta kaikkien kannalta.
      Tuskaa ei tarvitse lisätä kertomalla asioita jotka tahallaan satuttaa varsinkin kun ei ole pahaa tapahtunut, joka on rajojen rikkomista.

• Anonyymi

Mutta niin tuo pitää huomioida myös että toiselle se voi tuntua silloin valehtelemiselle jos jättää kertomatta. Eli puhumattomuus voi olla valehtelemistakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta niin tuo pitää huomioida myös että toiselle se voi tuntua silloin valehtelemiselle jos jättää kertomatta. Eli puhumattomuus voi olla valehtelemistakin.

...vähän kuin jos olet oikeudenkäynnissä todistajana: mitään et saa jättää kertomatta, etkä saa valehdella ollenkaan....

• Anonyymi kirjoitti:

niihän asia varmasti tuntuu mutta menetkö satuttaa toista, jos et tykkää jostain asiasta.
        Asian voi olla kertomatta ettei toista satu kun rajoja ei ole rikottu.

• Anonyymi kirjoitti:

Totuutta voi puhua ja pitääkin puhua mutta satuttaa ei saa.

• Anonyymi kirjoitti:

...vähän kuin jos olet oikeudenkäynnissä todistajana: mitään et saa jättää kertomatta, etkä saa valehdella ollenkaan....

Juuri niin mutta sellainen oikeuden käynti minulle tulisi. Minä kerron jos kysytään.

• Anonyymi kirjoitti:

Silloin kysyttäessä toinen on valmis kuulemaan myös pahempaa.

• Parisuhteessa voi ollakin jo vaikea olla avoin, jos seurusteluaikaan ei ole saanut avattua itseään.

Ja joillain ei itsetuntemus riitä totuuksiin, vaan se lyö defenssit päälle. Valitettavaa, mutta niin se vaan menee....

”Heikot elon tiellä sortuu, jätkät sen kun porskuttaa!”

• Ei se ole vaikeaa suhde kaatuu, jos ei pysty olemaan avoin.

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Ei se ole vaikeaa suhde kaatuu, jos ei pysty olemaan avoin.

Valtakunta hmph... aika hyvää tämä voimakas minttutee, eikai tähän voi saada yliannostusta, jos on todella voimakasta, en ole ainakaan ikinä kuullut :D

Terveysvaikutuksia näyttäisi olevan pelkästään erittäinkin paljon mintulla kasvina :D

• Anonyymi kirjoitti:

Valtakunta hmph... aika hyvää tämä voimakas minttutee, eikai tähän voi saada yliannostusta, jos on todella voimakasta, en ole ainakaan ikinä kuullut :D

Terveysvaikutuksia näyttäisi olevan pelkästään erittäinkin paljon mintulla kasvina :D

Onhan varmasti eri lajikkeita ja kuin sit myös eri osien vaikutuksia

• Anonyymi kirjoitti:

Suosin kuitenkin huomioimaan myös veden juomisella on rajansa, siihenkin voi kuolla.
        Maltillisuus on hyvästä.

• valtakunta kirjoitti:

Ei se ole vaikeaa suhde kaatuu, jos ei pysty olemaan avoin.

Mikä ei ole vaikeaa? Suoruus? Avoimuus? Joillekin on. Kun itsestä ei olla varmoja ja ei uskota hyvyyteen.

Ja kaikki ei yksinkertaisesti vaan tunne itseään. Rakkaus taas saattaa nostaa kaiken vereslihalle ja se on monelle liikaa.

• Disse kirjoitti:

Mikä ei ole vaikeaa? Suoruus? Avoimuus? Joillekin on. Kun itsestä ei olla varmoja ja ei uskota hyvyyteen.

Ja kaikki ei yksinkertaisesti vaan tunne itseään. Rakkaus taas saattaa nostaa kaiken vereslihalle ja se on monelle liikaa.

Sanoin jo avoimuus mutta suhde kaatuu jos ei pysty siihen ja silloin on hyvä alkuun kaatuakin, että toinen hyväksyy sinut puutteineen kun jatkuu sama avoimuus. Joskus ne loksahtaa paikoilleen saranat.

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Suosin kuitenkin huomioimaan myös veden juomisella on rajansa, siihenkin voi kuolla.
        Maltillisuus on hyvästä.

Tämä hyvä rentouttava vaikutus mikä mintulla on keskushermostoon suurissa määrin on aika... vähän kuin joku kevyt huumausaine :D

• valtakunta kirjoitti:

Sanoin jo avoimuus mutta suhde kaatuu jos ei pysty siihen ja silloin on hyvä alkuun kaatuakin, että toinen hyväksyy sinut puutteineen kun jatkuu sama avoimuus. Joskus ne loksahtaa paikoilleen saranat.

Joo. Välillä vaikeaa vaan ymmärtää kirjoitustasi.

Niin, kannattaa olla avoin alusta pitäen, ei vasta sitten kun jokin on sietämätöntä..

• Disse kirjoitti:

Joo. Välillä vaikeaa vaan ymmärtää kirjoitustasi.

Niin, kannattaa olla avoin alusta pitäen, ei vasta sitten kun jokin on sietämätöntä..

Niih, Minulle se on niin itsestään selvyys.

• valtakunta kirjoitti:

Niih, Minulle se on niin itsestään selvyys.

Kaikille ei ole itsestäänselvyys...

• Porskuttamalla jatketaan.

• Thymallus kirjoitti:

Porskuttamalla jatketaan.

Ainoa tapa jos uskoo itseensä ja siihen mistä puhuu avoimesti. Selkeää...

• Anonyymi kirjoitti:

Tämä hyvä rentouttava vaikutus mikä mintulla on keskushermostoon suurissa määrin on aika... vähän kuin joku kevyt huumausaine :D

Minttu on hyvää mutta harvemmin juon

• Anonyymi

Mulle parisuhteen ehdoton perusta on se, että miehen kanssa voi jutella mistä vaan. Kun mieheen tutustuu, mielenkiinto tapahtuu juttelemalla. Ennen kuin voi edes harkita yhteen muuttamista, niin haluan jutella miehen kanssa esim. siitä haluaako hän lapsia, miten tärkeää työ on heille, haluaako hän tulevaisuudessa asua maalla vai kaupungissa, mitkä on miehen arvot (uskonto, näkemys politiikasta, miten suhtautuu rasismiin jne), haluaako hän avointa vai perinteistä uskollista yhden kumppanin suhdetta.

Ennen yhteen muuttoa pitää myös jutella siitä, että miten asumiskulut jaetaan, miten siivoaminen ja muut kotityöt jaetaan jne. Myös seksuaalisista mieliteoista voi olla hyvä puhua, jos se ei heti ala luontaisesti menemään sitä rataa mistä itse tykkää.

• Anonyymi

Kyllä kaikista hiertävistä asioista pitää pystyä puhumaan ja toiselle pitää olla rehellinen. Mutta myös sillä miten puhuu eli miten asiansa esittää on merkityksensä.

• Tällaiselle suoraan sanovalle ihmiselle tuo miten osuus on se vaikea.

Mutta toisaalta, jos asiallisesti ollaan jo umpikujassa, niin pelastaako tyyli enää hommaa?
        Jos laskuvarjohypyssä ei toimi varjo eikä varavarjo, niin on melko sama laskeutuuko selälleen, mahalleen vai hymyillen.

• Anonyymi
        Thymallus kirjoitti:

Tällaiselle suoraan sanovalle ihmiselle tuo miten osuus on se vaikea.

Mutta toisaalta, jos asiallisesti ollaan jo umpikujassa, niin pelastaako tyyli enää hommaa?
        Jos laskuvarjohypyssä ei toimi varjo eikä varavarjo, niin on melko sama laskeutuuko selälleen, mahalleen vai hymyillen.

Miten sitten totesit tämän umpikujan?

-flowersreally-

• Anonyymi kirjoitti:

Miten sitten totesit tämän umpikujan?

-flowersreally-

No, jos parisuhteen omaisissa olosuhteissa yrittää toisen kanssa elää saman katon alla, niin kait sitä huomaa mitä omassa elämässä tapahtuu ja onko tyytyväinen niihin tapahtumiin / omaan elämäänsä ylipäätään.

Umpikujahan on vastassa silloin, kun tietää ettei niihin asioihin ole tulossa muutosta, jotka tekevät omasta elämästä epätyydyttävää.

• Anonyymi
        Thymallus kirjoitti:

No, jos parisuhteen omaisissa olosuhteissa yrittää toisen kanssa elää saman katon alla, niin kait sitä huomaa mitä omassa elämässä tapahtuu ja onko tyytyväinen niihin tapahtumiin / omaan elämäänsä ylipäätään.

Umpikujahan on vastassa silloin, kun tietää ettei niihin asioihin ole tulossa muutosta, jotka tekevät omasta elämästä epätyydyttävää.

Tarkoitin että miten ilmaisit asian toiselle osapuolelle?

-flowersreally-

• Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitin että miten ilmaisit asian toiselle osapuolelle?

-flowersreally-

Hän osaa vähän lukea minua, ja toisaalta olen kyllä helposti luettava. Olin pitkästä aikaa iloinen, ja kun hän sen huomasi, päätin tunnustaa asian. Olin ihastunut parisuhteen ulkopuolelle ensimmäistä kertaa ikinä. Siinäpä se lyhykäisyydessään. Minkään tason pettämistä en harjoittanut ennen asian kertomista.

• Anonyymi
        Thymallus kirjoitti:

Hän osaa vähän lukea minua, ja toisaalta olen kyllä helposti luettava. Olin pitkästä aikaa iloinen, ja kun hän sen huomasi, päätin tunnustaa asian. Olin ihastunut parisuhteen ulkopuolelle ensimmäistä kertaa ikinä. Siinäpä se lyhykäisyydessään. Minkään tason pettämistä en harjoittanut ennen asian kertomista.

Auts. Tietämättä tilannetta tarkemmin, voin kuvitella että tilanne oli vaikea teille molemmille.

Tuntuisi pahalta jos oma seura ei saisi toista iloiseksi, toisaalta muihin ihastumisetkin ovat inhimillisiä pitkässä suhteessa.

Kysyitkö eikö hän ole koskaan ollut ihastunut kehenkään toiseen?

-flowersreally-

• Anonyymi kirjoitti:

Auts. Tietämättä tilannetta tarkemmin, voin kuvitella että tilanne oli vaikea teille molemmille.

Tuntuisi pahalta jos oma seura ei saisi toista iloiseksi, toisaalta muihin ihastumisetkin ovat inhimillisiä pitkässä suhteessa.

Kysyitkö eikö hän ole koskaan ollut ihastunut kehenkään toiseen?

-flowersreally-

No en siinä hetkessä kysynyt, mutta tiedän että hänkin on ollut ihastunut muualle, ainakin jollain tasolla.

Itse asiassa tuo minun ihastuminen oli asioita selventävä. Aloin itsekin miettiä, että mikä saa noinkin voimakkaasti ihastumaan muihin. Tajusin, etten ole ollut onnellinen suhteessai enää pitkään aikaan.

Juu, ja kysymyksessä oli ihan se perusjuttu: Seksi, sen laatu ja määrä.

• Anonyymi
        Thymallus kirjoitti:

No en siinä hetkessä kysynyt, mutta tiedän että hänkin on ollut ihastunut muualle, ainakin jollain tasolla.

Itse asiassa tuo minun ihastuminen oli asioita selventävä. Aloin itsekin miettiä, että mikä saa noinkin voimakkaasti ihastumaan muihin. Tajusin, etten ole ollut onnellinen suhteessai enää pitkään aikaan.

Juu, ja kysymyksessä oli ihan se perusjuttu: Seksi, sen laatu ja määrä.

Aa, no sittenhän ei varsinaisesti ollut kyse hyvästä ja avoimesta keskustelusta; olit jo ainakin jollain tasolla päättänyt asiasta avautuessasi.

Ettekö sitten seksistä (olleet) keskustelleet jos se hiersi?

-flowers-

• Anonyymi kirjoitti:

Aa, no sittenhän ei varsinaisesti ollut kyse hyvästä ja avoimesta keskustelusta; olit jo ainakin jollain tasolla päättänyt asiasta avautuessasi.

Ettekö sitten seksistä (olleet) keskustelleet jos se hiersi?

-flowers-

No, jollekin jo kommentoin että aloituksessa oli hieman sarkastista sävyä. Hyvähän se on että tajuaa omaa itseään edes hitaammin :)

Kyllähän siitä jo monta vuotta keskusteltiin, mutta kun kaikki asiat ei ratkea keskustelemalla = umpikuja. Itselle vaan terävöityi hieman hitaasti, kuinka tärkeä asia se seksi minulle parisuhteessa on.

• Anonyymi
        Thymallus kirjoitti:

No, jollekin jo kommentoin että aloituksessa oli hieman sarkastista sävyä. Hyvähän se on että tajuaa omaa itseään edes hitaammin :)

Kyllähän siitä jo monta vuotta keskusteltiin, mutta kun kaikki asiat ei ratkea keskustelemalla = umpikuja. Itselle vaan terävöityi hieman hitaasti, kuinka tärkeä asia se seksi minulle parisuhteessa on.

Aa, ohi meni niin että viuhahti.

-flowers-

• Naistenlehtien parisuhdeoppaisiin ei kannata luottaa. Lehdet ovat kiinnostuneet siitä, että saavat mahdollisimman paljon lehteä myydyksi. Siksi julkaistaan sellaista, mikä miellyttää.

Oikea tieto saadaan yliopistollisista tutkimuksista.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Firdawsi kirjoitti:

Biologisella ja sosiologisella tutkimuksella on jo kauan ollut selkeä käsitys parinvalinnasta ja sukupuolten suhteiden dynamiikasta evoluution pohjalta.

Sinä olet muuten ihan fiksu, mutta et biologiaan pohjautuvissa kannanotoissasi koskaan ota huomioon homoseksuaalisesti suuntautuneita ihmisiä etkä niitä, jotka eivät halua lapsia.

Kysymykseni kuuluu: miten homoseksuaalisesti suuntautuneet ja vapaaehtoisesti lapsettomat yksilöt selittyvät biologian ja evoluutioteorian kautta?

• Anonyymi kirjoitti:

Sinä olet muuten ihan fiksu, mutta et biologiaan pohjautuvissa kannanotoissasi koskaan ota huomioon homoseksuaalisesti suuntautuneita ihmisiä etkä niitä, jotka eivät halua lapsia.

Kysymykseni kuuluu: miten homoseksuaalisesti suuntautuneet ja vapaaehtoisesti lapsettomat yksilöt selittyvät biologian ja evoluutioteorian kautta?

Kumpaakin asiaa olen käsitellyt useampiakin kertoja, mutta palstat ovat laajat ja yksi kirjoittaja hukkuu sinne.

Biologinen tieto on tilastollista, ja kertoo keskimääräisestä käyttäytymisestä. Saman keskimäärän ja geenifrekvenssin säilyminen sukupolvesta toiseen on tilastollinen juttu, jonka hahmottamiseen tämä palsta ei ole ollenkaan sopiva. Vaatii rautaista matemaattista tietoa ja ymmärrystä.

Homoseksuaalisuudesta tiedetään, että se synnynnäinen ja ainakin miehillä muuttumaton ominaisuus. Myös tiedetään, että sen määrä on populaatiossa vakio ja että sitä esiintyy laajasti suvullisesti lisääntyvässä eliökunnassa. Syitä lienee useita.

1. Eniten epäillään olevan geneettisiä syitä. Yksittäistä geeniä, joka aiheuttaa homoseksuaalisuuden ei ole löydetty. Selitys saattaa olla monigeeninen periytyminen, kuten pituuskasvussa, älykkyystasossa tai alkoholismissa.

2. Homoseksuaalisuudella ei ole havaittu evolutiivisesti hyödyllistä funktiota. Jos se on geneettinen, sen aiheuttava geenimuunnelma/geenimuunnelmat siis vähenevät populaatiossa, sillä homoilla on vähemmän lapsia, tai ei ollenkaan. Siinä tapauksessa homoseksuaalisuuden alkuperäinen syy olisi UUSI mutaatio,

Mutaatio syntyy tietyllä vakiotodennäköisyydellä. Esimerkiksi tuberoosin kleroosin aiheuttavat uudet mutaatiot, joita populaatioon syntyy vakiomäärä. Tila on niin huono, ettei potilailla ole lapsia. Jos olisi, se kuitenkin periytyisi geenien kautta.

3. On tutkittu mahdollisuutta, että sukulaisvalinta vaikuttaisi asiaan. Tällaista efektiä ei ole havaittu. Suvuisssa, joissa on havaittu homoseksuaalisuutta ja suvuissa, joissa sitä on vähän, ei ole todettu eroa lisääntymisen määrässä. On myös havaittu, että homot eivät ole harrastuneet lastenhoitoon sen enempää kuin muutkaan miehet.

4. Identtisillä kaksosilla, eli kaksosilla, joilla on sama tai melkein sama geenistö, seksuaalinen suuntaus on melkein aina sama. Hyvin harvoissa tapauksissa toinen on homo, toinen hetero. Ero johtuu luultavasti toisella olevasta epigeenisestä metyloitumisesta eli geenin käymisestä toimimattomaksi.

Ei kuitenkaan tiedetä, estääkö mahdollinen metyloituminen homouden vai heterouden, koska ei tiedetä, mitä geeniä on syytä epäillä. Geenejä on valtavan paljon.

5. On havaittu, että pieni homoseksuaalisuuden nousu on tapahtunut, kun äidin hormonitila sisältaa tavallista runsaammin mieshormonia sikiönkehityksen aikana. Mitä runsaammin on mieshormonia, sitä useammin homoseksuaalisuutta. Näin käy muutenkin useammissa raskauksissa ja erityisesti, jos edelliset synnytykset ovat tuottaneet poikia.

Kaikkiaan pidän todennäköisimpänä että homoseksuaalisuuden suurin syy on uusi mutaatio, mutta myös hormonaaliset seikat. Evolutiivisesti hyödyttävää funktiota ei ole löydetty.

x x x

Varhaisilminen ei liene ollut selvillä, kuten eivät muutkaan eläimet, että seksiaktilla on syntymän aiheuttava vaikutus. Ei vieläkään kaikki maailman nuoret, varsinkaan perinteisissä ja alikehittyneissa maissa tiedä sitä, mutta parittelevat silti halukkaasti. Heille lapsen tulo on yllätys.

Paritteluun ei aja halu lisääntyä, vaan mielihyvän tavoittelu, jonka sisuvaikutuksena on syntyvyys. Kun lapsi kuitenkin syntyy, pahaiten ovat menestyneet ne, joita on hoidettu hyvin, joten hyvään hoitoon kannustavat geenit ovat vakiintuneet korkealle tasolle.

Kaikki biologiset ominaisuudet ovat vain keskimääräisiä. Geenivariaatioiden frekvenssi on vakiintunut, mutta edelleen on myös eroa yksilöiden välillä hoitohalussa. Toisekseen hoitohalu tyydyttyy monilla ja yhdellä lapsella, mikä on aivan liian vähän väestön uusiutumiseksi.

Lisääntymishalua, jos sitä joillakin on, on suuresti liioiteltu. Tyypillistä on entisaikaan ollut, että nainen ei halua lisää lapsia, mutta mies on seksitarpeessaan painostanut tai pakottanut naisen seksiin, jonka seurauksena on ehkäisyvälineiden puutteesssa ollut ylikorkea syntyvyys.

Kun nykyään on mahdollista harrastaa seksiä ilman syntyvyyttä, on paljastunut, kuinka määräävä asia seksissä on mielihyvän tavoittelulla. Lisääntymishalu onkin olematon. Kun vielä otetaan normaalijakauman alapää huomioon, on runsaasti sellaisiakin, joilla ei ole ollenkaan lisääntymishalua.

Kun lisääntymishalu kerran on olematon tai vähäinen, ei liene kovin kumma, että vuosimiljoonien takaiset perintögeenit tuottavat meille vähän lapsia ja paljon seksiä ilman seurauksia. Muut kehittyneet maat ovat hiukan Suomesta jäljessä, mutta tulevat kovaa vauhtia perässä.

• Anonyymi
        Firdawsi kirjoitti:

Kumpaakin asiaa olen käsitellyt useampiakin kertoja, mutta palstat ovat laajat ja yksi kirjoittaja hukkuu sinne.

Biologinen tieto on tilastollista, ja kertoo keskimääräisestä käyttäytymisestä. Saman keskimäärän ja geenifrekvenssin säilyminen sukupolvesta toiseen on tilastollinen juttu, jonka hahmottamiseen tämä palsta ei ole ollenkaan sopiva. Vaatii rautaista matemaattista tietoa ja ymmärrystä.

Homoseksuaalisuudesta tiedetään, että se synnynnäinen ja ainakin miehillä muuttumaton ominaisuus. Myös tiedetään, että sen määrä on populaatiossa vakio ja että sitä esiintyy laajasti suvullisesti lisääntyvässä eliökunnassa. Syitä lienee useita.

1. Eniten epäillään olevan geneettisiä syitä. Yksittäistä geeniä, joka aiheuttaa homoseksuaalisuuden ei ole löydetty. Selitys saattaa olla monigeeninen periytyminen, kuten pituuskasvussa, älykkyystasossa tai alkoholismissa.

2. Homoseksuaalisuudella ei ole havaittu evolutiivisesti hyödyllistä funktiota. Jos se on geneettinen, sen aiheuttava geenimuunnelma/geenimuunnelmat siis vähenevät populaatiossa, sillä homoilla on vähemmän lapsia, tai ei ollenkaan. Siinä tapauksessa homoseksuaalisuuden alkuperäinen syy olisi UUSI mutaatio,

Mutaatio syntyy tietyllä vakiotodennäköisyydellä. Esimerkiksi tuberoosin kleroosin aiheuttavat uudet mutaatiot, joita populaatioon syntyy vakiomäärä. Tila on niin huono, ettei potilailla ole lapsia. Jos olisi, se kuitenkin periytyisi geenien kautta.

3. On tutkittu mahdollisuutta, että sukulaisvalinta vaikuttaisi asiaan. Tällaista efektiä ei ole havaittu. Suvuisssa, joissa on havaittu homoseksuaalisuutta ja suvuissa, joissa sitä on vähän, ei ole todettu eroa lisääntymisen määrässä. On myös havaittu, että homot eivät ole harrastuneet lastenhoitoon sen enempää kuin muutkaan miehet.

4. Identtisillä kaksosilla, eli kaksosilla, joilla on sama tai melkein sama geenistö, seksuaalinen suuntaus on melkein aina sama. Hyvin harvoissa tapauksissa toinen on homo, toinen hetero. Ero johtuu luultavasti toisella olevasta epigeenisestä metyloitumisesta eli geenin käymisestä toimimattomaksi.

Ei kuitenkaan tiedetä, estääkö mahdollinen metyloituminen homouden vai heterouden, koska ei tiedetä, mitä geeniä on syytä epäillä. Geenejä on valtavan paljon.

5. On havaittu, että pieni homoseksuaalisuuden nousu on tapahtunut, kun äidin hormonitila sisältaa tavallista runsaammin mieshormonia sikiönkehityksen aikana. Mitä runsaammin on mieshormonia, sitä useammin homoseksuaalisuutta. Näin käy muutenkin useammissa raskauksissa ja erityisesti, jos edelliset synnytykset ovat tuottaneet poikia.

Kaikkiaan pidän todennäköisimpänä että homoseksuaalisuuden suurin syy on uusi mutaatio, mutta myös hormonaaliset seikat. Evolutiivisesti hyödyttävää funktiota ei ole löydetty.

x x x

Varhaisilminen ei liene ollut selvillä, kuten eivät muutkaan eläimet, että seksiaktilla on syntymän aiheuttava vaikutus. Ei vieläkään kaikki maailman nuoret, varsinkaan perinteisissä ja alikehittyneissa maissa tiedä sitä, mutta parittelevat silti halukkaasti. Heille lapsen tulo on yllätys.

Paritteluun ei aja halu lisääntyä, vaan mielihyvän tavoittelu, jonka sisuvaikutuksena on syntyvyys. Kun lapsi kuitenkin syntyy, pahaiten ovat menestyneet ne, joita on hoidettu hyvin, joten hyvään hoitoon kannustavat geenit ovat vakiintuneet korkealle tasolle.

Kaikki biologiset ominaisuudet ovat vain keskimääräisiä. Geenivariaatioiden frekvenssi on vakiintunut, mutta edelleen on myös eroa yksilöiden välillä hoitohalussa. Toisekseen hoitohalu tyydyttyy monilla ja yhdellä lapsella, mikä on aivan liian vähän väestön uusiutumiseksi.

Lisääntymishalua, jos sitä joillakin on, on suuresti liioiteltu. Tyypillistä on entisaikaan ollut, että nainen ei halua lisää lapsia, mutta mies on seksitarpeessaan painostanut tai pakottanut naisen seksiin, jonka seurauksena on ehkäisyvälineiden puutteesssa ollut ylikorkea syntyvyys.

Kun nykyään on mahdollista harrastaa seksiä ilman syntyvyyttä, on paljastunut, kuinka määräävä asia seksissä on mielihyvän tavoittelulla. Lisääntymishalu onkin olematon. Kun vielä otetaan normaalijakauman alapää huomioon, on runsaasti sellaisiakin, joilla ei ole ollenkaan lisääntymishalua.

Kun lisääntymishalu kerran on olematon tai vähäinen, ei liene kovin kumma, että vuosimiljoonien takaiset perintögeenit tuottavat meille vähän lapsia ja paljon seksiä ilman seurauksia. Muut kehittyneet maat ovat hiukan Suomesta jäljessä, mutta tulevat kovaa vauhtia perässä.

Kiitos tästä! Hyvä vastaus.

Pidän sinua tämän jälkeen huomattavan paljon fiksumpana kuin tähän asti.

Toivoisin, ettet sinkkupalstalla keskustellessasi antaisi evoluutiosta sellaista vaikutelmaa, että se kaikissa tapauksissa ohjaisi ihmiset heterosuhteisiin / heteroparitteluun tai lisääntymiseen. Nämä ovat poikkeuksia, joita ei mielestäni voi esimerkiksi pelkkien pienten todennäköisyyksien vuoksi jättää mainitsematta.

• Anonyymi kirjoitti:

Kiitos tästä! Hyvä vastaus.

Pidän sinua tämän jälkeen huomattavan paljon fiksumpana kuin tähän asti.

Toivoisin, ettet sinkkupalstalla keskustellessasi antaisi evoluutiosta sellaista vaikutelmaa, että se kaikissa tapauksissa ohjaisi ihmiset heterosuhteisiin / heteroparitteluun tai lisääntymiseen. Nämä ovat poikkeuksia, joita ei mielestäni voi esimerkiksi pelkkien pienten todennäköisyyksien vuoksi jättää mainitsematta.

Kiitos kiittämästä!

• No, ehkäpä aloitus oli hieman sarkastinen sävyltään.

Elämänohjeena on jo kauan ollut, että kun elämä näyttää ne pa...n ruskeat sävynsä, niin hymyile sille takaisin. Vähintäänkin väkinäinen irvistys irtoaa aina :)

• Anonyymi

Mikä on vaikea asia?

Mä en tiedä. Minä voin puhua rakkaani kanssa mistä tahansa asiasta.
      Rakas naiseni on hyvin älykäs ja keskustelutaitoinen.
      Jos olemme erimieltä asiasta, se tekee vaan sen mielenkiintoiseksi.

Hän ei koskaan syytä tai tuomitse. Yritämme asiassa aina myös asettua toisen asemaan.

Tiedän ja voin luottaa siihen että, kaikki mitä hän tekee ja sanoo, tekee sen rakkaudesta minua kohtaan. Yritän itse toimia aina samoin, häntä kohtaan.
      Kuten hän on asian ilmaissut: Hän on aina minun puolellani.

Jos tulisi oikeasti tiukka paikka, miettisin onko asia ihan oikeasti tärkeämpi kuin onnellisuuteni? Oma onnellisuuteni on riippuvainen hänen onnellisuudestaan. Meidän mielestä yksin parisuhteessa ei voi olla onnellinen.

Jotta me voimme olla onnellisia, meidän täytyy huolehtia, myös hänen poikansa onnellisuudesta. Onnekseni, hänet on kasvatettu suurella rakkaudella.

Suomiex kun halusi puhua *vaikeista* asioista, hän sulki silmänsä ja korvansa, toistaen omaa mantraansa. Hyökkäsi puskista päälle kuin yleinen syyttäjä. Ei ollut aikaa tai mahdollisuutta harkittuun vastineeseen. Hän oli pienessä päässään mielestään asian pureksinut valmiiksi, eikä siinä ollut mitään liikkumavaraa.

Jos pystyinkin vastaamaan jotain, johon hän ei pystynyt vastaamaan, hän veti marttyyrinviittaa päälleen.

Lopulta hän oli omien valheitensa kanssa niin solmussa, pettämisineen, ettei ollut muuta mahdollisuutta kuin erota. Tottakai sekin oli minun vika.

Avioliitto oli kuin taistelukenttä. Aina piti olla varuillaan.
      Anoppikin viitsi vittuilla vielä avioeronkin jälkeenn, sekä oli sitä mieltä että, voisin heitä vielä auttaa.
      Ex oli hämmästynyt, kun tuli tänne selittää, mitä mun pitää tehdä...
      Sanoin, ettei mun pidä tehdä mitään. Teen mitä haluan, silloin kun haluan. Jos sun täytyy odottaa, sä odotat.

Nyt kun on nainen joka osaa rakastaa ja keskustella, elämä on parempaa kuin koskaan. Onnelisuuteni kyllä näkyy. Eikä asiaa vähennä sekään että, pettymys onnestani näkyy exän lähipiirissä.

• Anonyymi

Mä oon aina puhunut vaikestakin asioista suhteessa, ehkä nuorempana vähemmän mutta näin aikuisella iällä enemmän, eri asia on sitten se miten toinen kuuntelee ja miten toimii. Mä oon yleensä asioissa sinnikäs, mutta oon oppinut ymmärtämään etten toisen puolesta voi tehdä. En enää asioista niin jaksa puhua vaan tosiaan rauhallisellakin mielellä seuraan miten asiat etenee tai on etenemättä ja jos asiat ei korjaannu niin tietää sit, että nyt erotaan, ei jää jossiteltavaa. Moni eronnut on sanonut, että sen vaan tietää viimesen pisteen.

• Anonyymi

Tolla asenteella kannattaa erota heti.

Vaikeista asioista keskusteltaessa, se oma kuunteleminen on tärkeämpää, kuin toisen kuunteleminen, jos haluaa parantaa oikeasti asioita.

Joku erolla uhkailu, on pelkkää narsismia. Aivan varmaa on ettei suhde paremmaksi muutu.
        Vai luuleeko joku oikeasti että kauhun tasapaino, on lääke parisuhteeseen?

Voisin väittää että oma rakas on sitä mieltä että, hän saa aina tahtonsa läpi.
        Mut niin saan minäkin.
        Jos olemme jostakin erimieltä, me keskustelemme siitä niin kauan että molemmat saa mielipiteensä asiasta julki ja tulee ymmärretyksi. Sitten me puntaroimme omat ja toisen argumentit yhdessä. Kumpikin on valmiita muuttamaan mielipidettään, se ei ole mikään arvovaltakysymys. Yhteinen hyvä on etusijalla. Meillä onkin hyvä olla yhdessä. Kutsumme sitä rakkaudeksi. Sen oman egon pönkittämisen sijaan kannattaisi kokeilla, se on paljon hauskempaa. Mitä enemmän naistani rakastan, sen enemmän hänkin rakastaa minua ja toisin päin.
        Oma ego on noussut siinä sivussa.

Ei ole vaikeita kysymyksiä, on vain vaikeita ihmisiä.

• Anonyymi

mieheni on harvapuheinen. se ei puhu kuin pakosta. jos silloinkaan. joudun saman kysymyksen toistamaan kymmenen kertaa, ennenkuin se vastaa jotain yksisanaisesti. sietämätöntä joskus sen puhumattomuus. normaali keskustelu ei onnistu, saati sitten syvälliset asiat. kysyn sen mielipidettä asioista, mutta kun se ei puhu eikä sano mielipidettään, niin päätän yksin jonkin asian ja jos se ei miellytä häntä, niin ovet paukkuen lähtee ulos. kun ei puhu niin en voi tietää hänen ajatuksiaan mitä mieltä on asioista.

• Teillähän on siellä oikein sympaattista. Lähinnä mieleen tulee joku kummeli -sketsi. :) Voimia sinne.

• Anonyymi

Naiset ei osaa keskustella.

• Tuohan vain todistaa että vaikeista asioista kannattaa puhua mahdollisimman varhain..Riippuu tietysti vähän mikä se "vaikea asia" sitten on. Jos se asia ei liity mitenkään kyseiseen suhteeseen, eikä sen tulevaisuuteen, niin ehkä kaikkea ei tarvitse nostaa esille.

• No juu. Sanotaan että viimeiset 5 vuotta oli kyllä melko turhia. Oma moka, kun uskottelin itselleni, että kyllähän tämä näinkin menee. Olis pitänyt nostaa asia pöydälle jo paljon aikaisemmin.

• Anonyymi

On eri asia sanoa, että mikä itseä haittaa, kuin että keskustella. Aina voi sanoa, mutta ottaako toinen vastaan? Ainoa mitä voi tehdä, on sanoa, ja se on paljon se. Seuraava osio riippuu sitten siitä toisesta.

- Expihtarikurppa

• Anonyymi

Naisethan aina haluavat keskustella parisuhteesta tai tunteista, mutta käytännössä eivät kuitenkaan halua vaan vain haluavat miehen olevan samaa mieltä. Naisille asiat pitää vääntää rautalangasta, pitää selittää ettei ole ongelmia, eli naisen päässä se ettei puhu tarkoittaa että on ongelmia.

Eli miehen pitää olla samaa mieltä, lukea naisen ajatukset ja osata niistä itse keskustella, vaikkei itse haluaisikaan. Mutta ei saa sanoa ettei halua koska miehen pitää osata haluta sitä itse.

Esimerkiksi rakkauttaan pitää julistaa, koska muuten nainen "ei sitä tiedä kun ei mies kerro", mutta ei tietenkään liikaa koska silloin taas nainen "tukahtuu".

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      84
      1672
    2. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      88
      898
    3. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      8
      862
    4. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      54
      862
    5. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      849
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      58
      793
    7. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      189
      779
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      80
      735
    9. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      730
    10. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      720
    Aihe