Mitä koulunpenkillä opittiin...

on aina ja ikuisesti totta. Ei tietenkään ole koska uutta tietoa tulee jatkuvasti esille, uusia tutkimuksia, uutta tiedettä, uusia tulkintoja.
Missä asioissa olet joutunut toteamaan että se koulussa opittu (50-70 luvuilla )ei pidäkään paikkaansa ja olet joutunut päivittämään tietosi ja myöntämään että olit nuorempana väärässä tämän(kin) asian suhteen?

177

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Melkein kaikki on muuttunut. Eikä kukaan niin tollo ole, että kuvittelisi vanhan tiedon ikuisesti pätevän. Eikä meistä kukaan enää 70-luvulla koulua käynyt.Omat lapset oli silloin ala-asteella. Olisit nyt itse jotain laittanut omalta kohdaltasi.

    • Anonyymi

      Ei kai se ihan niin mene, että olisi ollut väärässä,
      maailma ja asiat ovat muuttuneet.
      Kai se silloinen totuus oli, mitä opetettiin ?
      Itse on ollut tietysti pakko päivittää kaikki asiat myöhemmin vuosien mittaan.
      Mikä asia ei olisi muuttunut ?

      • Anonyymi

        Silloisessa Neuvostoliitossa opetettiin :Kun Kekkosen valtakausi päättyy, Suomi liitetään emämaahansa.

        Kyllä ihan totta..


    • Kirppareilla voi ihastella vanhoja kuvatauluja, jotka havainnollistivat opetusta aikamme luokkahuoneissa. Nostalgisia muistoihin vieviä opetustauluja. Jos ajattelen noiden taulujen opetuksellista hyötyä tälle päivälle, niillä on suuri merkitys. Karttakuvat, Irak, Kreikka, Turkki ja Iran. Hyönteisten, maanviljelyn, ruokatuotannon, kasvien oppimisessa niillä tauluilla oli suuri merkitys, perustietoa, joka ei ole muuttunut.

      Laskuoppi ei ole muuttunut, ei biologian perusasiat, eikä maantieto. Maiden väliset rajat ovat tosin sotien seurauksiata muuttuneet. Uskonnon opetus antoin pohjaa ymmästää nykyisiä ongelmia lähi-idässä.

      Hyvin meitä valistettiin tähän päivään. Ei tosin ilmastonmuutoksiin se oli yhtä kaukana kuin no, joo 😁.

      • Joo, tiedän ne taulut joista puhut; me käytettiin niitä vielä niin myöhään kuin yhdeksänkymmentäluvulla luokkahuoneiden somistuksena. Nostalgisia, ihania tauluja ja julisteita olivat. Kasvien luokitusta on muutettu sitten meidän kouluaikojemme; en osaa nyt antaa mitään esimerkkiä, mutta usein tapaa kasveista guuglatessa että "aikaisemmin kuului siihen ja siihen heimoon ja luokkaan, nykyisin luokitellaan ...jne."
        Matematiikka ei ole paljoakaan muuttunut tai mistä minä tiedän, heikoin minun aineistani. Nyt en osaa edes seitsemännellä luokalla olevan tyttärenpojan matikanläksyjä. Että se ja se miinus 5 potenssiin? Häh? Historia ja maantiede ovat muuttuneet todella paljon ja muuttuvat jatkuvalla syötöllä. Historiassa ei niinkään vuosiluvut ne pysyvät samana, mutta syyt ja seuraukset jne tulkinnat päivittyy jatkuvasti.
        Ilmastonmuutoksesta me ei tiedetty mitään. Eikä hiilijalanjäljestä. Eikä lentämisen synnillisyydestä.
        Olen oppinut itse paljon asioita kuten kutsua tummaihoisi afrikkalaisperäisiä nimellä joka ei ala n-kirjaimella, oppinut ymmärtämään että ihmisen seksuaalisuus ei ole valinta vaan synnymme joko heteroiksi tai homoiksi tai joksikin siltä väliltä ja kaikki on normaalia ja hyväksyttävää. Minun nuoruudessamme me tykättiin ja meille opetettiin että homoseksuaalisuus oli poikkeavaa ja vähän niin kuin hyvä kun sitä ei olisi.
        Nää nyt ihan vain satunnaisia esimerkkejä.
        Minä olen kyllä joutunut päivittämään lähes kaikki joskus oppimani elämän varrella. Toivon että jaksan tehdä sitä edelleenkin.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Joo, tiedän ne taulut joista puhut; me käytettiin niitä vielä niin myöhään kuin yhdeksänkymmentäluvulla luokkahuoneiden somistuksena. Nostalgisia, ihania tauluja ja julisteita olivat. Kasvien luokitusta on muutettu sitten meidän kouluaikojemme; en osaa nyt antaa mitään esimerkkiä, mutta usein tapaa kasveista guuglatessa että "aikaisemmin kuului siihen ja siihen heimoon ja luokkaan, nykyisin luokitellaan ...jne."
        Matematiikka ei ole paljoakaan muuttunut tai mistä minä tiedän, heikoin minun aineistani. Nyt en osaa edes seitsemännellä luokalla olevan tyttärenpojan matikanläksyjä. Että se ja se miinus 5 potenssiin? Häh? Historia ja maantiede ovat muuttuneet todella paljon ja muuttuvat jatkuvalla syötöllä. Historiassa ei niinkään vuosiluvut ne pysyvät samana, mutta syyt ja seuraukset jne tulkinnat päivittyy jatkuvasti.
        Ilmastonmuutoksesta me ei tiedetty mitään. Eikä hiilijalanjäljestä. Eikä lentämisen synnillisyydestä.
        Olen oppinut itse paljon asioita kuten kutsua tummaihoisi afrikkalaisperäisiä nimellä joka ei ala n-kirjaimella, oppinut ymmärtämään että ihmisen seksuaalisuus ei ole valinta vaan synnymme joko heteroiksi tai homoiksi tai joksikin siltä väliltä ja kaikki on normaalia ja hyväksyttävää. Minun nuoruudessamme me tykättiin ja meille opetettiin että homoseksuaalisuus oli poikkeavaa ja vähän niin kuin hyvä kun sitä ei olisi.
        Nää nyt ihan vain satunnaisia esimerkkejä.
        Minä olen kyllä joutunut päivittämään lähes kaikki joskus oppimani elämän varrella. Toivon että jaksan tehdä sitä edelleenkin.

        Kun olin kansskoulussa ei meille opetettu onko ihminen heteroseksuaali, biseksuaali tai joku muu. Se ei siis kuulunut asiohin, joita aikamme kouluissa opetettiin ei liioin ihmisten erilaisuutta ylipäätään. Neekeriksi kuvattiin tummaihoista ja me olimme valkoihoisia. Eikä se ollut siihen aikaan ongelma.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kun olin kansskoulussa ei meille opetettu onko ihminen heteroseksuaali, biseksuaali tai joku muu. Se ei siis kuulunut asiohin, joita aikamme kouluissa opetettiin ei liioin ihmisten erilaisuutta ylipäätään. Neekeriksi kuvattiin tummaihoista ja me olimme valkoihoisia. Eikä se ollut siihen aikaan ongelma.

        Nyt on intiaanit pannassa. Pitäisi puhua alkuperäiskansoista, kun tarkoitetaan 1800-luvun inkkarisotien Sioux, Apacheja ym ettei loukkattaisi.
        Halvata tätä nykypolven yli-ihmisiä , jotka ahdistuu ja herkistyy vähän kaikesta.
        Ai niin, muistatteko lehmän ruuansulatuksen vaiheet? Ne olivat 50 ja 60-luvuilla tärkeitä osata agraari-Suomessa.


      • Te olette Paloman kanssa lintsanneet koulusta silloin, kun ilmastonmuutoksesta on puhuttu.

        Katsokaapa tämä, ja pinnistäkää muistianne, että eikö vain puhuttukin näistä ilmastonmuutokseen liittyvistä asioista. Ainakin minua kiehtoi ajatus, kuinka Suomesta ja osasta Eurooppaakin ovat jäätiköt sulaneet ja muokanneet maisemia. Eikä ollut lentokoneita silloin.
        No nythän ne jatkaa sitä sulamistaan ja mikä siinä on se, mikä saa nykyiset lapset paniikkiin.

        https://areena.yle.fi/1-1670373


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on intiaanit pannassa. Pitäisi puhua alkuperäiskansoista, kun tarkoitetaan 1800-luvun inkkarisotien Sioux, Apacheja ym ettei loukkattaisi.
        Halvata tätä nykypolven yli-ihmisiä , jotka ahdistuu ja herkistyy vähän kaikesta.
        Ai niin, muistatteko lehmän ruuansulatuksen vaiheet? Ne olivat 50 ja 60-luvuilla tärkeitä osata agraari-Suomessa.

        Huomenta@ En nyt tarkkaa muista lehmän ruoansulatusta, mutta taittiin sen mahalaukkua sanoa pötsiksi....vai?

        Ilmastonmuutoksesta ei vouhkattu, luonnollisesti historiassa käsiteltiin eri aikakaudet. Jääkaudesta jääkauteen on maapallon kiertokulku, näin muistan oppineeni. Kai se vaikutti siihen, että ilmastonmuutos ei silleen hätkäytä.

        Kajaanissa on ollut lentokenttä, niin kauan kuin muistan. Lensin eka kertaa Tukholmasta Turun ja Jyväskylän kautta Kajaaniin kuuskytluvun lopulla..

        Luokantauluissa oli eri ihmisrotuja kuvaava taulu. Noiden taulujen kautta muisteleminen on helppoa.


    • Uutta tietoa tulvii jatkuvasti, olemmehan tiedon valtatiellä nytkin itse selvää ottamassa, ei olla koulutiedon varassa. On totuttu myös kyseenalaistamaan, eikä kaikki uusinkaan "tieto" ole aina puhdasta faktaa eikä viimeisin totuus.

      Kouluopetuksessa on enemmänkin kyse opetusmenetelmistä, enää ei lueta ulkoa, ei omaksuta vain luennoitua asiaa, vaan etsitään itse tietoa, sovelletaan ja toivottavasti opitaan suhtautumaan kriittisesti. Pänttäystä on vähemmän, toisaalta joidenkin asioiden oppiminen usein tarvitsisi enemmän harjoittelua ja toistoa kuin nykykoulussa vaaditaan. Uskon, että kielten muistisäännöistä on ollut minulle apua, eikä ole haittaa vaikka piti osata luetella Pohjanmaan joet ja Jaakobin poikain nimet. Tosin Jaakobilla oli tyttäriäkin, mutta heidän nimillään ei niin väliä ollut.

      Varsinaisia virheellisiä yksityiskohtia on yhtäkkiä vaikea muistaa, varmaan kasvikunnan ja eläinkunnan lajinimityksistä löytyisi, kuten maamyyrä ei ole myyrä vaan nykyisin kontiainen. Punkki neuvottiin irrottamaan voin avulla, nyt pinseteillä. Tietenkin monien valtioiden rajat ja maiden nimet ovat muuttuneet, ja historiasta löytyy paljonkin vääristeltyä tietoa vieläkin. Esimerkkinä asenteellisuudesta voisi mainita kouluajoilta vaikka sen, että puhuttiin pakanamaista ja takapajuisista maista. Maakuntalaulut opeteltiin ja samalla käsiteltiin Suomen heimojen eroja, muuttoliike oli vasta alkamassa. Koulussa ei tuputettu mitään yhteiskunnallista tai uskonnollista näkemystä, ei ainkaan ole jäänyt mitään sellaista muistikuvaa tai rasitetta.

    • Anonyymi

      Maailma muuttuu, tietoa on helppo lisätä. Koulussa olisi silloin ja vielä nytkin otettava esille enemmän yhteisöllisyyttä ja yhdessä elämisen taitoja. Liikenteessä mukanaolon sääntöjä pitäisi ottaa enemmän esille, koska esim. mopoautoja ja sähköpotkulautoja käytetään, myös jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä on oma vastuunsa ja näkyä pitää. Ynnä esiintymistä ja puheenvuorojen käyttöä.

      • Maailmahan laajeni niin maantiedon, historian kuin uskonnontuntien myötä, enkä voi osoittaa
        mistään jääneen moitittavaa ohjausta. Uskonnon tarinat kertomuksina painuivat syvälle lapsen mieleen, mutta liekö siitä haittaakaan ollut.
        Säilyihän mielenkiinto moneen muuhunkin aiheeseen, joista kirjasto tarjosi uskomattomat valinnat.
        Koulun muistan antaneen ensimmäiset kultturikokemukset, kuvailmaisun,musiikin, kirjallisuuden ja koulunäytelmien parissa. Myöhemmin oppikouluaikana oli enemmänkin pakollista tajuta geometriaa ja algebraa, samoin kuivin aine oli kieliopin tuskastuttavat säännöt. Onneksi ne kompensoitui ainekirjoituksilla, kuviksilla ja laulamisen riemulla musiikkitunneilla. 😍
        Pidän sattumana minkälaisia opettajia meille osuu kohdalle, kannustaviako, jotka huomaavat oppilaidensa erityislahjakkuudet, vai tukahduttavatko ne. Niin herkkä on lapsi opettajansa pienemmistäkin ilmeistä lukemaan hyväksynnän tai paheksunnan.

        Opettajan oma maailmankuva ja herkkyys/karskius kuului jo äänensävystä pienille korville !


      • Anonyymi
        sini.sirkku kirjoitti:

        Maailmahan laajeni niin maantiedon, historian kuin uskonnontuntien myötä, enkä voi osoittaa
        mistään jääneen moitittavaa ohjausta. Uskonnon tarinat kertomuksina painuivat syvälle lapsen mieleen, mutta liekö siitä haittaakaan ollut.
        Säilyihän mielenkiinto moneen muuhunkin aiheeseen, joista kirjasto tarjosi uskomattomat valinnat.
        Koulun muistan antaneen ensimmäiset kultturikokemukset, kuvailmaisun,musiikin, kirjallisuuden ja koulunäytelmien parissa. Myöhemmin oppikouluaikana oli enemmänkin pakollista tajuta geometriaa ja algebraa, samoin kuivin aine oli kieliopin tuskastuttavat säännöt. Onneksi ne kompensoitui ainekirjoituksilla, kuviksilla ja laulamisen riemulla musiikkitunneilla. 😍
        Pidän sattumana minkälaisia opettajia meille osuu kohdalle, kannustaviako, jotka huomaavat oppilaidensa erityislahjakkuudet, vai tukahduttavatko ne. Niin herkkä on lapsi opettajansa pienemmistäkin ilmeistä lukemaan hyväksynnän tai paheksunnan.

        Opettajan oma maailmankuva ja herkkyys/karskius kuului jo äänensävystä pienille korville !

        Oli opettajia, jotka haukkuivat oppilaan ihan pataluhaksi: ei sinusta mitään tule, kuin nuorisorikollinen.
        Reksi haukkui pitkätukkaisia poikia 60-luvun beatles vuosina: pitkätukat apinat .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oli opettajia, jotka haukkuivat oppilaan ihan pataluhaksi: ei sinusta mitään tule, kuin nuorisorikollinen.
        Reksi haukkui pitkätukkaisia poikia 60-luvun beatles vuosina: pitkätukat apinat .

        Aivan, usein onkin ammatissa kuluminen taustalla, ja helpoin tapa suojata hermojaan on vetää samalla kammalla yli!
        Kun ei jakseta paneutua tapauskohtaisesti,..ymmärrettävää molemmin puolin. Sitten on samojen fraasien toistajia, toivossa niiden menevän perille,..täällä vaikutti Pilmari aikanaan toistaen fraasejaan: lue enemmän niin tiedätkin jotakin :D))) niinpä!


    • Pahempi vielä, kun huomaa, että koulussa saatu tieto onkin uusien tutkimusten mukaan virheellistä. Tai se on särveerattu väärin tulkiten. Ja olemme eläneet sillä tiedolla vuosikymmenet!
      Pahin oppiaine varmaan on uskonto, jota vielä muutama vuosikymmen sitten opetettiin vakaumuksellisesti. Joka opettaja sai tuoda oman näkemyksensä mukaan.
      Minullakin oli koko lapsuuden ajan selvä tieto, että maailma on luotu 6 t vuotta sitten, Taika-Jimin tapaan sormia näpäyttämällä. Onneksi lapsen aivot joustavat, niin että kun sitten jääkaudet ja dinosaurukset käytiin läpi muiden aineiden tunnilla, niin ne eivät aiheuttaneet suuria tunnemyrskyjä kuitenkaan.

      Pitäisi vain olla utelias hautaan saakka ja epäillä aina kaikkea varmana julistettua tietoa. Varhaisempina aikoina "mustaa valkoisella" oli ehdotonta. Jos joku asia oli kirjoissa ja kansissa, niin uskottava oli. Nyt maailma on tietoa täynnä. Voimme tarkistaa useimmat väitteet. Mutta teemmekö sen? Helposti luemme jonkun tiedon sanomalehdestä ja uskomme siihen, ja nielemme karvoineen kaikkineen.
      Meidän pitäisi olla aina epäluulon vallassa, järkevällä tavalla.
      Ei oo helppoo.

    • Muisteloissa on hyvä erottaa kansakoulu ja oppikoulu. Suoritin kansakoulun joten oppikoulùn siirtyneet saivat lerilaista opetusta neljännen kansakoululuokan suorittamisen jälkeen kuin me, jotka kävimme kahdeksan vuotta kansakoulua.

      Sirkku kirjoitti opettajien vaikutuksesta oppimiseen. Oli onni saada viimeisille kansakoulun luokille opettaja, jolla oli kannustamisen taito. Innostuin
      kuvataiteesta ja kirjoittamisesta. Mutta myös muistakin aineista, tajusin omat vahvuuteni. Opettaja kannusti meitä ikään kuin valmistautumaan kilpailuyhteiskuntaan. Luokan seinällä oli pistetaulukko, jossa oli oppilaiden kokeiden tulokset pisteytetty. Syntyi kilpailua, kuka menestyy parhaiten.

      Ravintolapäällikkönä laitoin seinälle myyntikäyrätilaston, joka kannusti tiimiämme kuukausi kuukaudelta parempiin myyntisuorituksiin.

      Myöhemmin pitkäaikaistyöttömien koulutuksessa käytin saman suuntaista pisteytyspiirrosta, jossa oli kuvaus, moniko pääsi kurssin aikana siivilleen löytäen työ-tai opiskelupaikan.

      Kiitos ihmissuhdeopeista, kuinka kannustaa parempiin suorituksiin kuuluu kansalaiskoulun ihanalle Klaudia-opettajalleni.

      • Anonyymi

        Yleensä myyntityössä käytettävät luvut ja käppyrät , jotta voi kehua tehokkaan myyntitykin maineesta sekä bonuksista.


      • Anonyymi

        Tuollainen julkinen pisteytys luokan seinällä on varmasti kielletty nykykoulussa, opettaja saisi kenkää En ikinä ole kuullut missään tuollaisesta. Se on julkisesti nöyryyttävä heikoimmille. Ennen kansakouluun jäi heikompi aines, karmeaa jos noin on menetelty jossain.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen julkinen pisteytys luokan seinällä on varmasti kielletty nykykoulussa, opettaja saisi kenkää En ikinä ole kuullut missään tuollaisesta. Se on julkisesti nöyryyttävä heikoimmille. Ennen kansakouluun jäi heikompi aines, karmeaa jos noin on menetelty jossain.

        " kansakouluun jäi heikompi aines"
        näinhän se oli varmaan monessa paikassa, ainakin meidän käpykylillä katsottiin että oppikouluun lähtivät ne "joilla oli lukupäätä" elikkä jotka tulisivat sitten koulutetuksi eteenpäin virkamies- ja akateemisiin ammatteihin, ne jotka jatkoivat ns. jatkokoulussa ja kansalaiskoulussa oli tarkoitettu tavallisiksi duunareiksi, koska heiltä ei odotettukaan mitään koulumenestystä.
        Miten taas koulumenestys ja menestys sitten myöhemmin elämässä ja mitä menestys yleensäkin on ja voiko sitä korreloida varallisuuteen ovatkin teemoja joita voisi jäädä miettimään pitempäänkin.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        " kansakouluun jäi heikompi aines"
        näinhän se oli varmaan monessa paikassa, ainakin meidän käpykylillä katsottiin että oppikouluun lähtivät ne "joilla oli lukupäätä" elikkä jotka tulisivat sitten koulutetuksi eteenpäin virkamies- ja akateemisiin ammatteihin, ne jotka jatkoivat ns. jatkokoulussa ja kansalaiskoulussa oli tarkoitettu tavallisiksi duunareiksi, koska heiltä ei odotettukaan mitään koulumenestystä.
        Miten taas koulumenestys ja menestys sitten myöhemmin elämässä ja mitä menestys yleensäkin on ja voiko sitä korreloida varallisuuteen ovatkin teemoja joita voisi jäädä miettimään pitempäänkin.

        Oppikouluun meni moni heikompi aineskin, kun vanhemila oli rahaa. Moni lahjakas jäi kansakouluun, kun vanhemmat oli köyhiä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        " kansakouluun jäi heikompi aines"
        näinhän se oli varmaan monessa paikassa, ainakin meidän käpykylillä katsottiin että oppikouluun lähtivät ne "joilla oli lukupäätä" elikkä jotka tulisivat sitten koulutetuksi eteenpäin virkamies- ja akateemisiin ammatteihin, ne jotka jatkoivat ns. jatkokoulussa ja kansalaiskoulussa oli tarkoitettu tavallisiksi duunareiksi, koska heiltä ei odotettukaan mitään koulumenestystä.
        Miten taas koulumenestys ja menestys sitten myöhemmin elämässä ja mitä menestys yleensäkin on ja voiko sitä korreloida varallisuuteen ovatkin teemoja joita voisi jäädä miettimään pitempäänkin.

        Olen käynyt kansakoulua neljä vuotta. Vanhempani olivat ns. alempaa keskiluokkaa, mutta niin vain minä ja velivainaa koulutettiin ylioppilaiksi. Velivainaa kouluttautui insinööriksi ja meni sitten Nokialle töihin. Siihen aikaan mentiin NMP:lle töihin, ei tarvinut päästä. Itse olen saman alan DI, ja katsoin lähes kadehtien velivainaan kuoleman jälkeen hänen ansioitaan. Hän tienasi 90-luvun alussa enemmän kuin minä 2000-luvulla. So not? Viina vei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oppikouluun meni moni heikompi aineskin, kun vanhemila oli rahaa. Moni lahjakas jäi kansakouluun, kun vanhemmat oli köyhiä.

        Oppikouluun oli pääsykokeet ainakin minun aikana ja sitten piti olla tietty keskiarvo. Vähävaraiset pääsivät vapaaoppilaiksi. Sitten tuli kaikille ilmaiset kunnalliset keskikoulut ja lopulta peruskoulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oppikouluun oli pääsykokeet ainakin minun aikana ja sitten piti olla tietty keskiarvo. Vähävaraiset pääsivät vapaaoppilaiksi. Sitten tuli kaikille ilmaiset kunnalliset keskikoulut ja lopulta peruskoulu.

        Kaikilla vaan ei ollut se oppikoulu nurkan takana.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        " kansakouluun jäi heikompi aines"
        näinhän se oli varmaan monessa paikassa, ainakin meidän käpykylillä katsottiin että oppikouluun lähtivät ne "joilla oli lukupäätä" elikkä jotka tulisivat sitten koulutetuksi eteenpäin virkamies- ja akateemisiin ammatteihin, ne jotka jatkoivat ns. jatkokoulussa ja kansalaiskoulussa oli tarkoitettu tavallisiksi duunareiksi, koska heiltä ei odotettukaan mitään koulumenestystä.
        Miten taas koulumenestys ja menestys sitten myöhemmin elämässä ja mitä menestys yleensäkin on ja voiko sitä korreloida varallisuuteen ovatkin teemoja joita voisi jäädä miettimään pitempäänkin.

        Oppikouluun meno oli rahasta kiinni meidän perheessä.
        Monilla muillakin saattoi olla.
        En ihan hyväksy ajatusta "heikommasta aineksesta".
        Oppikoulussa oli lukukausimaksut ja kirjat oli ostettava itse.
        Sain mennä ja rahoitin kirjojani osittain itse.

        Jo 12- vuotiaana olin kesällä töissä kuusi tuntia päivässä
        kuukauden ajan naapurin perheen firmassa apulikkana,
        armosta luultavasti sain olla, kun tiesivät perheemme tilanteen.
        Pieni tili tuli suoraan käteen. Eihän 12-vuotias silloinkaan ollut virallista työvoimaa.
        Joka kesä opiskelujeni ajan olin töissä. Niin moni muukin.

        Siitä "heikommasta aineksesta" vielä (joka särähtää korvaan edelleen), monella
        oli lukupäätä yhtälailla, ei vain niillä jotka oppariin menivät. Opparissa sai joka luokalla
        joku jopa useampi ehdot ja jäi jopa luokallekin, ettei nekään kaikki olleet "älypäitä".

        Moni oppilas valitsi ammattikoulun, suoraan työhön valmistavan jatko-opetuksen
        opparin sijaan. Se oli aika tavallista 50-60 - luvulla.
        Silloin oli paljon aloja, joissa pääsi työelämään ja ansioihin nopeammin kiinni.
        Hyviinkin ansioihin. Esimerkiksi metalli- ja rakennusalan ammattimiehet olivat kysyttyjä ja hyvinpalkattuja, kun Suomea rakennettiin.

        Nm. mahdollista heikkoa ainesta edustava kaikesta huolimatta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oppikouluun meno oli rahasta kiinni meidän perheessä.
        Monilla muillakin saattoi olla.
        En ihan hyväksy ajatusta "heikommasta aineksesta".
        Oppikoulussa oli lukukausimaksut ja kirjat oli ostettava itse.
        Sain mennä ja rahoitin kirjojani osittain itse.

        Jo 12- vuotiaana olin kesällä töissä kuusi tuntia päivässä
        kuukauden ajan naapurin perheen firmassa apulikkana,
        armosta luultavasti sain olla, kun tiesivät perheemme tilanteen.
        Pieni tili tuli suoraan käteen. Eihän 12-vuotias silloinkaan ollut virallista työvoimaa.
        Joka kesä opiskelujeni ajan olin töissä. Niin moni muukin.

        Siitä "heikommasta aineksesta" vielä (joka särähtää korvaan edelleen), monella
        oli lukupäätä yhtälailla, ei vain niillä jotka oppariin menivät. Opparissa sai joka luokalla
        joku jopa useampi ehdot ja jäi jopa luokallekin, ettei nekään kaikki olleet "älypäitä".

        Moni oppilas valitsi ammattikoulun, suoraan työhön valmistavan jatko-opetuksen
        opparin sijaan. Se oli aika tavallista 50-60 - luvulla.
        Silloin oli paljon aloja, joissa pääsi työelämään ja ansioihin nopeammin kiinni.
        Hyviinkin ansioihin. Esimerkiksi metalli- ja rakennusalan ammattimiehet olivat kysyttyjä ja hyvinpalkattuja, kun Suomea rakennettiin.

        Nm. mahdollista heikkoa ainesta edustava kaikesta huolimatta

        En todellakaan tarkoittanut "heikommalla aineksella" ketään erityisesti, ainoastaan että ajankuvaan kuului erotella mahdolliset pärjääjät asettamalla oppikouluun pääsemiselle ehdoksi tietty pistemäärä ja keskiarvo ja ellei ollut näyttöä, ei sinne menty, vaikka olisi ollut kuinka ison talon tytär tai poika.
        Olen yhtä mieltä siitä että koska vanhemmat päättivät, niin moni lahjakas, vähävarainen oppilas jäi kouluttamatta etenkin jos vielä oppikoulu ei ollut "nurkan takana". Toisaalta taas, moni vähävarainen perhe, kuten omanikin, teki vaikean valinnan kenet lapsista kouluttaa (ensimmäisinä vuosina taisi olla joku lukukausimaksukin) ja kenet ei. Meistä kaikki paitsi vanhin veljeni saivat lukea vähintään lukion loppuun. Veljeni joka ei saanut lähteä oppikouluun katsottiin hidasoppiseksi, vaikka hän oli monilahjakas ja luultavasti eräs kaikkein älykkäimmistä. Nykyisten tietojen mukaan hänellä oli todennäköisesti jonkin sortin adhd koska valmista ei tahtonut tulla läksyistä, mutta tietyt asiat jotka kiinnostivat, niissä hän jaksoi työskennellä tuntikausia ja täydellä keskittymisellä.
        ***
        Katselin tässä hiljakkoin vanhaa valokuvaa vuodelta 1961, jossa vanhin veljeni oli mukana ja sitten kuvaa maa-ja metsätalouslinjan oppilaista, kansalaiskoulusta, sama vuosikin taisi olla. Huomattavan monet olivat jo jättäneet meidät, useimmat heistä olivat eläneet aivan hyvän elämän ja tehneet juuri noita ammattimiesten töitä, putkimiehiä, paperimiehiä tehtaalla, jne. jotkut erittäin menestyneitä liikemiehiä. Varallisuus ja koulutuksen pituus eivät ainakaan olleet suhteessa toisiinsa mitenkään.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        En todellakaan tarkoittanut "heikommalla aineksella" ketään erityisesti, ainoastaan että ajankuvaan kuului erotella mahdolliset pärjääjät asettamalla oppikouluun pääsemiselle ehdoksi tietty pistemäärä ja keskiarvo ja ellei ollut näyttöä, ei sinne menty, vaikka olisi ollut kuinka ison talon tytär tai poika.
        Olen yhtä mieltä siitä että koska vanhemmat päättivät, niin moni lahjakas, vähävarainen oppilas jäi kouluttamatta etenkin jos vielä oppikoulu ei ollut "nurkan takana". Toisaalta taas, moni vähävarainen perhe, kuten omanikin, teki vaikean valinnan kenet lapsista kouluttaa (ensimmäisinä vuosina taisi olla joku lukukausimaksukin) ja kenet ei. Meistä kaikki paitsi vanhin veljeni saivat lukea vähintään lukion loppuun. Veljeni joka ei saanut lähteä oppikouluun katsottiin hidasoppiseksi, vaikka hän oli monilahjakas ja luultavasti eräs kaikkein älykkäimmistä. Nykyisten tietojen mukaan hänellä oli todennäköisesti jonkin sortin adhd koska valmista ei tahtonut tulla läksyistä, mutta tietyt asiat jotka kiinnostivat, niissä hän jaksoi työskennellä tuntikausia ja täydellä keskittymisellä.
        ***
        Katselin tässä hiljakkoin vanhaa valokuvaa vuodelta 1961, jossa vanhin veljeni oli mukana ja sitten kuvaa maa-ja metsätalouslinjan oppilaista, kansalaiskoulusta, sama vuosikin taisi olla. Huomattavan monet olivat jo jättäneet meidät, useimmat heistä olivat eläneet aivan hyvän elämän ja tehneet juuri noita ammattimiesten töitä, putkimiehiä, paperimiehiä tehtaalla, jne. jotkut erittäin menestyneitä liikemiehiä. Varallisuus ja koulutuksen pituus eivät ainakaan olleet suhteessa toisiinsa mitenkään.

        Sääli, ettet osaa lukea edes omaa kirjoitustasi. Näinhän sinä kirjoiti:

        "ne jotka jatkoivat ns. jatkokoulussa ja kansalaiskoulussa oli tarkoitettu tavallisiksi duunareiksi, koska heiltä ei odotettukaan mitään koulumenestystä."

        eli duunareitahan sinä tarkoitit


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        En todellakaan tarkoittanut "heikommalla aineksella" ketään erityisesti, ainoastaan että ajankuvaan kuului erotella mahdolliset pärjääjät asettamalla oppikouluun pääsemiselle ehdoksi tietty pistemäärä ja keskiarvo ja ellei ollut näyttöä, ei sinne menty, vaikka olisi ollut kuinka ison talon tytär tai poika.
        Olen yhtä mieltä siitä että koska vanhemmat päättivät, niin moni lahjakas, vähävarainen oppilas jäi kouluttamatta etenkin jos vielä oppikoulu ei ollut "nurkan takana". Toisaalta taas, moni vähävarainen perhe, kuten omanikin, teki vaikean valinnan kenet lapsista kouluttaa (ensimmäisinä vuosina taisi olla joku lukukausimaksukin) ja kenet ei. Meistä kaikki paitsi vanhin veljeni saivat lukea vähintään lukion loppuun. Veljeni joka ei saanut lähteä oppikouluun katsottiin hidasoppiseksi, vaikka hän oli monilahjakas ja luultavasti eräs kaikkein älykkäimmistä. Nykyisten tietojen mukaan hänellä oli todennäköisesti jonkin sortin adhd koska valmista ei tahtonut tulla läksyistä, mutta tietyt asiat jotka kiinnostivat, niissä hän jaksoi työskennellä tuntikausia ja täydellä keskittymisellä.
        ***
        Katselin tässä hiljakkoin vanhaa valokuvaa vuodelta 1961, jossa vanhin veljeni oli mukana ja sitten kuvaa maa-ja metsätalouslinjan oppilaista, kansalaiskoulusta, sama vuosikin taisi olla. Huomattavan monet olivat jo jättäneet meidät, useimmat heistä olivat eläneet aivan hyvän elämän ja tehneet juuri noita ammattimiesten töitä, putkimiehiä, paperimiehiä tehtaalla, jne. jotkut erittäin menestyneitä liikemiehiä. Varallisuus ja koulutuksen pituus eivät ainakaan olleet suhteessa toisiinsa mitenkään.

        Hämmästyttävää luettavaa.
        Ajankuvaan ei kuulunut erotella ihmisiä, vaikka sinä omassa ajatusmaailmassasi erottelet,
        johtuneeko korkeasta akateemisesta sivistyksestä....?

        Kaikki eivät edes halunneet oppikouluun, koska on muitakin polkuja työelämään
        niinkuin nytkin.
        "Heikoin aines" on karmeaa luettavaa.
        Tulee mieleen Hitlerin ja Stalinin "puhdistukset".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen julkinen pisteytys luokan seinällä on varmasti kielletty nykykoulussa, opettaja saisi kenkää En ikinä ole kuullut missään tuollaisesta. Se on julkisesti nöyryyttävä heikoimmille. Ennen kansakouluun jäi heikompi aines, karmeaa jos noin on menetelty jossain.

        Oli se tehokkaampaa kuin karttakepillä sormille lyönnit ja sellaistakin kasvatusmenetelmää käytettiin. Etkö ole kuullut tarratauluista? Niitähän käytetään vieläkin tosin ne ovat herättäneet ristiriitaa asiantuntijoissa.

        Oppiiko lapsi vain palkinnon toivossa yrittämään parastaan ja myöhemmin vaatii palkitsemista kaikesta. Itse koin tattataulun käytön kannustaviksi. Ei niissä seinällä olleissa tarratauluissa kenenkään nimiä mainittu , jokaisella oli omat värimerkinnät.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Oli se tehokkaampaa kuin karttakepillä sormille lyönnit ja sellaistakin kasvatusmenetelmää käytettiin. Etkö ole kuullut tarratauluista? Niitähän käytetään vieläkin tosin ne ovat herättäneet ristiriitaa asiantuntijoissa.

        Oppiiko lapsi vain palkinnon toivossa yrittämään parastaan ja myöhemmin vaatii palkitsemista kaikesta. Itse koin tattataulun käytön kannustaviksi. Ei niissä seinällä olleissa tarratauluissa kenenkään nimiä mainittu , jokaisella oli omat värimerkinnät.

        Vai ihan tarratauluja , miten hienoa ! Karttakepillä ei ole saanut näpeille lyödä edes ennen sotia. No nyt nähdään millainen tulos on kansankynttilän tarrataulusta !!!😆😆😆😆


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai ihan tarratauluja , miten hienoa ! Karttakepillä ei ole saanut näpeille lyödä edes ennen sotia. No nyt nähdään millainen tulos on kansankynttilän tarrataulusta !!!😆😆😆😆

        No, eipä ollut sinullakaan tuuria opettajien suhteen kun et osaa edes googlata.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        En todellakaan tarkoittanut "heikommalla aineksella" ketään erityisesti, ainoastaan että ajankuvaan kuului erotella mahdolliset pärjääjät asettamalla oppikouluun pääsemiselle ehdoksi tietty pistemäärä ja keskiarvo ja ellei ollut näyttöä, ei sinne menty, vaikka olisi ollut kuinka ison talon tytär tai poika.
        Olen yhtä mieltä siitä että koska vanhemmat päättivät, niin moni lahjakas, vähävarainen oppilas jäi kouluttamatta etenkin jos vielä oppikoulu ei ollut "nurkan takana". Toisaalta taas, moni vähävarainen perhe, kuten omanikin, teki vaikean valinnan kenet lapsista kouluttaa (ensimmäisinä vuosina taisi olla joku lukukausimaksukin) ja kenet ei. Meistä kaikki paitsi vanhin veljeni saivat lukea vähintään lukion loppuun. Veljeni joka ei saanut lähteä oppikouluun katsottiin hidasoppiseksi, vaikka hän oli monilahjakas ja luultavasti eräs kaikkein älykkäimmistä. Nykyisten tietojen mukaan hänellä oli todennäköisesti jonkin sortin adhd koska valmista ei tahtonut tulla läksyistä, mutta tietyt asiat jotka kiinnostivat, niissä hän jaksoi työskennellä tuntikausia ja täydellä keskittymisellä.
        ***
        Katselin tässä hiljakkoin vanhaa valokuvaa vuodelta 1961, jossa vanhin veljeni oli mukana ja sitten kuvaa maa-ja metsätalouslinjan oppilaista, kansalaiskoulusta, sama vuosikin taisi olla. Huomattavan monet olivat jo jättäneet meidät, useimmat heistä olivat eläneet aivan hyvän elämän ja tehneet juuri noita ammattimiesten töitä, putkimiehiä, paperimiehiä tehtaalla, jne. jotkut erittäin menestyneitä liikemiehiä. Varallisuus ja koulutuksen pituus eivät ainakaan olleet suhteessa toisiinsa mitenkään.

        Mauttomasti luokittelet osan ihmisistä "heikommaksi ainekseksi",
        kun taas oma veljesi oli "monilahjakas ja kaikkein älykkäimpiä"
        vaikka olikin hidasoppinen, sinun sanojasi käyttääkseni.
        Muut hidasoppiset ovat "heikompi aines".


    • Minä olen istunut koulunpenkillä niin kuin varmaan monet muutkin palstalaiset viisikymmentäluvulla, kuusikymmentäluvulla, seitsemänkymmentäluvulla ja pikaisesti, vuoden verran vielä yhdeksänkymmentäluvun alussa kun päivitin ulkopohjoismaista esikoulunopettajan tutkintoani täällä Ruotsissa ja niiden vuosikymmenien aikana maapallo pyörähti ympäri useamman kerran ja se mitä alakoulun nutturapää opettaja kansakoulussa meille teroitti karttakeppi kädessä on 90% vanhentunutta tietoa, mutta se ei ole pahinta (oikeastaan aivan ymmärrettävää, koska hänellä oli opetussuunnitelma ja opetti meille asioita joita opetusministeriömme oli katsonut aiheelliseksi opettaa varttuvalle suvulle). Opimme ja omaksumme uutta tietoa koko ikämme, siis hautaan saakka.
      Kuusikymmentäluvun koulu (kansakoulusta oppikouluun) oli paitsi tiedollisesti etenkin ideahistoriallisesti suuri loikkaus. Yhteiskunta oli muuttunut, yhteiskunnan arvot olivat muuttuneet, koulutuksessa ei enää vallinnut sama auktoritäärinen metodiikka jossa oppilaat olivat hiljaa ja opettajat simputti.

      Yksilökohtaisesti jos ajattelee takaisinpäin noita vuosia koulunpenkillä niin suurin merkitys taisi kuitenkin olla opettajalla: hänen arvonsa ja asenteensa määrittelivät pitkälle sen kuinka paljon hänen opetuksestaan pystyi ottamaan vastaan ja omaksumaan.

      Minulla oli aikanaan sekä hyviä, että vähemmän hyviä opettajia; suurinta osaa muistelen hyvällä ja jopa kiitollisuudella.

      • Anonyymi

        Joppajoo , haistatetaan opettajille pitkät v*tut.
        On tultu toiseen laitaan koulumaailmassa, ja vallan mahotonta menoa siellä Ruotsissa, suurin osa opettajista epäkuranttia, sanoisin lapionvarresta vähän yritetty kouluttaa. No, ei yleistetä mutta huonossa jamassa on Lisan ja Jan-Peterin opintie, miten Ahmedilla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joppajoo , haistatetaan opettajille pitkät v*tut.
        On tultu toiseen laitaan koulumaailmassa, ja vallan mahotonta menoa siellä Ruotsissa, suurin osa opettajista epäkuranttia, sanoisin lapionvarresta vähän yritetty kouluttaa. No, ei yleistetä mutta huonossa jamassa on Lisan ja Jan-Peterin opintie, miten Ahmedilla?

        Ruotsin koululaitos on ollut kovilla kun kaikki opettajat haluavat tietokonepelien suunnittelijoiksi tai johonkin vastaavaan, missä oppilaat ei ole suuna päänä, mutta yllättävää kyllä, kouluissa on erittäin toimiva ja hyvin koulutettu opettajakunta ja jotkut jotka vielä pitävät alaa kutsumusammattinaan. Opettajapulaa tosin on, etenkin keski-ja ala-asteilla ja syrjemmillä seuduilla on jopa epäpäteviä opettajia, joista jotkut ovat parempia kuin monet joilla on opettajanlisenssi. Palkat tosin laahaavat pahasti jäljessä ja porvarit käyvät aina välillä sekottamassa pataa lisäämällä epäkurantteja aineksia, kuten yrittäjähenkisyyttä ja kilpailuttamista palkoilla.


    • Olen aina ollut "poikkeava" ; ) eli kouluvalintaani vaikutin ihan itse. En halunnut "kanalaan" joksi tyttölyseota kutsuttiin. En vaikka opettajat ja koti yrittivät suostutella.

      Siitähän kertonnee sekin, että myöhäisherännyt "järkeni" istutti minut uudelleen koulunpenkille. Kun opiskelu maistui oli helppo heittäytyä matematikan funktioihin. Opiskelun suunta oli selvä, ensin YO-tutkinto ja sitten jatkotutkintoja.

      Aikuisena oli helppo valita oppiaineiden painotus. Opettajien vaikutus omaan edistymiseen oli vahvempi kuin nuorena. Ei ollut niitä nutturapäisiä käskyttäjiä kuten kuvailit. Opettajat olivat enempi kavereita ja ohjaajia. Eli olen saanut opiskella aikuisena lapsuuden ajoista muuttuneessa koulussa.

      Tietenkin menemme eteenpäin jo teknologia tuo eteen erilaisia tiedonhakuvaihtoehtoja.

      Joillekin lapsille vapaamuotoinen koulu ja
      vapaaehtoinen tiedonhaku käy, Mietin itseäni kansakouluiässä, menestyisinkö tämän päivän koulumaailmassa. Ehkäpä, ehkä en.

      Takaisin kansakoulun neljännelle luokalle jolloin valittiin jyvät akanoista.

      Moni rusettipää valitsi tyttökoulun, mutta vain harva heistä jatkoi lukioon. Keskikoulu riitti useampaan tuon aikaiseen työpaikkaan.

      No, jokapaikan höylänä oleminen koitui kohtalokseni. En valita, en tarvitse enää oppiarvoja.

    • Anonyymi

      Ei perusaeud6t mihinkän muutu. Tein tekussa hyvöt muisyiinpanot. Pätevät vieläkin. Menetelmät muuttuu.

      • Anonyymi

        totta. Teknologia kehittyy ja tekniikka muuttuu mutta perusta ei. Paloma puhuu postmodernia anarkistista relativismia, jossa kaikki kelpaa ja ihminen voi valita sukupuolen ihonvärin kansalaisuuden tarpeensa ... poliittisin perustein olla mitä vain, faktaa ei ole, on vain sanaleikkejä ja kaikki muuttuu, historia ei vaikuta eikä kansakoulu tue nykyaikaa. Ei ole suurta kertomusta, vain valintojen kaaos. Tämä myös johtaa ennustamattomaan yhteiskunnalliseen turbulenssiin. Tosin ei kaikilla, eli itse Paloma on paennut seisovaan onnelisuuteen Ruotsin maaseudulle jossa kaikki on jatkumoa niin kuin ennekin


      • Anonyymi kirjoitti:

        totta. Teknologia kehittyy ja tekniikka muuttuu mutta perusta ei. Paloma puhuu postmodernia anarkistista relativismia, jossa kaikki kelpaa ja ihminen voi valita sukupuolen ihonvärin kansalaisuuden tarpeensa ... poliittisin perustein olla mitä vain, faktaa ei ole, on vain sanaleikkejä ja kaikki muuttuu, historia ei vaikuta eikä kansakoulu tue nykyaikaa. Ei ole suurta kertomusta, vain valintojen kaaos. Tämä myös johtaa ennustamattomaan yhteiskunnalliseen turbulenssiin. Tosin ei kaikilla, eli itse Paloma on paennut seisovaan onnelisuuteen Ruotsin maaseudulle jossa kaikki on jatkumoa niin kuin ennekin

        Mitä taas höpiset, naapuriin muutti juuri tumma nuori mies asumaan se haluaa lainaa Legon venettä ja lähtee sen kanssa syksykalalle. Osaakohan se edes uida?


      • Tuosta tuli mieleen …
        kaikki ne muistinpanot mitä olemme tehneet tonnikaupalla, istuessamme koulunpenkillä. Vihkoihin, ensin mustepulloon dipatulla metallikärkisellä mustekynällä (jälki korjattiin sievästi imupaperilla) sitten lyijykynällä, kuulakärkikynällä, sitten olemme kirjoittaneet koneella, sähkökoneella, tietokoneella, älykännyn ja tabletin näppäimillä….
        Dokumentoimisen ja muistiinpanojen pitkä kehitys ja kenellä on vielä tallella lappustakaan kouluajoilta.
        Kuka muu istui ussan tunnilla ja piirteli kauniita naisia ja miehiä ja filmistaroja ja sen sellaista vihkoon kun ussan maikka selitti pyhää kolminaisuutta ja tahratonta sikiämistä?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tuosta tuli mieleen …
        kaikki ne muistinpanot mitä olemme tehneet tonnikaupalla, istuessamme koulunpenkillä. Vihkoihin, ensin mustepulloon dipatulla metallikärkisellä mustekynällä (jälki korjattiin sievästi imupaperilla) sitten lyijykynällä, kuulakärkikynällä, sitten olemme kirjoittaneet koneella, sähkökoneella, tietokoneella, älykännyn ja tabletin näppäimillä….
        Dokumentoimisen ja muistiinpanojen pitkä kehitys ja kenellä on vielä tallella lappustakaan kouluajoilta.
        Kuka muu istui ussan tunnilla ja piirteli kauniita naisia ja miehiä ja filmistaroja ja sen sellaista vihkoon kun ussan maikka selitti pyhää kolminaisuutta ja tahratonta sikiämistä?

        Tarkkaan luettiin ja Välimeren rannikkoa tutkittiin, missä apostoli-Paavali ja kump. liikkuivat sekä julistivat sanaa.
        Ilmeisen tärkeäksi koettua tietoa teini-ikäisille.


      • :)
        oliskohan ollut että ussanmaikka ei olisi edes tiennyt mitä tarkoittaa "tahraton sikiäminen". Pulpettiin jossa istuin oli joku raapustanut "kaikki loppuu aikanaan ussan tunti ei milloinkaan". Mitään muuta ei sitten jäänytkään mieleeni.. ussantunneilta.
        Siitä tahrattomasta sikiämisestä; esiaviollisella kurssillani Calin tuomiokirkkopiirissä kahdensadan muun hääparin kanssa täpötäydessä kirkossa meillä oli luennoitsijoina selibaattinen pappi ja tahraton nunna. Todellisia eksperttejä selittämään avioelämän kiemuroita pariskunnille, joista puolet odotti jo ensimmäistä taivaan lahjaansa...ei tosin me.


      • Emmä tiedä onko se nyt pilkkaamista...sanoisin pikemmin kevyttä itseironiaa. En ole loukkaantunut. :)


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Emmä tiedä onko se nyt pilkkaamista...sanoisin pikemmin kevyttä itseironiaa. En ole loukkaantunut. :)

        Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä

        hyvä, ehdit lukea
        täällä ei pysty kirjoittamaan katolisista asioista koska joutuu vetoamaan
        suomi24pellevalvojien toimialan - rippikoulu tai vastaavat tiedot
        - ulkopuolelle - muun ne hävittävät


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä

        hyvä, ehdit lukea
        täällä ei pysty kirjoittamaan katolisista asioista koska joutuu vetoamaan
        suomi24pellevalvojien toimialan - rippikoulu tai vastaavat tiedot
        - ulkopuolelle - muun ne hävittävät

        ne hävittää sun viestit kun niissä on vääränkielisiä linkkejä
        eiköhän ole idiootti-robotti taas asialla


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Tuosta tuli mieleen …
        kaikki ne muistinpanot mitä olemme tehneet tonnikaupalla, istuessamme koulunpenkillä. Vihkoihin, ensin mustepulloon dipatulla metallikärkisellä mustekynällä (jälki korjattiin sievästi imupaperilla) sitten lyijykynällä, kuulakärkikynällä, sitten olemme kirjoittaneet koneella, sähkökoneella, tietokoneella, älykännyn ja tabletin näppäimillä….
        Dokumentoimisen ja muistiinpanojen pitkä kehitys ja kenellä on vielä tallella lappustakaan kouluajoilta.
        Kuka muu istui ussan tunnilla ja piirteli kauniita naisia ja miehiä ja filmistaroja ja sen sellaista vihkoon kun ussan maikka selitti pyhää kolminaisuutta ja tahratonta sikiämistä?

        Minulla on jotain vanhoja vihkoja tallessa. Tapanani oli piirrellä mitä milloinkin ja kun avasin vihon ja katsoin piirrustuksia, muistin opettajan kertomia oppitunnin aiheita. En hypännyt haavemaailmaan piirsin ja kuuntelin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkkaan luettiin ja Välimeren rannikkoa tutkittiin, missä apostoli-Paavali ja kump. liikkuivat sekä julistivat sanaa.
        Ilmeisen tärkeäksi koettua tietoa teini-ikäisille.

        Kaikista opiusta on hyötyä jälkeenpäin jos on esim. kiinnostunut historiasta.. Kun kiertelin Turkissa Efessoksen muinaiskaupunkia.kuvittelin missähän täällä apostoli paavali saarnasi tai näin Kleopatran sieluni silmin astelevan tulitolppien reunustamaa msrmorikatua.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        ne hävittää sun viestit kun niissä on vääränkielisiä linkkejä
        eiköhän ole idiootti-robotti taas asialla

        Vääränkielisiä linkkejä, niin.
        Vain suomi ja ruotsi ovat sääntöjen mukaan hyväksyttyjä kieliä. Näkyy koskevan vain kommentoijia, sillä poistetuissa viesteissä lukee:

        "This message has been removed by moderator."

        Ei käsittääkseni ole kumpaakaan hyväksyttyä kieltä.


    • Anonyymi

      Kirjoituksien tasosta ei uskoisi, että korkeakoulutetut kirjoittavat.
      Ei riitä, että "eräät tahot" mollaavat törkeästi muunmaalaisia hädässä olevia ihmisiä
      vaan on myös oman kansan sisäiseen rotuerotteluun
      verrattavaa kirjoittelua "heikommasta aineksesta".

      Ihmisillä on erilaisia taipumuksia, jokainen on hyvä tai lahjakas jollakin alalla.
      On monia töitä, joihin eivät "heikompia aineksia" halveksuvat korkeakoulutetut pystyisi, vaikka saattavat pitää itseään yli-ihmisinä.

      • Anonyymi

        miten lasket kirjoitusten tasot?

        pystytkö asettamaan tason arvion muunmaalaisten kuten venäläisten
        ja muslimien harjoittamaan mollaukseen
        jos
        ne tuntisivat sinut ja kirjoittaisivat sinusta?


    • Anonyymi

      Korkeakoulutus ei ole mikään tae sivistyksestä tai sydämen sivistyksestä,
      joka on erittäin tärkeä ominaisuus ihmisten välisessä kanssakäymisessä.

    • Anonyymi

      Parasta oli kouluissa kun muutin pois Suomesta 1970 alussa.

      • Anonyymi

        Suurena muuttovuotena 69-70 Ruotsin teollisuuden värvärien houkuttelemat suomalaiset siirtyivät joukolla Ruotsiin.
        Muistelen tuona ajankohtana 40000 henkilöä muuttaneen lahden yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurena muuttovuotena 69-70 Ruotsin teollisuuden värvärien houkuttelemat suomalaiset siirtyivät joukolla Ruotsiin.
        Muistelen tuona ajankohtana 40000 henkilöä muuttaneen lahden yli.

        Nykyään voit laittaa nollan perään. Kyllä Ruotsissa on paljon euroopasta muuttaneita.

        Tänään on tulioita lähes kaikkialta 60t-70t per vuosi, siis Suomen lukuja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suurena muuttovuotena 69-70 Ruotsin teollisuuden värvärien houkuttelemat suomalaiset siirtyivät joukolla Ruotsiin.
        Muistelen tuona ajankohtana 40000 henkilöä muuttaneen lahden yli.

        Eilen kerrottiin uutisissa että Ruotsissa in nyt enemmän Syyriassa kuin Suomessa syntyneitä henkilöitä.


    • Anonyymi

      Aiheesta miten koulu on vaikuttanut,
      tilasin kirjastosta vahingossa kaksi omakustannekirjaa joutuakseni
      toteamaan, ettei akateemisuus opeta välttämättä kuin huonoja kirjoja kirjoittamaan,
      kirjoja joita ei kukaan kustanna eikä julkaise ja harva lukeekaan.
      "Kirjailija" joutuu itse maksamaan kirjansa teon ja sitten nimittää itseään kirjailijaksi. Kirjojen nimet antoivat lupauksen jostakin mielenkiintoisesta,
      mutta en sorru enää koskaan tilaamaan korkeastikoulutetun omakustannetta.

      Hyvä äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja opettaa ainakin kirjoittamaan, jos on oppiakseen ja taipumusta
      ja analysoimaan ja arvioimaan kirjallisuutta ja sen tasoa, jos siihen opettajaa ollenkaan tarvitaan.

      • Anonyymi

        Onko Kainuun korpilta tullut uutta tuotantoa isänpäivän kirjatarjontaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Kainuun korpilta tullut uutta tuotantoa isänpäivän kirjatarjontaan?

        Tunnen olet väärässä,,. Korppi on viisas lintu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnen olet väärässä,,. Korppi on viisas lintu.

        petolintu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        petolintu

        Petohanlinnut poistaa luonnosta surkeat yksilöt, että vahvat saa jatkaa lajia.


      • Kirjastossa asioiminen on kuitenkin ilmaista, joten ei kai siitä huonojen kirjojen lukemisesta ole aiheutunut mitään suurempaa traumaa.
        Minulla on tapana ladata tablettiin e-kirjoja, joiden suurkukuttaja olen. Aina kannattaa silloin lukea ensin se 30-sivuinen ilmainen näyte ennen kuin klikkaa osta!
        Omakustanteissa on paljon tasoeroja, mutta ne ei tietääkseni johdu niinkään harrastelijakirjailijan koulutustasosta,, enemminkin amatööriotteesta kirjoittamiseen, kustannustoimittajan puuttumisesta, heikosta oikoluvusta ja sitten siitä vain että monet amatöörikirjoittajat kirjoittavat koska on kivaa kirjoittaa ja julkaista, pikemminkin mielellään kuin hyvin.
        Onneksi minulla oli jo oppikoulun ensimmäiseltä luokalta luokanvalvojana äidinkielen opettaja ja puolitunnettu lasten-ja nuorisokirjailija, joka on julkaissut varmaan ainakin parikymmentä kirjaa eri kustantamoiden kautta. Olen aina saanut ohjeistusta ja kannustusta kirjoittamiseen, vaikka ei minusta sitten kuitenkaan kirjailijaa tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Petohanlinnut poistaa luonnosta surkeat yksilöt, että vahvat saa jatkaa lajia.

        Ihmismaailmassa tuollaiset poistajat ja poistamaan yrittäneet tuomitaan onneksi vankilaan tai vankimielisairaalaan. Siis itse tuhoavat itsensä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kirjastossa asioiminen on kuitenkin ilmaista, joten ei kai siitä huonojen kirjojen lukemisesta ole aiheutunut mitään suurempaa traumaa.
        Minulla on tapana ladata tablettiin e-kirjoja, joiden suurkukuttaja olen. Aina kannattaa silloin lukea ensin se 30-sivuinen ilmainen näyte ennen kuin klikkaa osta!
        Omakustanteissa on paljon tasoeroja, mutta ne ei tietääkseni johdu niinkään harrastelijakirjailijan koulutustasosta,, enemminkin amatööriotteesta kirjoittamiseen, kustannustoimittajan puuttumisesta, heikosta oikoluvusta ja sitten siitä vain että monet amatöörikirjoittajat kirjoittavat koska on kivaa kirjoittaa ja julkaista, pikemminkin mielellään kuin hyvin.
        Onneksi minulla oli jo oppikoulun ensimmäiseltä luokalta luokanvalvojana äidinkielen opettaja ja puolitunnettu lasten-ja nuorisokirjailija, joka on julkaissut varmaan ainakin parikymmentä kirjaa eri kustantamoiden kautta. Olen aina saanut ohjeistusta ja kannustusta kirjoittamiseen, vaikka ei minusta sitten kuitenkaan kirjailijaa tullut.

        Lahjattomien ei kannata maksaa kirjojensa "itsejulkaisemisesta".


    • Anonyymi

      Noh, kansakoulussa opetettiin, että ei pidä käyttää teonsanasta passiivimuotoa, jos tiedetään kuka tai ketkä totain tekivät.

      Nykyään näyttää siltä, että käytetään aina pasiivimuotoa, vaikka tekijät tiedetään.
      Esim. nyt sanotaan: Mentiin kouluun, ennen sanottiin: Menimme kouluun.

      • Anonyymi

        Puhekieli on eri asia. Se on joustavaa. Ei siinä kielioppia mietitä.
        Lähettiin skoleen !


    • Anonyymi

      Nimim. Paloman kirjoituksessa 15.10 klo 13:45 herättää huomiota
      ihmisarvoa loukkaava ihmisten "lajittelu":

      ...oppikouluun menijöillä oli lukupäätä...
      ...kansakouluun jäi heikompi aines...
      ...jotka jatkoivat jatkokoulussa ja kansalaiskoulussa oli tarkoitettu duunareiksi...

      • Itsestäänselvyyksiä turha edes ladella; kaikki olemme samaa mieltä siitä että ihmisarvo kuuluu kaikille: se on liberaali perusarvo joka on järkähtämätön yhteiskuntamme tukipylväs.
        Mitä tulee koulutukseen niin sehän vain toivottavaa että jokainen nuori saa sellaisen koulutuksen mihin hänen edellytyksensä riittävät ja ei olisi hyvä jos kaikki olisivat maistereita ja tietokonepelien suunnittelijoita, kuka minun keittiössä remontoisi tai kaataisi puun pihaltani jo kaikki koulutetaan vain kynämiehiksi?
        Mutta ettäkö maalaiskylissä viisikymmentäluvun lopussa ei olisi keskusteltu lasten lahjakkuudesta (verbaali/matemaattisesta) ja vertailtu lukuarvoja ja niiden perusteella sitten opettajat kannustivat tai ei oppikoulun pääsykokeeseen menemistä?


    • Anonyymi

      Meitä lie ollut miljoona kansakoulun käynyttä duunaria.
      Tuo lausunto kertoo enemmän sanojasta enemmän kuin meistä.

    • Anonyymi

      Muistanko oikein että yläluokilla opettaja olisi soittanut urkuharmoonilla joskun virren melodin. Liekö syvällä maaseudulla ollut pieni rukouskin päälle.

    • Anonyymi

      Mitä kansakoulunpenkillä ei opetettu.

      Biologiasta eikä elämän alkamisesta Maaplaneetalla opetettu kuin vain sillä vanhalla sabluunalla. Ryyppäsin kaks viikkoo kun hain kirjastosta lainakirjan, jossa asiasta oikeasti kirjoitettiin. Körttiläiskylästä lähteneelle evoluutio oli vieras ja mieltä järkyttäväkin. Todisteltiin monessa tiedekirjassa että tuo kaikki oli totta.

      Onneks oli se matala, harmaa hirsimökki, jonne mennä mielenkuohuaan ja päätään selvittämään kevättalvella. Tunsin että meille yhäkin opetetaan että joulupukki on oikea...tyyliin. Pikkuveli lähti mukaan maailmalle. Se menesty töissä, minulla takkuili. Mutta se on jo toinen juttu.

      • Anonyymi

        jos olisit lukenut papiksi
        olisit ryypännyt paljon pitempään
        koska ilman muuta papeille opetetaan ainakin rivien välistä
        että ei mitään jumalaa tai edes jeesusta oikeasti ole ollut eikä moosesta
        vaan nämä ovat tarinoita

        Pappien pääopettaja ei ole Jeesus vaan Paavali joka loi pappiskultin

        Vapaakirkolliset - joita on erityisesti USA:ssa - ovat itse pappeja
        eivätkä pidä tästä luterialaisesta

        katoliset joilla on paavi on vielä kummempi opppi koska paavia ei mainita raamatussa

        mutta katolisille olemme ikikiitollisia sillä he estivät islamin maihinnousun noin 1500 kun Espanja oli maailman johtava katolinen maa Rooman valtakunnan sorruttua
        mutta
        Espanja valitettavasti oli niin lännessä että se ei pystynyt estämään osmanniturkkilaisia kaappaamasta Konstantinopolia ja uhkaamasta Eurooppaa

        Katolisuus esti muslimien pääsy Amerikkaan kuitenkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos olisit lukenut papiksi
        olisit ryypännyt paljon pitempään
        koska ilman muuta papeille opetetaan ainakin rivien välistä
        että ei mitään jumalaa tai edes jeesusta oikeasti ole ollut eikä moosesta
        vaan nämä ovat tarinoita

        Pappien pääopettaja ei ole Jeesus vaan Paavali joka loi pappiskultin

        Vapaakirkolliset - joita on erityisesti USA:ssa - ovat itse pappeja
        eivätkä pidä tästä luterialaisesta

        katoliset joilla on paavi on vielä kummempi opppi koska paavia ei mainita raamatussa

        mutta katolisille olemme ikikiitollisia sillä he estivät islamin maihinnousun noin 1500 kun Espanja oli maailman johtava katolinen maa Rooman valtakunnan sorruttua
        mutta
        Espanja valitettavasti oli niin lännessä että se ei pystynyt estämään osmanniturkkilaisia kaappaamasta Konstantinopolia ja uhkaamasta Eurooppaa

        Katolisuus esti muslimien pääsy Amerikkaan kuitenkin

        Anonyymi 20.10.2019: 21.07
        Hyvä kirjoitus sinulla ja tietoa siitä miten asiat oikeasti makaavat.
        - uuskivikausi: retu


      • Anonyymi kirjoitti:

        jos olisit lukenut papiksi
        olisit ryypännyt paljon pitempään
        koska ilman muuta papeille opetetaan ainakin rivien välistä
        että ei mitään jumalaa tai edes jeesusta oikeasti ole ollut eikä moosesta
        vaan nämä ovat tarinoita

        Pappien pääopettaja ei ole Jeesus vaan Paavali joka loi pappiskultin

        Vapaakirkolliset - joita on erityisesti USA:ssa - ovat itse pappeja
        eivätkä pidä tästä luterialaisesta

        katoliset joilla on paavi on vielä kummempi opppi koska paavia ei mainita raamatussa

        mutta katolisille olemme ikikiitollisia sillä he estivät islamin maihinnousun noin 1500 kun Espanja oli maailman johtava katolinen maa Rooman valtakunnan sorruttua
        mutta
        Espanja valitettavasti oli niin lännessä että se ei pystynyt estämään osmanniturkkilaisia kaappaamasta Konstantinopolia ja uhkaamasta Eurooppaa

        Katolisuus esti muslimien pääsy Amerikkaan kuitenkin

        Armon vuonna 732 Charles Martel, frankkien ipso facto kuningas pysäytti muslimien armeijat Pohjois-Ranskassa, Poitiersissa. Tämä tapahtuma oli täysin ratkaiseva ja käänteentekevä Euroopan historiassa ja teki mahdolliseksi kristinuskon eloonjäämisen ja vahvistumisen Euroopan keskiajassa. Katolisia olivat kaikki kristityt siihen aikaan, koska uskonpuhdistukseen oli vielä satoja vuosia aikaa.
        Iberian visigootit olivat muslimien valtikan alla siihen aikaan ja sieltä he joutuivat aikanaan perääntymään Andalusiaan, jota hallitsivat pitkään rauhan ja tietyn suvaitsevaisuuden merkeissä. Tieteiden ja taiteiden kannalta maurien hallinta Etelä-Espanjassa oli sivistävää ja edistävää aikaa. Kaikki jotka ovat tutustuneet Alhambran linnaan tietävät miten nämä muslimit olivat satoja vuosia sivistyksessä barbaarisia germaaniheimoja edellä.
        Reconquista, eli Espanjan takaisin valtaaminen kristityille tapahtui paljon myöhemmin, kuten kaikki tietävätkin, Isabellan ja Ferdinandin avioliiton ja Aragonin ja Kastilian kuningaskuntien yhdistämisen aikoihin, 750 vuotta Poitiersin jälkeen.
        Seuraava kysymys: miksi kuollut ritari ratsastaa Valencian katuja? Kuka hän on? Ja miten hän liittyy tähän uskomattoman mielenkiintoiseen tarinaan Espanjan valloituksesta ja uudelleen valloituksesta? Muslimeista ja kristityistä ritareista? (Viime yönä en saanut unta ja aloin lukea frankkien sotatorvista ja Rolandin kuolemasta Roncesvallesin solassa (Roncessvaux Pass) Kaarle Suuren aikaan.


    • Tuo Paloman esittämä jako jyviin ja akanoihin oli mielestäni hyvinkin yleinen meidän lapsuudessa/nuoruudessa. Kouluja käyneet ja kouluja käymättömät.

      Nykyään sentään tunnistetaan ihmisissä erilaisia lahjakkuuden lajeja ja tiedostetaan oppimisen esteitä. Karkea jaottelu on saanut eri sävyjä. "Ylioppilas" ainoana meriittinä koulutuksesta puhuttaessa on tänä päivänä pikemminkin hymähdyksen kuin arvostuksen aihe.

      Tuohon aloituksen kysymykseen koulussa opitusta tiedosta ja sen oikeellisuudesta en osaa sanoa mitään. Faktatieto ei juuri kiinnostanut minua ja se muu oppi olikin sitten sellaista havainnointia, mikä jäi päälle ja pakotti arvioimaan kuultua kaiken aikaa ja punnitsemaan sen arvoa jotenkin vaistonvaraisesti mikä kai tarkoittaa sitä, että oma tietämys lähtee yleensä siitä halveksitusta "mutusta" (mutu=musta tuntuu). Ihme kyllä se on joskus kelvannut isommissakin kuvioissa, ainakin vitsinä ja kevennyksenä.
      Omaa mutuani olen kyllä yrittänyt täydentää aina kun olen katsonut sen tarpeelliseksi, mutta nykyisin taidan seuloa tarjolla olevaa tietoa entistä enemmän vaikka sillä tutulla kriteerillä: "tieto paisuttaa, rakkaus rakentaa.."....
      "Yleinen mielipide" on myös edelleen minulle haastava tutkimisen aihe ja ehdoton varmuus mielipiteissä saa aina epäilemään...

      • Anonyymi

        Siitä on suunnilleen sata vuotta kun ylioppilas käyskenteli kylän raitilla yo-lakki päässä
        kävelykepin kanssa ja "oli herraa".
        Ajat ovat muuttuneet.
        Jotkut ihmiset ovat ilmeiseti juuttuneet 100-vuotta sitten ajattelumaailmaan
        ja ylenkatsovat edelleen muita.
        Tasa-arvo ja ihmisen kunnioitus ei ole vieläkään saavuttanut kaikkien ajatuksia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siitä on suunnilleen sata vuotta kun ylioppilas käyskenteli kylän raitilla yo-lakki päässä
        kävelykepin kanssa ja "oli herraa".
        Ajat ovat muuttuneet.
        Jotkut ihmiset ovat ilmeiseti juuttuneet 100-vuotta sitten ajattelumaailmaan
        ja ylenkatsovat edelleen muita.
        Tasa-arvo ja ihmisen kunnioitus ei ole vieläkään saavuttanut kaikkien ajatuksia.

        Viikonlopulla juttelin erään ystäväni kanssa tuosta aiheesta, siis koulutuksen merkityksestä ja sen korostamisesta. Hänellä on yliopistollinen loppututkinto ja hän kertoi siitä kilpailuhengestä ja hierarkiasta, mitä hänenkin työpaikoissaan on esiintynyt.

        Vaikka olin kuullut aikaisemminkin samantyyppisiä tarinoita, en uskonut niitä niin yleisiksi kuin ne sittenkin taitavat olla. Sosiaalipuolella ja opetus/ohjaustehtävissä kilpailu ei mielestäni korostunut samalla tavalla.

        Toinenkin kirjoittaja, Anonyymi 15.37, kirjoitti samasta epätasa-arvosta.
        Minustakin on lähinnä surullista jos oppineisuus tekee ihmisen sillä tavalla rajoitteiseksi, ettei hän pysty irrottautumaan omasta viitekehyksestään ja kohtaamaan ihmisiä ilman tuota osaajaroolia, ihmisyyden talolla. Tietysti "osaamatonkin" voi linnoittautua oman tietämättömyytensä suojaan ja omaksua "happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista"-asenteen suhteessa oppineempaan lähimmäiseensä.

        Olen toistuvasti hämmästynyt siitä, miten tarkkoja ihmiset ovat aistimaan toisessa sen ylimäärän, millä toinen tahtoo päteä. Itsekehu ei sittenkään ole lyönyt itseään kovin vahvasti läpi meidän ikäisten keskuudessa, vaikka sitä kovasti tarjottiin haavoitetun itsetunnon lääkkeeksi.


    • Anonyymi

      Hyvää tieto-osaamista Paloma.se01. Tuskimpa tätäkään kansakouluissa meille opetettiin. Kuten demeter viittaa duuni-yhteiskuntaan juurtuminen jätti jatko-opinnot monelta pois. Näin minultakin...kiviä käännellessä.
      . myöhempi kivikausi.retu

      • Minusta ammattimies on sentään aika korkealla arvoasteikossa myös tänä päivänä "kivikausi,retu". Eikä duunarikaan säästy niiltä "jatko-opinnoilta", aina tulee uutta tietoa ja osaamista joka puolella.
        Ja itseään voi tänä päivänä kouluttaa monin tavoin, jos niitä jatko-opintoja kaipaa lisää...


      • demeter1 kirjoitti:

        Minusta ammattimies on sentään aika korkealla arvoasteikossa myös tänä päivänä "kivikausi,retu". Eikä duunarikaan säästy niiltä "jatko-opinnoilta", aina tulee uutta tietoa ja osaamista joka puolella.
        Ja itseään voi tänä päivänä kouluttaa monin tavoin, jos niitä jatko-opintoja kaipaa lisää...

        Etenkin meille naisille jotka lähdimme opin tielle jäi monta tärkeää käden taitoa ja perustietoa osaamatta. Joudumme nyt eläkeläisinä opettelemaan kantapään tekoa ja pisin nypläystä mistä viljasta tulee karjalanpiirakkaan paras kuori. Miten kudotaan poppana ja tehdään oviseppele luonnonmateriaaleista.
        Ja sitten tuo tietokonetekniikka ja älypuhelimien kaikki eri palvelut...kaikille ikäpolvemme ihmisille, mutta usein meille naisille vielä hankalampia. Onneksi minulla on parikin tietokoneita osaavaa kotona jotka jakavat mielellään tietojaan ja taitojaan. Toinen luennoi ja minä tuijotan: "ja nyt, käännös ihmisten kielillä pliiz"
        Ja sitten nuo mitä oli pidetty perinteellisesti miesten työnä: pikakurssi auton huoltoon ja keveämpiin korjauksiin, lamppujen vaihtoon jne. naisille olisi hyvä.
        Kyllä duunareita arvostan ja heidän ammattitaitoaan .
        Kuitenkin puolustan oppisuunnitelmia jotka antavat vahvan teoreettisen ja yleissivistävän pohjan nuorille ja sitten voi erikoistua akateemisille aloille, ammattiin jne. mutta kun on hieman enemmän järkeä jo nupissa ja riittävästi koulussa hankittua tietoa (että osaa esim. vaaleissa valita oikein eikä mene antamaan ääntään. sitä yhtä ainoaa, löyhin perustein.


    • Anonyymi

      Ihmisarvo on sama kaikilla.
      On hämmästyttävää, että vieläkin joissakin ihmisissä elää ajatus siitä,
      että hän on parempi ihminen kuin joku muu, joka jonkun syyn takia itse ei ole voinut omiin asioihinsa edes vaikuttaa.

      Parista täällä kirjoittavasta tulee mieleen "aristokraatti-kenraali" Mannerheim,
      joka ei ollut niinkään pöyristynyt siitä, että naisilla on äänioikeus vaan siitä, että "keittiöpiialla on yksi ääni niinkuin minullakin !"

      • Anonyymi

        Kyllä ne pari mannerheimiä tunnistetaan
        Yksikin tunkee tänne paniikissa ja pakkomielteisesti kaikenmaaliman tietoa todistellakseen jotain ittelleen tai muille mutta tärkein puuttuu,

        sydämensivistys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne pari mannerheimiä tunnistetaan
        Yksikin tunkee tänne paniikissa ja pakkomielteisesti kaikenmaaliman tietoa todistellakseen jotain ittelleen tai muille mutta tärkein puuttuu,

        sydämensivistys.

        karl kustaa pertik
        heti tunnistin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne pari mannerheimiä tunnistetaan
        Yksikin tunkee tänne paniikissa ja pakkomielteisesti kaikenmaaliman tietoa todistellakseen jotain ittelleen tai muille mutta tärkein puuttuu,

        sydämensivistys.

        Ei sillä toisella ole korkeakoulutusta, vain yo merkonomi ja alin arvosana aikuiskoulutuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne pari mannerheimiä tunnistetaan
        Yksikin tunkee tänne paniikissa ja pakkomielteisesti kaikenmaaliman tietoa todistellakseen jotain ittelleen tai muille mutta tärkein puuttuu,

        sydämensivistys.

        Joku meitä pakkovalistaa kuin heikkopäinen ;) päiväkaupalla.
        Vois laittaa vaan linkin www-sivuihin, se voi lukea tuota tulvaa, jota sattuu kiinnostamaan,
        ja jolle asia on uusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä toisella ole korkeakoulutusta, vain yo merkonomi ja alin arvosana aikuiskoulutuksesta.

        Luulot itsestään on kovat !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne pari mannerheimiä tunnistetaan
        Yksikin tunkee tänne paniikissa ja pakkomielteisesti kaikenmaaliman tietoa todistellakseen jotain ittelleen tai muille mutta tärkein puuttuu,

        sydämensivistys.

        Menit asian ytimeen. Bravo !


    • Anonyymi

      Ihmisarvo ja ihmisoikeus ei tarkoita että että näistä pitäisi jonkun maksaa

      Tärkeä on että kansanoikeuksia ei anneta ihmisarvoisille ja ihmisoikeuksisille matuille jotka tunkeutuvat maahan

      Ihmisarvo ja ihmisoikeus on lähinnä YK:n höpöjuttuja,
      YK on järjestö jonka parissasadassa jäsenmaassa tai sen tapaisessa
      ei juuri ole demokraattisia maista jotka maksavat ihmisten elämisen vaan elättävät avustukilla loisivaa yläluokkaa

      Jos USA lasketaan demokraattiseksi maailmassa on parikymmentä demokratiaa
      ja järkevissä arvioissa alle sata vaikka kuinka venytettäisiin kun siis esim YK:ssa ihmisarvosta on puhumassa parisataa joukkuetta

      Ihmisarvo ei maksa eikä edellytetä että verorahoila maksetaan maahan tulevia vähemmistöjä joilla on ihmisarvo ja ihmisoikeus mutta ei kansalaisoikeutta

      Tämä on tärkeä asia pitää mielessä

      https://www.suomenuutiset.fi/packalenin-avoin-kirje-sisaministeri-ohisalolle-lopettakaa-anarkialle-flirttailu/

      • Anonyymi

        Miksi heidät on ajettu pois omalta asuinpaikaltaan?


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Monessa kirjoituksessa vinha perä. Mielestäni naisilla ei tarvitsisi olla ollenkaan äänioikeutta, koska sitä väärinkäytetään tunteiden ajamana vahingoittamaan omaa kotimaata äänestämällä esimerkiksi vihreitä tai vasemmistolaisia.

      • Anonyymi

        Onko tuo jonkun ylimielisen naisen kirjoitus ?
        Voisi kuvitella että hän on noita edellä mainittuja mannerheimin linjalla olevia, ei ainakaan kaikille naisille äänioikeutta.
        Vain "korkeastikoulutetuille" kuten hän itse.


    • Anonyymi

      ei merkonomi
      merkotradenomi pannaan työpaikkahaussa heti syrjään
      edes pientä nostoa tavoitteisiin

      • Anonyymi
        Tänään 17:16
        ja
        Anonyymi
        Tänään 17:57

        ja muutkin anonyymit, jotka ette ole kiinnostuneita aiheesta ja ainoastaan kirjoitatte muista ketjuun osallistuvista ystävällisesti poistua ketjusta koska ette todellakaan tuo mitään positiivista tai ketään ilahduttavaa tähän keskusteluun?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Anonyymi
        Tänään 17:16
        ja
        Anonyymi
        Tänään 17:57

        ja muutkin anonyymit, jotka ette ole kiinnostuneita aiheesta ja ainoastaan kirjoitatte muista ketjuun osallistuvista ystävällisesti poistua ketjusta koska ette todellakaan tuo mitään positiivista tai ketään ilahduttavaa tähän keskusteluun?

        Mistä olet saanut valtuudet, jolla käsket muita poistumaan?


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Anonyymi
        Tänään 17:16
        ja
        Anonyymi
        Tänään 17:57

        ja muutkin anonyymit, jotka ette ole kiinnostuneita aiheesta ja ainoastaan kirjoitatte muista ketjuun osallistuvista ystävällisesti poistua ketjusta koska ette todellakaan tuo mitään positiivista tai ketään ilahduttavaa tähän keskusteluun?

        Ketä sinä itse luulet ilahduttavasi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä sinä itse luulet ilahduttavasi ?

        Nämähän ovat omasta mielestään jakelemassa helmiä sioille eli kyldyyriä ja kansainvälisyyttä takarivin tytteleille. Siitä pitäisi älytä olla kiitollinen , muuten tulee käskytys poistua. Että sellaisia ilon jakajia täällä. Ihan kuin muitten elämä olisi ilotonta jos sitä ei joka välissä hyppää koneella vakuuttamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämähän ovat omasta mielestään jakelemassa helmiä sioille eli kyldyyriä ja kansainvälisyyttä takarivin tytteleille. Siitä pitäisi älytä olla kiitollinen , muuten tulee käskytys poistua. Että sellaisia ilon jakajia täällä. Ihan kuin muitten elämä olisi ilotonta jos sitä ei joka välissä hyppää koneella vakuuttamassa.

        Näinhän se olikin ! Korkeastikoulutettu myös nimitti hienotunteisuutta vaativassa keskustelunaiheessa kirjoittajia lahopäiksi.
        Kysymys oli keskustelu vakavia sairauksia potevien ihmisten kesken.
        Sen itsekeskeisen itsensätyrkyttäjän olisi syytä mennä peiliin eteen katsomaan missä se lahopää on.


    • Anonyymi

      Tämä onkin niin puuduttavaa lähes yhden ihmisen itseriittoista monologia,
      että ei edes Palstan Tylyttäjä vaivaudu tylyttämään.
      Se on jo merkki jostain ;))

    • Anonyymi

      Kysymys on itseään jumaloivien ihmisten ja itseään tärkeänä pitävien ihmisten
      asenteista. He eivät anna ihmisarvoa muille kuin itselleen.

      • Anonyymi

        Ihmisillä on tarve olla tykätty. Jos sitä tykkäämistä ei saa muiden taholta, sitä pitää itse itselleen kehitellä kiintiö täyteen ja olla koko ajan todistelemassa ihan ventovieraille, miten on tärkeä ja pidetty. Eikös se ole itsestäänselvää, että perheenjäsenet ja suvutrakastaa toisiaan ?


    • Vasta ehdin paneutua ketjuun ja vastauksiin. Alkupuolen viestit olivat valaisevia, mielenkiintoisia muisteluita, mukava lukea niitä.

      Minusta juuri tällaiset aiheet ovat kiinnostavia. Meillä on perspektiiviä ja etuoikeus tarkastella maailman muutoksia pitemmältä aikajaksolta kuin nykyisin on tapana tehdä.
      Useimmilla meidän ikäisillä on myös kertomisen taito, sekin alkaa olla harvinainen, kun ollaan totuttu raportoimaan, heittämään huolettomia kommentteja sinne tänne. Isot kertomukset ovat väistyneet pikaviestinnän ja kuvallisen ilmaisun tieltä.

      Näin kun vähän alavireisenä seurailee tätä ketjun lopun viestintää, alkaa vierastaa tuota tuttua kaavaa: aletaan ruotia aloittajan henkilöä, tartutaan johonkin yksityiskohtaan, revitellään sillä ja lopulta nostetaan pari aktiivikirjoittajaa tarkan syynin alle.
      Onhan meillä kaikilla oikeus mielipiteisiimme, enkä ainakaan itse tahtoisi mestaroida ketään. Sen kai voi - sananvapauden nimissä - kertoa, miten itse tuollaisen viestinnän kokee. Tänään, tässä mielentilassa..))

      • Anonyymi

        Oliskohan toivomisen varaa niidenkin käytöksessä , jotka aina nostaa itseään yläpuolelle muiden. Aina vaan vingutaan siitä että jotain mollataan, mutta kyllä se on manasti ihan itse aiheutettua. Miksei nämä itsensä niin erinomaisiksi kokevat mene sellaisille palstoille, jossa heitä osataan arvostaa ?


      • Anonyymi

        Luonnontieteestä: huomasitko että kiviset ja soraset opettaa lapsille että dinot ja ihmiset elivät yhtä aikaa vaikka eroa on yli 60 000 000 vuotta

        Politiikasta: huomasitko aikanaan sellaisen asian
        että Suomen ulkopolitiikkaa hoiti sänkyseurustellut pariskunta
        ilman
        että siitä olisi nostetty melua

        nyt on ministerinä KORRPTIOSTA tuomittu ministeri (eri asia jos saisi vaikka
        rattijuoppotuomion jos pysyisi raittiina) eikä mitään ongelmaa

        eli väitän että tämän palstan ikäluokan ihmisten huomiokykyä
        haittaa YYA-kauden kekkospuuhien läpikatseluvääristymä

        en kauheasti kaipaa lausetta: Kekkonen on pelastanut tms. Suomen
        tottakai on näin, ja puna-armeijan miehitystä pelättiin, mutta se ei muuta
        näköharhaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliskohan toivomisen varaa niidenkin käytöksessä , jotka aina nostaa itseään yläpuolelle muiden. Aina vaan vingutaan siitä että jotain mollataan, mutta kyllä se on manasti ihan itse aiheutettua. Miksei nämä itsensä niin erinomaisiksi kokevat mene sellaisille palstoille, jossa heitä osataan arvostaa ?

        Olen samaa mieltä. Omalla asenteellaan ylimieliset ovat aiheuttaneet itseensä kohdistuvaa arvostelua. On jo aikakin heidän katsoa peiliin.

        Niitten "superyksilöiden" ehkä kannattaisi mennä toisile areenoille,
        mutta siellä voi vaikeaa "jaella helmiä sioille" ;)
        Voi tulla takkiin.

        Ihmiset on olleet aika kilttejä täällä, ovat antanee ylimielisten jyrätä muita alleen.
        Pinnan alla on "kuohunut" kauan, vihdoin kupla alkaa puhjeta.
        Jyrätyilläkin on oikeutensa ja ihmisarvonsa.

        Jyrääjät eivät epäile koskaan itseään.
        Jyrääjät kai jopa luulevat, että muut täällä palvovat heidän (itse kuvittelemaansa) suurenmoisuuttaan ja viisauttaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luonnontieteestä: huomasitko että kiviset ja soraset opettaa lapsille että dinot ja ihmiset elivät yhtä aikaa vaikka eroa on yli 60 000 000 vuotta

        Politiikasta: huomasitko aikanaan sellaisen asian
        että Suomen ulkopolitiikkaa hoiti sänkyseurustellut pariskunta
        ilman
        että siitä olisi nostetty melua

        nyt on ministerinä KORRPTIOSTA tuomittu ministeri (eri asia jos saisi vaikka
        rattijuoppotuomion jos pysyisi raittiina) eikä mitään ongelmaa

        eli väitän että tämän palstan ikäluokan ihmisten huomiokykyä
        haittaa YYA-kauden kekkospuuhien läpikatseluvääristymä

        en kauheasti kaipaa lausetta: Kekkonen on pelastanut tms. Suomen
        tottakai on näin, ja puna-armeijan miehitystä pelättiin, mutta se ei muuta
        näköharhaa

        Hehe, jos on oppinut luonnontieteen perusasiat Kivisistä ja Sorasista, niin saa syyttää itseään. "Näin tanssii Wilma" ei ole varmaan sepitetty pedagogiikka mielessä.

        Elämä jatkuu ja historian opetukset unohdetaan, joko tahattomasti tai sitten tahallisesti, koska HALUTAAN että kansa putoaa aina samaan sudenkuoppaan uudelleen ja uudelleen.

        Koko maailma kuohuu juuri nyt ja mielenosoituksia ja mellakoita joka puolella maailmaa, missä nyt ei satu olemaan ihan avoin sotatila.

        Venezuelasta ei ole nyt ollut vähään aikaan mitään tapetilla; maassa on kaksi presidenttiä ja Suomi ja Ruotsi, samoin kuin USA tunnustavat laittomasti itsensä presidentiksi valinneen eliittien johtajan. Ecuadorissa presidentti joutui taipumaan alkuperäisväestön ja alempien kansanluokkien mellakointien edessä ja ottamaan pois polttoaineveron korotusko se oli? Chilessä kuohuu juuri nyt. Niillä jotain vastaavaa menossa kuin Ecuadorissa, mutta Chileläiset kontaktini kertovat että se on vain jäävuoren huippu.

        Palatakseni vielä kouluajan oppeihin joita olen joutunut päivittämään jälkeenpäin: Mannerheim ei ollutkaan sellainen kansan isä ja suomalainen patriootti kuin mitä opettajamme kansakoulussa esitti. Punaiset ei olleetkaan kaikki rikollisia ja maanpettureita ja roskasakkia. Naisetkin kelpaavat kaikkiin ammatteihin ja osaavat vaikka mitä, vaikka 50-luvun kotikyläni kaupunginvaltuustossa ei tainnut yhtään emäntää istumassa. Täällä Ruotsissa jossain päin kysyttiin naisilta miksi heitä oli niin vähän julkisissa viroissa, kunnanvaltuustoissa , politiikassa jne. ja rouvat tuhahtelivat että ei he ehdi, heillä on tärkeämpääkin tekemistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oliskohan toivomisen varaa niidenkin käytöksessä , jotka aina nostaa itseään yläpuolelle muiden. Aina vaan vingutaan siitä että jotain mollataan, mutta kyllä se on manasti ihan itse aiheutettua. Miksei nämä itsensä niin erinomaisiksi kokevat mene sellaisille palstoille, jossa heitä osataan arvostaa ?

        Varmasti meidän itse kunkin olisi hyvä tarkastella omaa käytöstämme, etenkin silloin jos toistuvasti tulee ikävää palautetta, Anonyymi11.38.

        Oma kokemukseni on kyllä se, että harva ihminen pystyy arvioimaan itseään saadun ikävän palautteen pohjalta. Sitä varten meillä on se oma tapamme puolustautua ja useimmilla se sitten pakkaa olla se vastahyökkäys..))

        Tuo "itsensä yläpuolelle nostaminen" taitaa olla se yleisin ärsytyksen aihe täällä. Kyllä se minullakin pistää silmään, mutta kun siitä on joskus minuakin syytetty, katson olevani jäävi arvioimaan muita. Olen minä kyllä asiaa tykönäni miettinyt ja yrittänyt korjata viestintääni siltä osin kuin olen pystynyt - itseäni väärentämättä...))

        Ja kuten tiedetään, kenenkään ei ole täällä pakko olla. Ei tämä elämää isompi foorumi ole, mutta kiva täällä on välillä käväistä ja kuulostella, mikä on meininki..))


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Hehe, jos on oppinut luonnontieteen perusasiat Kivisistä ja Sorasista, niin saa syyttää itseään. "Näin tanssii Wilma" ei ole varmaan sepitetty pedagogiikka mielessä.

        Elämä jatkuu ja historian opetukset unohdetaan, joko tahattomasti tai sitten tahallisesti, koska HALUTAAN että kansa putoaa aina samaan sudenkuoppaan uudelleen ja uudelleen.

        Koko maailma kuohuu juuri nyt ja mielenosoituksia ja mellakoita joka puolella maailmaa, missä nyt ei satu olemaan ihan avoin sotatila.

        Venezuelasta ei ole nyt ollut vähään aikaan mitään tapetilla; maassa on kaksi presidenttiä ja Suomi ja Ruotsi, samoin kuin USA tunnustavat laittomasti itsensä presidentiksi valinneen eliittien johtajan. Ecuadorissa presidentti joutui taipumaan alkuperäisväestön ja alempien kansanluokkien mellakointien edessä ja ottamaan pois polttoaineveron korotusko se oli? Chilessä kuohuu juuri nyt. Niillä jotain vastaavaa menossa kuin Ecuadorissa, mutta Chileläiset kontaktini kertovat että se on vain jäävuoren huippu.

        Palatakseni vielä kouluajan oppeihin joita olen joutunut päivittämään jälkeenpäin: Mannerheim ei ollutkaan sellainen kansan isä ja suomalainen patriootti kuin mitä opettajamme kansakoulussa esitti. Punaiset ei olleetkaan kaikki rikollisia ja maanpettureita ja roskasakkia. Naisetkin kelpaavat kaikkiin ammatteihin ja osaavat vaikka mitä, vaikka 50-luvun kotikyläni kaupunginvaltuustossa ei tainnut yhtään emäntää istumassa. Täällä Ruotsissa jossain päin kysyttiin naisilta miksi heitä oli niin vähän julkisissa viroissa, kunnanvaltuustoissa , politiikassa jne. ja rouvat tuhahtelivat että ei he ehdi, heillä on tärkeämpääkin tekemistä.

        Olen samaa mieltä. Omalla asenteellaan ylimieliset ovat aiheuttaneet itseensä kohdistuvaa arvostelua. On jo aikakin heidän katsoa peiliin.

        Niitten "superyksilöiden" ehkä kannattaisi mennä toisile areenoille,
        mutta siellä voi vaikeaa "jaella helmiä sioille" ;)
        Voi tulla takkiin.

        Ihmiset on olleet aika kilttejä täällä, ovat antanee ylimielisten jyrätä muita alleen.
        Pinnan alla on "kuohunut" kauan, vihdoin kupla alkaa puhjeta.
        Jyrätyilläkin on oikeutensa ja ihmisarvonsa.

        Jyrääjät eivät epäile koskaan itseään.
        Jyrääjät kai jopa luulevat, että muut täällä palvovat heidän (itse kuvittelemaansa) suurenmoisuuttaan ja viisauttaan.


      • demeter1 kirjoitti:

        Varmasti meidän itse kunkin olisi hyvä tarkastella omaa käytöstämme, etenkin silloin jos toistuvasti tulee ikävää palautetta, Anonyymi11.38.

        Oma kokemukseni on kyllä se, että harva ihminen pystyy arvioimaan itseään saadun ikävän palautteen pohjalta. Sitä varten meillä on se oma tapamme puolustautua ja useimmilla se sitten pakkaa olla se vastahyökkäys..))

        Tuo "itsensä yläpuolelle nostaminen" taitaa olla se yleisin ärsytyksen aihe täällä. Kyllä se minullakin pistää silmään, mutta kun siitä on joskus minuakin syytetty, katson olevani jäävi arvioimaan muita. Olen minä kyllä asiaa tykönäni miettinyt ja yrittänyt korjata viestintääni siltä osin kuin olen pystynyt - itseäni väärentämättä...))

        Ja kuten tiedetään, kenenkään ei ole täällä pakko olla. Ei tämä elämää isompi foorumi ole, mutta kiva täällä on välillä käväistä ja kuulostella, mikä on meininki..))

        Deme, pelkään pahoin että kaikki tämä negatiivinen palaute kumpuaa lähinnä ihmisen omasta epävarmuudesta ja huonosta itsetunnosta. "Tunne oma arvosi ja anna arvo muillekin" on vanha suomalainen sananlasku. Täällä aina syytetään itsensä korottamisesta, kun haluaa pitäytyä loanheiton ja mollaamisen yläpuolella ja keskustella vain asiasta. Toinen asia joka on leimannut tätä keskusteluryhmää jo pitkään on eräänlainen skitso kahtiajakautuma, jota ei mitenkään saa korjatuksi: me ja nuo muut. Kuka on "me" ja kuka on "nuo muut" on täysin jokaisen yksilön oman arvion varassa. Anonymaatti ei anna mahdollisuutta yhteisöllistymiseen ja arviot kuka on puolellasi ja kuka vastaan ovat täysin kuvitteellisia. Tämä joka on tarkoitettu palstan vahvuudeksi on myös sen suuri heikkous.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Omalla asenteellaan ylimieliset ovat aiheuttaneet itseensä kohdistuvaa arvostelua. On jo aikakin heidän katsoa peiliin.

        Niitten "superyksilöiden" ehkä kannattaisi mennä toisile areenoille,
        mutta siellä voi vaikeaa "jaella helmiä sioille" ;)
        Voi tulla takkiin.

        Ihmiset on olleet aika kilttejä täällä, ovat antanee ylimielisten jyrätä muita alleen.
        Pinnan alla on "kuohunut" kauan, vihdoin kupla alkaa puhjeta.
        Jyrätyilläkin on oikeutensa ja ihmisarvonsa.

        Jyrääjät eivät epäile koskaan itseään.
        Jyrääjät kai jopa luulevat, että muut täällä palvovat heidän (itse kuvittelemaansa) suurenmoisuuttaan ja viisauttaan.

        Toivotaan näin, Anonyymi 11.56, että kyse on kuplan puhkeamisesta ja seesteisempiä aikoja olisi tulossa.
        Ja tuosta olen kyllä samaa mieltä, että "takarivin tyynetkin" ansaitsevat tulla kuulluiksi ja siinä mielessä tuo esitetty kritiikki tietysti palvelee kokonaisuutta, uskoisin...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Toivotaan näin, Anonyymi 11.56, että kyse on kuplan puhkeamisesta ja seesteisempiä aikoja olisi tulossa.
        Ja tuosta olen kyllä samaa mieltä, että "takarivin tyynetkin" ansaitsevat tulla kuulluiksi ja siinä mielessä tuo esitetty kritiikki tietysti palvelee kokonaisuutta, uskoisin...

        Harva täällä miksikään eturiviläiseksi pyrkii edes. Kyllä täällä fiksujen ääni erottuu ilman mitään korostuksia. Mitä väliä vaikka ei erottuisi, useimmille tällä palstalla ei ole juuri mitään merkitystä.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Deme, pelkään pahoin että kaikki tämä negatiivinen palaute kumpuaa lähinnä ihmisen omasta epävarmuudesta ja huonosta itsetunnosta. "Tunne oma arvosi ja anna arvo muillekin" on vanha suomalainen sananlasku. Täällä aina syytetään itsensä korottamisesta, kun haluaa pitäytyä loanheiton ja mollaamisen yläpuolella ja keskustella vain asiasta. Toinen asia joka on leimannut tätä keskusteluryhmää jo pitkään on eräänlainen skitso kahtiajakautuma, jota ei mitenkään saa korjatuksi: me ja nuo muut. Kuka on "me" ja kuka on "nuo muut" on täysin jokaisen yksilön oman arvion varassa. Anonymaatti ei anna mahdollisuutta yhteisöllistymiseen ja arviot kuka on puolellasi ja kuka vastaan ovat täysin kuvitteellisia. Tämä joka on tarkoitettu palstan vahvuudeksi on myös sen suuri heikkous.

        Täytyy myöntää, Paloma, että olen aika kyllääntynyt tuohon patenttiselitykseen "häiriökäyttäytyjän", toisinajattelijan, huonosta itsetunnosta. Sillä asian käsittely katkaistaan jouhevasti ja vedetään pinnat kotiin.

        Minusta itsetunto ei ole mikään staattinen ominaisuus - ellei ihminen ole teflonia - vaan se voi vaihdella eri päivinä, eri mielentilassa, eri elämänalueilla. Epävarmuuden kokeminen on minusta elävän ja tiedostavan ihmisen tunnusmerkki, en pidä sitä heikkoutena mitenkään. Ehkä sinäkään et pidä, ehkä tulkitsin väärin..))

        "Minä, me ja muut"- taitaa olla se asetelma millä me suhtaudumme toisiin muuallakin, useimmat ihmiset haluavat jollakin tavoin liittoutua, löytää samanhenkisyyttä, saada vastakaikua ja voivat reagoida sen puutteeseen vahvastikin. Huomiotta jättäminenkin saatetaan tulkita väärin...


      • demeter1 kirjoitti:

        Täytyy myöntää, Paloma, että olen aika kyllääntynyt tuohon patenttiselitykseen "häiriökäyttäytyjän", toisinajattelijan, huonosta itsetunnosta. Sillä asian käsittely katkaistaan jouhevasti ja vedetään pinnat kotiin.

        Minusta itsetunto ei ole mikään staattinen ominaisuus - ellei ihminen ole teflonia - vaan se voi vaihdella eri päivinä, eri mielentilassa, eri elämänalueilla. Epävarmuuden kokeminen on minusta elävän ja tiedostavan ihmisen tunnusmerkki, en pidä sitä heikkoutena mitenkään. Ehkä sinäkään et pidä, ehkä tulkitsin väärin..))

        "Minä, me ja muut"- taitaa olla se asetelma millä me suhtaudumme toisiin muuallakin, useimmat ihmiset haluavat jollakin tavoin liittoutua, löytää samanhenkisyyttä, saada vastakaikua ja voivat reagoida sen puutteeseen vahvastikin. Huomiotta jättäminenkin saatetaan tulkita väärin...

        Deme, emme nyt ole oikein samalla viivalla, tai sitten en ole osannut selittää mitä tarkoitin.

        "patenttiselitykseen "häiriökäyttäytyjän", toisinajattelijan, huonosta itsetunnosta. Sillä asian käsittely katkaistaan jouhevasti ja vedetään pinnat kotiin."

        Mitä asiaa nämä anonyymit (tai ehkä vain yksi) käsittelevät? Minusta on näyttänyt jo jonkin aikaa siltä että käsittelyn alla on ollut minun henkilökohtaiset ominaisuuteni ja etenkin puutteeni ja koska nämä ovat täysin hatusta vedettyjä olettamuksia joita en ole koskaan itse tuonut esille (en ole korkeasti koulutettu, en ole koskaan ylimielinen, olen aina antanut ihmisarvon kaikille, ) niin olettamus, että nämä hyökkäykset ovat lähtöisin jonkinlaisesta katkeruuden tai riittämättömyyden tunteesta, pettymyksestä tai turhautumisesta siitä että itselle ei annettu mahdollisuutta jatkaa koulunkäyntiä vaikka edellytyksiä olisi ollut (niin valitettavan tavallista lapsuudessamme) ovat oikeutettuja.

        "Minä, me ja muut"- taitaa olla se asetelma millä me suhtaudumme toisiin muuallakin,

        Mitä yritin tuoda ilmi oli se että täällä palstalla jokainen anonyymi etenkin, yrittää vakuuttaa meille kirjautuneille tai muuten palstalla aktiiveille nimimerkillä tunnistettaville, että HE edustavat jotenkin palstan yleistä linjaa tai mielipidettä. Mikä on täysin kuviteltua. Kukaan täällä ei EDUSTA mitään eikä ketään ja klikkiytyminen ja sisäpiirit ja sen sellaiset ovat vain ihmisten korvien välissä. Minä vastaan tasapuolisesti kaikille jotka minulle sanansa osoittavat, ellei sitten kommentit ole pelkkää herjaa ja niissä on asiasisältöä.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Täytyy myöntää, Paloma, että olen aika kyllääntynyt tuohon patenttiselitykseen "häiriökäyttäytyjän", toisinajattelijan, huonosta itsetunnosta. Sillä asian käsittely katkaistaan jouhevasti ja vedetään pinnat kotiin.

        Minusta itsetunto ei ole mikään staattinen ominaisuus - ellei ihminen ole teflonia - vaan se voi vaihdella eri päivinä, eri mielentilassa, eri elämänalueilla. Epävarmuuden kokeminen on minusta elävän ja tiedostavan ihmisen tunnusmerkki, en pidä sitä heikkoutena mitenkään. Ehkä sinäkään et pidä, ehkä tulkitsin väärin..))

        "Minä, me ja muut"- taitaa olla se asetelma millä me suhtaudumme toisiin muuallakin, useimmat ihmiset haluavat jollakin tavoin liittoutua, löytää samanhenkisyyttä, saada vastakaikua ja voivat reagoida sen puutteeseen vahvastikin. Huomiotta jättäminenkin saatetaan tulkita väärin...

        Minulle on jäänyt mieleen eräältä luennolta, että huonon itsetunnon omaavalla ihmisellä on pakonomainen pyrkimys asettua toisten yläpuolelle.

        Kirjoitit Deme taas kerran hyvin.

        EMK


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Deme, emme nyt ole oikein samalla viivalla, tai sitten en ole osannut selittää mitä tarkoitin.

        "patenttiselitykseen "häiriökäyttäytyjän", toisinajattelijan, huonosta itsetunnosta. Sillä asian käsittely katkaistaan jouhevasti ja vedetään pinnat kotiin."

        Mitä asiaa nämä anonyymit (tai ehkä vain yksi) käsittelevät? Minusta on näyttänyt jo jonkin aikaa siltä että käsittelyn alla on ollut minun henkilökohtaiset ominaisuuteni ja etenkin puutteeni ja koska nämä ovat täysin hatusta vedettyjä olettamuksia joita en ole koskaan itse tuonut esille (en ole korkeasti koulutettu, en ole koskaan ylimielinen, olen aina antanut ihmisarvon kaikille, ) niin olettamus, että nämä hyökkäykset ovat lähtöisin jonkinlaisesta katkeruuden tai riittämättömyyden tunteesta, pettymyksestä tai turhautumisesta siitä että itselle ei annettu mahdollisuutta jatkaa koulunkäyntiä vaikka edellytyksiä olisi ollut (niin valitettavan tavallista lapsuudessamme) ovat oikeutettuja.

        "Minä, me ja muut"- taitaa olla se asetelma millä me suhtaudumme toisiin muuallakin,

        Mitä yritin tuoda ilmi oli se että täällä palstalla jokainen anonyymi etenkin, yrittää vakuuttaa meille kirjautuneille tai muuten palstalla aktiiveille nimimerkillä tunnistettaville, että HE edustavat jotenkin palstan yleistä linjaa tai mielipidettä. Mikä on täysin kuviteltua. Kukaan täällä ei EDUSTA mitään eikä ketään ja klikkiytyminen ja sisäpiirit ja sen sellaiset ovat vain ihmisten korvien välissä. Minä vastaan tasapuolisesti kaikille jotka minulle sanansa osoittavat, ellei sitten kommentit ole pelkkää herjaa ja niissä on asiasisältöä.

        Täytyy kai minunkin yrittää tarkentaa, Paloma. Tuo itsetuntokommentti heitetään mielestäni silloin, kun saadaan kielteistä kritiikkiä ja halutaan jättää se huomiotta, turhentaa se. En tarkoittanut sitä ensisijaisesti sinulle, viittasin yleiseen palstakäyttäytymiseen.

        Luultavasti analyysisi kritiikin esittäjistä on tosi, tai sitten se on pelkästään yleistävä.
        Se on tietysti valitettavaa, että lukijan määrittely jostakin kirjoittajasta on yleensä kiveen hakattu, sitä on vaikea muuttaa, vaikka sitä ei voisi itseensä sovittaakaan. Ainoa lohtu taitaa olla se, ettei se teilaus ole ihan kaikenkattava. On niitäkin joilta saa vastakaikua ja tunnustusta.
        Noin tarkasti en olekaan itse havainnoinut, että joku joukko katsoo edustavansa palstan yleistä linjaa. Ehkä olen itse mieltänyt asian niin, että ne, jotka ovat palstalla pitempään olleet tuntevat tuon "yleisen linjan" paremmin kuin minä, verrattain uusi kirjoittaja.
        Ja kerrankos sitä tulee puhuttua suulla suuremmalla, ainakin itse pakkaan sortua yleistyksiin, mutta aika usein ne on kyllä huomattu ja korjattukin.

        Tasapuolisesti vastailevana minäkin olen sinut kokenut ja se tietysti ärsyttää aina ellei vastaus ole mieluinen. Itse jätän vastaamatta, jos arvelen, ettei yhteistä aaltopituutta löydy...Ei tässä nyt kuitenkaan niin isoita asioista ole kyse.


    • Anonyymi

      Henkisesti tasapainoisella ihmisellä ei ole tarvetta tuoda koko ajan itseään, omaa elämäänsä ja omaa "erinomaisuuttaan" esille.
      Hyvä kirjoittaja miettii myös lukijaa, onko lukija mahdollisesti ollenkaan kiinnostunut "luennoista", joilla hän yrittää muita vakuuttaa omasta erinomaisuudestaan itsetuntoaan pönkittääkseen.

      • Anonyymi

        Jotkut huonommat kirjoittajat (=ajattelijat) pistää tulemaan mitä vaan itsestäänselvyyksiä solkenaan kunhan saa itse olla esillä.
        Luulevat kai että kaikki muut on kulkeneet sokeana laput silmillä koko elämänsä
        eivätkä mistään mitään tiedä.

        Meille on tarjolla ainakin kolmea sarjaa valistamista
        1) Helmiä sioille
        2) Helmiä lahopäille
        3) Helmiä heikommalle ainekselle

        ...samaa yhtäkaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut huonommat kirjoittajat (=ajattelijat) pistää tulemaan mitä vaan itsestäänselvyyksiä solkenaan kunhan saa itse olla esillä.
        Luulevat kai että kaikki muut on kulkeneet sokeana laput silmillä koko elämänsä
        eivätkä mistään mitään tiedä.

        Meille on tarjolla ainakin kolmea sarjaa valistamista
        1) Helmiä sioille
        2) Helmiä lahopäille
        3) Helmiä heikommalle ainekselle

        ...samaa yhtäkaikki.

        Omitunen luulo tasaiselta massalta
        luulla erottuvien jotenkin pyrkivän erottautumaan!

        Sitähän heidän ei tarvitse, kun elämän joka taholla vilkkaammat, luovat liikettä ympärilleen.

        Luonnollisina ilmiöinä niitä voisi pitää, ja iloita mukanakulkemisesta, mutta vääjäämättä seurannaisilmiöihin kuuluu alemmuudentuntoisten hammastenkiristys, ja osaansa tyytymättömien marinat!
        Olkaa sitten onnellisia saadessanne moittia, heh heh!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omitunen luulo tasaiselta massalta
        luulla erottuvien jotenkin pyrkivän erottautumaan!

        Sitähän heidän ei tarvitse, kun elämän joka taholla vilkkaammat, luovat liikettä ympärilleen.

        Luonnollisina ilmiöinä niitä voisi pitää, ja iloita mukanakulkemisesta, mutta vääjäämättä seurannaisilmiöihin kuuluu alemmuudentuntoisten hammastenkiristys, ja osaansa tyytymättömien marinat!
        Olkaa sitten onnellisia saadessanne moittia, heh heh!

        "Hänen armonsa" kirjoittama ilmeisesti, meille "tasaiselle massalle",
        että "iloitkaamme kun saamme kulkea itseään yli-ihmisinä pitävien mukana"

        "Tasainen massa" on uusi ilmaus korostaa itseään ja väheksyä muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omitunen luulo tasaiselta massalta
        luulla erottuvien jotenkin pyrkivän erottautumaan!

        Sitähän heidän ei tarvitse, kun elämän joka taholla vilkkaammat, luovat liikettä ympärilleen.

        Luonnollisina ilmiöinä niitä voisi pitää, ja iloita mukanakulkemisesta, mutta vääjäämättä seurannaisilmiöihin kuuluu alemmuudentuntoisten hammastenkiristys, ja osaansa tyytymättömien marinat!
        Olkaa sitten onnellisia saadessanne moittia, heh heh!

        Eiköhän ne kaikkein eniten elämään osallistuvat luovat sitä liikettä ympärilleen ihan livessä. Iloitaan omien rakkaiden ihmisten onnistumisista , annetaan aikaa heille ja omalle hyvinvoinnille . Ei kenenkään velvollisuus ole jakaa aikaansa netin ventovieraille.
        Mitähän tuo ventovieraitten mukana iloitseminen tarkoittaa ? Miksi sitä mukanakulkemista tarvitsette, jos kerran aina niin kivaa on ja iloa ja päivänpaistetta koko elämä ?


      • Olen aika paljon samaa mieltä kanssasi, Anonyymi 12.20.

        Ainakin jokainen kirjailija joutuu miettimään kenelle kirjansa/viestinsä osoittaa ja kysymään tavoittaako hän kirjoittaessaan yleisen kiinnostavuuden tason. Me tavikset sitä tuskin teemme, kai sitä täällä tulee kirjoitettua siitä, mistä itse on kiinnostunut, mikä on havahduttanut, mitä on miettinyt. Oma historia sitten kai pitkälle määrittää sen, miten kirjoitamme ja ymmärrän, että myös lukijaa määrittää oma historia ja siksi syntyy näitä väärinymmärryksiä ja vastakkain-asetteluja niin paljon...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän ne kaikkein eniten elämään osallistuvat luovat sitä liikettä ympärilleen ihan livessä. Iloitaan omien rakkaiden ihmisten onnistumisista , annetaan aikaa heille ja omalle hyvinvoinnille . Ei kenenkään velvollisuus ole jakaa aikaansa netin ventovieraille.
        Mitähän tuo ventovieraitten mukana iloitseminen tarkoittaa ? Miksi sitä mukanakulkemista tarvitsette, jos kerran aina niin kivaa on ja iloa ja päivänpaistetta koko elämä ?

        Livessä elämää korostat, totta kai se on jokaisella erikseen!

        Mutta netissähän me nyt olemme!
        En tiedä miten ventovierauden koet, minä koen täällä ystäviä, enkä kehtaisi sitkeästi moittia kirjoitusyhteisöä, vaikka vihaisin jotakin osallistujaa.

        Miksi roikut hänen aloituksessaan jos et viihdy! Kaltaisenne saavat ikävää epäsopua aikaan palstalla, tarrautumalla sitkeästi ylilyönteihin.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Olen aika paljon samaa mieltä kanssasi, Anonyymi 12.20.

        Ainakin jokainen kirjailija joutuu miettimään kenelle kirjansa/viestinsä osoittaa ja kysymään tavoittaako hän kirjoittaessaan yleisen kiinnostavuuden tason. Me tavikset sitä tuskin teemme, kai sitä täällä tulee kirjoitettua siitä, mistä itse on kiinnostunut, mikä on havahduttanut, mitä on miettinyt. Oma historia sitten kai pitkälle määrittää sen, miten kirjoitamme ja ymmärrän, että myös lukijaa määrittää oma historia ja siksi syntyy näitä väärinymmärryksiä ja vastakkain-asetteluja niin paljon...

        Kun ihminen on ylivoimaisen fiksu omasta mielestään,
        niin pitäisihän hänen kyetä arvioimaan kirjoitustensa yleiskiinnostavuutta.

        Itsekriittisyys kuuluu myös fiksun ihmisen ominaisuuksiin.
        Ikääntyessä on tavallista, että itsekriittisyys ja itsekontrolli häviävät vähä vähältä.
        Mitä enemmän ne häviävät, sitä suurenmoisemmaksi kuvittelee itsensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ihminen on ylivoimaisen fiksu omasta mielestään,
        niin pitäisihän hänen kyetä arvioimaan kirjoitustensa yleiskiinnostavuutta.

        Itsekriittisyys kuuluu myös fiksun ihmisen ominaisuuksiin.
        Ikääntyessä on tavallista, että itsekriittisyys ja itsekontrolli häviävät vähä vähältä.
        Mitä enemmän ne häviävät, sitä suurenmoisemmaksi kuvittelee itsensä.

        Tuon perusteella alkaa jo ymmärtämään ketjun tasoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Livessä elämää korostat, totta kai se on jokaisella erikseen!

        Mutta netissähän me nyt olemme!
        En tiedä miten ventovierauden koet, minä koen täällä ystäviä, enkä kehtaisi sitkeästi moittia kirjoitusyhteisöä, vaikka vihaisin jotakin osallistujaa.

        Miksi roikut hänen aloituksessaan jos et viihdy! Kaltaisenne saavat ikävää epäsopua aikaan palstalla, tarrautumalla sitkeästi ylilyönteihin.

        Ai erikseenkö live-elämä, jopas teit hienon huomion ! Sinulla on siis ihan erillinen elämä täällä suoli24:llä , sen kyllä huomaa DDDDDD. Itse sinussa on kauheaa vihaa ja turhautumista , kun et tee mitään vaikutusta jutuillasi. Miksi roikut "kaltaisten" palstalla, kun olet itse niiiiin korkeatasoinen ?
        Ai niin, sinähän koet TÄÄLLÄ ystäviä, minä ja kaltaiseni koetaan ystävyydet ja rakkaudet livessä, tosin ei olla kailottamassa niistä. Me kun ollaan niin itsekkäitä, että pidetään ilo ja onni ihan itsellämme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai erikseenkö live-elämä, jopas teit hienon huomion ! Sinulla on siis ihan erillinen elämä täällä suoli24:llä , sen kyllä huomaa DDDDDD. Itse sinussa on kauheaa vihaa ja turhautumista , kun et tee mitään vaikutusta jutuillasi. Miksi roikut "kaltaisten" palstalla, kun olet itse niiiiin korkeatasoinen ?
        Ai niin, sinähän koet TÄÄLLÄ ystäviä, minä ja kaltaiseni koetaan ystävyydet ja rakkaudet livessä, tosin ei olla kailottamassa niistä. Me kun ollaan niin itsekkäitä, että pidetään ilo ja onni ihan itsellämme.

        Hyi kamala, mikä kertakaikkinen häijyys puhkuu viestistä! Noh, näitäkin on, puhkeaa kuin tulehtunut paise.

        Ehkäpä helpotti päästää tuollainen paha purkautumaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai erikseenkö live-elämä, jopas teit hienon huomion ! Sinulla on siis ihan erillinen elämä täällä suoli24:llä , sen kyllä huomaa DDDDDD. Itse sinussa on kauheaa vihaa ja turhautumista , kun et tee mitään vaikutusta jutuillasi. Miksi roikut "kaltaisten" palstalla, kun olet itse niiiiin korkeatasoinen ?
        Ai niin, sinähän koet TÄÄLLÄ ystäviä, minä ja kaltaiseni koetaan ystävyydet ja rakkaudet livessä, tosin ei olla kailottamassa niistä. Me kun ollaan niin itsekkäitä, että pidetään ilo ja onni ihan itsellämme.

        Siinä juuri narsisti projisoi omat luonteenpiirteensä toiseen.
        Klassisen selvä esimerkki.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Omitunen luulo tasaiselta massalta
        luulla erottuvien jotenkin pyrkivän erottautumaan!

        Sitähän heidän ei tarvitse, kun elämän joka taholla vilkkaammat, luovat liikettä ympärilleen.

        Luonnollisina ilmiöinä niitä voisi pitää, ja iloita mukanakulkemisesta, mutta vääjäämättä seurannaisilmiöihin kuuluu alemmuudentuntoisten hammastenkiristys, ja osaansa tyytymättömien marinat!
        Olkaa sitten onnellisia saadessanne moittia, heh heh!

        "Omitunen luulo tasaiselta massalta
        luulla erottuvien jotenkin pyrkivän erottautumaan!

        Sitähän heidän ei tarvitse, kun elämän joka taholla vilkkaammat, luovat liikettä ympärilleen."
        kirjoittaa Anonyymi 13.10.

        Minusta tuossa on tapahtunut iso kulttuurinen muutos. Vielä parikymmentä (?) vuotta sitten voi ajatella käyneen noin, kun näitä "vilkkaita" oli vähemmän. Silloin he saivat yleisönsä helposti kun estraadilla ei ollut tunkua. Nyt kaikki tahtovat sinne, esille, huomion keskipisteeksi, erottautumaan muista. Tähtiä on liikaa, yleisöä liian vähän tai sitten se on jo kriittistä kuten täälläkin..))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        "Omitunen luulo tasaiselta massalta
        luulla erottuvien jotenkin pyrkivän erottautumaan!

        Sitähän heidän ei tarvitse, kun elämän joka taholla vilkkaammat, luovat liikettä ympärilleen."
        kirjoittaa Anonyymi 13.10.

        Minusta tuossa on tapahtunut iso kulttuurinen muutos. Vielä parikymmentä (?) vuotta sitten voi ajatella käyneen noin, kun näitä "vilkkaita" oli vähemmän. Silloin he saivat yleisönsä helposti kun estraadilla ei ollut tunkua. Nyt kaikki tahtovat sinne, esille, huomion keskipisteeksi, erottautumaan muista. Tähtiä on liikaa, yleisöä liian vähän tai sitten se on jo kriittistä kuten täälläkin..))

        Heikot ne myrtyy ja jauhaa loputtomiin epäkohtia, onnekkaimmat on porhaltaneet jo eteenpäin.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        "Omitunen luulo tasaiselta massalta
        luulla erottuvien jotenkin pyrkivän erottautumaan!

        Sitähän heidän ei tarvitse, kun elämän joka taholla vilkkaammat, luovat liikettä ympärilleen."
        kirjoittaa Anonyymi 13.10.

        Minusta tuossa on tapahtunut iso kulttuurinen muutos. Vielä parikymmentä (?) vuotta sitten voi ajatella käyneen noin, kun näitä "vilkkaita" oli vähemmän. Silloin he saivat yleisönsä helposti kun estraadilla ei ollut tunkua. Nyt kaikki tahtovat sinne, esille, huomion keskipisteeksi, erottautumaan muista. Tähtiä on liikaa, yleisöä liian vähän tai sitten se on jo kriittistä kuten täälläkin..))

        P:n toinen minä, "erottuva joka luo liikettä ympärilleen", siinä puhuu anonyyminä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heikot ne myrtyy ja jauhaa loputtomiin epäkohtia, onnekkaimmat on porhaltaneet jo eteenpäin.

        Jaksuhalit, ottaa se koville olla kova, vahva ja porhaltava. Ihan kiva olla vähän heikompi ja pehmeämpi, saa suojelua ja rakkautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omitunen luulo tasaiselta massalta
        luulla erottuvien jotenkin pyrkivän erottautumaan!

        Sitähän heidän ei tarvitse, kun elämän joka taholla vilkkaammat, luovat liikettä ympärilleen.

        Luonnollisina ilmiöinä niitä voisi pitää, ja iloita mukanakulkemisesta, mutta vääjäämättä seurannaisilmiöihin kuuluu alemmuudentuntoisten hammastenkiristys, ja osaansa tyytymättömien marinat!
        Olkaa sitten onnellisia saadessanne moittia, heh heh!

        Erottuisittepa jotenkin myönteisesti "tasaisesta massasta" mutta te ette tule koskaan nousemaan "tasaisen massan" tasolle edes.


    • Anonyymi

      Itseriittoiset narsistit vievät henkisen tilan tällä palstalla.
      He hakevat täältä nostetta kuvitellulle ihanuudelleen.

    • Anonyymi

      Kuuluisia narsisteja ovat mm. Albert Einstein
      jota pilkattiin teoriastaan gravitaatista joka puolella
      mutta
      hän jatkoi vääjämättä voittoisaan loppuun kun asia todistettiin
      vääjäämättä noin 1950-luvulla siis jopa ydinase oli jo keksitty

      • Anonyymi

        Menkää siis tekemään keksintöjä älkääkä jatkako kärsimyksiänne tällä surkealla palstalla !


      • Anonyymi

        Einstein oli ihmisenä muista piittaamaton - hirviö.


      • Anonyymi

        Kaikki narsistit ja muut suuruudenhullut pitävät itseään vähintäänkin Einsteinina.
        Sitä uskoa heissä ei horjuta mikään.
        Ottakaa tosiaan huomioon se inhimillinen puolikin,
        se minkä kustannuksella monet "einsteinit" ovat jotain saavuttaneet.
        He ovat polkeneet muut ihmiset, perheensäkin jalkoihinsa.

        Niin suurat neroutta täältä ei löydy, että lähtisi tukemaan
        jonkun ihmisen valheellista itseihailua.


    • Kyllähän taas silmäkulmiin pukkasi naurun virettä kun luki köysiin sidottujen sokeiden matkasta ylös vuorille Takarivin Tyynen johdattamana.

      • Anonyymi

        kraaak kraaak


      • Anonyymi

        Yöööökkk. Yöööökkkkkkk. Korppikotkan haju yököttää.


      • Anonyymi

        Jaxuhalit korpixelle ! Koita kestää siellä vieraitten ihmisten keskellä vieraalla kielellä !


      • Anonyymi

        Mikä sun diagnoosi on ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jaxuhalit korpixelle ! Koita kestää siellä vieraitten ihmisten keskellä vieraalla kielellä !

        No problems ; )


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaxuhalit korpixelle ! Koita kestää siellä vieraitten ihmisten keskellä vieraalla kielellä !

        Mitä väliä kielitaidolla on ihmiselle joka ei ymmärrä missään maassa mitään.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        No problems ; )

        Kaikkein typerimmillä ihmisillä on näköjään kaikkein suurimmat luulot itsestään.
        MOT.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkein typerimmillä ihmisillä on näköjään kaikkein suurimmat luulot itsestään.
        MOT.

        Se pahanilmanlintu todistaa sen ihan itse. MOT sanoo sen mitä koko palsta ajattelee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se pahanilmanlintu todistaa sen ihan itse. MOT sanoo sen mitä koko palsta ajattelee.

        :))
        Taasko se koko palsta on täällä äänessä. (Korppis sinä lentelet siellä Hollannin lempeän taivaan alla ja tää harakkaparvi täällä nokkii minua.)


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        :))
        Taasko se koko palsta on täällä äänessä. (Korppis sinä lentelet siellä Hollannin lempeän taivaan alla ja tää harakkaparvi täällä nokkii minua.)

        Te yritätte viedä ihmisarvon palstan muilta kirjoittajilta
        mutta teette karhunpaveluksen itsellenne
        asia onkin kääntynyt teitä vastaan
        te viettekin itse ihmisarvon itseltänne
        ala-arvoisilla kommenteillanne
        omapahan on häpeänne
        kun ette jätä muille mitään syytä
        pitää teistä.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        :))
        Taasko se koko palsta on täällä äänessä. (Korppis sinä lentelet siellä Hollannin lempeän taivaan alla ja tää harakkaparvi täällä nokkii minua.)

        Te kaksi olette muitten ihmisarvoa loukkaavilla kommenteillanne aloittaneet leikkinne,
        eli itse olette tehneet itsestänne palstan inhokit.
        Ettekö voisi vaihtaa sähköpostiosoitteita ja kirjoitella suoraan toinen toisillenne
        kommenttejanne.
        Me emme halua niitä loukkauksia lisää.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        :))
        Taasko se koko palsta on täällä äänessä. (Korppis sinä lentelet siellä Hollannin lempeän taivaan alla ja tää harakkaparvi täällä nokkii minua.)

        Se hollannin taivas on täynnä saastetta muutenkin ja varsinkin nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se hollannin taivas on täynnä saastetta muutenkin ja varsinkin nyt.

        Tietysti kun narsisti Suomesta on siellä.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        :))
        Taasko se koko palsta on täällä äänessä. (Korppis sinä lentelet siellä Hollannin lempeän taivaan alla ja tää harakkaparvi täällä nokkii minua.)

        Joo he/hän on pyhittänyt päivänsä minulle ; ) Ikäväänsä huutaa, kaihoaa näppäimieni kirveleviä iskuja, masokistista tyydytyksiä anoo.

        Naakkahan se yksin sulkasatoa ympärilleen pölyttää, ikään kuin olisi isokin lintuparvi.

        Silmät vesissä saan nauraa, no, en pääse unohtumaan. Kivaahan se on, että ikävöidään.


      • korppis kirjoitti:

        Joo he/hän on pyhittänyt päivänsä minulle ; ) Ikäväänsä huutaa, kaihoaa näppäimieni kirveleviä iskuja, masokistista tyydytyksiä anoo.

        Naakkahan se yksin sulkasatoa ympärilleen pölyttää, ikään kuin olisi isokin lintuparvi.

        Silmät vesissä saan nauraa, no, en pääse unohtumaan. Kivaahan se on, että ikävöidään.

        "Naakkahan se yksin sulkasatoa ympärilleen pölyttää, ikään kuin olisi isokin lintuparvi."
        Näin minäkin olen tämän nähnyt.
        Olemme tavanneet ja tunnemme hieman tosiamme ja tiedät kyllä miten korkealla tai matalalla lennän. Minua huvittaa myös, mutta osaltaan myös säälittää ihmisten surullinen tarve saada itsensä ja muut vakuuttuneeksi siitä miten jotkut mielikuvitusolennot ovat totisinta totta ja miten omassa päässä kehittyneet fantasiat vastaisivat jotenkin todellisuutta.
        Mutta, kivoja syyspäiviä sinne Haarlemiin ja kirjoitahan sanat nyt oikein tai saat kuulla loppuelämäsi siitä.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Joo he/hän on pyhittänyt päivänsä minulle ; ) Ikäväänsä huutaa, kaihoaa näppäimieni kirveleviä iskuja, masokistista tyydytyksiä anoo.

        Naakkahan se yksin sulkasatoa ympärilleen pölyttää, ikään kuin olisi isokin lintuparvi.

        Silmät vesissä saan nauraa, no, en pääse unohtumaan. Kivaahan se on, että ikävöidään.

        Häirikkö-narsisti tulkitsee kaiken itselleen positiivikseksi asiaksi.
        Varmaankin vaikka päin naamaa sanottaisiin, että pysy siellä missä olet äläkä tule tänne palstoille häiriköimään ikinä enää, hän "ymmärtää" sen niin, että häntä kaivataan !!!
        Kyllä meidän silmistä valuu enemmän vettä. Nauru pidentää ikää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Häirikkö-narsisti tulkitsee kaiken itselleen positiivikseksi asiaksi.
        Varmaankin vaikka päin naamaa sanottaisiin, että pysy siellä missä olet äläkä tule tänne palstoille häiriköimään ikinä enää, hän "ymmärtää" sen niin, että häntä kaivataan !!!
        Kyllä meidän silmistä valuu enemmän vettä. Nauru pidentää ikää.

        Näinpä asia on eikä siihen ole vastaan sanomista. Niin kauan kuin naakka raakkuu hän kompastuu kirjaimiin.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        "Naakkahan se yksin sulkasatoa ympärilleen pölyttää, ikään kuin olisi isokin lintuparvi."
        Näin minäkin olen tämän nähnyt.
        Olemme tavanneet ja tunnemme hieman tosiamme ja tiedät kyllä miten korkealla tai matalalla lennän. Minua huvittaa myös, mutta osaltaan myös säälittää ihmisten surullinen tarve saada itsensä ja muut vakuuttuneeksi siitä miten jotkut mielikuvitusolennot ovat totisinta totta ja miten omassa päässä kehittyneet fantasiat vastaisivat jotenkin todellisuutta.
        Mutta, kivoja syyspäiviä sinne Haarlemiin ja kirjoitahan sanat nyt oikein tai saat kuulla loppuelämäsi siitä.

        Eiköhän ne fantasiat omasta itsestänne ole teidän omassa päässänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Te yritätte viedä ihmisarvon palstan muilta kirjoittajilta
        mutta teette karhunpaveluksen itsellenne
        asia onkin kääntynyt teitä vastaan
        te viettekin itse ihmisarvon itseltänne
        ala-arvoisilla kommenteillanne
        omapahan on häpeänne
        kun ette jätä muille mitään syytä
        pitää teistä.

        Hyvin oivallettu !


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        :))
        Taasko se koko palsta on täällä äänessä. (Korppis sinä lentelet siellä Hollannin lempeän taivaan alla ja tää harakkaparvi täällä nokkii minua.)

        Sinä se nokkija olet. Itsesi ylistäjä ja aloititte muitten halveksumisen ystäväsi petolinnun kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häirikkö-narsisti tulkitsee kaiken itselleen positiivikseksi asiaksi.
        Varmaankin vaikka päin naamaa sanottaisiin, että pysy siellä missä olet äläkä tule tänne palstoille häiriköimään ikinä enää, hän "ymmärtää" sen niin, että häntä kaivataan !!!
        Kyllä meidän silmistä valuu enemmän vettä. Nauru pidentää ikää.

        Mikää sinä luulet olevasi komentamaan ketään pois palstalta, millä oletuksella muka..jumalaako leikit, vai diktaattoria?

        Pirre


    • Anonyymi

      Minulle monien maaseudun köyhien lapsiperheiden onnen sattumaksi koen kansakoulujärjestelmämme. Opittiin lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan.
      Ikäneiti opettajaltamme katkesi pinna kun "tuloksia" pikku jästipäät emme saaneet aikaan.
      Lukupäätä minullakin olisi ollut, mutta vanhemmillani ei ollut pienviljelijöinä tuloja lastensa oppikouluun menoon kaupunkiin. Isäni tapasi sanoa, kyllä kunnonihmiset työteollaan tulevat toimeen ja perheenkin perustamaan.

      Toine hyvä aarre olivat kirjastolaitoksemme. Presidentti Koivistokin luki työnsä ohella aikuisena suorittamalla oppiarvonsa.
      Hanttimiehelle liian ylivoimainen, motivoimaton kynnys suorittaa keskikoulu rankan työpäivän jälkeen vapaa-ajalla.

      • Kirjastot ovat aivan fantastisia paikkoja en ollut käynyt pitkään aikaan mutta nyt sain pitkän listan luettavaa hieman yli kuukausi aikaa ja sitten joudun esittelemään lukemani kirjat lukupiirissä.
        Kyllä kansakoulu antoi hyvän pohjan jatkokoulutukselle ja perusvalmiudet elämään kodin ohella saimme myös siellä. Asennekasvatusta ja karttakeppi kädessä osoitettiin meille paikkamme ja laulettiin virsiä ja sotalauluja. Mutta opimme tosin lukemaan ja laskemaan ja kirjoittamaan ja puhumaan yleiskieltä (tai paikallista murretta) ja yleensäkin olemaan jotakuinkin ihmisiksi. Mutta siitä patalapun purkamisesta sata kertaa minulle on jäänyt trauma.


    • Anonyymi

      Ehtiikö sekopää-elvistelijät koskaan oppii oleen ihmisiksi ?

    • Ja vielä kertaalleen, ennen kuin koko kommentti vastauksineen päivineen häviää taivaan tuuliin.
      "No hay peor ciego que el que no quiere ver"

      Kyllähän Paloma ymmärrät patalappujen ulkopuolelta ja takaakin näitä alemman tason kansalaisia a quienes es inutil dar excelentes cosas como ellos jamas van a saber apreciarlas asi como magnificas exactas explicaciones a los quienes no tienen las mas minima formacion para entender nada

      • Anonyymi

        Alemman tason kansalaiset ?


      • Anonyymi

        älä vain suutu
        se ei ollut tarkoitus

        mutta siis googlaaminen ei riitä
        tiedät ihan hyvin itse


      • Anonyymi kirjoitti:

        älä vain suutu
        se ei ollut tarkoitus

        mutta siis googlaaminen ei riitä
        tiedät ihan hyvin itse

        Minäkin googlaan, mutta lähinnä kun haluan tarkistaa faktoja, päivämääriä, vuosilukuja, nimien oikeinkirjoitusta. Perustieto siitä mitä haluaa kirjoittaa on hyvä olla omassa muistissa.
        Sinä ärsytät tahallasi näitä raakkujia, minä yritän väistää, mutta tulos on sama. Pitäisköhän aloittaa uusi "mitä koulunpenkillä olisi pitänyt oppia".ketju.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Minäkin googlaan, mutta lähinnä kun haluan tarkistaa faktoja, päivämääriä, vuosilukuja, nimien oikeinkirjoitusta. Perustieto siitä mitä haluaa kirjoittaa on hyvä olla omassa muistissa.
        Sinä ärsytät tahallasi näitä raakkujia, minä yritän väistää, mutta tulos on sama. Pitäisköhän aloittaa uusi "mitä koulunpenkillä olisi pitänyt oppia".ketju.

        Suosittelen uutta ketjua, koska on se outoa, ettei koulussa opetettu edes sitä, että harakka ei ole ihminen.
        Minäpäs olin jo ennen koulua niin tietäväinen, että tiesin sen, että harakka on lintu.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Minäkin googlaan, mutta lähinnä kun haluan tarkistaa faktoja, päivämääriä, vuosilukuja, nimien oikeinkirjoitusta. Perustieto siitä mitä haluaa kirjoittaa on hyvä olla omassa muistissa.
        Sinä ärsytät tahallasi näitä raakkujia, minä yritän väistää, mutta tulos on sama. Pitäisköhän aloittaa uusi "mitä koulunpenkillä olisi pitänyt oppia".ketju.

        Sinun asenteillasi (nytkin nimität eri mieltä olevia raakkujiksi , eikä heikommaksi ainekseksi leimattu unohda) ja kaltaisesi (kuulostaako tutulta) " johdolla" ei keskustelu tule koskaan onnistumaan. Sitä saa mitä tilaa. Pitkäaikainen tilaus sinulla ja eräällä toisella, jo kohta 15 v. Mieti ensin itse mitä sinun olisi pitänyt koulussa oppia, tule vasta sitten mestaroimaan !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelen uutta ketjua, koska on se outoa, ettei koulussa opetettu edes sitä, että harakka ei ole ihminen.
        Minäpäs olin jo ennen koulua niin tietäväinen, että tiesin sen, että harakka on lintu.

        Ihminen voi olla petolintu.


    • Anonyymi

      Kauanko kotka ja harakka aikovat jatkaa muitten halventamista ?

      • Anonyymi

        Vain itsensä ne on noilla surkeilla toisten halvennusyrityksillään halventaneet.


    • Anonyymi

      Sen lisäksi nämä itsekkäät muitten yläpuolelle itsensä nostaneet pilaavat palstan ilmapiirin muilta.

    • Anonyymi

      Tuntuu kuin en muistaisikoulussa opittua mikä olisi muistamisen arvoista, paitsi matikka, ja äidinkieli, paljon tietoa jolla en ole tehnyt mitään. Matikan laskutapa on muuttunut, mutta tulos sama, samoin lukemaan ei enää opetella tankkaamalla tavuja, nyt lapset liuttaa äänteitä konsonantteja kuunnellen, mutta lopputulos sama, ennen joulua yleensä opittiin lukemaan, kuin nytkin.
      Vesireittejä piti tankata, mihin niitä tarvinnu ei mihinkään, onhan Google maps:).

      Historia olikiinnostavin aine, samoin matikka, mutta jatko opiskelut jäi, ja ammatti opittu myöhemmin ns.amiksessa, kartoittajaksi ja kartanpiirtäjäksi siellä, Merkonomin opinnot jätin pilkulta vaille kesken, käteni murtumisen vuoksi, ja tietokoneella tehtävä kirjanpito ei siksi onnistunut, mutta manuaalisesti sen suoritin, datanomiaan erikoistuva merkunuumi linja se oli, mutta sitten tuumin et on näitä merkonomeja työttömänä ennestäänkin, ja lopetin vähää vaille.
      En osaa tällä pohjalla eritellä mikä totuus on muuttunut merkittävästi, mutta onneksi kieliä aletaan nykyään lukea jo ala-asteella, se on hyvä.

    • Anonyymi

      "Naisena olemisen hyödyt ja haitat"-ketjussa on tältä aamulta pari kommenttia
      tämän ketjun kirjoittajista jotka ovat kohottaneet itsensä muitten yläpuolelle yli-ihmiseksi, ne tuuliviirit kirjoittelevat mitä sattuu missä sattuu.
      Älkää ottako niin tosissaan kirjoittajia, jolla on "boltsi hukassa".

      • Anonyymi

        Onhan juoni manipuloija, siksi sinut sivuutetaankin!

        näkijä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan juoni manipuloija, siksi sinut sivuutetaankin!

        näkijä

        Kuka sivuuttaa ?


    • Anonyymi

      Narsististen, (olevinaan) "superihmisten" on vaikea muuttua tai muuttaa tapojaan,
      koska he eivät tunne syyllisyyttä tai häpeää tekemästään pahasta,
      siksi että heiltä puuttuu itsekritiikki täysin.

    • Anonyymi

      Mitä voi odottaa mummoikäiseltä kotkalta, joka on pahimman koulukiusaajan tasolla ?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe