Pois muuttavan auttaminen taloudellisesti?

Anonyymi

Onko kokemusta tilanteesta, jossa miehen omistamasta asunnosta on nainen muuttamassa omilleen (vuokralle) mutta naisen rahatilanne opiskelun ym. takia on heikko. Miehenä koen jollain tavalla velvollisuudeksi auttaa häntä hieman alkuun mutta missä menee raja? Varsinkin kun takana on 15v suhde. Avioehto on.

7

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Fiksua, autat sen verran kun voit ja koet itse parhaaksi. Tottakai jos teillä on asialliset välit niin keskustelkaa asiasta. Älä lupaudu kuitenkaan ikuiseksi lompakoksi koska et voi tietää omaakaan elämääsi kuinka pystyt siihen pitkään. Jo alussa auttaminen luo turvaa hänelle ja on iso asia erotessa, että haluat auttaa. Olisiko huonekalujen ostoa ja jos esim maksat joitain vuokria hänen puolestaan ennakkoon tai osan kuukausittain vaikka vuodenkin jos haluat niin sehän on todella paljon. Hienoa sinulta, osaa varmasti arvostaa.

    • Anonyymi

      Ei ole kokemusta ihan tuosta tilanteesta. Meillä mies jäi asumaan yhdessä omistettuun asuntoon ja minä muutin omilleni. Mies halusi jäädä siihen asuntoon. Itse taas muutin kokonaan eri paikkakunnalle. Siksi järjestely oli tuo, vaikka miehen taloudellinen tilanne oli siinä kohtaa heikko. Erottiin hyvissä väleissö, joten mä autoin ihan mielelläni. Meilläkin oli takana yli kymmenen vuoden yhteiselo. Asuntolaina pidettiin vielä molempien nimissä, mutta pistettiin vuodeksi lyhennysvapaalle. Mies makso siis vain korot. Vuoden päästä se sai sitten otettua koko lainan itselleen. Suostuin siihen, että se otti vaan munkin lainaosuuden vastatakseen. En siis saanu siinä mitään itelleni. Miehellä hajos siinä vuoden aikana autokin ja se piti vaihtaa, joten maksoin myös muutaman isoman laskun sen jutun tiimoilta.

      Ihan omista rahkeistas ja halustas kiinni minkä verran auttaa ja kuinka kauan. Jos olette hyvissä väleissä ja voit auttaa, niin apu tulee varmasti tarpeeseen. Ite en tiedä kuinka paljon sillä toisen "arvostuksella" on väliä. Mä autoin, koska halusin, koska se tuntu musta hyvältä ja koska sillä tavalla asiat eteni vaivattomammin. Tietenki kannattaa sopia jotain aikarajoja ja varmaan rahallisiakin rajoja, ettei väliaikanen pääse muuttumaan pysyväksi.

    • Anonyymi

      Ei missään mene mitään rajaa. TOtta kai entistä puolisoa saa auttaa niin paljon kuin haluaa. Näin mekin teimme kun muutin pois yhteisestä kodistamme. Mies auttoi muutossa, remontoi ja teki ns. miesten hommia. Minä marjastin, laitoin ruokaa pakkaseen ja muutoinkin ruokahuoltoa hoidin molemmille, pitkän aikaa.

      Me olemme hyvissä väleissä edelleen ja tykkäämme toisistamme mutta erilleen asuminen on kuitenkin meidän juttumme ja luultavasti auttaa pitämään välit hyvinä.

    • Anonyymi

      Periaatteessa ei miitään rajaa, mutta lahjavero rajoittaa lainkuuliaisten lahjoituksia.

    • Anonyymi

      Fiksu ja aikuinen mies auttaa entistä elämänkumppania alkuun.
      Se on sinun päätettävissä, kuinka paljon ja miten pystyt auttamaan.
      Usein raha on paras lahja tunnustus siitä, että olet ollut kanssani ja elämässäni.
      Jos teillä on avioehto, täytyy sinulla olla omaisuutta ja varallisuutta.
      Osta vaikka huonekaluja jonkinlaisella kivalla summalla.
      Tai maksa vuokraa joksikin aikaa eteenpäin.
      Monet naiset ilahtuvat pienestäkin avusta.

      • Anonyymi

        Aloittaja kommentoi: On omaisuutta muttei niinkään varallisuutta. Omaisuus tuo kuluja tullessaan. Velkaa, osamaksuja ym. On eletty yli varojen näin suomeksi sanottuna. Perheen talous oli (ex-)vaimon opiskelun takia mitoitettu vähän liian tiukille minun varaan näin jälkiviisaana. Periaatteessa minulla ei ole kovin paljoa vara tukea mutta hyvä antaa vähästäänkin. Lähinnä hain sellaista periaattellista vastausta, että ei kokisi huonoa omaatuntoa siitä ettei ole oikeasti vara auttaa niin paljoa kuin haluaisi.


    • Anonyymi

      "Miehenä koen jollain tavalla velvollisuudeksi auttaa häntä hieman alkuun mutta missä menee raja?"

      Olet hieno mies, kun haluat auttaa exääsi. Vaikkei sinullakaan käsittääkseni "liikaa" rahaa ole. Voisin kuvitella, että tuossa tilanteessa ex kaipaisi tavallisia kodin perus tavaroita, kuten huonekaluja ja niiden kuskausta. Muutossa auttamista. Lamppujen laittoa paikalleen ja sen sellaista.

      Raja löytyy sinusta. Mikä on kohtuullista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1184
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      50
      701
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      585
    Aihe