Rumpalin metronomi

Anonyymi

Olen joskus nähnyt jonkun bandin rumpalilla edessään metronomin pysyäkseen tahdissa. Onko yleinenkin käytäntö vai osoittaako sen käyttö vain epäpätevää rumpalia. Näin olen itse päätellyt ainakin kyseisestä rumpalista.

10

958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä soittajan aika hyvä pitää olla jos pystyy metronomin tahdissa pysymään. Ihan yleistä sen käyttö on. Ei kerro pätevyydestä mitään.

    • Anonyymi

      Mieluummin ilman.

    • Anonyymi

      Kyllä ammattilaisetkin käyttää metronomia vaikka studiossa.

    • Anonyymi

      Mikke suuntaa suolle rumpusettinsä kanssa, oli sitten metronomi mukana tai ei.

    • Anonyymi

      Hyvä rumpali soittaa kappaleen rytmiin nähden aina hiukan etuajassa, laahaava komppi on kaikkein pahinta, oli rytmi säännöllinen tai ei.

    • Anonyymi

      Itse olen ymmärtänyt, että rumpali on pomo, eli rumpali voi ihan hyvin soittaa kuulosuojaimet päässä ja pleksin takana, muut seuraavat. Ihmisellä voi olla absoluuttinen säveltaju, mutten tiedä, onko kellään absoluuttista ajantajua. Silloinhan ei metronomia tarvitsisi, kun aika olisi aina vakio.

      Itse olen epämusikaalinen ja aivojumpaksi käyn pianotunneilla. Vasta kovin monen vuoden jälkeen olen opetellut metronomin käytön, ja huomaan, miten heikko ajantaju on. Rummut on tietysti aivan eri asia. Onhan se silti kiva, jos kaikilla on sama näkemys siitä, millä nopeudella edetään. Metronomi auttaa asiaa.

    • Anonyymi

      Ei se mitään jos soittaa vähän edellä tai laahaa perässä, kunhan pysyy koko ajan samassa tempossa. Onhan näitä klovneja jotka soittaa alkuosan kappaleesta yhdellä tempolla ja keskiosan jollain muulla ja vielä loputkin parilla vaihtelevalla eri tempolla. Eli koko ajan vaelletaan sinne tänne. Siinä vasta onkin orkesterin mukava seurata johtajaa.

      • Anonyymi

        Nykytaidetta se on. Olen nähnyt bändejä missä orkesteri soittaa tiiviisti kasassa vaikka rumpali on aivan pihalla. Jokainen pistelee omiaan ja taaplaa tyylillään.


    • Anonyymi

      Pääsääntöisesti ammattilaisetkin vetää studiossa metronomilla.

      • Anonyymi

        Se on vain työkalu. Vaatii todella paljon harjoitustunteja oppia pysymään metronomin "kyydissä", mutta työkaluna se nopeuttaa ja helpottaa työtä. Studiotunnit maksavat, ja ammattilaiset haluavat tehdä "kerralla selvää". Siksi työkalujen käyttö.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2082
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      168
      1618
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1547
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1302
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      286
      1168
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      134
      1048
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1013
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      882
    Aihe