Hammas irtosi puoliksi mutta jäi roikkumaan

Tietokoneella ollessani heiluttelin ajan kulukseni hammastani joka on heilunut jo useamman viikon. Sitten yhtäkki se irtosi, ja suu tuli täyteen verta. Huuhdoin suun ja huomasin että hammas jäi roikkumaan jostain ikenestä tai jostain kiinni.

Uskaltaisinko irrottaa sen vain itse?

3

845

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hampaat on kiinni kollageenisäikeillä. Aika tiukasti. Siksi pahastikaan heiluva hammas ei aina irtoa, vaikka yritystä on. Itse käytin vaikka mitä työkaluja, mutta yhdestä juuresta kiinni ollut heiluva maitohammas ei irronnut. Hammaslääkäri sen lopulta poisti. Terveeseen hampaaseen menee myös hermoja ja kai verisuoniakin. Maitohampaissa niitä ei enää ole, jos sellaisia on aikuisiällä suuhun jäänyt.

Jos sinulta irtosi pysyvä hammas, niin suosittelen menemään hammaslääkäriin. Joku sairaus saattaa heikentää hampaiden kiinnitystä. Sama vaiva voi vaikuttaa myös yleisterveyteen. Mieleen tulee hampaiden tukikudoksen sairaus (käytätkö hammaslankaa ja käytkö poistattamassa hammaskiveä?) tai keripukki eli C-vitamiinin puutos. Jälkimmäinen on taas yleistynyt joidenkin erikoisdieeteillä olevien keskuudessa sekä puutteellisesti syövillä heikko-osaisilla ihmisillä.

• Anonyymi

Aktiivimalli varmasti parantaa ihmisten ravitsemusta. Hampaiden kuntoa.

Suomi elää makaronilla.

• Anonyymi

Et kertonut ikääsi. Mikäli olet nuori, kyseessä voi olla myös maitohammas. Lopulliset ns. rautahampaat ovat niin tiukassa ettei niitä saa irrotettua noin helposti, ellei ole joku vakava hammassairaus.

Lisää ja ehkäpä parempiakin vastauksia saat tuolta 'Suun terveys' -osastolta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi arkuuteni

Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän
      Ikävä
      48
      930
    2. Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?

Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll
      Iisalmi
      15
      798
    3. Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.

https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl
      Maailman menoa
      497
      769
    4. kenen näköinen

kaivattusi on ?
      Ikävä
      46
      687
    5. Mikä on ollut

Söpöintä välillämme?
      Ikävä
      41
      624
    6. Tykkäätköhän vielä minusta?

Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin
      Ikävä
      30
      586
    7. Hyvännäköinen pakkaus

Olet hyvännäköinen pakkaus nainen.
      Ikävä
      35
      563
    8. Vihervasemmistofeministinaisasianaiset

Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE
      Sinkut
      170
      528
    9. Olet ihana

Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩‍❤️‍👩❤️😼😘
      Ikävä
      37
      520
    10. Mitä haluaisit kysyä tänään

Kaivatultasi? Anna jokin tunniste itsestäni tai hänestä.
      Ikävä
      44
      470
    Aihe