Kirjoittakaa mielipiteitä siitä, oletteko

Anonyymi

saaneet kunnallisella puolella helposti lähetteen tutkimuksiin, jotka voisivat helpottaa sairautenne hoitoa selvittämällä sairauden syyn tai syyt?

Kertokaa onko päivystyksessä käyntinne yhteydessä esim. verenpaine kohtauksittain yli 200 usein tehty jotain muuta kuin alennettu lääkkeellä hetkellisesti verenpaineenne? Onko teitä laitettu johonkin tutkimukseen, jotta syy saataisiin selville?

Mikäli käytte yksityisellä lääkärillä kertokaa kokemuksianne samaisista asioista. Pääsettekö nopeasti ja helposti tutkimuksiin sairautenne tai oireittenne syyn selvittelyyn?

8

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mulla oli yksi vaihe kun verenpaineet nousivat ajoittain tosi korkealle. Kerran jouduin soittamaan ambulanssin ja se tuli käymään. Ensihoitaja sanoi että kyllä pitää paineiden takia käydä päivystyksessä. Eivät kuitenkaan vieneet vaan mentiin kaverin kanssa taksilla. Ilmoittautuessa kerroin että lanssihoitajat käskivät tulla kun on korkeat paineet. Ei siellä edes mitattu ja istuttiin aulassa odottamassa lääkäriä. Lääkäri laittoi käymään pään kuvauksessa, eikä edelleenkään mitannut paineita. Kuvauksen jälkeen lääkäri otti huoneeseen uudestaan ja sitten pyysin että voisiko se mitata. Olihan ne edelleen korkeat. En kuitenkaan saanut edes mitään lääkettä.

Mulla oli usein käyntien yhteydessä paineet tosi paljon koholla mutta ei niistä välitetty. Tosin kävin yhdessä välissä sydänlääkärin vastaanotolla ja vähän tutkittiin mutta sekin lääkäri sitten sanoi vain että verenpaineen nousu johtuu korvien välistä kun on tuo mielialasairaus. Hän viittasi siihen kun mulla on merkinnät psykiatrian puolelta. Sanoi myös että hetkelliset nousut eivät ole vaarallisia.

Lähetteistä sen verran että riippuu paljon lääkäristä saako jotain lähetteitä vai ei. Muutama vuosi sitten menin lääkäriin somaattisten syiden takia ja kahteen otteeseen vuoden välein kaksi eri lääkäriä teki lähetteen psykiatrille, juuri taustani takia. Mulla kuitenkin on jatkuva kontakti psykiatrian puolella niin ihmettelivät että miksi lähete. Sanoin että tekevät kiusaa kun eivät hyväksy menneisyyttä. Tuli mieleen ajatus että ilmeisesti oletetaan kun on psyykessä ollut vikaa niin eihän silloin voi sairastua fyysisesti. Jos se vaikka jollain lailla suojaa kaikelta muulta se pään vika.....

Kerran olin myös vatsakivun takia päivystyksessä ja väittelin hetken yleislääkärin kanssa. Hän lähti katsomaan tietojani koneelta ja odottelin pari tuntia. Ykskaks sänkyni viereen tulikin päivystävä psykiatri, siinä sitten yhdessä ihmeteltiin että mitä kummaa. No eihän hän voinut mitään tehdä. Mä kirosin hänelle että on tosi vaikeaa sairastaa fyysisesti kun on psyyketaustaa.

Olen kuitenkin aika hyvin saanut lähetteen silloin kun on ollut tarvetta, siitä en voi valittaa. Niinkuin aiemmin jo mainitsin niin se on lääkäristä kiinni.

• Anonyymi

Onhan tässä pitänyt ottaa muutaman kerran "vauhtia" yksityispuolen kautta kun terveyskeskuslääkäri on pitänyt tilannetta vielä niin lievänä ettei tarvita lähetettä erikoissairaanhoitoon. Yksityislääkärit on sitten kirjoittanut lähetteet kunnallisen puolen erikoissairaanhoitoon ja homma saatu hoidetuksi. Vähän hidastusta noista on tullut, kun on tutkittu vielä sairaalan polilla, mutta onnistui.

• Anonyymi

Minun diagnoosit ja eläke eivät olisi tulleet terveyskeskuksen kautta. Tosin julkisen puolen kautta pääsin, mutta tutkimukset olivat ilmeisesti nk. ostopalveluina (työkykyselvityksen kautta). En ole vielä katsonut, näkeekö julkisen tiedostoista edes tutkimustuloksiani. Jos ei, niin hyvä niin. TK-lääkäri muuten katsoi minut täysin työkykyiseksi sen jälkeen kun kaksi erikoisalan lääkäriä oli katsonut työrajoitteiseksi (fyys. syyt) ja työkyvyttömäksi (psyyk. syyt). En liikaa terveyskeskukseen luottaisi. Siellä on leipääntyneitä ja toistaidottomia lääkäreitä. Sitten, jos vamma näkyy päälle päin, sinne voi mennä. Mutta diagnoosi voi olla väärä siitäkin huolimatta.

• Anonyymi

Olen kyllä saanut lähetteitä, mutta tutkimuksiin olen jonottanut liian pitkään. Sain lähetteen enmg-tutkimukseen, johon kutsuttiin kolmen kuukauden päästä ja tuloksia jouduin odottamaan puolitoista kuukautta lääkärin kesäloman takia. Siinä odotellessa meni jo jalat alta, neuropatia on ja nyt sitten aletaan tutkia mistä se johtuu. Ilmeisesti kukaan ei tajua, miten kalliiksi yhteiskunnalle tulee hoidon viivästyminen, kun potilas joutuu kuukausiksi sairauslomalle ja kuntoutukseen. Ja se vasta kalliiksi tulee, jos lääkäri olettaa vaivan olevan psykiatrinen, jättää lähettämättä tutkimuksiin ja potilaalla onkin syöpä!

• Anonyymi

Sinullahan menee hyvin kun jopa alkavat tutkia mistä neuropatia johtuu. Mulla todettiin muutama vuosi sitten neuropatia mutta siihen se jäi. Melkein kun olisi sanottu että sulla nyt on tämä sairaus, pärjäile.
        On myös suurin osa hiuksista lähtenyt vaan kun ei ketään kiinnosta että miksi.
        Mua ärsyttää kun multa sitten kysellään että mikä juttu on ja mistä johtuu. Joudun sanomaan että kun ei ole mitään hajua. Sitten kysytään että miksei ole tutkittu, niin on vaan sanottava että eipä ole ketään kiinnostanut. Ei ole helppoa ei, köyhänä elellä. Kait nää on niitä priorisointi-juttuja.

• Anonyymi

Noin 15 vuotta sitten sain yöllä kovia kipuja rintalastan kohdalla, kävin terveyskeskuslääkärillä, kerroin samalla vasymyksestäni ja itkuisuudestani, sekä kivuista joita tuli kun kävelin, ei aina mutta välillä, kun rasitin itseäni. Määrättiin puhallustestiin, jos vaikka keuhkoissa vikaa, puhallus miehen tasoa ( olen nainen ) kuulemma eli keuhkot hyvässä kunnossa, no määrättiin sitten msennuslääkkeitä, en ottanut ja kävin edelleen töissä, kipuja tuli silloin tällöin, autoin ystävääni muutossa ym, kouluttauduin. Kivut tulivat silloin tällöin ja lääkärissä käydessä otettiin sydänfilmiäkin välillä. Tuo väsymys ja muu oireilu jatkui, mutta kun ei kuulemma ollut vikaa ( terv. lääkärin lausunto ) jatkoin sinnikkäästi. Eräänä aamuna sainkin sitten kovan kipukohtauksen taas ja pyysin lopulta soittamaan ambulanssin, paikalla todettiin meneillään olevan veritulpan joten ambulanssilla sairaalaan.
        Sairaalassa tehtiin tutkimukset ja pallolaajennus, sitten kysyttiin tiesinkö minulla olleen jo aikaisemmin veritulpan joka yritettäisiin korjata pallolaajennuksella, ( ei ollut varmaa onnistuttaisiinko pallolaajennuksella vai pitäisikö tehdä avosydän leikkaus ) sydän oli vaurioitunut hieman ja rihmastoa ( pieniä suonia ) oli kasvanut koska sydän oli itse alkanut korjaamaan itseään. Pallolaajennukset onnistuivat onnekseni, aikaisempi tukos oli kuulemma jossain isossa suonessa joka oli tärkeä saada korjattua ( jos tämä vanha tukos olisi aikaisemmin korjattu ei ehkä uutta tukosta olisi tullut näin ymmärsin lääkärin puheet ), mutta miksi masennuslääkkeet ym. ? En käyttänyt noita masennuslääkkeitä joita terveyskeskuslääkäri määräsi, onnekseni, en myöskään nukahtamislääkkeitä. Missä olisin jos olisin uskonut lääkäriä. Ilmeisesti potilasta ei kannata tutkia eikä uskoa, kumpikohan oli kalliimpaa, pallolaajennukset ja hoidot ( myös mahdollinen avosydän leikkaus ) tai tutkimukset joilla olisi selvinnyt tuo aikaisempikin veritulppa. Minulle kerrottiin että voisin valittaa ja kannattaisikin, mutta en jaksa. Nyt on samanlaisia kipuja ja väsymystä, mutta ei mahdollisuutta päästä tutkimuksiin, en myöskään koskaan päässyt sydänkuntoutukseen kun kyseinen numero ei vastannut ja ilmeni ettei vertaistukihenkilönikään ollut enää käytettävissä ( asui muualla ja ihmetteli mistä numeron olin saanut ) siihen sitten loppuivat voimani ( tosin lääkäri kehotti lopulta että ottaisin sydänkuntoutukseen yhteyttä netillä ja yhteyshenkilön muutosta taas hänellä ei ollut tietoa ). Nyt taas sama ongelma ja kivut, niinpä. Jaksaisiko tuota rumbaa kukaan.

• Anonyymi

Eikös ne kivut ja vaivat hoideta lääkkeillä ja pillereillä? Jos muut pillerit ei auta, niin sitten otetaan mukaan ne "korvienvliä" hoitavat pillerit, ja sitten seurataan!

• Anonyymi

Tuotahan ovat myös yrittäneet mutta sellaisiin pillereihin en koske.
        Mieluummin kituutan kuin puudutan pääni.
        Kipuja ja vaivoja kestän paremmin kun olen järjissäni, jos otan mömmöt mukaan niin menee ajatuskyky ja silloin en jaksaisi enää. Lääkkeet saisivat myös aikaan tunteen että ei kait millään oo enää mitään väliä. Jos tunnepuoli lamautetaan niin siihen loppuu toivokin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe