Milloin nastarenkaat alle

Anonyymi

Milloin vaihdatte nastat alle?

Olisiko huomiseksi hyvä saada nastat alle kun on yöpakkasia?

29

95

Äänestä

Vastaukset

  • Uudet nastarenkaat tulisi sisäänajaa noin 40km:n verran eli jos se on tekemättä jää yöunet lyhyiksi.

    • Kun pyöriä on useampi, niin tarvitsee vain ottaa nastallinen pyörä käyttöön.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kun pyöriä on useampi, niin tarvitsee vain ottaa nastallinen pyörä käyttöön.

      Entä jos olisi erikseen kiekot talvirenkaineen? Vaihdetaan vaan alle. Talvitakapyörässä ehkä hieman kevyemmät välitykset (käy silti sama ketju) tai vaihdetaan rataspakka käytössä olevaan.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Entä jos olisi erikseen kiekot talvirenkaineen? Vaihdetaan vaan alle. Talvitakapyörässä ehkä hieman kevyemmät välitykset (käy silti sama ketju) tai vaihdetaan rataspakka käytössä olevaan.

      ..tai sitten ihan vaan vaihtaa renkaat ;)


    • Anonyymi kirjoitti:

      ..tai sitten ihan vaan vaihtaa renkaat ;)

      Kiekkojen vaihto saattaa olla järkevää, jos on kovin eri levyiset renkaat kesällä ja talvella.


  • Tänään tekemäni 76 kilometrin pyöräilyn perusteella, en hätäilisi nastoihin siirtymisen kanssa. Lunta satoi, mutta tienpinnat oli yksinomaan märät. Kesäkumit oli alla, eikä edes suurten järvien alangoilla ollut jäästä tietoakaan. Ylängöllä oli muutama aste pakkasta enemmän, mutta tienpinta ainoastaan loskamärkää. Näitä korpiteitä suolata koskaan. Mitä siis sanomme? Ainakin Ilmatieteenlaitoksen kelivaroitukset ovat yhtä tyhjän kanssa. Luulen, että liukkaat tulee vasta parin viijon päästä, jos vielä silloinkaan.

    • Piti kirjoittaa parin Viljon päästä. Niin ja maisemat oli upeat, ilmasto raikas. Ollapa lunta jouluna latvustoissa edes tämänpäiväisen verran.


    • Olin tänään näköjään ainoa kenellä ropisi nastat alla. Tiet oli paikoitellen jäässä.

      Vierintävastuksen kasvu oli huomattava ja ärsyttävä asia. Vauhti tippui muutaman kilometrin tunnissa.

      Huomenna taas rapina jatkuu ja kunto kasvaa :)


    • Anonyymi kirjoitti:

      Olin tänään näköjään ainoa kenellä ropisi nastat alla. Tiet oli paikoitellen jäässä.

      Vierintävastuksen kasvu oli huomattava ja ärsyttävä asia. Vauhti tippui muutaman kilometrin tunnissa.

      Huomenna taas rapina jatkuu ja kunto kasvaa :)

      Ei vielä, eikä vieläkään. Ilmatieteen laitoksen saattaa olla, vrt. onko tekohampaasi löysät? Ja ne saattaa olla löysät. 95 kilometriä kesäkumilla tänään, ja ei vieläkään liukasta. Kuuran kukkasia tosin, ja sotkeminen oli jostain syystä tervanjuontia. Ylänkönousut aiheutti suurta ahdistusta ja paksua limaa muodostui nenä että suu täyteen. Oli pysähdyttävä tien varteen räkimään. Osansa lienee tuon niin sanotun sorapyörän näppyläkumeilla. Ensi keväänä vaihdan sileämmät.

      Joka tapauksessa. Sen minkä tekee, hän tekee sen kunnolla. Kun aika on nastannon, niin nastarenkaat eteen, että taakse. Ajovakauden kannalta paras. Hidastaa menoa, mutta mikäs kiire valmiissa maailmassa. Myös oli 1200 lumenia tarpeen korpitaipaleella. Näy ja tule nähdyksi. Lisään vielä: näe itsekin, kaikki kuopat ja ansat.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ei vielä, eikä vieläkään. Ilmatieteen laitoksen saattaa olla, vrt. onko tekohampaasi löysät? Ja ne saattaa olla löysät. 95 kilometriä kesäkumilla tänään, ja ei vieläkään liukasta. Kuuran kukkasia tosin, ja sotkeminen oli jostain syystä tervanjuontia. Ylänkönousut aiheutti suurta ahdistusta ja paksua limaa muodostui nenä että suu täyteen. Oli pysähdyttävä tien varteen räkimään. Osansa lienee tuon niin sanotun sorapyörän näppyläkumeilla. Ensi keväänä vaihdan sileämmät.

      Joka tapauksessa. Sen minkä tekee, hän tekee sen kunnolla. Kun aika on nastannon, niin nastarenkaat eteen, että taakse. Ajovakauden kannalta paras. Hidastaa menoa, mutta mikäs kiire valmiissa maailmassa. Myös oli 1200 lumenia tarpeen korpitaipaleella. Näy ja tule nähdyksi. Lisään vielä: näe itsekin, kaikki kuopat ja ansat.

      Tällä viikolla on neljänä päivänä rapisuteltu nastoja. Yhteensä 5..6 tuntia. Kivaa oli :)


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tällä viikolla on neljänä päivänä rapisuteltu nastoja. Yhteensä 5..6 tuntia. Kivaa oli :)

      Joo-o, joskus on kieltämättä ikävä noita pääkaupunkiseudun loppumattomia polkuja ja päättymätyömiä pyöräilyteitä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Joo-o, joskus on kieltämättä ikävä noita pääkaupunkiseudun loppumattomia polkuja ja päättymätyömiä pyöräilyteitä.

      Entäs se pk-seudun kahden kuukauden katupölyaika ;)


    • Anonyymi kirjoitti:

      Entäs se pk-seudun kahden kuukauden katupölyaika ;)

      Juu, mutta sama se on böndelässäkin. Lisättynä rekoilla, hihaa hipovilla henkilöajoneuvoilla. Pyöräilijä on isompien kaupunkien ulkopuolella jonkinlainen autoilijoiden sylkykuppi, tai ainakin näyttää olevan suuria asennoitusmisongelmia. Ehkä peltikuoret nostaa egoa, ja tuntee itsensä Euroopan omistajaksi.

      Edellä mainittu ei koske läheskään kaikkia autoilijoita, eikä niitä kaikkein kaistapäisempiä jaksa enää edes noteerata.


  • Eikä pyörä pysy hyvin lapasissa, jos vain etukiekossa on nastarengas?

    • Hyvin pysyy hallinassa, jos vaikka on vain edessä nastarengas. Mäkeä noustessa ns. putkella takarengas voi toisinaan lipsua.


  • MItä suotta sitä nastarengasta on eteenkään laittaa. Kyllä tosipyöräilijä vetelee 23mm sliksillä ympäri vuoden.

  • Kaksi lenkkiä jo nastoilla ja oli tarpeeseen.

  • Ei vieläkään. Kukkia pöytään, graaveliin tuli tuhat kilometriä täyteen. (Kukkia pöytään, pulla täyttää vuoden.) 76 kilometriä mahtavassa viimassa. Kääntyi mihin suuntaan vaan, tuntui tuuli käyvän vastaan, mutta tiet oli täysin kuivat. Ei jälkeäkään jäästä, mustasta, tai minkään värisestä. Hyinen retki, mutta kannatti tehdä.

  • Pakkanen sinänsä ei nastoja edellytä, mutta toki jos on kosteutta joka jäätyy. Itsellä on cyclocrossissa kahdet kiekot niin renkaiden vaihto käy nopsaan aina päivän kelin mukaan.

    • Onko DTSwiss? Mikä olisi rullaavuudeltaan parempaa A-ryhmää?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Onko DTSwiss? Mikä olisi rullaavuudeltaan parempaa A-ryhmää?

      Kalliit navat pyörität yleensä kevyesti, mutta vähemmän kalliit Miche Pistat navat ovat mielestäni erittäin smooth.


    • Minua kiinnostaa myös hankkia toiset kiekot. Minkälaisia kohtuuhintaisia suosittelet? Nykyiset pyörän mukana tulleet voisi sitten vaikka ottaa talvikäyttöön.

      Speksien mukaan siinä on tällä hetkellä alla:

      WTB ST i19 TCS Rims / Formula Hubs
      Rims - WTB ST i19 TCS, 28h, tubeless ready
      Hubs - Formula RX-512 12x100 front, DC-1422 rear
      Spokes - Stainless Steel, 14g
      Tires - WTB Riddler Comp, 700 x 37c


    • Anonyymi kirjoitti:

      Minua kiinnostaa myös hankkia toiset kiekot. Minkälaisia kohtuuhintaisia suosittelet? Nykyiset pyörän mukana tulleet voisi sitten vaikka ottaa talvikäyttöön.

      Speksien mukaan siinä on tällä hetkellä alla:

      WTB ST i19 TCS Rims / Formula Hubs
      Rims - WTB ST i19 TCS, 28h, tubeless ready
      Hubs - Formula RX-512 12x100 front, DC-1422 rear
      Spokes - Stainless Steel, 14g
      Tires - WTB Riddler Comp, 700 x 37c

      Kiekon voi vaikka itse rakentaa. Yleensä olen ostanut vannekehät Chainreactioncycle:stä. Sieltä saa myös hubit. Mutta pinnoja olen tilannut Ebay:sta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kiekon voi vaikka itse rakentaa. Yleensä olen ostanut vannekehät Chainreactioncycle:stä. Sieltä saa myös hubit. Mutta pinnoja olen tilannut Ebay:sta.

      Noita kiekkoja ja napoja on monenlaisilla kiinnityksillä. Pitää olla tarkkana.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Noita kiekkoja ja napoja on monenlaisilla kiinnityksillä. Pitää olla tarkkana.

      Samoin kiekkojen vaihdossa on paljon riesaa kun pitää monesti levyjarrut keskittää. Pelkkä renkaan vaihtokin aiheuttaa joskus tarpeen keskittää jarrut. Ärsyttävää äherrystä..

      Helpoimmalla päässee kun valitsee vaan renkaat mitkä on helppo vaihtaa. Tai fillari jossa on nastat aina alla.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kiekon voi vaikka itse rakentaa. Yleensä olen ostanut vannekehät Chainreactioncycle:stä. Sieltä saa myös hubit. Mutta pinnoja olen tilannut Ebay:sta.

      Ehkä on mahdollista itse rakentaa mutta jos ei satu olemaan tarkkaa tietoa/osaamista/haluja/työkaluja hommaan (esim. rihtaus), niin on varmaan helpompi hankkia valmista tavaraa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Samoin kiekkojen vaihdossa on paljon riesaa kun pitää monesti levyjarrut keskittää. Pelkkä renkaan vaihtokin aiheuttaa joskus tarpeen keskittää jarrut. Ärsyttävää äherrystä..

      Helpoimmalla päässee kun valitsee vaan renkaat mitkä on helppo vaihtaa. Tai fillari jossa on nastat aina alla.

      Jos "levyjarrujen keskittämisellä" tarkoitetaan jarrusatulan keskittämistä suhteessa jarrulevyyn, niin se on suhteellisen helppo homma eikä vie kauan. Velogilla on "Jarrupalojen vaihto polkupyörän levyjarruun" video jossa aihetta käsitellään.


  • no jo on hiljaisuus iltapäivä ullilla ja sen munattommoilla sensaationikkareilla ja oisko kok kesk kot kot asialla

  • Ullilla on nyt niin, että vastaus kysymykseen on 8.11.2019, laitoin Suomi tyres W240 40-622 vanteille. Piti lähteä kokeilemaankin mutta puunasin pyörän ja avasin jarrulevyn, sekä rataspakan. Ajattelin näet niillä keinoin pääseväni kiristelemään hölskyviä napaloita. Aikaa kului ja vielä mitä. Pyörän navat on integroitu kummallisella tavall puoliin ja päissä ei ole lainkaan avausmuttereita. Vapaaratas ei lähtenyt millään ilveellä irti, joten kokosin kiakon ja kiinnitin pyörään. Siinä pyöriikin kevyesti, ja sivuttaisheittoa ei ole, joten pyöräily jatkukoon. Hajoo kun hajoo, syön mitä syön, sen kirjootin minkä kirjootin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.