Ahdistuneisuushäiriö

Anonyymi

Kaipaisin nyt todella muiden kokemuksia tilanteeseen missä olen. Elikkä erosin miehestäni lasteni isästä alkuvuonna. Hyvin nopeasti tapasin uuden miehen johon rakastuin välittömästi. Muutin miehen perässä toisella paikkakunnalle kauas ystävistäni ja sukulaisistani. Puoli vuotta meni hyvin, kunnes nyt syksyllä ahdistukseni johon minulla on lääkitys alkoi monien vuosien jälkeen uudelleen. Eikä tämä ahdistus tunnu nyt millään helpottavan. Käyn terapiassa ja lääkettä vaihdettu. Nyt vasta olen alkanut miettiä että voisiko tämä kaikki johtua muutosta tänne? Muutin siis Etelä-Suomesta Pohjois-Suomeen. Ja kaikki oli todella hyvin, kunnes syksy tuli. Kysynkin siis että onko muille käynyt niin että muutto uudelle paikkanulle kauas tutusta ja turvallisesta aiheuttaa tällästä? Uusi mieheni tukee minua paremmin kuin kukaan koskaan ennen ja kovasti häntä rakastan, mutta tuntuu että elämä lähellä sukulaisia, ystäviä ja lasten isää olisi helpompaa. Anteeksi sekava kirjoitus, mutta ajatukseni ovat ihan sekaisin, enkä tosiaan tiedä mitä tehdä. Olen varma että jos mieheltä kysyn muuttaisiko hän kanssani Etelä-Suomeen niin vastaus on ei, mutta jos muutto olisi ainut apu ahdistukseeni niin oikein se varmasti olisi. Onko täällä ketään kellä olisi ollut tällänen tilanne?

6

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko täällä ketään jolla olisi ollut edes vähän samanlainen tilanne?

    • Anonyymi

      Ei ole samanlaista tilannetta mutta on ahdistuneisuushäiriö. Olen huomannut äskettäin, että on auttanut kun olen vähentänyt kirjoittelua Suomi24:ssä. Kun täältä todellisen avun sijaan saa sellaista viestiä, että mitään ei voi millekään asialle tehdä.

      Minulle tuollainen vaikkapa joku aktiivimalli tyyppinen asia aiheuttaa mieletöntä ahdistusta ja muukin sellainen itseni kannalta huono asia jonka muut päättää mutta en pysty mitenkään vaikuttamaan asiaan. Ok, aktiivimalli kai poistuu jossain kohtaa. Mutta siellä kaavaillaan uusia asioita tuon tilalle ja muuten vain jotka aiheuttaa yhtälailla ahdistusta kuin aktiivimalli.

      En voi hyväksyä sellaista tietenkään ja sitten kuitenkin mietin asiaa ja sitten se alkaa ahdistamaan tulee toivoton olo kun itseni tyyppiselle ihmiselle olisi tärkeä voida vaikuttaa mahdollisimman paljon kaikkenlaiseen päätökseen joka koskee minua.

      Tullut monessa ajatuksessa siihen tulokseen, että itsari saattais olla paras kun tälläinen elämä täällä maapallolla ei ole minua varten. Liikaa stressiä ja ahdistavia asioita. Kun ajattelee jatkaako elämää joka silkkaa ahdistusta vai lähteäkkö täältä. Tällä hetkellä tuntuu ettei mitään elämää pahempaa voi olla vastassa jos itsarin toteuttaa.

    • Anonyymi

      Itse painiskelin ahdistuneisuushäiriön kanssa noin kymmenkunta vuotta. Lääkitys oli bentodiatsepiinein - eli rauhottavin lääkityksin, jotka lamaannuttavat keskushermostoa. Omalla kohdallani huomasin ongelman johtuvan suurelta osin itse lääkityksestä ja sen tuomasta riippuvuudesta. Lääkkeen vaikutuksen lakattua seuraavana päivänä huomasin taas ahdistuvani ja hapuilevani lääkettäni. Tätä jatkui vuosia.

      Toki koko asetelman aloitta stressaava elämäntilanne ja uusi isompi muutos työn saralla ja muuttamisella - kyllä näin voisi sanoa.

      Itse pääsin stabiiliin tilanteeseen muutaman vuoden jälkeen, kun sain kallooni taottua, että bentsodiatsepiinissa oli enemmän ongelmaa, kuin helpotusta. Kävin myös terapiassa muutaman vuoden, sain foorumin ajatuksilleni ja ahdistaville ajatuksilleni. Olen 32-vuotias ja nyt ollut kohtalaisesti ilman lääkitystä, ainakin samassa mittakaavassa kuin ennen.

      Elämäntilanteet ja stressaava ympäristö ja muutos ovat kyllä minulla ainakin omiaan lisäämään ahdistuneisuuden tunnetta, mutta mielummin tänä päivänä yritän ajatella ongelmaa rationaalisesti ilman ajatusta keskushermostoa lamaamatta lääkityksellä. Lääkitys minulle menee edelleen, mutta ei läheskään päivittäin eikä yhtä lamaannuttava.

      Lääkitys ei mielestäni ole itsessään paras apu. Hetken lievitys ehkä, mutta suosittelisin lämpimästä psykoterapiaa, edes pientä jaksoa kaikille, jotka ahdistuneisuutta potevat. Hengitysharjoitukset ja itsensä tiedostaminen myös. Näistä asioista löytyy rutosti "self-help" osiossa kirjallisuutta. Minua henkilökohtaisesti auttaa musiikki ennen kaikkea, sekä hyvä seura aika-ajoin. Ahdistuneisuus ja ahdistuminen ovat minulla kaksi eri asiaa. Nykyään ei enää tule ahdistuttua vaikka ahdistaakin. Vähän ehkä verrannollinen asia, kuin ei masistele vaikka masentaakin.

      Toivottavasti mistään tästä oli edes sinne-päin apua.

    • Anonyymi

      Minä kiinnitin heti huomiota kolmeen isoon mullistukseen elämässäsi: ero ja sen jälkeen nopeasti uusi sitoutuminen sekä muutto kauas entiseltä kotiseudulta.
      Et ollut ehtinyt käsitellä eroa, sitouduit nopeasti uudelleen ja muutit täysin uuteen ympäristöön kauas kaikesta tutusta sekä perheestäsi ja ystävistäsi. Se kaikki on ollut valtavan iso stressi.
      On hyvä että miehesi on sinulle hyvä ja turvallinen tuki, mutta voisi olla hyvä hakeutua myös puhumaan jonkun ulkopuolisen kanssa, tai jos paikkakunnallasi se on vaikeaa, myös esim. Tukinetistä voi saada tukihenkilön jonka kanssa keskustella yksityisesti ja anonyymisesti.
      Kehottaisin kyllä jättämään takaisin muuton ajatukset pois, ainakin kunnes näet alkaako tilanne ajanmittaan tasaantua. Voit tehdä enemmän hallaa kuin hyötyä nyt ryntäämällä päätäpahkaa taas muuttamaan!
      Itselläni ei ole samanlaista kokemusta mutta tiedän miten raskasta uuteen ja outoon muuttaminen voi olla, kun kaikki tuttu jää taakse. Olen itse muuttanut 24 vuotta sitten pysyvästi ulkomaille mieheni perässä joka on täältä kotoisin. Ensimmäinen vuosi meni opettelussa ja miettiessä teinkö sittenkään oikein. Siitä se sitten lähti ja nyt en enää olosuhteitani vaihtaisi! Ihana mies, lapset, miehen suku täällä jotka ovat maailman auttavaisimpia ja ystävällisimpiä, uudet ystävät. Ja tapaan perhettäni Suomessa kerran vuodessa ja he käyvät täällä. Sinä kuitenkin asut samassa maassa! Puhelin on olemassa, netti ja Skype.
      Toivon että kaikki selkiää ja elämä alkaa hymyillä!

    • Anonyymi

      Kuulostaa hurjalle elämänmuutokselle! Voimia siihen.
      Jos on ahdistusta, niin varmaan joo lääkkeet auttaa, mutta kannattaa opetella ahdistuksen hallintakeinoja. Niitä voi opetella ilmaiseksi Mielenterveystalo.fi-palvelussa. Myös monet ammattilaiset opettavat niitä taitoja keskusteluterapiassa.

    • Anonyymi

      Itselläni samankaltainen tilanne. Muutin 6 kuukautta sitten takaisin Tampereelle jossa olen asunut melkein koko elämäni. Muuton syynä oli lapset ja lapsenlapset. Kaikki on tuttua ja turvallista. Silti ahdistushäiriö aktivoitui kunnolla, ja turvattomuuden tunne on valtava. Olin osastolla hoidossa kuukauden ja mikään ei tunnu auttavan. Pitäisi jaksaa käydä aktiviteeteissä että saisi arjen sujumaan. Tämä on niin älytöntä kun kaikki on tuttua, ja rakastavat kannustavat läheiset rinnalla, silti pelottaa oma pärjääminen, ja ahdistus kohtaukset ovat niin lamaavia että meinasin eilen soittaa ambulanssin itselleni. Jonkinlaista turvaa tuo ajatus että voi palata takaisin sinne mistä muutti. Sitä en kuitenkaan tee. Pakko uskoa että muutoskriisi helpottaa. Jos / kun tästä selviän en enää koskaan tee näin isoja muutoksia. Ai niin, olen viisikymppinen nainen ja olen varma että vaihdevuodet myös vaikuttavat turvattomuuden tunteeseen. Tsemppiä aloittajalle ja itselleni, kyllä tästä selvitään!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      368
      4543
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1600
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      213
      1397
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe