Laihtumisen hinta

Anonyymi

Voisi ajatella, että laihduttaessa kuluisi vähemmän rahaa ruokaan, mutta kun lähes kaikki valmisruoka, einekset, puolivalmisteet y.m. korvataankin tuoretiskin elintarvikkeilla ja tuoreilla kasvikunnan tuotteilla niin tulos yllätttää. Alla on pikainen vertailu siitä paljonko maksaa 2000 kilokaloria kutakin raaka-ainetta. Hinnat ovat pääosin kauppakuiteista, halvempiakin tietty löytyy:

AINES / Eur per kg) / Eur per 2000 kCal
Lehtikaali / 13.45 / 67.58
Kurkku / 3.00 / 53.11
Kyssäkaali, kaalirapi / 6.26 / 49.53
Tomaatti / 4.00 / 35.19
Paprika / 5.00 / 34.99
Tonnikala / 20.00 / 28.65
Kalkkunan rintafilee / 16.90 / 27.73
Naudanfilee, ulkofilee / 15.90 / 24.73
Parsakaali, brokkoli / 3.23 / 18.43
Mango, kuorittu / 5.99 / 17.89
Valkosipuli / 6.90 / 12.74
Valkokaali, keräkaali / 1.25 / 9
Sipuli, keltasipuli / 1.29 / 8.78
Kananmuna, kuorineen / 4.15 / 7.03
Porkkana / 0.99 / 6.05
Päärynä, kuorittu / 1.29 / 5.97
Ananas, kuorittu / 1.49 / 5.36
Voi / 12.95 / 3.56
Hapankorppu / 6.17 / 3.55
Oliiviöljy / 10.00 / 2.26
Riisi tumma / 2.30 / 1.32

Riisi on kuiva-aine joten tuo 1.32 eur ei ole verrannollinen muihin, vertailukepoinen arvo on 1.32/350*100 = 0.38 Eur per 2000 kCal

Teen täydellisemmän listan tuonnempana kunhan olen keräillyt hintatietoja. Tuostakin huomaa jo selvästi että suurienergiset raaka-aineet ovat halpoja, proteiinirikkaat keskivaiheilla, ja kasvikunta kalleinta. Listan voi helposti laatia minkä tahansa osatekijän mukaan (kuten proteiinit, tai hiilarit tai jokin vitamiini y.m.).

23

60

Vastaukset

  • Ei kasviksia syödä energian takia vaan niiden hivenravinteiden takia. Täysjyväpasta on halpaa ja monipuolista, tölkki- ja pakastevihannekset edullisia, kananmunat edullisia samoin kuin pavut. Leipä on meillä suhteettoman kallista mutta senkin teko onnistuu itse, siis täysjyväleivän. Valkokaaliin kannattaa tutustua samoin juureksiin.

    • Kasviksia _saa_ syödä myös energiaa saadakseen, ei sitä mikään tai kukaan kiellä. Ja se on erittäin terveellistä, siis terveyttä ylläpitävää.

      Tässäpä onkin haaste: Miten laatia yhden vuorokauden menu josta saa 2000 kCal energiaa (siis direktiivihenkilön yhden vuodokauden energiantarve) SEKÄ kaikkien proteiini-, kivennäisaine-, vitamiini- ja hivenaine- suositusten mukaiset määrät?

      En ole sellaista kombinaatiota löytänyt vaikka olen energiaa sen laatimiseen kuluttanut tosipaljon. Joten epäilen vahvasti että latiminen onnistuisi siten, että mukana olisi lähes tyhjää energiaa kuten pastaa, leipää, öljyjä, rasvaa, yms.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kasviksia _saa_ syödä myös energiaa saadakseen, ei sitä mikään tai kukaan kiellä. Ja se on erittäin terveellistä, siis terveyttä ylläpitävää.

      Tässäpä onkin haaste: Miten laatia yhden vuorokauden menu josta saa 2000 kCal energiaa (siis direktiivihenkilön yhden vuodokauden energiantarve) SEKÄ kaikkien proteiini-, kivennäisaine-, vitamiini- ja hivenaine- suositusten mukaiset määrät?

      En ole sellaista kombinaatiota löytänyt vaikka olen energiaa sen laatimiseen kuluttanut tosipaljon. Joten epäilen vahvasti että latiminen onnistuisi siten, että mukana olisi lähes tyhjää energiaa kuten pastaa, leipää, öljyjä, rasvaa, yms.

      Siitä vaan puputtamaan. Minun energiantarpeeni tulee 5 kg perunaa tai 19 kg jäävuorisalaattia.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kasviksia _saa_ syödä myös energiaa saadakseen, ei sitä mikään tai kukaan kiellä. Ja se on erittäin terveellistä, siis terveyttä ylläpitävää.

      Tässäpä onkin haaste: Miten laatia yhden vuorokauden menu josta saa 2000 kCal energiaa (siis direktiivihenkilön yhden vuodokauden energiantarve) SEKÄ kaikkien proteiini-, kivennäisaine-, vitamiini- ja hivenaine- suositusten mukaiset määrät?

      En ole sellaista kombinaatiota löytänyt vaikka olen energiaa sen laatimiseen kuluttanut tosipaljon. Joten epäilen vahvasti että latiminen onnistuisi siten, että mukana olisi lähes tyhjää energiaa kuten pastaa, leipää, öljyjä, rasvaa, yms.

      Laihdutuksessa ei tarvii kaloreita laskee, kun on kalorikerros vyötäröllä.

      Nollakaloridieettiä kokeillut onnistuneesti ja laihtunut.


  • Hintoihinsa tuli. Usampi viikko Atkinsiä. Pannulla ja uunissa järvikalaa, kyljystå, lehmän filettä, sian eri osia, karjalan paistia mukana sisäelimet ja myös lammasta, brotskua kokonaisena ja koipina.
    Savusiikaa ja -lohta. Savusilakoita.
    Kananmunia eri tavoin valmistettuina.
    Kaikkiin mahdollisiin voita ja kermaa.
    Noilla kun mies tyydytti nälkänsä niin hintoihin tuli.

    • Paljonko meni proteiinia päivässä? Veikkaanpa että kolminkertainen määrä siihen nähden mitä olisi pitänyt mennä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Paljonko meni proteiinia päivässä? Veikkaanpa että kolminkertainen määrä siihen nähden mitä olisi pitänyt mennä.

      Tuskin noin paljon. Tuollaiset 500 g lihaa päivässä on jo hyvin paljon eli ehkä tuplasti grammoina mitattuna


    • Anonyymi kirjoitti:

      Paljonko meni proteiinia päivässä? Veikkaanpa että kolminkertainen määrä siihen nähden mitä olisi pitänyt mennä.

      En laskenut mitään. En kaloreja, enkä rasvoja enkä protskuja mutta uskon kaikkia tulleen vähintäänkin riittävästi.
      Protskuhan on typpipitoista ja sen lisää virtsan eritystä jonka kyllä huomasi.
      Tuon jälkeen ei ole ollut tarvetta painon pudotukselle mutta jos olisi niin nyt ikärinä tutkituttaisin munuaiseni ja myös maksani perusteellisesti.
      Kolestrolin kimpoaminen >8:aan tapahtui huomaamatta ja tuskin se nykyäänkään antaisi oireita mutta saattaisi olla suhteessa epäterveellisempää?


    • Anonyymi kirjoitti:

      En laskenut mitään. En kaloreja, enkä rasvoja enkä protskuja mutta uskon kaikkia tulleen vähintäänkin riittävästi.
      Protskuhan on typpipitoista ja sen lisää virtsan eritystä jonka kyllä huomasi.
      Tuon jälkeen ei ole ollut tarvetta painon pudotukselle mutta jos olisi niin nyt ikärinä tutkituttaisin munuaiseni ja myös maksani perusteellisesti.
      Kolestrolin kimpoaminen >8:aan tapahtui huomaamatta ja tuskin se nykyäänkään antaisi oireita mutta saattaisi olla suhteessa epäterveellisempää?

      Kolesterolin vaikutus terveyteen vie vuosikymmeniä. Jos suomalaisella miehellä kokonaiskolesteroli on 8 mmol/l nuoruudesta lähtien niin ensimmäinen sydänkohtaus tulee todennäköisesti jo 50-vuotiaana mutta puoli vuotta ei vaikuta juurikaan.

      Minulla ruoka maksaa tällä hetkellä jotain 4€ päivä. Papuja, täysjyväpastaa, bulguuria, tomaattia, sipulia, täysjyväleipää. Paino laskee noin kilon kuukaudessa.


    • hvp27 kirjoitti:

      Tuskin noin paljon. Tuollaiset 500 g lihaa päivässä on jo hyvin paljon eli ehkä tuplasti grammoina mitattuna

      "500 g lihaa päivässä on jo hyvin paljon eli ehkä tuplasti grammoina mitattuna".

      Hymyilyttäsi jos tuon olisi laukonut joku muu. Toisin sanoen:

      500 g lihaa päivässä on jo hyvin paljon eli ehkä 2 * 500 g = 1000 grammaa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      "500 g lihaa päivässä on jo hyvin paljon eli ehkä tuplasti grammoina mitattuna".

      Hymyilyttäsi jos tuon olisi laukonut joku muu. Toisin sanoen:

      500 g lihaa päivässä on jo hyvin paljon eli ehkä 2 * 500 g = 1000 grammaa.

      Ei kun proteiinia tuplasti grammoina.


    • hvp27 kirjoitti:

      Ei kun proteiinia tuplasti grammoina.

      Lihoja joilla on suuri proteiinipitoisuus ja pieni rasvaisuus ja pieni energia, pikaisesti Finelistä:

      Aines (per 100g): Energia (kCal) / Hiilihydraatti (g) / Rasva (g) / Proteiini (g)
      Tilapia, tuontikala: 96.6 / 0 / 1.7 / 20.1
      Siika: 102.4 / 0 / 2.3 / 20.2
      Kokolihaleikkele, kinkkuleikkele, vähärasvainen, rasvaa 2 %: 107.6 / 0.1 / 2 / 22
      Kokolihaleikkele, ohut broilerinfilee, rasvaa 2,2 %: 107.8 / 0.2 / 2.2 / 21.5
      Broileri, rintafilee, nahaton, suikale, leike: 108.9 / 0 / 2 / 22.4
      Vasikanpaisti: 109.5 / 0 / 2 / 22.7
      Naudanliha e-lajitelma, naudan kastikeliha, raaka: 109.6 / 0 / 2.2 / 22.3
      Naudanpaisti: 113.4 / 0 / 2.9 / 21.6
      Kalkkunan rintafilee: 121.9 / 0 / 2 / 25.6

      kCal/100 g: Min=93.3, Keskiarvo=108.6, Max=121.9

      Että ei ihan 2 kertainen kuten luulit vaan keskimäärin 1,086 kertainen kunhan laihduttaja valitsee järkevästi. No, eihän tuo sinun asiantuntija-arviosi ole kuin 84% pielessä.

      Kaikki muut muuten kuuluvat dieeettiini paitsi leikkeleet.


    • hvp27 kirjoitti:

      Ei kun proteiinia tuplasti grammoina.

      Väärin taas. Lihoja joilla on suuri proteiinipitoisuus ja pieni rasvaisuus ja pieni energia, pikaisesti Finelistä:

      Aines (per 100g): Energia (kCal) / Hiilihydraatti (g) / Rasva (g) / Proteiini (g)

      Tilapia, tuontikala: 96.6 / 0 / 1.7 / 20.1
      Siika: 102.4 / 0 / 2.3 / 20.2
      Kokolihaleikkele, kinkkuleikkele, vähärasvainen, rasvaa 2 %: 107.6 / 0.1 / 2 / 22
      Kokolihaleikkele, ohut broilerinfilee, rasvaa 2,2 %: 107.8 / 0.2 / 2.2 / 21.5
      Broileri, rintafilee, nahaton, suikale, leike: 108.9 / 0 / 2 / 22.4
      Vasikanpaisti: 109.5 / 0 / 2 / 22.7
      Naudanliha e-lajitelma, naudan kastikeliha, raaka: 109.6 / 0 / 2.2 / 22.3
      Naudanpaisti: 113.4 / 0 / 2.9 / 21.6
      Kalkkunan rintafilee: 121.9 / 0 / 2 / 25.6

      kCal/100 g: Min=93.3, Keskiarvo=108.6, Max=121.9

      Että ei ihan 2 kertainen kuten luulit vaan keskimäärin 1,086 kertainen kunhan laihduttaja valitsee järkevästi. No, eihän tuo sinun asiantuntija-arviosi ole kuin 84% pielessä.

      Kaikki muut muuten kuuluvat dieeettiini paitsi leikkeleet.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Väärin taas. Lihoja joilla on suuri proteiinipitoisuus ja pieni rasvaisuus ja pieni energia, pikaisesti Finelistä:

      Aines (per 100g): Energia (kCal) / Hiilihydraatti (g) / Rasva (g) / Proteiini (g)

      Tilapia, tuontikala: 96.6 / 0 / 1.7 / 20.1
      Siika: 102.4 / 0 / 2.3 / 20.2
      Kokolihaleikkele, kinkkuleikkele, vähärasvainen, rasvaa 2 %: 107.6 / 0.1 / 2 / 22
      Kokolihaleikkele, ohut broilerinfilee, rasvaa 2,2 %: 107.8 / 0.2 / 2.2 / 21.5
      Broileri, rintafilee, nahaton, suikale, leike: 108.9 / 0 / 2 / 22.4
      Vasikanpaisti: 109.5 / 0 / 2 / 22.7
      Naudanliha e-lajitelma, naudan kastikeliha, raaka: 109.6 / 0 / 2.2 / 22.3
      Naudanpaisti: 113.4 / 0 / 2.9 / 21.6
      Kalkkunan rintafilee: 121.9 / 0 / 2 / 25.6

      kCal/100 g: Min=93.3, Keskiarvo=108.6, Max=121.9

      Että ei ihan 2 kertainen kuten luulit vaan keskimäärin 1,086 kertainen kunhan laihduttaja valitsee järkevästi. No, eihän tuo sinun asiantuntija-arviosi ole kuin 84% pielessä.

      Kaikki muut muuten kuuluvat dieeettiini paitsi leikkeleet.

      Vastaukseni oli karppaavaa koskeva. Hiilihydraatit minimiin ja rasvaista lihaa runsaast tuottanee noin tupladti proteiinia tarpeeseen nähden.


    • "Hintoihinsa tuli."

      Niinhän siinä käy . Ei tarvitse olla iso vika kun se on korvien välissä.


    • hvp27 kirjoitti:

      Kolesterolin vaikutus terveyteen vie vuosikymmeniä. Jos suomalaisella miehellä kokonaiskolesteroli on 8 mmol/l nuoruudesta lähtien niin ensimmäinen sydänkohtaus tulee todennäköisesti jo 50-vuotiaana mutta puoli vuotta ei vaikuta juurikaan.

      Minulla ruoka maksaa tällä hetkellä jotain 4€ päivä. Papuja, täysjyväpastaa, bulguuria, tomaattia, sipulia, täysjyväleipää. Paino laskee noin kilon kuukaudessa.

      "Papuja, täysjyväpastaa, bulguuria, tomaattia, sipulia, täysjyväleipää"

      Jos ruokavalio on noin äärimmäisen kapea niin se aiheuttaa erittäin suuria vitamiinien, kivennäisaineiden, ja hivenaineiden puutteita joista on monenlaisia vakavia seurauksia.

      Vihanneksia, kasviksia, juureksia pitää kaikkien syödä monipuolisesti (erilaisia, erilajeja, erivärisiä) koska jokainen raaka-aine antaa vain pienen siivun tarvittavasta suojaravinne-paletista. Hedelmät puolestaan eivät ole täynnä vitamiineja tai kivennäisaineita kuten usein näkee väitettävän, ne ovat verrattavissa herkkuihin.

      Proteiineja pitää saada oikea määrä. Proteiinit ovat aminohappojen paketteja, ihminen tarvitsee aivan välttämättä yhdeksää aminohappoa, ja saattaa lisäksi tarvita yhtä tai useampaa kuudesta muusta aminohaposta. Proteiinit eivät siis ole pelkkä gramma arvo sisältölistassa, Finelissä t.m.s. vaan eri raaka-aineet antavat erilaisia proteiineja. Vähärasvaisesta lihasta, siipikarjasta, meijerituotteista, merenelävistä saa niin kutsuttuja täydellisiä proteiineja, kasvikunnasta niitä ei saada. Se, kuinka täydellisiä niin kutsutut täydelliset proteiinit ovat saattaa riippua ravinnon laadusta jota eläin on syönyt.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Essential_amino_acid https://en.wikipedia.org/wiki/Complete_protein


  • Kotimaista kaurahiutale 0,75/0,40

    • Olen tullut itse siihen tulokseen, että kun syömme, syömme pääasiassa proteiinin vuoksi. Hiilihydraattia ja rasvaa tulee ihanriittävästi, ellei liiaksikin, ilman että niihin tarvitsee erikseen keskittyä.

      Joten, mielestäni syömällä kaurahiutaleita, ei saa kunnolla / kunnollista proteiinia, eli maksoi mitä maksoi, huono valinta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Olen tullut itse siihen tulokseen, että kun syömme, syömme pääasiassa proteiinin vuoksi. Hiilihydraattia ja rasvaa tulee ihanriittävästi, ellei liiaksikin, ilman että niihin tarvitsee erikseen keskittyä.

      Joten, mielestäni syömällä kaurahiutaleita, ei saa kunnolla / kunnollista proteiinia, eli maksoi mitä maksoi, huono valinta.

      Kaura on hyvä vilja. Hiutaleiden protskupitoisuus on viljaksi korkea sisältää kasvisrasvoja.
      Poikamme oli monilajiharrastaja. Yleisurheilu, lähinnä heitot. Alle kouluikäisestä alkaen painia 3krt/vko. Talvisin hiihto. Noiden lisäksi 12v alkaen nyrkkeily ja 15v alkaen punttitreenit.
      Noita aikoja painipaikka vaihtui 12 kilometrin päähän joten 2 osaisten harjoitusten oheen tuli kyseisen matkan taittaminen fillarilla myös talvella.

      Noin 10:n ikävuoden tietämissä ostimme keittiön nurkkaan kaurahiutalesäkin koska kilon paketti kului hyvin nopeasti.
      "Koirankulppaan" karvahatullinen hiutaleita, rasvatonta maitoa ja rusinoita, 10min muhimisen jälkeen naamaan.
      Tietenkin kaikki muu ruokailu harkittua ja riittävää.
      Jostakin syystä lihaksiston kehitys ei ainakaan häiriintynyt.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kaura on hyvä vilja. Hiutaleiden protskupitoisuus on viljaksi korkea sisältää kasvisrasvoja.
      Poikamme oli monilajiharrastaja. Yleisurheilu, lähinnä heitot. Alle kouluikäisestä alkaen painia 3krt/vko. Talvisin hiihto. Noiden lisäksi 12v alkaen nyrkkeily ja 15v alkaen punttitreenit.
      Noita aikoja painipaikka vaihtui 12 kilometrin päähän joten 2 osaisten harjoitusten oheen tuli kyseisen matkan taittaminen fillarilla myös talvella.

      Noin 10:n ikävuoden tietämissä ostimme keittiön nurkkaan kaurahiutalesäkin koska kilon paketti kului hyvin nopeasti.
      "Koirankulppaan" karvahatullinen hiutaleita, rasvatonta maitoa ja rusinoita, 10min muhimisen jälkeen naamaan.
      Tietenkin kaikki muu ruokailu harkittua ja riittävää.
      Jostakin syystä lihaksiston kehitys ei ainakaan häiriintynyt.

      Kokemuksia on monenlaisia.

      Itselleni ei kasvi/vilja-proteiinit vaan toimi samalla lailla kuin eläinmaailmasta saatavat.
      Tuntuu että kasvi/vilja-proteiinia pitäisi saada tuplamäärä verrattuna esim ihan perinteisen lihan syömiseen.

      Mutta... On se silti parempi kuin ei proteinia laisinkaan.


  • Laihdutin vesidieetillä!
    Kraanasta vesijohtovettä aina silloin kun halusi ja niin paljon kuin halusi!
    Viikon dieetin hinta tasan O,00 euroo.
    Ootte hölmöjä!
    Ei dieetistä kannata maksaa.

    • Syömällä sitä laihdutetaan,eikä olemalla syömättä.
      Katsoppa sitten kuukauden kuluttua,mitä painat.


  • Yli 10 vuotta LCHF elämäntavalla ja terveellisellä ruoalla. Eikä maksa yhtään enempää kuin roskaruoan ja elintarvikkeiden jotka eivät pidä kylläisenä ostaminen.

    Ostan kananmunat kanalasta
    Sivulihan (tuoreen) valmiina siivutettuna 2 kilon erissä.
    Rasvaiset juustot tarjouksista tai sittn kun se ns. viimeinen käyttöpäivä lähestyy ja hinta romahtanut puolella. Sama koskee muitakin yhä täysin käyttökelpoisia elintarvikkeita.
    Vihannekset sesongin mukaan.
    Riistaa metsästäjältä
    Lohta tarjouksista reilu määrä ja graavaan, kylmä- ja lämminsavusta itse.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.