kertokaapa, että kun tehdään lihavalli ihmiselle ENED-dieetti joss on kalorimäärä 400-800kcal/vkr niin mitä hyötyä siitä on? tällä palstalla vuohotetaan joka paikassa että ei saa laihuttaa liian vähäisellä kalorimäärällä tai kaikki tulee hetkessä takasi. miks sitten enejä tehään ylipainosille? en ymmärrä enää mitään...
ENED vs. vähäkalorinen
25
15518
Vastaukset
- tämä
Niissä ENED-dieeteissä on huomioitu kaikki vitamiinit ja hivenaineet. Tavallisella vähäkalorisella jä rokavalio yleensä liian vajanaiseksi. Luulisin!
- HMG
Hei. Itse en tiedä mikä tuo ENED on. Mutta sen tiedän että se ei perustu tietoon ja viisauteen. Eli sen ovat suunnitelleet/laatineet varmasti hyvää tahtovat ihmiset jotka eivät kuitenkaan tiedä näistä asioista yhtään mitään. Veikkaan etteivät paljoakaan ymmärrä esim. elimistön biokemian päälle. On hyvin yksinkertaista logiikkaa sanoa/ajatella että "rasva lihottaa". Englanniksi tuollaiselle logiikalle on oma terminsä, "sophistry" (lyhyesti väärä logiikka). Se on yhtä yksinkertainen kuin yhtälö että "syömällä lakritsia muutut mustaksi" tai "syömällä vihreitä vihanneksia muutut vihreäksi".
Jos itse satut olemaan ylipainoinen, en tiedä onko näin, niin älä ole epätoivoinen. Ota selvää vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta, mistä nk. Atkins dietti on eräs esimerkki. Siinä ei niinkään rajoiteta kaloreita, vaan saa syödä itsensä kylläiseksi joka päivä ilman huonoa omaatuntoa. Ja olen ymmärtänyt että oikein kun sitä toteuttaa niin paino tippuu. En nyt sano että juuri tuota "Atkins-diettiä" katsastaisit, vaan vähähiilihydraattisa ruokavaliota yleisesti ottaen. Robert Atkins on vain eräs joka on siitä kirjoittanut kirjan, joka sattumoisin on ollut menestys. On muitakin, esim. Wolfgang Lutz & Christian Allan, Barry Groves, Antti Heikkilä, William Banting (vähähiilihydraattisen ruokavalion "isä", jo 1800 luvulla), Al Sears, Richard Mackarness.
Sitten vielä eräs jota ei ehkä lueta low-carb (alakarppi) systeemin puolestapuhujien joukkoon mutta joka on aika lähellä - Diana Schwarzbein. Ainakin itse hän ei kirjoissaan lue itsensä low-carb ruokavalion puolestapuhujien joukkoon. Tästä voit lukea jos kiinnostaa mitä hänellä on sanottavana
http://uk.geocities.com/romans5_21/Schwarzbein_1.html
Toivottavasti vielä asiat selkenevät ja tulet erottamaan mikä on mikä. Parasta toivottaen.
H M Granbacka- neiti
ENED = erittäin niukka energinen dieetti.
Ja se todellakin perustuu tietoon ja viisauteen. Se on lääkärien kehittämä, laboratoriossa testattu "ruokavalio". Esimerkkinä apteekista saatava NutriFast- tuotemerkki.
Tätä ENED:iä käytettään huomatavasti ylipainoisilla ihmisillä lääkärin valvonnassa ja tulokset ovat loistavia.
Halusin korjata sanomisiasi, sillä se ei todellakaan ole rinnastettavissa "syömällä laksritsia muutut mustaksi"- juttuihin..
Alkuperäiseen sen verran, että juuri näissä todella alhaisissa kaloreissa pyörivissä dieeteissä on huomioitu elintärkeät vitamiinit ja hivenaineet, kuten joku jo tuossa aikaisemmin jo mainitsikin.
Ei viitsitä levittää täällä väärää tietoa. - murjasit
Herra maisteri granbackan kannattaisi tutustua noihin laihdutustuotteisiin ja dieetteihin, jos aikoo täällä jatkossakin jaella virheellistä tietoa.
- HMG
murjasit kirjoitti:
Herra maisteri granbackan kannattaisi tutustua noihin laihdutustuotteisiin ja dieetteihin, jos aikoo täällä jatkossakin jaella virheellistä tietoa.
En ole mikään maisteri enkä herra. Enkä tule sellaisiin tuotteisiin tutustumaan. Riittää minulle luonnollinen ruoka, ei tarvitse mitään (yleensä kalliita) erikoislaihdutustuotteita. Se on sitten eri asia jos lukisin jotain tuosta ENED systeemistä jotta tietäisin mitä se oikein on. Mutta jos se on sellaista että pitää olla koko ajan joidenkin lääkäreiden valvonnassa niin ei voi kovin käytännöllinen laihdutusruokavalio olla.
H M Granbacka - liuska
HMG kirjoitti:
En ole mikään maisteri enkä herra. Enkä tule sellaisiin tuotteisiin tutustumaan. Riittää minulle luonnollinen ruoka, ei tarvitse mitään (yleensä kalliita) erikoislaihdutustuotteita. Se on sitten eri asia jos lukisin jotain tuosta ENED systeemistä jotta tietäisin mitä se oikein on. Mutta jos se on sellaista että pitää olla koko ajan joidenkin lääkäreiden valvonnassa niin ei voi kovin käytännöllinen laihdutusruokavalio olla.
H M Granbackatiedän että enejä tehään sairaalassa ja pitää ottaa huomioon kaikki tarvittavat proteiinit vitamiinit, hivenaineet ym.. muttakalori vaje on silti tosi suuri! ja täällä vain tolkutetaan sitä että jos yrittää laihduttaa nopeasti suurella kalorivajeella niin paino tulee yhtä nopeasti takaisin kun on lähtenyt. niin miksi tämän enedin kohdalla se olisi poikkeuksellista?
- tietoa
liuska kirjoitti:
tiedän että enejä tehään sairaalassa ja pitää ottaa huomioon kaikki tarvittavat proteiinit vitamiinit, hivenaineet ym.. muttakalori vaje on silti tosi suuri! ja täällä vain tolkutetaan sitä että jos yrittää laihduttaa nopeasti suurella kalorivajeella niin paino tulee yhtä nopeasti takaisin kun on lähtenyt. niin miksi tämän enedin kohdalla se olisi poikkeuksellista?
VLCD eli ENE tehdään SAIRAALLOISEN lihaville ihmisille.Jos pituus ja paino ovat lähes samoissa lukemissa,silloin tälläinen dieetti on asiaa.
Jos itselläsi on ylipainoa vaikkapa 30 kg ,et tarvitse sitä tai voit kyllä startata sillä 2-3 päivää.... - laihtunut
liuska kirjoitti:
tiedän että enejä tehään sairaalassa ja pitää ottaa huomioon kaikki tarvittavat proteiinit vitamiinit, hivenaineet ym.. muttakalori vaje on silti tosi suuri! ja täällä vain tolkutetaan sitä että jos yrittää laihduttaa nopeasti suurella kalorivajeella niin paino tulee yhtä nopeasti takaisin kun on lähtenyt. niin miksi tämän enedin kohdalla se olisi poikkeuksellista?
No kun niitä tuotteita käyttää, ei tule vitamiini sun muita vajeita, joita sitten joutuisi paikkaamaan ylensyönnillä kuurin jälkeen. Kaikissa dieeteissähän on se vaara, että lihoo takaisin, mutta jos kerran pääsee useistakin ylikiloista, kannattaa kuuirn jälkeen todell akeskittyä siihen terveelliseen ruokavalioon.
- laura
ENED perustuu viisauteen mikäli länsimaisen lääketieteen sellaiseksi mieltää. (No, olihan Atkinskin lääkäri, jonka tutkimukset jäivät turhan keskeneräisiksi.) ENED:hän tulee oikeaoppisesti suorittaa lääkärin valvonnassa, yleensä vertaistukiryhmässä -lisäksi kyseinen dieetti on tarkoitettu vain huomattavan ylipainoisille.
Kalorimäärn vähäisyyden takia paino putoaa helposti, mutta tämän jälkeen on tärkeää opetella syömään terveellisesti. ENED-valmisteessa on kuitenkin huomioitu riittävä ravintoaineiden ja etenkin PROTEIINIEN saanti, mikä usein laihduttajilla jää liian vähäiseksi aiheuttaen laihtumisen paitsi läskistä myös LIHAKSISTA.
"Itse en tiedä mikä tuo ENED on." -Miksi sitten arvostelet kyseistä dieettiä. Ota ensin selvää! - laura
liuska kirjoitti:
ENED on syntynyt nimenomaan TARPEESTA SAADA PAINO NOPEASTI ALAS. Tällöin ylipainoisella ihmisellä on jo huomattavia ylipainosta johtuvia terveysongelmia. Joskus esim. leikkaukseen pääseminen vaatii painonpudotusta, jotta leikkauksen onnistuminen ja siitä toipuminen olisi mahdollisimman riskitöntä. Polvileikkauspotilasta on pirun vaikea kuntouttaa jos polvinivelen päällä on 70 kiloa ylimääräistä kuormaa.
Enemmän esteettisistä syistä laihduttavien (kuten allekirjoittanut) ei ole mitään järkeä vetää kaloreita liian alas. Ja loppupeleissähän jokainen hyötyisi kokonaisvaltaisesta elämäntapamuutoksesta. Mutta on toki sekin näkökulma, että jotakin saattaa 10 ylimääräistä kiloa masentaa kovasti -voisin kuvitella että kun määrä kerrotaan viidellä tuntuu normaalipainon tavoittelu vieläkin utopistisemmalta -joskus shokeeraava aloitus voi olla se tarpeellinen motivaattori! - katsomassa
netissä sivua www.tohtori.fi ja sieltä otat "Laihdutus", sieltä listasta (alla) "laihduttaminen" ja edelleen "ravintolisät ja erittäin niukkaenerginen dietti" (=ENED). Eli kyllä tuosta asiasta puhuu sellaiset jotka jotakin asiasta tietää, kuten sinä mainitset ja perustuu tietoon!
- niin kalliita
HMG kirjoitti:
H M Granbackaole! Esin Apteekista saatavaa Nutrifastia saa 3 pv:n annoksen 29,80€!
- ihminen
HMG kirjoitti:
H M Granbackavoi pitää tätä ENED diettiä 1-2 viikkoa ilman että lääkäri valvoo, joten se siitä valvonnasta.
- vaan voi
liuska kirjoitti:
pitää myös kotona. Totta on että jos kilot karisee nopeesti ne tulee myös nopeesti takasin. ENED:in "tarkoitus" on, että tuloksia alkaa syntymään nopeasti ja että sen päätyttyä aloittaa syömään tervellisemmin (eli ei palaa vanhaan ruokavalioon takaisin) ja liikuntaa lisäämällä, pitää myös tuon saavutetun painon, ehkä jopa vielä laihtuu lisääkin, riipuu niin paljonko on aloitus paino ollut.Jos on ollut todella lihava, niin ainakin liikunta ei ole ollut kovinkaan mukavaa ensin, joten tuon alkuun lähdön (ENED) avulla sitäkin voi siis harrastaa paremmin.
- vähän mutta
laihtunut kirjoitti:
No kun niitä tuotteita käyttää, ei tule vitamiini sun muita vajeita, joita sitten joutuisi paikkaamaan ylensyönnillä kuurin jälkeen. Kaikissa dieeteissähän on se vaara, että lihoo takaisin, mutta jos kerran pääsee useistakin ylikiloista, kannattaa kuuirn jälkeen todell akeskittyä siihen terveelliseen ruokavalioon.
ASIAA!
- Ilman laihdutusleikkausta -30 kiloa
HMG kirjoitti:
H M GranbackaENED ruokavaliota käytetään lihavuusleikkaukseen meneville potilaille ennen leikkausta, jotta saadaan painoa putoamaan tietty määrä leikkauksen helpottamiseksi. Tällöin esim. maksan koko muuttuu pienemmäksi ja se taas helpottaa vatsalaukun ohitusleikkauksen tekoa, kun leikkaus tehdään tähystysleikkauksena. Dieettiä yleensä valvotaan ravintoterapeutin vastaanotto käynneillä ja mahdollisesti lääkäri käynneillä. Yleensäkin kyllä on sellainen ajatus laihdutuksessa, ettei näitä vähäenergisiä dieettejä pitäisi omin nokin mennä tekemään, vaan lääkärin valvonnassa.
- +43 kg
Olen ollut nyt tasan kolme viikkoa nutrifast kuurilla ja olo on mahtava, painoa on ropissut 14 kg tähän mennessä. Jaksaa jo liikkua ja näkyvät tulokset lisää intoa jatkaa uskon että näin pitkä "paasto" katkaisee väärät ruokatottumukset ja saa sitten uuden mahdollisuuden opetella oikeita terveellisiä ruokatottumuksia.
- lihavana syntynyt : /
Olin ENED-kuurilla muutamia vuosia sitten . 12 vk pudotti painoa 28 kg . Dietti toteutettiin ravitsemusterapeutin vetämässä ryhmässä terveyskeskuksessa . Käytin DiettaMini-valmistetta . Sen sai itse valita mitä merkkiä haluaa käyttää . Helppo oli pudottaa painoa kun nälkä katosi parin päivän jälkeen . Mutta...kaikki tuli ennätysvauhdilla takaisin kuurin jälkeen . Tunnen monia jotka ovat tällä systeemillä laihtuneet...mutta en ketään jonka painonpudotus olisi ollut pysyvä . Se on täysin mahdotonta kun elimistö on tottunut 400-800 kcal / vrk...millään normaaliruualla ei voi niin niukkaa kalorimäärää jatkuvasti pitää yllä...
- ...
lihavana syntynyt : / kirjoitti:
Olin ENED-kuurilla muutamia vuosia sitten . 12 vk pudotti painoa 28 kg . Dietti toteutettiin ravitsemusterapeutin vetämässä ryhmässä terveyskeskuksessa . Käytin DiettaMini-valmistetta . Sen sai itse valita mitä merkkiä haluaa käyttää . Helppo oli pudottaa painoa kun nälkä katosi parin päivän jälkeen . Mutta...kaikki tuli ennätysvauhdilla takaisin kuurin jälkeen . Tunnen monia jotka ovat tällä systeemillä laihtuneet...mutta en ketään jonka painonpudotus olisi ollut pysyvä . Se on täysin mahdotonta kun elimistö on tottunut 400-800 kcal / vrk...millään normaaliruualla ei voi niin niukkaa kalorimäärää jatkuvasti pitää yllä...
Tässä yksi joka on pysyvästi pudottanut painoaan näillä tuotteilla. Nutrilettia syömällä laihdutin 7 vuotta sitten 10 kg pois. Siis PYSYVÄSTI.
Nyt motivaation iskettyä takaisin päälle olen jatkanut ja saanut vielä 5 kg pois.
Tällä hetkellä siis Nutriletin ansiosta 15 kg kevyempi, joten enpä keksi mitään pahaa näissä tuotteissa. - laihduttamiseen
Minäkin juuri katselin netistä millä tuota painoa saisi pudotettua, ja olen ajatellut myös Nutrifastia tai Nutrilettiä.
Pitää saada n. 14kg pois ja aika lyhyessäkin ajassa. - Päättänyt laihtua
laihduttamiseen kirjoitti:
Minäkin juuri katselin netistä millä tuota painoa saisi pudotettua, ja olen ajatellut myös Nutrifastia tai Nutrilettiä.
Pitää saada n. 14kg pois ja aika lyhyessäkin ajassa.Itse olen juuri aloittanu ENED-dieetin Nutrilett-tuotteilla ja on tullut lueskeltua aika tarkkaan tuoteselosteet ja etsittyä netistä tietoa. Tuotteita on tarkoitus käyttää hieman eri lailla riippuen aloituspainoindeksistä ja ENED dieetti on vain osa painonpudotusta, keino jolla kroppa saadaan nopeasti ketoositilaan ja painonpudotus käyntiin. Tämän jälkeen kalorinsaantia lisätään vähitellen ja pyritään terveempään elämäntyyliin. Noita tuotteita voi käyttää myös painonhallinnassa osana muuta ruokavaliota korvaamalla esim. 1 ateria päivässä vähäkalorisella. Ja tuota todella niukkaa ENED-vaihetta ei suositella kuin pari viikkoa itsekseen tai hieman pidempään lääkärin valvonnassa.
P.S. On muuten mahtava olo ja uskon ihan tosissaan että tällä kertaa painonpudotus onnistuukin! - painoa alas
Päättänyt laihtua kirjoitti:
Itse olen juuri aloittanu ENED-dieetin Nutrilett-tuotteilla ja on tullut lueskeltua aika tarkkaan tuoteselosteet ja etsittyä netistä tietoa. Tuotteita on tarkoitus käyttää hieman eri lailla riippuen aloituspainoindeksistä ja ENED dieetti on vain osa painonpudotusta, keino jolla kroppa saadaan nopeasti ketoositilaan ja painonpudotus käyntiin. Tämän jälkeen kalorinsaantia lisätään vähitellen ja pyritään terveempään elämäntyyliin. Noita tuotteita voi käyttää myös painonhallinnassa osana muuta ruokavaliota korvaamalla esim. 1 ateria päivässä vähäkalorisella. Ja tuota todella niukkaa ENED-vaihetta ei suositella kuin pari viikkoa itsekseen tai hieman pidempään lääkärin valvonnassa.
P.S. On muuten mahtava olo ja uskon ihan tosissaan että tällä kertaa painonpudotus onnistuukin!Olen itse samalla dieetillä. Käytän nutri-fast tuotteita, kun ovat vähälaktoosisia. Paino putoaa kivasti. Olen terveyskeskuksessa lääkärin valvomassa ryhmässä. Sain jättää ilta verenpaine lääkkeen pois kun paino putosi. Polvessa nivelrikko joka vaatii painonlaskua. Eikä se että kun paino putoaa, palattaisiin samaan ruokarytmiin ja määriin ja laatuun. Kuin ennen pudotusta. Tämän aikana opetellaan syömään säännöllisesti ja sen jälkeen kevyesti. Sellainen jolla ei ole isoa liikapainoa. EI asiaa ymmärrä. Jos kaikki olisi helppoa, eihän maailmassa olisi minkäänlaisia ongelmia. Vai mitä? Todella hyviä painonpudotuksia kaikille, tavalla millä hyvänsä. Jokaiselle sopivalla.
- Tekisin toisin.
Jos pudotettavaa on paljon en todellakaan suosittele tuollaista dieettiä ja miksikö en?
Noh.
1)Laihtuminen syömällä noin vähän on todella nopeaa ja näin ollen nahka ei pysy tahdissa mukana vaan jää roikkumaan.Tähän ongelmaan ei auta muu kun kirurginveitsi,joten onko se sen arvosta.Minun mielestäni ei.
2)Mitä luultavammin lihakset surkastuu ja lopputulos on laihaläski,eli hyllyt entistä enemmän ja tämä saa kroppasi näyttämään entistä kauheamalta.Toki asian voi korjata jälkeenpäin tiukalla salitreenillä,mikäli tarmoa riittää.
3)Puutostilojen syntyminen on hyvinkin mahdollista.Tukka saattaa tippua ja kynnet ohentua.
4)Tiukat dieetit johtaa usein jojo-ilmiöön tai ahmimiseen josta seuraa painonnousu.
5)Nopeasti tippuvasta painosta voi tulla pakkomielle ja tästä voipi kehittyä syömishäiriö.
Tuossa vähän pohdittavaa niille,jotka aikoo laihduttaa kuten minä.Takaan,että lopputulos on kaikkea muuta kun kaunista katseltavaa.Ei ole kivaa omistaa 80v mummon kroppaa kun oikea ikä on vasta 31v
Nopea laihtuminen ei ole sen arvoista,ei lähellekkään.- faktoja:
>
Laihdutusnopeus ei korreloi mitenkään kehon tilavuuden kanssa sitten hoikkana, joten ihan yhtälailla iho jää löysäksi hitaassakin laihdutuksessa, jos on jäädäkseen. Nuori iho palautuu kyllä helposti.
>
Lihasten katoaminen on täysin kiinni itsestään. Jos ei treenaa pitkän ja hitaan laihdutuksen aikana, lihaksia häviää reilusti.
>
Siksi käytetään ENED-tuotteita, koska niissä on huomioitu ravinteiden saanti.
>
Samoin kuin väljemmätkin dieetit. Itse asiassa tiukalla dietillä on hivenen parempi pitkäaikaisennuste kuin tavanomaisella.
>
Kuten hitaastikin putoavasta. Ei ole mitään perusteita, miksi ENED tuottaisi syömishäiriöitä enemmän kuin mikä tahansa dietti.
Nopeasti putoava paino voi motivoida laihduttamaan. ENE-kuuri voi saada irrottautumaan entisistä ruokailutottumuksista. Toisille ENED-tyyppinen laihdutus on paras mahdollinen keino, mutta ei sekään mikään idioottivarma iäksi paino-ongelmista pääsemiskeino ole. - GonnaBeThin
faktoja: kirjoitti:
>
Laihdutusnopeus ei korreloi mitenkään kehon tilavuuden kanssa sitten hoikkana, joten ihan yhtälailla iho jää löysäksi hitaassakin laihdutuksessa, jos on jäädäkseen. Nuori iho palautuu kyllä helposti.
>
Lihasten katoaminen on täysin kiinni itsestään. Jos ei treenaa pitkän ja hitaan laihdutuksen aikana, lihaksia häviää reilusti.
>
Siksi käytetään ENED-tuotteita, koska niissä on huomioitu ravinteiden saanti.
>
Samoin kuin väljemmätkin dieetit. Itse asiassa tiukalla dietillä on hivenen parempi pitkäaikaisennuste kuin tavanomaisella.
>
Kuten hitaastikin putoavasta. Ei ole mitään perusteita, miksi ENED tuottaisi syömishäiriöitä enemmän kuin mikä tahansa dietti.
Nopeasti putoava paino voi motivoida laihduttamaan. ENE-kuuri voi saada irrottautumaan entisistä ruokailutottumuksista. Toisille ENED-tyyppinen laihdutus on paras mahdollinen keino, mutta ei sekään mikään idioottivarma iäksi paino-ongelmista pääsemiskeino ole.10 viikkoa Enedillä lääkärin valvonnassa. Lukema vaa'alla alussa 117, nyt 99. Olen tyytyväinen. Lisäksi pitää syödä vähärasvaita proteiinia jos liikkuu ja päivittäin 100 kalorilla vähäkalorista vihannesta. esim. kolme kurkkua. Parhaalta maistuu mun mielestä Fitfeelgoodit ja EasyDiet-valmisteet. Muut on joko jauhoisen makuisia tai kertakaikkisen ällöjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.2415517Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k263930Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,182324Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E2852182Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast481431Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1611279Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin1321182Örebro kuolleet lisääntyy.
Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.1261082- 36954
- 164846